22 pemandangan terbaik di Yekaterinburg

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Yekaterinburg adalah salah satu pemimpin dari segi tarikan pelancong di bandar-bandar Rusia. Metropolis ini mempunyai banyak laman web seni bina dan budaya, beberapa di antaranya adalah monumen penting persekutuan. Mereka yang akan melancong ke pusat perindustrian wilayah Ural harus berkenalan dengan tarikan terbaiknya. Penilaian kami, berdasarkan maklum balas dari tetamu dan penduduk Yekaterinburg, akan membantu dalam hal ini.

Penarafan tarikan terbaik di Yekaterinburg

Pencalonan sebuah tempat Penglihatan penilaian
Laman agama terbaik di Yekaterinburg 1 Kuil berlumuran darah 5.0
2 Kuil Kenaikan Tuhan 4.9
3 Kuil Besar Chrysostom 4.8
4 Katedral Holy Trinity 4.7
Tempat hiburan terbaik di Yekaterinburg 1 Arboretum Yekaterinburg 5.0
2 Taman Hiburan Sains Newton 4.9
3 Zoo Yekaterinburg 4.8
4 Sarkas Yekaterinburg 4.7
5 FantasyGrad 4.6
Pemandangan tentera-patriotik terbaik di Yekaterinburg 1 Tulip Hitam 5.0
2 Peringatan untuk anak-anak perang dan pekerja rumah depan 4.9
3 Peringatan Shirokorechensky kepada tentera yang meninggal di hospital di Sverdlovsk 4.8
4 Tugu untuk pengakap-penunggang motosikal 4.7
Pemandangan budaya terbaik di Yekaterinburg 1 Muzium Sejarah Yekaterinburg 5.0
2 Galeri Penglihatan Ural 4.9
3 Teater Opera dan Balet 4.8
4 Stesen kereta api lama 4.7
5 Muzium Sejarah Keratan Batu dan Seni Perhiasan 4.6
Pemandangan seni bina terbaik di Yekaterinburg 1 Rumah Sevastyanov 5.0
2 Estet Rastorguev-Kharitonov 4.9
3 Pusat Yeltsin 4.8
4 Dewan Bandaraya dan Dataran 1905 4.7

Laman agama terbaik di Yekaterinburg

Kehidupan rohani Yekaterinburg kaya dan pelbagai. Di kota ini, kuil dan gereja terkenal telah dibina, yang memainkan peranan penting dalam kehidupan masyarakat. Mari berkenalan dengan mereka dalam pencalonan pertama penarafan.

Kuil berlumuran darah

Peringkat tarikan: 5.0

MENGATASI DARAH

Kami memberi tempat pertama ke kuil terbesar di bandar. Ia dibina di lokasi pelaksanaan keluarga kerajaan. Bangunan berkubah lima ini merangkumi kompleks muzium dan dihiasi dengan 14 loceng. Tingkat bawah adalah ruang bawah tanah Rumah Ipatiev, tingkat atas menyimpan lampu menyala yang mengingatkan orang mati.

Di sini mereka mengatur lawatan untuk para tetamu, mengatur pameran dengan barang-barang Ortodoks. Paroki tempatan jarang pergi ke gereja. Bas pelancong, termasuk yang mempunyai pelancong asing, datang ke sini dengan kerap. Dilihat dari ulasan, di tingkat 1, di mana muzium itu berada, sangat menarik untuk melihat barang-barang peribadi keluarga diraja. Bangunan ini berdiri di atas gunung. Pemandangan Yekaterinburg yang indah dibuka dari sini. Alamat: Tsarskaya, 10.

Kuil Kenaikan Tuhan

Peringkat tarikan: 4.9

KECEMERLANGAN TUHAN TUHAN

Mustahil untuk tidak melihat katedral, yang dibina di Bukit Voznesenskaya. Ia terkenal kerana lokasinya yang baik, bentuk seni bina yang menarik. Tetamu di Yekaterinburg gembira dengan teladan Baroque yang terang dan langka, yang menggabungkan cahaya, kemegahan dan kemewahan.

Sejarah kuil bermula pada tahun 1770. Seiring berjalannya waktu, gereja bertambah, dan seiring dengan itu jumlah umat yang beriman. Bangunan ini tidak dapat lari dari kehancuran pada zaman Soviet. Pada tahun 1926 kuil ditutup. Dia kembali ke aktiviti keagamaannya hanya 65 tahun kemudian. Paroki mengatakan bahawa gereja mempunyai suasana yang selesa dan ikhlas. Senang dengan sebilangan besar pemandangan menarik di sekitarnya. Alamat: K. Zetkin, 11.

Kuil Besar Chrysostom

Kedudukan tarikan: 4.8

TEMPLE ZLATOUST BESAR

Biografi peserta seterusnya dalam penilaian menyerupai sejarah Katedral Kristus Penyelamat di Moscow. Bangunannya telah dipulihkan sepenuhnya di tempat yang sama di mana ia musnah. Semuanya bermula pada tahun 1847. Big Chrysostom dibina selama hampir 30 tahun. Hasilnya, kuil itu menjadi bangunan paling indah di Yekaterinburg. Kebanggaan utamanya ialah 10 loceng dengan berat 24 tan. Pada 30-an abad ke-20, bangunan itu musnah, di tempatnya sebuah alun-alun dan tugu untuk Stalin muncul.

Pemulihan bermula pada tahun 2006. 7 tahun kemudian, kuil itu dibuka semula untuk orang percaya. Hari ini, bas bersiar-siar dengan pelancong datang ke sini, yang boleh menaiki menara loceng dan mengambil gambar dari ketinggian 60 m. Alamat: Jalan Marta 8, 17.

Katedral Holy Trinity

Peringkat tarikan: 4.7

Katedral Holy Trinity

Gereja Ryazanovskaya, yang ditubuhkan pada tahun 1818, melengkapkan pencalonan. Kemudian, menara loceng batu ditambahkan ke dalamnya. Pada tahun 1930, katedral menghentikan kegiatannya, kubah dan menara loceng dirobohkan. Mereka dibina semula hanya pada tahun 1998.

Hari ini, katedral bersinar di bawah sinar matahari dengan kubah emas dan hiasan mewah. Di dalamnya, bilik ditutup dengan lukisan-lukisan terang yang dibuat mengikut kaedah lama. Dari kenalan pertama, bangunan gereja mengagumi seni bina luaran dan kecanggihan bentuk. Gereja mempunyai semua ikon utama yang didoakan oleh penganut Ortodoks setiap hari. Alamat: Rosa Luxemburg, 57.

Tempat hiburan terbaik di Yekaterinburg

Kategori kedua merangkumi hartanah yang menawarkan hiburan keluarga, kumpulan dan individu.

Arboretum Yekaterinburg

Peringkat tarikan: 5.0

EKATERINBURG DENDROPARK

Taman dendrologi adalah kawasan hijau dengan tanaman tempatan dan eksotik. Sebelumnya, Taman Perintis terletak di wilayahnya, di mana pelajaran biologi dan botani dilakukan. Wilayah yang luas disusun semula pada tahun 1946 di bawah arahan arkitek V. Emelyanov. Pada tahun 2009, ia akhirnya diperbaiki.

Wajah baru arboretum menyerupai taman Perancis dengan bentuk semak dan rumput yang jelas. Lorong-lorong dan lindung nilai yang lurus meluas dari lokasi pusat. Penduduk dan tetamu bandar menikmati lawatan ke Arboretum, yang memberikan pengalaman luar biasa pada bila-bila masa sepanjang tahun. Mereka menaiki skuter dan basikal, mengatur sesi bergambar yang indah. Alamat: 8 Mac 37A.

Taman Hiburan Sains Newton

Peringkat tarikan: 4.9

NEWTON TAMAN HIBURAN SAINTIFIK

Newton Amusement Park adalah muzium sains interaktif untuk semua peringkat umur. Dia memulakan kerjanya 5 tahun yang lalu dan terletak di Pusat Yeltsin. Cawangan lain dibuka di Weiner Street. Taman utama menyajikan lebih dari 100 pameran yang berkaitan dengan kimia atau fizik. Semua alat dan bahan boleh disentuh malah diuji.

Kompleks ini melakukan pencarian yang menarik, eksperimen makmal, mengatur pesta kanak-kanak dan memberikan perkhidmatan tambahan. Berita dan harga disenaraikan di laman web dan dalam kumpulan VK rasmi. Ramai penduduk bandar menganggap taman ini merupakan tempat yang sangat bermaklumat untuk bersantai. Walau bagaimanapun, harga tiket terlalu mahal. Harga tiket adalah 390 rubel pada hujung minggu. Waktu operasi: dari 10 pagi hingga 10 malam. Lokasi: B. Yeltsin, 3A.

Zoo Yekaterinburg

Kedudukan tarikan: 4.8

Zoo Yekaterinburg

Seterusnya dalam peringkat adalah Zoo Yekaterinburg, yang meliputi kawasan seluas 2.5 hektar. Koleksi haiwan merangkumi lebih dari 320 spesies haiwan. Secara keseluruhan, kira-kira 1200 individu tinggal di sini. Kelebihan zoo termasuk paviliun yang luas, kehadiran haiwan dari kawasan sejuk. Di sini anda dapat melihat reptilia yang unik dan banyak monyet kecil. Pada tahun 1996, pembinaan semula dilakukan, yang mengubah penampilan premis.

Di wilayah zoo terdapat kafe, kedai cenderamata dan tarikan, pertandingan dan pameran bandar diadakan. Saya gembira mempunyai kawasan hubungan di mana anda boleh memberi haiwan peliharaan dan memberi makan haiwan kesayangan anda. Terdapat tandas percuma, bilik ibu dan anak. Kawasan kebun binatang bersih dan rapi. Alamat: Mamina-Sibiryaka, 189. Pada hujung minggu, kebun binatang dibuka dari 10 pagi hingga 8 malam.

Sarkas Yekaterinburg

Peringkat tarikan: 4.7

PEKELILING EKATERINBURG

Sirkus Yekaterinburg bukan hanya struktur seni bina yang unik, tetapi juga hobi kegemaran untuk kanak-kanak dan remaja. Bangunan ini didirikan pada tahun 1980. Ia mempunyai akustik yang sangat baik. Mereka memuji ruang legar yang luas, program pertunjukan cantik dengan pelatih haiwan terkenal, pencahayaan yang sangat baik, dan pekerja sarkas yang sopan. Kelemahannya termasuk keperluan memperbaiki beberapa premis, harga tiket meningkat.

Sarkas terletak di tengah-tengah kota di 8 Marta, 43. Lebih mudah untuk sampai ke sini kerana pertukaran pengangkutan yang maju. Kanak-kanak di bawah umur 5 tahun diterima tanpa tiket. Perkara utama adalah tidak melupakan surat beranak.

FantasyGrad

Peringkat tarikan: 4.6

FANTASIGRAD

Taman tema ini direka seperti bandar abad pertengahan. Ini adalah tempat terbaik untuk masa lapang dengan kanak-kanak berumur 5 hingga 12 tahun. Orang-orang boleh memahami asas-asas salah satu daripada 30 profesion dan menjadi detektif, tukang gula atau doktor gigi untuk sementara waktu. Anak lelaki dan perempuan dengan senang hati memasak burger dan pizza, menyanyi di atas pentas, mencari harta karun.

Mereka memuji reka bentuk bilik yang luar biasa dengan hiasan asli, kakitangan yang sopan yang akan membantu anda memahami bagaimana semuanya dilipatgandakan, Wi-Fi percuma. FantasyGrad dibuka dari jam 10-00 hingga 22-00. Tiket kanak-kanak berharga 400 rubel. Lokasi: 8 Mac 46. Pusat membeli-belah Greenwich.

Pemandangan tentera-patriotik terbaik di Yekaterinburg

Bersama dengan bandar-bandar Ural yang lain, Sverdlovsk memberikan sumbangan yang besar untuk mencapai kemenangan semasa Perang Patriotik Besar. Selepas tahun 1991 ia dinamakan semula sebagai Yekaterinburg. Hari ini di bandar, anda dapat menemui banyak monumen yang dikhaskan untuk pahlawan Perang Dunia Kedua, dan juga tentera yang mati di Afghanistan pada tahun 80-an. Kami akan membincangkannya dalam pencalonan ketiga.

Tulip Hitam

Peringkat tarikan: 5.0

Tulip Hitam

Pesawat An-12 menghantar mayat anggota tentera yang mati dari Afghanistan. Mereka dijuluki 'Tulip Hitam'. Tugu dengan nama yang sama menggambarkan sosok askar yang duduk dengan senapang di tangannya. Tiang dengan nama tentera yang terbunuh dipasang di sekitarnya. Tugu ini meningkat hingga 4,7 m. Ia dibuka pada tahun 1995 dengan sokongan persatuan orang kurang upaya dan veteran Afghanistan.

Pada tahun 2003, tiang granit dan loceng pengebumian ditambahkan ke monumen tersebut. Tetamu di Yekaterinburg mengagumi pemandangan peringatan yang megah, idea asal dan paparan yang kompeten. Hati saya berdarah ketika anda membaca nama-nama mangsa dan melihat perkataan “Afghanistan” di permukaan alas, yang telah menjadi simbol pertumpahan darah yang tidak masuk akal. Alamat: Mamina-Sibiryak, 111.

Peringatan untuk anak-anak perang dan pekerja rumah depan

Peringkat tarikan: 4.9

MEMORIAL KEPADA ANAK-ANAK PERANG DAN PEKERJA RUMAH

Peringkat diteruskan oleh peringatan yang dibuat oleh pemahat Ural yang terkenal Grunberg dan arkitek Doroshin. Ia didedikasikan untuk anak-anak perang dan orang-orang yang bekerja di belakang semasa Perang Dunia Kedua. Komposisi itu merangkumi patung gangsa kanak-kanak kecil. Mereka membawa cengkerang dan peralatan ketenteraan lain.

Batu pertama diletakkan pada tahun 2006. Tempat untuk monumen itu tidak dipilih secara kebetulan. Semasa Perang Dunia Kedua, pekerja kilang yang dipindahkan ditempatkan di sini. Mereka tinggal di berek yang bobrok yang telah lama dirobohkan. Namun, ingatan penghuninya tetap hidup. Monumen ini terletak di taman berhampiran stesen metro Mashinostroiteley.

Peringatan Shirokorechensky kepada tentera yang meninggal di hospital di Sverdlovsk

Kedudukan tarikan: 4.8

MEMORIAL SHIROKORECHENSK KEPADA WARRIOR YANG HILANG DI HOSPITAL DI SVERDLOVSK

Tapak warisan budaya, yang terletak di Daerah Barat Daya, dibuka pada tahun 2015. Sejarahnya bermula pada tahun 1946, ketika sebuah obelisk didirikan di sebuah hospital tentera untuk mengenang tentera yang terkubur yang mati akibat luka. Peringatan ini memperoleh penampilannya pada hari perayaan ulang tahun kemenangan ke-70.

Setiap tahun tempat ini dikunjungi oleh pelancong dari pelbagai bandar di Rusia, dan juga guru-guru dengan pelajar dari sekolah-sekolah di Yekaterinburg, mereka meletakkan bunga di Eternal Flame. Ingatlah bahawa pada awal perang, lebih dari 100 ribu penduduk Sverdlovsk pergi ke depan, hampir separuh tidak pernah kembali dari depan. Lebih dari 20 ribu mati dalam pertempuran, dan kira-kira 4,700 orang mati akibat kecederaan di hospital. Oleh itu, peringatan itu menyimpan ingatan akan peristiwa-peristiwa kepahlawanan Perang Dunia Kedua dan orang-orang yang memberikan nyawa mereka demi generasi masa depan.

Tugu untuk pengakap-penunggang motosikal

Peringkat tarikan: 4.7

Tugu untuk pengakap-penunggang motosikal

Sejarah pembinaan monumen ini dikaitkan dengan penciptaan pasukan pencari, yang terdiri daripada pelajar sekolah. Itu pada tahun 70-an. Kemudian aktivis memasang plak peringatan dengan perbelanjaan mereka sendiri. Tempat itu tidak dipilih secara kebetulan. Pada tahun 1943, batalion pengintai dilatih di sini. Setiap tahun pada 9 Mei, perlumbaan penunggang motosikal dianjurkan di sini, para veteran bertemu.

Pada tahun 80-an, monumen itu ditinggalkan, dan hanya dipulihkan pada tahun 2015. Di dalam roda yang koyak ada penunggang motosikal dengan pertempuran yang berlaku di belakangnya. Di bahagian luar pelek, nama pengakap dan nama operasi terbaru mereka tertera. Ini adalah monumen unik di Persekutuan Rusia yang dikhaskan untuk pengakap motosikal. Ia terletak di Central Park. Mayakovsky.

Pemandangan budaya terbaik di Yekaterinburg

Dalam pencalonan penarafan berikutnya, kami telah mengumpulkan muzium dan teater terbaik Yekaterinburg, serta tempat-tempat lain yang berkaitan dengan seni.

Muzium Sejarah Yekaterinburg

Peringkat tarikan: 5.0

Muzium Sejarah Yekaterinburg

Muzium Sejarah mengandungi artifak serantau, pameran interaktif tempatan dan telah memimpin biografinya sejak tahun 1940. Kemudian dia berpisah dari Muzium Revolusi. Misinya adalah untuk mengkaji dan mempopularkan sejarah kota.

Pameran sentiasa dikemas kini di institusi. Muzium ini menyediakan perkhidmatan untuk mengadakan pelbagai jenis acara, termasuk pendaftaran perkahwinan. Atas dasar itu, Pusat Muzium Kanak-kanak dengan bengkel kreatif dibuka. Objek itu terletak di Karl Liebknecht, rumah 26. Harga tiket bermula dari 200 rubel. Kanak-kanak prasekolah boleh pergi secara percuma.

Galeri Penglihatan Ural

Peringkat tarikan: 4.9

GALERI SENI GALERI VISI URAL

Peringkat diteruskan oleh ruang seni yang unik dengan luas lebih dari 600 kaki persegi. galeri dibuka pada tahun 2009 terima kasih kepada Alla dan Viktor Loshchenko. Tugas utamanya adalah untuk mencari nama baru, untuk menarik penduduk ke seni kontemporari. Selain pameran, pelbagai acara budaya dan ceramah diadakan di sini.

Pengunjung memuji bahagian dalaman bilik yang halus dan tidak terang, cahaya yang ditempatkan dengan baik. Ini adalah tempat yang bagus untuk berehat dari kerja seharian dan mendapat inspirasi. Alamat: Sheinkman, 10, tingkat 2. Tiket berharga dari 100 hingga 200 rubel.

Teater Opera dan Balet

Kedudukan tarikan: 4.8

Teater Opera dan Balet

Salah satu institusi tertua di Rusia ialah Teater Opera dan Balet di Yekaterinburg. Rumah ini bertempat di sebuah bangunan mewah, didirikan pada tahun 1912. Sebelum ini, terdapat sarkas kayu. Pengarang projek itu adalah jurutera V. Semenov.

Aktiviti teater dimulakan dengan opera Glinka A Life for the Tsar. Hari ini ia terkenal dengan tradisi dan persembahan klasiknya. Penari dan penyanyi popular membuat persembahan di dindingnya. Repertoar ini merangkumi beberapa persembahan. Teater telah menjadi tempat kegemaran para peminat seni klasik. Dewan hampir selalu penuh di sini. Lokasi: Lenin Ave., 46.

Stesen kereta api lama

Peringkat tarikan: 4.7

STESEN LAMA

Bangunan bekas stesen keretapi Yekaterinburg terletak di daerah Zheleznodorozhny tidak jauh dari pintu keluar stesen metro Uralskaya ke-4. Sejarahnya bermula pada tahun 1878. Setelah pembinaan semula secara menyeluruh pada tahun 2003, bangunan ini dijadikan muzium sains dan sejarah. Di sebuah dataran kecil terdapat pameran dalam bentuk profesi pekerja keretapi.

Bahagian dalam muzium terbahagi kepada zon sejarah dan teknikal. Mereka akan menarik untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Perhatian khusus pengunjung tertarik dengan susun atur landasan keretapi dan tempat duduk pemandu, di mana anda boleh duduk di kerusi. Lokasi: Vokzalnaya, 22.

Muzium Sejarah Keratan Batu dan Seni Perhiasan

Peringkat tarikan: 4.6

SEJARAH PEMOTONGAN BATU DAN SEJARAH PERHIASAN

Tarikan muzium muncul di Yekaterinburg pada awal tahun 90an. Berikut adalah pameran dari Imperial Lapidary Factory yang berasal dari abad 18-19, kerajinan yang diperbuat daripada batu berharga dan emas, lukisan separa berharga, syiling lama. Pameran dewan itu mengandungi kerajinan asli, dan di dinding terdapat panel berdasarkan cerita Bazhov.

Pengunjung kagum dengan barang-barang cantik dan barang-barang unik yang diperbuat daripada batu. Mereka percaya bahawa idea seni memotong batu dari Ural tidak akan lengkap tanpa lawatan ke muzium ini. Pintu masuk berharga 300 rubel.

Pemandangan seni bina terbaik di Yekaterinburg

Pencalonan terakhir peringkat merangkumi struktur seni bina yang indah yang mempunyai sejarah panjang dan terkenal di seluruh Rusia.

Rumah Sevastyanov

Peringkat tarikan: 5.0

RUMAH SEVASTYANOV

Salah satu bangunan yang paling mencolok dan mengagumkan di Yekaterinburg adalah rumah Sevastyanov. Pelancong mengagumi pemandangan bangunan yang memukau. Ia menggabungkan warna hijau, putih dan merah. Rumah itu dibina pada awal abad ke-19. Ia sering berubah penampilan dan bersinar dengan rona warna yang sama hanya selepas pemulihan pada tahun 2008.

Tugu budaya persekutuan adalah kediaman Presiden Rusia. Malangnya, anda tidak dapat melihat hiasan dalaman premis. Anda hanya boleh mengagumi rumah Sevastyanov dari luar. Dianjurkan untuk melihat bangunan di bawah cahaya lampu malam, ketika belum terlalu gelap dan warnanya sedikit dapat dibezakan. Alamat: Lenin Avenue, 35.

Estet Rastorguev-Kharitonov

Peringkat tarikan: 4.9

Estet Rastorguev-Kharitonov

Lebih jauh dalam peringkat adalah kompleks manor berskala besar, yang terletak di pusat metropolis. Estet Rastorguev-Kharitonov dikelilingi oleh legenda dan rahsia. Ia mula didirikan pada akhir abad ke-18. Khabarnya ada dahan bawah tanah yang luas di bawah bangunan.

Rumah utama ensemble terletak di tepi dan mewujudkan pemandangan indah dari jalan utama. Semua bangunan dalam senibina mereka sesuai dengan peraturan klasik. Kompleks ini merangkumi taman, pulau dengan tasik. Berdekatan adalah Taman Kharitonovsky. Lokasi: Liebknecht, 44.

Pusat Yeltsin

Kedudukan tarikan: 4.8

PUSAT YELTSIN .

Pusat Presiden Boris Yeltsin dibuka 4 tahun yang lalu. Kebanggaan utamanya adalah Muzium Boris Yeltsin. Ia didedikasikan untuk peristiwa terkini dalam sejarah politik negara kita dan khusus untuk keperibadian Yeltsin. Pusat ini mempunyai dewan persidangan, kedai buku, galeri seni, kafe dan taman hiburan ilmiah. Konsert dan pameran diadakan secara berkala di sini, filem dokumentari ditunjukkan.

Bangunan ini adalah fasad media. Pada musim panas, air pancut bermain di hadapannya, dan pada waktu malam bersinar dengan cahaya. Tugu marmar untuk Yeltsin didirikan di jalan. Di pintu masuk ke pusat terdapat sebuah kereta Chaika, yang dipandu oleh Presiden Persekutuan Rusia yang pertama.

Dewan Bandaraya dan Dataran 1905

Peringkat tarikan: 4.7

Dewan Bandaraya dan Dataran 1905

Peringkat diselesaikan oleh dataran utama moden, yang telah menukar beberapa nama. Sebelum revolusi, tarikan utamanya adalah Katedral, tetapi pada 30-an abad yang lalu ia diledakkan. Jalur trem diletakkan di alun-alun, sebuah tribun granit dan sebuah monumen Lenin didirikan.

Sekarang ditutup dengan batu lorong dan terkenal dengan bangunan yang bergaya dari pentadbiran kota, di sekitar perimeter yang terdapat patung. Fasad ini dihiasi dengan relief yang menggambarkan revolusi terkenal dan penulis Ural. Anda boleh sampai di sini dari mana sahaja di metropolis dengan menggunakan bas, metro atau kereta.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen