22 buku terbaik mengenai psikologi hubungan

Ulasan yang terbaik menurut lembaga editorial. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Masalah hubungan antara lelaki dan wanita selalu relevan. Mana-mana orang yang berminat dengan perkembangan diri, menjaga keharmonian keluarga cepat atau lambat beralih kepada nasihat ahli psikologi. Hari ini terdapat banyak buku yang memberi kesan besar kepada orang dan dapat menggantikan sesi dengan pakar. Kami akan mengetahui karya mana yang layak berada dalam penarafan penerbitan terbaik mengenai psikologi hubungan.

Penilaian buku terbaik mengenai psikologi

Pencalonan sebuah tempat Nama produk penilaian
Penilaian buku terbaik mengenai psikologi 1 Bertindak seperti wanita, berfikir seperti lelaki 4.9
2 7 prinsip perkahwinan yang bahagia, atau kecerdasan emosi dalam cinta 4.8
3 Lelaki berasal dari Marikh, wanita berasal dari Venus 4.8
4 Kanan ke kiri' 4.8
5 Paradoks semangat 4.7
6 Seni cinta 4.7
7 Lima bahasa cinta 4.6
8 Topeng, atau Formula Isteri Ideal 4.6
9 Peluklah saya dengan lebih ketat 4.5
10 Wanita yang terlalu menyayangi 4.5
11 Psikologi tepat melalui 4.5
12 Cinta. Rahsia pencairan 4.5
13 Suami yang setia dan penyayang 4.5
14 Jangan takut saya bersama anda 4.5
15 Bitch berkahwin 4.4
16 Dunia mangsa narsisistik 4.4
17 Ketagihan cinta: bagaimana untuk keluar dari hubungan yang tidak sihat 4.3
18 Perang tidur. Perselingkuhan, konflik seksual dan evolusi hubungan 4.3
19 Martabat wanita adalah kekuatan tarikan bagi lelaki 4.3
20 Lelaki suka jalang. Panduan untuk Wanita Terlalu Baik 4.3
21 Anak lelaki diperbuat daripada kiub 4.3
22 Anda tidak tahu apa-apa tentang lelaki 4.2

Bertindak seperti wanita, berfikir seperti lelaki

Penilaian: 4.9

Bertindak seperti wanita, berfikir seperti lelaki

Di tempat pertama terhormat dalam penarafan adalah buku karya Steve Harvey. Ia dibaca dalam satu nafas. Ini disahkan oleh tinjauan hangat dari peminat karya penulis. Karya ini adalah panduan klasik yang membolehkan anda memahami rakan anda.

Buku ini menarik perhatian pembaca dengan fakta bahawa buku itu ditulis dalam bahasa yang mudah dicapai dan disampaikan oleh seorang lelaki yang, dari sudut pandangannya, menjelaskan mengapa perkara-perkara tertentu berlaku dalam hubungan. Ia mengandungi banyak maklumat berguna dan menarik. Sebilangan pembaca menganggapnya lucu, kerana terdapat sedikit kelucuan di dalamnya. Tidak ada ulasan negatif mengenai buku ini. Dianjurkan untuk membaca oleh semua wanita moden.

7 prinsip perkahwinan yang bahagia, atau kecerdasan emosi dalam cinta

Penilaian: 4.8

7 prinsip perkahwinan yang bahagia, atau kecerdasan emosi dalam cinta

Buku seterusnya dalam peringkat adalah kajian yang jelas dan jelas mengenai hubungan dalam keluarga yang berbeza. Dia dilahirkan berkat karya profesor psikologi di Universiti Washington John Gottman. Penulis melakukan analisisnya dan membuat kesimpulan mengenai sebab utama perkahwinan yang berjaya. Semua teknik yang dicadangkan dalam buku ini nyata dan boleh dilakukan. Mereka memupuk rasa hormat, kesabaran, dan persahabatan antara orang yang tersayang. Penyatuan dua orang menjadi berjaya, produktif dan menarik.

Di Internet, anda boleh mendapatkan ulasan pakar psikologi profesional yang mengesyorkan membaca buku ini. Mereka mendakwa bahawa dia sangat membantu mengatasi masalah keluarga. Setiap orang akan mendapati sesuatu yang penting bagi diri mereka di dalamnya.

Lelaki berasal dari Marikh, wanita berasal dari Venus

Penilaian: 4.8

Lelaki berasal dari Marikh, wanita berasal dari Venus

Beberapa penilaian lengkap tanpa buku oleh John Gray, ahli psikologi Amerika yang terkenal dan pakar dalam hubungan keluarga. Karya beliau telah diterjemahkan ke lebih daripada 15 bahasa di seluruh dunia. Buku terlaris terjual berjuta-juta salinan di seluruh negara. Dari satu nama ciptaannya jelas bahawa wanita dan perwakilan seks yang lebih kuat adalah makhluk yang sama sekali berbeza. Mereka berfikir, merasakan, dan melihat realiti dengan cara yang berbeza.

Dalam bukunya, penulis menjelaskan bahawa penyatuan lelaki dan wanita memerlukan kerja keras, kesabaran dan pemahaman. Penulis memaksa pembaca untuk bertindak sejurus membaca, mendorongnya ke arah perubahan positif. Dengan pertolongan buku ini, kita dapat memahami jalan pemikiran 'Martians' dan 'Venusians', untuk mencari pendekatan untuk pasangan jiwa mereka.

Kanan ke kiri'

Penilaian: 4.8

Kanan ke kiri'

Mengapa pencinta saling menipu? Apa yang membuat lelaki berselingkuh dan tinggal dalam dua keluarga? Berlatih psikoterapi Esther Perel mempunyai jawapannya sendiri untuk soalan-soalan ini. Pandangannya berdasarkan kajian mengenai keinginan kedua-dua jantina. Ia disokong oleh kisah pesakit bukan fiksyen. Penulis mencadangkan untuk mempertimbangkan hubungan anda dengan cara yang baru, untuk menjadikan mereka lebih ikhlas.

Ramai pembaca tidak bersetuju dengan pernyataan penulis, tetapi sangat menarik untuk membaca cerita bukan fiksyen, kerana ia menjelaskan logik orang lain. Selain pengkhianatan, buku ini mengandungi bab mengenai budaya, sejarah, dan pelbagai jenis hubungan. Walau apa pun, setiap orang akan belajar sesuatu yang baru darinya.

Paradoks semangat

Penilaian: 4.7

Paradoks semangat

Dalam buku 'The Paradox of Passion' setiap orang akan mencari garis mengenai diri mereka sendiri, jika mereka pernah menyayangi. Karya ini menceritakan tentang langkah-langkah utama dalam pengembangan hubungan antara lelaki dan wanita, ia membantu mencari jalan keluar dari situasi yang sukar apabila nampaknya tidak ada yang dapat dilakukan. Penulis K. Phillips dan Dean K. Delice menawarkan pembaca cara yang telah diuji selama ini. Mereka akan membantu menghidupkan kembali perasaan, mengembalikan cinta dan memperbaiki hubungan keluarga.

Kaedah ini akan memberitahu anda bagaimana untuk tidak jatuh ke dalam perangkap semangat, ketika seseorang jatuh cinta, dan yang lain mahu pergi. Hubungan beberapa pasangan diambil sebagai asas. Berdasarkan ulasan di Internet, buku ini adalah panduan sebenar untuk bertindak, ia mengandungi banyak petua kehidupan.

Seni cinta

Penilaian: 4.7

Seni cinta

Ahli sosiologi dan ahli falsafah Jerman, Erich Fromm dilahirkan pada tahun 1900. Dia menerbitkan beberapa buku selepas 50 tahun, termasuk The Art of Love. Dia sugestif dan melihat intipati perkara seperti 'cinta'. Sejumlah besar buku telah ditulis mengenai topik ini. Bagaimana ciptaan Fromm berbeza dengan mereka? Pertama, penulis merujuk kepada kematangan psikologi masyarakat dan budaya. Kedua, ia menggambarkan perkahwinan lelaki dan wanita sebagai “keuntungan tenaga” dari kesepian dua orang.

Terdapat banyak ucapan, penemuan dan kebenaran yang lebih menakjubkan dan asli dalam naratif yang harus difikirkan oleh orang moden. Buku ini mempunyai 88 halaman. Ini mungkin kelihatan sangat sedikit bagi beberapa orang, tetapi tema cinta, walaupun ringkas, diungkapkan sepenuhnya dengan penjelasan terperinci.

Lima bahasa cinta

Penilaian: 4.6

Lima bahasa cinta

Buku '5 bahasa cinta' akan membantu anda untuk meluahkan perasaan anda kepada orang yang anda sayangi dengan cekap. Ia ditulis oleh penasihat keluarga dan profesor falsafah Gehry Chapman. Karya ini berdasarkan lima kaedah mudah yang akan memberitahu anda bagaimana mencari kunci kebahagiaan keluarga. Sejak buku ini dikeluarkan, banyak pasangan telah belajar untuk mencintai dan dicintai. Penerbitan membuat percikan.

Keseluruhan teks ditulis dalam bahasa yang jelas dan sederhana, berbunyi seperti fiksyen. Lima bahasa cinta akan membantu anda memahami diri anda dan memahami tindakan pasangan jiwa anda. Ini disahkan oleh banyak ulasan peminat Gary Chapman.

Topeng, atau Formula Isteri Ideal

Penilaian: 4.6

Topeng, atau Formula Isteri Ideal

Seterusnya dalam ranking adalah kisah cinta dengan kandungan erotik. Ia membantu membebaskan syaitan batin dan bertujuan untuk mempersonalisasi keperibadian. Sebilangan pembaca percaya bahawa buku ini adalah mengenai cara menyusun otak seks yang lebih lemah. Tetapi ini jauh dari kes itu.

Berdasarkan ulasan, terdapat banyak maklumat yang tidak perlu di dalamnya, di antaranya anda masih boleh mendapatkan nasihat praktikal dan beberapa faedah. Yang lain mengatakan bahawa 'Topeng, atau Formula Isteri Ideal' adalah bahan bacaan erotik yang sangat baik yang membangkitkan keinginan. Oleh itu, pendapat mengenai penerbitan itu bertentangan. Hanya tinggal membuat kesimpulan anda sendiri dengan membaca ciptaan Andrei Ryder.

Peluklah saya dengan lebih ketat

Penilaian: 4.5

Peluklah saya dengan lebih ketat

Buku berikut sesuai untuk pasangan dari semua peringkat umur dan minat. Ia ditulis untuk lelaki dan wanita dari pelbagai agama, lapisan masyarakat. Pengarang Sue Johnson telah mengembangkan pendekatan inovatif untuk menyelesaikan masalah antara lelaki dan wanita. Ia dipanggil Terapi Berfokus Emosi. Beberapa pasangan mengambil bahagian dalam projek yang unik. Pembetulan tingkah laku mereka telah menunjukkan hasil yang menakjubkan.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai terapi ini dalam buku Hold Me Tight, yang terbahagi kepada tiga bab. Mereka menjelaskan apa itu cinta dan apa kekuatannya. Definisi yang jelas akan membantu anda memahami glosari di akhir karya. Pembaca menganggap buku itu unik dan mengesyorkan membelinya.

Wanita yang terlalu menyayangi

Penilaian: 4.5

Wanita yang terlalu menyayangi

Seterusnya dalam ranking adalah buku psikologi oleh Robin Norwood. Dia akan memberitahu anda mengapa anda tidak boleh memberikan diri anda sepenuhnya kepada seorang lelaki. Sangat menarik untuk membacanya, pemikiran dilancarkan secara kompeten, tetapi tidak semua orang dapat menghidupkannya. Idea utama karya ini adalah bahawa anda tidak boleh menyukainya. Perasaan seperti itu cepat atau lambat akan memusnahkan seseorang dari dalam.

Penulis cuba menyampaikan kepada pembaca bahawa cinta yang terlalu kuat dikaitkan dengan kebiasaan atau ketakutan. Terdapat banyak cerita yang berbeza di halaman, dan di setiap akhir terdapat perincian. Wanita yang Suka Terlalu Banyak adalah petunjuk untuk gadis-gadis yang melakukan banyak kesalahan dalam hubungan dan tidak tahu bagaimana untuk keluar dari situasi yang sukar.

Psikologi tepat melalui

Penilaian: 4.5

Psikologi tepat melalui

Pengarang buku itu ialah Pavel Zygmantovich. Ahli psikologi bergantung pada pengetahuan asas saintis dan penyelidikan baru. Tidak ada teori palsu, tekaan dan fantasi anda sendiri. Buku ini ditulis dalam bahasa yang mudah dan difahami, ia dibaca dalam satu jurang dalam satu petang. Saya gembira dengan contoh orang sebenar dengan pelbagai kesukaran dalam hubungan. Setiap pembaca akan mendapat jawapan yang lengkap untuk pertanyaannya.

Ulasan mengenai penerbitan agak bertentangan. Tidak ada gunanya menulis mengenai kesan subjektif. Mereka masing-masing mempunyai sendiri. Ada juga yang dapat menyelamatkan perkahwinan dengan bantuan ciptaan penulis. Setelah membaca, kehidupan menjadi lebih ringan dan panas.

Cinta. Rahsia pencairan

Penilaian: 4.5

Cinta.  Rahsia pencairan

Banyak lelaki dan wanita moden tidak dapat membina hubungan yang normal. Mereka mencari jodoh mereka sekian lama di kalangan rakan sekerja, di jalan, di kafe dan di Internet. Mengapa semuanya sukar? Apa yang perlu dilakukan oleh hati yang sunyi? Jawapan untuk soalan-soalan ini boleh didapati dalam karya psikologi Marina Komissarova.

Ternyata orang terdekat dan tersayang yang tinggal di sebelah anda tetap menjadi dunia yang terpisah. Dia tidak akan benar-benar menjadi separuh anda. Mengapa penulis berpendapat demikian, dan bagaimana untuk hidup dengan kebenaran ini, anda dapat mengetahui dengan membaca 'Cinta. Rahsia Mencairkan '. Dilihat dari ulasan di Internet, penciptaan penulis akan menarik bagi semua orang, tanpa kecuali.

Suami yang setia dan penyayang

Penilaian: 4.5

Suami yang setia dan penyayang

Adalah mustahil untuk membayangkan peringkat ini tanpa buku 'Suami yang Setia dan Prihatin'. Ini adalah panduan bagi gadis-gadis yang menginginkan perkahwinan yang berjaya, hubungan yang panjang dan bahagia. Penulisnya ialah Satya Das, seorang pensyarah yang tahu bagaimana menyampaikan perkara yang paling serius dalam bentuk humor. Ini membuat anda berfikir tentang perkara penting dan tindakan sehari-hari. Kerja menyelamatkan dari kesilapan, menyesuaikan diri dengan kesatuan jangka panjang.

Ciptaan pengarang disebut 'berguna' dan 'menghiburkan'. Pembaca tidak menyesal sedikit pun mengenai masa mereka dan mengesyorkan buku itu dibaca. Mereka mencatat bahawa naratif itu terungkap dengan baik mengenai topik perkahwinan sivil, dan kebenarannya yang jelas akan membantu mereka yang baru memulakan hubungan. Sekiranya anda tidak malas dan mengikuti nasihat Satya, anda boleh mengubah dunia dalaman anda.

Jangan takut saya bersama anda

Penilaian: 4.5

Jangan takut saya bersama anda

Tanya Tank bukan ahli psikologi profesional atau penulis yang hebat, tetapi karyanya layak menjadi antara buku terbaik mengenai hubungan. Antara kelebihan karya ini adalah kejelasan, keberkesanan arahan, banyak contoh. 'Takut, saya bersamamu' adalah peringatan kepada wanita.

Buku ini menerangkan secara terperinci corak tingkah laku manipulator yang ingin memperbodohkan mangsanya. Bahkan intuisi dan kebijaksanaan yang sensitif tidak dapat menjamin bahawa seorang gadis tidak akan jatuh cinta kepada lelaki seperti itu. Oleh itu, penerbitan itu mesti dibaca bagi mereka yang sudah mengenali daffodil. Ia mempunyai semua kebenaran tentang maut dan tidak tertahankan.

Bitch berkahwin

Penilaian: 4.4

Bitch berkahwin

Pengarang buku terlaris ini, Sherri Argov, memfokuskan pada hubungan antara lelaki dan wanita sebelum dan selepas perkahwinan. Buku ini membahas banyak masalah, misalnya, 'bagaimana lelaki memilih pasangan mereka', 'apa yang harus dilakukan jika seorang lelaki mengundurkan diri dengan cadangan perkahwinan', 'bagaimana menghidupkan kembali semangat dalam hubungan.'

Sebilangan pembaca percaya bahawa nasihat seorang penulis Amerika tidak mungkin menolong seorang wanita biasa dari pedalaman Rusia. Kemungkinan besar, visi pengarang berkaitan dengan mentalnya. Bagaimanapun, tidak semua lelaki akan menghargai jika orang yang dipilihnya pergi bersenang-senang dengan rakan-rakannya sepanjang malam tanpa panggilan dan berpura-pura bahawa dia telah menenangkan pasangannya. Mungkin, setelah kembali, wanita muda itu tidak akan menemui barang-barang orang yang setia di apartmen. Oleh itu, pendapat mengenai buku ini pada asasnya berbeza.

Dunia mangsa narsisistik

Penilaian: 4.4

Dunia mangsa narsisistik

Buku The World of the Narcissistic Victim memberitahu bagaimana mengenali diri anda tanda-tanda narsisisme, mencari diri anda yang sebenar dan belajar berkomunikasi dengan baik dengan orang lain. Penerbitan terdiri daripada tiga bahagian. 'Masokisme' pertama mengenal pasti sebab-sebab tingkah laku ini. Bab kedua, Narsisme, membangkitkan masalah mangsa narsisme. Pada bahagian terakhir, 'Trauma', anda dapat mengetahui bagaimana terapi untuk gangguan psikologi berfungsi.

Karya Anastasia Dolganova membantu mengenal pasti faktor-faktor yang menimbulkan rasa tidak puas hati, mengatasi perasaan tidak berdaya, dan menyedari masalahnya. Perlu diperhatikan bahawa ini adalah buku pertama mengenai mangsa narsisis, yang telah diterbitkan dalam bahasa Rusia, dan pengarangnya adalah salah satu daripada tiga pakar paling terkenal dalam patologi aktiviti mental di negara kita.

Ketagihan cinta: bagaimana untuk keluar dari hubungan yang tidak sihat

Penilaian: 4.3

Ketagihan cinta: bagaimana untuk keluar dari hubungan yang tidak sihat

Ahli psikologi Andrei Nosov dalam bukunya menerangkan sebab dan akibat ketagihan cinta. Dia menawarkan teknik yang berkesan untuk membantu membina batas anda, mencapai keharmonian dalam jiwa anda, menghilangkan rasa takut dan rasa bersalah, kenangan yang menyakitkan. Terima kasih kepada edisi ini, anda bukan sahaja dapat melupakan orang yang anda acuh tak acuh, tetapi juga menjalin hubungan baru yang matang.

Buku ini sangat senang dibaca, semua teknik dijelaskan dalam bahasa mudah. Latihan di atas membantu meningkatkan harga diri, memperbaiki tingkah laku anda. Dengan buku ini, anda dapat belajar mencintai diri sendiri, dan ini mungkin perkara yang paling penting.

Perang tidur. Perselingkuhan, konflik seksual dan evolusi hubungan

Penilaian: 4.3

Perang tidur.  Perselingkuhan, konflik seksual dan evolusi hubungan

Setiap bab buku ini adalah kisah yang terpisah dari kehidupan seksual pasangan. Bahagian tersebut mengkaji tingkah laku orang, ada perbincangan mengenai bagaimana tingkah laku ini atau yang boleh diterima dalam masyarakat hari ini. Pengarang Baker Robin memberikan pendapatnya mengenai topik lelaki berjalan. Ternyata lelaki, yang terus-menerus mencari hubungan baru, dengan cara ini secara tidak sadar memaksimumkan peluang memperluas jenisnya, memberikan kelebihan evolusi pada bahan keturunan.

Buku ini membantu melihat dengan cara baru mengenai perkara-perkara yang paling biasa, untuk menimba pengetahuan dalam bidang seks. Sangat digalakkan bagi mereka yang mempunyai masalah mengandung anak.

Martabat wanita adalah kekuatan tarikan bagi lelaki

Penilaian: 4.3

Martabat wanita adalah kekuatan tarikan bagi lelaki

Peserta seterusnya dalam penilaian adalah sesuai untuk kanak-kanak perempuan yang ingin meningkatkan harga diri mereka dan menjadikan seks yang lebih kuat menghormati diri mereka sendiri. Buku ini mengandungi banyak maklumat berguna, mudah difahami. Pembaca menyukai gaya penulisan. Penerbitan ini akan menjadi pembantu yang sangat baik bagi wanita muda yang baru-baru ini berpisah dengan seorang pemuda dan mendapati diri mereka berada dalam situasi yang sukar.

Pengarang Mila Shevchuk menceritakan kisah berdasarkan pengalaman peribadi. Penulis telah pergi jauh dan dengan senang hati berkongsi nasihat praktikal dengan wanita lain. Pembaca mengatakan bahawa buku itu dapat menggantikan ahli psikologi. Mereka menyesal kerana dia tidak menghubungi mereka lebih awal.

Lelaki suka jalang. Panduan untuk Wanita Terlalu Baik

Penilaian: 4.3

Lelaki suka jalang.  Panduan untuk Wanita Terlalu Baik

Buku ini mesti dibaca bagi mereka yang semestinya bimbang tentang hubungan yang sakit dengan seorang lelaki. Rahsia utamanya ialah perwakilan seks yang lebih kuat tidak menyukai wanita yang betul dan rajin. Tidak, tidak perlu tergesa-gesa dengan semua lelaki yang serius dan kasar. Kita perlu mula mencintai diri sendiri dan meningkatkan diri dalam seni ini.

Sherri Argov akan memberitahu anda bagaimana untuk melakukan ini dan memberi banyak contoh bagaimana tidak melakukannya. Dia mendorong wanita untuk mencari minat mereka. Ini mungkin hobi kegemaran yang akan memikat anda lebih daripada mencari tahu dengan pasangan anda. Anda boleh menjadi seseorang dan tidak larut dalam diri lelaki dengan membaca panduan ini.

Anak lelaki diperbuat daripada kiub

Penilaian: 4.3

Anak lelaki diperbuat daripada kiub

Tidak seperti penilaian sebelumnya, Keith Stewart's The Boy Made of Bricks adalah novel yang penuh dengan plot yang memotivasi dan menginspirasi pemikiran. Ini adalah kisah mengenai keluarga dan cinta berdasarkan peristiwa sebenar. Ini berdasarkan biografi pengarang, yang pastinya tidak akan meninggalkan pembaca yang acuh tak acuh.

Karya ini dianggap peluang terbaik untuk melihat dunia di mana semua batasan hanya terdapat dalam kerangka imaginasi kita. Pembaca mengatakan bahawa karya itu sangat meriah, semua pengalaman digambarkan sedemikian rupa sehingga anda mula memahami pemikiran dan perasaan watak-watak. Ini adalah pilihan terbaik untuk mencerahkan beberapa malam percuma dan menemui banyak perkara baru.

Anda tidak tahu apa-apa tentang lelaki

Penilaian: 4.2

Anda tidak tahu apa-apa tentang lelaki

Sarjana buku mengenai psikologi hubungan Steve Harvey membuka dunia rohani yang kaya dengan lawan jenis bagi wanita. Dari karyanya Anda Tidak Tahu Apa-apa Tentang Lelaki, anda dapat belajar bagaimana berkelakuan dengan lelaki dari pelbagai peringkat umur. Apa yang diharapkan daripada lelaki berusia dua puluh tahun? Bagaimana membina hubungan dengan mereka yang berumur lebih dari 50 tahun? Mengapa bujang yang gemar tidak mahu berkahwin? Bagaimana mengekalkan minat dalam kehidupan keluarga? Ini dan soalan-soalan lain dibahas dalam buku Harvey. Oleh itu, penerbitan ini sesuai untuk gadis-gadis muda dan wanita yang lebih tua.

Buku ini mudah dibaca, ia mengandungi semua kebenaran penting yang, walaupun orang cantik tahu, tetapi sering melupakannya. Sebilangan pembaca mungkin menganggapnya terlalu biasa.


Perhatian! Penarafan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen