20 tempat paling indah di Crimea

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Crimea wajar dianggap sebagai salah satu sudut paling indah dan kuno di planet kita. Tapak alam dan budaya tempatan telah berulang kali dipindahkan ke kanvas artis hebat. Tetapi tidak satu gambar pun yang mampu menyampaikan kehebatan dan kekayaan warna semenanjung. Beragam, ajaib dan menakjubkan – Crimea mengandungi banyak teluk, air terjun, gua misteri, istana-istana megah dan banyak permata alam semula jadi dan seni bina. Untuk perhatian anda 20 tempat yang indah dari banyak tempat yang indah.

Keindahan ajaib Crimea: 20 tempat teratas di semenanjung

Pencalonan sebuah tempat Penglihatan penilaian
Keindahan ajaib Crimea: 20 tempat teratas di semenanjung 1 Istana Vorontsov 5.0
2 Cape Ai-Todor 4.9
3 Chufut-Kale 4.8
4 Jejak Taraktash 4.8
5 Air terjun Uchan-Su 4.7
6 Istana Massandra 4.7
7 Ai-Petri 4.7
8 Tasik Koyashskoe 4.6
9 Ladang lavender 4.5
10 Gua marmar 4.5
11 Air terjun Jur-Jur 4.5
12 Lembah Baydarskaya 4.4
13 Gereja Foros 4.4
14 Tarkhankut 4.3
15 Ak-Kaya (Batu Putih) 4.3
16 Istana Yusupov 4.2
17 Kuil Matahari 4.1
18 Tasik Panagia 4.1
19 Bunglon Tanjung 4.0
20 Gunung Roman-Kosh 4.0

Istana Vorontsov

Peringkat tarikan (Crimea): 5.0

Istana Vorontsov

Bangunan besar yang terletak di Alupka pernah menjadi milik putera Rusia Vorontsov. Direka oleh arkitek Inggeris, kompleks ini adalah karya seni berlapis-lapis: beberapa gaya digunakan semasa proses pembinaan. Fasad utara dalam gaya Tudor, fasad menghadap ke laut adalah di Moor. Pintu masuk selatan dijaga dengan selamat oleh singa marmar. Secara umum, seni bina istana boleh disebut neo-Gothic.

Objek sejarah dilambangkan oleh lima bangunan yang saling berkaitan, yang terdiri daripada 150 bilik. Terdapat juga ruang biliar, perpustakaan, kapel, ruang makan dan juga taman musim sejuk di dalamnya. Istana Vorontsov dianggap salah satu yang paling indah di semenanjung dan sangat penting dari sudut pandang sejarah: lorong-lorongnya menampilkan koleksi lukisan, porselin, dan perabot yang indah.

Semua kemegahan ini dilengkapi dengan taman yang membentang seluas 40 hektar di sekitar istana. Syurga hijau ini diciptakan oleh tukang kebun Jerman Karl Kebach. Dia berjaya membuat amfiteater semula jadi, yang memaparkan lebih dari 200 spesies flora dari seluruh dunia.

Terdapat juga struktur yang mengagumkan untuk pelancong yang disebut 'Chaos'. Objek setinggi 10 meter, yang dilambangkan dengan potongan diabase yang besar, terletak di bahagian atas taman. Dia lebih menahan diri, bahkan mungkin kasar. Bahagian bawah taman adalah koleksi air pancut yang luar biasa, cemara langsing, magnolia dan tasik kecil. Kombinasi yang luar biasa dari perkara yang tidak serasi menjadikan taman ini unik dan patut diberi perhatian walaupun untuk pelancong yang canggih.

Cape Ai-Todor

Peringkat tarikan (Crimea): 4.9

Cape Ai-Todor

Layak dianggap sebagai salah satu keindahan semula jadi Crimea yang paling menakjubkan dan tidak dapat dilupakan. Ini adalah massif berbatu besar, praktikal tidak dapat diakses dari laut. Pemandangan yang dilindungi oleh kebanyakan pelancong sepertinya merupakan tren tiga Neptunus, yang memasuki lorong air laut. Gambaran yang jelas seperti itu dibuat oleh taji berbatu, seperti sekatan batu yang masuk ke laut. Pusat dan terbesar dari mereka adalah 'Biara Burun'. Pada abad pertengahan, biara St. Theodore terletak di sini, dari mana namanya berasal dari tanjung.

Tetapi tunjang tengah (lebih tepatnya, bahagian timurnya) telah terkenal selama lebih dari seratus tahun sebagai tempat di mana salah satu mercu tanda seni bina yang paling terkenal di semenanjung, Swallow's Nest, berada. Istana ini, setinggi 40 meter, dibangun dengan gaya Gothic, menjadi idea seorang pegawai Rusia yang tidak diketahui, yang mengambil kebebasan untuk membina struktur yang unik, seolah-olah melambung tinggi antara langit dan laut. Hari ini Swallow's Nest menarik ribuan pelancong setiap tahun, menjadi kad pelawat di semenanjung.

Tidak kurang terkenal adalah jeram ketiga jubah, paling selatan dan tertinggi di antara semua – Ai-Todorsky. Selama berabad-abad ia berfungsi sebagai titik rujukan yang boleh dipercayai bagi para pelaut. Kembali pada tahun 1835, sebuah rumah api dibina di sini, yang bukan sahaja dapat bertahan hingga hari ini, tetapi masih berfungsi.

Chufut-Kale

Kedudukan tarikan (Crimea): 4.8

Chufut-Kale

Terletak dekat dengan Bakhchisarai, kota gua kuno ini mulai wujud bahkan sebelum era kita. Dan pada abad ke-5 (mungkin) Masehi berubah menjadi salah satu kubu Krimea yang paling kuat. Sejarawan percaya bahawa kubu itu berasal dari penempatan kecil Fulla, catatannya terdapat dalam sejarah Byzantium. Pada masa-masa yang jauh, Chufut-Kale secara aktif berkembang: kerajinan berkembang di sini, pencetakan duit syiling, pencetakan buku dilahirkan.

Setelah 10 abad (pada tahun 1500-an), Bakhchisarai yang terkenal, kediaman khan Krimea di masa depan, mula berkembang pesat di dekat bandar. Lama kelamaan, Chufut-Kale mulai beransur-ansur memudar ke latar belakang: ia berubah menjadi penjara, tetapi jauh dari penjara yang paling biasa. Pada suatu masa, tawanan-tawanan yang mulia disimpan di sini, yang dapat memperoleh tebusan baik.

Setelah Semenanjung Crimean dianeksasi ke Empayar Rusia, Chufut-Kale mulai mati secara beransur-ansur. Pada akhir abad ke-19, penduduk terakhir meninggalkan bandar. Hari ini ia adalah salah satu monumen bersejarah kuno yang paling penting dan terpelihara, menarik banyak pelancong.

Jejak Taraktash

Kedudukan tarikan (Crimea): 4.8

Jejak Taraktash

Ini adalah laluan paling terkenal dan senang dari Yalta ke Ai-Petri. Laluan ini mempunyai lereng yang agak curam, jadi menuruni jalan adalah suatu keseronokan, tetapi pendakian akan lebih sukar. Namun, pandangan yang terbuka sangat memukau sehingga anda segera melupakan semua kesukaran seorang pelancong di jalan raya. Salah satu tempat semula jadi yang paling mengagumkan di Crimea – saluran Tarakash – menyebabkan kegembiraan liar di kalangan pelancong ketika melalui jalan tersebut.

Jejak dengan nama yang sama adalah salah satu tarikan utamanya. Ia diletakkan pada awal abad ke-19. Dan, walaupun tidak dapat disebut mudah, dialah orang yang mendapat populariti terbesar di kalangan penduduk tempatan dan di kalangan tamu semenanjung.

Batu arcuate naik beberapa puluhan meter di atas permukaan tanah, menjadi titik tertinggi dan mutiara dari rabung Taraktash – ia terletak pada ketinggian 1160 m dari permukaan laut. Jejak itu melalui lompatan dan kemudian melalui jalan yang agak sempit yang terletak di bebatuan, dari mana anda boleh keluar. Petikan ini sering disebut batu-batu Taraktash dan kesan daripadanya kadang-kadang agak menakutkan, tetapi kegembiraan untuk tiba di tempat yang diinginkan dan keindahannya yang luar biasa membuat anda melupakan semuanya.

Batu kesepian adalah formasi pelbagai lapisan dengan dinding yang agak tipis pada ketinggian yang mengagumkan. Anehnya, waktu sepertinya tidak mempengaruhi dirinya: sama sekali tidak ada jejak hakisan di atasnya. Mereka yang berjaya memanjat tebing pada waktu makan tengah hari, ketika matahari terik, akan cukup beruntung melihat dinding tebing berkilauan dengan pelbagai warna kuning. Dan semasa turun di sepanjang jalan, pelancong tiba-tiba mendapati diri mereka berada di tarikan lain yang sangat mengagumkan – Flying Water Falls.

Air terjun Uchan-Su

Peringkat tarikan (Crimea): 4.7

Air terjun Uchan-Su

Air terjun terbesar di semenanjung Crimea pada suatu ketika mendapat nama yang benar-benar puitis, kerana dari bahasa Turki 'Uchan-Su' diterjemahkan sebagai 'Flying water'. Inilah kesan tepat yang dihasilkan oleh jet air yang kuat, dengan berkesan melemparkan batu dari jarak hampir 100 meter (98.5 meter). Landmark semula jadi yang indah ini telah menjadi 'gagasan otak' sungai dengan nama yang sama, mengalir di sepanjang lereng Yalta Yaila pada ketinggian hampir 400 m.

Sungai gunung dengan berkesan memenuhi jurang yang curam, mewujudkan pemandangan yang luar biasa. Anda dapat melihat air terjun dengan kuat sepanjang musim hujan atau salji lebur. Tetapi pada musim panas, air terjun kering hampir sepenuhnya. Lebih daripada satu legenda telah ditulis mengenai ciptaan semula jadi yang luar biasa ini. Salah satu yang paling terang adalah legenda mengenai Zeinab yang cantik, yang menerima nama Wuchang kerana ketangkasannya. Dia diculik oleh semangat gunung, yang, mendengarkan doanya, mengizinkannya berubah menjadi sungai gunung, menyelamatkan keluarganya dari kekeringan. Sejak itu, Zeinab bergegas dari ketinggian dengan arus yang bising, mengatasi halangan batu yang besar.

Istana Massandra

Peringkat tarikan (Crimea): 4.7

Istana Massandra

Istana ini dianggap salah satu yang paling indah di semenanjung, walaupun dalam keseluruhan sejarah pendeknya, ia tidak begitu menarik bagi pemiliknya. Bangunan ini dirancang oleh arkitek Perancis, dan pembinaannya bermula pada tahun 1881. Pada mulanya, istana itu milik Putera Vorontsov, yang tidak tinggal untuk melihat akhir pembinaannya. Kemudian istana itu dibeli oleh Maharaja Alexander III, setelah itu proses pembinaan selesai dengan beberapa pindaan. Tetapi penguasa Rusia, tidak sempat tinggal di Massandrovskoye, mati.

Setelah istana berlalu ke Nicholas II, tetapi dia lebih suka percutian musim panas di Livadia. Massandra Palace adalah contoh yang hebat dari Renaissance Perancis. Di dalamnya, terdapat banyak galeri terbuka, tangga spiral, balkoni yang indah. Bahagian dalam istana agak terkendali, tetapi seseorang tidak akan dapat melihat catatan mewah yang jelas di dalamnya. Hari ini Istana Massandra dibuka untuk lawatan percuma, dan pintu masuknya benar-benar percuma.

Ai-Petri

Peringkat tarikan (Crimea): 4.7

Ai-Petri

Pegunungan yang mengagumkan, termasuk di tebing utama Pergunungan Crimean, membentang sejauh 25 kilometer dari timur ke barat. Titik tertinggi Ai-Petri adalah Gunung Rroka, yang naik megah pada ketinggian 1347 meter dari permukaan laut. Namun, bukan dia yang menjadi paling terkenal di antara para tamu semenanjung, tetapi 'adiknya' yang lebih kecil – Gunung Ai-Petri. Dataran tinggi yang sangat indah ini dengan ketinggian 1234 meter membentang dalam bentuk formasi berbatu semula jadi, sangat mirip dengan istana yang bobrok dengan dinding tipis yang kuat. Pecah-pecah kerang spektakuler dari puncak gunung telah terbentuk selama ribuan tahun. Suatu ketika dahulu, Ai-Petri adalah terumbu karang besar yang terletak di dasar laut kuno. Gunung ini mendapat kemunculannya sekarang berkat usaha angin, meniup batu kapur dari bekas terumbu.

Tidak sukar untuk sampai ke massif yang terkenal: dari kampung terdekat (Koreiz), sebuah kereta gantung dibina khas untuk pelancong, tidak kurang terkenal daripada gunung itu sendiri – ia mempunyai penerbangan paling lama tidak disokong di Eropah. Mereka yang berani mendaki Gunung Ai-Petri akan diberi penghargaan dengan pemandangan Pantai Selatan yang mengagumkan.

Tasik Koyashskoe

Peringkat tarikan (Crimea): 4.6

Tasik Koyashskoe

Danau Koyashskoye adalah sumber kebanggaan bagi penduduk Semenanjung Kerch. Ia terletak di Cagar Alam Opuksky, di mana padang rumput yang keras memenuhi laut yang bergolak. Di sekitarnya terdapat tanjung dan gunung dengan nama yang sama dengan kawasan simpanan. Tasik Koyashskoe tergolong dalam takungan saliran tertutup yang berasal dari muara. Benar, takungan masin ini tidak boleh membanggakan kawasan yang luas – hanya 5 meter persegi, dan kedalaman yang paling besar bahkan lebih sederhana – hanya 1 m.

Tetapi ada satu perkara yang menjadikan Tasik Koyashskoye benar-benar hebat – warna airnya. Sepanjang tahun, ia mengejutkan dengan pelbagai warna yang luar biasa, mulai dari merah jambu pucat hingga merah tua. Selain air, kristal garam juga berwarna, secara berkala memperoleh aroma ungu. Sebab fenomena yang menakjubkan ini terletak pada mikropartikel yang dihasilkan oleh alga yang hidup di dasar takungan ini. Tidak semua mikroorganisma dapat bertahan dalam air masin seperti itu, dan Dunaliella salina adalah salah satunya.

Musim bunga dianggap masa terbaik untuk mengunjungi tempat ini: pada waktu ini sepanjang tahun, tasik merah jambu itu benar-benar dikuburkan di kawasan hijau padang rumput yang lebat. Tetapi pada musim panas, air dari tasik menguap, meninggalkan seluruh gunung es, yang terdiri daripada garam.

Ladang lavender

Peringkat tarikan (Crimea): 4.5

Ladang lavender

Mereka yang merancang untuk mengunjungi semenanjung Crimea dari bulan Jun hingga Julai pasti meluangkan masa untuk mengunjungi ladang lavender tempatan. Perdu malar hijau yang canggih ini, yang berasal dari Laut Tengah, telah berakar di Crimea. Ia pertama kali ditanam di sini pada skala industri (dengan tujuan mendapatkan minyak pati) pada tahun 1928.

Walaupun sejak beberapa dekad yang lalu, banyak ladang telah ditinggalkan. Tetapi masih ada sebilangan besar dan cantik sehingga dapat dibandingkan dengan Provence Perancis yang terkenal. Pelancong menjumpai bidang keindahan ajaib berhampiran Bakhchisarai (kampung Turgenevka), berhampiran kampung Rastuschee dan Zavetnoye (di pergunungan), berhampiran pinggir bandar Alushta (di kampung Lavanda), dll.

Laut ungu yang tidak berkesudahan, memabukkan dengan aroma yang luar biasa dan mengubah naungannya bergantung pada waktu siang – keindahan yang luar biasa itu membuka mata pengembara. Kesan dari apa yang dilihatnya pasti akan dikenang sepanjang hayat.

Gua marmar

Peringkat tarikan (Crimea): 4.5

Gua marmar

Formasi bawah tanah yang besar dengan keseluruhan sistem jalan yang rumit dan rumit ditemui tidak lama dahulu (pada tahun 1987): ahli speleologi menjumpai sebuah gua yang menakjubkan yang terletak di dataran rendah bawah Massif Chatyr-Dag. Tidak lama kemudian, beberapa laluan pelancongan muncul di sini sekaligus, dan hari ini ribuan pelancong mengunjungi dewan marmar misteri ini setiap tahun.

Gua ini terletak pada ketinggian hampir satu kilometer, kedalamannya 60 m, dan panjang lorong melebihi 2 km. Setiap lorong gua yang mengagumkan mengagumi khayalannya dengan keindahannya dan nama-nama banyak orang bercakap sendiri: terdapat Dewan Istana, Dewan Lustrian, Galeri Fairy Tales, Coklat, dan lain-lain. Yang paling luar biasa (secara harfiah) adalah Dewan Perestroika, yang dianggap terbesar di semenanjung: panjangnya 100 m, dan ketinggiannya mencapai 28 m.

Istana bawah tanah yang luar biasa terdiri dari komposisi yang kompleks dan tidak dapat dilukiskan, mengingatkan pada tiang, candelier. Terdapat mandian jala dengan air dan juga air terjun. Komposisi yang luar biasa indah, 'hiasan' yang luar biasa dan skala gua menjadikannya salah satu yang paling indah bukan hanya di Crimea, tetapi di seluruh dunia.

Air terjun Jur-Jur

Peringkat tarikan (Crimea): 4.5

Air terjun Jur-Jur

Yang paling dalam di antara air terjun Krimea, Dzhur-Dzhur tersembunyi di salah satu gaung gunung tinggi semenanjung (Khapkhal, kampung Solnechnogorskoe), yang ditumbuhi hutan lebat. Air terjun mendapat namanya yang tidak rumit dari onomatopoeia air yang mengalir. Sungai Ulu-Uzen Vostochny, yang mengalir melalui jurang di ketinggian hampir 470 m dari permukaan laut, menghidupkan formasi semula jadi yang luar biasa.

Dzhur-Dzhur mendapat namanya tidak sia-sia: arus besar kekuatan kolosal turun dari ketinggian 15 meter ke lubang besar, dan bahkan di musim kemarau, air terjun tidak mereda selama satu minit. Sering kali, seiring dengan aliran air, batu-batu juga terbang ke bawah, jadi tidak disarankan untuk mendekati air terjun. Lebih baik menikmati pemandangannya yang indah dari kejauhan. Ngomong-ngomong, tidak jauh dari air terjun ada gua dengan nama yang sama, tersembunyi di padang belantara.

Lembah Baydarskaya

Peringkat tarikan (Crimea): 4.4

Lembah Baydarskaya

Lembah ini menggabungkan banyak keindahan semula jadi yang menakjubkan. Terletak di tenggara dengan ukuran yang sangat besar, lubang ini dikelilingi oleh semua sisi oleh pergunungan hijau yang berwarna-warni. Sebilangan besar sungai mengalir di sini dari mana-mana, membentuk air terjun yang kecil tetapi sangat menakjubkan.

Pengunjung ke lembah dapat mencari pemandangan untuk setiap selera. Di tengahnya adalah takungan Chernorechenskoye – yang terbesar di semenanjung. Ia dipenuhi dengan kelembapan oleh sungai pegunungan jernih Chernaya. Di barat laut terdapat beberapa gaung besar, di sebelah tenggara (untuk menggembirakan ahli speleologi) beberapa gua. Padang rumput yang dijemur oleh sinar matahari yang terendam dalam aroma bunga gunung akan menggembirakan mata dan memberikan kenikmatan estetik. Kira-kira 50 spesies tumbuhan boleh dijumpai di lembah. Antaranya ialah ramuan perubatan, pokok relik dan banyak lagi.

Kerana keindahannya yang luar biasa dan iklim yang sangat lembut, Lembah Baydar memperoleh nama lain – Crimean Switzerland. Tempatnya yang indah indah pada bila-bila masa sepanjang tahun, sehingga lembah ini dapat dikunjungi sepanjang tahun.

Gereja Foros

Peringkat tarikan (Crimea): 4.4

Gereja Foros

Batu Merah adalah titik terang yang secara kiasan menghubungkan Yalta dan Sevastopol, pegunungan dan laut yang bergolak. Di atas batu ini, seperti mainan kecil di telapak raksasa, berdiri Gereja Kenaikan Kristus yang terkenal. Tempat ini sangat jelas kelihatan dari lebuh raya berdekatan dan secara harfiah setiap orang secara tidak sengaja memusingkan badan mereka untuk menatap keajaiban seni bina ini selama beberapa saat.

Berdiri di lereng curam di ketinggian lebih dari 40 meter di atas permukaan laut, Gereja Foros wajar dianggap sebagai puncak Crimea Selatan. Garis besar yang dipahat menonjol dengan terang terhadap kawasan sekitarnya – di antara batu-batu kelabu, laut biru dan kehijauan yang terang. Pembaptisan dan perkahwinan berlangsung di sini setiap hari, dan laman web itu sendiri termasuk dalam semua senarai mesti dilihat tempatan.

Menurut fakta sejarah, pembinaan gereja itu didahului oleh keajaiban sebenar: pada tahun 1888 sebuah kereta api yang bergerak dari Crimea ke St Petersburg terhempas. Kereta api ini diikuti oleh Maharaja Alexander III bersama keluarganya. Secara ajaib, tidak ada yang terluka. Kemudian pembesar teh tempatan Alexander Kuznetsov memerintahkan untuk membina sebuah gereja di dekatnya sebagai rasa syukur kepada Tuhan atas keselamatan orang Rusia yang berkuasa. Terdapat juga versi cerita yang lebih prosa: pada masa itu, monopoli penjualan teh adalah milik keluarga kerajaan semata-mata, dan gereja itu semacam tebusan. Bagaimanapun, Kaisar menyukai hadiah itu: dia cukup menghormatinya, berada di semenanjung.

Tarkhankut

Peringkat tarikan (Crimea): 4.3

Tarkhankut

Semenanjung liar dan titik paling barat Crimea, kemungkinan besar, akan tetap menjadi tempat yang tidak dapat diakses oleh manusia. Dia kelihatan terlalu hebat: tebing curam yang keras dan gua-gua dalam yang tidak dapat diakses di bawah air. Laut di sini begitu bersih sehingga dari ketinggian tebing anda dapat melihat batu di dasar laut. Tetapi Tarhankut mempunyai pemandangan yang paling mengagumkan dari sisi laut: gua laut yang mengagumkan memotong tajam melalui semenanjung, dan kemudian memasuki gua-gua dan batu-batu dengan bentuk yang pelik dan sedikit menakutkan.

Kadang-kadang kekuatan alam menjatuhkan sebahagian dari batuan pesisir dan kemudian bentuk seni bina baru terbuka ke mata. Di wilayah Tarkhankut ada kawasan lindung – Atlesh, yang diwakili oleh keseluruhan batuan batu kapur putih. Di antaranya terdapat ciptaan alam semula jadi yang indah. The Chalice of Love adalah batu dalam bentuk kolam bulat sepanjang 6 meter. Anda boleh masuk ke dalamnya melalui terowong bawah laut. Penyu adalah batu, berbentuk menyerupai binatang berperisai khusus ini. Terdapat juga objek semula jadi yang belum diterokai di sini. Di antaranya adalah gua sepanjang 150 meter, yang boleh anda masuki hanya dengan berenang di bawah tebing curam yang menghadap ke laut.

Ak-Kaya (Batu Putih)

Peringkat tarikan (Crimea): 4.3

Ak-Kaya (Batu Putih

Dataran tinggi batu putih yang megah naik ke atas lembah, berakhir dengan batu yang curam dan kuat setinggi 150 meter. Ak-Kaya adalah bukti nyata mengenai sejarah berjuta-juta dolar di tempat-tempat ini. Lagipun, begitu dataran tinggi batu kapur ini dengan campuran batu pasir tidak lebih dari dasar laut. Pelancong yang penuh perhatian pasti akan memperhatikan 'jejak kaki' yang tidak biasa di dinding batu: ini adalah fosil penduduk bawah laut dunia kuno. Di sini anda dapat melihat landak laut, ketam, moluska, dan di lapisan kemudian (hampir di permukaan dataran tinggi) – bahkan tulang ikan paus dan gigi hiu.

Pembentukan batu semula jadi adalah hiasan lembah yang tidak dapat dilupakan dan dapat dilihat dengan bangga dari jauh. Sekiranya anda datang terus ke kaki tebing, ketinggiannya akan melebihi 300 meter dan kelihatan tidak berkesudahan. Dari jauh, Batu Putih nampaknya rata, seolah-olah segi, tetapi dari dekat dapat dilihat bahawa ini tidak begitu: di permukaannya terdapat banyak tebing, ambang. Hanya pendaki yang paling berpengalaman yang berani menakluki puncak ini.

Pada abad ke-20, penyelidikan arkeologi dilakukan secara aktif di sini, yang menghasilkan buah: di dataran tinggi, sisa-sisa Neanderthal, alat mereka, serta jejak kediaman rama-rama, beruang gua, saigas ditemukan, yang tidak khas untuk fauna Krimea moden. Tebing Putih terletak di lembah Sungai Biyuk Kara-Su. Ini adalah wilayah Belogorsk di Crimea.

Istana Yusupov

Peringkat tarikan (Crimea): 4.2

Istana Yusupov

Salah satu tempat paling indah di Crimea menyembunyikan mutiara seni bina yang tidak kurang hebatnya – Istana Yusupov. Di salah satu tebing batu curam di Koreaiz, terdapat kompleks istana dan taman yang paling misterius dan tiada tandingan di semenanjung. Dibuat dalam gaya Renaissance Itali, istana memukau imaginasi dengan kesempurnaan seni bina dan kemewahan pedalaman.

Sepanjang kewujudannya, ia berulang kali berlalu dari tangan ke tangan. Oleh itu, pemilik pertamanya, atas permintaan kompleks itu dibina, adalah Puteri Golitsyna – salah satu wanita paling misteri abad ke-19. Cucu perempuan Peter I yang disengajakan dibezakan oleh pandangan hidup yang tidak konvensional dan rasa mewah. 'Rumah Pink' yang dibina untuknya dibezakan dengan penampilannya yang anggun, dan taman indah yang dibentangkan di sekitarnya dengan berkesan melengkapkan gambar.

Selepas puteri, pembuat anggur Morozov memiliki kompleks tersebut, dan pada tahun 1880 istana menjadi milik keluarga Yusupov, yang sepenuhnya mengubahsuai harta tanah sesuai dengan keinginan mereka, memberikannya gaya neo-Romanesque. Semua fasad dihiasi dengan singa marmar, yang hari ini dengan tegas 'menjaga' istana. Hari ini ia termasuk dalam 20 tempat teratas yang mesti dilihat di Crimea Selatan dan dianggap sebagai kad lawatan Korea.

Kuil Matahari

Peringkat tarikan (Crimea): 4.1

Kuil Matahari

Salah satu tempat paling misteri di Crimea. Bagi sesetengah orang, ini adalah tempat pengumpulan tenaga kosmik, tetapi bagi yang lain – Tanah Suci. Tetapi semua yang pernah mengunjungi Kuil Matahari selamanya menyimpannya dalam ingatan mereka. Pendidikan semula jadi 'dilahirkan' lebih dari 150 juta tahun yang lalu. Pada masa inilah pembentukan Pegunungan Crimean selesai. Sebab-sebab kemunculan batu yang tidak biasa ini masih belum jelas bagi para saintis. Ada yang percaya bahawa ini adalah karya orang kuno, yang lain menganggapnya sebagai tindakan alam yang ajaib.

Sebutan pertama objek itu muncul hanya pada abad ke-13, ketika orang Yunani mendirikan gereja Kristian untuk menghormati St Elia di sebuah gunung berhampiran Kuil Matahari. Kemudian, gunung itu dipanggil Ilyinskaya. Ketika Crimea menjadi sebahagian dari Kerajaan Rusia, nama lama dikembalikan kepada kesedihan.

Kawasan di sekitar kuil ini pernah menjadi rumah bagi orang Scythians, Alans, Goths, dan hanya alam sahaja yang mengetahui rahsia apa yang disimpannya. Terdapat banyak legenda mengenai tempat ini. Menurut salah seorang dari mereka, kuil itu merupakan cetusan ketamadunan kuno (mungkin Atlantik), yang menarik tenaga kosmik dari sini. Terdapat versi lain milik penyokong budaya pagan. Menurutnya, kuil itu adalah tempat kekuasaan yang berfungsi sebagai pintu masuk ke dunia lain.

Pilihan mana yang lebih mungkin, setiap orang memutuskan untuk dirinya sendiri. Satu perkara yang pasti: tempat ini telah lama menarik banyak orang tanpa mengira agama. Terdapat penganut Kristian, Muslim, Buddha, dan juga Orang-orang Lama yang beriman di sini. Dan di kuil itu sendiri, persembahan sering diserahkan kepada para dewa dalam bentuk barang-barang peribadi: jimat, duit syiling, buah-buahan, bunga, dll.

Tasik Panagia

Peringkat tarikan (Crimea): 4.1

Tasik Panagia

Crimea terkenal dengan kepelbagaian dan keindahan badan airnya, tetapi Danau Panagia paling menonjol di antara mereka kerana penampilannya yang memukau. Perairannya mempunyai warna biru kehijauan dengan kemurnian dan kecerahan yang luar biasa, sesuai dengan kehijauan yang subur di sekitarnya. Tasik ini terletak berhampiran perkampungan Zelenogorye (pinggiran bandar Alushta) di kawasan yang sama. Jurang yang indah dibingkai oleh puncak gunung yang teruk, yang tercermin di perairan tasik. Orang-orang Kristian tempatan menganggapnya dilindungi oleh Tuhan, para penyokong gaib menyebutnya sebagai 'tempat kekuasaan'.

Tasik ini berasal dari glasier. Hari ini, paras air di dalamnya dijaga oleh Sungai Kushen-Uzen. Kolam itu menyerupai koma 'gemuk'. Agak sukar untuk mengira ukurannya, kerana ia sering mengubahnya bergantung pada musim. Panagia mencapai maksimum pada bulan Mei: pada masa ini kedalamannya adalah 10 meter. Menjelang musim panas ia tumbuh cetek, tetapi tidak pernah kering.

Waduk ini dianggap sebagai kawasan yang dilindungi, seperti wilayah yang mengelilinginya, namun, setelah anda sampai di sini, Anda tidak hanya dapat menikmati keindahan pemandangan semula jadi yang menakjubkan, tetapi juga terjun ke dalam air: di sini lebih panas daripada di laut. Oleh itu, tidak dianjurkan untuk menyalakan api, oleh karena itu, diizinkan untuk mendirikan khemah di sini, pelancong lebih suka tinggal di penempatan terdekat.

Bunglon Tanjung

Peringkat tarikan (Crimea): 4.0

Bunglon Tanjung

Teluk Koktebel dan Teluk Tikhaya secara diam-diam dipisahkan oleh sempadan semula jadi yang tidak jelas pada pandangan pertama – rabung batu sempit dengan ketinggian rendah. Tetapi semuanya tidak begitu prosa: jubah itu memiliki bentuk yang tidak biasa, yang diperolehnya (menurut peta topografi Krimea kuno) selama beberapa abad. Tanah, yang terdiri dari batu tanah liat, secara bertahap terhakis oleh hujan, dipotong oleh laut dan angin, mengubah penampilannya dan penurunan ukurannya.

Tetapi jubah itu mendapat nama yang tidak biasa sama sekali kerana perubahan penampilannya. Masalahnya ialah permukaannya mampu mengubah naungannya bergantung pada keadaan cuaca dan ciri-ciri pencahayaan semula jadi. Berwarna-warni dan beragam, Bunglon Tanjung berubah warna hingga 20 kali sehari. Pada waktu pagi ia dapat dilihat dalam naungan biru-abu-abu yang halus. Dengan bermulanya matahari terbenam, batu dengan cara yang pelik dicat oleh sinar matahari dengan warna keemasan, secara beransur-ansur memberi jalan kepada warna ungu. Mereka yang merancang untuk mengunjungi Koktebel pasti mencari tempat ini dan melihat sendiri keindahannya yang mempesona.

Gunung Roman-Kosh

Peringkat tarikan (Crimea): 4.0

Gunung Roman-Kosh

Titik tertinggi Babugan Yayla adalah serentak dengan pergunungan tertinggi semenanjung Crimean. Mereka yang pernah mengunjungi puncak gunung ini akan mengingati pemandangan panorama menakjubkan yang terbuka ke mata mereka sepanjang hayat. Dari ketinggian 1545 meter, hampir keseluruhan Crimea dapat dilihat sekilas. Setelah berkunjung ke sini, anda dapat menikmati keindahan luar biasa dari gambar semenanjung, menghirup udara yang dipenuhi dengan aroma bunga stepa yang halus dan herba wangi, merasakan keharmonian dan ketenangan yang luar biasa.

Menurut satu versi, nama gunung itu diterjemahkan dari Indo-Aryan sebagai 'rehat tertinggi'. Terdapat juga versi yang lebih prosa: dalam bahasa Turki adalah 'puncak gunung'. Jalan ke gunung tidak pendek, dan ia harus dimulakan dengan sampai pertama ke kampung terdekat – Gurzuf. Jalan ke puncak melalui hutan pinus yang lebat. Di lembah Rom-Kosh, anda sering dapat menemukan rusa roe yang anggun dan rusa cepat. Pemandangan gunung saat matahari terbenam meninggalkan kesan yang tidak dapat dijelaskan. Secara rasmi, Roman-Kosh terletak di wilayah Crimean Nature Reserve, dan hari ini pendakian dilarang.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen