20 perkara terbaik untuk dilakukan di Tyumen

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Bandar pertama yang dibina di Siberia adalah Tyumen. Ia didirikan pada tahun 1586 di lokasi di mana penempatan kuno pernah terletak di muara Sungai Tyumenka. Nama itu diambil dari 'tyumen' Turki, yang berarti 'dataran rendah, rendah.' Sejak awal abad ke-17, bandar ini telah menjadi pertukaran pengangkutan utama yang menghubungkan bandar-bandar Rusia dengan China.

Kraftangan sangat maju di Tyumen. Pengrajin yang pakar dalam pembuatan pandai besi, pembuatan sabun, produk kayu terkenal di seluruh Siberia. Bandar ini mendapat populariti tertentu kerana seni berpakaian kulit. Produk tidak hanya dijual di negara kita, tetapi juga diangkut ke luar negara.

Steamboat pertama dilancarkan pada tahun 1838 dan pembukaan landasan kereta api Tyumen-Yekaterinburg pada tahun 1885 menjadikan bandar ini sebagai pusat ekonomi penting Rusia. Pada masa ini, kemudahan pengeluaran baru diatur dan yang lama diperluas. Pembuatan bir pertama terkenal dengan minumannya, yang menerima anugerah dan pengiktirafan berprestij di Eropah. Syarikat pembinaan kapal membekalkan kapal wap baru. Pada tahun 1903, terdapat 191 di sungai.Pada awal abad ke-20, jumlah penduduk meningkat kepada 30,000 orang. Terdapat 117 kilang dan kilang di kota ini, termasuk penyamakan kulit, peralatan mesin, perabot, kasut, bulu, kerja kayu, pengetinan.

Semasa Perang Patriotik Besar, perusahaan penting dipindahkan ke kota, di mana orang-orang Tyumen menghasilkan peralatan ketenteraan, pakaian dan makanan untuk bahagian depan. Puluhan ribu penduduk bandar pergi untuk melawan fasis. Pada tahun 1944, wilayah Tyumen dibentuk. Bandar ini menjadi pusat pentadbirannya.

Perkembangan selanjutnya berkaitan dengan penemuan ladang minyak. Dari awal 60-an abad yang lalu, perkembangan aktif mereka bermula. Pada masa yang sama, sebuah jabatan penerbangan awam dibentuk, berkat ribuan pakar dari seluruh negara dihantar ke tempat-tempat yang paling tidak dapat diakses di taiga dan tundra. Laluan sungai baru membuka peluang pengangkutan tambahan.

Hari ini Tyumen adalah ibu negara minyak dan gas negara kita. Di samping itu, ia adalah pusat ekonomi, budaya, sains dan sukan Rusia yang besar. Selama beberapa dekad yang lalu, Tyumen telah memimpin pelbagai penilaian. Ia menjadi metropolis terbaik di Rusia, yang memimpin dari segi kualiti hidup penduduk dan pembangunan infrastruktur, dan termasuk dalam tiga kota teratas dari segi kesuburan.

Tyumen bukanlah destinasi pelancongan yang popular, tetapi mereka yang datang ke sini mempunyai sesuatu yang mesti dilihat. Bagi mereka yang telah pertama kali mengunjungi bandar Siberia yang ramah, pakar kami telah menyediakan 20 pemandangan paling menarik yang akan menceritakan sejarahnya dan tidak akan membiarkan anda bosan pada masa lapang.

Penilaian pemandangan Tyumen yang paling menarik

Pencalonan sebuah tempat Penglihatan penilaian
Pemandangan tentera-patriotik Tyumen yang paling menarik 1 Tugu untuk Kereta Api Bahagian Depan dan Belakang 5.0
2 Tugu untuk murid-murid sekolah di kota Tyumen yang tidak kembali dari perang 4.9
3 Tugu untuk Pekerja Depan Rumah 4.8
Tarikan semula jadi yang paling menarik di Tyumen 1 Mata air termal 5.0
2 Kebun Gilevskaya 4.9
3 Tasik masin 4.8
Tempat keagamaan Tyumen yang paling menarik 1 Katedral Znamensky 5.0
2 Rumah ibadat Tyumen 4.9
3 Gereja St Joseph the Betrothed 4.8
4 Masjid Kazarovskaya 4.7
Pemandangan budaya yang paling menarik di Tyumen 1 Teater Drama Tyumen 5.0
2 Fyharmonik Tyumen 4.9
3 Pertunangan Teater Belia 4.8
Pemandangan seni bina yang paling menarik di Tyumen 1 Tebing sungai Tura 5.0
2 Jambatan pencinta 4.9
3 Ladang Kolokolnikov 4.8
4 Dataran Kucing Siberia 4.7
Tarikan hiburan paling menarik di Tyumen 1 Boulevard Tsvetnoy 5.0
2 Tyumen sarkas 4.9
3 Teater Boneka Tyumen 4.8

Pemandangan tentera-patriotik Tyumen yang paling menarik

Tugu untuk Kereta Api Bahagian Depan dan Belakang

Peringkat tarikan (Tyumen): 5.0

Tugu untuk Kereta Api Bahagian Depan dan Belakang

Tempat pertama diduduki oleh tempat yang tidak dapat dilupakan di mana penduduk bandar datang untuk tunduk dan meletakkan karangan bunga. Obelisk itu didirikan pada bulan September 2015 berhampiran stesen kereta api di dataran di pintu masuk ke pusat rekreasi Zheleznodorozhnik. Monumen megah ini adalah penghormatan kepada ingatan semua pekerja kereta api, lelaki dan wanita, yang bekerja di belakang dan berperang dalam pertempuran Perang Dunia II. Itu dibuat dari rel nyata di mana kereta api pergi, membawa orang yang dipindahkan, tentera yang cedera ke Siberia dan membawa peluru, senjata, makanan ke depan.

Tugu ini mempunyai berat sekitar 60 tan dan dipasang di pangkalan granit. Jumlah serpihan rel adalah 3000 keping. Panjang keseluruhan mereka adalah 1 km. Titik tertinggi ialah 6 meter. Di tengah lengkungan menggantungkan loceng dengan wajah Alexander Nevsky, Sergius dari Radonezh, Dmitry Donskoy, George the Victorious. Lekapan panjang penuh volumetrik menggambarkan askar barisan depan, veteran dengan anyelir, wanita, remaja dan lelaki – pekerja di belakang. Perincian menarik: di tiang kiri, setiap rel ketujuh terbalik, dan ini melambangkan setiap 7 penduduk negara kita yang mati dalam Perang Dunia Kedua.

Tugu ini diciptakan oleh pemahat dan arkitek dari Yekaterinburg dan Tyumen. Untuk mengabadikan sejarah kereta api Rusia, para pengarang diberikan jam tangan peribadi oleh Presiden Kereta Api Rusia.

Tugu untuk murid-murid sekolah di kota Tyumen yang tidak kembali dari perang

Peringkat tarikan (Tyumen): 4.9

Tugu untuk murid-murid sekolah di kota Tyumen yang tidak kembali dari perang

Pada baris kedua penarafan adalah tarikan tentera-patriotik yang terletak di tengah-tengah kota di taman awam Perpisahan. Tugu ini didirikan untuk mengenang semua lelaki dan wanita muda yang baru tamat sekolah dan segera menuju ke depan untuk mempertahankan negara dari fasisme. Ia dipasang pada 22 Jun untuk menandakan ulang tahun ke-50 permulaan Perang Patriotik Besar. Idea penciptaan milik lulusan sekolah 1941-1945. Ia dihidupkan oleh orang-orang Tyumen – arkitek B. Zhuchenko dan pengukir N. Raspopov.

Tugu ini terdiri daripada patung dua orang muda. Seorang pemuda berpakaian seragam askar dengan senapang siap sedia dikawal ke depan oleh seorang gadis tanpa alas kaki. Imej ini mempunyai makna khas: perang bermula dengan tiba-tiba dan tidak ada yang menjangka. Di bahagian tengah alas marmar seseorang dapat membaca: 'Kepada anak-anak sekolah kota Tyumen yang belum kembali dari perang'. Nama 112 graduan sekolah tempatan yang mati di bahagian depan terukir di tiang.

Monumen ini berfungsi sebagai tempat pertemuan para veteran yang menamatkan pengajian pada tahun 1941-45. Generasi muda siswazah juga datang ke sini untuk menghormati ingatan rakan-rakan mereka, yang masa mudanya jatuh pada masa yang paling sukar untuk negara ini. Untuk semua pelajar sekolah, acara-acara besar-besaran diatur di sini, tepat pada waktunya bertepatan dengan Hari Kemenangan dan tarikh berkabung – 06/22/1941. Terdapat sangat sedikit monumen seperti itu di negara ini, jadi mereka yang datang ke Tyumen mesti mengunjungi monumen ini.

Tugu untuk Pekerja Depan Rumah

Peringkat tarikan (Tyumen): 4.8

MONUMEN KEPADA PEKERJA RUMAH

Tempat ketiga dalam penilaian wajar diambil oleh tarikan Tyumen, yang terletak di taman 'To Workers of the Rear'. Idea untuk mendirikan monumen ini bermula pada tahun 2008. Ia diterima secara positif oleh gabenor kota dan penduduk tempatan. Sketsa ini telah disetujui oleh pihak pentadbiran bersama-sama dengan Union of Veterans War dan Union of Veteran Buruh. Ia dilakonkan oleh anggota Yekaterinburg Art Fund.

Pemasangannya dirancang di tiga lokasi yang berbeza, tetapi pada akhirnya, kerana pelbagai alasan, semuanya harus ditinggalkan. Akibatnya, alun-alun 'Olimpik' menjadi optimum, yang kemudian diganti namanya dan dinamakan sebagai peringatan. Komposisi dipasang pada alas. Di atasnya terdapat patung-patung gangsa seorang wanita pekerja kilang, Perang Dunia II yang cacat, seorang jurutera dan seorang remaja yang memegang tanda dengan tulisan 'Segala-galanya untuk depan' dan 'Segala-galanya untuk kemenangan!'. Empat langkah menuju ke atas melambangkan perang selama 4 tahun.

Tugu tersebut, yang didirikan pada tahun 2010, memberi penghormatan kepada ingatan semua orang Tyumen yang bekerja di kilang-kilang semasa perang, yang menyediakan bahagian depan dengan segala yang diperlukan untuk kemenangan cepat terhadap fasisme. Di sebelahnya ada dinding yang terukir daftar semua perusahaan yang beroperasi pada periode 1941-1945.

Tarikan semula jadi yang paling menarik di Tyumen

Mata air termal

Peringkat tarikan (Tyumen): 5.0

SEMANGAT TERMA

Mata air termal Tyumen, yang terkenal di luar wilayah, menjadi peneraju penarafan di antara tarikan semula jadi. Mereka terletak di kawasan yang berbeza. Sebahagian daripadanya dilengkapi secara maksimum dan penggunaannya dibayar, yang lain telah menjaga alam sekitarnya dan mengunjunginya secara percuma. Sifat penyembuhan air Tyumen tidak kurang dari sumber air Mineral Caucasian. Ia kaya dengan unsur surih. Mineralisasi – 75 g / l.

Berenang selesa pada bila-bila masa sepanjang tahun. Ini disebabkan oleh fakta bahawa air klorida-natrium-bromin oleh haba semula jadi bawah tanah dipanaskan hingga + 45 ° dan mengekalkan parameter sedemikian pada setiap musim. Mandi air panas ditunjukkan untuk penyakit sistem muskuloskeletal, saluran gastrousus, keletihan kronik.

Mata air termal menarik perhatian sebilangan besar penduduk tempatan. Kawasan semula jadi yang menakjubkan ini memberikan sensasi baru bahawa mereka tidak biasa kerana iklim Siberia yang keras. Waktu yang paling popular untuk dikunjungi adalah dari bulan November hingga Mac, ketika suhu sekitar mencapai suhu bawah sifar. Ramai yang datang untuk satu hari. Ada yang menginap di hotel berdekatan dan menghabiskan percutian penuh, menggabungkan percutian yang sihat dengan hiburan yang menyeronokkan.

Kebun Gilevskaya

Peringkat tarikan (Tyumen): 4.9

Gilevskaya Grove

Pemenang pingat perak adalah kawasan semula jadi yang indah di mana penduduk dari semua peringkat umur ingin bersantai. Pada hari bekerja, anda dapat melihat atlet dan ibu dengan kereta sorong. Pada hujung minggu, beberapa keluarga berkumpul untuk berkelah. Suatu ketika dahulu, hutan konifer liar terletak jauh dari bangunan kediaman, tetapi secara beransur-ansur kota mencapainya. Sejak tahun 80-an abad yang lalu, Gilevskaya Roscha menjadi taman hutan pertama di Tyumen.

Pada tahun 2014, pembinaan semula ladang secara besar-besaran bermula. Tetapi semua tindakan bertujuan untuk memelihara keadaan ekologi semula jadi sebanyak mungkin. Kawasan hutan merangkumi banyak jenis pokok dan pokok renek. Ini adalah pain lama, raspberi, ceri burung, hawthorn. Pokok birch telah ditanam di tapak konifer yang ditebang semasa Perang Patriotik Besar. Kebun ini terletak di antara Sungai Voinovka dan Danau Krivoye, di mana terdapat banyak unggas air: itik, sandpiper, camar. Terdapat salib, ikan kecil, gobies, pikes dan hinggap.

Pelbagai hiburan disediakan di wilayah ini: bandar sukan, stesen kapal. Gazebos, bangku, taman permainan kanak-kanak telah dibina untuk pelancong. Pintu masuk ke kebun dinobatkan dengan lengkungan upacara. Orang ramai datang ke sini pada setiap musim sepanjang tahun. Mereka pergi bermain ski pada musim sejuk dan berenang di air pada musim panas. Pada musim bunga dan musim luruh mereka datang hanya untuk menghirup udara segar dan menikmati keindahan alam.

Tasik masin

Peringkat tarikan (Tyumen): 4.8

GELAP LAKE

Tempat ketiga dalam penarafan adalah tarikan yang bukan hanya memiliki pemandangan yang indah, tetapi juga mempunyai sifat penyembuhan yang tinggi. Garam adalah tasik mati. Kerana kepekatan garam yang tinggi, ikan tidak dijumpai di sini, buluh tidak tumbuh, dan tubuh manusia dengan tenang terus di permukaan, tidak tenggelam ke dasar. Ia tidak mendalam. Di beberapa tempat ia boleh dilupuskan. Dengan sifatnya, air dekat dengan mata air Usolsky dan Muyaldy. Ia menyembuhkan penyakit kulit dengan baik.

Penyembuhan lumpur mempunyai komposisi mineral yang tinggi. Ia membantu masalah sistem muskuloskeletal. Suhu air pada musim bunga selalu beberapa darjah lebih tinggi berbanding badan air tempatan yang lain. Beberapa meter dari Salt Lake terdapat tasik air tawar Okunevoe dengan air jernih yang bersih. Ini mempunyai kelebihannya. Pelancong selepas mandi pertama dapat membersihkan semua garam dan kotoran yang kedua.

Tasik Tyumen terkenal dengan penduduk tempatan dan pelawat yang datang ke sini. Banyak yang menganggapnya sebagai alternatif untuk Laut Mati, hanya terletak di Rusia. Orang-orang lama mengatakan bahawa garam dari tasik secara aktif dihantar ke depan semasa perang. Musim panas ini pada sebelah petang, sehingga 1000 pelancong berkumpul di sini. Ramai orang mengumpulkan kotoran yang berguna di dalam bekas dan membawanya pulang untuk meneruskan rawatan di sana.

Tempat keagamaan Tyumen yang paling menarik

Katedral Znamensky

Peringkat tarikan (Tyumen): 5.0

ZAMENSKY CATHEDRAL CATHEDRAL .

Penama pertama penarafan adalah salah satu gereja tertua dan paling indah di Siberia. Sebuah gereja kayu kecil pada awalnya dibina pada abad ke-17. Akibat dari kebakaran itu, ia musnah sepenuhnya. Bangunan seterusnya mengalami nasib yang sama. Pada tahun 1768 batu pertama diletakkan dan pembinaan gereja baru bermula. Pembinaan kuil itu ditangguhkan kerana kekurangan dana. Setelah semua kerja selesai, para paroki melihat seni bina dan hiasan yang menakjubkan yang menjadikan Katedral Znamensky sebagai pusat Orthodoksi di wilayah Tyumen.

Dengan kedatangan kuasa Soviet, perkhidmatan itu berterusan. Tetapi pada tahun 1930 kuil itu ditutup dan diubah menjadi dewan sukan. Tiga tahun kemudian ia diserahkan kepada orang-orang yang beriman lagi. Semasa Perang Patriotik Besar, perkhidmatan tidak berhenti. Pada tahun 2003, katedral menjalani pembinaan semula global. Salib dan kubah diganti. Pengarang projek itu berusaha mengekalkan penampilan sejarah tanpa melanggar integriti imej.

Senibina bangunan ini dihiasi dengan gaya Barok Rusia. Fasad putih salji dan kubah biru terang menceritakan kesucian jiwa dan kelihatan meriah dan sungguh-sungguh. Hari ini sekolah Ahad dibuka di sini, lingkaran kraf berfungsi. Bukan hanya penduduk Tyumen yang datang ke sini, tetapi juga jemaah haji dari berbagai daerah.

Rumah ibadat Tyumen

Peringkat tarikan (Tyumen): 4.9

SINAGOGI JENIS

Di tempat kedua dalam ranking adalah mercu tanda keagamaan kota dan tempat suci bagi masyarakat Yahudi tempatan. Pada tahun 1911, pembinaan dimulakan, yang berakhir setahun kemudian dengan pembukaan rumah ibadat Tyumen. Selepas 5 tahun, ia ditutup. Untuk masa yang lama setelah revolusi, bangunan ini digunakan untuk pelbagai tujuan. Ia menempatkan asrama, sekolah muzik, gudang, cawangan Philharmonic. Premis tersebut menjadi rosak tanpa pengubahsuaian. Bumbung dan tingkapnya musnah.

Dalam keadaan yang menyedihkan, bangunan itu diserahkan kepada masyarakat 'Madregot' pada tahun 1993. Kerja pemulihan yang serius dan pembinaan semula dapat mengembalikan rumah ibadat ke penampilan sebelumnya. Fasad bata merah mahkota menara di atas pintu masuk utama. Tingkap tinggi dengan hiasan dan bingkai putih salji dalam bentuk Bintang Daud menonjol di latar belakangnya.

Kawasan kecil yang rapi dikelilingi oleh pagar besi tempa yang indah. Di dalamnya, premisnya dihiasi dengan cara yang laconic, tanpa hiasan tambahan. Rumah ibadat menyambut bukan sahaja orang Yahudi. Ia mengadakan percutian bersama dengan penganut Kristian dan Muslim, mengadakan festival dan pertandingan. Pada acara perayaan ensembel cerita rakyat, kanak-kanak bersenang-senang, semua orang disajikan dengan makanan lazat. Orang ramai datang ke rumah ibadat Tyumen bukan sahaja dari wilayah ini, tetapi juga dari bandar-bandar lain di Siberia.

Gereja St Joseph the Betrothed

Peringkat tarikan (Tyumen): 4.8

GEREJA SAINT JOSEPH yang bertunangan

Gereja Katolik Tyumen berada di baris ketiga penarafan. Ia memerlukan tiga tahun untuk dibina, dari tahun 1903 hingga 1906. Dana dikumpulkan dari Poland yang diasingkan. Dermawan Vikenty Alfonsovich Poklevsky-Kozell memberikan bantuan kewangan yang besar. Gereja itu dinyalakan untuk menghormati St. Joseph the Betrothed – santo pelindung semua yang mengalami situasi kehidupan yang sukar. Dia mempunyai perpustakaan dengan lebih dari 3000 jurnal sastera agama.

Dengan kedatangan kuasa Soviet, gereja, seperti kuil-kuil denominasi lain, ditutup. Ia menempatkan gimnasium, gudang, 'House of Scientists'. Pada tahun 1984, bangunan itu dipindahkan ke Tyumen Museum of Local Lore. Satu-satunya organ di seluruh wilayah dipasang di sini. Kemudian dia dipindahkan ke masyarakat filharmonik tempatan. Atas permintaan penduduk pada awal 90-an abad yang lalu, bangunan itu dikembalikan kepada orang-orang yang beriman. Pengubahsuaian selesai pada tahun 1993 dan paroki Katolik Roma membuka pintunya kepada umatnya.

Hari ini, banyak umat Katolik datang untuk menghormati kuil-kuil yang disimpan di gereja St. Joseph the Betrothed. Ini adalah peninggalan St. Lawrence, St. Cecilia dan St. Raphael. Terdapat sekolah Minggu di sini, acara massa biasa diadakan, di mana seluruh komuniti Katolik Tyumen berkumpul.

Masjid Kazarovskaya

Peringkat tarikan (Tyumen): 4.7

MASJID KAZAROV

Kuil semua umat Islam Tyumen berada di tempat keempat dalam ranking. Tarikh tepat pembinaan pertama tidak diketahui. Penyebutan pertama merujuk pada 20-an abad XIX. Bangunan kayu runtuh selama enam dekad dan sebahagiannya runtuh. Pada tahun 1885 diputuskan untuk membina masjid baru. Semua perbelanjaan ditanggung oleh Bibichamal Apsalyamova. Perkara ini tidak begitu biasa bagi umat Islam ketika projek itu diketuai oleh seorang wanita. Walaupun begitu, penduduk tempatan sangat berterima kasih kepadanya, kerana tidak ada bangunan lain di kota tempat orang-orang percaya dapat berkumpul.

Walaupun masjid baru itu semula kayu, pondasinya terbuat dari batu. Dengan penubuhan kuasa Soviet, orang-orang percaya kehilangan bangunan mereka. Selama 40 tahun, ia menempatkan sekolah yang komprehensif. Pada tahun 1960 menara itu dirobohkan. Bangunan batu yang baru dibina tidak jauh dari yang lama, dan hari ini anda dapat melihat dua pemandangan pada masa yang sama. Pada tahun 2001, pembukaan Masjid Kazarovskaya diadakan.

Bangunan ini terletak beberapa kilometer dari pusat. Masjid ini juga mempunyai nama kedua – 'Khadija'. Itu diterima untuk menghormati isteri Nabi Muhammad, yang sepanjang hidupnya adalah sahabat dan sahabatnya yang setia.

Pemandangan budaya yang paling menarik di Tyumen

Teater Drama Tyumen

Peringkat tarikan (Tyumen): 5.0

Panggung DRAMA TYUMEN .

Di tempat pertama dalam kategori penarafan ini adalah tempat rekreasi budaya penduduk bandar dan tetamu yang datang ke sini. Teater Drama Tyumen dianggap yang terbesar di negara ini. Sejarahnya sangat kaya dan menarik. Pada mulanya, itu adalah lingkaran kecil, yang menyatukan orang biasa yang dikhaskan untuk seni. Penonton menyaksikan persembahan pertama pada Disember 1858. Ia adalah rumah penuh yang sebenar. Selama satu tahun, hanya satu pertunjukan yang dimasukkan dalam repertoar, tetapi setiap kali penonton melihat para seniman turun dari pentas sambil berdiri.

Selepas revolusi, teater mengalami masa-masa sukar. Sebelas anggota pemeran telah berubah dalam 13 tahun. Pengkritik dan penonton tidak senang dengan persembahan rombongan itu. Pada tahun 1935 teater berpindah ke premis baru. Tiga tahun kemudian, barisan pelakon profesional berbakat tetap dibentuk. Teater ini memberikan sokongan moral yang besar kepada orang awam, dievakuasi dan cedera semasa Perang Patriotik Besar. Persembahan klasik, kanak-kanak dan revolusi dipentaskan di sini.

Pada tahun 2005, pemerintah kota menyumbangkan sebuah bangunan baru yang indah dan indah untuk teater. Ia menarik dengan seni bina dengan hiasan dalaman dan luaran yang luar biasa. Hari ini teater mempunyai kawasan yang luas – 32 ribu meter persegi. repertoar adalah pelbagai. Persembahan eksperimental dan klasik dipentaskan di sini, yang tidak akan membiarkan sesiapa pun tidak peduli.

Fyharmonik Tyumen

Peringkat tarikan (Tyumen): 4.9

Fyharmonik Tyumen

Pada baris kedua penilaian kami adalah institusi budaya, yang dianjurkan pada tahun 1958. Sebenarnya, pada masa ini ada transformasi dari Konsert dan Variety Bureau, yang telah beroperasi sejak tahun 1944. Filharmonik memberikan konsert di seluruh negara. Pada tahun 1967 dia pindah ke sebuah bangunan yang luas di mana festival dan pertandingan berskala besar diadakan. Pada tahun 2001, pembinaan semula global bermula, yang berlangsung selama dua tahun.

Penonton datang ke premis yang telah diubahsuai dengan ruang yang diperbesar sehingga 1229 tempat duduk. Persembahan kumpulan teater dan koreografi diadakan di pentas besar hari ini. Sistem pembesar suara yang lebih baik membolehkan anda menikmati suara yang hebat. Pencinta muzik ruang dan organ disajikan dengan dewan berasingan untuk 240 orang.

The Tyumen Philharmonic bangga dengan kolektifnya. Orkestra simfoni, ensembel tarian negara, kapel paduan suara, kumpulan vokal dan pop, duet instrumen rakyat Rusia, artis solo tampil di pentas mereka sendiri dan mengadakan lawatan. Institusi ini bekerjasama secara aktif dengan masyarakat filharmonik dari wilayah lain. Pemuzik domestik dan asing mengadakan konsert di dewan, menggembirakan penduduk Tyumen dengan bakat dan persembahan mereka.

Pertunangan Teater Belia

Peringkat tarikan (Tyumen): 4.8

ANGGARAN THEATER YOUTH

Kedudukan ketiga dalam ranking diduduki oleh teater remaja, yang menampilkan persembahan untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Ia dibuka pada tahun 1994, ketika, dalam keadaan ekonomi yang sukar, orang tidak mendapat masa dan wang untuk menghadiri acara kebudayaan. Dalam keadaan seperti itu, banyak institusi terpaksa mengurangi repertoar mereka dan bahkan ditutup.

Berkat sokongan pelanggan, bakat pengarah dan profesionalisme pasukan kreatif, teater belia tidak hanya bertahan dalam masa yang sukar itu, tetapi mendapat perhatian positif oleh pengkritik dan orang ramai. Rombongan ini mula melakukan lawatan di bandar Siberia, dan kemudian di Rusia. Dia mula mengisi dengan lulusan universiti dan kolej teater. Pada tahun 2000, institusi ini menjadi perbandaran.

Repertoar asli dan visi pengarang karya klasik membawa kejayaan yang tidak diragukan lagi kepada penonton. 'Engagement' lebih dari sekali menjadi pemenang hadiah dan pemenang festival di peringkat bandar, wilayah dan persekutuan. Ia memenuhi sepenuhnya keperluan pemuda Tyumen dalam pendidikan budaya. Kelebihan teater ini adalah karya amalnya. “Engagement” menganjurkan tayangan persembahan percuma untuk kategori penonton yang rentan sosial.

Pemandangan seni bina yang paling menarik di Tyumen

Tebing sungai Tura

Peringkat tarikan (Tyumen): 5.0

LARIAN DEWAN SUNGAI

Tempat pertama dalam penarafan layak ditempati oleh mercu tanda, yang dibezakan oleh seni bina yang unik. Tebing Sungai Tura adalah tempat berjalan-jalan dengan anak-anak, rakan dan kekasih bertemu di sini, mereka berkumpul di syarikat yang ceria. Struktur kejuruteraan kompleks menyelesaikan beberapa masalah. Ia dibangun untuk memperkuat zon pesisir dan merupakan struktur empat tingkat. Ketika sungai banjir, dua tingkat bawah ditenggelami air.

Sebagai tambahan kepada kepentingan praktikal, ia juga mempunyai kepentingan budaya. Tambak Tyumen adalah kad pelawat seluruh bandar. Pembangunan projek dan pelaksanaannya adalah proses global yang kompleks. Tiga puluh pemahat terkenal, jurutera, arkitek, juru ukur mengambil bahagian dalam reka bentuk tersebut. Pada tahun 2012, pentas pertama, sepanjang 1.500 meter, dibuka.Sisi tangga dihiasi dengan granit dalam bentuk ombak. Lampu dengan elemen besi tempa dipasang di sepanjang panjang tanggul.

Lereng dasar yang terletak di tembok kubu, dan patung-patung yang berdekatan, menceritakan sejarah kota dari awal pembentukannya hingga sekarang. Tebing telah dilanskap. Terdapat bangku yang selesa dan air pancut kecil. Bangunan moden ini tidak hanya dihargai oleh penduduk bandar. Pada tahun 2014, tambak Tyumen dimasukkan dalam senarai laluan pelancongan terbaik oleh UNESCO.

Jambatan pencinta

Peringkat tarikan (Tyumen): 4.9

Jambatan pencinta

Mercu tanda seni bina yang terkenal dan disayangi penduduk bandar – Jambatan Kekasih Tyumen – berada di barisan kedua penarafan. Ini bukan hanya kawasan pejalan kaki. Ini adalah tempat untuk pertemuan dan tarikh romantis, yang telah dikunjungi oleh setiap pasangan cinta sekurang-kurangnya sekali. Jam tergantung di atasnya untuk memeriksa masa dan mengira detik yang menyakitkan sehingga pertemuan yang ditunggu-tunggu. Jambatan ini dibina pada tahun 80-an abad yang lalu dan dipanggil 'Pedestrian'. Nama moden muncul pada tahun 2003, ketika diadakan pertandingan untuk ciuman terbaik dan terpanjang.

Pada waktu malam, lampu menyala, jadi jambatan ini menanti kekasih pada bila-bila masa sepanjang hari. Sejak tahun 2005, tradisi telah muncul bagi pengantin baru untuk menggantung kunci peribadi di pagar, dan membuang kunci ke sungai. Jambatan ini menjadi sangat popular sehingga pihak pentadbiran memutuskan untuk membuangnya secara berkala untuk mengurangkan beban pada struktur tersebut. Untuk tujuan yang sama, bangku-bangku yang pernah berdiri di sepanjang perimeter struktur dibongkar.

Jambatan itu menghubungkan dua tebing Tura. Perlu diperhatikan bahawa di satu sisi terdapat bangunan kayu dengan sejarah yang kaya, di sisi lain – tanggul batu dengan bangunan moden. Pelancong yang datang ke sini juga menyukai pemandangan itu, yang menganggap wajib mengambil gambar di sini dan melemparkan duit syiling ke Tura untuk kembali ke bandar yang ramah.

Ladang Kolokolnikov

Peringkat tarikan (Tyumen): 4.8

ESTATE KOLOKOLNIKOV

Peringkat gangsa masuk ke ladang, yang pernah menjadi milik warga kehormat Tyumen dan dinamakan sebagai penghormatannya. Bangunan berusia 200 tahun pra-revolusi telah dipelihara dengan baik hingga hari ini. Pedagang terkenal adalah pemiliknya pada masa yang berlainan. Maharaja Alexander masa depan, penyair Vasily Zhukovsky, Marshal Vasily Blucher tinggal di ladang. Pada mulanya, rumah itu mempunyai dua tingkat: batu pertama dan kayu kedua. Pada tahun 1888 Stepan Ivanovich Kolokolnikov menjadi pemiliknya.

Atas permintaannya, bangunan itu dibina semula sebahagian. Ia diperbesar dan fasadnya dihiasi dengan ukiran yang kaya. Bahagian dalamannya menjadi lebih canggih. Pemilik baru mengubah rumah itu menjadi istana, menghiasi siling dengan cetakan stuko, menghubungkan bilik secara berurutan, membuat pintu melengkung. Secara luaran, monumen seni bina itu kelihatan seperti bangunan batu. Sebenarnya, fasad kayu di tingkat dua disembunyikan dengan teliti oleh plaster.

Hari ini susun atur dalaman sedikit berubah. Lorong-lorong itu mengandungi barang-barang rumah, barang-barang, lukisan lama dan gambar. Estet ini adalah milik Muzium Tyumen Museum Lokal. Setelah 6 tahun pemulihan yang panjang yang berakhir pada tahun 1996, lawatan berpandu diadakan di sini, di mana pemandu memberitahu tentang sejarah menarik rumah dan penghuninya dari abad ke-19 dan awal abad ke-20.

Dataran Kucing Siberia

Peringkat tarikan (Tyumen): 4.7

KAWASAN Kucing SIBERIAN

Calon keempat penarafan adalah tarikan menarik Tyumen, yang mesti dilihat oleh para tetamu bandar. Sejarah penciptaannya bermula pada zaman Perang Patriotik Besar, ketika di Leningrad yang dikepung, semua kucing dibunuh kerana kelaparan, dan akibatnya gerombolan tikus menyerang kota itu. Itu adalah serangan besar-besaran terhadap tikus yang tidak berhenti. Mereka langsung menghancurkan serpihan makanan yang sedikit dan bahkan menyerang orang yang keletihan. Lukisan-lukisan terkenal dari Pertapaan juga menderita perosak.

Tikus itu diperangi dengan pelbagai cara, tetapi tidak ada hasil. Setelah memecahkan sekatan, satu-satunya keputusan yang tepat dibuat – untuk membawa kucing dari wilayah lain. Lebih daripada 5000 penangkap tikus berasal dari bandar-bandar di Siberia, termasuk Tyumen. Hari ini 70 kucing adalah penjaga rasmi Hermitage dan mempunyai 'pasport Hermitage'.

Sebagai ucapan terima kasih kerana menyelamatkan ribuan nyawa manusia dan pameran bersejarah yang berharga, diputuskan untuk mendirikan monumen haiwan. Sebagai hasilnya, sejak tahun 2008, alun-alun ini telah menyenangkan dengan banyak alas granit dengan angka dua belas bermain atau kucing yang sedang berehat, dilemparkan dari besi tuang dan ditutup dengan cat emas. Idea itu dihidupkan oleh pengukir Marina Alchibaeva.

Tarikan hiburan paling menarik di Tyumen

Boulevard Tsvetnoy

Peringkat tarikan (Tyumen): 5.0

BOULEVARD WARNA .

Tempat percutian yang popular untuk penduduk Tyumen berada di barisan pertama penarafan. Zon pejalan kaki terpanjang melintasi pusat bandar. Itu disebut berwarna dengan analogi dengan jalan Moscow, kerana ada juga sarkas di sini. Pintu masuknya dirancang dalam bentuk lengkungan logam yang indah. Terdapat lima petak di wilayah boulevard. Pemasangan air 'Seasons' naik di Fontannaya. Di Sports Square terdapat kompleks 'Central', di Circus – sarkas moden yang baru.

Pada awal tahun 90-an, jalan itu rusak, dan diputuskan untuk mengembalikan zon pejalan kaki kegemaran di bandar ini. Hari ini adalah tempat yang selesa di mana orang-orang dari segala usia senang dan menarik. Di sini anak-anak bermain-main, pasangan bertemu di Love Square, orang muda berkumpul, pesara berehat di bangku. Arca dipasang di sekitar perimeter. Yang paling disukai adalah badut legenda Oleg Popov, Karandash dan Yuri Nikulin.

Ramai orang suka mengunjungi taman hiburan. Ferris Wheel menawarkan pemandangan panorama seluruh bandar dan Tura. Kawasan rekreasi moden telah menjadi pusat riadah dan membeli-belah. Terdapat butik dan kedai, pawagam, restoran dan kafe di sini. Pada musim panas, konsert dan acara perayaan diadakan di wilayah tersebut, di musim sejuk mereka menyediakan gelanggang es dan membina tokoh-tokoh aneh dari ais, yang diterangi pada waktu malam.

Tyumen sarkas

Peringkat tarikan (Tyumen): 4.9

Tyumen sarkas

Tempat kedua dalam penilaian diberikan kepada sirkus Tyumen, yang mempunyai sejarah panjang dan tradisi tersendiri. Pada abad ke-17 dan ke-18, juggler dan akrobat tampil tepat di jalan-jalan kota. Kemudian khemah muncul, dan pada tahun 1897 mereka diganti dengan paviliun di mana kompor dipasang, sehingga pertunjukan tidak berhenti walaupun pada musim sejuk. Pada tahun 1903, sarkas musim panas baru dibina dengan perbelanjaan seorang dermawan tempatan. Tujuh tahun kemudian, rombongan tetap diatur di sana. Dalam tahun-tahun revolusi yang sukar, sarkas terus memberikan persembahan yang lucu dan lucu.

Bangunan lama dirobohkan, pada tahun 1932 bangunan baru dibina. Ia hanya membuat persembahan musim panas, dan ditutup untuk musim sejuk. Selama beberapa dekad, sarkas menggembirakan penonton besar dan kecil, walaupun bangunannya bobrok. Pada tahun 2001, kubah pecah akibat tekanan salji, hujan dan angin. Akibatnya, bangunan itu dibongkar. Setelah 2 tahun, pembinaan berskala besar dimulakan, yang siap 10 bulan kemudian.

Ciri khas – sarkas tidak mempunyai dinding, tetapi satu tingkap kaca berwarna pekeliling berterusan. Seseorang mendapat perasaan bahawa kubah besar itu seperti melayang di udara. Diameter arena ialah 13 m. Dewan ini boleh memuatkan 1400 orang secara serentak. Oleh kerana tiang tiang tidak ada, tidak ada tempat yang canggung di dalamnya. Malah kanak-kanak dari semua peringkat dapat melihat semua yang berlaku dengan sempurna. Menurut statistik, penonton Tyumen yang mengatasi penduduk wilayah lain dari segi kehadiran mereka ke sarkas.

Teater Boneka Tyumen

Peringkat tarikan (Tyumen): 4.8

Panggung PUPET TYUMEN

Kedudukan peringkat ketiga adalah tarikan hiburan yang paling menarik bagi penduduk muda dan dewasa Tyumen. Persembahan ini dirancang untuk penonton dari usia 3 tahun. Teater ini dibuka secara rasmi pada bulan Jun 1946, tetapi rombongannya dibentuk lebih awal dan dilakukan dengan persembahan semasa Perang Patriotik Besar. Pada tahun 60-an abad yang lalu, dia mulai aktif mengambil bahagian bukan hanya dalam pertandingan domestik, tetapi juga di festival luar negara.

1972 ditandai dengan perpindahan ke bangunan baru dengan 400 tempat duduk dengan ruang legar yang luas, tempat duduk yang selesa, panggung besar dan hiasan yang menarik dan indah. Pada masa itu, selain boneka, topeng mula digunakan. Pada tahun 2000, bangunan itu mula dibina semula. Pengubahsuaian berlangsung sehingga tahun 2002. Geografi lawatan adalah luas. Ini adalah pentas wilayah dan metropolitan, teater Eropah.

Hari ini TTK menawarkan repertoar yang pelbagai. Ini bukan sahaja pertunjukan boneka untuk kanak-kanak, tetapi juga persembahan topeng dan 'rancangan langsung' untuk penonton dewasa. Ia menggunakan pasukan kreatif dan berbakat yang dikhaskan untuk seni. Teater Boneka Tyumen mempunyai banyak penghargaan, termasuk kemenangan dalam festival antarabangsa.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen