20 pemandangan & mercu tanda Ufa terbaik – TripAdvisor

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ibu kota Bashkortostan dianggap sebagai bandar paling hijau di negara kita. Ufa terkenal dengan banyak taman besar dengan wilayah yang indah. Terdapat juga banyak tarikan seni bina. Yang ada hanyalah Gostiny Dvor, ladang batu dan Kelahiran Ibu Gereja God. Sudah tiba masanya untuk berkenalan dengan objek Ufa yang paling menarik dan mengetahui pendapat penduduk dan tetamu bandar mengenai mereka.

Tarikan teratas di Ufa

Pencalonan sebuah tempat Penglihatan penilaian
Taman terbaik di Ufa 1 Letakkan mereka. Ivana Yakutova 5.0
2 Letakkan mereka. Mazhita Gafuri 4.9
3 Taman Aksakov 4.8
4 Taman Botani Ufa 4.7
5 Taman Kashkadan 4.6
Pemandangan seni bina terbaik di Ufa 1 Hippodrome 'Akbuzat' 5.0
2 Air mancur 'Seven girls' 4.9
3 Masjid Lyalya-Tulpan 4.8
4 Masjid Katedral 'Ar-Rakhim' 4.7
5 Halaman tempat duduk 4.6
Pemandangan tentera-patriotik terbaik di Ufa 1 Taman Kemenangan 5.0
2 Monumen Pahlawan Revolusi Oktober dan Perang Saudara 4.9
3 Tugu untuk Pekerja Depan Rumah semasa Perang Patriotik Besar 4.8
4 Tugu Salavat Yulaev 4.7
5 Muzium Kemuliaan Tentera Republik 4.6
Pemandangan budaya terbaik di Ufa 1 Teater Drama Rusia Bashkortostan 5.0
2 Teater Opera dan Balet Bashkir 4.9
3 Teater Tatar 'Nur' 4.8
4 Muzium Nasional Republik Bashkortostan 4.7
5 Muzium Seni dinamakan M.V. Nesterov 4.6

Taman terbaik di Ufa

Kami memutuskan untuk membuat kategori berasingan untuk taman Ufa. Ini termasuk tempat-tempat kegemaran penduduk kota, yang menarik bagi orang dewasa dan kanak-kanak.

Letakkan mereka. Ivana Yakutova

Peringkat tarikan (Ufa): 5.0

TAMAN IM.  IVANA YAKUTOVA

Penarafan dibuka oleh taman hiburan Yakutov. Ia akan menarik minat semua tetamu tanpa mengira usia. Anak-anak menaiki kuda dan kereta api, dan orang dewasa menyewa kapal. Berhampiran pokok perkahwinan, pengantin baru mengatur upacara perkahwinan di luar hotel, dan jamuan khidmat diatur di restoran 'Tikhaya Gavan'.

Kelebihannya merangkumi sebilangan besar kehijauan, kafe dan bar, pelbagai tarikan, lokasi yang mudah. Selalu banyak orang berjalan di sini. Sayang sekali bahawa terdapat sedikit tandas di jalan. Ini adalah tempat yang bagus untuk meluangkan masa bersama seisi keluarga.

Letakkan mereka. Mazhita Gafuri

Peringkat tarikan (Ufa): 4.9

Letakkan mereka.  Mazhita Gafuri

Seterusnya dalam ranking adalah taman terbesar di ibu kota Bashkiria. Ia meliputi kawasan seluas 29 hektar dan terbahagi kepada dua bahagian. Di satu zon terdapat tarikan hiburan, di kawasan lain – perkebunan hutan yang rapi. Pada musim sejuk mereka bermain luncur ais dan tiub, pada musim panas mereka menghabiskan masa di trek karting dan pangkalan kuda.

Kelebihannya merangkumi lokasi taman yang selesa di pusat Ufa, infrastruktur yang dibangunkan, banyak kilang, dan suasana yang tenang dan damai. Pada hujung minggu, terdapat banyak pelancong. Penduduk bandar ingin melihat lebih banyak tarikan baru. Jika tidak, tidak ada aduan mengenai peningkatan taman.

Taman Aksakov

Kedudukan tarikan (Ufa): 4.8

taman aksakov

Di laman taman umum, yang didirikan oleh pedagang Blokhin pada abad ke-19, terdapat sebuah taman yang indah. Tarikan utamanya adalah kolam yang indah dengan angsa. Pertandingan memancing diadakan di takungan. Seperti taman-taman lain di Ufa, terdapat tarikan di wilayah ini. Terdapat monumen yang menarik untuk Bunga Scarlet di tepi tasik.

Tempat ini mempunyai nilai sejarah dan dibezakan dengan pemandangan yang indah. Sudut bandar yang indah membolehkan anda menghirup udara segar dan bersantai di persekitaran yang tenang. Taman ini menarik pada bila-bila masa sepanjang tahun.

Taman Botani Ufa

Peringkat tarikan (Ufa): 4.7

Taman Botani Ufa

Taman botani di Ufa dianggap sebagai harta karun sebenar dari dunia bunga. Pakar terbaik dalam bidang botani sedang berusaha mewujudkannya. Wilayah ini memukau dengan banyaknya spesimen abadi, berbunga, tropis dan konifer. Makmal moden telah dibuka di sini, di mana ujian saintifik dalam bidang pemilihan dijalankan.

Taman botani kerap mengadakan lawatan berbayar. Pada kursus pendidikan tambahan mereka akan belajar bagaimana memperbaiki plot mereka sendiri. Dianjurkan untuk mengunjungi rumah hijau. Ia berfungsi pada musim panas dari jam 9-00 hingga 18-00. Tiket dewasa berharga 150 rubel, tiket kanak-kanak berharga 75 rubel.

Taman Kashkadan

Peringkat tarikan (Ufa): 4.6

TAMAN KASHKADAN

Taman Kashkadan adalah kawasan lanskap besar yang muncul pada tahun 2002 berhampiran tasik dengan nama yang sama. Ia menawarkan laluan mendaki, pantai yang bersih, kereta luncur dan penyewaan kapal. Pertandingan, konsert dan pameran sering diadakan di sini. Terdapat pusat membeli-belah berhampiran.

Tasik ini sangat indah, tenang dan tenang. Benar, dalam cuaca panas hampir tidak ada tempat untuk bersembunyi dari cahaya matahari. Selalunya terdapat sedikit tempat letak kereta. Apabila terdapat banyak orang di pantai, air menjadi keruh. Alamat: Marshal Zhukov, 31. Taman ini beroperasi sepanjang masa.

Pemandangan seni bina terbaik di Ufa

Seni bina Ufa dibezakan oleh keaslian dan sejarahnya yang unik. Itulah sebabnya mengapa ibu kota Bashkiria adalah salah satu destinasi pelancongan yang paling popular di Persekutuan Rusia. Dalam pencalonan kedua, kami mempersembahkan 5 karya pemahat dan arkitek yang menakjubkan.

Hippodrome 'Akbuzat'

Peringkat tarikan (Ufa): 5.0

Hippodrome 'Akbuzat

Akbuzat adalah pusat berkuda. Ia mendapat namanya untuk menghormati kuda bersayap – pahlawan legenda Bashkir. Tarikan ini merangkumi bangunan utama, arena yang dipanaskan, rumah sakit haiwan, kandang dan hotel. Bangunan ini menempatkan muzium yang dikhaskan untuk sukan berkuda. Terdapat tembok rekod dengan nama-nama kuda terkenal.

Mereka memuji lokasi kemudahan, liputan trek berkualiti tinggi, dan banyak pilihan hiburan untuk kanak-kanak. Bersama dengan anak, disarankan untuk mengunjungi taman trampolin Polet di tingkat dua. Alamat: Mendeleev, 217A.

Air mancur 'Seven girls'

Peringkat tarikan (Ufa): 4.9

FOUNTAIN 'TUJUH GADIS'

Komposisi patung yang mewakili tokoh tujuh gadis itu dibuat pada tahun 2015. Ia dikaitkan dengan legenda tujuh saudara perempuan yang meninggal di tasik. Tugu ini juga merangkumi 2 mangkuk besar. Diameter salah satunya ialah 18 m.

Monumen ini terletak di Dataran Teater. Ia berfungsi sepanjang masa. Air pancut kelihatan sangat indah pada waktu malam, ketika pencahayaan cahaya dihubungkan dengan susunan muzik. Air dicat dengan warna-warna cerah dan bermain dengan arus deras melodi. Pada suatu ketika, nampaknya gadis-gadis itu menari. Ulasan tetamu Ufa penuh dengan julukan mengenai keindahan tempat ini. Makanan dan minuman dijual di sebelah air pancut. Penduduk bandar berehat di bangku di taman dan mengagumi pertunjukan yang mempesona.

Masjid Lyalya-Tulpan

Kedudukan tarikan (Ufa): 4.8

MASJID Lyalya-Tulip

Peringkat tersebut terus menjadi Kuil Muslim, yang dibangun pada tahun 1980. Ia didirikan dengan sumbangan dari penduduk kota dan pihak berkuasa. Bangunannya berbentuk seperti tulip. Di sekitarnya terdapat 2 menara yang menyerupai kuncup bunga. Ruang solat merangkumi 1000 orang. Terdapat kemudahan latihan, kantin, bilik persidangan dan asrama.

Bilik utama dihiasi dengan gaya oriental. Di dinding dan tingkap kaca patri Anda dapat melihat hiasan dalam bentuk bunga dari pohon-pohon syurga. Lantainya ditutup dengan lembu, dan candelier kristal melayang di bawah siling. Tetamu Ufa gembira dengan hiasan dalaman dan seni bina bangunan yang tidak biasa. Mereka mengatakan bahawa masjid mempunyai suasana yang luar biasa dan tenang, dipenuhi dengan kerohanian dan cahaya. Alamat: Komarova, 5.

Masjid Katedral 'Ar-Rakhim'

Peringkat tarikan (Ufa): 4.7

MASJID KOLEKTIF 'AR-RAHIM'

Pembinaan kuil Ar-Rahim belum selesai. Ia didirikan untuk menghormati ulang tahun ke-450 kemasukan Bashkiria ke Persekutuan Rusia. Bangunan ini mempunyai gaya Islam klasik dengan motif nasional. Reka bentuk dalaman dan luaran memukau dengan kemewahan dan kekayaan. Terdapat banyak elemen berlapis emas dan mosaik marmar di sini.

Kisah yang tidak menyenangkan dikaitkan dengan pembinaan kuil mengenai penggelapan 70 juta rubel, yang dipindahkan ke akaun kontraktor dari warganegara dan badan undang-undang. Masjid katedral terletak di kawasan seluas 20 hektar dan dianggap salah satu yang tertinggi di Rusia. Lokasi: suku ke 588.

Halaman tempat duduk

Peringkat tarikan (Ufa): 4.6

Halaman tempat duduk

Gostiny Dvor terletak betul-betul di tengah-tengah Ufa. Ini adalah monumen seni bina abad ke-19, diperluas untuk kedai runcit. Bangunan ini mempunyai kedai runcit, pub bir, pasar cenderamata. Sayang sekali terdapat beberapa bangku di dalamnya, dan hanya pengunjung yang boleh duduk di meja di kafe.

Harga di Gostiny Dvor bukanlah yang terendah. Walau bagaimanapun, para tamu ibukota Bashkiria dihantar ke tempat ini untuk membeli cenderamata dan hadiah kenangan untuk saudara-mara dan rakan-rakan. Orang ramai datang ke sini bukan hanya untuk membeli-belah, tetapi juga untuk gambar yang indah. Pada hujung minggu, undian, pertandingan dan hiburan diadakan di sini. Alamat: Verkhnetorgovaya Square, 1. Gostiny Dvor dibuka setiap hari dari 10 pagi hingga 9 malam.

Pemandangan tentera-patriotik terbaik di Ufa

Pada 40-an abad yang lalu, penduduk Ufa menjadi terkenal kerana kehebatan ketenteraan mereka. Eksploitasi banyak pahlawan yang memberikan nyawa mereka untuk kemenangan atas fasisme diketahui. Hari ini, peringatan telah didirikan di bandar, muzium tentera berfungsi. Kami akan membincangkannya dalam pencalonan akan datang.

Taman Kemenangan

Peringkat tarikan (Ufa): 5.0

Taman Kemenangan

Taman Kemenangan ditubuhkan pada tahun 1947. Selain monumen kepada tentera, terdapat pameran peralatan dari zaman Perang Patriotik Besar. Pada musim sejuk, mereka bermain ski di sini. Cuti dan perayaan diadakan pada hujung minggu. Di sini anda sering dapat melihat pengantin baru yang datang untuk mengambil gambar.

Berdasarkan ulasan, sangat menyenangkan berjalan-jalan di taman pada bila-bila masa sepanjang tahun. Kawasan yang besar menyenangkan dengan kebersihannya dan rapi. Pemandangan sungai yang indah terbuka dari sini. Satu-satunya negatif adalah bahawa perhentian pengangkutan awam jauh.

Monumen Pahlawan Revolusi Oktober dan Perang Saudara

Peringkat tarikan (Ufa): 4.9

MONUMEN KEPADA WARGA REVOLUSI OKTOBER DAN PERANG SIVIL

Tugu perunggu dibuka pada tahun 1975. Ia mewakili 4 tokoh, termasuk pandai besi, askar Tentera Merah, petani dan askar yang cedera. Ketinggian tugu adalah 12 meter. Di kalangan penduduk Ufa, nama 'no 5 hingga tujuh' tersebar luas. Ini berkaitan dengan kenyataan bahawa pada zaman Soviet terdapat sebuah kedai yang ditutup pada jam 19-00. Pada saat-saat terakhir orang tergesa-gesa untuk membeli-belah.

Monumen pahlawan Revolusi Oktober dan Perang Saudara dapat disarankan dengan selamat untuk mengunjungi pengunjung dari wilayah lain. Alamat: Jalan Marta 8, 8.

Tugu untuk Pekerja Depan Rumah semasa Perang Patriotik Besar

Kedudukan tarikan (Ufa): 4.8

tugu untuk pekerja rumah depan semasa perang patriotik yang hebat

Mustahil untuk tidak memasukkan dalam monumen Ufa yang relatif baru, dibuka pada tahun 2015 di Victory Park. Ini adalah salah satu monumen terbesar di Rusia. Komposisi itu merangkumi tujuh patung gangsa. Mereka melambangkan profesi pekerja rumah tangga semasa Perang Dunia Kedua. Pemahat itu menggambarkan seorang penuai dengan anak perempuannya, seorang pekerja di mesin dan cucunya, seorang pembuat keluli, seorang jahitan.

Di bahagian atas monumen anda dapat melihat Urutan Kemenangan. Komposisi naik 8 meter dan kelihatan megah. Unsur-unsur komposisi dapat diperiksa untuk waktu yang sangat lama. Alamat: Komarova, 7.

Tugu Salavat Yulaev

Peringkat tarikan (Ufa): 4.7

MONUMEN KEPADA SALAVAT YULAEV

Pencalonan diteruskan oleh monumen yang didirikan untuk menghormati pahlawan nasional Bashkiria. Dia memperjuangkan kemerdekaan bangsanya bahkan semasa pemerintahan Catherine II. Salavat Yulaev memegang cambuk di tangan kanannya, pedang dilekatkan di sebelah kirinya. Objek itu dipasang pada tahun 1967 oleh pemahat Tavasiev. Tingginya tugu adalah 14 m. Beratnya 40 tan, ia hanya mempunyai 3 titik sauh. Ini adalah monumen terbesar di Rusia yang menggambarkan seekor kuda. Ia terletak di pusat bandar dan dapat dilihat dengan sempurna dari jauh.

Kawasan sekitarnya dilapisi dengan jubin dengan pelbagai warna. Dari sini anda dapat melihat Sungai Putih dan alam yang indah. Tugu itu sendiri dipagari dengan parutan logam. Di Ufa, pengantin baru mempunyai tradisi. Mereka meletakkan bunga di monumen. Alamat: persegi im. Salavat Yulaev.

Muzium Kemuliaan Tentera Republik

Peringkat tarikan (Ufa): 4.6

REPUBLICAN MUSEUM OF BATTLE GLORY

Muzium ini terletak di Taman Kemenangan. Ia dibuka untuk menghormati ulang tahun ke-55 Kemenangan dalam Perang Dunia Kedua. Bangunan laconic sangat sesuai dengan seni bina di sekitarnya. Muzium ini mengandungi koleksi senjata, pakaian seragam tentera, surat dari tentera dan banyak pameran lain dengan tema serupa. Lukisan oleh seniman terkenal wajar mendapat perhatian khusus. Di hadapan salah satu dari mereka, pahlawan seumur hidup dipasang. Tekad kelihatan di wajah mereka.

Mereka memuji reka bentuk moden premis, penganjuran pameran yang baik, kehadiran dewan yang dikhaskan untuk perang di Afghanistan. Harga tiket adalah 100 rubel. Pada 9 Mei, pintu masuk ke muzium adalah percuma. Alamat: Komarova, 7.

Pemandangan budaya terbaik di Ufa

Kami memasukkan teater dan muzium Ufa yang popular dalam kategori terakhir.

Teater Drama Rusia Bashkortostan

Peringkat tarikan (Ufa): 5.0

DRAMTHEATER RUSIA BASHKORTOSTAN

Pencalonan peringkat terakhir dibuka oleh teater drama, yang telah melalui beberapa peringkat pemulihan. Sejarahnya bermula pada tahun 1772. Bangunan pertama dibina pada tahun 19861. Hari ini ia adalah salah satu tempat kegemaran penduduk bandar. Mungkin setiap penduduk Ufa pernah berada di dalamnya sekurang-kurangnya sekali. Teater ini menunjukkan bukan sahaja persembahan orang dewasa, tetapi juga persembahan kanak-kanak. Mereka memuji hiasan dalaman laconic, harga tiket yang berpatutan, kakitangan yang ramah, pelakon berbakat yang tampil di pentas teater. Di dalamnya ada bufet, almari pakaian, muzium kecil.

Anda boleh pergi ke teater drama dari mana sahaja di bandar. Ia terletak di Oktyabrya Avenue berhampiran Lenin Square. Dalam jarak berjalan kaki dari Central Park. Gafuri, Magic World Park, hotel-hotel popular.

Teater Opera dan Balet Bashkir

Peringkat tarikan (Ufa): 4.9

BASHKIR OPERA DAN BATU BATU

Peserta seterusnya dalam penilaian telah wujud sejak tahun 1920. Pembinaan rumah opera hari ini dianggap sebagai monumen bersejarah dan seni bina penting Ufa. Kelebihannya merangkumi hiasan bangunan yang mengagumkan, pentas yang diperbaharui, repertoar yang bervariasi, dan lokasi yang mudah di pusat bandar. Pengunjung perhatikan harga tiket yang berpatutan, kebersihan tempat dan akustik yang sangat baik. Senang dengan sebilangan besar persembahan untuk kanak-kanak.

Biliknya sangat terang di dalam. Ia merangkumi banyak candelier, lampu, cermin. Tingkap berkubah besar dan dalaman stuko kelihatan sangat indah. Teater ini menempatkan muzium dan galeri seni. Alamat: Lenin, 5 bangunan 1.

Teater Tatar 'Nur'

Kedudukan tarikan (Ufa): 4.8

Teater Tatar 'Nur'

Teater Nur memfokuskan pada persembahan berdasarkan karya pengarang Tatar dan Bashkir. Ia berasal pada tahun 1912. Selepas 6 tahun, rombongan itu bubar. Tempat kejadian dihidupkan semula hanya pada tahun 1989. Hari ini, dua dewan dibuka di sini – Besar dan Kecil. Drama ini dipentaskan dalam bahasa Tatar dengan terjemahan serentak ke dalam bahasa Rusia.

Kelebihannya termasuk bahagian dalam bilik yang indah, persembahan yang bergaya, tiket yang murah. Suasana teater tidak dapat dipuji. Dianjurkan untuk dikunjungi untuk semua pelawat. Tiket habis terjual seketika, jadi disarankan untuk membelinya terlebih dahulu untuk memilih tempat duduk yang sesuai. Alamat: 50 tahun USSR, 36.

Muzium Nasional Republik Bashkortostan

Peringkat tarikan (Ufa): 4.7

MUSUH NEGARA REPUBLIK BASHKORTOSTAN

Lebih jauh di peringkat adalah Museum Bashkiria, yang meliputi 35 ruang pameran. Di sini anda dapat melihat banyak koleksi yang memperkenalkan para tetamu kepada sejarah dan budaya masyarakat republik ini. Secara keseluruhan, bangunan ini mempunyai tiga tingkat dengan pameran arkeologi, etnografi dan budaya.

Kakitangan muzium yang ramah dengan senang hati memberitahu anda mengenai salinan yang dibentangkan. Ini adalah tempat yang bagus untuk aktiviti budaya bersama anak-anak. Tiket berharga 150 rubel untuk orang dewasa. Kanak-kanak prasekolah adalah percuma. Alamat: Sovetskaya, 14.

Muzium Seni dinamakan M.V. Nesterov

Peringkat tarikan (Ufa): 4.6

Muzium Seni dinamakan M.V. Nesterov

Peringkat tersebut disiapkan oleh sebuah muzium yang dibuka pada tahun 1920. Ia terletak di pusat bersejarah kota dan mempunyai nama penduduk asli Ufa, Mikhail Nesterov, yang menghadiahkan Bashkortostan dengan koleksi lukisan yang indah. Ia merangkumi 30 karya artis itu sendiri. Tugu untuk pencipta didirikan di hadapan bangunan.

Terdapat 8 dewan di dalamnya, 3 daripadanya adalah dewan pameran. Selain lukisan, anda dapat melihat barang-barang peribadi, tokoh dan cenderamata Nesterov yang diukir dari kayu. Secara keseluruhan, muzium ini mempunyai lebih dari 12 ribu pameran. Pameran dikemas kini secara berkala, jadi anda boleh mengunjungi tempat ini setiap tahun. Alamat: Gogol, 27. Harga untuk tiket dewasa ialah 150 rubel, untuk tiket kanak-kanak adalah 50 rubel. Kadang kala muzium ini mengadakan lawatan percuma dengan sokongan penaja.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen