20 pemandangan & mercu tanda uae terbaik – Tripadvisor

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Apa yang mesti dilihat di UAE? Soalan ini membimbangkan banyak pelancong yang akan mengunjungi negara timur ini. Emirates bukan sekadar oasis teknologi moden dan relaksasi yang sangat selesa. Ini juga merupakan kesempatan untuk terjun ke dalam suasana sejarah, budaya dan alam negara, serta mencuba hiburan yang luar biasa pada diri sendiri – dari ekstrim hingga sangat santai. Di bawah ini adalah pilihan tarikan yang patut diberi perhatian oleh mana-mana pelancong.

Pemandangan terbaik di UAE: 20 laman web unik yang mesti dikunjungi

Pencalonan sebuah tempat Penglihatan penilaian
Pemandangan terbaik di UAE: 20 laman web unik yang mesti dikunjungi 1 Burj Khalifa 5.0
2 Pulau Palm 4.9
3 Souk Emas (Dubai) 4.8
4 Dunia Ferrari 4.7
5 Dubai Mall 4.7
6 Kompleks ski Ski Dubai 4.7
7 Masjid Jumeirah 4.6
8 Pulau Sir Bani Yas 4.5
9 Bastakia 4.5
10 Taman Bollywood 4.5
11 Kepulauan 'Peace' 4.4
12 Taman Air Wild Wadi 4.4
13 Muzium Louvre Abu Dhabi 4.3
14 Akuarium Dubai 4.3
15 Perkampungan Bersejarah dan Etnografi di Abu Dhabi 4.3
16 Benteng Al Husn ('Benteng Putih'), Abu Dhabi 4.2
17 Pancutan Nyanyian 4.1
18 Gunung Jebel Hafeet 4.0
19 Muzium Ilusi 4.0
20 Masjid putih 4.0

Burj Khalifa

Peringkat tarikan (UAE): 5.0

Burj Khalifa

Pencakar langit, megah dalam segala hal, dengan tepat menempati tempat dalam ranking tempat terbaik di negara ini. Bangunan ini dianggap tertinggi di dunia: struktur yang mengulangi bentuk stalagmit gua mencapai ketinggian 828 meter (pencakar langit mempunyai 163 lantai).

Sehingga saat terakhir pembinaan, ketinggian bangunan dirahsiakan sehingga tidak ada yang dapat melampaui Burj Khalifa. Pada peringkat reka bentuk, pencakar langit mempunyai nama yang berbeda – Burj Dubai, tetapi diputuskan untuk menamakannya sebagai penghormatan kepada Presiden UAE.

Di dalam bangunan terdapat banyak pangsapuri mewah, pusat membeli-belah, pejabat, keseluruhan sistem air pancut dan, tentu saja, beberapa platform pemerhatian dari mana pemandangan seluruh bandar terbuka. Tertinggi dari mereka terletak pada ketinggian 472 meter. Untuk menikmati keindahan Dubai dari pandangan mata burung dan tidak membayar lebih, disarankan untuk menempah tiket terlebih dahulu.

Pulau Palm

Peringkat tarikan (UAE): 4.9

Pulau Palm

Ada yang menganggap sistem pulau buatan manusia ini merupakan keajaiban dunia yang kelapan. Dan tidak sia-sia: hanya kepulauan berpasir ini, bersama dengan Tembok Besar China, dapat dilihat dengan jelas dari angkasa. Ia dibuat dengan menggunakan batu kapur, pasir dan batu yang digali di pantai yang sama dengan pulau itu. Ia diwakili oleh 3 pulau pohon palem (Deira, Jebel Ali dan Jumeirah). Masing-masing secara visual menyerupai kurma – tanaman yang sangat dihormati dalam Islam.

Sudah tentu, berdasarkan terminologi geografi, lebih tepat menyebut pulau ini sebagai semenanjung. Pokok sawit dihubungkan ke daratan dengan menggunakan 'batang' berpasir dan dilindungi dari perairan teluk oleh terumbu yang diukir dengan petikan dari puisi Syeikh Dubai. Mahkota setiap pulau adalah bulan sabit (simbol Islam).

Mana-mana pelancong di sini boleh mencari hiburan mengikut citarasa mereka: nikmati menyelam, selancar angin, mendapat banyak kesan di taman air Aquventure atau menaiki monorel untuk melihat Palm Jumeirah dari atas.

Souk Emas (Dubai)

Kedudukan tarikan (UAE): 4.8

Souk Emas (Dubai)

Dubai bukan sahaja sebuah bandar teknologi maju. Ia juga dikenali sebagai salah satu pusat terbesar di dunia untuk penjualan produk emas. Beribu-ribu pelancong datang ke sini untuk melihat dengan mata mereka sendiri kemegahan mewah dari Souk Emas: di sini anda dapat melihat kedua-dua ahli perniagaan yang terhormat dan orang yang suka membeli barang.

Souk Emas (juga disebut Gold Souk) menempati wilayah yang sangat besar, ditutupi sepenuhnya, mempunyai 3 pintu masuk. Pelbagai produk emas yang disajikan di sini sangat luar biasa, dan harganya lebih rendah daripada di pasaran global. Dan yang penting, barang itu diperakui dengan ketat – jangan takut tersandung palsu (undang-undang di UAE sangat teruk kerana penipuan dalam bentuk apa pun).

Untuk mendapatkan produk yang diinginkan dengan harga murah, anda tidak perlu berjalan di sekitar pasar untuk mencari analog – murah. Perkara utama adalah melakukannya secara berterusan, tetapi dengan senyuman. Yang pasti, sebelum pergi ke Souk, anda harus menjelaskan harga pasaran per gram emas, menjatuhkan cukai, sedikit untuk pekerjaan dan keuntungan. Harga anggaran yang dihasilkan akan menjadi titik permulaan. Sekiranya anda mahu, anda boleh menurunkan harga permulaan sebanyak 30%.

Dunia Ferrari

Peringkat tarikan (UAE): 4.7

Dunia Ferrari

Taman tema secara geografi adalah milik emirat Abu Dhabi. Ia terletak di pulau buatan Yas. Bangunan ini mempunyai bentuk yang tidak standard – ia dibuat dalam bentuk model Ferrari GT yang legendaris dan dicat dengan warna merah terang yang ikonik. Dicipta pada tahun 2010 dan kini menjadi bangunan kultus, ia dianggap sebagai taman tema terbesar di planet ini. Luasnya sekitar 22,000 km2, dan kubah mencapai ketinggian 45 meter.

Ferrari Park adalah mengenai perlumbaan Formula 1. Sesiapa yang berkunjung ke taman akan mendapat banyak kesan yang tidak dapat dilupakan: pencapaian terkini jenama kereta, model kereta ikonik, pemasangan interaktif, salinan mercu tanda Itali dan banyak tarikan yang akan memberikan semangat adrenalin disajikan di sini. Di taman, anda boleh mencuba terbang dengan kapsul atau merasa seperti juruterbang yang terbang di kokpitnya. Dan yang paling ekstrem akan dapat menaiki roller coaster dengan kelajuan inspirasi 200 km / j.

Dubai Mall

Peringkat tarikan (UAE): 4.7

Dubai Mall

Kompleks membeli-belah dan hiburan terbesar di planet ini terbentang sepanjang butik, pameran, pawagam dan pelbagai jenis tarikan untuk setiap selera. Wilayah pusat beli-belah kira-kira sama dengan keluasan 50 (!) Padang bola. Terdapat sebuah bandar kanak-kanak yang besar (KidZania), taman permainan komputer, gelanggang luncur ais berukuran Olimpik dan akuarium yang telah memasuki Guinness Book of Records sebagai salah satu oceanarium terbesar di dunia.

Peminat membeli-belah berpusu-pusu ke Dubai Mall dari seluruh dunia. Ini tidak menghairankan, kerana sebilangan besar semua jenis kedai (dan terdapat sekitar 1200 daripadanya di sini) dan hiburan tidak banyak dijumpai. Tetapi ini bukan sebab utama. Dubai adalah pelabuhan terbuka dengan bayaran masuk yang rendah, jadi ada banyak yang berkeliaran di sini. Dan hakikat bahawa setiap pelanggan diperlakukan di sini sebagai orang penting menghangatkan jiwa.

Kompleks ski Ski Dubai

Peringkat tarikan (UAE): 4.7

Kompleks ski Ski Dubai

Emiriah Arab Bersatu menyukai pendekatan hiburan yang spektakuler dan resort ski sepanjang tahun, yang terbentang di seberang padang pasir, adalah pengesahan jelas mengenai perkara ini. Salah satu jenisnya, Ski Dubai meliputi kawasan seluas kira-kira 25 km2 dan mempunyai kapasiti harian 1,500 orang. Walaupun musim sejuk ditiru secara tiruan di sini, ini tidak menghalang ratusan pengunjung menikmati kesejukan bersalji.

Para tetamu di kompleks ini diberi kesempatan untuk menunggang salah satu dari 5 lereng ski dengan kesukaran yang berbeza-beza, terdapat trek khas untuk pemain salji. Pemula juga tidak akan bosan di sini: anda boleh berlatih dalam kumpulan pemula yang serupa atau menggunakan perkhidmatan jurulatih yang berpengalaman. Ngomong-ngomong, jika anda tidak mempunyai peralatan ski dan peralatan, tidaklah menakutkan: pejabat sewa akan menyediakan semua yang anda perlukan, termasuk pakaian hangat.

Terdapat hiburan untuk anak-anak kecil: di 'Snow Bear Club' para animator akan membuat anak-anak sibuk dengan semua jenis permainan. Dan pemain ski yang bosan dengan aktiviti luar boleh, jika mereka mahu, bersantai dan menyegarkan diri di kafe, dengan selesa dibungkus selimut.

Masjid Jumeirah

Peringkat tarikan (UAE): 4.6

Masjid Jumeirah

Walaupun bangunan keagamaan ini tergolong dalam bangunan moden, bangunan ini dibuat dengan gaya abad pertengahan dan merupakan salah satu tarikan paling penting di Dubai. Struktur yang menakjubkan, terbuat dari batu putih, mempunyai kubah besar di tengahnya, disokong oleh banyak tiang. Di sisi, masjid ini dibingkai dengan megah dengan mengenakan menara.

Masjid Jumeirah adalah bangunan keagamaan terbesar di Emirates dan telah mendapat penghormatan sebagai wang kertas 500 dirham tempatan. UAE dianggap sebagai negara yang progresif dalam semua aspek: di sini mereka berusaha untuk menjalin, antara lain, hubungan pelbagai budaya, oleh itu, untuk mempopularkan Islam, wakil agama lain dibenarkan memasuki masjid.

Masjid ini sering melakukan lawatan, di mana mereka menceritakan kisah-kisah menarik tentang sejarah kemunculan dan perkembangan Islam, peraturan komunikasi dengan Allah dan inti pati doa. Orang-orang dari mana-mana jantina dan umur dibenarkan di sini, kecuali untuk kanak-kanak di bawah 5 tahun.

Pulau Sir Bani Yas

Peringkat tarikan (UAE): 4.5

Pulau Sir Bani Yas

Jarak 250 kilometer dari pantai, pulau ini merupakan gabungan unik dari banyak pantai beludru dan tarikan pelancong dengan hutan belantara yang masih asli. Sukar untuk dipercayai, tetapi kurang dari setengah abad yang lalu, tanah-tanah ini hanya pasir dan batu. Projek 'hijau' dimulakan dengan sangat cepat dan berjaya: hari ini ia adalah tempat syurga.

Sebahagian besar pulau ini diduduki oleh Taman Hidupan Liar Arab – kawasan simpanan di wilayah tempat tinggal banyak perwakilan flora dan fauna Arab. Lebih dari 8 juta dari semua jenis pohon ditanam di tanah gurun, banyak burung dan haiwan dibawa masuk, beberapa hotel dan restoran dibina untuk tetamu pulau itu. Hari ini pulau ini adalah sebuah oasis yang benar di padang pasir.

Di sini anda dapat bertemu dengan haiwan yang menakjubkan, mengambil bahagian dalam safari, bahkan mengunjungi penggalian arkeologi, dan pada waktu malam menikmati rehat anda sepenuhnya di hotel yang selesa.

Bastakia

Peringkat tarikan (UAE): 4.5

Bastakia

Salah satu daerah tertua di Dubai, yang memimpin sejarah dari abad ke-19 yang jauh. Pada zaman dahulu, penyelam mutiara tinggal di sini, dan pekerjaan yang agak berbahaya ini adalah satu-satunya pendapatan mereka. Semua ini berlaku sebelum permulaan era hujan minyak 'keemasan'. Di antara bangunan pencakar langit yang besar dan bersinar, daerah bersejarah di bandar ini nampaknya membeku pada waktunya. Tempat ini masih melakar sejarah.

Malangnya, beberapa bangunan pada zaman dahulu telah dirobohkan pada separuh kedua abad ke-20. Tetapi, bagaimanapun, beberapa bangunan dipelihara tidak berubah. Keistimewaan mereka adalah menara angin, yang pada masa itu berfungsi sebagai sejenis kipas untuk menyejukkan bilik pada hari-hari yang sangat panas. Semakin banyak menara seperti itu di rumah, semakin kaya penduduknya. Bangunan-bangunan (kebanyakannya) dalam gaya tradisional Arab dan telah dipulihkan secara profesional.

Taman Bollywood

Peringkat tarikan (UAE): 4.5

Taman Bollywood

Satu-satunya taman tema di dunia yang diilhamkan oleh pawagam India. Istana putih salji, paviliun yang rumit dengan panel berukir, warna terang di sekitar, lagu, tarian dan banyak senyuman, dengan kata-kata, segala sesuatu yang menyerupai Bollywood disajikan di sini dengan banyaknya. Segera dikatakan bahawa hampir tidak ada slaid tradisional di sini, tetapi ia juga tidak penting: hampir semua tarikan tempatan berkait rapat dengan produksi filem India.

Setelah mengunjungi Bollywood Parks, anda dapat belajar banyak mengenai proses penggambaran, melihat penciptaan kesan khas dengan mata anda sendiri, atau bahkan mencuba peranan salah seorang pelakon. Untuk mengunjungi sebahagian besar laman web, disarankan memakai kacamata 3D agar dapat merasa seperti peserta penuh dalam aksi terang yang sedang berlangsung. Salah satu hiburan yang paling menakjubkan di taman ini adalah pertunjukan tarian di Rajmahal Pavilion (bermula pada pukul 20:00). Di sini anda dapat memperoleh banyak tayangan dari koreografi Bollywood yang meriah.

Kepulauan 'Peace'

Peringkat tarikan (UAE): 4.4

Kepulauan 'Peace'

Salinan miniatur planet Bumi yang tepat. Ia adalah struktur pulau buatan manusia terbesar di dunia dengan luas 55 km2. Garis besar nusantara betul-betul mengikuti kontur planet ini. Pada mulanya dirancang untuk membuat semula benua-benua bumi secara visual. Tetapi kemudian diputuskan untuk menurunkan ke tingkat yang lebih kecil: ini adalah bagaimana negara, kota, dll muncul di 'peta'.

Pembahagian seperti itu dibuat untuk membolehkan lebih banyak pelabur melaburkan dana mereka. Sesiapa sahaja boleh membeli petak di sini dan membina bandar impian mereka, istana besar, padang golf – apa sahaja. Kos plot antara 15 hingga 250 juta dolar.

Nusantara dibuat terutamanya menggunakan pasir tempatan. Pulau-pulau dipisahkan antara satu sama lain dengan selat sekitar 100 meter dan kedalaman 16 meter. Di sini anda boleh menemui 'Australia', 'New Zealand', 'Perancis', 'Great Britain' dan bahkan 'Rusia'. Terdapat juga pulau-pulau yang luar biasa di Nusantara. Antaranya ialah Pulau Fashion – syurga fesyen sejati dengan sebilangan besar butik, resort spa mewah dan hotel bergaya dari arkitek terbaik.

Taman Air Wild Wadi

Peringkat tarikan (UAE): 4.4

Taman Air Wild Wadi

Dengan mengunjungi tempat ini, anda dapat memperoleh banyak kesan yang luar biasa. Pembinaan dengan keluasan sekitar 5 hektar mempunyai peralatan teknikal yang paling moden. Atas sebab ini, taman air dianggap salah satu yang paling mahal di dunia. Strukturnya dibuat secara visual serupa dengan Sungai Wadi yang mengalir di lereng gunung.

Setiap perjalanan (24 keseluruhan) dikaitkan dengan pengembaraan Sinbad. Semua tarikan dihubungkan dengan gelongsor air dengan panjang keseluruhan lebih dari 1500 meter. Suhu air cukup panas (+ 28 ° C) dan jernih berkat sistem pembersihan ultra moden. Dan keselamatan pelancong terjamin oleh pasukan profesional yang terdiri daripada 50 orang penyelamat. Sekiranya dikehendaki, di wilayah taman air, anda boleh membeli semua peralatan yang diperlukan untuk berenang, dan, ketika lapar, makanlah makanan yang enak di salah satu dari banyak tempat katering.

Muzium Louvre Abu Dhabi

Peringkat tarikan (UAE): 4.3

Muzium Louvre Abu Dhabi

Pada tahun 2017, muzium baru yang unik seumpamanya dibuka di ibu negara UAE – cawangan Louvre Perancis yang terkenal di dunia. Kemudahan ini terletak di Pulau Saadiyat – yang paling mahal dan inovatif secara teknikal di dunia. Idea utama pameran ini adalah untuk menyampaikan kepada manusia dengan cara yang mudah dan menarik mengenai sejarah manusia dalam pelbagai aspek, era, budaya, dll.

Mengenai prestij negara ini, negara-negara Arab tidak suka bersikap sederhana, jadi proyek ini dilaksanakan secara besar-besaran: sekitar 1 miliar euro dibelanjakan untuk keseluruhan kompleks muzium. Kompleks ini terdiri daripada 55 bangunan dan 23 galeri berkubah dengan luas 6400 m2. Banyak saluran air mengalir di antara dan di dalam bangunan, mewujudkan suasana ruang terbuka – penyelesaian yang agak tidak standard dan sangat berkesan untuk muzium.

Pengunjung ke Louvre Abu Dhabi dapat melihat banyak lukisan, patung, buku, hiasan bersejarah, banyak artifak yang dikumpulkan dari seluruh dunia. Dalam 12 blok tematik, di mana kompleks dibahagikan, kedua-dua pameran moden dan kuno dipamerkan.

Akuarium Dubai

Peringkat tarikan (UAE): 4.3

Akuarium Dubai

Ramai yang pernah mendengar mengenai pusat membeli-belah Dubai yang terkenal, tetapi tidak semua orang tahu mengenai ukuran dan keindahan taman air yang terletak di pusat membeli-belah ini. Strukturnya mempunyai dimensi yang mengagumkan – 51x20x11 meter. Lebih daripada 30,000 wakil dunia akuatik tinggal di sini, 400 daripadanya adalah hiu dan sinar. Untuk menjaga jumlah air yang besar di dalam dan membuat penghalang untuk binatang besar dan kuat, dinding kaca dibangun dengan ketebalan 0,75 m.

Anda dapat memerhatikan kehidupan hidupan laut baik dari luar maupun dari dalam. Bagi para peminat sukan ekstrim khas, ada peluang untuk menyelam di bawah air di dalam sangkar selama setengah jam. Pencinta hubungan yang lebih dekat akan dapat bermain-main dengan jerung. Untuk percutian yang lebih tenang dan santai, pengunjung ditawarkan berjalan-jalan di atas air dengan kapal dengan dasar yang telus (anda bahkan boleh memberi makan haiwan). Untuk menikmati keindahan seluruh oceanarium sekaligus, anda dapat berjalan di sepanjang rusuhan hidupan laut dengan berjalan kaki, melewati terowong tepat ke seluruh struktur.

Di salah satu lantai akuarium terdapat keseluruhan zoo bawah air, terbahagi kepada 3 bahagian – batuan, hutan hujan dan lautan. Dalam setiap dari mereka, kenalan dengan satu atau wakil dunia laut menanti. Di sini anda boleh menemui buaya besar, katak panah yang luar biasa, penguin, piranha, dll.

Perkampungan Bersejarah dan Etnografi di Abu Dhabi

Peringkat tarikan (UAE): 4.3

Perkampungan Bersejarah dan Etnografi di Abu Dhabi

Salah satu pemandangan terpenting di negara ini, melambangkan pulau kecil masa lalu – sebahagian kecil dari sejarah panjang yang menjadi moden. Dulu ibu kota UAE hanyalah sebuah kampung kecil, dan penduduknya menghargai kenangan zaman itu. Sebuah perkampungan sepi dengan rumah-rumah yang dibangun dari pohon kurma, tanah liat atau batu kapur karang terletak tepat di latar belakang bangunan pencakar langit moden.

Di sini, produk kraftangan dihasilkan mengikut teknologi lama: anda dapat melihat dengan mata anda sendiri bagaimana produk tembikar, tenunan atau pandai besi dihasilkan. Dan, agar tidak terganggu, langsung di tempat, pengunjung dapat menyegarkan diri dengan kuih-muih yang enak yang disediakan mengikut resipi kuno yang digunakan oleh orang Badwi.

Di kampung, setiap orang berpeluang menyentuh budaya Arab kuno dengan menyaksikan persembahan para penari dan pemuzik. Anda dapat mengakhiri perjalanan anda ke dalam sejarah dengan berjalan kaki yang tidak biasa – menunggang unta.

Benteng Al Husn ('Benteng Putih'), Abu Dhabi

Peringkat tarikan (UAE): 4.2

Benteng Al Husn ('Benteng Putih'), Abu Dhabi

Benteng Putih bukan sahaja salah satu bangunan bersejarah yang paling terkenal, tetapi juga salah satu bangunan tertua di UAE. Ia dibina pada awal abad ke-17 di lokasi sumber air tawar yang ditemui oleh pemimpin tempatan, yang pada masa itu adalah sumber kehidupan. Kubu ini menjadi titik permulaan kemunculan seluruh emirat. Pada mulanya, kubu ini dibina secara eksklusif sebagai struktur pertahanan. Tetapi secara beransur-ansur berubah menjadi arkib sebenar, dan kemudian – menjadi muzium sejarah negara. Untuk beberapa waktu, Benteng Putih berfungsi sebagai kediaman para penguasa emirat.

Pada tahun 80-an, pembinaan semula kubu yang kompleks telah selesai dan hanya pada tahun 2007 ia dimasukkan ke dalam kompleks muzium – bangunan bersejarah itu membuka pintunya kepada masyarakat umum. Hari ini ia menempatkan Yayasan Kebudayaan UAE, perpustakaan, repositori dokumen dan seluruh kampung Badwi. Setiap tahun pada musim bunga (Mac) ada festival budaya dan kreativiti (anda boleh mengunjungi festival pawagam Inggeris dan Arab, serta pesta buku).

Pancutan Nyanyian

Peringkat tarikan (UAE): 4.1

Pancutan Nyanyian

Air pancut Dubai adalah simbol kemakmuran bagi seluruh negara. Dihiasi dengan mosaik yang kaya, kolam seluas 12 hektar ini mengandungi seluruh kompleks air pancut. Keseluruhan projek ini menelan belanja negeri yang besar – Singing Fountains dibina dengan harga $ 217 juta. Ini adalah air pancut termahal di dunia. Kadang-kadang ia dipanggil keajaiban air dunia.

Semasa persembahan malam hari, takungan diterangi oleh sejumlah besar lampu sorot. Jetnya mencapai ketinggian 150 meter – semuanya berkat meriam air yang kuat. Semua tindakan (pam, senjata api dan muzik) dikendalikan oleh program khas. Sistem bunyi yang kuat mewujudkan suasana istimewa, mengiringi pergerakan jet air dengan lagu-lagu dalam bahasa Inggeris dan Arab. Tontonan sangat indah, memukau semua orang yang datang untuk menikmati sinergi air, cahaya dan muzik.

Gunung Jebel Hafeet

Peringkat tarikan (UAE): 4.0

Gunung Jebel Hafeet

Bukit ini terletak hampir di perbatasan dengan Oman, jadi akan memakan masa lebih kurang 1.5 jam dan sebuah kereta yang kuat untuk bergerak dari Dubai. Jalan berliku melewati wilayah di mana tidak ada penempatan kediaman atau kehijauan. Tetapi di sekitar gunung ini terdapat lanskap keindahan yang luar biasa: ia tidak termasuk dalam senarai laman web UNESCO.

Platform pemerhatian dibina di tempat paling indah di kawasan pergunungan. Dan sesiapa yang sampai ke puncaknya tidak akan kecewa: dari puncak gunung terdapat pemandangan titik 'terpanas' planet ini (gurun Rub al-Khali), gua kuno yang terbentuk di bawah pengaruh angin yang telah meniup gunung selama berjuta-juta tahun, dan hijau sebuah oasis di kaki Jebel Hafeet – Green Mubazarrah.

Di sini anda bukan sahaja dapat menunggang kuda, tetapi juga terjun ke mata air panas, melihat dengan mata anda sendiri makam-makam yang lebih tua dari yang ada di Mesir, dan bahkan (jika anda bernasib baik) menjumpai sisa-sisa haiwan laut yang fosil.

Muzium Ilusi

Peringkat tarikan (UAE): 4.0

Muzium Ilusi

Ia dianggap yang terbesar di antara yang serupa: Muzium Dubai memberi peluang kepada pengunjung untuk menikmati 80 pemasangan ilusi jenis sensori, spasial, fotografi. Mereka yang menjelajah muzium akan mengalami pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Spiral di salah satu dewan memperkenalkan keadaan trans hipnotis, ruang anti-graviti melanggar undang-undang fizikal, ruang cermin menghasilkan jutaan pantulan.

Satu lagi bilik bercermin, juga dikenali sebagai 'bilik ketawa', menimbulkan penyelewengan lucu dan tidak begitu visual yang kelihatan lucu. Ilusi holografik patut diserlahkan – sangat kompleks, luar biasa, menarik. Terowong Vortex dijamin untuk mengelirukan pengunjung dengan membuat otak mereka percaya bahawa mereka berdiri di lantai yang tidak stabil (walaupun tidak). 'Terowong yang Tidak Berkesudahan' akan membuat anda hilang secara visual.

Ngomong-ngomong, ada juga ruang teka-teki di mana anda boleh berlatih menajamkan fikiran. Sekiranya anda suka, anda boleh membeli permainan yang anda suka di kedai di muzium.

Masjid putih

Peringkat tarikan (UAE): 4.0

Masjid putih

Bangunan keagamaan yang unik ini adalah tanda hormat dan terima kasih kepada Sheikh Zayed ibn Sultan al-Nahyan, presiden pertama Emiriah Arab Bersatu, yang mewujudkan sebuah negara yang makmur dari kerajaan Badwi yang miskin. Penguasa UAE memulakan pembinaan masjid, tetapi pembinaannya selesai tanpa dia: makam syeikh itu dipasang secara langsung di masjid.

Masjid Sheikh Zayed menarik ribuan pelancong dengan hiasan mewah dan seni bina yang unik. Ngomong-ngomong, bangunan ini adalah salah satu daripada 6 masjid terbesar di dunia: kubah, tiang dan 4 menara yang megah setinggi 100 meter, dikelilingi oleh taman yang rimbun, selalu menarik perhatian dari mana-mana jambatan yang menghubungkan Abu Dhabi dengan daratan. Dan dengan latar belakang matahari terbit atau terbenam, masjid kelihatan hebat.

Ini adalah salah satu dari sedikit masjid di dunia di mana setiap orang dibenarkan, tanpa mengira agama. Setiap pelancong dapat melihat dengan mata sendiri kemewahan Masjid Putih dari dalam. Permaidani yang sangat indah merangkumi lantai bangunan. Dimensi produk benar-benar mengagumkan – 5627 m2. Ini adalah permaidani terbesar di dunia. Kira-kira 1200 pengrajin dan 20 kumpulan teknikal mengusahakan penciptaan karya seni tenunan ini. Beratnya 47 tan, 35 daripadanya adalah bulu dan 12 lagi adalah kapas.

Sistem pencahayaan masjid, yang diwakili oleh sekumpulan 7 candelier, yang dianggap terbesar di dunia hingga 2010, menarik perhatian. Berat set ini melebihi 12 tan, tingginya 15 meter.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen