20 buku yang paling banyak dibaca di Rusia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga editorial. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Membaca sepanjang masa telah menjadi sakramen khas yang membenamkan pembaca dalam dunia buku yang selari, dengan pahlawan yang boleh anda tempuh, jatuh cinta, menyiasat jenayah, berempati dengan emosi mereka dan mengikuti plot yang terkenal. Walaupun terdapat perubahan generasi, masa dan pandangan, klasik abad ke-20 masih diminati – karya mereka dari masa ke semasa lebih disukai walaupun oleh peminat sastera tabloid. Pakar telah mengkaji penilaian penjualan buku di Rusia dalam beberapa tahun kebelakangan ini dan mengumpulkan penilaian yang merangkumi 20 buku yang paling banyak dibaca dari pelbagai genre dan tahun.

Penilaian buku yang paling banyak dibaca di Rusia

Pencalonan sebuah tempat Nama produk penilaian
Penilaian buku yang paling banyak dibaca di Rusia 1 The Master dan Margarita (M.Bulgakov) 5.0
2 Menara Gelap (Stephen Ging) 4.9
3 Masih sama dengan saya (Jojo Moyes) 4.9
4 Shantaram (Gregory David Roberts) 4.8
5 Pelari Layang-layang (Khaled Hosseini) 4.8
6 Stigmalion (Christina Stark) 4.7
7 Anak-anak saya (Guzel Yakhina) 4.7
8 Tidak mengucapkan selamat tinggal. Pengembaraan Erast Fandorin pada abad XX (Boris Akunin) 4.7
9 Immortelles (Chloe Benjamin) 4.7
10 Rama-rama (Henri Charrieres) 4.6
11 Ahli alkimia 4.6
12 Kisah Misteri Billy Milligan (Daniel Keyes) 4.6
13 Kembali kepada anda (Sara Gio) 4.5
14 Wanita di Tingkap (A.J. Finn) 4.5
15 Pembunuhan di Express Orient (Agatha Christie) 4.5
16 Tiga rakan seperjuangan (Erich Maria Remarque) 4.5
17 Goldfinch (Donna Tartt) 4.5
18 1984 (George Orwell) 4.4
19 Idiot (F. M. Dostoevsky) 4.4
20 Kod Da Vinci (Dan Brown) 4.4

Tuan dan Margarita

Pengarang buku: M.A.Bulgakov

Penilaian: 5.0

The Master dan Margarita (M.Bulgakov)

Pengarang kontroversial Mikhail Afanasevich Bulgakov bekerja pada awal dan pertengahan abad ke-20, tetapi tidak diterbitkan untuk masa yang lama kerana penapisan Soviet. Pada separuh kedua abad yang lalu, novelnya 'The Master and Margarita' mendapat populariti di kalangan masyarakat membaca dan masih menggembirakan imaginasi pembaca. Plot mistik, perjalanan wira dalam masa dan gambar fantasi, gabungan kebaikan, cinta, dunia lain dan kejahatan dalam satu karya – inilah yang membuat anda terjun membaca dengan minat yang tidak berkesudahan. Karya ini telah diterjemahkan ke dalam banyak bahasa, ia terkenal di seluruh dunia, dan bukan hanya berkat buku, tetapi juga produksi teater dan televisyen.

Master dan Margarita benar-benar terlaris, memberi inspirasi kepada jurugambar, penyair, pembuat filem dan pemuzik. Karya ini telah menjadi bahagian yang tidak terpisahkan dari budaya dunia, jadi setiap orang Rusia yang menghargai diri sendiri harus memiliki sejumlah novel ini di perpustakaan rumahnya.

Kelebihan

  • Karya terkenal di dunia;
  • Sambungan yang tidak biasa dari watak yang berbeza dari Pontius Pilate kepada warga Moscow menjadi satu plot;
  • Karya ini menimbulkan ledakan fantasi dan emosi bertentangan pada masa yang sama.

keburukan

  • Tidak selalu 'masuk' pertama kali, memerlukan pendekatan orang dewasa.

Menara gelap

Pengarang buku: Stephen King

Penilaian: 4.9

Menara gelap

Penulis fiksyen sains legenda dari Amerika Syarikat Stephen King, penguasa kengerian dunia moden, dari tahun 1982 hingga 2004 mengusahakan penciptaan siri buku 'The Dark Tower', yang merangkumi 8 karya. Penulis menjadikan novel-novel itu bebas, tetapi pada masa yang sama digabungkan menjadi satu novel über, tindakannya saling berkaitan antara jilid siri yang berlainan, yang menjadikan buku membaca menjadi lebih menarik.

Di tengah-tengah peristiwa, Dark Tower, yang dicari oleh protagonis, penembak Roland, adalah sejenis pusat alam semesta atau sumbu masa, dengan mana ia ingin mengembalikan peristiwa hidupnya ke tempat-tempat. Dalam perkembangan plot, pembaca akan berkenalan dengan orang biasa dan wakil-wakil kekuatan dunia lain, penyihir dan haiwan yang bercakap, kecerdasan buatan, semuanya berinteraksi secara aktif antara satu sama lain dengan cara yang paling tidak dijangka dalam tradisi cerita dan drama detektif yang rumit. Aksi ini berlaku di bandar dan negara fiksyen. Novel-novel itu ditulis dengan cara dongeng, tetapi dengan bias fantasi pengarang.

Kelebihan

  • Persembahan universal untuk semua generasi dalam tradisi Stephen King;
  • Novel multivolume yang terdiri daripada karya plot yang berasingan;
  • Plot tegang dengan akhir yang tidak dijangka di setiap novel.

keburukan

  • Bagi sebilangan pembaca, pemandangan tertentu dilukis dan membosankan untuk dibaca.

Saya masih sama

Pengarang Buku: Jojo Moyes

Penilaian: 4.9

Saya masih sama

Di tempat ketiga dalam penarafan adalah novel romantis moden dari penulis Inggeris Jojo Moyes 'Masih sama saya', yang pasti tidak akan membiarkan pembaca acuh tak acuh. Buku ini mengisahkan tentang seorang gadis yang optimis bernama Lou, yang berusaha melepaskan diri dari kehidupannya yang lalu dalam lampu New York yang sentiasa bergerak dan bersinar. Di metropolis, dia cuba melupakan saat-saat sukar dalam drama peribadinya dan bermula dari awal lagi, tetapi jalan ceritanya menariknya ke dalam jurang peristiwa misteri dan nampaknya mistik. Masalah menimpa Louise seperti bola salji, dan sepanjang pembacaan novel, pembaca tetap tidak menyedari pengakhiran novel itu, tetapi adakah wira wanita itu mempunyai kekuatan yang cukup untuk mengatasi semua situasi dan menjaga dirinya yang dia mahu menjadi atau sebenarnya?

Buku ini akan menarik perhatian terutamanya bagi wanita dan gadis yang melihat refleksi mereka sendiri dalam watak utama. Sebahagiannya idea pengarang hanya untuk menunjukkan bahawa segala sesuatu dalam hidup dapat diselesaikan, cukup untuk tidak putus asa dan mendengarkan hati anda sendiri.

Kelebihan

  • Novel yang menarik dengan plot yang menghiburkan;
  • Wira membuat anda berempati dengan mereka;
  • Peluang untuk melihat diri anda dalam watak utama dan memikirkan semula pandangan anda.

keburukan

  • Tempah pada satu masa.

Shantaram

Pengarang buku: Gregory David Roberts

Penilaian: 4.8

Shantaram

Dalam novel dua jilid oleh novelis Australia Gregory Roberts, nasib banyak pahlawan saling berkaitan. Kota Bombay telah menjadi tempat di mana Lindsay Ford (aka watak utama Shantaram) bersembunyi dari perwakilan undang-undang dan sel penjara keselamatan tinggi, dari mana dia berjaya melarikan diri untuk tahun kedua sembilan belas tahun. Mencuba untuk memulakan kehidupan yang damai dari Australia dan New Zealand, pahlawan itu mencari nafkah dengan menjadi pemalsu dan perompak, dan juga menyembuhkan orang biasa dari kawasan kumuh. Setelah 4 bulan dipenjarakan di penjara, di mana dia dicela, Shantaram berakar dari mafia India, di mana dia terus menjual pasport palsu, logam berharga dan wang. Setelah kehilangan dua orang rakannya, dia meminta bantuan heroin untuk menderita. Bolehkah Lindsay Ford keluar dari lingkaran setan? Plotnya juga merangkumi garis cinta – wira menemui 'takdirnya' pada diri seorang wanita Switzerland yang cantik. Para pahlawan merenung kehidupan mereka, kadang-kadang memandangnya dari sudut yang tidak dijangka.

By the way, semua watak dalam novel itu fiksyen, dan tempatnya nyata. Di pejabat Prabaker, anda boleh menempah lawatan ke tempat-tempat di mana protagonis tinggal. Permintaan itu disebabkan oleh sebaran novel yang meluas di seluruh dunia. Karya ini dibandingkan dengan penciptaan 'hiu' sastera seperti Hemingway dan Melville. Mungkin kerana cara penyampaian dalam bentuk pengakuan sama bagi pengarang ini.

Kelebihan

  • Buku terlaris emosi pada awal abad XXI;
  • Teks tersebut mengandungi banyak kata-kata pepatah yang dinyatakan oleh pemikiran para pahlawan;
  • Dalam dua jilid, terdapat banyak petikan yang muncul di dunia;
  • Novel menarik dalam dua jilid.

keburukan

  • Plotnya keliru, tidak semua orang berjaya mengesannya, oleh itu minat membaca yang semakin pudar berasal;
  • Berbagai alasan yang samar-samar yang tidak selalu bertepatan dengan pendapat pembaca.

Pelari dengan angin

Pengarang buku: Khaled Hosseini

Penilaian: 4.8

Pelari di belakang angin

Dilihat dari ulasan, novel karya novelis Amerika Khaled Hosseini, The Kite Runner, bukan sahaja menerobos lautan emosi dan membuat anda berempati dengan para pahlawan, tetapi juga membuat pembaca sentimental menangis.

Penulis karya itu berasal dari Afghanistan, di mana dia memindahkan pahlawannya. Di tengah-tengah kisah ini adalah Amir dan ayahnya Baba, hubungan antara mereka sangat baik, dan Hasan, anak seorang hamba ayah, yang menjadi teman baik anak lelaki itu. Anak itu mendapat cukup kasih sayang dari bapanya, dia merasa tersinggung kerana kematian ibunya.Baba mencurahkan lebih banyak perasaan ayah kepada Hasan, tetapi mengapa? Amir berusaha untuk mendapatkan semula kedudukan satu-satunya ibu bapanya, sementara pada masa yang sama tidak menolong rakan dalam kesusahan pada waktu, ketika seorang nasionalis mengejek Hassan dengan kejam, dan kemudian menggantikannya sepenuhnya. Selepas perpisahan rakan, halaman sedih bermula dalam sejarah Afghanistan – kemasukan tentera Rusia dan perang. Baba dan Amir berhijrah ke Amerika Syarikat. Kemudian ternyata bahawa Hassan dan Amir adalah saudara lelaki oleh ayah mereka, tetapi Amir tidak ditakdirkan untuk bertemu dengan orang yang disayangi – dia meninggal semasa pembersihan etnik di bawah Taliban, dan anaknya yang masih kecil tinggal di rumah anak yatim. Amir sedang berusaha menyelamatkannya.

Persahabatan, pengkhianatan, kebencian, kesetiaan walaupun dalam keadaan, kematian orang tersayang dan perang, harapan untuk masa depan yang cerah – pembaca akan benar-benar berminat untuk membaca novel ini hingga akhir.

Kelebihan

  • Penerangan yang jelas;
  • Banyak warna emosi;
  • Petak yang jelas.

keburukan

  • Penceritaan yang berat di inti naratif;
  • Pada tahap yang lebih besar, emosi sedih timbul.

Stigmalion

Pengarang buku: Christina Stark

Penilaian: 4.7

Stigmalion

Novel 'Stigmalion' dirilis pada tahun 2018, tetapi dalam beberapa bulan buku ini habis terjual dalam edaran besar di seluruh dunia. Apa yang menyebabkan permintaan ini? Intinya adalah kemampuan Christina Stark untuk menulis bukan hanya penuh semangat – dia tahu bagaimana mencari kunci untuk setiap pembaca. Oleh itu, dalam karya 'Stigmalion', serentak dengan perkembangan plot, penulis memberikan petunjuk kepada tindakan dalam pelbagai situasi kehidupan yang sukar.

Di tengah-tengah cerita adalah gadis Dolores, yang menderita penyakit autoimun sebenar – alergi terhadap manusia. Seorang gadis hanya boleh berinteraksi dengan saudaranya dengan tenang, daripada menyentuh kulit orang lain, Dolores mengalami luka bakar yang menyakitkan. Sepanjang novel ini, heroin belajar menerima dirinya melalui visi khasnya sendiri tentang dunia, dia bermimpi bertemu cinta, mempunyai anak dan mengalami kegembiraan hidup yang biasa.

Penekanan novel diberikan pada keadaan dalaman seseorang yang berbeza dengan masyarakat, pengalaman dan perasaannya, kerana tidak semua orang bersedia untuk memahami dan menerima watak wanita seperti dia.

Kelebihan

  • Keupayaan untuk memahami bagaimana mencari kekuatan untuk bertindak dalam situasi sukar;
  • Bahasa yang indah;
  • Plot menarik;
  • Idea pengarang yang tidak biasa.

keburukan

  • Banyak pemandangan tempat tidur (membingungkan pembaca);
  • Menyasarkan khalayak utama wanita.

Anak-anak saya

Pengarang buku: Guzel Yakhina

Penilaian: 4.7

Anak-anak saya

Para penyunting memasukkan dalam novel lain yang menarik oleh penulis Rusia Guzeli Yakhina mengenai penjajah Jerman yang hidup pada tahun 1920-an dan 1930-an di tebing Volga. Di tengah plot adalah Jacob Bach yang lemah lembut, seorang Jerman dengan fizikal yang ramping, yang lebih suka komunikasi dengan alam semula jadi kepada masyarakat manusia. Dia menulis dongeng dan berkongsi budaya Jerman yang murni dengan orang-orang di sekelilingnya. Kehidupan yang tenang dan terukur terganggu oleh permintaan seorang lelaki yang baik untuk mengajar anak perempuannya, yang wajahnya tidak dapat dilihat oleh Jacob kerana layar, tetapi tanpa itu dia jatuh cinta dengan pelajarnya, dan dia ditakdirkan untuk kembali ke Jerman dan menikah.

Nasib orang, politik, sejarah Rusia pada tahun-tahun sebelum perang, siksaan mental dan kreatif saling berkaitan dalam karya. Novel 'Anak-Anakku' sangat atmosfera, pengarangnya secara menyeluruh, hampir ke titik perasaan dan bau, menyampaikan keindahan kampung dan hidupan liar di tebing Volga.

Kelebihan

  • Novel sejarah yang bertenaga dan atmosfera;
  • Hubungan watak-watak yang halus dan menarik;
  • Bahasa sastera yang indah.

keburukan

  • Terdapat banyak penyimpangan lirik dengan plot yang ringkas.

Tidak mengucapkan selamat tinggal. Pengembaraan Erast Fandorin pada abad XX

Pengarang buku: Boris Akunin

Penilaian: 4.7

Tidak mengucapkan selamat tinggal

Kitaran novel mengenai detektif terkenal berakhir dengan karya 'Saya tidak mengucapkan selamat tinggal. Pengembaraan Erast Fandorin pada abad XX '. Tindakan itu terjadi di Rusia pasca-revolusi dan pada tahun 1918, ketika negara itu sedang demam kelaparan, kehancuran, sementara sistem baru belum disatukan. Watak-watak dari novel 'Death to Brotherhood' dan karya-karya lain tentang Fandorin telah kembali ke plot, kehidupan mereka terjalin dalam jalan cerita yang penuh aksi, di mana jalan protagonis ditelusuri dari jalan keluar yang tidak biasa dari koma ke penyelidikan dan perpisahan terakhir. Kisah perisik detektif ini dari kehidupan seorang detektif diciptakan dalam tradisi terbaik Boris Akunin.

Pengulas dan pembaca sepakat dalam pendapat mereka: novel yang melengkapkan kitaran Detektif Baru dengan watak utama Erast Fandorin ternyata agak kabur dan tidak begitu jelas dan dapat difahami seperti kisah-kisah sebelumnya. Walau apa pun, untuk memahami karya itu, anda harus membaca novel kitaran sebelumnya. Dan pembaca akan menerima kekecewaan atau kepuasan pada akhirnya – ini adalah masalah individu.

Kelebihan

  • Novel ini mengakhiri kitaran cerita mengenai detektif Akunin yang terkenal;
  • Kisah yang difikirkan dengan teliti dengan plot yang tidak biasa.

keburukan

  • Terdapat kenyataan;
  • Novel ini terbukti lemah berbanding kisah kitaran sebelumnya.

Immortelles

Pengarang buku: Chloe Benjamin

Penilaian: 4.7

Immortelles

Buku “Immortelles” akan menjadi alat yang sangat baik untuk bersantai dan berendam di dunia dalaman dan merenungkan yang kekal. Novel ini sangat digalakkan untuk dibaca dalam keadaan tertekan dan situasi 'perangkap' kehidupan, apabila nampaknya tidak ada jalan keluar. Tenang dan tenggelamnya difasilitasi oleh penceritaan yang sangat lancar tanpa luahan emosi, seperti pengakuan kepada diri sendiri.

Keluarga Emas mempunyai kehidupan yang terukur dan tenang, sehingga anak-anak pergi ke peramal, yang, seperti khabar angin mengatakan, dengan tepat meramalkan tarikh kematian. Rasa ingin tahu kebudak-budakan yang terbengkalai puas, tetapi itu tidak mendatangkan kegembiraan, dan nasib ahli keluarga yang pernah bersahabat menyimpang dalam usaha menipu atau mengubah nasib.

Novel Immortelles membuka persoalan mengenai nasib yang telah ditentukan – adakah di sana? Atau adakah semuanya bergantung pada kita? Pembaca harus mencari jawapan di halaman buku atau memikirkan apa yang telah dibacanya.

Kelebihan

  • Narasi membenamkan pembaca dalam pemikiran dan dunia dalaman;
  • Plot menarik dengan perkembangan logik;
  • Buku ini boleh menjadi sejenis psikoterapis di rumah.

keburukan

  • Buku ini mengandungi perbandingan dan ungkapan yang pelik dan tidak menyenangkan.

Rama-rama

Pengarang buku: Henri Charrière

Penilaian: 4.6

Rama-rama

Novel autobiografi oleh Henri Charrière 'Moth' dikeluarkan pada tahun 1969, ia dijual dalam jumlah yang banyak. Kemudian, pada tahun 1973, filem adaptasi buku ini dikeluarkan; hari ini filem ini berada di antara klasik pawagam.

Kisah protagonis Henri Charter, yang dijuluki Papillon, dimulai dengan tuduhan pembunuhannya pada usia lima belas tahun dan dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup, tetapi dengan kehendak takdir, setelah melalui pelbagai ujian, lelaki itu masih bebas. Plotnya menarik dengan kebolehpercayaan dan kepastiannya. Masih ada sebilangan besar fiksyen dalam novel – Henri Charrière memang dituduh membunuh. Tetapi pada tahun-tahun kemudian.

Kelebihan

  • Kisah benar pengarang, yang telah menjadi klasik sastera;
  • Bahasa penceritaan sejagat;
  • Huraian menarik mengenai negara, pahlawan dan kehidupan seharian.

keburukan

  • Plot yang agak berlarutan.

Ahli alkimia

Pengarang buku: Paulo Coelho

Penilaian: 4.6

Ahli alkimia

Novel Paulo Coelho 'The Alchemist' adalah kisah tentang pencarian seorang gembala untuk Santiago, yang mencari harta karun, mereka ditebak oleh seorang wanita gipsi sebagai pertukaran sepersepuluh harta karun itu. Jalan cerita memimpin pahlawan melalui kerugian, pengembaraan dan pencarian dirinya. Pertemuan dengan Alchemist di oasis El Fayum mengubah kehidupan dan, secara umum, persepsi dunia Santiago – sekarang dia belajar mengenali 'Jiwa Dunia', berkomunikasi dengan fenomena dan menguruskan ruang mengikut budi bicara sendiri. Ahli alkimia membantu gembala mengikuti takdir dan mendengarkan dunia batin dalam mencari harta karun. Bertemu dengan Fatima, mencari kebahagiaan menjadi momen penting lain dalam novel. Adakah Santiago akan menemui harta karun itu?

The Alchemist adalah novel yang akan membantu pembaca melihat kehidupannya sendiri dari sudut yang berbeza dan memahami seberapa dekat apa yang kita cari selama ini.

Kelebihan

  • Buku terlaris dunia;
  • Buku yang boleh dibaca semula lebih dari sekali oleh orang-orang dari pelbagai peringkat umur;
  • Bahasa sastera yang difahami;
  • Pengakhiran yang tidak dijangka.

keburukan

  • Tidak.

Kisah misteri Billy Milligan

Pengarang Buku: Daniel Keyes

Penilaian: 4.6

Kisah misteri Billy Milligan

Novel 'The Mysterious Story of Billy Milligan' didasarkan pada kisah sebenar seseorang yang menderita gangguan keperibadian disosiatif, yang dapat digambarkan oleh pengarangnya dengan sangat boleh dipercayai. Keyes menyampaikan secara mendalam tragedi manusia dalam bahasa yang mudah diakses, menjelaskan istilah perubatan dan undang-undang yang kompleks. Pembaca belajar dari orang pertama semua kerumitan keadaan, terjun ke persekitaran atmosfera novel.

Bill dilahirkan sebagai anak normal, dibesarkan dalam keluarga biasa. Segala-galanya diubah oleh bunuh diri ayahnya, kemudian, dengan latar belakang apa yang berlaku, 'keperibadian' pertama anak lelaki itu muncul. Kehilangan ingatan, kesukaran dalam memahami keadaan, tuduhan melakukan jenayah dan gangguan disosiatif (pelbagai keperibadian) yang dikenal pasti oleh psikologi. Sehingga akhir pembacaan, intrik masih ada sama ada Billy akan dapat mengatasi penyakit itu dan kembali ke kehidupan normal. Apa yang berlaku kepada Billy Milligan dan mengapa?

Kelebihan

  • Novel psikologi untuk pelbagai pembaca;
  • Suku kata pengarang yang mudah dengan penyampaian sebutan yang kompleks;
  • Intriknya kekal hingga akhir novel – bagaimana kesudahannya?

keburukan

  • Realiti keadaan itu dipersoalkan dalam banyak keadaan.

Kembali kepada anda

Pengarang buku: Sarah Gio

Penilaian: 4.5

Kembali kepada anda

Novel atmosfera yang akan menceriakan hari cuti yang suram dan akan dibaca dalam satu nafas adalah Back to You oleh penulis Amerika, Sarah Gio. Kisah ini berkembang di sebuah pulau di Bermuda, di mana seorang Charlotte yang tua menjalani hidupnya dengan bersungguh-sungguh. Dia ingat masa yang dia habiskan di pulau gurun bersama Gray, yang menyelamatkan nyawanya. Sekali sebotol dengan pesanan dari dia jatuh ke tangan seorang wanita. Adakah Gray masih hidup? Bagaimana saya menjumpainya? Pembaca akan menemui jawapan untuk soalan-soalan ini dalam buku karangan Sarah Gio.

Karya ini bersifat atmosfera, jadi kami sangat mengesyorkan membaca untuk mereka yang ingin pergi ke laut, tetapi percutian tidak lama lagi.

Kelebihan

  • Suku kata mudah dan bacaan cepat;
  • Plot indah;
  • Sekeping atmosfera.

keburukan

  • Tidak ada kekurangan yang dikenal pasti untuk genre ringan.

Wanita di tingkap

Pengarang buku: A.J. Finn

Penilaian: 4.5

Wanita di tingkap

Peringkat kami tidak mungkin tanpa detektif yang penuh aksi, yang merupakan novel 'The Woman in the Window'. Anna tinggal sendirian di rumahnya di salah satu kawasan kejiranan di New York, jarang keluar kerana tekanan yang dialaminya setahun yang lalu. Komunikasi – hanya dengan orang yang rapat di telefon, tetapi keinginan untuk kembali ke kehidupan normal tidak asing baginya.

Hiburan Anna adalah menonton filem, kenangan, kreativiti dan mengintip jiran – rancangan realiti sebenar tanpa meninggalkan rumah. Plotnya mulai meningkat dari saat keluarga baru berpindah ke rumah jiran, yang pada pandangan pertama nampaknya sangat ideal: suami, isteri, anak remaja, kedamaian dan idilis. Semuanya baik-baik saja sehingga wanita itu menyaksikan pembunuhan kejam, sekali lagi mengintip jiran melalui lensa kamera. Tetapi bagaimana untuk menyampaikan kepada masyarakat bahawa kejahatan telah dilakukan di dekatnya, jika tidak ada tanda-tanda yang membimbangkan dari jiran, dan hanya tidak ada saksi? Anna memulakan siasatannya sendiri.

Novel ini telah diterjemahkan ke dalam banyak bahasa dan popular di banyak tempat di dunia. A.J. Finn tahu bagaimana menyampaikan cerita dengan biji lada dengan begitu terang sehingga mustahil untuk menjauhkan diri dari buku-buku itu, dan buku-buku tebal dibaca dalam satu nafas.

Kelebihan

  • Kisah detektif yang penuh aksi dengan penamat yang tidak dapat diramalkan;
  • Kaedah penyampaian teks yang mudah dicapai.

keburukan

  • Plot ini menggemari isi karya yang serupa.

Pembunuhan di Orient Express

Pengarang buku: Agatha Christie

Penilaian: 4.5

Pembunuhan di Orient Express

Novel Murders on the Orient Express oleh Agatha Christie yang legenda tidak kehilangan kaitannya walaupun pada abad ke-21. Detektif terkenal Hercule Poirot menyiasat pembunuhan di kereta api dengan kaedah deduktifnya yang unik, walaupun perjalanan itu sepatutnya menjadi rehat setelah kes selesai yang lain. Poirot mengungkap pembunuhan pelik dan kejam terhadap seorang Amerika dengan langkah demi langkah, menganalisis bukti dan motif yang bertentangan dari dugaan pembunuh tersebut.

Penyataan cerita, seperti biasa dengan Christie, tidak dijangka. Inilah yang diinginkan oleh permaisuri genre detektif – dia tahu bagaimana untuk terus melakukan intrik dan membawa pembaca ke petualangan yang menarik, dari mana sukar untuk melepaskan diri.

Kelebihan

  • Novel ini telah menjadi klasik sastera, yang diakui oleh pengulas;
  • Pengurusan kes yang menarik oleh detektif Poirot yang terkenal;
  • Penukaran yang tidak dijangka.

keburukan

  • Mereka tidak ada dalam novel Agatha Christie.

Tiga rakan seperjuangan

Pengarang buku: Erich Maria Remarque

Penilaian: 4.5

Tiga rakan seperjuangan

Klasik lain dalam ranking adalah buku 'Three Comrades' karya Erich Maria Remarque. Aksi itu berlaku dalam tahun-tahun pasca perang yang sukar, di mana para pahlawan berjuang untuk hidup, sambil tidak melupakan nilai-nilai kemanusiaan: persahabatan, cinta, kesetiaan. Tiga rakannya, yang ditakdirkan dalam Perang Dunia Pertama, cuba melepaskan diri dari kenangan dan hantu yang dahsyat pada masa lalu. Salah seorang rakannya Robert Lokamp menemui cintanya di wajah seorang gadis cantik. Perkembangan hubungan mereka, dan juga interaksi ketiga-tiga rakan, ditunjukkan dengan latar belakang krisis pasca perang.

Nafsu untuk hidup terlepas dari segalanya, kehausan perasaan dan kemanusiaan – inilah yang menyatukan pahlawan novel 'Three Comrades'.

Kelebihan

  • Kebangkitan semula nilai-nilai kemanusiaan bagi pembaca moden;
  • Emosi pahlawan yang kuat;
  • Plot menarik dengan unsur-unsur penglihatan peristiwa sejarah.

keburukan

  • Watak banyak minum, yang dapat menggelapkan pengalaman membaca.

Goldfinch

Pengarang buku: Donna Tartt

Penilaian: 4.5

Goldfinch

Novel Donna Tartt 'The Goldfinch' telah memenangi anugerah sastera yang berprestij dan mendapat pujian kritikal yang tinggi, yang menjadi alasan permintaan ramai pembaca.

Fokus perhatian adalah budak lelaki tiga belas tahun, Theo Decker, yang terselamat dari letupan di Metropolitan Museum of Art di New York, dan menerima dari lelaki tua yang mati itu sebentuk cincin dan gambar Karel Fabricius dengan arahan untuk membawa mereka ke keselamatan. Semasa berkenalan dengan novel, pembaca akan melihat kesukaran apa yang dialami oleh pahlawan, bagaimana dia harus bersiar-siar di bandar-bandar dan keluarga orang lain di Amerika Syarikat. Peninggalan pertama kali akan menyeret anak lelaki itu ke bawah, dan kemudian memberi harapan untuk keselamatan dan kembali ke cahaya. Donna Cartt berjaya menggabungkan yang tidak sesuai: novelnya klasik dan moden, yang karya ini mendapat ulasan yang mengesyorkan. Karya pengarang berlangsung hampir 10 tahun, manuskrip tersebut berulang kali diedit dan disesuaikan agar sesuai dengan pembaca yang paling arif. Mesej kepada pengarang klasik, keterangan halus, sementara suku kata yang biasa dan dapat difahami – 'Goldfinch' adalah koktail sastera yang 'enak'.

Kelebihan

  • Novel yang tulus dengan plot yang menarik;
  • Pelbagai perasaan wira, empati terhadap mereka;
  • Gabungan pelbagai genre dalam satu bahagian.

keburukan

  • Dengan sejumlah besar teks, terdapat banyak fragmen yang tidak jelas, keterangan panjang.

1984

Pengarang Buku: George Orwell

Penilaian: 4.4

1984

Novel '1984' menjadi salah satu kunci kemasyhuran bagi pengkritik, novelis dan penerbit George Orwell, tetapi, sayangnya, hanya menjelang akhir hayatnya. Topik yang dibangkitkan, plotnya berkembang pada pertengahan abad ke-20, relevan hingga hari ini. Sorotan adalah Winston Smith, seorang pegawai Kementerian Kebenaran, yang membawa dokumen sejarah sesuai dengan rejim politik. Wira memahami bahawa semua yang dilakukannya perlu untuk parti itu, tetapi dia sendiri secara dalaman menolak rejim totaliterisme yang telah ditetapkan. Percubaan untuk menentang, mewujudkan perasaan dan mengubah pemikiran hanya memperburuk keadaan, mendorong Winston ke dalam perangkap kebebasan.

Novel '1984' dilarang di USSR hingga kejatuhan negara, kerana penapisan melihat di Big Brother surat-menyurat kepada para pemimpin negara yang berkuasa. Keadaannya serupa di negara lain.

Kelebihan

  • Novel ini mengemukakan permasalahan yang selalu timbul dari seseorang dalam rejim politik;
  • Percubaan pahlawan untuk menentang pembentukan dan kemungkinan hasil aktiviti ini.

keburukan

  • Drama yang membangkitkan pemikiran yang berat;
  • Penamatnya samar-samar bagi pembaca. Habislah kita?

Bodoh

Pengarang buku: F.M.Dostoevsky

Penilaian: 4.4

Bodoh

Novel The Idiot telah diterjemahkan ke dalam bahasa yang berbeza dan hingga hari ini adalah salah satu karya klasik Rusia yang paling banyak dibaca. Benar, penontonnya terutama pelajar, murid dan pelajar pelbagai kursus, serta pembaca yang ingin menyegarkan ingatan mereka terhadap karya yang telah mereka baca sejak dulu. Filem telah dibuat berdasarkan buku, persembahan, balet dan opera dipentaskan di pawagam.

'The Idiot' adalah kisah empat bahagian mengenai putera Rusia Lev Nikolaevich Myshkin, yang dirawat kerana epilepsi di Switzerland. Dia pintar, baik hati, tetapi tidak dianggap oleh masyarakat bangsawan sebagai orang biasa. Pahlawan itu menghadapi kesalahpahaman, penolakan, penghinaan, ketamakan, tetapi masih tetap setia pada hati terbuka. Adakah dia akan dapat menahan dunia yang kejam? Sebahagiannya, dia menerima julukan Idiot kerana kepercayaannya yang tulus pada orang dan masa depan yang cerah, sementara yang lain hanya melihat kegelapan.

Masalah yang ditimbulkan oleh Fyodor Dostoevsky adalah seseorang di dunia besar, kehausan untuk hidup, pengetahuan baru dan perasaan yang terang dengan latar belakang hubungan manusia yang sukar dan pemikiran tersembunyi mengenai kesejahteraan seseorang.

Kelebihan

  • Klasik;
  • Tenggelam pembaca ke dalam dunia dalamannya sendiri dengan persoalan falsafah;
  • Sebahagian perendaman dalam sejarah;
  • Kisah menarik.

keburukan

  • Memerlukan rendaman dan renungan, kesedaran.

Kod Da Vinci

Pengarang buku: Dan Brown

Penilaian: 4.4

Kod Da Vinci

Menutup penarafan karya terkenal dunia oleh Dan Brown 'The Da Vinci Code', lebih daripada satu kali difilemkan. Genre novel itu adalah kisah detektif yang bermula dengan pembunuhan Jacques Saunière, penjaga rahsia Louvre. Sebuah catatan dengan cipher dijumpai di sebelah badan, mengarahkan untuk mencari jalan keluar untuk kejahatan itu dalam tanda-tanda rahsia dalam karya Leonardo da Vinci. Robert Langdon, seorang pensyarah di Universiti Harvard, bekerjasama dengan cucu mangsa, berusaha menyelesaikan teka-teki yang dienkripsi dan mencari tahu siapa dan untuk apa yang ditangani wali itu.

Ternyata, tujuan utama si pembunuh adalah usaha untuk belajar dari Saunière mengenai Holy Grail, sebuah kuil Kristian yang menjanjikan pemiliknya kuasa yang tidak terbatas. Mungkin da Vinci tahu di mana Grail disembunyikan, dia menyembunyikan jawapan teka-teki di patung dan lukisannya. Rahsia apa yang akan didedahkan oleh Robert dan adakah dia akan menemui peninggalannya?

Kod Dan Brown The Da Vinci telah diterjemahkan ke dalam 44 bahasa dan menjual 88 juta buku di seluruh dunia.

Kelebihan

  • Penceritaan peristiwa yang tenang;
  • Jalan cerita yang menarik;
  • Perkenalan terperinci dengan karya artis Itali;
  • Pencerahan yang mendalam.

keburukan

  • Ketidakkonsistenan dari beberapa aspek agama.


Perhatian! Penarafan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen