20 buku prosa moden terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Prosa moden, seperti klasik, selalu menemui peminatnya, yang tidak sabar menanti pelancaran produk baru. Berbagai karya menggembirakan minda dan menarik nafas anda, membaca dalam satu nafas dan sering dibaca semula beberapa kali. Banyak dari mereka telah menerima anugerah antarabangsa dan telah diterbitkan dalam berjuta-juta salinan.

Di antara pelbagai buku laris moden, kami telah memilih salinan yang paling bernilai, yang dihargai oleh pengkritik dan pembaca. Karya-karya ini adalah peneraju penjualan dan tidak akan melepaskan jawatan mereka. Temui: 20 buku prosa moden, bacaan yang disyorkan.

Penilaian buku terbaik prosa moden

Pencalonan sebuah tempat Komposisi penilaian
Buku-buku terbaik prosa kontemporari Rusia 1 'Abode' Zakhar Prilepin 5.0
2 'Honey Paradise' Valery Bochkov 4.9
3 'Pustakawan' Mikhail Elizarov 4.8
4 'Dan bola akan kembali …' Maria Metlitskaya 4.7
5 'Zuleikha membuka matanya' Guzel Yakhina 4.6
6 'Rumah di mana' Mariam Petrosyan 4.5
7 'Draf' Sergey Lukyanenko 4.4
8 'Saya dijanjikan kepada anda' Elchin Safarli 4.3
9 'Teks' Dmitry Glukhovsky 4.2
10 'Aviator' Evgeny Vodolazkin 4.1
Buku-buku terbaik prosa kontemporari asing 1 'All Light Invisible' oleh Anthony Dorr 5.0
2 'Pembunuhan Panglima' oleh Haruki Murakami 4.9
3 'Goldfinch' Donna Tart 4.8
4 'Thousand Splendid Suns' oleh Khaled Hosseini 4.7
5 'Potato Peel Book and Pie Lovers Club' oleh Mary Ann Schaeffer dan Anne Burrows 4.6
6 'The Girl on the Train' oleh Paula Hawkins 4.5
7 'Kisah Misteri Billy Milligan' oleh Daniel Keyes 4.4
8 'Shantaram' oleh Gregory David Roberts 4.3
9 '50 Shades of Grey 'oleh James Erica Leonard 4.2
10 'Stigmalion' Christina Stark 4.1

Buku-buku terbaik prosa kontemporari Rusia

'Abode' Zakhar Prilepin

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 5.0

'Abode' Zakhar Prilepin

Novel oleh pengarang terkenal Rusia, yang diterbitkan pada tahun 2014, menjadi peneraju. Dia segera menerima Anugerah Buku Besar yang berprestij. Ulasan menarik dari pembaca dan ulasan positif dari pengkritik meletakkan Abode di tempat pertama dalam penilaian karya terbaik sastera Rusia kontemporari. Kisahnya adalah sekitar 20-an abad yang lalu. Watak utama mendapati dirinya berada di Solovki yang terkenal. Di sana dia harus bertemu tahanan dari pelbagai lapisan sosial.

Para pendeta, bekas tentera, seniman, penulis, penyair sedang menjalani hukuman mereka di sini. Masing-masing mempunyai sudut pandang sendiri mengenai realiti di sekitarnya, dan watak utamanya memberi mereka peluang untuk mengekspresikan diri, dan penulis mengajak pembaca untuk memutuskan pendapat siapa yang betul.

Walaupun kenyataan bahawa naratif menyentuh peristiwa abad yang lalu, semua persoalan yang dikemukakan dalam buku ini masih relevan. Pertikaian mengenai topik politik, keagamaan dan sosial tidak akan berhenti, oleh itu pengarang meminta untuk meninggalkan konfrontasi agresif, dan menerjemahkan semuanya menjadi komunikasi yang membina. Bagi generasi pembaca yang lebih tua, dunia yang digambarkan dalam buku terlaris akan kelihatan sangat dekat, dan oleh itu menarik. Tetapi pencinta buku muda juga tidak akan acuh tak acuh dengan karya ini.

'Honey Paradise' Valery Bochkov

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.9

Honey Paradise 'Valery Bochkov

Baris kedua ditempati oleh novel, yang menggabungkan beberapa genre: realisme psikologi, ketegangan dan keseronokan. Kisah detektif biasa secara beransur-ansur berubah menjadi aksi menarik yang tidak akan dilepaskan hingga akhir. Karya ini adalah mengenai syurga di Bumi, di mana sangat mudah untuk menemukan diri anda. Tetapi tidak semua orang berjaya pulang dari sana. Tempat di mana heroin berakhir adalah koloni penjara wanita.

Gadis muda itu dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup, dan 'Paradise Paradise' seharusnya menjadi rumahnya sehingga akhir zamannya. Dia didapati bersalah atas pembunuhan seorang polis yang bertanggungjawab atas kematian ayahnya. Semasa di penjara Arizona, Sophia Belkina, 18 tahun mengetahui bahawa 'Gertrude berambut merah' adalah nama yang diberikan kepadanya untuk kerusi elektrik oleh tahanan yang sedang menunggu hukuman mati.

Gadis itu dipisahkan dari kematian dengan 27 langkah. Dia memikirkan kembali hidupnya, berhubungan dengan malaikat dan iblisnya. Terhadap latar belakang kenyataan yang mengerikan, perihalan pemandangan sekitarnya menonjol dengan tempat yang luar biasa terang. Valery Bochkov juga seorang artis. Itulah sebabnya dia berjaya mewujudkan perbezaan antara hidupan liar dan waktu yang masih berdiri di tempat yang mengerikan dengan nama yang menyenangkan 'Honey Paradise'.

'Pustakawan' Mikhail Elizarov

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.8

Pustakawan 'Mikhail Elizarov

Pemenang hadiah ketiga adalah karya yang diterbitkan pada tahun 2007, yang menerima Hadiah Booker Rusia yang berprestij. Ia menjadi buku keempat karya Mikhail Elizarov, seorang penulis dan pelakon terkenal. Ulasan kontroversial dari pengkritik menjadikannya lebih popular di kalangan pembaca. Penulis mengemukakan idea setelah tinggal di sebuah kampung Rusia biasa, yang telah mengekalkan tradisi dan kebiasaan era Soviet. Dia tidak menggambarkan realiti masa itu, tetapi menggabungkannya dengan unsur mistik, dongeng dan hebat.

Watak utamanya adalah Profesor Gromov, yang hidup terlupa sepenuhnya, dan karya-karyanya telah lama dilupakan dan tidak berguna kepada sesiapa pun. Selanjutnya, peristiwa yang menarik perhatian pembaca terungkap, dan pertempuran serius bermula dengan pemilikan buku penulis Soviet, kerana memiliki salinannya, anda dapat memperoleh kuasa tanpa batas di seluruh dunia.

Banyak kisah misteri menanti pembaca. Pengembaraan pahlawan tidak akan membiarkan anda bosan. Setiap halaman membentangkan sesuatu yang baru. Sekarang ini adalah kisah detektif, kemudian filem thriller yang penuh aksi, dan kemudian filem aksi. Gaya penulisannya senang. Tetapi di antara garis, seseorang dapat meneka perumpamaan tentang membuang masa, tentang sikap yang tidak jelas terhadap masa lalu dan nostalgia palsu.

'Dan bola akan kembali …' Maria Metlitskaya

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.7

Dan bola akan kembali ... 'Maria Metlitskaya

Pada baris keempat adalah sebuah buku mengenai persahabatan wanita, yang dipersoalkan oleh banyak wakil seks yang lebih kuat. Maria Metlitskaya mengabadikan zaman kehidupan pahlawan: dari zaman kanak-kanak hingga dewasa. Masa muda mereka berlaku di halaman yang sama. Tetapi mereka sangat berbeza sehingga orang lain terkejut dengan persahabatan mereka. Penulis akan memperlihatkan dengan jelas impian indah tentang masa depan dan juga menggambarkan kenyataan yang mesti dihadapi oleh setiap rakannya.

Karya ini ditujukan untuk pembaca dari semua peringkat usia, tetapi sangat disarankan untuk remaja yang dapat melihat diri mereka sebagai wanita heroin, yang pada masa akan datang dapat mengelakkan tindakan ruam. Vera, Shura, Svetik dan Tanya, seperti banyak wanita dewasa, tenggelam dalam masalah mereka sendiri. Tetapi mereka akan selalu saling membantu, menyokong, menenangkan diri dan terus maju sepanjang hidup.

Sepanjang cerita, penulis meyakinkan pembaca bahawa tidak perlu putus asa. Dan pasti, walaupun selepas jalur hitam terpanjang, warna putih akan datang, dan kebahagiaan dan kegembiraan menanti setiap gadis muda. Perkara utama adalah tidak berputus asa dan setia kepada rakan dan teman wanita anda. Buku ini disyorkan bukan hanya untuk penonton wanita. Ia juga akan menarik bagi lelaki dan membolehkan mereka memahami ibu, saudara perempuan, isteri, anak perempuan mereka dan seluruh umat manusia yang lebih cantik.

'Zuleikha membuka matanya' Guzel Yakhina

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.6

Zuleikha membuka mata 'Guzel Yakhina

Karya penulis muda Rusia Guzel Yakhina menempati baris kelima dalam tinjauan kami. Buku ini menceritakan tentang masa tragis bagi banyak keluarga ketika mereka dilucutkan dan diasingkan ke Siberia. Penulis mengetahui secara langsung mengenai 30-an abad yang lalu. Neneknya sering bercakap tentang kehidupan orang yang sukar, kerana dia sendiri adalah peserta langsung dalam acara tersebut. Semua watak adalah rekaan. Guzel mengumpulkan maklumat dari arkib dan membaca banyak kisah orang yang dilucutkan. Tetapi prototaip pemandangan itu nyata. Itu adalah penempatan buruh Pit Gorodok, yang sudah tidak ada lagi dan tidak dapat ditemukan di peta.

Suami watak utama terbunuh, dan dia dan orang-orang malang lainnya dari kampung Tatar pergi ke taiga terpencil untuk mendapatkan penyelesaian khas. Orang berada dalam keadaan tidak berperikemanusiaan di mana setiap orang akan membuktikan dirinya dan menunjukkan siapa dirinya sebenarnya. Hubungan yang sukar akan menghubungkan pengasingan denominasi agama dan lapisan sosial yang berbeza. Seorang pekerja dan saintis, seorang tentera dan doktor, seorang imam dan imam akan bertemu di sini.

Ramai yang tidak akan dapat menahan kesulitan dan menyerah pada dasar perasaan. Tetapi akan tetap ada orang-orang yang, dalam apa jua keadaan, akan tetap setia dan setia, tidak akan lupa bagaimana mengasihi dan berteman, akan menyokong yang lemah, dan ini akan menjadi lebih kuat.

'Rumah di mana' Mariam Petrosyan

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.5

Rumah di mana 'Mariam Petrosyan

Calon keenam diterbitkan pada tahun 2009. Popularitinya mula meningkat, berkat anugerah yang dimenangi di pertandingan berprestij. Setelah berjaya, banyak pembaca menarik perhatian terhadap karya ini dan berpuas hati dengan pilihan mereka. Aksi itu berlaku di sebuah kota yang tidak disebutkan namanya, di sebuah asrama di pinggirannya. Terdapat kanak-kanak dengan nasib yang berbeza: orang kurang upaya, remaja dengan gangguan mental dan mereka yang tidak dapat menyesuaikan diri dengan dunia di sekitar mereka. Mereka dilindungi oleh dinding rumah dan sangat jarang keluar.

Kanak-kanak tinggal di bilik, masing-masing mempunyai pemimpinnya sendiri. Dialah yang menjadi pemimpin kumpulan dan mempengaruhi semua yang berlaku di dalamnya. Ketika Ralph the First tiba di rumah, acara mula berkembang dengan kecepatan dua kali ganda. Guru memahami cara berkomunikasi dengan kanak-kanak dan memahami nuansa setiap pek. Tikus bersedia untuk membunuh diri pada bila-bila masa, kerana ini selalu ada pisau cukur dan pisau. Burung-burung berkabung dan menanam pelbagai tanaman pasu.

Pemimpin Rumah Orang Buta meluluskan undang-undang untuk berkomunikasi dengan gadis-gadis yang tinggal berjauhan di bahagian lain bangunan. Keputusan inilah yang dapat mempengaruhi gelombang bunuh diri yang terjadi pada malam prom. Mariam Petrosyan berjaya menggambarkan pengalaman pemula dengan tepat secara mengejutkan ketika menyesuaikan diri dengan pasukan baru. Dia memperlihatkan masyarakat yang tertutup, mengaburkan tindakan dari masa nyata.

'Draf' Sergey Lukyanenko

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.4

Draf 'Sergey Lukyanenko

Di tempat ketujuh adalah novel karya penulis terkenal Rusia, yang diterbitkan pada tahun 2005. Bukan hanya peminat fiksyen sains dan fantasi domestik yang menghargainya. Pembaca Eropah juga gembira dengan buku itu, yang dengan jelas menggambarkan kehidupan seseorang yang jatuh dari kehidupan dan menjadi orang Tiada siapa. Watak utamanya adalah seorang Muscovite yang belajar apa artinya tidak dikenali oleh sesiapa sahaja dan ditinggalkan sendirian di dunia ini.

Perwatakan itu tidak dikenali bukan sahaja oleh rakan-rakan, tetapi oleh ibu bapa dan teman wanitanya, malah anjingnya sendiri. Dia tidak mempunyai dokumen, rumahnya diduduki oleh orang lain. Wira mendapat sepucuk surat dengan petua tentang cara meneruskannya. Cyril menjadi panduan dalam dunia yang selari. Setelah pengembaraan yang luar biasa, dia memperoleh kembali kehidupan manusia biasa, yang sangat sukar untuk disesuaikan.

Pembaca dari pelbagai peringkat umur menyukai plot cerita hebat yang menarik dengan unsur pengembaraan. Masing-masing, bersama dengan pahlawan, melakukan aksi, menguraikan jaring pembohongan dan berusaha mencari tahu bagaimana seseorang tanpa kuasa besar dapat tetap mulia dan jujur. Pakar majalah kami mengesyorkan berkenalan dengan novel karya Sergey Lukyanenko dan menghargai bakat penulis fiksyen sains Rusia, yang telah menerima banyak penghargaan untuk karya-karyanya.

'Saya dijanjikan kepada anda' Elchin Safarli

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.3

Saya dijanjikan kepada anda 'Elchin Safarli

Yang kelapan adalah buku terlaris seorang penulis Azerbaijan muda, tetapi sudah terkenal, yang bakatnya juga dihargai di luar negara. Di halamannya terdapat biografi Elchin Safarli sendiri, yang terselamat dari kehilangan yang teruk dan memindahkan semua perasaannya ke dalam sebuah buku. Ramai pembaca memahami pesanan pengarang. Mereka yang cukup bernasib baik untuk mengelakkan kehilangan orang yang mereka sayangi tidak menerima buku itu. Tetapi pengkritik menyatakan 'Saya dijanjikan kepada anda' dengan ulasan positif.

Kejutan emosi digambarkan dengan tepat oleh penulis sehingga seseorang ingin menangis. Dia sendiri mengatakan bahawa berkat buku itu, dia dapat memulai hidup lagi. Dan walaupun sangat sukar untuk mengatasi kerugian dan sekali lagi melihat keindahan dunia di sekitar kita, anda masih perlu terus hidup untuk mengingati orang-orang tersayang yang telah pergi ke dunia lain.

Setiap halaman dipenuhi dengan falsafah, tetapi tidak instruktif, tetapi membantu memahami diri anda sendiri. Setelah membaca, perasaan berkabung tidak diciptakan, tetapi sedikit kesedihan ringan dan kesedaran bahawa semua kerugian kita bukan hanya kesakitan, tetapi juga ujian yang harus dilalui oleh setiap orang yang hidup di Bumi. Pembaca memperhatikan bahawa karya itu benar-benar membantu untuk bertahan dari kerugian yang nyata dan mula menghargai setiap saat yang dihabiskan bersama orang tersayang.

'Teks' Dmitry Glukhovsky

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.2

Teks 'Dmitry Glukhovsky

Tempat kesembilan ditempati oleh novel sensasi, yang segera setelah penerbitannya menimbulkan minat pembaca. Peningkatan populariti adalah bahawa pengarang mengkhususkan diri dalam genre fiksyen ilmiah, dan di sini dia muncul dalam peranan yang sama sekali baru untuk dirinya sendiri. Thriller psikologi baru telah menggabungkan suasana gelap dengan realisme peristiwa dan tindakan yang berkembang secara dinamik. Plot ini didasarkan pada kehidupan seorang pelajar Moscow yang kembali setelah hukuman 7 tahun kerana jenayah yang tidak sempurna.

Ilya Goryunov pulang, tetapi di sana, ternyata, semuanya telah banyak berubah. Ibu, yang dengannya dia bercakap di telefon beberapa hari yang lalu, meninggal dunia akibat serangan jantung. Dan gadis itu, kerana dia dipenjarakan, ternyata mencintai orang lain dan meminta untuk meninggalkannya sendirian. Penjaga perintah itu, yang menjebak lelaki itu, hidup dengan gaya yang hebat dan tidak menyembunyikannya, menyiarkan foto kehidupan mewahnya di rangkaian sosial.

Bahkan teknologi telah melangkah maju, dan sekarang telefon bimbit telah menjadi bahagian penting dalam kehidupan manusia. Wira harus belajar banyak perkara baru dan melakukan tindakan yang akan membawa kepada pilihan yang sukar: untuk tetap menjadi manusia atau hidup dalam kekayaan, tanpa mengira prinsip moral apa pun. Perlu diperhatikan bahawa sebelum penerbitan naskah itu dibaca oleh pegawai keselamatan dan penjenayah yang telah menjalani masa. Kedua-dua mereka menyetujui karya itu, seperti semua pembaca.

'Aviator' Evgeny Vodolazkin

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.1

Aviator 'Evgeny Vodolazkin

TOP-10 karya kontemporari Rusia terbaik merangkumi sebuah novel yang diterbitkan pada tahun 2016. Ini menjadi hit segera dengan pembaca dan pengkritik. Gabungan genre meningkatkan kesan buku. Peristiwa bersejarah dari era yang berbeza memungkinkan untuk mengunjungi ruang masa yang berbeza. Watak utama terbangun di hospital dan tidak ingat siapa dia dan mengapa dia sampai di sini. Kenangan datang kepadanya secara serpihan, dan tidak lama kemudian Innokenty Platonov yakin bahawa dia dilahirkan pada tahun 1900.

Tetapi kenyataannya adalah bahawa pada kalendar 1999 tidak jelas di mana pahlawan itu berada. Dengan setiap halaman, pembaca menyedari bahawa eksperimen telah dijalankan di Platonov. Penerbangan bukan profesion, ia adalah imej seseorang yang memerhatikan apa yang berlaku di bawah dari ketinggian. Di satu pihak, watak utama bernasib baik. Tetapi di sisi lain, dia ditinggalkan sendirian, dan semua orang tersayang dan orang tersayang telah lama berada di tanah perkuburan.

Penulis sangat peka terhadap perincian sejarah. Gambarannya mengenai St. Petersburg dari masa yang berlainan sangat menggembirakan. Final tidak mengakhirinya. Setiap pembaca memikirkannya sendiri. Seseorang tidak menyukai ini, tetapi seseorang menganggapnya sebagai salah satu teknik terbaik dalam kesusasteraan. Anda boleh merawat novel dengan cara yang berbeza. Tetapi hanya perlu diperhatikan satu perkara: “Aviator” tidak membiarkan sesiapa pun tidak peduli.

Buku-buku terbaik prosa kontemporari asing

'Semua Cahaya Tidak Terlihat' oleh Anthony Dorr

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 5.0

Semua cahaya tidak dapat dilihat oleh kita 'Anthony Dorr

Pemenang dalam kategori ini adalah sebuah buku yang diterbitkan pada tahun 2014 dan setahun kemudian memenangi Hadiah Pulitzer untuk Fiksyen Terbaik. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, novel ini berada dalam senarai buku terlaris, dan hari ini betul-betul menjadi wakil prosa moden yang terbaik. Karya sejarah mengangkut pembaca ke zaman Perang Dunia Kedua. Watak utama adalah budak lelaki Jerman dan gadis Perancis yang buta.

Plot ini berkembang secara selari di dua negara sekaligus. Kanak-kanak cuba bertahan di tengah-tengah kengerian dan rumah. Sangat menarik bahawa kisah ini diliput bukan hanya oleh penakluk, tetapi juga oleh pihak lawan yang menentang. Buku Anthony Dorr bukan mengenai perang. Ini mengenai kedamaian, persahabatan, kasih sayang. Karya ini menunjukkan bahawa dalam keadaan tidak berperikemanusiaan seseorang dapat tetap baik dan jujur.

'Semua cahaya yang tidak dapat dilihat oleh kita', seperti banyak karya lain mengenai Perang Dunia Kedua, masih kontroversial. Seseorang melihat latar belakang politik, malah ada yang memprovokasi. Tetapi tanpa mengira hal ini, buku ini sangat menarik, dan kebanyakan pembaca menyatakan bahawa mesti ada lebih banyak karya seperti itu. Kakitangan editorial majalah kami mengikuti pendapat ini dan mengesyorkan buku ini untuk dibaca.

'Pembunuhan Panglima' oleh Haruki Murakami

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.9

Pembunuhan Panglima Haruki Murakami

Tempat kedua wajar diambil oleh edisi dua jilid seorang pengarang terkenal Jepun, yang diterbitkan pada tahun 2017. Di rumah, edaran melebihi 1,000,000 naskhah. Tetapi itu bukan tanpa skandal. Sebagai contoh, di Hong Kong, larangan dikenakan terhadap penjualan buku kepada orang yang berumur di bawah 18 tahun. Walaupun begitu, pembaca di seluruh dunia menerima ciptaan pengarang berikutnya dengan penuh semangat, dan mengalami nasib yang sama seperti karya-karyanya yang lain – ia menjadi buku terlaris.

Watak utamanya adalah artis pertengahan umur yang tidak hanya melalui krisis kreatif, tetapi juga krisis keluarga. Perceraian dari isterinya tidak mempengaruhi dia dengan cara yang terbaik. Untuk menghilangkan kemurungan yang teruk, dia memasuki sebuah kereta lama dan memandu ke mana sahaja dia pergi. Nasib membawanya ke sebuah bandar kecil di mana rakan universiti itu tinggal. Di sana, secara kebetulan, kediaman ayahnya, seorang seniman yang dulu terkenal dan berfikiran lemah, yang mengakhiri hari-harinya di rumah jagaan, kosong.

Lukisan master yang terdapat di loteng akan membawa kepada siri kejadian mistik yang tidak dijangka. Berkat deringan loceng, yang selalu didengar oleh pemuda itu, pintu masuk ke dunia yang selari terungkap, dan Idea muncul dalam gambar Panglima. Aksi yang menarik dan mistik membuat anda bersimpati dengan para pahlawan. Ramai pembaca memperhatikan bahawa ini adalah salah satu karya terbaik pengarang.

'Goldfinch' Donna Tart

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.8

Goldfinch 'Donna Tart

Tempat ketiga diambil oleh buku, yang dianugerahkan Hadiah Pulitzer yang berprestij dan pengiktirafan bukan hanya pembaca biasa, tetapi juga pengarang dunia terkemuka. Stephen King menyatakan bahawa novel seperti itu jarang sekali muncul, “sekitar lima dalam satu dekad”, yang merupakan pujian tertinggi dari tuannya. Tajuk buku ini diambil dari lukisan Belanda terkenal The Goldfinch, yang memainkan peranan penting dalam kehidupan protagonis. Theo Decker yang berusia 13 tahun tertarik dengan peristiwa selepas letupan di muzium itu.

Seorang remaja lelaki menerima kanvas dan sebentuk cincin dari seorang lelaki tua yang sedang mati untuk membawa mereka keluar dari bangunan. Kehidupan Theo sendiri tidak begitu bahagia. Anak yatim itu mengembara di banyak keluarga angkat, di mana dia tidak diterima dan tidak menerima saudara baru. Lukisan lama oleh pelukis Belanda pertama kali akan menjadi kutukan dan kemudian keselamatan bagi seorang pemuda yang kesepian.

Karya ini memungkinkan untuk memikirkan kembali banyak nilai dan menerima banyak postulat yang tidak biasa. Ini adalah buku mengenai orang yang mampu, tidak kira apa, untuk membahagiakan hidupnya. Pengkritik di kedua sisi lautan sebulat suara menerima karya itu. Pakar kami juga menganggapnya sebagai buku prosa moden terbaik dan mengesyorkannya untuk dibaca.

'Thousand Splendid Suns' oleh Khaled Hosseini

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.7

Khaled Hosseini Seribu Matahari Hebat

Pada baris keempat – karya penulis Amerika yang berasal dari Afghanistan. Novel yang keluar menjadi peneraju penjualan hanya dalam beberapa hari. Selepas beberapa ketika, ia termasuk dalam senarai buku terlaris moden. Penulis dengan sangat sensitif menyampaikan perasaan dan emosi, memaksa pembaca untuk memikirkan di mana garis halus antara cinta dan benci, pengkhianatan dan persahabatan.

Plot ini berkisar pada dua gadis yang tinggal di dua dunia yang berbeza dan, secara teori, semestinya tidak pernah bertemu. Tetapi kehidupan menentukan segalanya untuk mereka berdua. Mariam dan Leila, yang bertemu dalam tahun-tahun perang yang sukar, mengalami banyak peristiwa. Yang pertama adalah anak perempuan lelaki kaya yang tidak sah, sangat tidak senang dan kesepian, menyedari kedudukannya sejak kecil. Yang kedua adalah ahli keluarga yang rapat di mana semua orang saling menyokong. Mereka menghadapi ujian yang paling sukar untuk akhirnya menemukan jawapan untuk persoalan siapa mereka satu sama lain: musuh atau saudara perempuan.

Karya ini diterbitkan pada tahun 2007 dan masih menduduki kedudukan tinggi dalam kedudukan dunia. Bagi pembaca domestik, ia membuka dunia misterius di Timur Tengah, menceritakan tentang tradisi dan cara hidup, tentang larangan dan kehidupan wanita Muslim yang tidak berdaya.

'Potato Peel Book and Pie Lovers Club' oleh Mary Ann Schaeffer dan Anne Burrows

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.6

Potato Peel Book dan Pie Club 'Mary Ann Schaeffer dan Anne Burrows

Di tempat kelima adalah sebuah karya yang dihasilkan dalam karya kreatif dua penulis – seorang ibu saudara dan seorang keponakan – pada tahun 2008. Ia diterjemahkan ke dalam 20 bahasa, dan jumlah edarannya melebihi 1,000,000 naskhah. Mary Ann Schaeffer mendapat pengiktirafan selepas kematian. Buku ini menjadi buku terlaris, dan penyesuaian filem, yang dikeluarkan 10 tahun kemudian, menjadikannya lebih popular. Peristiwa itu berlaku pada tahun 1946 di UK. Penulis muda itu melakukan perjalanan ke seluruh negara untuk mempersembahkan karya sulungnya.

Menurut perjanjian dengan para penyunting, Juliet mesti mula menulis buku baru semasa perjalanan. Tetapi setakat ini dia tidak mempunyai idea. Tiba-tiba, surat-menyurat berlaku dengan seorang petani dari sebuah pulau terpencil, yang meminta nasihat di sebuah kedai buku yang bagus, kerana setelah perang dengan produk seperti itu sangat ketat. Gadis itu bukan sahaja menjawab surat, tetapi juga secara peribadi mengunjungi Guernsey. Di sana dia bertemu dengan ahli Book and Potato Peel Pie Club.

Kisah pengasas organisasi, yang melalui kengerian kamp-kamp konsentrasi, menyentuh intinya. Juliet akan mencari di sini bukan hanya kawan, tetapi juga cinta sejati, dan juga topik baru untuk buku masa depannya. Karya ini mempunyai sikap positif, walaupun terdapat peristiwa Perang Dunia Kedua yang telah dijelaskan. Ia senang dibaca dan mempunyai tempat untuk humor.

'The Girl on the Train' oleh Paula Hawkins

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.5

The Girl on the Train 'Paula Hawkins

Yang keenam adalah karya, yang terjual lebih dari 3 juta salinan dalam dua bulan pertama. Ia diterbitkan pada tahun 2015, dan hari ini ia adalah salah satu buku terbaik dalam genre thriller psikologi. Jalan cerita yang mencengkam dan pengakhiran yang tidak dijangka – semuanya hadir dalam penciptaan Paula Hawkins. Watak utama Rachel menyaksikan kehidupan keluarga bahagia setiap hari dari kereta api. Rumah mereka terletak tidak jauh dari rumah di mana bekas suaminya kini tinggal bersama kekasih baru.

Gadis itu mengalami perceraian yang keras dan mencurahkan kesedihan dengan alkohol. Dia mengganggu bekas suaminya, selalu menelefon, dan pada waktu pagi dia tidak ingat apa yang dia lakukan semalam. Tiba-tiba, semasa menaiki kereta api yang lain, Rachel melihat seorang wanita melalui tingkap mencium lelaki lain. Keesokan harinya, dia secara misteri menghilang. Rachel berhadapan dengan dilema: pergi ke polis, atau cari tahu sendiri.

Buku itu dibaca dalam satu nafas. Tindakan yang menarik, bijaksana dan penghujung yang tidak dapat dijangka menanti pembaca. Gaya penulis Inggeris dihargai oleh banyak peminat genre ini. Pada tahun 2016, novel ini difilemkan, yang menambah populariti kisah luar biasa 'Girls on a Train'.

'Kisah Misteri Billy Milligan' oleh Daniel Keyes

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.4

Kisah Misteri Billy Milligan 'Daniel Keyes

Tempat ketujuh diduduki oleh buku, yang dihargai di kedua sisi lautan. Novel intelektual itu tidak membiarkan sesiapa pun tidak peduli. Ia dibuat berdasarkan peristiwa sebenar dan banyak perincian telah dihasilkan semula dengan ketepatan yang luar biasa. Untuk menulis karya tersebut, pengarang tidak hanya mempelajari sejumlah besar data perubatan dan polis, bercakap dengan tokoh perubatan, tetapi juga bertemu dengan William Milligan secara peribadi.

Pada orang ini, 24 keperibadian wujud bersamaan pada masa yang sama. Mereka adalah orang dari pelbagai peringkat umur, kebangsaan, profesi. Masing-masing mempengaruhi tingkah laku Billy, dan dia sendiri tidak ingat apa-apa ketika salah satu personaliti itu bangun. Perlu diperhatikan bahawa atas kejahatan yang dilakukan oleh Milligan, dia dibebaskan kerana gangguan disosiatif. Dan ini adalah kes berprofil tinggi pertama di Amerika Syarikat.

Buku ini dibaca dalam satu nafas, dan setiap kali anda menunggu siapa yang sekarang akan mengambil alih fikiran Billy: seorang samseng dari New York, seorang anak yang taat, seorang penipu muda, seorang Yahudi Ortodoks, seorang penipu yang kekal, atau orang lain yang membuat seorang lelaki melakukan perkara yang berbeza, termasuk dan jenayah ganas. Daniel Keyes dapat membuat karya yang menggembirakan minda dan tidak mengalihkan perhatian membaca selama satu minit.

'Shantaram' oleh Gregory David Roberts

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.3

Shantaram

Baris kelapan dihuni oleh buku autobiografi seorang penulis Australia dengan nasib yang sukar. Ia diterbitkan pada tahun 2003. Tidak lama kemudian, ia diakui sebagai buku terlaris, dan edarannya melebihi 3 juta salinan. Penulis menderita penagihan dadah, berakhir di penjara, dari mana dia melarikan diri dan bersembunyi di India selama 10 tahun. Watak utama juga mengalami semua peristiwa ini, yang digambarkan oleh Gregory David Roberts dengan jelas dan realistik dalam ciptaannya.

Karya ini menunjukkan kehidupannya di Bombay, di mana banyak peristiwa akan berlaku. Dia harus bermalam di kawasan kumuh kotor, bekerjasama dengan mafia, terlibat dalam masalah jenayah. Walaupun begitu, penduduk tempatan akan memanggilnya Shantaram, iaitu, 'orang yang damai'. Pembaca dan pengkritik gembira dengan perihal dunia misteri India. Terdapat banyak watak menarik dalam buku ini, yang semuanya, kecuali watak utamanya, adalah fiksyen pengarang. Tetapi semua tempat yang dijelaskan adalah nyata.

Perincian menarik dan fakta yang terbukti: beberapa tahanan yang membaca buku ini dengan cepat meninggalkan tembok penjara, tetapi dengan cara yang sah, dan tidak menyukai Shantaram. Menurut pembaca dan pengkritik, “buku ini terdapat di halaman pertama.” Oleh itu, ramai yang membacanya dalam satu nafas. Pakar kami juga mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan karya ini.

'50 Shades of Grey 'oleh James Erica Leonard

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.2

50 warna kelabu

Karya yang mendapat tempat kesembilan, telah menjadi salah satu wakil prosa erotik moden yang terbaik. Dilancarkan pada tahun 2011, ia masih tidak disedari oleh pembaca. Buku ini telah mendapat pelbagai ulasan. Pengkritik menyatakan kekejaman yang tidak dapat diterima dan mempersoalkan etika pengeluaran besar-besaran karya tersebut. Banyak perpustakaan enggan menambahkannya ke repositori mereka kerana provokasi dan seksualiti yang terlalu terbuka. Tetapi setelah beberapa lama mereka memasukkannya ke dalam daftar buku mereka.

Berkat pendekatan yang sepenuhnya inovatif untuk membuat karya genre ini, penulis menarik perhatian, kerana '50 warna kelabu' diterjemahkan ke dalam lebih dari 30 bahasa, dan edarannya melebihi 40,000,000 salinan. Terdapat segalanya dalam sejarah hubungan antara lulusan muda kolej, wartawan dan ahli perniagaan yang berjaya: semangat, nafsu, bermain peranan. Christian Gray menguasai Anastacia, yang tidak pernah berada dalam hubungan seperti ini.

Setelah filem ini diadaptasi, terdapat lebih banyak orang yang ingin membacanya. Dan bahkan mereka yang lebih suka aliran genre lain dinasihatkan untuk memperhatikan penciptaan penulis Inggeris ini, yang kemudian membuat sekuel novel terkenal itu. Hari ini anda dapat membaca keseluruhan trilogi, serta kisah berasingan mengenai Gray dan karya 'Even Darker' yang dikeluarkan pada akhir tahun 2019.

'Stigmalion' Christina Stark

Genre: Prosa kontemporari

Penilaian: 4.1

Stigmalion

Ulasan kami diakhiri dengan buku yang akan menarik minat peminat genre romantis. Tetapi tidak semuanya begitu mudah dalam cerita ini. Watak utama bukan gadis biasa. Sejak kecil, dia menderita penyakit yang jarang berlaku yang menyebabkan luka bakar yang teruk akibat sebarang kontak dengan orang lain. Terpaksa hidup sendiri, walaupun dikelilingi oleh orang-orang, Dolores muncul dengan nama benteng khayalannya, di mana dia dipenjarakan seperti seorang puteri – Stigmalion.

Walaupun mengalami penyakit yang teruk, gadis itu tetap terbuka, jujur, berani dan melamun. Nasib menghantarnya orang yang dia sayangi, yang dia sangat berterima kasih. Tetapi berapa banyak ujian yang mesti mereka lalui untuk bahagia? Kenyataan bahawa penceritaan dilakukan atas nama dua watak menambah minat. Oleh itu, kisah ini dapat dinilai dari sudut pandangan wanita dan lelaki.

Plotnya sangat dinamik, tindakan selanjutnya tidak dapat diramalkan, sehingga pembaca selalu merasa curiga. Buku ini tidak hanya membincangkan tentang kesakitan, tetapi juga mengenai iman. Gadis itu tidak memikirkan cinta, lebih-lebih lagi untuk memulakan keluarga. Dia tidak tahu apa sentuhan ibu dan ayah itu, dia tidak merasakan kasih sayang yang tidak jelas. Tetapi dia dapat maju tanpa menoleh ke belakang dan menemui cinta sejati.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen