20 buku kesusasteraan klasik terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Sastera dunia bangga dengan perwakilannya, yang, walaupun terdapat perbezaan zaman, disatukan oleh satu perkara – ini adalah bakat dan dedikasi terhadap karya mereka. Penulis hebat memberikan sumbangan yang tidak ternilai dalam pengembangannya, mencerminkan keunikan negara mereka dan masa di mana mereka tinggal. Ciptaan mereka tidak kekal, dan setiap generasi baru dibaca dengan penuh semangat dengan kisah dan kisah, novel dan karangan oleh pengarang yang namanya ada di bibir semua orang dan mereka tidak memerlukan pengenalan.

Pakar majalah kami telah memilih 20 karya sastera klasik dalam penilaian, yang kebanyakannya termasuk dalam kurikulum sekolah umum, dan beberapa hanya disarankan untuk membaca.

Penilaian buku terbaik sastera klasik

Pencalonan sebuah tempat komposisi penilaian
Buku-buku terbaik sastera klasik Rusia 1 'Perang dan Damai' Leo Tolstoy 4.9
2 'The Master and Margarita' Mikhail Bulgakov 4.9
3 'Dead Souls' Nikolai Gogol 4.8
4 'Jenayah dan Hukuman' Fyodor Dostoevsky 4.8
5 'Doktor Zhivago' Boris Pasternak 4.8
6 'Eugene Onegin' Alexander Pushkin 4.7
7 'Wira Masa Kita' Mikhail Lermontov 4.7
8 'Bapa dan Anak' Ivan Turgenev 4.6
9 'Celaka dari Wit' Alexander Griboyedov 4.5
10 'The Cherry Orchard' Anton Chekhov 4.5
Buku-buku terbaik sastera klasik asing 1 'Romeo and Juliet' William Shakespeare 4.9
2 'Don Quixote' Miguel Cervantes 4.9
3 'Count of Monte Cristo' Alexandre Dumas 4.8
4 'Faust' Johann Wolfgang von Goethe 4.8
5 'Martin Eden' Jack London 4.7
6 Tambang Kuda Tanpa Kepala Reid 4.7
7 'Les Miserables' oleh Victor Hugo 4.7
8 'Three Comrades' Erich Maria Remarque 4.7
9 'Orang Tua dan Laut' Ernest Hemingway 4.6
10 'The Little Prince' Antoine de Saint-Exupery 4.6

Buku-buku terbaik sastera klasik Rusia

'Perang dan Damai' Leo Tolstoy

Penilaian: 4.9

PERANG DAN PEACE LEO TOLSTOY.jpg

Teratas adalah novel karya penulis Rusia Lev Nikolaevich Tolstoy, yang dianggap sebagai salah satu klasik klasik. Ia merangkumi jangka masa 1805-1812. Novel epik terdiri daripada 4 jilid. Pada yang pertama, tindakan itu berlaku pada tahun 1805-1807. Jilid kedua mencerminkan kehidupan damai masyarakat Rusia pada tahun 1806-1812. Buku terakhir dimulakan dengan pencerobohan negara oleh tentera Napoleon.

War and Peace mempunyai banyak bab dan bab, beberapa di antaranya berdasarkan cerita. Penulis menggerakkan pembaca dalam ruang dan waktu, tetapi ini sangat halus sehingga tidak membingungkan, tetapi, sebaliknya, meningkatkan kesan dan menambah minat. Idea utama buku ini dinyatakan hingga akhir: rakyat Rusia tidak terkalahkan, yang sekali lagi dibuktikan dengan kekalahan sepenuhnya tentera Napoleon.

Ramai di antara kita, pada masa muda kita, membaca karya tersebut, dengan memperhatikan saat-saat yang paling menarik. Kanak-kanak lelaki terpesona dengan operasi ketenteraan, kanak-kanak perempuan – dengan perihalan pakaian, kereta, istana. Ramai di antara mereka ingin menjadi seperti Natasha Rostova dan Andrei Bolkonsky. Orang-orang tua dapat menghargai kehalusan dan kerumitan hubungan pahlawan. Malah watak-watak kecil tidak dilupakan oleh perhatian pengarang. Secara keseluruhan, terdapat 550 daripadanya dalam karya ini. Buku zaman ini tidak meninggalkan siapa pun yang acuh tak acuh, banyak yang membacanya berulang kali.

'The Master and Margarita' Mikhail Bulgakov

Penilaian: 4.9

MASTER DAN MARGARITA MIKHAIL BULGAK.jpg

Tempat kedua dalam penarafan tergolong dalam novel mistik karya Mikhail Afanasyevich Bulgakov 'The Master and Margarita', yang diakui sebagai karya sastera klasik Rusia yang paling misteri. Sejak tahun 1966, ia telah diterbitkan tiga kali, dan namanya telah berubah. Buku ini tergolong dalam karya pengarang yang belum selesai. Janda Bulgakov terlibat dalam penyusunan draf. Versi terakhir disampaikan kepada pembaca pada tahun 1990.

Aksi buku itu bermula pada hari Mei yang cerah, ketika penulis Mikhail Berlioz dan penyair Ivan Bezdomny, berjalan di Patriarch's Ponds, bertemu dengan orang aneh yang kelihatan seperti orang asing. Tidak ada yang mengesyaki bahawa ia adalah syaitan sendiri – Woland. Nubuatannya mengenai kematian Berlioz menjadi kenyataan, penulis jatuh di bawah tram dan memotong kepalanya. Syaitan, bersama-sama dengan pegawainya, mengatur pelbagai pranks dan tipuan di Moscow.

Kisah Tuan dan Margarita mencerminkan intipati masa itu. Dia berakhir di hospital psikiatri kerana salah faham mengenai novelnya dan enggan menerbitkannya, membuli di akhbar. Dia siap menyerahkan jiwanya kepada syaitan, hanya untuk mengetahui di mana orang yang disayangi. Buku ini dapat dibaca semula beberapa kali, dan masing-masing menjadi lebih menarik daripada yang terakhir.

'Dead Souls' Nikolai Gogol

Penilaian: 4.8

MATI NIKOLAI GOGOL.jpg

Klasik Rusia yang hebat Nikolai Vasilyevich Gogol dan karyanya yang abadi berada di tempat ketiga dalam penarafan. Berkenalan dengannya bermula pada zaman persekolahannya. Ketika dewasa, ia tidak kehilangan relevansinya dan, setelah membacanya semula pada usia yang lebih sedar, perincian baru terungkap bahawa anda tidak perasan pada masa muda anda. Karya itu, menurut idea pengarang, akan diterbitkan dalam tiga jilid. Tetapi jika buku pertama diterbitkan pada tahun 1842, maka hanya tinggal beberapa bab kasar dari yang kedua, dan yang ketiga tidak pernah dimulakan.

Watak utama adalah Pavel Ivanovich Chichikov. Bekas kaunselor perguruan itu datang ke bandar N, di mana dia dengan mahir menyamar sebagai pemilik tanah. Dia dengan yakin menggadaikan kepercayaan dirinya terhadap penduduk tempatan, yang tidak tahu bahawa tujuan sebenar seorang pengembara adalah menjadi kaya dengan cara yang mungkin. Penipuan itu adalah untuk menulis semula petani yang mati, yang masih hidup, dengan nama mereka sendiri, sehingga meningkatkan status sosial mereka.

Dalam bentuk lucu, Gogol menggambarkan penduduk bandar, kebiasaan dan maksiat mereka. Banyak nama keluarga telah menjadi nama rumah tangga. Manilovisme disebut sebagai sikap tidak aktif terhadap semua perkara di sekitar. Plyushkin menjadi contoh ketamakan dan kesengsaraan. Karya klasik memberikan peluang untuk melihat kehidupan wilayah Rusia melalui prisma satira pengarang dan menikmati gaya yang menarik dan khas, tidak seperti yang lain.

'Jenayah dan Hukuman' Fyodor Dostoevsky

Penilaian: 4.8

FEDOR JENAYAH DAN HUKUMAN DOSTOEVSKY.jpeg

Karya sosio-psikologi pertama kali diterbitkan pada tahun 1866 dalam versi majalah. Buku yang diterbitkan setahun kemudian diubah dan mendapat sejumlah pindaan dari pengarang. Walaupun bertahun-tahun terakhir, sejarah masih relevan, kerana tidak menyentuh ruang waktu tertentu, melainkan pemikiran dan emosi manusia.

Fyodor Mikhailovich Dostoevsky dengan terang-terangan menggambarkan pembunuhan protagonis sebelum kejahatan dan penderitaan mental setelah pembunuhan penggadai wanita tua yang sempurna. Bekas pelajar Rodion Raskolnikov, terpaksa meninggalkan universiti kerana tidak mampu membayar pengajiannya, menjadi bergantung kepada pemikirannya. Bagi dirinya, dia mempunyai pembahagian orang yang jelas menjadi 'makhluk yang gemetar' dan 'mempunyai hak'. Memutuskan bahawa semuanya mungkin untuknya, dia melakukan kejahatan itu, membenarkan dirinya dengan niat baik. Tetapi ini tidak membuatnya berasa lebih baik.

Pada akhir kerja, pahlawan mencari satu-satunya jalan keluar yang tepat untuk dirinya dan menyerah kepada keadilan. Epilog menunjukkan Raskolnikov di penjara dalam kerja keras, di mana Sonechka Marmeladova datang kepadanya, yang, demi menyelamatkan orang tersayang, terpaksa menjual dirinya. Buku ini berakhir dengan catatan positif. Pembaca yakin bahawa kelahiran semula kedua orang ini dapat dilakukan berkat kasih sayang, belas kasihan dan pengorbanan diri.

'Doktor Zhivago' Boris Pasternak

Penilaian: 4.8

DOKTOR ZHIVAGO BORIS PASTERNAK.jpg

Doktor Zhivago adalah klasik Rusia yang tidak diragukan. Novel yang termasuk dalam penilaian itu dibuat selama satu dekad dan merupakan puncak karya penulis dan penyair Rusia, pemenang Hadiah Nobel 1958. Penulis sendiri menganggap buku itu adalah karya hidupnya. Di dalamnya, Pasternak menunjukkan minum dari kehidupan sukar para intelektual, dari tahun 1900 hingga Perang Patriotik Besar.

Karya itu dilarang kerana pertentangan ideologi pengarang dengan kedudukan pihak berkuasa berhubung dengan banyak peristiwa penting di negara ini. Setelah penerbitan novel di luar negara, Pasternak dituduh melakukan propaganda anti-Soviet dan dianiaya. Hanya tiga puluh tahun kemudian, novel itu diterbitkan di tanah air pengarang, yang, sebagai hasilnya, mendapat pengiktirafan dan kemasyhuran bukan hanya di luar negeri, tetapi juga di negaranya sendiri.

Gambaran mengenai kehidupan protagonis bermula sejak kecil, ketika ibunya tiba-tiba meninggal dunia, dan dia terpaksa berpindah dari satu keluarga ke keluarga yang lain. Setelah dewasa, pemuda itu menunjukkan bakat untuk puisi. Kisah hidup dramatik Yuri Zhivago adalah sejenis biografi pengarang, hanya tidak nyata, tetapi kisah yang Boris Pasternak ingin hidup sendiri. Buku yang pernah dilarang disalin dengan tangan. Hari ini ada peluang untuk menikmati karya penulis dan mencari jawapan anda terhadap persoalan yang dikemukakan dalam novel.

'Eugene Onegin' Alexander Pushkin

Penilaian: 4.7

EVGENY ONEGIN ALEXANDER PUSHKIN.jpg

Tidak ada seorang pun di negara kita yang tidak biasa dengan ciptaan Alexander Sergeevich Pushkin yang cemerlang. Novel dalam ayat diakui sebagai karya sastera Rusia yang paling penting. Ini mempengaruhi perkembangannya selanjutnya. Perlu tujuh tahun untuk membuatnya, dan pengarang menggambarkan karya di atasnya sebagai 'prestasi'. Pushkin mula menulis karyanya dalam pengasingan di Chisinau. Dia segera meninggalkan romantisme, lebih memilih realisme.

Pembaca diperkenalkan kepada kehidupan golongan bangsawan pada awal abad ke-19. Buku ini merangkumi peristiwa-peristiwa setelah kekalahan Napoleon dalam Perang Patriotik, bermula pada tahun 1819, diakhiri dengan pemberontakan para Decembrists di Senate Square. Kisah ini diceritakan bagi pihak perawi yang tidak dikenali, yang merupakan rakan baik Onegin.

Karya A. Pushkin termasuk dalam kurikulum sekolah umum dan merupakan warisan kebangsaan Rusia. Tidak hairanlah V.G. Belinsky menyebutnya “ensiklopedia kehidupan Rusia.” Pakar kami tidak dapat mengabaikan puisi itu, termasuk dalam peringkat klasik dunia terbaik, dan mengesyorkan membacanya pada usia yang lebih dewasa.

'Wira Masa Kita' Mikhail Lermontov

Penilaian: 4.7

HERO-KAMI-MASA-MIKHAIL-LERMONTOV.jpg

A Hero of Our Time diterbitkan pada tahun 1840 dan menawan fikiran orang-orang pada masa itu. Hampir 180 tahun kemudian, karya ini tidak kehilangan yang baru; baik pelajar sekolah dan warga tua membacanya dengan senang hati. Ia diakui sebagai novel lirik dan psikologi pertama dalam sejarah dan terkenal dengan karya puitis.

Penulis mendedahkan penyakit seluruh masyarakat, membicarakan ciri-ciri sejarah pada zamannya. Watak utama adalah Grigory Pechorin. Dia eksentrik, selalu terbiasa mencapai tujuannya, sementara dia sama sekali tidak peduli dengan pendapat orang lain. Orang muda, setelah mendapat pendidikan yang baik, tidak dapat menyedari diri mereka sendiri, mereka menghabiskan waktu mereka dengan hiburan yang berterusan, yang menyebabkan rasa kenyang dan kecewa dalam hidup.

Kenalan pertama dengan Pechorin menyebabkan rasa tidak senang sepenuhnya, tetapi secara beransur-ansur, apabila sisi jiwanya yang tidak diketahui, anda mula memahami dan bahkan bersimpati dengannya. M. Lermontov menimbulkan beberapa masalah yang berkaitan dengan masa nyata: kebahagiaan, pencarian makna kehidupan, maksiat. Tetapi dia tidak mengutuk Pechorin, tetapi mengakui bahawa dia menjadi begitu di bawah pengaruh keadaan.

'Bapa dan Anak' Ivan Turgenev

Penilaian: 4.6

BAPA DAN ANAK TURGENEV.jpg

Ivan Vasilievich Turgenev – penerbit, penulis prosa, penyair, salah satu wakil paling terang dari kesusasteraan klasik abad ke-19. Selepas penerbitan, gambar Bazarov dianggap oleh orang-orang muda sebagai simbol zaman dan contoh untuk diikuti. Karya yang termasuk dalam penilaian menceritakan tentang konflik dua generasi, mengenai konfrontasi abadi antara ayah dan anak-anak. Masalah ini relevan pada bila-bila masa, dan kita tidak terkecuali. Orang muda ingin maju tanpa memperhatikan kebiasaan dan kebiasaan. Generasi yang lebih tua lebih konservatif dan tidak mahu mengubah apa-apa.

Dengan menggunakan contoh watak utama, penulis ingin menunjukkan jiwa misteri intelektual Rusia. Evgeny Bazarov adalah seorang pelajar, seorang demokrat revolusioner yang tidak menerima idea liberal atau pandangan konservatif. Tetapi prinsip nihilistiknya runtuh dan gagal dalam ujian cinta. Bazarov menyedari bahawa bagaimanapun dia bukan pemberontak dan pemberontak, menyangkal semuanya, tetapi romantis terbuka.

Penulis menggambarkan watak lakonan dengan jelas. Ramai pembaca mungkin mengenali diri mereka, walaupun tindakan itu berlaku 160 tahun yang lalu. Para pakar mengesyorkan buku itu dibaca. Ini akan membantu mengelakkan situasi konflik dan melihat masalahnya melalui pandangan semua pahlawan.

'Celaka dari Wit' Alexander Griboyedov

Penilaian: 4.5

GORGE DARI MINDE ALEXANDER GRIBOEDOV.jpg

Tempat yang layak dalam penarafan buku terbaik klasik Rusia diduduki oleh karya Alexander Sergeevich Griboyedov yang paling hebat dan apotesis karyanya – komedi terkenal 'Woe from Wit'. Drama dalam ayat telah menjadi salah satu dari sedikit yang kerap dipentaskan di teater Rusia dan asing. Banyak petikan dan ungkapan telah lama mendapat kehidupan tersendiri. Tindakan itu berlaku 10 tahun setelah kemenangan besar tentera Rusia ke atas Napoleon.

Buku ini menerangkan kehidupan masyarakat Moscow yang sekular. Ini menunjukkan semua keburukan kelas bangsawan, dan kehadiran satira dalam perihalan para pahlawan menimbulkan minat yang tulen. Idea utama yang ingin disampaikan oleh penulis kepada pembaca: bantahan orang bebas terhadap kenyataan. Tidak hairanlah karya ini diterima dengan penuh semangat di kalangan orang-orang Decembrist.

Alexander Chatsky adalah seorang pemuda yang cerdas dan berpendidikan yang diilhami oleh kebebasan dan persaudaraan. Sekembalinya dari luar negeri ke Moscow, dia memahami bahawa angin perubahan tidak menyentuh masyarakat, bahawa kejahilan dan kemunafikan juga berkembang. Malah cinta membawa kepada kekecewaan. Karya ini akan menarik minat generasi muda dan wakil generasi pertengahan dan lebih tua.

'The Cherry Orchard' Anton Chekhov

Penilaian: 4.5

CHERRY GARDEN ANTON CHEKHOV.jpg

Penciptaan genius Anton Pavlovich Chekhov, yang dibuat pada tahun 1903, menutup sepuluh teratas dalam pemeringkatan klasik Rusia terbaik. Ini adalah karya terakhir penulis, diselesaikan pada malam kematian awalnya. Setahun kemudian, drama ini dipentaskan di Moscow Art Theatre. Para penonton menerimanya dengan kuat. Satu abad kemudian, 'The Cherry Orchard' dimasukkan dalam repertoar bukan sahaja teater Rusia, tetapi juga teater asing.

Tindakan itu berlaku di ladang pemilik tanah Ranevskaya, yang kembali dari Perancis kembali ke Rusia. Dia tidak mempunyai wang yang tersisa, dan rumah dengan kebun cerinya yang indah itu akan segera dijual dengan hutang. Karya itu mempunyai makna falsafah yang mendalam. Ia dengan jelas mengungkapkan watak bukan sahaja watak utama, tetapi juga watak sekunder. Walaupun hakikat bahawa drama ini dimulakan sebagai komedi, pada akhirnya ia menjadi tragedi.

Kebun ceri, seperti yang dikandung oleh pengarang, adalah simbol bangsawan Rusia. Pokok ditebang – sarang nenek moyang berantakan, masa untuk perubahan akan datang. Penulis meramalkan banyak peristiwa, tetapi tidak mungkin melihatnya berkaitan dengan kematiannya. Perlu diperhatikan bahawa pelakon terhebat abad ke-20 Faina Ranevskaya mengambil nama samarannya dari karya ini untuk menghormati pemilik tanah Lyubov Andreevna.

Buku-buku terbaik sastera klasik asing

'Romeo and Juliet' William Shakespeare

Penilaian: 4.9

ROMEO DAN JULIET WILLIAM SHAKESPEARE.jpg

Cinta muda Romeo dan Juliet masih menggembirakan orang muda, dan generasi yang matang membuat mereka berfikir. Tempat pertama dalam penarafan di antara buku-buku sastera asing klasik tidak diragukan lagi diberikan kepada karya abadi William Shakespeare, penulis drama paling terkenal di dunia. Kisah tragis, yang ditulis pada tahun 1595, tidak meninggalkan siapa pun yang acuh tak acuh. Dia dipentaskan di atas panggung, difilmkan, dan karya muzik dibuat.

Drama ini menjadi salah satu yang paling banyak diterbitkan dalam sejarah sastera. Petikan telah menjadi tegas dalam pertuturan sehari-hari. Pasangan dari seluruh dunia datang ke kota Verona, di mana acara berlangsung setengah abad yang lalu, untuk bersumpah cinta dan kesetiaan abadi. Aksi itu berlaku dengan latar belakang perseteruan selama berabad-abad antara klan Itali Montague dan Capulet. Cinta terlarang Romeo dan Juliet membawa kepada pengakhiran yang tragis. Dan walaupun para kekasih tahu bahawa mereka tidak diberikan untuk bersama, mereka tidak dapat menahan perasaan yang mereka bawa hingga kematian mereka.

“Tidak ada kisah yang lebih menyedihkan di dunia …”. Ia betul-betul. Tetapi simbolisme karya itu terletak pada kenyataan bahawa cinta sejati mengatasi semua rintangan, walaupun usia lelaki dan wanita, larangan dan prasangka.

'Don Quixote' Miguel Cervantes

Penilaian: 4.9

JANGAN PERKHIDMATAN MIGUEL QUIXOTE.jpg

Di tempat kedua dalam ranking adalah novel oleh seorang penulis Sepanyol, yang diterbitkan dalam dua jilid: 'The lical hidalgo Don Quixote of La Mancha' dan 'The second part of the genius knight Don Quixote of La Mancha', diterbitkan masing-masing pada tahun 1605 dan 1615. Ia telah menjadi salah satu karya sastera dunia yang paling popular dan telah diterjemahkan ke dalam semua bahasa Eropah. Dorongan untuk menulis adalah novel yang mengejek petani yang menjadi marah setelah membaca banyak cerita mengenai kesatria.

Watak utama adalah seorang bangsawan yang miskin. Dia yakin bahawa tujuan para ksatria adalah untuk melindungi yang kurang bernasib baik dan lemah. Don Quixote memutuskan untuk mengulangi eksploitasi mereka, mendedikasikannya untuk Dulcinea yang indah. Sepanjang cerita, dia mendapati dirinya berada dalam pelbagai situasi lucu dan tidak masuk akal. Selalu ada halaman yang setia, petani, dan sekarang pelayan – Sancho Panza. Tidak lama kemudian, Don Quixote menyedari bahawa bagi semua orang dia hanya menjadi bahan ketawa dan selamanya meninggalkan imej seorang kesatria yang mengembara.

Buku ini akan menjadi hiburan yang indah dan menarik. Pembaca akan ketawa dan menangis ketika wira melawan kincir angin, menyalah anggap mereka sebagai raksasa raksasa, atau bertengkar dengan kawanan domba, memutuskan bahawa ini adalah tentera yang diubah oleh seorang penyihir.

'Count of Monte Cristo' Alexandre Dumas

Penilaian: 4.8

GRAF MONTE-CHRISTO ALEXANDER DUMA.jpg

Novel oleh penulis Perancis memasuki perbendaharaan sastera dunia dan menempati baris ketiga penilaian kami. Ia diterbitkan pada tahun 1844 dan segera mendapat kejayaan luar biasa, melampaui semua karya penulis yang lain. Sebelum menulis, Alexandre Dumas mempelajari arsip polis dan menemui kes pembuat kasut Francois Picot, yang menjadi contoh protagonis. Dan semasa melakukan perjalanan di Laut Mediterranean, dia melihat pulau Montecristo dan mengetahui legenda tentang kekayaan yang terkubur di sana.

Pelaut Marseille Edmond Dantes, melalui fitnah dan fitnah, berakhir di Château d'If. Setelah sekian lama berada dalam kurungan, dia memutuskan untuk mati, tetapi bertemu dengan Abbot Faria mengubah seluruh hidupnya. Dia bersumpah untuk membalas dendam terhadap pesalah dan mempersiapkan pelarian, yang dia berjaya. Setelah berada di pulau itu selama 14 tahun, setelah menemui harta karun, dia kembali ke rumah dan dengan murah hati memberi penghargaan kepada semua orang yang baik kepadanya, bahkan penyeludup yang menyelamatkannya, dan membalas dendam terhadap musuhnya. Segera dia menyedari bahawa dia sendiri menjadi penjahat dan berhenti, menyedari apa yang telah dia lakukan.

Novel ini difilemkan beberapa kali, muzikal dan persembahan dipentaskan berdasarkannya. Jalan cerita yang sangat menarik yang akan menarik minat semua generasi pembaca. Buku ini berbentuk desktop, ia dapat dibaca berulang kali.

'Faust' Johann Wolfgang von Goethe

Penilaian: 4.8

FAUST JOHANN WOLFGANG VON GETHE.jpg

'Faust' adalah karya falsafah penyair dan pemikir Jerman Goethe, di mana dia bekerja hampir sepanjang hidupnya selama 60 tahun. Ia menjadi kisah alkemis abad ke-16, penyerang perang Johann Faustus, yang paling dekat dengan kehidupan sebenar. Banyak legenda dan kisah luar biasa mendorong penulis pada masa yang berlainan untuk membuat buku-buku tentangnya, tetapi hanya Goethe yang dapat mencapai ketinggian seperti itu dan memasuki dana emas klasik dunia.

Penulis membangkitkan masalah baik dan jahat, yang selalu bertentangan dalam diri manusia. Watak utama, walaupun dia menjual jiwanya kepada syaitan, tetap seorang intelektual, seorang humanis, yang mengimpikan hidup bahagia untuk semua umat manusia. Dia dengan tegas mengikuti jalan yang diinginkan, membuat kesalahan, mengatasi kesulitan. Tetapi dia selalu harus membuat pilihan, bukan selalu yang tepat, akibatnya dia menyebabkan bahaya kepada orang lain.

Buku Goethe tidak hanya mencerminkan legenda, tetapi juga mitos kuno, cerita dari Alkitab, idea falsafah, cerita rakyat. Dia membuat lebih dari satu generasi umat manusia memikirkan makna kehidupan. Orang moden ditawarkan membaca yang luar biasa dan menarik, yang selalu relevan, menyenangkan dengan kebaruan dan, pasti, anda tidak akan bosan.

'Martin Eden' Jack London

Penilaian: 4.7

MARTIN Eden JACK LONDON.jpg

Tempat yang layak dalam ranking diduduki oleh karya Jack London, yang diterbitkan pada tahun 1909. Ia tidak kehilangan populariti dan hari ini ia termasuk dalam seratus buku terbaik sastera klasik dunia. Tindakan ini berlaku pada tahun-tahun awal abad ke-20. Watak utama adalah lelaki biasa bekerja dari kelas miskin. Seorang kenalan santai dengan seorang gadis dari keluarga kaya berkembang menjadi cinta.

Jurang sosial yang tidak terbatas tidak menghentikan Martin Eden, dan dia, dengan segala cara, ingin menjadi layak untuk dipilihnya dan menjadi sebahagian daripada masyarakat tinggi. Mengambil pendidikan diri, dia berhasrat untuk menjadi seorang penulis, belajar mengenai bayaran yang dibayar oleh penerbitan cetak kepada penulis. Ruth secara aktif membantunya dalam hal ini. Seorang pemuda belajar menulis dengan betul dan menyebut perkataan dengan betul, membaca buku.

Segera setelah percubaan yang tidak berjaya untuk menjual cerita, esei dan puisinya ke majalah, satu penerbitan bersetuju untuk menerbitkan karyanya. Tetapi kejayaan tidak membawa kepada kebahagiaan. Kecewa dalam segala hal dan cinta, Martin meninggalkan kota dengan kapal untuk tinggal sendirian di sebuah pulau kecil di lautan. Tetapi kehendak hidup meninggalkannya, dan dia melompat ke dalam air. Karya itu sangat dinamis, tragis, tetapi setelah membacanya, seseorang selalu bertanya-tanya apa yang paling penting dalam hidup ini: kehidupan yang diberi makan, kaya atau kehidupan yang tenang selaras dengan hati nurani seseorang.

Tambang Kuda Tanpa Kepala Reid

Penilaian: 4.7

RIDER TANPA KEPALA BACAAN UTAMA.jpg

Kisah misteri, yang ditulis oleh Mine Reed pada tahun 1865, berada di kedudukan berikutnya dalam ranking. Itu berdasarkan pengembaraan pengarangnya sendiri di Amerika. Tindakan itu berlaku pada pertengahan abad ke-19, ketika Amerika Syarikat menawan Texas dan mula menakluki wilayahnya yang luas. Penanam yang dulu kaya tetapi muflis dan keluarganya berpindah ke rumah baru yang terletak di padang rumput liar di barat daya.

Berkenalan dengan mustanger Maurice Gerald menimbulkan perasaan antara dia dan Louise, anak perempuan pendatang Woodley Poindexter. Anak saudaranya juga mempunyai pandangan terhadap seorang gadis, terutama kerana bapa saudaranya mempunyai hutang kewangan yang besar kepadanya. Penakut dan sombong, diatasi oleh rasa cemburu, Colhoun memutuskan untuk memusnahkan musuh, setelah membuat rancangan jahat. Tetapi dia tidak ditakdirkan untuk menjadi kenyataan, dan tidak lama kemudian dia sendiri mendapati dirinya berada di dermaga atas tuduhan membunuh saudara Louise Henry.

Kisah ini berakhir dengan pengakhiran yang bahagia. Maurice mendapat harta pusaka yang besar, mengahwini kekasihnya, membayar semua hutang keluarganya. Rakaman bacaan menarik dari halaman pertama. Buku ini akan menarik minat orang yang berlainan jantina dan usia. Anak lelaki dan perempuan, ibu dan bapa mereka, nenek dan datuk gembira membaca semula karya mengenai cinta dan benci, persahabatan dan pengkhianatan.

'Les Miserables' oleh Victor Hugo

Penilaian: 4.7

VICTOR GAGAL HUGO.jpg

Novel terhebat sepanjang masa dan bangsa diciptakan pada tahun 1862. Ia dengan serta-merta mendapat pujian kritikal dan sambutan hangat dari pembaca. Buku ini mengemukakan persoalan baik dan jahat, moral dan maksiat, tidak berperasaan dan responsif. Orang saleh dan pemberontak muncul sebagai dua sifat yang bertentangan dari satu individu.

Pada contoh Jean Valjean, jalan pemurnian moral ditunjukkan. Seorang bekas banduan menjadi orang soleh, terlibat dalam pengeluaran industri, menjaga pekerjanya. Watak-watak lain bersifat naturalistik dan setia memperbanyak masyarakat pada masa itu: budak lelaki jalanan Gavroche, samseng dari komuniti 'Cock's Hour', penduduk dari keluarga Thenardier. Di Les Miserables, Hugo berhasil tidak hanya membuat potret psikologi wira secara tepat, tetapi juga untuk menerangkan secara terperinci rumah, jalan, dan pemandangan kota.

Penulis bercerita tentang peristiwa-peristiwa yang berlaku pada masa lalu dan masa depan, dengan memberi fakta yang menarik kepada pembaca dan peluang untuk mengenali sejarah Perancis dengan lebih dekat pada awal hingga pertengahan abad ke-19. Membaca sangat menarik dan menarik, anda hanya berhenti di halaman terakhir. Tuan pena berjaya mencipta karya abadi yang telah dinikmati selama lebih dari 150 tahun.

'Three Comrades' Erich Maria Remarque

Penilaian: 4.7

TIGA KOMRADES ERICH MARIA REMARK.jpg

“Three Comrades” adalah buku yang layak memasuki peringkat karya klasik asing terbaik. Ini adalah novel tragis mengenai persahabatan dan cinta, hubungan manusia yang tidak selesa. Ia diterbitkan pada tahun 1936, dan 22 tahun kemudian ia diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia dan langsung mendapat cinta pembaca Rusia. Hari ini, berjuta-juta orang di seluruh dunia menganggap novel ini sebagai karya terbaik abad ke-20, yang kemudiannya difilmkan dan dipentaskan puluhan kali di pawagam, akibatnya popularitinya semakin meningkat.

Aksi ini bermula di Jerman pasca perang pada tahun 1928. Tiga rakan Robert, Otto dan Gottfried membuka sebuah kedai pembaikan. Mereka semua sangat meminati kereta. Pada salah satu perjalanannya, Robbie bertemu dengan seorang gadis yang menawan dan jatuh cinta padanya pada pandangan pertama. Mereka sangat berbeza, dan, walaupun ada ketimpangan sosial, mereka memiliki romantis yang menyentuh dan lembut.

Kenangan mengerikan menyeksa watak utama, gema perang tidak akan ditinggalkan begitu sahaja. Buku ini menunjukkan secara mendalam masalah generasi 'hilang'. Orang muda tidak dapat melupakan semua kengerian masa perang, yang meninggalkan tanda pada setiap mereka, dan tidak dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan yang damai, menjadi anggota masyarakat yang tidak perlu.

'Orang Tua dan Laut' Ernest Hemingway

Penilaian: 4.6

LELAKI LAMA DAN HEMINGWAY LAUT ERNEST.jpg

Yang terakhir, diterbitkan sepanjang masa pengarang, karya itu diterbitkan pada tahun 1952. Setahun kemudian, penulis dan wartawan Amerika Ernest Hemingway dianugerahkan Hadiah Pulitzer, dan dua tahun kemudian dia menerima Hadiah Nobel untuk kemahiran yang ditunjukkan dalam The Old Man and the Sea. Di tengah-tengah cerita adalah nelayan Kuba Santiago. Sudah hampir tiga bulan dia tidak mendapat tangkapan. Orang di sekelilingnya menganggapnya tidak bernasib baik, dan dia juga mula berfikir begitu.

Satu-satunya kawan dan sokongan untuk lelaki tua itu adalah lelaki Manolin, yang dilarang memancing dengan Santiago, tetapi dia membantu dalam segala hal: membawa peralatan, menyiapkan makanan, memimpin perbualan. Suatu hari lelaki tua itu pergi ke laut dan nasib yang luar biasa tersenyum kepadanya: dia menangkap marlin raksasa yang panjangnya lebih dari lima meter. Selama dua hari dua malam dia berusaha menghantar ikan ke pantai. Dia bercakap dengannya, memahami kesakitan dan mati pucuknya, memanggil kakaknya. Pada hari ketiga, jerung tertarik dengan darah marlin. Lelaki tua itu membunuh lima daripadanya, tetapi selebihnya memakan bangkai ikan sepenuhnya.

Santiago menuju ke pantai setelah memastikan dia memang tidak bernasib baik. Kerangka yang ditinggalkan oleh kapal menarik perhatian penduduk tempatan. Berdasarkan karya, filem dan siri televisyen, kartun, dan persembahan dibuat. Ini menyentuh pembaca hingga ke lubuk jiwanya, memaksanya untuk membaca berulang kali.

'The Little Prince' Antoine de Saint-Exupery

Penilaian: 4.6

THE LITTLE PRINCE ANTOINE DE SAINT-EXUPERI.jpg

Peringkat kami berakhir dengan karya kegemaran berjuta-juta orang di seluruh dunia. Buku penulis Perancis yang paling terkenal, The Little Prince, diterbitkan pada tahun 1943 dan diilhamkan oleh editor Curt Hitchcock, yang pernah melihat Antoine memaparkan patung anak laki-laki di atas meja di sebuah restoran. Ternyata penulis membayangkan rakan yang dia simpan dalam hatinya. Editor mencadangkan menulis kisah dongeng untuk kanak-kanak. Hasilnya adalah perumpamaan yang menguasai minda orang dewasa.

Semua ilustrasi dibuat sendiri oleh Antoine de Saint-Exupéry dan merupakan sebahagian daripada karya. Kisah falsafah menceritakan kisah seorang budak lelaki misteri dari planet lain yang bertemu dengan juruterbang yang melakukan pendaratan kecemasan di Sahara yang gerah.

Putera kecil itu bercakap mengenai pengembaraannya. Dia pergi untuk belajar Galaxy dan dalam perjalanannya menemui watak yang berbeza: seorang ahli geografi, seorang raja, seorang pemabuk, seorang pelita. Prototaip putera adalah pengarangnya sendiri pada zaman kanak-kanak. Dia suka menatap bintang-bintang untuk waktu yang lama, yang digelarnya sebagai 'Sleepwalker'. Idea utama penulis: “Semua orang dewasa adalah kanak-kanak, hanya sedikit yang mengingatnya.”


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen