19 pencari ikan terbaik untuk memancing bot dan pantai

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Bagaimana memilih pencari ikan untuk memancing?

Proses memilih alat gema suara, seperti produk lain di pasar besar, dikaitkan dengan sejumlah kriteria tertentu. Mereka ditentukan oleh fungsi model, tujuannya (untuk memancing dari kapal atau dari pantai), serta parameter yang telah terbukti dengan kedatangan peranti baru di pasaran. Untuk membuat pilihan yang tepat, majalah mengesyorkan untuk memperhatikan kriteria berikut:

  1. Kuasa kerja yang dinilai. Parameter yang bertanggungjawab untuk kualiti echo sounder. Secara amnya, semakin tinggi nilai daya, semakin mendalam alat berguna yang dapat diimbas, dan kawasan perairan cetek yang lebih tepat diperincikan. Petunjuk optimum parameter ini boleh berbeza-beza antara 300 hingga 500 watt. Namun, untuk menyelesaikan masalah peningkatan produktiviti memancing dengan ketara, anda boleh memilih model yang lebih hebat.
  2. Julat frekuensi operasi adalah faktor penting kedua dalam memilih alat gema yang baik, yang menentukan kedalaman dan lebar kawasan yang diimbas. Peranti dengan nilai frekuensi rendah berfungsi pada kedalaman yang besar, namun ia memberikan gambaran yang kurang jelas dan tepat. Pada gilirannya, pembunyikan gema frekuensi tinggi membolehkan anda mendapatkan gambar yang terperinci hingga sekecil-kecilnya, tetapi hanya pada kedalaman yang cetek. Pilihan yang optimum dalam hal ini adalah bunyi echo dengan kemampuan untuk menukar frekuensi (misalnya, pada 83, 125 dan 250 kHz), kerana terdapat sebagian besar dari mereka di pasar moden.
  3. Pilihan paparan. Kriteria umum yang merangkumi ukuran skrin kerja, kualiti gambar dan jumlah maklumat yang dipaparkan. Ini mempengaruhi kemudahan penggunaan echo sounder dan kemungkinan persiapan yang lebih terperinci untuk proses memancing. Selain itu, ukuran skrin (ditambah dengan kontras dan kejelasan) secara signifikan mempengaruhi persepsi gambar dalam cahaya matahari.
  4. Sensitiviti sensor. Parameter ini sangat jarang diberikan sebagai yang utama, walaupun memainkan peranan yang agak penting dalam pengoperasian echo sounder. Sensitiviti tinggi, biasanya diamati pada frekuensi operasi rendah (50-83 kHz), menghasilkan kualiti gambar yang baik, tetapi sensor dipengaruhi oleh bunyi bising. Hal yang sebaliknya berlaku dengan kepekaan yang rendah, oleh itu, untuk mencapai keseimbangan maksimum, utamakan model dengan kemampuan untuk menyesuaikan ciri ini.

Penarafan penggema gema terbaik untuk memancing

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Penggema gema pegun terbaik 1 Lowrance HOOK-7x RUB 44 540
2 Garmin STRIKER PLUS 4 17 501 RUB
3 Humminbird HELIX 5 SONAR RUB 21,500
Sounder mudah alih terbaik 1 Lebih Mendalam Smart Sonar PRO + RUB 20,900
2 Humminbird PiranhaMAX 197c PT
3 LUCKY FF718LiCD RUB 9,990
4 Rivotek Fisher 35 RUB 9,990
5 'Pengamal' ER-6Pro2 RUB 6,950
Pencari ikan terbaik dengan GPS 1 Garmin Echomap PLUS 92SV RUB 78,700
2 Humminbird HELIX 7 CHIRP DI GPS G2N RUB 62,090
3 Lowrance HOOK2 7x GPS RUB 47 720
4 Garmin STRIKER PLUS 5CV RUB 34,790
5 Lowrance HOOK2 5x GPS RUB 25,000
Pencari ikan terbaik dengan mod 3D 1 Lowrance HDS-9 Karbon RUB 184,850
2 Raymarine AXIOM 12 RV RUB 263,700
3 Simrad GO7 XSE RUB 85,570
4 Kombo Humminbird 788ci HD RUB 38,450
Pencari ikan terbaik untuk memancing musim sejuk 1 LUCKY FF718 (Sinar Ray) RUB 5,290
2 Rivotek Fisher 10 RUB 3,600

Penggema gema pegun terbaik

Lowrance HOOK-7x

Penilaian: 4.9

Lowrance HOOK-7x

Lowrance HOOK-7x berada di tangga teratas kerana prestasi luar biasa dalam julat frekuensi operasi, yang mana anggota segmen pasaran lain tidak dapat mengulangi (atau bahkan hampir). Secara struktural, ia merangkumi dua modul: kawalan (konsol) dan modul penyinaran, yang merangkumi sensor sensitif. Perlu diperhatikan bahawa frekuensi operasi peranti dapat berubah dengan lancar, dalam kisaran dari 83 hingga 800 kHz, bagaimanapun, dengan variasi yang signifikan (dan dapat dimengerti dalam situasi seperti itu) dalam sudut pandangan. Walau bagaimanapun, batasan sempadan yang kelihatan tidak berpengaruh pada jarak, yang juga dapat bervariasi dalam jarak 90-300 meter.

Dari segi ciri ergonomik dan tapak, Lowrance HOOK-7x secara berhati-hati 'dibungkus' dalam sarung getah dan mempunyai peringkat IPx7. Resolusi skrin 7 inci, dibuat dalam format 16: 9, adalah 800×480 piksel. Terdapat asas tambahan tambahan, seperti sensor GPS dan kad microSD. Sounder echo seperti itu sangat bernilai, namun, kerana ciri-ciri prestasi yang diperpanjang, ia dapat mengumpulkan semua kos perolehan dengan cepat.

Kelebihan

  • keupayaan untuk bekerja dalam julat frekuensi yang luas (83-800 kHz);
  • tahap perlindungan yang tinggi terhadap tekanan mekanikal dan air;
  • paparan besar dengan gambar definisi tinggi;
  • jarak baik (90-300 m);
  • Nisbah harga dan kualiti yang optimum.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Garmin STRIKER PLUS 4

Penilaian: 4.8

Garmin STRIKER PLUS 4

Suara gema pegun yang sangat baik untuk memancing dari pantai, yang popularnya disebabkan oleh margin keselamatannya yang sangat baik, ditambah dengan sejumlah besar memori dalaman. Dengan perisian Quickdraw Contours yang dipatenkan oleh Garmin, Striker Plus 4 secara automatik dapat membuat dan menyimpan peta perairan hingga 8,000 kilometer persegi. Berkat pelaksanaan fungsi ini, pemancing secara bebas dapat mengesan berbagai perubahan kedalaman, serta kebiasaan dan tempat pengumpulan ikan yang biasa.

Walau bagaimanapun, 'chip' kartografi model itu tidak berakhir di sana. Secara lalai, pencari ikan dilengkapi dengan penerima GPS yang kuat dari kilang, dengan itu anda boleh membuat laluan terkini dengan titik arah yang ditandai dan melihat kelajuan kapal semasa. Selebihnya Striker Plus 4 kelihatan cukup standard: sensor dual-beam dapat berfungsi dengan frekuensi yang berlainan tahap, layar 4.3 inci dilengkapi dengan lampu latar, dan semua elektronik diletakkan di bawah casing kalis air yang boleh dipercayai.

Kelebihan

  • fungsi kartografi telah dilaksanakan dengan kemampuan menyimpan peta terperinci takungan dengan luas keseluruhan sehingga 8000 kilometer persegi;
  • kualiti tinggi gambar yang dihantar;
  • sensor echolocation yang cekap dengan dua pancaran frekuensi tindakan yang berbeza;
  • ketepatan pengesanan yang tinggi.

keburukan

  • harga tinggi.

Humminbird HELIX 5 SONAR

Penilaian: 4.7

Humminbird HELIX 5 SONAR

Model sonar SONAR dari Hummingbird adalah versi terkini dari siri HELIX 5 yang popular, yang merangkumi beberapa peningkatan. Pertama, perlu diperhatikan paparan lima inci yang dikemas kini dengan resolusi 480×800 dpi dan 256 warna TFT, yang telah diperoleh dengan ketara dalam parameter kejelasan gambar dan kandungan maklumat umum. Untuk memudahkan penggunaan peranti dalam gelap, lampu latar LED yang kuat disediakan, yang tersisa di sini dari versi standard.

Inovasi utama Humminbird HELIX 5 SONAR menyangkut peralatan dengan sensor penjejakan dua rasuk yang beroperasi pada frekuensi 200 dan 83 kHz (masing-masing dengan sudut pandangan 20 dan 60 darjah). Pada masa yang sama, rasuk ini dapat berfungsi secara berasingan atau serentak, memberikan maklumat yang relevan ke paparan terpisah. Agar maklumat itu sangat tepat, penapis bunyi SwitchFire dipasang pada sonar sebagai modul tambahan, yang berfungsi dengan pangkalan data frekuensi 'parasit' yang dimuat ke dalam sistem. Dan akhirnya, perlu diperhatikan tahap kekuatan tinggi echo sounder secara keseluruhan: dalam mod operasi nominal ia menghasilkan tenaga sehingga 500 W, yang merupakan hasil yang baik walaupun untuk model pegun.

Kelebihan

  • mutu kerja yang baik (beberapa tahap perlindungan terhadap air dan kejutan);
  • kuasa output tinggi RMS (500 W);
  • keupayaan untuk bekerja dalam mod dua rasuk;
  • pengecaman ikan secara automatik, pengesanan suhu air dan fungsi penyaringan paparan.

keburukan

  • harga tinggi.

Sounder mudah alih terbaik

Lebih Mendalam Smart Sonar PRO +

Penilaian: 4.9

Lebih Mendalam Smart Sonar PRO +

Deeper Smart Sonar PRO + mewakili pendekatan baru secara konseptual untuk pembuatan sonar, layak menduduki barisan teratas dalam ranking terbaik. Karyanya didasarkan pada penyusunan peta terperinci kedalaman air, gambar yang informatif, perincian tepat dan sangat difahami.

Pengoperasian sensor Sonar PRO + mudah alih (berdiameter 65 milimeter dan berat 100 gram) dimulakan dengan pemutus biasa ke air menggunakan pancing dan penyegerakan dengan telefon pintar di platform Android atau iOS. Sambungan wi-fi yang stabil memungkinkan untuk menerima gambar pada jarak hingga 100 meter tanpa takut terputusnya sambungan dan kehilangan data berharga. Walaupun kedinginan awal pengguna terhadap pemerolehan echo sounder yang inovatif, tahap penjualan secara beransur-ansur mencapai indikator yang diharapkan. Kelebihan utama Deeper Smart Sonar PRO + adalah tahap kebolehpercayaan yang tinggi, kualiti gambar yang dihasilkan dengan baik, serta ketahanan dan kesesuaian dalam konteks pengembangan teknologi “pintar”.

Kelebihan

  • dimensi kecil pengesan sensor (diameter 65 mm);
  • prestasi cemerlang fungsi yang diberikan;
  • kerja keras pengeluar mengenai ketahanan elemen echo sounder mudah alih;
  • sambungan yang stabil dengan peranti yang disegerakkan;
  • kemungkinan peralatan pilihan dengan kamera video.

keburukan

  • tidak ditemui.

Humminbird PiranhaMAX 197c PT

Penilaian: 4.8

Humminbird PiranhaMAX 197c PT

Bunyi gema dwi-rasuk yang kuat dari versi mudah alih, potensinya sering melebihi model-model berwayar lengkap. Sebenarnya, tidak ada alasan untuk mengharapkan sesuatu yang berbeza dari perangkat mahal seperti itu: Hummingbird sengaja mendekati peralatan Piranha. Dengan kehendak penyelidikan konstruktif, echo sounder masing-masing menerima pemancar dengan frekuensi pancaran 400 dan 225 kHz. Daya keluaran stabil peranti ini ialah 300 watt, tetapi pada nilai puncaknya dapat mencapai 2400 watt.

Humminbird PiranhaMAX 197c PT mempunyai layar warna yang cukup lebar dengan petunjuk suhu air dan kedalaman kerja yang ditulis secara organik, ditambah dengan paparan pelepasan bawah yang tepat. Sebagai langkah perlindungan, semua alat elektronik dibungkus dalam sarung kalis air “soft-touch” dengan pemasangan universal. Menurut pengguna, echo sounder ini adalah pembantu yang sangat baik dalam apa saja jenis penangkapan ikan (dari kapal atau pantai), dengan sepenuhnya menampung kos pembeliannya.

Kelebihan

  • Nisbah harga dan kualiti terbaik;
  • menahan beban kuasa output yang ketara;
  • bekerja dalam julat cakrawala kedalaman 'dekat';
  • ergonomi peranti yang baik (dimensi + bahan).

keburukan

    • tidak ditemui.

LUCKY FF718LiCD

Penilaian: 4.7

LUCKY FF718LiCD

Lucky FF718 LiCD adalah percubaan asli untuk membuat fishfinder hibrid mudah alih, yang dikurniakan dengan fungsi versi berwayar lengkap. Untuk operasi yang berdiri sendiri, ia dilengkapi dengan bateri lithium-kadmium yang kuat, seperti yang ditunjukkan oleh awalan “LiCD” pada nama itu sendiri. Berbeza dengan pesaing terdekat, bahagian tengah sistem disesuaikan untuk memilih julat frekuensi operasi dalam mod automatik. Ngomong-ngomong, ada tiga daripadanya, dalam echo sounder: 83 kHz (dengan sudut tontonan 60 °), 125 kHz (dengan pandangan pada 90 °) dan 250 kHz dengan indeks penglihatan terkecil (terowong) – hanya 20 °.

Sebagai langkah perlindungan terhadap kesan negatif air dan udara dengan kelembapan tinggi, elektronik Lucky FF718 diletakkan dalam kotak getah, parameter ergonomiknya diperhatikan dengan ketepatan yang terdapat pada syarikat China. Fakta penting bagi pengguna domestik adalah kehadiran terjemahan antara muka Rusia, yang menjadikan pengendalian gema lebih mudah dan mudah difahami.

Kelebihan

  • bekerja dalam tiga nilai frekuensi yang ditetapkan (83, 125 dan 250 kHz);
  • kos rendah;
  • ergonomi yang baik;
  • antara muka kawalan yang mudah dan intuitif.

keburukan

  • tidak ditemui.

Rivotek Fisher 35

Penilaian: 4.6

Rivotek Fisher 35

Sounder echo portable dual-beam Fisher 35 tergolong dalam kategori peranti yang agak mahal di segmennya, membenarkan harga tinggi dengan memasukkan teknologi inovatif. Dalam kes ini, kita berbicara mengenai fungsi proprietari “A-Scope”, yang membolehkan anda meningkatkan momen mengesan ikan dalam jarak bunyi echo hingga beberapa milisaat. Secara amnya, pengesanan dan pengimbasan pelepasan bawah dilakukan oleh sensor dua rasuk yang beroperasi di jalur 83 dan 200 kHz. Dalam kes ini, sudut pandangan masing-masing adalah 60 dan 20 darjah.

Ciri lain Fisher 35 termasuk layar anti silau 512 warna, kemampuan untuk mengubah latar belakang, dan lampu latar LED yang terang. Keputusan yang agak kontroversial adalah untuk melengkapkan peranti mudah alih seperti itu dengan empat bateri AAA, yang, walaupun ia menunjukkan rizab tenaga yang besar, tetapi membicarakan proses bekalan kuasa yang tidak optimum. Walau bagaimanapun, nuansa ini tidak banyak mempengaruhi pengoperasian echo sounder, sedikit merosakkan ergonominya, tetapi menjamin operasi yang stabil sepanjang sesi memancing.

Kelebihan

  • operasi stabil pada frekuensi yang ditentukan tanpa gangguan;
  • prestasi paparan berkualiti tinggi;
  • ketepatan tinggi dalam menentukan lokasi ikan;
  • Nisbah harga dan kualiti yang optimum.

keburukan

  • proses penyusuan tidak dioptimumkan.

'Pengamal' ER-6Pro2

Penilaian: 4.5

Pengamal ER-6Pro2

Dianugerahkan untuk masuk ke dalam penilaian echo sounder “Praktik” ER-6Pro2 pembangunan terbaik dan domestik, yang dirancang untuk penggunaan sepanjang musim. Seperti yang diperhatikan oleh pengeluar, kelebihan utama peranti ini adalah tahap perlindungan yang tinggi terhadap pengaruh mekanikal dan hidraulik, serta kepekaan yang tinggi dari sensor penjejakan. Yang terakhir, dengan cara ini, dapat membedakan jig walaupun dari jarak 20 meter, berada dalam urutan air yang keruh.

Ambang yang lebih rendah untuk suhu operasi juga merupakan titik kuat “Praktisi” ER-6Pro2, dan mencapai -30 darjah Celsius. Hasil ini dicapai berkat penggunaan kabel tahan fros khas sebagai jalinan kawat, yang kebal terhadap lenturan dan keretakan sejuk. Peranan bateri yang boleh dicas semula dalam echo sounder ini dilakukan oleh bateri AA biasa (Duracell Turbo Max set), sumbernya (berkat penggunaan kuasa yang dioptimumkan) berlangsung selama 150-200 jam penggunaan. Ini adalah pilihan belanjawan terbaik bagi mereka yang gemar memancing produktif, yang bersedia sedikit menjejaskan ergonomi demi kebolehpercayaan yang tinggi.

Kelebihan

  • rintangan fros tinggi (hingga -30 darjah Celsius);
  • harga menarik;
  • operasi sehingga 200 jam dengan satu set bateri;
  • kerja serius mengenai kekuatan dan prestasi pelindung kes.

keburukan

  • tahap ergonomi rendah.

Pencari ikan terbaik dengan GPS

Garmin Echomap PLUS 92SV

Penilaian: 4.9

Garmin Echomap PLUS 92SV

Sounder gema yang terbesar dan pada masa yang sama paling produktif dalam segmen ini, tanpa syarat menuntut kedudukan pertama dalam penarafan terbaik. Ini memiliki layar WVGA 9-inci dengan resolusi 480×800 piksel dan lampu latar LED khas dengan kawalan kecerahan stepless. Ia dilengkapi dengan sensor pengimbasan yang sangat kuat dan sangat menuntut yang mampu beroperasi pada sebilangan besar nilai frekuensi diskrit. Agar tidak berasas, berikut adalah senarai terperinci:

semasa bekerja dalam mod sonar 2D CHIRP standard: variasi 150-240 kHz dengan sudut tontonan masing-masing 24 dan 16 darjah;

Mod CHIRP ClearVu dan SideVu: pada 425 atau 485 kHz dengan pandangan 2 dan 50 darjah, serta dalam julat 790-850 kHz dengan jarak pandang 1 terowong dan standard 30 darjah.

Di antara kelebihan lain Garmin Echomap PLUS 92SV, perlu diperhatikan bahawa ia dilengkapi dengan modul wi-fi dan skrin sentuh penuh yang sesuai dengan navigasi dan penggunaan umum antara muka. Ya, model seperti itu sama sekali tidak kecil: para pembangun dari Garmin telah berusaha membuat alat elit yang ditujukan terutamanya kepada para profesional. Dan mereka berjaya, kerana pemancing biasa jarang mempunyai suara gema ini.

Kelebihan

  • sebilangan besar julat frekuensi operasi;
  • kualiti kerja yang tinggi;
  • kehadiran modul wi-fi untuk menggunakan navigasi dan rangkaian format WPA / WPA2;
  • Paparan skrin sentuh 9-inci untuk kawalan sonar dan pembacaan maklumat yang mudah;
  • tahap perlindungan serius terhadap 'pengisian' dari pelbagai jenis faktor negatif.

keburukan

  • elitisme, dinyatakan dalam fokus pada kumpulan pemancing profesional tertentu.

Humminbird HELIX 7 CHIRP DI GPS G2N

Penilaian: 4.8

Humminbird HELIX 7 CHIRP DI GPS G2N

Selangkah lagi dari kedudukan teratas peringkat adalah model echo sounder yang sangat hebat dari Hummingbird, yang dapat menawarkan prestasi yang sangat baik dan simpanan memori yang sangat baik untuk menyimpan laluan trek. Ngomong-ngomong, menurut titik terakhir, HELIX 7 CHIRP DI GPS G2N 7-inci jauh lebih rendah daripada pesaing pada orang yang menggunakan GPS Lowrance HOOK2 7x, yang menjadikan mereka peranti yang hampir sama dengan set nuansa kehilangan yang sederhana. Oleh itu, dalam bunyi echo ini, anda hanya dapat menyimpan 2500 titik jalan, 50 laluan dan 50 trek (masing-masing 20,000 markah).

Dua program (Navionics + dan AutoChart Live) digunakan di sini sebagai sokongan kartografi, yang merupakan ciri positif penting dari echo sounder. Di samping itu, dengan banyak pilihan julat frekuensi operasi, HELIX 7 CHIRP DI GPS G2N mampu mengubah sudut pandangan, menetapkan nilai liputan sonar dari 16 hingga 28, 45 dan 75 darjah. Bingkai kedalaman imbasan maksimum juga sedikit berubah, masing-masing mengambil nilai 105 dan 200 meter. Dari sudut kos, bunyi echo ini kelihatan terlalu mahal, namun disebabkan oleh sebilangan besar teknologi yang dilaksanakan dan kualiti pembuatan yang umum, kelemahan ini benar-benar diratakan.

Kelebihan

  • kombinasi harga dan kualiti yang optimum;
  • isyarat output kuasa tinggi;
  • pengimbasan kedalaman yang panjang;
  • empat nilai sudut pandangan (pada 18 frekuensi operasi);
  • asas besar teknologi yang dilaksanakan.

keburukan

  • bukan jumlah memori dalaman terbesar untuk menghafal laluan.

Lowrance HOOK2 7x GPS

Penilaian: 4.8

Lowrance HOOK2 7x GPS

Dua kedudukan di atas model 5x adalah sounder gema GPS Lowrance HOOK2 7x yang diperbaharui, perbezaan utamanya adalah asas memori yang lebih 'kembung' untuk menyimpan laluan dan titik jalan. Dengan kata lain, peranti ini ditujukan untuk ekspedisi yang serius di kawasan yang luas, di mana terdapat keperluan untuk menandakan renang secara berterusan di peta GPS. Secara umum, sehingga 100 laluan dapat disimpan di sini (masing-masing 50 poin), kira-kira 3,000 titik jalan sewenang-wenangnya, dan 100 trek (masing-masing boleh mengandungi 10,000 markah).

Jika tidak, fungsi dan ciri-ciri GPS Lowrance HOOK2 7x sama dengan versi 5x – semuanya kecuali ukuran paparan. Dalam kes ini, kita membincangkan pengembangan bingkai hingga 7 inci dengan resolusi, warna dan tahap lampu latar yang sama. Secara umum, keputusannya tidak buruk, tetapi keengganan pengeluar untuk menyelidiki proses pembezaan produknya sendiri sangat jelas. Dan orang Amerika dapat difahami: laju perkembangan teknologi semasa memerlukan sekurang-kurangnya sedikit penahanan tempatan atas nama keuntungan yang lebih besar.

Kelebihan

  • paparan 7 inci yang dikemas kini;
  • beberapa nilai frekuensi kerja: 200 (CHRIP sonar), 455 (pandangan bawah) dan 800 kHz (pandangan atas);
  • sejumlah besar memori dalaman untuk menyimpan laluan, titik dan trek kartografi;
  • tahap kualiti optimum.

keburukan

  • sama dengan Lowrance HOOK2 5x GPS.

Garmin STRIKER PLUS 5CV

Penilaian: 4.7

Garmin STRIKER PLUS 5CV

Wakil Garmin yang lain, merujuk kepada rangkaian sound echo standard dengan fungsi navigasi GPS yang dilaksanakan. Dari segi mod operasi, ini adalah versi lanjutan Striker Plus 4 yang dibincangkan di atas, memberikan tahap ketepatan yang lebih besar ketika membuat laluan kartografi. Peningkatan prestasi yang ketara dicapai berkat penggunaan penerima GPS yang lebih kuat (dengan frekuensi 5 Hz).

Perubahan positif lain pada Striker Plus 5CV termasuk peningkatan layar hingga 5 inci, peningkatan kualitas gambar yang dipancarkan (karena pendekatan terpadu untuk pengurangan kebisingan dan kalibrasi tampilan), serta perluasan julat suhu operasi. Mulai sekarang, echo sounder dapat berfungsi dengan baik pada suhu -20 dan +70 darjah Celsius, yang menjadikannya alat penuh untuk penggunaan sepanjang tahun.

Kelebihan

  • banyak teknologi terpakai (AutoGain, UltraScroll, Quickdraw Contours, dll.);
  • kualiti tinggi gambar yang dihantar;
  • penerima GPS yang kuat di pangkalan;
  • keupayaan untuk bekerja dalam beberapa julat frekuensi.

keburukan

  • harga yang sangat tinggi.

Lowrance HOOK2 5x GPS

Penilaian: 4.7

Lowrance HOOK2 5x GPS

Versi SplitShot dari echo sounder yang menarik dari syarikat Amerika Lowrance telah mendapat tempat dalam ranking terbaik dengan pelbagai frekuensi operasi, memberikan dinamika memancing yang sangat baik baik dari perahu maupun dari garis pantai. Peranti yang cukup padat dengan layar 5 inci selalu bertindak balas dengan tepat dan jelas terhadap penampilan ikan di kawasan lokasi, yang segera dilaporkan kepada pemancing dengan pemberitahuan suara. Sensor dual-beam model ini beroperasi pada frekuensi 200 dan 455/800 kHz, memberikan kedalaman pengimbasan masing-masing 91 dan 152 meter, dan memakan daya dari 200 hingga 500 watt.

Dari sudut pandang operasi penerima navigasi GPS Lowrance HOOK2 5x, ia dianggap sebagai salah satu model terbaik di segmennya. Modul aktif melakukan tugas yang sangat baik dengan membina laluan, menandakan titik kawalan dan menyiarkan kelajuan perkiraan kapal. Mungkin kelihatan aneh, tetapi satu-satunya nuansa negatif terhadap model ini dapat dianggap sebagai toleransi suhu yang agak sederhana, antara -15 hingga +55 darjah Celsius. Dan jika pada musim sejuk masih perlu digunakan dengan berhati-hati dan enak, maka pada musim panas tidak ada yang mencegah pemancing memaksimum mungkin dari peranti

Kelebihan

  • tahap kos optimum;
  • jarak jauh echolocation (dari 91 hingga 152 meter);
  • nilai tinggi frekuensi operasi (dari 200 hingga 800 kHz);
  • gambar berkualiti tinggi;
  • menu kawalan yang mudah dan ergonomi am.

keburukan

  • ambang suhu penggunaan minimum yang rendah (berbanding dengan pesaing).

Pencari ikan terbaik dengan mod 3D

Lowrance HDS-9 Karbon

Penilaian: 5.0

Lowrance HDS-9 Karbon

Tempat utama dalam penarafan masuk ke sistem yang agak mahal dan tidak kurang berfungsi (daripada Raymarine AXIOM 12 RV) dari Lowrance, yang mempunyai banyak memori untuk menyimpan laluan (lebih dari 200) dan pelbagai label (sehingga 5000). Walau bagaimanapun, keseronokan bunyi echo 3D tidak terhad kepada perkara ini. Berkat pengenalan pemancar 'Multiple select Lowrance and Airma' ke dalam sistem, julat frekuensi operasi peranti telah meningkat dengan ketara dalam pelbagai, serta sudut yang disesuaikan untuk ini. Walau bagaimanapun, hanya dua parameter frekuensi (455 dan 800 kHz) yang ditampilkan dalam spesifikasi umum, yang menunjukkan sifat opsional dari nilai lain.

Walaupun kehilangan ukuran paparan yang tidak ketara – di sini sama dengan 9 inci – Lowrance HDS-9 Carbon memberikan kualiti gambar yang paling tinggi, bergantung pada resolusi (1280×720 piksel) dan konfigurasi tetapan halus (bersama dengan anti silau dan lampu latar). Kedalaman pengimbasan maksimum, sama dengan 1524 meter, juga memerlukan sebutan wajib. Untuk keperluan apa, bunyi echo mungkin diperlukan oleh nelayan domestik biasa – kita hanya dapat meneka. Namun, hakikat bahawa sistem seperti itu ada di pasaran bermakna seseorang masih berminat dengannya.

Kelebihan

  • nilai besar julat kedalaman yang diimbas (sehingga 1524 meter);
  • sejumlah besar memori dalaman yang digunakan untuk menyimpan peta dan menghafal lebih daripada 200 laluan;
  • gambar berkualiti tinggi;
  • kemungkinan peralatan pilihan dengan sonar berfungsi pada satu set frekuensi yang berbeza;
  • Tenaga radiasi 500 watt.

keburukan

  • harga tinggi.

Raymarine AXIOM 12 RV

Penilaian: 4.9

Raymarine AXIOM 12 RV

Raymarine AXIOM 12 RV berlepas dari kanon konsep echo sounder standard, merangkumi kemiripan sistem sonar dan navigasi pelbagai fungsi. Dengan teknologi RealVision3D yang komprehensif, Raymarine telah mempelopori standard baru untuk kualiti imbasan mendalam, tetapi tidak berhenti di situ. Sebaliknya, tablet yang nampaknya sederhana telah menjadi asas sebenar untuk penambahan pilihan. Oleh itu, sistem navigasi lokasi dapat dikembangkan dengan menambahkan radar (seperti Quantum), imager termal, kamera, autopilot, sensor imbasan tambahan, dll.

Untuk membolehkan penyatuan yang lancar dengan platform kawalan (seperti telefon pintar dan alat lain), Raymarine AXIOM 12 RV telah dilengkapi dengan modul wi-fi dan Bluetooth. Fakta ini tercermin dalam kemudahan dan kemudahan menangani echo sounder 'modis', bagaimanapun, terutama dari pemancing Barat. Mereka yang berani membeli barang mahal di Rusia memberi penghormatan kepada resolusi tinggi paparan 12 inci (1280×800 piksel), penguat modul navigasi (10 Hz) yang baik, serta tahap ketahanan kelembapan yang tinggi.

Kelebihan

  • keupayaan untuk memperluaskan sistem dengan menambahkan komponen tambahan;
  • ketersediaan modul untuk sambungan tanpa wayar dengan telefon pintar dan tablet;
  • Paparan 12 inci dengan kualiti gambar yang sangat baik;
  • Daya sinaran berkadar 600 W;
  • keupayaan pelayaran yang sangat baik.

keburukan

  • harga yang sangat tinggi (lebih daripada 200,000 rubel).

Simrad GO7 XSE

Penilaian: 4.8

Simrad GO7 XSE

Sounder gema ini adalah tablet khusus dengan kemampuan untuk mempelajari badan air secara menyeluruh: dari butiran terkecil dari topografi bawah hingga jenis dan ukuran ikan di lokasi tertentu. Semua pemerhatian dilakukan dengan memaparkan maklumat pada paparan skrin sentuh 7 inci, yang menyembunyikan 'pemadat' yang sangat menarik. Terdapat kedai data khas yang dirancang untuk mengisi laluan dan titik yang disimpan, serta menempatkan pangkalan data yang besar, yang merangkumi C-MAP, Navionics, NV Digital dan banyak lagi.

Mematuhi tren zaman kita, modul wi-fi telah memasuki peralatan standard Simrad GO7 XSE, dan ini memungkinkan untuk mengawal bunyi gema dari mana-mana telefon pintar yang berpasangan di platform Android atau iOS. Masalah utama semua kemegahan ini adalah relevansi rendah di kalangan nelayan sekolah lama, yang jumlahnya berlaku hingga hari ini. Walau bagaimanapun, tidak perlu dibincangkan mengenai penjualan sifar di Rusia: model-model ini secara aktif dibeli, walaupun harganya sama sekali tidak rendah.

Kelebihan

  • Keupayaan untuk bekerja dengan sonar Jalur Lebar dan CHIRP;
  • sebilangan besar kad pra-pemasangan untuk setiap selera;
  • skrin besar 7 inci dengan pembiakan warna berkualiti tinggi dan gambar definisi tinggi;
  • pemasangan berkualiti tinggi + tahap perlindungan yang tinggi.

keburukan

  • tahap populariti rendah di kalangan nelayan amatur domestik;
  • kos pembelian yang tinggi.

Kombo Humminbird 788ci HD

Penilaian: 4.7

Kombo Humminbird 788ci HD

Kedengarannya pelik dalam konteks umum penilaian pengeluar, tetapi Humminbird 788ci HD Combo adalah wakil termurah dari penggema gema 3D berkualiti tinggi di pasaran. Terutama digunakan untuk memancing dari kapal, peranti ini menyediakan imbasan bawah yang sangat informatif, memberikan gambar yang sangat jelas langsung ke paparan 5 inci kecil (640×640 piksel dan 256 warna TFT). Kedalaman pengimbasan dengan sensor dua rasuk (dengan rasuk 20 dan 60 darjah) dapat mencapai hingga 330 meter, yang memudahkan menangkap perairan laut.

Seperti semua sound echo canggih, Humminbird 788ci HD Combo mempunyai sistem navigasi dan pemetaan. Setiap pengguna mempunyai simpanan memori dalaman, yang cukup untuk menghafal 3000 titik jalan, 50 laluan atau 50 trek dengan masing-masing 20.000 markah. Ciri terakhir model adalah kemungkinan melengkapkan pilihan dengan sensor lain (QuadraBeam), lebar baloknya 90 darjah. Jika tidak, dia adalah perwakilan kanun segmen, yang pemerolehannya disarankan untuk pemancing profesional.

Kelebihan

  • paparan maklumat hasil imbasan bawah;
  • Zum 8x tanpa kehilangan kualiti gambar yang teruk;
  • keupayaan untuk 'menggantung' sensor tambahan dengan sudut pandangan yang luas;
  • kehadiran simpanan memori dalaman untuk navigasi GPS;
  • kualiti kerja yang tinggi.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Pencari ikan terbaik untuk memancing musim sejuk

LUCKY FF718 (Sinar Ray)

Penilaian: 4.9

LUCKY FF718 (Sinar Ray)

Tidak seperti lawan utamanya dalam kategori LUCKY FF718 'Ray Ray' membolehkan anda mendapatkan gambar yang lebih terperinci, menunjukkan bukan sahaja ikan yang lewat, tetapi juga ciri-ciri pembesar bawah yang diperbesar. Dengan kata lain, berkat bunyi gema ini, pemancing dapat memperoleh idea umum mengenai keadaan bawah, walaupun tanpa nuansa terkecil.

Kedalaman tindakan model yang dipertimbangkan sedikit berbeza dari Rivotek Fisher 10: nilai yang relevan berbeza dalam jarak dari 0,5 hingga 73 meter. Pada masa yang sama, terdapat peningkatan yang signifikan dalam parameter tontonan, kerana sudut meningkat menjadi mengagumkan (dalam hal ini) 45 darjah. Tetapi parameter paparan LUCKY FF718 sangat diinginkan: dimensi sama dengan 1.8 inci tidak termasuk dalam bingkai penglihatan normal. Walau apa pun yang berlaku, alat echo sound mendapat sambutan yang sangat baik di kalangan nelayan negara kita, khususnya, terhadap ketahanan es. Julat suhu operasi di sini bervariasi dari -25 hingga +70 darjah Celsius, menjadikan peranti yang tidak rumit menjadi 'monster' sebenar echolocation musim sejuk.

Pengguna dalam ulasan menunjukkan kelebihan seperti bunyi Echo LUCKY FF718 (Skat Ray), seperti kekompakan, gambar pelepasan bawah yang jelas, rintangan fros. Peranti ini juga mempunyai kekurangan. Sebagai contoh, dia kadang-kadang mengenal pasti gelembung dari umpan sebagai sekolah ikan yang semakin hampir.

Kelebihan

  • harga menarik;
  • fungsi model yang luas (memaparkan bukan sahaja pengeluaran, tetapi juga bahagian bawah);
  • kedalaman pengimbasan yang mengagumkan (sehingga 73 meter);
  • julat suhu operasi yang besar.

keburukan

  • paparan kecil dan tidak selesa.

Rivotek Fisher 10

Penilaian: 4.8

Rivotek Fisher 10

Suara gema single-beam yang murah tidak tergolong dalam golongan elit segmennya, tetapi ia menjalankan fungsi pengimbasan dengan betul. Ia berfungsi terutamanya di perairan cetek pada musim sejuk yang keras, apabila penggunaan peralatan yang lebih mahal tidak dibenarkan sama ada dari sudut kos, atau dari sudut akal.

Secara khusus, Rivotek Fisher 10 bukanlah gabungan terbaik dari kandungan frekuensi dan maklumat yang dipilih. Pada 200 kHz, sudut pandangannya hanya 20 darjah, yang menjadikan sebahagian besar takungan 'di belakang tabir' (banyak tempat buta). Nasib baik, echo sounder menentukan kedalaman ikan dengan tepat: skala meliputi jarak yang cukup luas dari 0,6 hingga 70 meter. Sebagai tambahan, layar monokrom 2,4 inci kecil menampilkan suhu air, diukur menggunakan termokopel yang disatukan ke dalam sensor balok. Bagi julat suhu operasi, di sini pengguna diharapkan memiliki nilai dari -20 hingga +70 derajat Celsius, yang memungkinkan untuk merendahkan suara gema di dalam air ketika memancing di bawah ais. Ciri yang sangat menggoda dengan harga yang rendah.

Kelebihan

  • kos rendah;
  • pelbagai suhu operasi;
  • pemasangan berkualiti tinggi, walaupun terdapat kekurangan ciri;
  • penunjuk kedalaman imbasan yang layak (sehingga 70 meter).

keburukan

  • paparan monokrom yang sangat kecil, tidak selesa semasa bekerja di bawah sinar matahari;
  • sudut pandangan kecil rasuk sonar.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen