17 skuter terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Skuter adalah alternatif sepenuhnya untuk motosikal, penekanan utama di mana diberikan pada keselesaan dan kemampuan untuk melakukan tugas sehari-hari secara berterusan. Mereka ringkas, kurang spektakuler secara visual dan dipasang mengikut prinsip yang sama: mesin + variator.

Oleh kerana skuter masuk dalam kategori kenderaan bermotor, beberapa lusin syarikat besar terlibat dalam pengeluarannya, yang telah mendapat kemasyhuran dan penghormatan dalam segmen pembinaan industri dan motosikal industri. Setelah menjalankan pemeriksaan pasaran secara bebas, majalah tersebut telah menyiapkan penarafan skuter terbaik dalam tiga kategori tematik. Penilaian pengguna digunakan sebagai kriteria untuk memilih produk dalam penilaian, dan juga keputusan pakar dalaman, keputusan yang ditentukan oleh hasil pemeriksaan pakar dan penelitian dalaman.

Penarafan skuter terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Skuter terbaik dengan anjakan enjin hingga 50cc cm 1 Honda Dunk RUB 180,000
2 Suzuki ZZ
3 Vespa Primavera 50 S RUB 237,000
4 Jalan Keeway 50 RUB 58 600
5 Sym Symphony SR 50 RUB 94,900
6 Orbit Sym RUB 79,900
Skuter terbaik dengan anjakan enjin hingga 500cc cm 1 BMW C 400 X RUB 494,000
2 Piaggio MP3 300 RUB 449,000
3 Vespa GTS 300 RUB 356,000
4 Suzuki Burgman / Skywave 250
5 Sym Joyride 200i EVO RUB 204,000
6 Honda PCX 150 RUB 285,000
7 Yamaha Aerox 155cc RUB 229,000
Skuter maxi terbaik 1 BMW C 650 GT RUB 802,000
2 ABS Yamaha TMAX 530 RUB 850,000
3 SUZUKI BURGMAN 400 ABS RUB 499,000
4 Honda Sayap Perak 600

Skuter terbaik dengan anjakan enjin hingga 50cc cm

Honda Dunk

Penilaian: 4.9

Honda Dunk

Pemimpin penarafan tanpa kompromi adalah Honda Dunk, skuter kecil baru yang dipersembahkan di Pameran Motor ke-43 di Tokyo. Ini sangat berbeza dari semua pesaing yang telah kami sampaikan hingga saat ini: penekanan telah dialihkan ke ciri reka bentuk yang selesa dan santai, digabungkan dengan kemampuan pembuatan dalam semua aspek pekerjaan.

Sebenarnya, Honda Dunk adalah model Ruckus, tetapi dengan 'pemadat' yang lebih moden dari pelbagai sistem. Enjin empat lejang yang diperbaharui mempunyai sistem suntikan bahan bakar, yang meningkatkan kecekapan sekitar 20%. 20% lagi diambil alih oleh teknologi sistem idle stop yang inovatif, intinya adalah untuk menghentikan enjin ketika dalam keadaan tidak aktif (misalnya, pada lampu isyarat) dan secara automatik dimulakan apabila pendikit dipusingkan. Untuk meningkatkan usia kerja, sistem penyejukan cecair juga disatukan ke dalam mesin, walaupun di bawah beban sederhana itu sendiri tidak akan mengalami penurunan suhu yang besar. Semua ini membawa kita kepada satu pemikiran: Dunk dibuat untuk perjalanan. Walaupun tidak untuk jarak jauh, tetapi di dalam kawasan tertentu anda boleh menunggangnya, dan pada masa yang sama sangat menyenangkan.

Kelebihan

  • penggantungan seimbang dan pemilihan saiz roda yang optimum;
  • enjin hayat tinggi dengan sistem penyejukan air dan suntikan bahan api;
  • banyak teknologi yang disatukan dalam reka bentuk;
  • kecekapan yang sangat tinggi;
  • keselesaan dan penampilan asli.

keburukan

  • tidak ditemui.

Suzuki ZZ

Penilaian: 4.8

Suzuki ZZ

Pengunduran secara tiba-tiba dari produksi kerana ketidakpuasan ahli lingkungan tidak menjadi halangan dalam perjalanan untuk mendapatkan Suzuki ZZ ke tempat yang tinggi. Orang Jepun berjaya membuat skuter yang sangat menyenangkan: enjin dua lejang di dalamnya dapat menghasilkan hingga 7.2 kuasa kuda, yang hanya berjumlah 80 kilogram berat badan. Dan harga 'bayi' ini sangat kompetitif: terus dari kilang, modelnya berharga 65 ribu rubel. Sekarang anda boleh membelinya dari tangan jauh lebih murah.

Gelombang ketidakpuasan Suzuki ZZ berlaku dengan latar belakang kedatangan sebilangan besar bahagian penalaan di pasaran, yang meningkatkan jumlah pelepasan berbahaya (yang menyebabkan para pencinta alam sekitar membunyikan penggera) enjin dua lejang yang sudah 'kotor'. Tetapi mereka menambahkan ketangkasan dengan ketara. Ultimatum yang dibuat kepada pengeluar (penggantian enjin) mengakhiri penampilan model dan dijamin akan merosakkan minat terhadapnya. Oleh itu, mereka memutuskan untuk mengurangkan pengeluaran dan fokus untuk mengembangkan barisan skuter baru.

Kelebihan

  • Nisbah harga dan kualiti optimum;
  • sebilangan besar bahan untuk penalaan;
  • enjin dua lejang yang kuat dalam stok;
  • berat struktur yang rendah;
  • kemampuan manuver yang sangat tinggi di aliran.

keburukan

  • pengeluaran dikurangkan atas inisiatif ahli alam sekitar.

Vespa Primavera 50 S

Penilaian: 4.7

Vespa Primavera 50 S

Kedudukan ketiga dalam ranking dihuni oleh skuter Itali yang legenda, yang telah menjadi elemen budaya dan bahagian ikonik dari sejarah kejuruteraan mekanikal Itali. Sejak penubuhan Vespa Primavera 50 S, ia telah mengalami banyak perubahan: hanya penggantian mesin, elemen suspensi dan peralatan tambahan lain sesuai dengan trend moden. Walau bagaimanapun, orang Itali berusaha mengekalkan rupa skuter yang asli, membiarkan bentuknya tidak berubah dan hanya sedikit menyegarkan sebahagian bahagian badan (tentu saja, menggunakan bahan baru).

Badan monolitik Vespa Primavera 50 S, yang menggantikan rangka tiub, menempatkan tangki bahan bakar 8 liter. Ini banyak, memandangkan satu liter petrol cukup untuk jarak sekitar 30-35 kilometer. Dalam kes skuter ini, satu-satunya kelemahan reka bentuk adalah brek drum yang terletak di roda belakang, sementara model kubik kecil China telah lama beralih ke brek cakera. Yang kedua, dan mungkin salah perhitungan utama orang Itali adalah harga yang sangat tinggi untuk model ini: meminta kira-kira 300 ribu rubel, mereka harus memahami bahawa untuk wang ini, pengguna mempunyai akses ke rangkaian skuter berteknologi tinggi yang jauh lebih hebat.

Kelebihan

  • jumlah tangki bahan api yang besar dan penggunaan enjin yang dikemas kini rendah;
  • penampilan yang sangat ekspresif;
  • reka bentuk yang boleh dipercayai;
  • model legenda.

keburukan

  • harga yang sangat tinggi;
  • kehadiran brek drum pada roda belakang.

Jalan Keeway 50

Penilaian: 4.6

Jalan Keeway 50

Skuter Cina dengan tuntutan terhadap pasaran Eropah, dinamika pemanduan keseluruhannya agak lebih tinggi daripada skuter Sym. Walaupun pada umumnya, perbezaan di antara mereka tidak begitu besar: sisi negatif Keeway Street 50 adalah sisi positif dari Symphony SR 50 dan Orbit yang sama. Mesin dua lejang model ini memungkinkan untuk mempercepat hingga 55 kilometer per jam, tetapi pada masa yang sama kedengarannya 'lebih buruk' dan berfungsi dengan baik di bahagian atas, yang tidak dapat dikatakan mengenai empat-lejang dari Taiwan Taiwan.

Prestasi perjalanan Keeway Street 50 juga bagus, berkat gabungan suspensi klasik (garpu depan teleskopik dan monoshock belakang yang boleh disesuaikan dengan preload) dan roda yang lebih lebar. Benar, sedikit lebih sukar untuk melakukan manuver di atasnya kerana peningkatan tambalan roda dengan jalan, yang merupakan salah satu kelemahannya. Penampilan “eared” (cermin pandangan belakang menonjol sangat khas) sangat menyenangkan, tetapi tidak lebih. Mengikut keadaan pasaran moden, pembelian seperti itu akan menelan belanja 50-60 ribu rubel, yang menjadikan skuter paling murah di kalangan pesaing langsung.

Kelebihan

  • harga belian terendah;
  • prestasi pemanduan yang baik;
  • penggunaan bahan api rendah;
  • reka bentuk yang bagus.

keburukan

  • sedikit kehilangan kemampuan bergerak kerana peningkatan kestabilan di trek;
  • keperluan untuk mengisi minyak berkualiti tinggi untuk meningkatkan sumber enjin.

Sym Symphony SR 50

Penilaian: 4.5

Sym Symphony SR 50

Satu baris yang lebih tinggi adalah wakil lain dari Sanyang Industry dengan nama yang menyeronokkan Symphony SR 50. Model ini mendapat penampilan yang lebih ciri dan menarik, memperoleh enjin 3.5 kuasa kuda yang lebih bijak, dan mengatasi lawan korporat dalamannya dalam aspek lain.

Optik kepala telah mengalami perubahan struktur dan visual agar sesuai dengan keseluruhan reka bentuk casing. Secara umum, reka bentuk Symphony SR 50 ternyata sangat berjaya dan menarik, walaupun pada model yang ringkas, berat badannya tidak melebihi 100 kilogram. Tetapi, seperti yang sering terjadi, ciri skuter ekspresif dicapai dengan menggunakan plastik murah, yang merupakan kelemahan yang paling serius. Beberapa pergerakan canggung, dan tidak akan ada jejak keindahan yang terdahulu: walaupun hubungan mekanikal yang lemah dapat memprovokasi pecah dan pecahan lapisan. Model selebihnya berkinerja sangat baik: tidak ada keluhan mengenai casis dan ergonomi.

Kelebihan

  • harga pembelian rendah (80-100 ribu rubel);
  • kekompakan dan berat badan rendah (100 kg)
  • ergonomi kecergasan dan pergerakan yang baik;
  • penampilan yang bagus.

keburukan

  • plastik menghadap rapuh.

Orbit Sym

Penilaian: 4.4

Orbit Sym

Tempat keenam dalam penarafan tersebut diberikan kepada gagasan anggaran syarikat Taiwan Sanyang Industry, yang dibuat untuk eksploitasi di persekitaran luar bandar atau gerakan dekat di sekitar kota. Sym Orbit 50 tidak mempunyai apa-apa yang berlebihan: jika anda melihat reka bentuknya, anda tidak akan mendapat tambahan bingkai tambahan dan inovasi teknikal seperti ABS dan kawalan daya tarikan. Ringkas dan 'sederhana', skuter ini dibuat untuk memudahkan pergerakan di lalu lintas, serta perjalanan yang selesa di jalan raya.

Enjin 139QMB yang lengkap membolehkan Sym Orbit 50 memecut hingga 65 kilometer sejam. Namun, setelah mencapai tahap ini, anda harus berhati-hati, kerana suspensi dirancang untuk perjalanan yang lebih tenang dan tidak dapat memberikan penstabilan kemudi yang yakin. Dari kekurangan skuter, seseorang dapat menghilangkan lampu kepala yang lemah, keausan piston yang cepat semasa operasi keras, serta ketidaknyamanan asas dalam menggunakan brek tangan.

Kelebihan

  • harga yang sangat rendah (60-80 ribu rubel);
  • kelajuan tinggi yang dibenarkan (65 km / j);
  • kesederhanaan reka bentuk dan kekompakan;
  • tempat duduk yang selesa.

keburukan

  • lampu malap;
  • kelemahan reka bentuk dari segi ergonomi;
  • sumber enjin rendah.

Skuter terbaik dengan anjakan enjin hingga 500cc cm

BMW C 400 X

Penilaian: 5.0

BMW C 400 X

Tempat pertama dalam penarafan masuk ke salah satu daripada beberapa wakil BMW di segmen skuter yang dikembangkan berdasarkan teknologi baru, tetapi menggunakan kaedah lama penyumberan luar. Kepekatan pengeluaran C 400 X di China meningkatkan daya saing model dalam peringkat skuter menengah … dan, sangat baik, tidak mempengaruhi aspek kualiti dan kebolehpercayaan dengan cara apa pun.

Tidak perlu dikatakan: secara luaran BMW C 400 X memberikan kesan yang sangat menyenangkan: penamat dibuat berdasarkan tradisi terbaik gergasi kejuruteraan Jerman. Di dalamnya terdapat enjin 350 cc dengan 33 kuasa kuda, yang membolehkan model dengan cepat mempercepat hingga 140 kilometer sejam (dan perlahan-lahan hingga 160). Pada masa yang sama, penggunaan bahan bakar skuter adalah yang terbaik di segmen ini: hanya 3 liter per 100 kilometer, sebab itulah satu tangki penuh dapat mencukupi 350 kilometer. Ya, kaca tahan angin yang tinggi tidak tersedia untuk pengguna sebagai standard, tetapi apabila anda membelinya dengan skuter, anda dapat menaklukkan jarak jauh – penggantungan dan keselesaan tempat duduk membenarkannya. Di samping itu, perlu diperhatikan kemampuan penyesuaian C 400 X yang sangat baik untuk bermanuver dalam lalu lintas yang padat, yang juga memungkinkan untuk menakluki jalan raya dengan yakin.

Kelebihan

  • penggunaan bahan api rendah;
  • kesesuaian skuter untuk memandu di sekitar bandar dan untuk perjalanan;
  • enjin berkuasa yang membolehkan anda memecut hingga 160 km / j;
  • ketersediaan sistem kawalan trek dan brek anti kunci;
  • penampilan yang menyenangkan (dalam semangat syarikat BMW);
  • keselesaan tempat duduk dan penggantungan.

keburukan

  • tidak ditemui.

Piaggio MP3 300

Penilaian: 4.9

Piaggio MP3 300

Piaggio MP3 adalah skuter unik dalam setiap makna perkataan. Wheelbase model ini merangkumi 3 roda, 2 daripadanya terletak di gandar depan. Secara semula jadi, reka bentuk ini memberikan kestabilan basikal, tetapi, pada umumnya, roda kedua di depan tidak terasa, kecuali bahagian depan menjadi sedikit lebih berat. Sebagai motor pada MP3, unit tenaga kuda 300 cc 22 dipasang – sesuai untuk daya tarikan badan 200 kg dengan beban tambahan. Ia membolehkan anda mencapai kelajuan hingga 120 kilometer sejam, yang lebih dari cukup untuk bandar.

Tetapi di landasan, jarak tempuh 10-20 kilometer sejam tidak sesuai. Kenyataannya adalah bahawa, ketika bergerak di jalan memotong, hampir mustahil untuk mengatasi kenderaan dengan pantas dengan kelajuan yang sesuai. Mengenai penggantungan, perlu juga diperhatikan kekakuan tambahan yang terdapat pada gandar depan. Sekiranya anda melewati kawasan yang tidak rata dengan rapi, anda bahkan tidak akan merasa gemetar, tetapi terbang ke lubang dengan dua roda tidak dapat dihindari. Reka bentuknya lebih daripada sederhana, tetapi sangat menyenangkan, disetujui oleh penalaan tambahan. Tidak ada perbezaan kos untuk Vespa – tetapi, anda lihat, skuter roda tiga tidak biasa di Rusia.

Kelebihan

  • 2 roda pada gandar depan;
  • pilihan yang bagus untuk berkeliling bandar;
  • penggantungan yang keras tetapi selesa;
  • tempat duduk yang selesa;
  • sebilangan besar elemen penalaan.

keburukan

  • tidak ditemui.

Vespa GTS 300

Penilaian: 4.8

Vespa GTS 300

Perwakilan lain yang terang dari syarikat Vespa berada di barisan ketiga penarafan kerana kesan pemilikan dan operasi yang tidak dapat dijelaskan dalam pelbagai keadaan cuaca. Secara tradisinya, ciri utama skuter ini adalah reka bentuk asli, semacam penghormatan kepada masa lalu, yang telah berkembang menjadi semua ciri yang dapat dikenali. Di bawah keluli monocoque, terdapat enjin 22 kuasa kuda, maksimumnya 140 kilometer per jam dan dinamika percepatan yang baik.

Tidak ada rungutan mengenai pendaratan: Vespa GTS 300 nampaknya menjadi skuter yang sangat selesa untuk pemandu dan penumpang, dan kehadiran kaca tahan angin menjadikan aliran udara yang akan datang tidak lebih dari tahan terhadap pecutan. Sistem brek model memperoleh ABS dan ASR (kawalan daya tarikan dan kawalan daya tarikan), dan rangkaian onboard – keupayaan untuk memantau penunjuk melalui sambungan USB. Dalam kes ini, telefon pintar pemilik adalah pihak berkuasa kawalan. Hasilnya, GTS 300 menelan belanja yang tinggi, penyatuan keseluruhan 'pakej' teknologi sepenuhnya membenarkan tanda harga.

Kelebihan

  • kehadiran sistem ABS (roda anti kunci semasa brek), ASR (kawalan gelinciran dan daya tarikan);
  • keupayaan untuk memantau keadaan skuter menggunakan telefon pintar;
  • penampilan yang sangat dikenali;
  • dinamik pecutan yang mengagumkan dan kelajuan tertinggi 140 km / j.

keburukan

  • tidak ditemui.

Suzuki Burgman / Skywave 250

Penilaian: 4.7

Suzuki Burgman / Skywave 250

Wakil siri skuter paling popular Suzuki di Eropah (dikenali sebagai Burgman) dan Jepun (dikenali sebagai Skywave), disesuaikan untuk memberikan keselesaan maksimum bagi pemandu dan penumpang. Sebagai unit kuasa, ia menggunakan enjin 23 kuasa kuda silinder tunggal dengan sistem bekalan bahan bakar suntikan. Cukup dipercayai dan sederhana dalam pemeliharaan: cukup untuk menukar minyak tepat pada masanya dan memantau kebersihan penapis udara. Sekiranya semua ini dilakukan, skuter akan memungkinkan anda untuk mempercepat hingga 140 kilometer sejam yang mengagumkan … walaupun, untuk mengatakan yang sebenarnya, dengan pendaratan yang dalam (banyak membandingkannya dengan pendaratan pada helikopter), anda tidak mahu memecut di atas 100 kilometer sejam.

Jelas, keputusan yang tepat adalah membeli Suzuki Burgman 250 sebagai pengangkutan untuk perjalanan, kerana kedua-dua parameter keselesaan dan ketersediaan ruang untuk kargo yang menyertainya akan cukup. Dalam keadaan pasaran semasa, anda perlu membayar sekurang-kurangnya 180 ribu rubel untuk skuter seperti itu, tetapi selalu ada pilihan untuk membeli model terpakai.

Kelebihan

  • muat yang sangat selesa;
  • kehadiran kaca tahan angin;
  • keupayaan untuk memecut hingga 140 km / j;
  • penampilan yang menyenangkan;
  • skuter bersaiz sederhana yang paling hebat;
  • pelaksanaan sistem brek yang unik (ketika melakukan brek roda belakang, sebahagian usaha dilakukan untuk melakukan brek pada bahagian depan).

keburukan

  • Mata air asli dari garpu depan harus diubah menjadi yang lebih kuat dengan segera.

Sym Joyride 200i EVO

Penilaian: 4.6

Sym Joyride 200i EVO

Satu baris yang lebih tinggi adalah skuter syarikat Industri Sanyang yang sudah terkenal, ciri dan kosnya kelihatan seimbang dengan latar belakang pesaing yang lebih terkenal. Joyride 200i EVO adalah basikal bersaiz sederhana, dibina dengan kompromi untuk semua orang. Dengan mengatakan ini, kami bermaksud tetapan penggantungan yang keras, sehingga berfungsi dengan baik pada bonggol kecil, dan tidak membuat pemandu (dan terutama penumpang) merasa tidak selesa pada lubang besar. Kelajuan maksimum yang dikembangkan adalah 140 kilometer per jam, tetapi dalam mod normal skuter beroperasi dalam jarak antara 110 hingga 120 kilometer per jam.

Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, banyak peminat menggunakan Sym Joyride 200i EVO untuk perjalanan jauh, dari 500 hingga 2500 kilometer, dan menyebutnya sebagai teman yang cukup dipercayai. Namun, dengan sedikit keluhan mengenai keselesaan, yang kami anggap sebagai kelemahan utamanya. Kos model ini 2 kali lebih rendah daripada Yamaha Aerox 155cc, oleh itu, sedikit potongan harga boleh dibuat.

Kelebihan

  • penampilan yang menyenangkan;
  • keupayaan untuk memecut hingga 140 km / j;
  • menampakkan diri dengan sempurna semasa ketibaan jarak jauh;
  • tahap kebolehpercayaan yang tinggi tanpa kos penyelenggaraan yang tinggi.

keburukan

  • bukan pilihan yang paling selesa ketika menempuh jarak jauh.

Honda PCX 150

Penilaian: 4.5

Honda PCX 150

Calon keenam untuk tempat dalam ranking adalah tetamu yang sangat jarang berlaku di pasaran domestik. Kawasan utama penggunaannya adalah Thailand yang cerah, di mana aspek positif (serta beberapa yang negatif) dinyatakan sepenuhnya. Pertama sekali, saya ingin mengatakan mengenai dinamika pemanduan. Namun, enjin 150 cc membolehkan anda bergerak dengan cepat, dan kerana beratnya yang rendah (kami akan membincangkan nuansa yang berkaitan dengannya sedikit kemudian), ia juga membolehkan anda melakukan pergerakan dalam aliran yang cukup padat. Kelebihannya termasuk tahap kebisingan yang rendah, batang yang lapang, fluks cahaya yang padat dari optik kepala, dan juga suspensi lembut yang meningkatkan keselesaan perjalanan.

Walaupun terdapat dinamika, berat badan rendah Honda PCX 150 dapat memainkan jenaka kejam. Contohnya, dalam cuaca buruk, skuter boleh bergerak di jalan raya kerana angin kencang yang terkenal, atau tergelincir ketika cuaca hujan. Selain itu, keluli menghadap tipis rentan terhadap permulaan pusat kakisan, sehingga logam mulai membusuk setelah tahun pertama beroperasi. Melepaskan beberapa nuansa ergonomik, katakanlah: dengan pendekatan pemeliharaan yang betul, skuter ini dapat bertahan lebih dari satu tahun, tetapi kos yang berkaitan sepenuhnya meneutralkan keuntungan dari kos tersebut.

Kelebihan

  • keselesaan yang selesa dan ergonomik;
  • dinamik pemanduan yang baik;
  • optik kepala lebar, memberikan fluks cahaya yang padat;
  • ruang bagasi yang luas (sekurang-kurangnya 5 liter).

keburukan

  • berat skuter yang rendah menyumbang kepada kemunculan keadaan jalan raya yang berbahaya dalam cuaca buruk;
  • bukan bahan menghadap kualiti terbaik (atau pemprosesannya).

Yamaha Aerox 155cc

Penilaian: 4.4

Yamaha Aerox 155cc

Tempat terakhir dalam penarafan dalam kategori skuter menengah adalah ke Yamaha Aerox 155cc – variasi tema motosikal dengan ciri sporty. Reka bentuk visual model ini dibuat mengikut tradisi terbaik syarikat pembuatan Jepun, dan merangkumi pelbagai pelekat plastik bergaya yang membingkai bingkai yang dikimpal. Sebagai unit kuasa, Aerox dilengkapi dengan enjin empat lejang yang dikemas kini dengan kapasiti 15 kuasa kuda, yang memungkinkan skuter untuk mempercepat hingga 135 kilometer sejam.

Tidak ada keluhan mengenai suspensi Yamaha Aerox 155cc: walaupun semasa percepatan, keselesaan perjalanan yang cukup disediakan. Saya terkejut dengan optik kepala yang kuat, yang menerangi jalan dengan sempurna pada waktu malam. Tetapi di antara kekurangannya, harus diperhatikan keadaan tidak selesa, yang dikatakan oleh sebilangan besar pengguna. Dan harga di Rusia untuk pembelian skuter ini sangat mengejutkan dengan tanda minus: untuk 220-250 ribu rubel, pengguna dapat membeli kereta terpakai … dan hampir tidak ada yang akan menghabiskan banyak perbelanjaan pembelian kenderaan bermotor sederhana.

Kelebihan

  • enjin yang cukup kuat;
  • kelajuan maksimum yang tinggi;
  • penampilan yang sangat ekspresif dan mengagumkan;
  • petak bagasi besar di bawah tempat duduk;
  • pembinaan yang mantap.

keburukan

  • dasar harga yang teruk di Rusia;
  • pakaian tidak selesa yang tidak sesuai dengan klasifikasi 'sukan'.

Skuter maxi terbaik

BMW C 650 GT

Penilaian: 5.0

BMW C 650 GT

Eksklusif dari BMW boleh dianggap sebagai skuter maxi paling maju pada masa ini. Setiap rubel yang dibelanjakan untuk C 650 GT menyumbang keselamatan maksimum, keselesaan dan pengalaman pemanduan yang sangat baik, ditambah dengan peralatan teknikal dan teknologi moden. Dengan berat pengekang 261 kilogram, skuter ini dapat memecut hingga 180 kilometer sejam, menunjukkan dinamika pecutan yang sangat baik. Ini difasilitasi oleh enjin 60-kuasa kuda, torknya mencapai maksimum pada putaran 6.000 poros per minit (63 Nm).

Skuter ini juga menunjukkan prestasi yang sangat baik dari segi penggunaan bahan bakar. Isi tangki berguna ialah 15.5 liter, tetapi tangki simpanan dengan kapasiti 3 liter juga dapat digunakan untuk perjalanan jauh. Dengan penggunaan 4.5 liter per seratus, satu isi penuh dapat mencapai 400 kilometer, yang merupakan hasil terbaik di kalangan pesaing. Jika tidak BMW C 650 GT juga mendominasi, dan satu-satunya kelemahannya adalah kos awalnya yang tinggi.

Kelebihan

  • Enjin 60 hp mampu mempercepat skuter hingga 180 km / j;
  • penggunaan bahan bakar ekonomi dan tangki simpanan;
  • sebilangan besar komponen teknikal moden yang disatukan dalam reka bentuk;
  • tahap kualiti dan kebolehpercayaan yang sangat tinggi;
  • keselesaan yang tiada tandingannya.

keburukan

  • harga tinggi.

ABS Yamaha TMAX 530

Penilaian: 4.9

ABS Yamaha TMAX 530

Selangkah lagi dari kedudukan terdepan, skuter elegan dari Yamaha – TMax 530, dilengkapi dengan sistem ABS, berhenti. Sebagai versi semula dari TMax 500cc sebelumnya, ia mewarisi ciri reka bentuk yang mencolok dan menjadikannya mutlak. Malah, model dari BMW tidak dapat menandingi keindahan skuter maxi ini, walaupun dalam ciri lain ia kelihatan lebih baik.

Seiring dengan daya tarikan, Yamaha TMax 530 juga mewarisi kebolehpercayaan, yang menyangkut sistem brek (disepadukan langsung dari Y ZF – R1 sportbike), lapisan plastik dan perlindungan angin. Potensi pecutan juga meninggalkan kesan yang menyenangkan: enjin 48 kuasa kuda cukup untuk melepaskan pesaing yang lebih kuat … tetapi keseimbangan dipulihkan dalam jarak jauh. Sebagai tolak, model ini dapat disebut peningkatan penggunaan bahan bakar: sekitar 5.5 liter per ratus, yang dengan jumlah tangki gas 14 liter akan memungkinkan anda untuk memandu tidak lebih dari 230-240 kilometer. Jika tidak, tidak ada aduan – skuter ini bagus untuk jalan raya bandar, tetapi tidak keberatan untuk mengambil bahagian dalam perjalanan pelancong.

Kelebihan

  • penampilan yang paling menyenangkan di kalangan pesaing;
  • tahap kebolehpercayaan yang tinggi;
  • keselesaan;
  • potensi overclocking yang baik (titik permulaan yang sangat baik);
  • boleh digunakan untuk pemanduan bandar dan negara.

keburukan

  • penggunaan bahan api yang tidak optimum.

SUZUKI BURGMAN 400 ABS

Penilaian: 4.8

SUZUKI BURGMAN 400 ABS

Skuter maxi 400cc Suzuki Burgman 400 dengan ABS adalah calon yang layak untuk barisan ketiga penarafan kami. Peningkatan enjin 400 cc model memungkinkan untuk mencapai kelajuan maksimum 175 kilometer sejam – dan ini dengan bobot pengekang 225 kilogram.

Secara umum, syarikat Jepun berjaya melakukan pekerjaan besar dalam memperbaiki skuter ke tahap daya saing yang tinggi: kedua-dua parameter penggunaan bahan bakar dan keselesaan pemanduan dioptimumkan. Isi tangki bahan bakar Burgman 400 adalah 14 liter, dan dengan penggunaan rata-rata 4 liter per seratus, dapat mengisi hingga 350 kilometer dengan satu pengisian bahan bakar. Bersama dengan keselesaan yang selesa, aerodinamik yang disahkan untuk manuver yang lebih baik dan geometri kaca depan yang baik, model ini dapat dikendalikan dengan jayanya baik ketika memandu dalam jarak dekat dan untuk perjalanan penuh. Harga belian adalah dari 500 ribu rubel.

Kelebihan

  • mampu mengambil kelajuan hingga 175 km / j;
  • sesuai untuk bergerak dalam lalu lintas yang padat;
  • tempat duduk ergonomik dan keselesaan umum;
  • sehingga 350 kilometer dengan tangki penuh.

keburukan

  • harga yang agak tinggi;
  • dinamik pecutan rendah.

Honda Sayap Perak 600

Penilaian: 4.7

Honda Sayap Perak 600

Peringkat keempat peringkat masuk ke skuter maxi dari syarikat Honda, produksi yang dilancarkan pada tahun 2001. Setelah melalui beberapa perubahan besar dan perubahan pada bahagian teknikal, Silver Wing 600 tidak dapat menyimpang dari kanon model pelancongan, yang difasilitasi oleh dua faktor. Pertama, berat yang berat (250 kilogram), yang sama sekali tidak memberi peluang kepada pemandu untuk melakukan manuver pantas. Kedua, struktur kerangka yang agak lemah, yang tidak menyambut pecutan dinamik dengan pergerakan tiba-tiba.

Walau bagaimanapun, ini sama sekali tidak bermaksud bahawa Honda Silver Wing 600 adalah kenderaan bergerak perlahan untuk bepergian untuk dua orang. Pada garis lurus, variator yang dipasangkan dengan mesin 600-silinder dua silinder memberikan permulaan yang sangat tajam, memungkinkan skuter untuk 'menembak' dan mempercepat hingga 160 kilometer per jam. Secara umum, sensasi bercampur-campur, tetapi kami pasti tahu satu perkara: anda pasti berpuas hati dengan parameter keselesaan dan reka bentuk visual.

Kelebihan

  • reka bentuk yang bagus;
  • tempat duduk berkembar yang sangat selesa;
  • kemungkinan pecutan tajam pada jarak lurus (hingga 160 km / j).

keburukan

  • pembinaan yang agak besar dan berat, tidak bertujuan untuk manuver cepat.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen