17 buku terbaik mengenai ekonomi

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Membaca buku mengenai ekonomi adalah kaedah terbaik untuk meningkatkan tahap kesedaran anda sendiri dalam bidang seperti perniagaan, kewangan, politik, pengurusan. Hari ini adalah bergaya untuk membaca Karl Marx, Adam Smith dan Gregory Mankiw. Bagaimanapun, setelah mendapat pendidikan yang sesuai, menjadi lebih mudah untuk memahami kedua-dua realiti moden dari pelbagai bidang perniagaan dan tindakan dan motivasi mereka sendiri. Pakar telah mengumpulkan penilaian buku terbaik mengenai ekonomi, yang banyak termasuk dalam senarai buku terlaris dunia dan wajib untuk belajar di universiti Eropah.

Penarafan buku terbaik mengenai ekonomi

Pencalonan sebuah tempat komposisi penilaian
Penarafan buku terbaik mengenai ekonomi 1 'Penyelidikan mengenai Alam dan Sebab Kekayaan Bangsa' oleh Adam Smith 4.9
2 'Superfriconomics' Stephen Levitt dan Stephen Dubner 4.9
3 'Bagaimana Ekonomi Berfungsi' oleh Ha-Joon Chang 4.8
4 'Modal' Karl Marx 4.8
5 'Mengapa beberapa negara kaya dan yang lain miskin. Asal Kekuasaan, Kemakmuran dan Kemiskinan 'Daron Acemoglu, James A. Robinson 4.8
6 'Antifragility. Memanfaatkan Taleb Chaos 'Nassim Nicholas 4.8
7 'Pengakuan Pembunuh Ekonomi' oleh John Perkins 4.7
8 'Kapitalisme dan Kebebasan' oleh Milton Friedman 4.7
9 'Cara Pemikiran Ekonomi' oleh Paul Heine, Peter Bouttke dan David Prichitko 4.7
10 'Jalan menuju matlamat yang hebat. Kisah Idea Ekonomi ', Sylvia Nazar 4.6
11 'Prinsip Ekonomi' Nicholas Gregory Mankiw 4.6
12 'Kapitalisme. Idea yang tidak dikenali 'Ayn Rand 4.5
13 'Mikroekonomi' Robert Pindyck, Daniel Rabinfeld 4.5
14 Teori Umum Pekerjaan, Minat dan Wang John Mnnard Keynes 4.5
15 Ekonomi makro oleh Olivier Blanchard 4.4
16 'Tidak rasional positif. Bagaimana mendapat manfaat daripada tindakan tidak logik anda ', Dana Ariely 4.3
17 'Sonin.ru: Pelajaran dalam Ekonomi', Konstantin Sonin 4.2

'Penyelidikan mengenai Alam dan Sebab Kekayaan Bangsa' oleh Adam Smith

Penilaian: 4.9

'Penyelidikan mengenai Alam dan Sebab Kekayaan Bangsa' oleh Adam Smith

Kedudukan buku terbaik mengenai ekonomi dibuka dengan risalah asas mengenai sains saintifik, klasik, yang ditulis semasa Pencerahan Skotlandia, lebih dari 200 tahun yang lalu. Ahli falsafah dan ahli ekonomi abad ke-18 Adam Smith, yang mempunyai pengaruh besar terhadap perkembangan ekonomi dunia, menyampaikan karyanya kepada masyarakat umum, yang menyebabkan dia terpaksa diasingkan selama 9 tahun. Tetapi, bagaimanapun, 2 tahun setelah penerbitan buku itu, pada tahun 1778, penulis menerima jawatan komisaris kastam yang terhormat di Edinburgh, yang memungkinkannya hidup dengan selesa hingga usia tua.

Sebenarnya, dalam risalah A. Smith mempersiapkan masyarakat untuk ekonomi pasaran bebas, tanpa peraturan oleh negara. Dia yakin bahawa mementingkan diri seseorang yang akan berusaha untuk menambah kekayaannya akan bermain untuk kebaikan seluruh masyarakat. Tetapi, menurut beberapa sejarawan, teori ini terutama mewakili kepentingan borjuasi komersial, yang selama bertahun-tahun berjuang melawan negara dan agama, yang menahan pertumbuhan riba dan perdagangan.

Pada mulanya, buku ini dilarang oleh Inkuisisi, tetapi tidak lama kemudian menjadi buku teks ilmiah yang popular, yang menjadi asas bagi pembangunan ekonomi banyak negeri, termasuk Eropah dan Rusia.

'Superfriconomics' Stephen Levitt dan Stephen Dubner

Penilaian: 4.9

'Superfriconomics' Stephen Levitt dan Stephen Dubner

Sekiranya pengarang buku terakhir, yang diterbitkan lebih dari 200 tahun yang lalu, yakin bahawa mementingkan diri sendiri dan keuntungan peribadi adalah mesin perdagangan, pengarang buku Superfriconomics, yang terletak di barisan kedua penilaian kami, sangat meragukan ini. Dubner dan Levit percaya bahawa orang membuat pembelian dengan insentif yang sangat berbeza. Dan hanya statistik puan yang dapat membantu memahami masalah sukar ini.

Setelah kejayaan buku pertama 'Freakonomics', yang menjadi buku terlaris sensasi, penulis memutuskan untuk tidak melepaskan kedudukan untuk berjaya dan meneruskan penyelidikan mereka, berusaha memahami selok-belok jiwa manusia. Buku ini tidak mempunyai kesimpulan, tetapi buku ini penuh dengan pelbagai fakta yang diberikan oleh statistik yang degil.

Sebilangan pembaca kecewa kerana tidak ada perkataan dalam buku mengenai ekonomi dalam pengertian klasiknya. Tetapi ia mempunyai humor, pemerhatian persekitaran dan pendekatan yang tidak standard. Ia membincangkan motif tingkah laku, kesan khas luaran yang merangsang permintaan, cara memerangi penipuan. Dan bahkan ketika bercakap mengenai topik yang kelihatan abstrak, seperti pemanasan iklim dan kenaikan permukaan laut, Dubner dan Levit menemui justifikasi ekonomi ini. Kami pasti mengesyorkan membaca panduan ini untuk ekonomi tidak standard jika anda ingin mendapatkan gambaran baru mengenai dunia, berbeza dengan yang ditunjukkan kepada kami dari skrin biru.

'Bagaimana Ekonomi Berfungsi' oleh Ha-Joon Chang

Penilaian: 4.8

'Bagaimana Ekonomi Berfungsi' oleh Ha-Joon Chang

Mengapa ramai orang tidak berminat dengan ekonomi? Mungkin kerana mereka menganggap sains ini membosankan, sukar dan tidak dapat diakses? Atau adakah pendapat ini dibentuk khas oleh seseorang? Pada langkah ketiga peringkat ekonomi kita, kita telah meletakkan buku sains popular oleh profesor ekonomi di University of Cambridge Ha-Joon Chang, yang mengambil peranan mempopularkan teori ekonomi untuk boneka.

Buku ini terbahagi kepada dua bahagian. Yang pertama mengungkapkan intipati ekonomi sebagai sains, dan menggambarkan sejarahnya, dan juga memberikan pemahaman tentang bagaimana kita sampai pada situasi ekonomi semasa, dan siapa yang mempunyai kesan langsung terhadapnya. Bahagian kedua menceritakan tentang sekolah ekonomi dan peranannya dalam kehidupan orang biasa. Termasuk menyentuh topik seperti rasuah, pengangguran, kepentingan lobi, krisis.

Idea utama manual ini adalah bahawa terdapat sedikit objektif objektif dalam teori ekonomi dan banyak pendapat penilaian, yang sering dipaksakan melalui media sebagai kebenaran utama. Matlamat yang ditetapkan oleh pengarang adalah untuk mengajar orang biasa memahami peristiwa ekonomi dan mempunyai pendapat mereka sendiri yang bebas. Ha-Joon Chang membawa kepada pemahaman bahawa seseorang tidak boleh takut dengan disiplin ini, sebaliknya, penting untuk memasukkan pemikiran kritis seseorang sendiri, kerana 90% teori ekonomi adalah kebenaran yang sederhana dan logik, yang dibentuk dalam bentuk matematik yang kompleks dengan bantuan formula dan kata-kata. Bagi mereka yang biasa dengan asas ekonomi, buku ini mungkin kelihatan terlalu sederhana dan naif, tetapi untuk memahami gambaran besar, ia cukup sesuai.

Penilaian: 4.8

'Modal' Karl Marx

Pada 14 September 1867, buku pertama dan satu-satunya buku, yang mempengaruhi seluruh ekonomi dunia, diterbitkan di rumah percetakan Hamburg. “Capital” Karl Marx secara terhormat meletakkan pada tangga keempat penilaian kami. Dalam karyanya, Marx mengkritik sistem kapitalis melalui prisma teori ekonomi yang sudah ada dalam konteks hubungan sosial pada masa sejarah di mana dia hidup. “Modal” membentuk asas konsep ekonomi yang paling moden, dan sehingga hari ini Karl Marx adalah salah satu pemikir paling terkenal abad ini.

Sangat menarik bahawa bahasa pertama yang diterjemahkan oleh bahasa ekonomi ini adalah bahasa Rusia. Tetapi, jika kemudian di Uni Soviet buku itu dicetak dalam berjuta-juta salinan, maka di tanah air Marx – di Jerman, ia benar-benar hancur, dan untuk waktu yang lama ia berada dalam senarai literatur yang dilarang.

Modal adalah keseluruhan karya ilmiah, yang terdiri daripada empat bahagian. Dalam buku pertamanya, Marx berusaha untuk menerangkan secara terperinci sifat kapitalisme sebagai cara interaksi sosial antara orang. Jilid kedua dan ketiga Capital diterbitkan berdasarkan draf pengarang oleh rakan terdekatnya, Friedrich Engels. Edisi keempat dikeluarkan di bawah penerbitan Marxist Karl Kautsky setelah kematian pengarang.

Karl Marx membuat karya mendasar yang tidak hanya mengungkapkan kritikan terhadap kapitalisme sebagai sistem sosial berdasarkan eksploitasi kebanyakan orang oleh sekelompok kecil yang disebut kapitalis dan ahli politik, tetapi juga membuktikan ini dari sudut pandang ilmiah. Hingga hari ini, seluruh institusi ilmiah terlibat dalam penyahkodan “Modal”. Lebih-lebih lagi, setiap folio ini bertujuan untuk mengambil apa yang sesuai dengan konsep sistem politik yang ada.

Adakah layak membaca K. Marx dalam yang asli? Pasti. Sekurang-kurangnya untuk memahami secara bebas apa yang telah berlaku dalam masyarakat kita selama 150 tahun kebelakangan ini, dan apa yang boleh menyebabkan hari esok.

'Mengapa beberapa negara kaya dan yang lain miskin. Asal Kekuasaan, Kemakmuran dan Kemiskinan 'Daron Acemoglu, James A. Robinson

Penilaian: 4.8

'Mengapa beberapa negara kaya dan yang lain miskin.  Asal Kekuasaan, Kemakmuran dan Kemiskinan 'Daron Acemoglu, James A. Robinson

Diterbitkan pada tahun 2011, buku 'Why Nations Fail' oleh Acemoglu dan Robinson, yang sebenarnya telah menjadi buku teks disiplin ekonomi dan ditambahkan ke daftar buku terlaris baru, menempati posisi kelima dalam peringkat kami. Penerbitan ini diakui sebagai tonggak penting dalam sejarah ekonomi moden.

Di halamannya, pembaca akan dapat membiasakan dirinya secara terperinci dengan pertanyaan yang telah merisaukan semua ahli ekonomi, saintis politik dan ahli falsafah selama berabad-abad: mengapa kekayaan diagihkan secara tidak rata antara kuasa yang berbeza dan bahkan secara langsung di dalam negara? Penulis berusaha mencari jawapan di persimpangan sains politik, sejarah, ekonomi, dengan murah hati mencarinya dengan maklumat saintifik dan fakta sejarah. Ini menjadikan buku ini sebagai sejenis ensiklopedia sejarah dan ekonomi.

WNF adalah karya teori yang dapat diakses oleh ahli ekonomi dan masyarakat umum, dari mana anda dapat belajar banyak mengenai politik, sejarah dan ekonomi. Tetapi setelah membacanya, pembaca akan mempunyai sekurang-kurangnya satu soalan: pengetahuan telah diperoleh, masalahnya jelas, tetapi apa yang harus dilakukan dengannya sekarang? Dan sekali lagi, seperti dalam karya ekonomi pendahulunya, Acemoglu dan Robinson secara teorinya berusaha membuktikan masalahnya, memandangnya dari sudut yang berbeza. Namun, mereka tidak memberikan sebarang resipi atau bahkan berusaha untuk keluar dari keadaan ini.

'Antifragility. Memanfaatkan Taleb Chaos 'Nassim Nicholas

Penilaian: 4.8

'Antifragility.  Memanfaatkan Taleb Chaos 'Nassim Nicholas.jpg

Tempat keenam kekal untuk karya ilmiah popular yang disebut 'Antifragility', di mana ahli ekonomi, profesor dan peniaga Taleb Nassim Nicholas mengungkapkan idea ketahanan seseorang dan sistem terhadap tekanan peluang dan kemampuan untuk memanfaatkan kegagalan.

Kemalangan pesawat tunggal dapat menjadikan seluruh industri penerbangan lebih selamat dengan meningkatkan kawalan kesihatan pesawat. Virus yang menjangkiti seseorang menjadikan seluruh umat manusia lebih kuat. Sukan biasa dikaitkan dengan ramuan mikro-herba yang berterusan, tetapi secara amnya mereka menyihatkan badan dan menjadikannya antifragile.

Tetapi bagaimana mencapai keadaan seperti itu, bagaimana mengatasi kerapuhan mereka terhadap seseorang, organisasi, negara? Malangnya, penulis secara tradisional tidak memberikan jawapan siap untuk ekonomi. Gaya ceritanya cukup tegas dan kadang kala agresif, tetapi sangat logik.

'Pengakuan Pembunuh Ekonomi' oleh John Perkins

Penilaian: 4.7

'Pengakuan Pembunuh Ekonomi' oleh John Perkins

Buku sensasi oleh John Perkins, Confessions of a Economic Murderer, yang diterbitkan di Amerika Syarikat pada tahun 2004 dan langsung menjadi buku terlaris, mengambil kedudukan ketujuh dalam penilaian kami. John Perkins kini menjadi aktivis dan penulis Amerika, dan bekas pekerja Chas, sebuah firma perunding rahsia Boston. T. Utama, menyediakan perkhidmatan untuk 'kemusnahan ekonomi' negara dan negeri. Dalam buku itu, dia menceritakan kisah sebenar tentang apa yang dilakukan oleh syarikat seperti itu, dengan tentera pembunuh ekonomi.

Reaksi Washington terhadap pendedahan seperti itu dari bekas “pembunuh ekonomi” itu sangat cepat: Perkins dituduh tidak siuman dan pengakuannya dipertanyakan. Tetapi percubaan untuk mendiskreditkan ini gagal. Buku ini menjadi popular di Amerika Syarikat dan luar negara. Perkins mungkin tidak 'menemui Amerika' dalam bukunya, tetapi dia pasti menjawab pertanyaan 'Mengapa beberapa negara kaya dan yang lain miskin', dan siapa yang mendapat faedah daripadanya.

'Kapitalisme dan Kebebasan' oleh Milton Friedman

Penilaian: 4.7

'Kapitalisme dan Kebebasan' oleh Milton Friedman

Buku salah seorang ahli ekonomi paling terkenal pada masa ini dan pemenang Nobel ekonomi tahun 1976, Milton Friedman, berada di kedudukan kelapan dalam ranking kami. Kapitalisme dan Kebebasan berada di antara karya politik dan ekonomi penting abad ke-20. Ia menyatakan idea-idea yang disebut kebebasan ekonomi, yang pada satu masa dikendalikan oleh Adam Smith. Edisi pertama pertama kali diterbitkan pada tahun 1962.

Tiang utama teori Friedman adalah bahawa kebebasan ekonomi dan politik saling berkaitan. Oleh itu, mengehadkan pengaruh negara terhadap ekonomi dan merangsang pasaran bebas yang kompetitif akan meningkatkan kehidupan masyarakat secara keseluruhan. Sebilangan besar buku Kapitalisme dan Kebebasan sudah ketinggalan zaman sekarang, tetapi masih ada dalam senarai buku terlaris yang mesti dibaca untuk ahli ekonomi dan pengulas politik.

'Cara Pemikiran Ekonomi' oleh Paul Heine, Peter Bouttke dan David Prichitko

Penilaian: 4.7

'Cara Pemikiran Ekonomi' oleh Paul Heine, Peter Bouttke dan David Prichitko

Salah satu kursus latihan yang paling terkenal dalam teori ekonomi adalah di peringkat kami pada langkah kesembilan. Buku “Cara Berfikir Ekonomi” mengungkapkan asas ekonomi asas dalam contoh yang mudah dan difahami. Buku teks itu pada awalnya diterbitkan oleh Paul Heine, di mana pengarangnya, tanpa menggunakan formula apa pun, menunjukkan bagaimana menerapkan analisis ekonomi untuk setiap fenomena di sekitarnya. Pada tahun 90an. buku teks itu diterbitkan dalam edisi yang baik, jadi yang asli masih boleh didapati di perpustakaan. Versi elektronik buku: www.libertarium.ru/lib_thinking.

Selepas kematian profesor, Heine, para pengagum dan pengikutnya P. Bouttke dan D. Prichitko mengambil kebebasan untuk meneruskan karya agungnya dan menerbitkan semula buku itu, membuat pembetulan mereka sendiri. Bermula dari edisi ke-10, 3 pengarang sudah muncul di kulit buku. Walau bagaimanapun, banyak pakar mengesyorkan membaca buku itu dalam bahasa asalnya, kerana perubahan yang dilakukan hampir sepenuhnya mengubah makna asal keseluruhan kursus.

'Jalan menuju matlamat yang hebat. Kisah Idea Ekonomi ', Sylvia Nazar

Penilaian: 4.6

'Jalan menuju matlamat yang hebat.  Kisah Idea Ekonomi ', Sylvia Nazar

Buku kedua oleh Sylvia Nazar, yang dikeluarkan setelah buku terlaris terkenal 'A Beautiful Mind', jatuh ke kedudukan kesepuluh peringkat. Jalan menuju Matlamat Besar mengungkapkan pengembangan idea ekonomi dari Marx dan Engels hingga Robinson dan Sen.

Penulis cuba menunjukkan bagaimana teori dan trend yang berbeza mempengaruhi realiti ekonomi masa kini. Buku ini merangkumi jangka masa lebih dari 100 tahun dan memberi tumpuan kepada para pemikir di Amerika Syarikat dan Eropah Barat. Rupa-rupanya, Sylvia, yang terinspirasi oleh kejayaan buku pertamanya, ingin memaparkan sesuatu yang serupa dalam serpihan intergrasi maklumat dan teori biografi yang dikemukakan oleh individu tertentu. Adakah dia berjaya? Di halaman buku, konsistensi naratif adalah apa yang hilang. Pembahagian ke dalam bab agak sewenang-wenangnya, dan ceritanya tidak konsisten dan boleh melompat dari biografi Friedrich Hayek ke keterangan karya Keynes. Walaupun bagi pencinta gaya ini, buku ini dapat menjadi panduan yang sangat terperinci untuk dunia ekonomi praktikal.

'Prinsip Ekonomi' Nicholas Gregory Mankiw

Penilaian: 4.6

'Prinsip Ekonomi' Nicholas Gregory Mankiw

Buku Mankiw Principles of Economics berada di kedudukan kesebelas dalam kedudukan kami kerana ini merupakan titik permulaan yang baik untuk belajar mengenai materi ekonomi. Penulis menerangkan terminologi dengan cara yang mudah diakses, secara praktikal tanpa menggunakan formula. Sejak tahun 1996, buku ini telah dicetak lebih daripada 5 kali dan masih sangat popular.

Menurut Mankiw, ekonomi sangat berkaitan dengan kehidupan biasa dan kajian mengenai postulat asasnya akan menjadikannya lebih mudah dan cepat untuk belajar tentang dunia di sekitar kita. Bagaimana Brad Pitt menghasilkan banyak? Mengapa harta tanah di New York begitu mahal? Mengapa syarikat penerbangan kerap memberikan potongan harga kepada pelanggan mereka? Mengapa harga komoditi stabil di beberapa negara, sementara yang lain tenggelam dalam inflasi berterusan? Buku ini akan memberikan jawapan kepada pelbagai soalan.

'Kapitalisme. Idea yang tidak dikenali 'Ayn Rand

Penilaian: 4.5

'Kapitalisme.  Idea yang tidak dikenali 'Ayn Rand

Baris kedua belas penarafan kami menuju ke buku Ayn Rand, seorang penulis Amerika yang terkenal dan pengarang buku laris terkenal di dunia. Pembaca percaya bahawa perkara terbaik dalam buku Rand ialah ekonomi dan politik didasarkan pada masalah moral dan etika, yang berakar pada akal, keperibadian dan moral. Kapitalisme dalam falsafahnya adalah sistem berasaskan hak asasi manusia yang merangkumi cita-cita persamaan dan kebebasan. Pada masa yang sama, pengarang tidak mencipta apa-apa – hujahnya didasarkan pada sejumlah besar contoh ilustrasi, yang disokong oleh pidato politik, artikel surat khabar dan kisah nyata. Dan bukti ini sudah cukup.

Menurut Rand, kapitalisme adalah konsep yang sama sekali berbeza yang hari ini dikaitkan dengan ketamakan, mementingkan diri sendiri, tidak berdaya dan tidak berdosa terhadap individu. Ini adalah masyarakat bebas di mana setiap orang mengendalikan kehidupan mereka sendiri, dan negara tidak campur tangan dalam kehidupan pribadi dan ekonomi, tetapi hanya memantau pelaksanaan undang-undang.

'Kapitalisme. Idea yang tidak dikenali “adalah pelbagai artikel yang ditulis pada masa yang berlainan, tetapi masih relevan hari ini dan mengejutkan dengan keinsafan, kenyataan dan ketajamannya. Pada contoh pelbagai aspek kehidupan ekonomi, politik dan sosial, pengarang membuktikan falsafahnya sendiri: kapitalisme, yang berdasarkan kepentingan individu, dapat menjadikan masyarakat bahagia dan bebas.

'Mikroekonomi' Robert Pindyck, Daniel Rabinfeld

Penilaian: 4.5

'Mikroekonomi' Robert Pindyck, Daniel Rabinfeld

Terjemahan makroekonomi buku teks pertama yang diterbitkan, ringkas, diterbitkan pada tahun 1992, telah menghasilkan permintaan yang kuat dan stabil di kalangan pembaca. Hari ini buku ini telah melalui 5 cetakan semula dan masih menjadi buku teks yang popular. Dalam ranking kami, buku karya Robert Pindike dan Daniel Rabinfeld berada di kedudukan ketiga belas.

Buku ini mengkaji prinsip teori mikroekonomi dan contoh yang cukup dari praktik, ilustrasi dan grafik. Oleh kerana tidak ada formula matematik yang rumit dalam teori, maka lebih mudah untuk melihat bahan tersebut. Dengan kata lain, buku teks ini disarankan untuk dipelajari di hampir semua universiti di negara ini dan, kemungkinan besar, lebih daripada satu generasi akan mempelajari kebenaran sukar ekonomi mikro darinya.

Teori Umum Pekerjaan, Minat dan Wang John Mnnard Keynes

Penilaian: 4.5

Teori Umum Pekerjaan, Minat dan Wang John Mnnard Keynes

Esei ilmiah John Maynard Keynes, pertama kali diterbitkan pada tahun 1936 dan memberikan sumbangan besar dalam pengembangan ekonomi sebagai sains, menempati kedudukan keempat belas dalam penilaian kami. Buku ini menjadi asas bagi pembentukan terminologi makroekonomi moden. Keynes adalah tokoh penting, jadi karya ini sangat menarik bagi mereka yang benar-benar ingin memahami selok-belok teori ekonomi. Penulis menetapkan tugasnya untuk menunjukkan kekeliruan postulat teori klasik dan membuat revolusi yang kemudian turun dalam sejarah sebagai 'Keynesian'.

Teori Keynes melampaui pengangguran di England – masalah yang pada awalnya disebabkan oleh pengarang, yang berdasarkannya dia membina teorinya sendiri. Sebenarnya, dalam bukunya, Kane memberikan alasan untuk hubungan pasaran dan teori ekonomi yang dikemas kini, serta memberikan kaedah baru untuk analisisnya. Ngomong-ngomong, penerbitan buku itu adalah alasan untuk 'revolusi Keynesian', yang memberi kesan nyata pada banyak peristiwa politik dan ekonomi abad ke-20.

Ekonomi makro oleh Olivier Blanchard

Penilaian: 4.4

Ekonomi makro oleh Olivier Blanchard

Buku teks ekonomi makro, yang popular di universiti Barat, mendakwa kedudukan kelima belas dalam ranking. Buku ini telah melalui beberapa edisi dan termasuk dalam senarai yang disarankan untuk belajar di sekolah dan universiti di Eropah. Buku ini merangkumi topik utama ekonomi makro; bab tersusun dengan jelas – inti disorot, diikuti dengan pengembangan dan penambahan teori. Blanchard mengambil pendekatan inovatif menggunakan pelbagai jenis analisis.

Ulasan dari dua edisi pertama buku itu, yang diterbitkan di Amerika Syarikat dan negara-negara lain di dunia, menunjukkan bahawa buku teks tersebut mempunyai minat tertentu dan berguna untuk kalangan pembaca yang paling luas. Perubahan dan penambahbaikan tertentu telah dibuat pada edisi ini. Hari ini buku itu diterbitkan semula untuk kali ketiga.

'Tidak rasional positif. Bagaimana mendapat manfaat daripada tindakan tidak logik anda ', Dana Ariely

Penilaian: 4.3

'Tidak rasional positif.  Bagaimana mendapat manfaat daripada tindakan tidak logik anda ', Dana Ariely

Buku yang menghiburkan mengenai ekonomi tingkah laku dan tidak rasional otak kita berada di kedudukan keenam belas dalam ranking. Dan Ariely menjelaskan dengan humor dan contoh peribadi bahawa intuisi dan logik tidak dapat memberikan hasil 100% ketika membuat keputusan. Selalunya seseorang melakukan sesuatu yang tidak rasional.

Penulis memberikan hasil penyelidikannya sendiri yang berkaitan dengan kehidupan peribadi dan pekerjaannya. Dan dia mencari jawapan untuk soalan utama: mengapa otak membuat kita melakukan perkara bodoh di kawasan ini? Dalam setiap bab, dia mengajukan pertanyaan baru dan berusaha untuk meneroka fenomena ini atau itu. Sebagai contoh, pengarang mencari jawapan bagaimana penghargaan mempengaruhi produktiviti, sama ada orang cenderung untuk membalas dendam, mengapa setelah melakukan sesuatu sendiri, orang lebih menghargainya. Terdapat banyak penyelidikan dan eksperimen dalam buku ini, mereka sedikit memperketat garis besar penyampaian, tetapi kerana persembahan yang mudah, buku ini sangat mudah dibaca.

'Sonin.ru: Pelajaran dalam Ekonomi', Konstantin Sonin

Penilaian: 4.2

'SONIN.RU: PELAJARAN EKONOMI', KONSTANTIN SONIN

'Sonin.ru: Pelajaran dari Ekonomi' menutup penilaian kami. Buku ini menghilangkan mitos bahawa ekonomi adalah kepura-puraan yang tidak ada kaitan dengan kehidupan biasa. Ternyata sains ini juga dapat menarik, dan ahli ekonomi dapat menjawab soalan yang paling menarik: mengapa penjaga gawang tidak melemparkan bola ke sudut dengan tendangan penalti; adakah 'kebijaksanaan Salomo' sangat hebat; bagaimana perang membawa kepada penciptaan pelabuhan; yang perlu membina saluran paip gas tanpa gas.

Setelah membaca Sonin.ru, pembaca mengetahui bahawa ahli ekonomi sama sekali tidak membosankan sepertinya. Setiap bab membahas topik tertentu. Struktur buku ini sangat selesa untuk persepsi: bab kecil – pelajaran mengandungi jawapan kepada pelbagai persoalan ekonomi. Penulis sering memberi peluang kepada pembaca untuk memahami dan menganalisis maklumat yang diterima secara bebas.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen