17 buku prosa moden terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Genre prosa moden sangat dekat dengan pembaca, yang dalam watak dapat mengenali dirinya, saudara-mara dan jirannya, melihat banyak masalah dari luar, menangani mereka, terjerumus dalam hubungan dan pengalaman orang-orang yang mempunyai semangat yang serupa. Penarafan kami terdiri daripada 17 karya yang pelbagai, di mana anda dapat mencari buku dari genre yang anda minati. Senarai ini merangkumi kedua-dua perkara baru yang dikemukakan kepada umum dan ciptaan yang telah menjadi buku terlaris dan mengekalkan kedudukan mereka di puncak novel terbaik pada masa ini.

Penilaian buku terbaik prosa moden

Pencalonan sebuah tempat Nama produk penilaian
Penilaian buku terbaik prosa moden 1 Pelari di belakang angin 4.9
2 Rama-rama 4.9
3 Shantaram 4.8
4 Kisah misteri Billy Milligan 4.8
5 Anak-anak saya 4.8
6 Seribu cahaya matahari yang bersinar 4.8
7 Dan bola akan kembali … 4.7
8 Penerbangan 4.7
9 Stigmalion 4.6
10 Takut dan kagum 4.6
11 Draf 4.5
12 Syurga madu 4.5
13 Koma 4.5
14 Jingga jam 4.5
15 Zuleikha membuka matanya 4.5
16 Esok saya akan membunuh 4.4
17 Olivia Kitteridge 4.4

Pelari di belakang angin

Pengarang buku: Khaled Hosseini

Peringkat Prosa: 4.9

Pelari di belakang angin

Diterbitkan pada tahun 2003, novel ini menjadi karya sulung Khaled Hosseini dan dengan segera memenangi cinta pembaca dan mendapat persetujuan pengkritik. Ia memasuki tiga buku terlaris di Amerika Syarikat dan dua puluh karya terbaik milenium. Empat tahun kemudian, pengarah Mark Forster mengarahkan versi filem dengan nama yang sama. Karya itu dengan cepat menimbulkan persoalan mengenai persahabatan dan pengkhianatan, kebaikan dan kekejaman, keji dan tidak berminat.

Watak utama Amir dan Hasan telah berkawan sejak awal kanak-kanak, walaupun yang pertama adalah anak lelaki kaya, dan yang kedua adalah anak hamba. Amir adalah seorang Pashtun. Mereka mewakili majoriti nasional di Afghanistan. Dan Hasan adalah seorang Khazarian, yang diperlakukan seperti orang kelas dua. Pewaris kaya itu berusaha mengatasi cinta ayahnya dan sering cemburu dengan rakannya. Pada satu kesempatan semasa pertandingan layang-layang tradisional, Hassan dipukul dan didera oleh nasionalis tempatan. Amir melihat semua ini, tetapi dia sendiri tidak masuk campur, dan tidak memanggil sesiapa untuk meminta pertolongan.

Bertahun-tahun akan berlalu, jalan kedua keluarga akan menempuh jalan yang terpisah, mereka akan hidup di benua yang berbeza, tetapi perasaan bersalah akan terus menyeksa Amir. Nampaknya tidak ada yang dapat diperbaiki: Hasan dan isterinya meninggal semasa pembersihan etnik. Tetapi mereka mempunyai seorang anak lelaki yang sangat memerlukan pertolongan. Adakah watak utama dapat membahagiakan anak dan menebus rasa bersalahnya? Anda akan mendapat jawapannya dalam buku yang membuat berjuta-juta pembaca di seluruh dunia menangis dan berempati.

Rama-rama

Pengarang buku: Henri Charrière

Peringkat Prosa: 4.9

Rama-rama

Novel pengembaraan, yang mendapat tempat kedua dalam penilaian kami, berdasarkan autobiografi Henri Charrière, yang dituduh membunuh dan dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup. Seorang tahanan berusia 25 tahun yang dijuluki Moth menceritakan tentang kehidupannya yang sukar dalam kerja keras di Guyana Perancis. Walaupun menghadapi kesulitan dan cobaan yang luar biasa, Henri dapat bertahan dalam keadaan tidak berperikemanusiaan, dan berkat ketekunan dan keinginannya untuk kebebasan, dia tetap membuktikan dirinya tidak bersalah dan mendapati dirinya bebas.

Sang rama-rama mempersiapkan pelarian dari hari pertama. Tetapi mereka menangkapnya. Dia tidak meninggalkan rancangannya, tetapi dia dibawa berulang kali. Tetapi pemindahan ke penjara lain dan pengasingan tidak menghalang seorang lelaki yang datang dengan cara baru untuk melarikan diri. Pembaca akan melihat kehidupan para tahanan dari dalam, dapat bersukacita dalam persahabatan sejati dan berempati dengan pahlawan di saat kehilangan dan kekecewaan.

Pembuat filem benar-benar memperjuangkan skripnya. 1973 memberikan penonton sebuah filem hebat dengan Dustin Hoffman dan Steve McQueen. Pada tahun 2017, karya ini difilemkan oleh pengarah Michael Noer. Peranan utama dalam filem ini dimainkan oleh Charlie Hunnam dan Rami Malek.

Shantaram

Pengarang buku: Gregory David Roberts

Peringkat Prosa: 4.8

Shantaram

Novel ini diterbitkan pada tahun 2003. Pembaca Rusia dapat menikmati pengembaraan yang luar biasa dari protagonis pada tahun 2010, ketika karya tersebut telah menjadi buku terlaris super, dan jumlah salinan yang dijual melebihi satu juta buku. Plot ini berdasarkan peristiwa dari kehidupan pengarangnya sendiri – Gregory David Roberts.

Banyak yang mencatat beberapa peristiwa mistik yang berlaku setelah berkenalan dengan ciptaan penulis, dan lebih khusus lagi: setelah membacanya, ia menyumbang kepada pembebasan tahanan dari penjara. Ini telah terbukti lebih dari sekali dengan contoh-contoh sebenar. Aksi ini berlaku pada tahun 80-an abad yang lalu. Watak utama melarikan diri dari penjara Australia setelah hampir dua puluh tahun penjara, dan menurut dokumen palsu masih tinggal di Bombay. Penduduk tempatan memanggilnya Shantaram, yang bermaksud 'lelaki yang damai'. Akan ada segalanya dalam hidupnya: tinggal di kawasan kumuh, penjara, dadah, jenayah, kerjasama dengan mafia.

Penulis menggambarkan pengalaman pahlawan dengan tepat. Roberts dapat menunjukkan kehidupan dalaman Bombay melalui mata penjenayah dan pada masa yang sama orang yang mudah terdedah. Perlu diperhatikan bahawa semua watak adalah fiksyen, dan tempatnya nyata.

Kisah misteri Billy Milligan

Pengarang Buku: Daniel Keyes

Peringkat Prosa: 4.8

Kisah misteri Billy Milligan

Dokumentari, termasuk dalam penilaian, menceritakan kisah Billy Milligan, di mana 24 personaliti bergaul. Dia menjadi orang pertama di Amerika Syarikat yang dibebaskan dari gangguan disosiatif. Dalam fikiran Billy ada individu yang tidak seperti satu sama lain. Mereka adalah lelaki, wanita dan juga kanak-kanak dari pelbagai bangsa, agama, sikap terhadap kehidupan. 10 yang utama mempengaruhi lelaki itu.

Kisahnya bermula dengan Billy, yang bangun dan menyedari bahawa dia berada di penjara, tetapi untuk apa dan bagaimana dia sampai di sana, dia tidak ingat. Ketika dilaporkan bahawa dia telah dituduh melakukan rogol dan rompakan, dia benar-benar terkejut kerana tidak. Dan yang paling penting, dia diberitahu bahawa dia sudah menghabiskan tujuh tahun lama di dalam tembok-tembok ini. Pertanyaan lebih lanjut tidak membawa apa-apa, kerana Billy tidak lagi ada di sini, dia sudah tiada. Dan siapa yang menguasai pikiran lelaki itu, akan menarik untuk mengetahui lebih lanjut, terjun ke ciptaan Daniel Keyes yang menakjubkan dan penuh semangat.

Apabila anda membaca buku, anda berfikir bahawa ini mustahil. Tetapi ini adalah fakta yang nyata, dan pesakit seperti itu benar-benar ada. Milligan meninggal dunia pada bulan Disember 2014, meninggalkan sejarah sains forensik dan psikiatri.

Anak-anak saya

Pengarang buku: Guzel Yakhina

Peringkat Prosa: 4.8

Anak-anak saya

Guzel Yakhina diiktiraf sebagai debut sastera kontemporari Rusia yang paling terang. Karya seterusnya dia membuktikannya. Suku kata pengarang mudah difahami dan diserap dengan julukan dan kiasan yang indah. Pembaca tidak menghadapi kesukaran untuk menghafal nama-nama watak-watak asing. Dia benar-benar terjun ke masa lalu, dan dengan matanya sendiri dapat melihat selok-belok kehidupan pelbagai orang.

Buku 'Anak-Anakku' ditetapkan pada separuh pertama abad ke-20 di penempatan Jerman Gnadental di wilayah Volga. Guru Jacob Bach, seorang yang kompleks dan terpelihara, memuja kesusasteraan dan mengetahui segala-galanya. Dia sama sekali tidak menyukai anak-anak, tetapi dia wajib mengajar mereka. Suatu hari pelajar baru datang ke kelasnya, yang mempunyai banyak persamaan dengan Jacob. Bach menulis kisah dongeng yang secara mistik berubah menjadi kenyataan.

Kehidupan dan kehidupan sehari-hari orang, tragedi dan pengalaman mereka, dunia asalnya yang jelas, orang-orang yang menetap di tanah ini lebih dari satu abad yang lalu, tetapi tidak dapat menerima pesanan dari negara asing, sangat digambarkan secara realistik. Plot itu mempunyai semuanya: cinta dan benci, perang dan kematian, politik dan sejarah. Sekiranya anda menyukai buku-buku sebelumnya oleh G. Yakhina, maka novel ini juga tidak akan membuat anda acuh tak acuh.

Seribu cahaya matahari yang bersinar

Pengarang buku: Khaleda Hossein

Peringkat Prosa: 4.8

Seribu cahaya matahari yang bersinar

Kami dengan senang hati memasukkan buku kedua penulis prosa Amerika Khaled Hosseini dalam penilaian kami. Seminggu selepas penerbitan, jumlah salinan yang dijual mencapai satu juta. Novel ini, yang segera menjadi buku terlaris di kedua sisi lautan, dipuji oleh pengkritik dan pembaca. Seperti dalam novel 'Runner with the Wind', penulis mengemukakan persoalan etika mengenai persahabatan dan pengkhianatan, cinta dan iman.

Di tengah-tengah plot ada dua pahlawan, sangat berbeza sehingga kelihatan mustahil bagi mereka untuk bersilang di dunia ini. Mariam adalah anak perempuan oligarki yang tidak sah yang telah mengalami musibah dan penghinaan sejak kecil. Leila adalah kegemaran dalam keluarga besar dan ramah. Dia mempunyai masa depan yang cerah di depannya, dia selalu merasakan sokongan saudara-mara dan rakan-rakannya.

Tetapi perang itu dapat mengganggu rancangan gadis-gadis itu, dan pada saat tragis ini mereka bertemu untuk bertahan dan menahan semua cobaan. Adegan keganasan dan akibat permusuhan digambarkan secara realistik. Tetapi pengarang tanpa penyembunyian ingin menunjukkan kebenaran hidup, di mana wanita Muslim harus memenuhi semua kehendak lelaki, bahkan yang paling menjijikkan dan sadis.

Dan bola akan kembali …

Pengarang buku: Maria Metlitskaya

Peringkat Prosa: 4.7

Dan bola akan kembali ...

Buku karya Maria Metlitskaya adalah mengenai cinta dan kekecewaan, naik turun, dan yang paling penting, mengenai persahabatan pahlawan, mengenai kehidupan mereka, yang diceritakan oleh pengarang, dari kecil hingga usia yang cukup dewasa. Masa muda mereka berlaku di halaman yang sama. Semua gadis sama sekali berbeza, tetapi ini tidak menghalangi mereka untuk bersama. Impian kanak-kanak setiap orang sangat bertentangan dengan realiti sehingga anda memahami sejauh mana fantasi remaja dari kehidupan sebenar. Tetapi walaupun semuanya, mereka akan terus berkawan selama bertahun-tahun. Mereka bersedia bergegas untuk saling membantu pada bila-bila masa, dan inilah kekuatan mereka.

Vera adalah anak perempuan seorang peguam yang berjaya, yang kehilangan ibunya semasa kecil. Dia semestinya gembira, tetapi cinta untuk rakan sekuli pembuli melenyapkan semua prospek cerah. Melancong ke penjara, kelahiran anak tidak dinilai oleh suaminya, seorang penjenayah. Tidak ada yang pernah mencintai Shura. Bahkan anaknya tidak dapat memberikannya kehangatan, kerana dia menderita penyakit serius. Hidupnya dihabiskan di pasar, di mana dia mengemis dengan anaknya yang kurang upaya. Perkara tidak mudah bagi Tanya dan Svetik, mereka juga akan menghadapi banyak ujian.

Buku ini akan menarik minat pembaca dari semua kategori umur: remaja, ibu dan nenek mereka, kerana pengarang dapat menggambarkan pengalaman setiap generasi, yang merupakan sebab lain untuk populariti novel ini.

Penerbangan

Pengarang buku: Evgeny Vodolazkin

Peringkat Prosa: 4.7

Penerbangan

Ini bukan kali pertama novel novel filologi dan penulis prosa Rusia dimasukkan dalam penilaian karya terbaik pada zaman kita. Plot 'Aviator' yang luar biasa, perendaman dalam jangka masa yang berlainan, protagonis yang mencolok dan teka-teki jigsaw yang bertambah pada akhirnya menjadi satu keseluruhan, membuat pembaca merasa curiga dari halaman pertama hingga halaman terakhir.

Sukar untuk dibayangkan ketika anda bangun suatu hari dan semua kenangan anda terpadam. Anda tidak dapat mengingati siapa anda dan dari mana anda berasal, dan betapa sukarnya mengisi kembali lembaran kosong dengan acara untuk menjadi seorang lagi. Untuk pengenalan diri, wira mula menulis kenangan yang tiba-tiba mengunjunginya. Buruk dan kelam-kabut, mereka semakin membingungkannya. Kerana mustahil untuk bangun pada tahun 1999, tetapi untuk melihat peristiwa Revolusi Oktober, belajar di gimnasium St. Petersburg pada awal abad ke-20, dan banyak lagi yang sama sekali tidak berkaitan dengan masa sekarang.

Semasa anda membacanya, anda menyedari bahawa pahlawan telah menjadi mangsa eksperimen, dan semua masa kini hanya merujuk kepada masa lalu. Setelah melalui semua acara, dia bangun untuk memahami bahawa semua rakan dan saudara-mara telah lama berehat di tanah perkuburan, dan dia, seperti seorang penerbang, melayang di ruang udara yang disebut waktu.

Stigmalion

Pengarang buku: Christina Stark

Peringkat Prosa: 4.6

Stigmalion

Karya Christina Stark menceritakan kisah seorang gadis sakit parah yang menderita penyakit kulit yang jarang berlaku. Dolores McBride akan pergi dari seorang gadis kecil, yang ditawan oleh ketakutan dan kesakitannya, kepada seorang wanita yang sepenuhnya percaya diri yang terbuka untuk kebahagiaan dan cinta. Semua menyentuh orang lain menyebabkan luka bakar yang mengerikan dan menyakitkan, jadi dia tidak pernah memeluk ibu dan ayah, tidak dapat meninggalkan rumah tanpa sarung tangan, tahu bahawa pada masa akan datang dia tidak akan dapat memulakan keluarga.

Dolores seperti seorang puteri yang dipenjarakan di menara, nama yang diciptakannya pada masa kecilnya. Tetapi dia tidak pernah berhenti berharap suatu hari nanti dia akan meninggalkan penjara dan tidak akan kembali ke Stigmalion. Suatu hari hidupnya berubah, dan gadis itu bertemu denganNya. Kisah ini diceritakan bagi pihak dua watak. Pembaca akan dapat melihat peristiwa tersebut melalui pandangan lelaki dan wanita, yang menambahkan emosi dan minat terhadap kisah ini.

Ini bukan sekadar kisah romantis yang lain. Setelah membaca buku itu, anda dapat memahami betapa berharganya segala yang ada di sekitarnya, bagaimana anda dapat hidup bahagia, walaupun menghadapi penyakit dan kesukaran, dan yang paling penting, mengatasi ketakutan anda dan terus maju menuju masa depan anda.

Takut dan kagum

Pengarang buku: Amelie Notomb

Peringkat Prosa: 4.6

Amelie Notomb

Novel yang dipilih adalah kisah autobiografi novelis Belgia Amelie Notomb. Menurut pengkritik, karya inilah yang mengungkap bakat penulis, berkat dia mendapat kemasyhuran di seluruh dunia. Pada tahun 2003, 'Fear and Awe' difilemkan. Filem ini berjaya seperti buku.

Setelah lulus dari universiti, gadis itu berangkat ke Jepun, di mana dia mendapat pekerjaan di sebuah syarikat besar. Dia tidak takut akan kesulitan dan yakin bahawa masa penyesuaian dapat dielakkan, sejak dia dilahirkan di Tanah Matahari Terbit dan ingin tinggal di tanah airnya selama-lamanya. Tetapi berusaha mengikuti undang-undang dan tradisi Jepun, dia mendapati dirinya berada dalam pelbagai situasi yang tidak menyenangkan. Pelajaran kehidupan yang ganas memaksa Nothomb meninggalkan Tokyo dan kembali ke Belgium, di mana dia memulakan kerjaya menulisnya.

Penulis dalam semua warna menunjukkan rasa negara yang jauh dan sekaligus menghancurkan mitos dongeng. Diskriminasi berkembang dalam masyarakat misoginis, dan setiap orang terbiasa dengan penghinaan yang berterusan. Amelie harus melakukan pekerjaan kotor, tidak dapat diterima oleh pekerja pejabat Eropah, yang dianggap sebagai urutan perkara di Jepun, dan seorang wanita tidak berhak menolaknya, tanpa mengira status.

Draf

Pengarang buku: Sergey Lukyanenko

Peringkat Prosa: 4.5

Draf

Novel oleh penulis Rusia ditulis dalam beberapa genre. Fiksyen sains, pengembaraan dan fantasi saling terkait di dalamnya. Ia diterima dengan baik oleh pembaca dan pengkritik Eropah. Diterbitkan pada tahun 2005, karya ini segera menemui peminat di kalangan peminat arah ini. Watak utamanya adalah seorang pemuda dari Moscow, yang semalaman tidak menjadi apa-apa, seolah-olah seseorang menghapusnya dari kehidupan. Rakan, kenalan dan juga ibu bapa tidak mengenalinya. Orang lain tinggal di apartmennya, dan pasportnya dan dokumen lain bertukar menjadi debu di depan mata kami.

Selanjutnya, petualangan luar biasa menanti pahlawan. Dia menjadi pengawal perbatasan antara dunia, fungsi milik kelas umat pilihan. Di setiap paralel ada pemberontak yang cuba menghancurkan sistem. Selepas kehancuran menara, Kirill menjadi orang biasa tanpa kuasa besar dan dia perlu belajar hidup dalam realiti lagi.

Penulis berfalsafah mengenai pelbagai topik sensitif dan berkongsi pendapatnya, yang sukar untuk tidak setuju. Sekiranya anda berminat dengan dunia selari, peminat Tolkien, Orwell dan Martin, maka kami pasti anda akan menyukai buku karya Sergey Lukyanenko 100%.

Syurga madu

Pengarang buku: Valery Bochkov

Peringkat Prosa: 4.5

Syurga madu

Thriller psikologi Valery Bochkov mendapat tempat yang layak dalam penilaian kami. Plot, yang bermula sebagai kisah kejahatan biasa, secara beransur-ansur berubah menjadi tindakan menarik yang membuat pembaca dalam keadaan curiga hingga akhir. Dan sama ada pengakhiran bahagia yang terkenal itu, walaupun pencinta buku yang paling penuh perhatian tidak dapat meneka.

Seorang gadis berusia lapan belas tahun dihukum penjara seumur hidup. Sofya Belkina tiba di koloni wanita Honey Paradise untuk menghabiskan sisa hidupnya di tempat yang menakutkan dengan nama yang begitu menarik. Dia adalah bekas Muscovite yang berpindah ke Amerika Syarikat untuk kediaman tetap dan membunuh seorang polis kerana meragut nyawa ayahnya. Dia, pada gilirannya, hanya menembak di udara dan mengancam tuan dadah tempatan yang memperkosa anak perempuannya. Tetapi penyamun itu dapat melakukan apa sahaja, dia adalah tuan kehidupan, jadi Sonya berakhir di Arizona dan menunggu hukuman mati. 'Gertrude berambut merah' adalah kerusi elektrik bagi setiap tahanan di penjara ini.

Bochkov adalah seorang seniman (yang, dengan cara itu, lulus dari fakulti seni dan grafik Institut Pedagogi Negara Moscow) dengan terampil menggambarkan peristiwa yang seolah-olah dia sedang melukis novel dengan warna-warna cerah, dan tidak hanya memindahkan pemikirannya ke kertas. Pakar kami mengesyorkan novel ini mesti dibaca.

Koma

Pengarang buku: Alex Garland

Peringkat Prosa: 4.5

Garland

Alex Garland adalah novelis Britain yang buku-bukunya secara konsisten menjadi buku terlaris. Dia menulis karya seperti 'Beach' dan 'Tesseract'. Buku ketiga, yang diterbitkan pada tahun 2004, juga membawa kemasyhuran kepada pengarang, dan, walaupun sikap pengkritik yang agak keren, buku itu diterima dengan penuh semangat oleh para pembaca. Karya ini berdasarkan kisah biasa seorang pekerja pejabat yang tidak biasa.

Turun ke kereta bawah tanah di kemudian hari, dia berdiri mencari seorang gadis yang hampir menjadi mangsa empat samseng. Karl berakhir di katil hospital. Setelah bangun dari koma, dia tidak dapat mengingat apa-apa, tetapi hanya secara intuitif merasakan beg bimbit, yang dengan cara yang tidak diketahui hilang dari tempat kejadian, dapat mengembalikan ingatannya.

Rahsia apa yang akan didedahkan kepada pembaca, dan adakah Karl benar-benar seorang kerani sederhana, anda akan mengetahui setelah membaca, dan pengakhirannya benar-benar dapat mengejutkan anda. Buku ini diilustrasikan oleh bapa penulis, kartunis dan grafik Inggeris terkenal Nicholas Garland.

Jingga jam

Pengarang buku: Anthony Burgess

Peringkat Prosa: 4.5

Jingga jam

Buku yang termasuk dalam penilaian itu diakui sebagai klasik prosa moden. Anthony Burgess menciptanya pada masa yang paling sukar dalam hidupnya, ketika dia didiagnosis menderita penyakit maut, dan menurut ramalan doktor, dia tidak mempunyai lebih dari satu tahun untuk hidup. Seperti yang diakui oleh pengarang, dia berusaha meletakkan peristiwa tragis yang berkaitan dengan isteri pertamanya di atas kertas untuk menghilangkan kenangan selamanya. “A Clockwork Orange” – begitulah cara pekerja Inggeris memanggil sesuatu yang tidak biasa, tidak dapat difahami, dengan kemustahilan untuk menafsirkan maknanya.

Kisah ini diceritakan dari perspektif watak utama – seorang remaja Alex, yang dunianya penuh dengan keganasan dan kekejaman, dan dia dan rakan-rakan mudanya, yang tidak berhenti, bertindak sebagai penjenayah. Pada bahagian kedua, remaja itu masih berakhir di institusi pembetulan, di mana dia ditawarkan untuk berpartisipasi dalam eksperimen sebagai pertukaran untuk dibebaskan.

Setelah mendapat persetujuan, dia bukan hanya tidak dapat melakukan kekerasan, tetapi juga tidak dapat membela dirinya sendiri. Setelah dibebaskan, bukan sahaja mangsa anak muda akan memanfaatkan ini, tetapi juga para penonton yang pertama kali melihat Alex. Setelah mencuba bunuh diri akibat gegar otak, dia kembali sihat. Dan berikut adalah bagaimana kisah menarik ini akan berakhir, anda akan mengetahui setelah membaca novel.

Zuleikha membuka matanya

Pengarang buku: Guzel Yakhina

Peringkat Prosa: 4.5

Zuleikha membuka matanya

Topik pelupusan kulaks selalu menarik perhatian penulis muda Rusia, Guzel Yakhina, sejak neneknya selamat dari pengasingan ke Siberia dan sering memberitahu cucunya tentang kehidupan orang yang sukar di masa-masa sukar itu. Wira tidak mempunyai prototaip sebenar. Penulis sedikit demi sedikit mengumpulkan maklumat, hasilnya, gambar kolektif muncul berdasarkan memoir orang yang dilucutkan. Pengkritik Rusia terkejut dengan gaya dan cara penulisan pengarang muda itu, tetapi orang Tatar menuduh Guzel mengkhianati dan memutarbelitkan fakta.

Aksi ini dimulai dengan peristiwa 1930, ketika suami watak utama terbunuh, dan dia, bersama dengan pendatang lain, dikirim ke Siberia. Taiga pekak, tidak ada makanan, tidak ada pakaian, tidak ada bumbung di atas kepala anda – begini rupa penempatan khas untuk penduduk baru. Novel ini akan menceritakan tentang nasib sukar orang yang berbeza, tetapi yang bersama-sama harus berjuang untuk mendapatkan tempat di bawah sinar matahari. Orang Kristian dan Muslim, Rusia dan Jerman, Chuvash dan Tatar, petani yang tidak berpendidikan dan intelektual ibukota, penjenayah dan pemabuk yang mabuk akan bertemu di sini.

Tetapi, di sebalik banyak ujian dan kesukaran, banyak yang tidak melupakan perasaan manusia yang sederhana. Buku ini akan mengandungi segalanya: cinta, kesetiaan, pengabdian, persahabatan. Penulis juga akan menunjukkan sisi lain dari duit syiling, ketika banyak yang mula mengikuti perasaan dasar dan tidak memperlekehkan apa-apa.

Esok saya akan membunuh

Pengarang buku: Bih Ishmael

Peringkat Prosa: 4.4

Esok saya akan membunuh

Buku yang diakui oleh Bih Ishmael, termasuk dalam penilaian, membolehkan pembaca melihat perang melalui mata seorang remaja lelaki yang, pada usia 13 tahun, harus mengangkat senjata dan pergi untuk membunuh. Penulis menunjukkan tanpa menghiasi semua kengerian yang harus dialami oleh orang awam dan tentera. Sangat menakutkan dan pada masa yang sama keterangan yang benar dapat mengejutkan anda. Oleh itu, penulis ingin menunjukkan bagaimana nasib orang-orang merosot, dan ada juga yang tidak akan dapat menjadi sama. Tetapi ramai yang tidak kehilangan harapan dan kekal sebagai manusia hingga akhir.

Novel ini menggambarkan peristiwa perang saudara di Sierra Leone. Setelah euforia dari pengakuan kemerdekaan dari Great Britain, kesadaran akan kekuatannya sendiri muncul, dan perjuangan untuk mendapatkan wang dan hak istimewa bermula, yang membawa kepada peristiwa yang dijelaskan. Banyak remaja, hanya kanak-kanak, dipaksa untuk bergabung dengan pangkat dan melayani secara setara dengan orang dewasa. Sangat menakutkan untuk dibaca apabila kengerian hari-hari pertama digantikan oleh kegilaan. Jiwa kanak-kanak rapuh hancur, dan remaja bersedia untuk membunuh, dan tidak kira siapa, yang paling penting, ada perintah dan mesti dipatuhi.

Sekeping yang sangat sukar tidak meninggalkan siapa pun acuh tak acuh. Dengan menggunakan contoh sebuah negara kecil Afrika, penulis dapat menunjukkan semua kengerian perang, terutama ketika kanak-kanak terlibat.

Olivia Kitteridge

Pengarang buku: Elizabeth Stout

Peringkat Prosa: 4.4

Olivia Kitteridge

Semua buku Elizabeth Stout adalah buku terlaris secara konsisten. Untuk novel 'Olivia Kitteridge' dia dianugerahkan beberapa penghargaan berprestij. Pembaca dan pengkritik di kedua sisi Atlantik gembira dengan watak-watak yang mempesonakan, gaya yang hebat, dan ketegangan psikologi yang menjadi sorotan hingga akhir. 13 novel yang membentuk novel itu secara ajaib saling berkait antara satu sama lain, membentuk kisah yang menarik dan menarik, di tengahnya adalah seorang wanita dengan watak yang kuat dan bertentangan.

Bekas guru matematik, dan kini bersara Olivia mengenali semua penduduk di bandar kecilnya. Dalam Crosby yang tenang dan kelihatan tenang, nafsu serius sedang mendidih. Berikut adalah percintaan rahsia, gosip, kecurian, pengkhianatan dan juga pembunuhan. Hanya penduduk yang mahir menyembunyikan segala sesuatu di sebalik kesopanan baik luaran.

Olivia tinggal bersama suami dan anaknya, dan walaupun dia sangat menyayangi mereka, dia tidak tahu bagaimana meminta pengampunan dan tidak menunjukkan perasaannya. Walaupun wataknya, Olivia menimbulkan rasa simpati dan persefahaman di kalangan banyak pembaca. Motif utama buku ini adalah hubungan antara ibu dan anak. Penulis banyak memperhatikan masalah ibu bapa dan anak-anak, jadi karya ini menarik bagi semua generasi yang, setelah membacanya, akhirnya dapat saling memahami.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen