16 anjing terbaik untuk sebuah pangsapuri

Barang untuk haiwan peliharaan

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Haiwan peliharaan bukan sahaja merupakan kesenangan tanpa henti dan sumber emosi positif, tetapi juga pekerjaan merawat dan membesarkan haiwan kesayangan. Oleh itu, pilihan haiwan peliharaan harus seimbang dan tidak boleh berdasarkan hanya pada “kehendak” manusia – kadang-kadang pemilik yang berpotensi sering meremehkan skala kebimbangan masa depan, dan anjing ternyata menjadi “mainan” yang luar biasa. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, para pakar majalah dalam talian mengetahui anjing mana yang paling sesuai untuk pangsapuri bandar dan membuat penilaian mengenai keturunan dengan penerangan ringkas mengenai tabiat dan penjagaan yang diperlukan.

Cara memilih anjing

Adalah sukar untuk memberikan cadangan yang tegas tentang memilih baka haiwan kesayangan, tetapi beberapa nuansa harus diserlahkan:

  1. Ukuran anjing sebagai salah satu faktor penentu – semakin kecil haiwan, semakin selesa rasanya di apartmen. Sukar untuk anjing besar dalam odnushka bersaiz kecil dan juga sekeping kopeck, mereka memerlukan wilayah untuk bergerak (rumah, kandang burung).
  2. Panjang rambut dan kecenderungan untuk digugurkan juga penting: walaupun anjing kurang alergenik daripada kucing, individu berambut panjang dan anjing dengan kot bawah lebih kerap digugurkan. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa lebih mudah dengan rambut pendek: ia juga rontok, tetapi lebih sukar untuk mengumpulkannya dari permaidani.
  3. Aktiviti dan perangai sering ditentukan oleh baka. Anjing yang aktif memerlukan ruang untuk bermain dan perhatian yang lebih besar dari pemiliknya, anda perlu mengambil kira keunikan seni bina rumah (keterlihatan antara pangsapuri di lokasi dan lantai), agar tidak merosakkan hubungan dengan jiran. Saya benar-benar mahukan rakan berkaki empat, tetapi tiada masa lapang? Anda harus mendapatkan anjing dengan perangai yang tenang.
  4. Air liur dalam keturunan berbeza dari sifar hingga berlimpah: bulldog, mastiff, petinju dan beberapa yang lain air liur hampir selalu, anda perlu bersiap sedia untuk kehadirannya di permukaan yang boleh diakses oleh anjing, termasuk permaidani, tempat tidur, perabot, kasut. Catatan: peringkat merangkumi anjing keturunan 'slobbering'.
  5. Ini tidak bermaksud bahawa anjing kecil semestinya lebih mudah dijaga dan dijaga daripada individu sederhana atau besar. Juga, perangai dan watak tidak boleh dikelirukan: jika parameter pertama ditentukan oleh keturunan pada peringkat genetik, maka yang kedua bergantung terutamanya pada pendidikan. Jadi anjing yang tenang boleh menjadi agresif dan berbahaya jika pemiliknya melakukan pendekatan yang salah.

Penarafan anjing terbaik untuk pangsapuri

Pencalonan sebuah tempat Nama produk Penarafan
Anjing terkecil untuk pangsapuri 1 Terrier Yorkshire 4.9
2 Shih tzu 4.8
3 Chihuahua 4.8
4 Terrier mainan Rusia 4.7
5 Pomeranian 4.6
Anjing kecil terbaik untuk pangsapuri 1 Welsh corgi pembroke 4.9
2 Shar Pei 4.8
3 Basenji 4.8
4 Beagle 4.8
5 Bulldog Perancis 4.7
6 Pug 4.6
7 Pekingese 4.5
8 Pudel miniatur 4.5
Anjing bersaiz sederhana terbaik untuk sebuah apartmen 1 Labrador retriever 4.9
2 Pudel 4.8
3 Collie 4.7

Anjing terkecil untuk pangsapuri

Anjing seperti ini selalunya berukuran lebih kecil daripada kucing, yang dimainkan oleh pemiliknya: mereka tidak memerlukan banyak ruang, sekurang-kurangnya bulu, mereka makan sedikit, mereka dapat dijemput, terutama ketika berjalan.

Terrier Yorkshire

Penilaian: 4.9

Terrier Yorkshire

Tempat pertama diambil oleh Yorkshire Terrier (England) atau hanya Yorkie, yang tumbuh hingga 20 cm. Baru-baru ini, ia adalah jenis anjing mini yang paling banyak dibeli dan diminta: dengan rambut panjang, mereka hampir tidak menetes, makan agak sedikit, aktif secara fizikal dan tidak memerlukan berjalan-jalan. Keanehan keturunan ini adalah rambut halus, strukturnya serupa dengan manusia, ia tidak mengekalkan alergen, oleh itu, Yorkies sering dijaga oleh penghidap alergi.

Perangai terrier adalah tenang, anjing-anjing itu jinak, ramah untuk pemiliknya dan orang-orang yang biasa, patuh dan setuju untuk latihan, tetapi mereka tidak boleh dimulakan dengan anak-anak di bawah 7 tahun – ada risiko tinggi untuk merosakkan anjing yang rapuh secara tidak sengaja.

Keanehan perangai adalah apa yang disebut 'sindrom Napoleon', iaitu, terrier Yorkshire dapat menyalak menyerang binatang yang lebih besar dari dirinya sendiri dalam ukuran.

Merawat rambut panjang adalah kesukaran utama menjaga Yorkie: ia perlu disikat setiap hari, dandanan (potongan rambut); anda juga mesti memandikan anjing anda dengan kerap, membersihkan telinga dan membilas mata, dan memakaikannya dalam cuaca sejuk sebelum berjalan-jalan. Diet memerlukan perhatian: makanan kering seimbang dialu-alukan, dan menyusun menu 'semula jadi' akan memerlukan ketepatan – penyimpangan apa pun akan tercermin dalam penampilan anjing, atau lebih tepatnya, mengenai kualiti bulu.

Kelebihan

  • Perangai yang tenang;

  • Boleh dibawa;

  • Mudah dipelajari dan dilatih;

  • Anjing 'hypoallergenic';

keburukan

  • Penjagaan yang rumit;

  • Masalah biasa bagi orang York adalah kerosakan gigi, kehelan kerana kerapuhan kerangka;

  • 'Kesan Napoleon';

Shih tzu

Penilaian: 4.8

Shih tzu

Tempat kedua untuk anjing mini diambil oleh Shih Tzu berambut panjang yang dibiakkan di Tibet. Individu keturunan lebih besar daripada Yorkies – tingginya mencapai 27 cm, dan beratnya 8 kg. Mantel anjing adalah yang terpanjang berbanding ukuran badan, memerlukan perawatan yang sewajarnya: menyisir, memotong rambut, bahkan menggayakan sebelum pameran, memandikan anjing itu cukup 1 atau 2 kali sebulan. Anda boleh mempermudah prosedur dengan potongan rambut pendek. Shih Tzu tidak cenderung untuk menumpahkan, bulu jatuh dalam jumlah kecil, cukup untuk menyisirnya tepat pada masanya dengan sikat dengan gigi pendek. Ia juga perlu membersihkan mata anjing dan memotong kuku dan seminggu sekali untuk membersihkan rongga mulut dengan serbuk gigi.

Perangai perwakilan baka itu damai, anjingnya pintar, bergaul dengan pemilik dan orang yang dikenali, dengan tenang menjalani proses perawatan. Mereka bergaul dengan anak-anak, kerana suka bermain adalah salah satu ciri watak Shih Tzu.

Terdapat masalah di sebalik cinta pada seseorang: anjing-anjing itu sangat bosan dengan ketiadaan pemiliknya, mereka dapat merengek sepanjang hari, tetapi mereka hampir tidak menyalak, kecuali beberapa individu menunjukkan suara mereka pada usia dini.

Keanehan keturunan ini adalah kemampuan untuk membiasakan diri dengan isi rumah sepenuhnya tanpa berjalan, anjing-anjing itu terbiasa dengan kotak sampah, dan tidak perlu berkomunikasi dengan wakil-wakil 'rakan-rakan-dalam-lengan'.

Kelebihan

  • Anjing berambut panjang yang kecil dengan sikap aman;

  • Tidak menyalak sekiranya tiada pemilik;

  • Boleh hidup tanpa berjalan;

  • Tidak memerlukan mandi yang kerap;

keburukan

  • Masalah pada anjing adalah keradangan tartar dan gusi; pemakanan rongga mulut yang kerap diperlukan;

  • Rambut panjang perlu disikat setiap hari, dan ini tidak selalu mudah.

Chihuahua

Penilaian: 4.8

Chihuahua

Baka anjing Chihuahua Mexico sangat popular di kalangan pencinta haiwan peliharaan menggonggong berambut sederhana. Anjingnya sangat padat, beratnya mencapai 3 kg, selalunya kurang dari 2 kg, jadi haiwan kesayangan dapat dibawa ke mana-mana dengan anda, duduk di saku, di dalam beg atau di dada anda.

Chihuahuas mempunyai perangai yang damai: mereka bergaul dengan baik dengan seseorang, tetapi mereka menunjukkan naluri keselamatan yang kuat apabila ada bahaya bagi pemilik atau perumahan – 'orang yang tidak diinginkan' akan memekakkan telinga dengan panggilan dan menyalak keras dengan usaha menggigit! Untuk mengelakkan situasi seperti itu dengan alasan yang salah, adalah perlu untuk memulakan latihan tepat pada waktunya, yang diberikan oleh anjing tanpa banyak usaha: respons terhadap nama samaran, perintah yang paling mudah akan mengajar anjing itu untuk berdisiplin.

Chihuahuas bergaul dengan anak-anak, tetapi mustahil untuk memilikinya dengan bayi kerana risiko kecederaan pada haiwan kerana ukurannya yang kecil dan kerangka rapuh. Tidak perlu berjalan-jalan dengan anjing setiap hari: mereka pergi ke kotak sampah, dan untuk menyedari aktiviti mereka, cukup untuk mereka berjalan di sekitar apartmen.

Merawat haiwan kesayangan itu mudah: seminggu sekali, mandi dengan bulu yang kotor, kemudian rawat dengan perapi dan sikat, dan juga memotong kuku dan membersihkan telinga anda dua kali sebulan. Untuk jalan-jalan musim sejuk, anda memerlukan pakaian dan kasut.

Kelebihan

  • Kot sederhana, senang dijaga;

  • Boleh diambil dengan anda kerana saiznya yang padat;

  • Perwatakan damai dengan naluri pengawal (sebaliknya, penggera);

keburukan

  • Sindrom tahi lalat – anjing menguburkan dirinya di bawah permaidani, di tempat tidur, dll.

  • Sekiranya tidak dididik dan dilatih, mereka menjadi sengaja dan tidak terkawal.

Terrier mainan Rusia

Penilaian: 4.7

Terrier mainan Rusia

Tempat keempat dalam penilaian tergolong dalam baka penternak domestik dari Toy Toy Terrier Rusia (versi moden: Mainan Rusia). Ini adalah anjing kecil dengan ketinggian 20 hingga 28 cm ketika berjalan, dan beratnya tidak melebihi 3 kg.

Mainan Rusia mempunyai dua jenis bulu: pendek di seluruh badan dan digabungkan dengan yang panjang di sekitar tepi telinga dan kaki besar, dengan warna yang berbeza. Anjing itu dibina dan aktif secara harmoni.

Perangai Mainan Terrier Rusia lemah lembut dan damai, yang sering menimbulkan tekanan disebabkan oleh bunyi yang tajam dan beberapa situasi, tetapi secara umum, anjing itu tidak pengecut, tidak agresif, memerlukan latihan dari usia dini. Oleh kerana saiz dan perwatakannya, mainan ini tidak sesuai untuk keluarga yang mempunyai anak kecil.

Merawat anjing tidak lebih mudah: berjalan kaki setiap hari tidak perlu – anjing pergi ke dulang, cukup untuk memandikan bayi secara berkala, menyikat dan memotong kuku. Terrier molt bermusim, jadi sepanjang tahun tidak ada masalah dengan bulu di karpet. Anjing tidak bersahaja dalam memberi makan, tetapi, seperti orang lain, mereka tetap menjalani diet seimbang.

Kelebihan

  • Saiz kecil – senang dibawa bersama anda;

  • Pematuhan kepada latihan;

  • Watak suka bermain;

  • Penjagaan yang mudah, terutamanya untuk terrier berambut pendek;

keburukan

  • Dalam cuaca sejuk, anda memerlukan pakaian untuk berjalan kaki;

  • Kecenderungan untuk stres pada usia dini dan dengan didikan yang salah.

Pomeranian

Penilaian: 4.6

Pomeranian

Anjing berambut panjang, dibiakkan di Jerman, menduduki tempat kelima dalam kategori baka domestik miniatur. Beratnya kecil – kira-kira 22 cm dan 3,5 kg, tetapi kelihatan lebih besar kerana rambut tebal dan panjang, yang secara visual memberikan kelantangan pada anjing. Di satu pihak, itu cantik, di sisi lain, tidak selesa: oren sukar untuk menahan panas, dan sangat sukar untuk merawat rambut, dari mandi hingga menyikat.

Perangai Pomeranian tidak jelas: anjing itu pintar, setuju untuk berlatih, tetapi kepatuhan sering bermasalah kerana kecenderungan individu untuk menguasai bahkan pada manusia. Orang Pomerania suka menyalak dengan atau tanpa alasan, mereka agresif terhadap anjing dan orang asing yang lain.

Penjagaan Pomeranian harus diatur secara komprehensif: menyikat setiap hari dengan kerosakan tikar, memantau keadaan kulit untuk kebersihan, membersihkan mata dan telinga seminggu sekali (lebih kerap hanya jika perlu), memotong kuku.

Kelebihan

  • Bahagian luar estetik;

  • Keseronokan;

  • Dengan didikan yang baik, watak yang damai;

keburukan

  • Kesediaan individu, kecenderungan untuk menguasai;

  • Penjagaan rambut panjang dan tebal yang canggih.

Anjing kecil terbaik untuk pangsapuri

Dalam kategori penarafan ini, terdapat baka anjing dengan saiz yang sedikit lebih besar. Haiwan peliharaan seperti itu sesuai untuk keluarga dengan anak-anak, dengan syarat mereka mempunyai sifat baik.

Welsh corgi pembroke

Penilaian: 5.0

Welsh corgi pembroke

Permintaan untuk corgi gembala jongkok dan kuat selalu tinggi sejak baka ini pertama kali dikembangkan di Wales pada abad ke-10 dari anjing Walhund Sweden atau anjing Iceland. Haiwan merebak ke banyak negara dan pada asalnya digunakan sebagai pembantu gembala, hari ini haiwan peliharaan hiasan ini, sangat damai, bersentuhan dan pintar, mudah mendapat bahasa yang sama dengan orang dewasa dan kanak-kanak, dengan haiwan spesies lain. Corgis cerdas dan cenderung berlatih – mereka menghafal perintah dengan cepat.

Anjing dari jenis Welsh Corgi Pembroke berambut sederhana dengan lapisan bawah tebal, yang mesti kerap disisir. Warnanya boleh berbeza, ciri khasnya adalah tanda teduhan cahaya di bahagian belakang dalam bentuk pelana. Ekor individu dapat berlabuh pada masa anak, penyokong kecantikan semula jadi mengabaikan prosedur ini, yang tidak menghalang haiwan dari tetap berada dalam standard.

Penjagaan untuk corgi berkaki pendek setiap hari, tetapi prosesnya tidak melelahkan: selepas berjalan-jalan, anda harus mencuci llama dan perut jika perlu, bersusah payah memakai sikat 2-3 kali seminggu, memotong kuku dan membersihkan mata. Titik lemah anjing adalah pemakanan: corgi cenderung makan berlebihan, jadi peraturan makan mesti disahkan tepat pada waktunya dan dalam kuantiti.

Kelebihan

  • Anjing yang sangat mesra;

  • Penjagaan yang mudah;

  • Pematuhan kepada latihan;

keburukan

  • Kaki dan perut harus dibasuh selepas setiap berjalan di tanah.

Shar Pei

Penilaian: 4.9

Shar Pei

Di tempat kedua dalam ranking adalah salah satu baka anjing tertua yang dibiakkan di China beberapa ratus tahun sebelum era kita – Sharpei. Ia mudah dikenali dengan lidah hitam-biru dan lipatan mendalam pada kulit, terutama pada moncong. Rambut pendek tanpa lapisan bawah berwarna dari abu-abu hingga coklat pekat, hampir tidak berkecai, dari penjagaan hanya memerlukan mandi anjing secara berkala.

Walaupun bertengkar, memburu dan menjaga masa lalu, Shar Pei adalah anjing yang sangat damai. Mereka tidak aktif, bergaul dan tenang, meniru tingkah laku dan perangai pemiliknya, oleh itu mereka sesuai untuk tinggal bersama pesara dan orang bujang, bergaul dengan anak-anak. Perlu diperhatikan: untuk semua ketenangan mereka, anjing menunjukkan sifat penjaga yang aktif, tetapi mereka jarang memberi suara tanpa alasan.

Merawat Shar-Pei terdiri dari mandi berkala, guntingan, jika tidak, anjing itu bersih dan tidak akan membuat pemiliknya risau. Tidak bersahaja dalam makanan.

Kelemahan keturunan adalah kecenderungan penyakit keturunan, oleh itu, walaupun dengan penjagaan yang paling betul dan berhati-hati, mereka hidup rata-rata 10-12 tahun, sangat jarang mereka melewati ambang 14 tahun.

Kelebihan

  • Perwatakan damai;

  • Sesuai untuk orang yang kesepian dan warga tua;

  • Kot pendek dan senang dandanan;

  • Tidak memerlukan aktiviti fizikal yang aktif;

  • Kualiti keselamatan;

keburukan

  • Kecenderungan penyakit keturunan dan jangka hayat yang pendek.

Basenji

Penilaian: 4.8

Basenji

Seekor anjing Basenji disebut kucing di badan anjing. Perbandingan seperti itu disebabkan oleh tabiat yang serupa – anjing itu suka mendaki bukit, salah satu dari segelintir keluarga itu tidak suka air, walaupun bersih, sangat ingin tahu dan tidak peduli. Saiz Basenji yang kecil dengan ketinggian hingga 43 cm dan berat hingga 12 kg memungkinkan dia merasa selesa di sebuah pangsapuri kota kecil.

Sifat anjing itu ramah dan suka bermain, mereka bergaul dengan kanak-kanak dan orang dewasa, haiwan lain di wilayah ini hanya diterima jika mereka tinggal bersama sejak kecil. Mereka memerlukan latihan dan pendidikan – seperti kucing, mereka sombong dan keras kepala, membuat keputusan sendiri, selalunya bertentangan dengan kehendak pemiliknya. Pencinta anjing pemula dengan Basenji mungkin tidak dapat mengatasi.

Merawat wakil-wakil baka itu mudah: basuh kaki anda selepas berjalan-jalan jika perlu, sisir seminggu sekali, dan mandi setiap bulan. Secara umum, Basenji bersih, menjaga diri dan mengelakkan kotoran, mengelakkan genangan air. Mereka memerlukan tenaga yang kuat, menyesuaikan jumlah makanan, dan pakaian hangat untuk musim sejuk.

Kelebihan

  • Anjing bersih;

  • Penjagaan yang mudah;

  • Kot pendek;

  • Baka ini mesra tetapi berubah-ubah;

keburukan

  • Memerlukan pendekatan dan pendidikan yang berpengalaman.

Beagle

Penilaian: 4.8

Beagle

Seekor anjing kecil yang dibiakkan pada pertengahan abad ke-15 di Great Britain, sangat bagus untuk disimpan di sebuah pangsapuri bandar. Beagle berambut pendek, dua atau tiga warna, tetapi memerlukan kerap menyisir – mereka mempunyai tahi lalat aktif, memandikan anjing itu cukup sebulan sekali.

Beagles pada awalnya dibiakkan untuk memburu dan merumput, yang memerlukan daya tahan dan aktiviti dari mereka sepanjang hari. Keperluan ini berterusan hari ini – anjing memerlukan aktiviti fizikal dan berjalan kaki secara berkala. Tetapi kita tidak boleh melupakan keselamatan – setelah merasakan sasaran yang menarik untuk dirinya sendiri, anjing itu dapat terbawa dan, dibebaskan dari tali, lari dengan kecepatan yang pantas. The Beagle adalah teman berlari yang sempurna.

Perangai perwakilan keturunan tidak selalu jinak, mereka suka kebebasan dan sering berpaling, oleh itu, kesulitan mungkin timbul dengan pendidikan. Dalam masalah ini, penting untuk tetap tenang, menahan diri dan pragmatisme, dengan pendekatan agresif dan penggunaan kaedah cambuk, beagle menjadi agresif, yang pada awalnya tidak biasa baginya.

Penting untuk memantau diet dengan teliti: anjing keturunan dicirikan oleh selera makan yang tinggi, yang boleh menyebabkan kegemukan. Masalah kesihatan khas untuk beagle adalah epilepsi, hipotiroidisme, masalah mata yang berkaitan dengan usia, dan jangkitan telinga kerana pengudaraan yang lemah.

Kelebihan

  • Aktiviti tinggi;

  • Penjagaan yang relatif mudah;

  • Kualiti keselamatan;

  • Keramahan dan keserasian dengan anak kecil;

keburukan

  • Kecenderungan obesiti;

  • Perwatakan yang sopan dan keras kepala;

  • Keperluan untuk berjalan-jalan biasa;

Bulldog Perancis

Penilaian: 4.7

Bulldog Perancis

Para pakar memberi tempat kelima dalam peringkat anjing kecil untuk Bulldog Perancis, dikenali dengan binaannya yang padat dan kuat, moncong pendek dengan hidung dan lipatan kulit yang terbelah. Telinga dan ekor anak anjing terpasang pada masa kanak-kanak. Lapisan anjing pendek dan padat, hanya warna brindle, white-brindle, fawn, white-fawn, (spotted), semua yang lain dianggap sebagai perkahwinan. Anda perlu memandikan haiwan kesayangan anda sekali atau dua kali seminggu.

Bulldog ini sebenarnya dibiakkan di UK kerana mengumpan lembu, tetapi bahagian luar anjing itu dengan pantas dihargai oleh anggota masyarakat Perancis dan kawanan domba sering muncul bersama mereka di acara-acara, keagresifan secara beransur-ansur dibiakkan oleh pencinta baka dan sekarang haiwan peliharaan diperoleh sebagai rakan berkaki empat yang aktif dan ceria. Kerana saiznya yang kecil dengan peningkatan hingga 33 cm, bulldog terasa hebat di sebuah pangsapuri kota, tetapi dia masih memerlukan jalan kaki. Anjing pintar dan terlatih sesuai untuk seisi keluarga, mereka memerlukan perhatian yang lebih besar dari pemiliknya, menunjukkan sifat pelindung dan tidak bertolak ansur dengan persaingan dalam bentuk binatang peliharaan lain.

Masalah kesihatan bagi Bulldog Perancis, penyakit mata, organ pernafasan, termasuk berdengkur, adalah ciri.

Kelebihan

  • Haiwan aktif;

  • Bersesuaian dengan latihan;

  • Anjing yang sangat setia untuk seisi keluarga;

  • Kualiti keselamatan;

  • Keceriaan dan suka bermain;

keburukan

  • Berdengkur bulldog;

  • Diperlukan penjagaan rapi wajah (mata, hidung).

Pug

Penilaian: 4.6

Pug

Salah satu jenis anjing hiasan tertua, dibiakkan di China kuno, yang masih bertahan hingga hari ini hampir tidak berubah. Pug dibezakan oleh fizikal yang padat dengan ketinggian hingga 32 cm, beratnya mesti dikawal dengan pemakanan yang betul – berat haiwan itu harus kurang dari 8 g. Dengan ukuran kecil, anjing meninggalkan longgokan pendek di seluruh apartmen, seolah-olah seekor anjing besar tinggal di rumah – mereka mempunyai tahi lalat yang aktif sehingga untuk mengelakkan masalah tersebut, anda memerlukan kerap menyikat. Penutup bulu seperti itu tidak memberikan termoregulasi yang mencukupi dan haiwan sukar mentolerir lemak, berbeza dengan cuaca sejuk.

Perwatakannya jinak, pug terlatih, secara semula jadi tenang dan tidak agresif, tetapi menyesuaikan diri dengan pemiliknya dalam cara hidup. Doggie sangat sesuai untuk menjaga keluarga dengan anak-anak.

Sebilangan besar pug berwarna terang dengan moncong rata gelap dengan lipatan yang perlu dijaga. Mata dan telinga yang kurang berventilasi, kaki selepas berjalan memerlukan perhatian. Dengan bertambahnya usia, ada masalah bernafas dan berdengkur, yang merupakan ciri anjing dengan moncong rata dan berkerut.

Kelebihan

  • Anjing yang tenang dan tidak agresif;

  • Keceriaan suka bermain;

  • Sesuai untuk keluarga dengan anak-anak;

keburukan

  • Masalah kegemukan, penyakit mata dan pernafasan;

  • Memerlukan sikat yang kerap.

Pekingese

Penilaian: 4.5

Pekingese

Anjing maharaja China Pekingese (dari perkataan 'suci') diterbitkan dua ribu tahun yang lalu dan ditujukan untuk mahkamah kekaisaran, hari ini ia tersedia untuk semua penternak anjing yang berminat, menduduki tempat ketujuh dalam penilaian.

Penampilan pug tidak dapat dikelirukan dengan siapa pun: ini adalah anjing dengan ketinggian hingga 25 cm, dengan moncong rata, rambut tebal panjang dan telinga gantung yang besar. Hidung dan mata ekspresif yang berubah-ubah membuat Pekingese kelihatan cantik, tetapi di sebalik daya tarikan yang ada terletaknya sikap keras kepala dan kerumitan asuhan – ciri khas keturunan bangsawan. Anjing tidak menyukai aktiviti fizikal yang aktif, mereka tidak suka bermain-main, mereka suka berjalan-jalan pendek. Pekingese sesuai untuk estetika yang dapat menjaga kesegaran ketika melatih binatang; lebih baik tidak memperoleh anjing untuk keluarga dengan anak-anak.

Rambut tebal panjang perlu dijaga: sering menggaru (anjing itu berkurang secara berkala), buat potongan rambut. Muncung rata perlu dibersihkan, dan masalah pernafasan mungkin timbul dari masa ke masa.

Kelebihan

  • Tidak perlu berjalan-jalan;

  • Tidak berubah-ubah dalam makanan dan tidak terdedah kepada kegemukan;

  • Perangai yang agak tenang;

keburukan

  • Menyikat dan dandanan yang kerap;

  • Tidak sesuai untuk keluarga dengan anak-anak dan haiwan lain;

  • Oleh kerana lapisan tebalnya, ia tidak tahan panas;

  • Kesediaan dan ketidakpatuhan sebagai tanda bangsawan kerajaan;

Pudel miniatur

Penilaian: 4.5

Pudel miniatur

Menutup lapan dalam penilaian anjing kecil untuk sebuah pangsapuri, salah satu baka paling pintar di dunia – pudel pygmy. Ketinggiannya mencapai 35 cm dengan berat 6 kg, dan ciri khasnya adalah bulu tebal keriting atau tali leher berwarna hitam, putih, aprikot, coklat, kelabu (perak), yang memerlukan perawatan tepat pada masanya. Poodle boleh digayakan rambut – anjing dengan patuh duduk dan menikmati prosesnya.

Miniature Poodle adalah anjing pintar yang mampu melatih diri, pada masa yang sama suka bermain dan sangat aktif, memerlukan berjalan kaki, menyesuaikan diri dengan mood pemilik dan bahkan mengikut rentak kehidupan, cemburu terhadap haiwan lain dan kadang-kadang rumah tangga. Bergaul dengan anak-anak, sesuai untuk dikekalkan dalam keluarga dan untuk orang bujang, tetapi tidak untuk pesara. Dia berhati-hati dengan orang yang tidak dikenali, tetapi tidak menunjukkan dirinya sebagai pengawal: dia menyalak, tetapi kerana takut. Ngomong-ngomong, semasa permainan aktif, menyalak juga tidak dapat dielakkan, seperti pada kesempatan lain, jadi pangsapuri harus mempunyai penebat bunyi yang baik.

Penjagaan disebabkan oleh keunikan mantel: perawatan dandanan, mandi, potongan rambut mesti dilakukan secara berkala, selepas berjalan kaki anda harus mencuci kaki dan mendapatkan dedaunan dan serpihan dari keriting. Titik lemah baka adalah penyakit telinga, mata, dan sejambak besar penyakit 'berkembang biak' dari pekak hingga osteochondrosis. Miniature Poodle adalah salah satu anjing hiasan yang paling menyakitkan.

Kelebihan

  • Anjing suka bermain;

  • Keramahan;

  • Terlatih dan terlatih;

keburukan

  • Keperluan untuk penjagaan kot dengan teliti;

  • Menggonggong kerap dan kuat;

  • Pelbagai jenis penyakit 'baka';

Anjing bersaiz sederhana terbaik untuk sebuah apartmen

Kategori ini merangkumi anjing bersaiz sederhana dengan saiz sederhana, sesuai untuk disimpan di pangsapuri kecil.

Labrador retriever

Penilaian: 4.9

Labrador retriever

Baka anjing pemburu dikembangkan di Kanada pada pertengahan abad ke-19. Perlembagaan yang kuat dengan ketinggian hingga 56 cm dan berat hingga 40 kg, rambut panjang, moncong memanjang rapi, telinga besar yang terkulai – Labrador tidak dapat dikelirukan dengan anjing lain. Warnanya monoton dari warna rona muda dan keemasan hingga hitam atau coklat yang kaya – standard membolehkan pilihan warna berbeza. Ngomong-ngomong, Labrador tidak aktif, tetapi memerlukan sikat untuk pencegahan.

Pengambilan adalah anjing yang sangat baik, sahabat sejati dan rakan setia untuk orang dewasa, kanak-kanak, orang tua dan orang bujang. Labradors adalah penyayang dan boleh dipercayai untuk menjaga anak-anak. Tidak ada pencerobohan dan kemarahan, walaupun tujuan memburu anjing-anjing ini – darinya tetap memerlukan berjalan-jalan dan aktiviti fizikal (permainan, berlari).

Salah satu masalah keturunan adalah kecenderungan untuk makan berlebihan, oleh itu perlu dilakukan kawalan diet yang teliti.

Kelebihan

  • Anjing yang sangat baik dan penyayang;

  • Sesuai dengan kanak-kanak dan juga haiwan peliharaan lain;

  • Lapisan panjang tidak memerlukan penyelenggaraan yang rumit dan hanya sedikit;

keburukan

  • Jalan-jalan harian yang diperlukan selama beberapa jam.

Pudel

Penilaian: 4.8

Pudel

Pudel pangsapuri bersaiz sederhana adalah pilihan yang baik, salah satu yang paling biasa hari ini. Seperti adik yang dibincangkan sebelumnya, dia suka bermain dan aktif, tetapi tidak akan memaksakan dirinya, menyesuaikan diri dengan irama kehidupan pemiliknya. Anda perlu berjalan dengan pudel, tetapi di jalanan orang asing yang tidak menyukainya boleh menyalak ketakutan.

Merawat rambut kerinting atau tali leher sukar – serpihan dan rambut longgar selalu terjerat di rambut, kusut terbentuk. Anda perlu kerap menggaru anjing, mencucinya secara berkala dengan syampu. Pengawalan pemakanan yang teliti sangat penting untuk memastikan anjing anda tidak gemuk. Sejambak penyakit dalam pudel rata-rata khas untuk keluarga baka, seperti pada adik lelaki.

Perlu diperhatikan bahawa anjing itu mudah dilatih, sangat cerdas dan, jika dilatih dengan betul, akan menjadi pendamping yang sangat baik bagi sesiapa yang berusia lebih dari 7 tahun.

Kelebihan

  • Anjing estetik;

  • Predisposisi latihan;

  • Kekurangan pencerobohan;

  • Bersikap ramah dan suka bermain;

keburukan

  • Penjagaan rambut yang kompleks;

  • Pelbagai jenis penyakit keturunan;

  • Kecenderungan menyalak;

Collie

Penilaian: 4.7

Collie

The Dog Herding Dog of the Shepherd Family menduduki tempat ketiga dalam kategori apartmen bersaiz sederhana. Keturunan ini sama sekali tidak mempunyai gen pencerobohan, jadi haiwan ini benar-benar aman untuk isi rumah dan orang lain, tetapi ia akan mengikut 'sendiri' di mana-mana, ia boleh dipercayakan untuk menjaga anak. Anjing pintar dan cerdas, memerlukan aktiviti dan berjalan-jalan, mereka akan menyukai ketangkasan (sukan anjing untuk mengatasi halangan tanpa hubungan fizikal dengan pemiliknya).

Mantel collie itu panjang, individu berambut pendek dengan lapisan bawah yang padat jarang dijumpai, tetapi yang terakhir lebih sesuai untuk disimpan di kandang burung. Walau apa pun, keju profilaksis dengan memotong kusut tepat pada masanya. Anjing itu tidak memerlukan penjagaan khas lagi.

Mengenai masalah kesihatan collie, para ahli hanya mencatat mutasi genetik, kerana sebilangan individu tidak dapat bertoleransi dengan sejumlah ubat. Perkara tersebut dikenal pasti oleh ujian genetik wajib untuk mencegah pembiakan selanjutnya.

Kelebihan

  • Ketiadaan gen pencerobohan sepenuhnya;

  • Sesuai untuk komunikasi dan hiburan kanak-kanak kecil;

  • Kepintaran dan perlindungan kawanan anda (keluarga);

  • Ketenangan dan keramahan anjing;

keburukan

  • Penyakit genetik kolie pada sebilangan individu;

  • Bulu memerlukan menyikat berkala;

  • Berjalan kaki dan aktiviti fizikal diperlukan;


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen