15 ubat terbaik untuk rawatan sklerosis berganda

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Tujuan bahan ini adalah untuk menjelaskan kepada seseorang tanpa pendidikan perubatan betapa luas dan kompleksnya masalah sklerosis berganda. Selalunya pesakit yang menjalani MRI otak menghadapi masalah mereka sendiri.

Memang, kebetulan seorang pakar menerangkan MRI dan mendapati kecurigaan terhadap fokus demyelination. Pesakit kemudiannya harus diperiksa oleh doktor di pusat sklerosis berganda. Sayangnya, pusat-pusat seperti itu hanya terdapat di kota-kota besar, dan pesakit, tidak tahu apa itu demyelination dan betapa bahayanya, tidak melakukan apa-apa. Bertahun-tahun kemudian, jika seseorang benar-benar menderita sklerosis berganda, dia menjadi kurang upaya hanya kerana masa yang hilang.

Sebab penting kedua penampilan bahan ini adalah data Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia, yang menunjukkan bahawa sejak 5 tahun kebelakangan ini, jumlah pesakit dengan sklerosis berganda telah meningkat sebanyak 20,000 orang, dan tahun lalu lebih daripada 80,000 pesakit didaftarkan. Pada masa yang sama, morbiditi tertinggi dicatatkan di St Petersburg, lebih daripada satu kes per 1000 penduduk. Sangat mengganggu bahawa 7% pesakit dengan diagnosis ini meningkat setiap tahun di Rusia.

Sejauh ini, keadaannya rumit oleh fakta bahawa seperempat tender ubat di Rusia tahun ini terganggu (https://www.bfm.ru/news/422701). Pesakit tidak menerima insulin, 75% daripada tawaran vaksin rabies tidak berlaku, dan di St. Petersburg yang sama, di mana kejadian penyakit ini adalah yang tertinggi di negara ini, orang tidak dapat mendapatkan ubat untuk sklerosis berganda selama satu tahun. Maksudnya, doktor menetapkan ubat tersebut, tetapi negara tidak dapat memberikannya, walaupun wajib. Akibat daripada rawatan tepat pada waktunya, dan kekurangan ubat-ubatan boleh menjadi bencana: kecacatan dan kekerapan berlakunya peningkatan.

Apa itu MS?

Pertama sekali, sklerosis berganda sama sekali tidak menjadi pelupa, yakni ketidakhadiran, dan bukan sklerosis pembuluh darah, yang mereka bicarakan dalam kehidupan sehari-hari, mengeluh tentang ingatan. Ini adalah penyakit kronik dan sejauh ini tidak dapat disembuhkan yang mempengaruhi sarung saraf myelin dan struktur sistem saraf pusat. Proses yang membawa kepada gejala multiple sclerosis adalah demyelination, iaitu, pemecahan sarung saraf secara beransur-ansur. Ini membawa kepada apa?

Semua orang tahu bahawa saraf, serta rangkaian serat saraf di saraf tunjang dan otak, melakukan pelbagai jenis kepekaan: suhu, kesakitan, sentuhan. Saraf membawa maklumat mengenai perasaan muskuloskeletal, yang mana kita memahami kedudukan lengan dan kaki kita di angkasa dengan mata kita tertutup. Saraf kranial menyampaikan kepada otak semua jenis kepekaan, penglihatan, pendengaran, bau, dan rasa keseimbangan tertentu. Isyarat arahan dihantar kembali dari otak. Ini, pertama sekali, pengecutan otot.

Saraf adalah wayar!

Ringkasnya, saraf tidak lebih dari wayar elektrik, hanya konduktor bukan logam, tetapi proses elektrokimia dalam membran sel saraf. Kelajuan maksimum impuls adalah 120 m sesaat, yang cukup untuk memastikan tindak balas terpantas. Tetapi apa yang berlaku sekiranya penebat wayar rosak? Bayangkan bahawa kabel tebal yang memberi kuasa kepada seluruh rumah mempunyai sarung luar atau dalam yang tidak berkualiti. Kemudian wayar mula menyala, dan pelbagai pilihan litar pintas muncul. Oleh itu, jika kabel rosak di papan suis, di suatu tempat di ruangan bawah tanah, maka akibat ini dapat menampakkan diri mereka jauh dari tempat kerosakan. Jadi, sebagai contoh, lampu dapat dimatikan secara terpilih di beberapa pangsapuri, yang dibekalkan dengan elektrik dari kawasan yang terjejas. Akibatnya, ia akan menjadi gelap di satu apartmen, mesin basuh akan mati di tempat lain, dan komputer akan berhenti berfungsi di tempat ketiga. Banyak keadaan yang sama berlaku dengan sklerosis berganda. Dengan itu, semua jenis kepekaan terganggu, dan kelumpuhan kemudian berkembang, yang dapat menyebabkan ketidakstabilan sepenuhnya. Sklerosis berganda telah terbukti menjadi penyakit autoimun. Di dalam badan, antibodi berbahaya terbentuk, yang mendorong proses keradangan, dan mereka sendiri memusnahkan sarung myelin struktur saraf mereka sendiri, menganggapnya sebagai asing.

Telah diketahui bahawa sklerosis berganda adalah penyebab kecacatan yang paling biasa pada orang muda yang berkaitan dengan penyakit saraf. Adalah mustahak bahawa dalam pelbagai sklerosis, akal tidak pernah menderita, dan orang-orang mengetahui sepenuhnya perkembangan penyakit mereka, tetap dalam fikiran mereka yang betul dan ingatan yang jelas. Pada masa ini di Eropah, lebih daripada 700 ribu orang hidup dengan diagnosis ini, dan di dunia terdapat lebih dari 2.5 juta pesakit dengan sklerosis berganda. Bagaimanakah penyakit ini menampakkan dirinya dan bagaimana ia berlanjutan?

Bagaimana MS mewujudkan?

Penyakit ini boleh berlanjutan dengan pelbagai cara. Dalam beberapa kes, pesakit secara berkala bertambah buruk, kemudian bertambah baik, dan kemudian memburuk lagi. Dalam kes ini, mereka membicarakan kursus pemulihan. Kadang-kadang selepas setiap eksaserbasi, pesakit kembali ke keadaan sebelumnya, dan kadang-kadang peningkatan masih tidak mencapai hasil terbaik dari yang sebelumnya, dan setiap eksaserbasi berikutnya membawa kepada perkembangan gejala baru. Kadang kala sklerosis berganda dapat berlanjutan tanpa pengampunan dan penambahbaikan, iaitu dengan keadaan yang semakin teruk dan berterusan. Ini adalah keadaan yang paling tidak baik. Dalam kes ini, perjalanan penyakit ini adalah proses yang berlangsung selama bertahun-tahun, sklerosis berganda adalah penyakit sepanjang hayat.

Tetapi, malangnya, walaupun dengan diagnosis yang tepat dan pasti boleh dipercayai, baik pesakit maupun doktor tidak dapat meramalkan gejala baru yang akan timbul. Mereka boleh sangat beragam, dan bergantung pada di mana selubung sarung myelin hancur dalam struktur sistem saraf pusat. Ini adalah gejala pertama sklerosis berganda, yang mana pesakit biasanya beralih kepada ahli terapi, dan kemudian ke pakar neurologi. Biasanya, setelah membicarakan gejala seperti itu, pakar neurologi dan menetapkan MRI otak.

Perhatian! Gejala berbahaya!

Sekiranya anda atau orang yang anda sayangi pada usia muda atau pertengahan mengalami gejala berikut, maka anda harus segera menghubungi pakar neurologi. Mereka mungkin menunjukkan proses pemecahan myelin:

  1. paresthesia, iaitu perasaan mati rasa dan kesemutan pada anggota badan dan badan, perasaan 'merangkak';
  2. kelemahan otot pada satu sisi badan, kiri atau kanan, atau kelemahan berkala pada anggota badan. Ia boleh tumbuh;
  3. penurunan penglihatan, penglihatan kabur, penurunan kejelasan (kadang-kadang dapat di sebelah mata), hingga kebutaan sementara, penglihatan berganda episodik;
  4. kadang-kadang debut sklerosis berganda dikaitkan dengan kehadiran rasa sakit di mata dan penurunan penglihatan, yang disebut neuritis retrobulbar;
  5. pening, gegaran;
  6. kekejangan dan peningkatan nada otot;
  7. gangguan pelvis.

Lebih separuh daripada semua pesakit dengan sklerosis berganda mengalami gangguan kencing. Selalunya, ini adalah desakan penting apabila anda perlu segera, segera, mengosongkan pundi kencing. Gejala kedua adalah retensi urin refleks, apabila anda perlu ke tandas, tetapi anda tidak dapat mengosongkan pundi kencing dengan segera, memerlukan sedikit masa untuk membuang air kecil

Awas: terlalu panas!

Pesakit yang mengalami gejala ini harus berhati-hati sejak awal berkaitan dengan suhu tinggi dan terlalu panas badan. Sekiranya mereka tidak mempunyai sklerosis berganda, maka langkah berjaga-jaga tidak akan menyakitkan, tetapi jika sklerosis berganda disahkan, maka taktik ini akan mengelakkan pemburukan, perkembangan, dan, mungkin, akan menunda munculnya tanda-tanda kecacatan selama beberapa tahun.

Intinya adalah bahawa myelin hancur pada kadar yang meningkat pada suhu tinggi. Pada pesakit seperti itu, eksaserbasi, intensifikasi, dan penampilan baru semua gejala di atas berlaku selepas:

  1. pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan, termasuk setelah berbaring di pantai;
  2. mandi air panas dan pancuran mandian;
  3. berada di tempat mandi dan sauna.

Dalam beberapa kes, keadaan memburuk boleh berlaku walaupun semangkuk sup terlalu panas atau cawan teh yang sangat panas. Sangat berbahaya bagi pesakit seperti itu untuk demam, kerana demam, seperti kenaikan suhu badan, juga memperburuk perjalanan penyakit ini. Oleh itu, pesakit yang disyaki melakukan proses demyelining, disarankan untuk berada di tempat awam sesedikit mungkin di tengah-tengah wabak, memakai topeng pakai buang, menghindari hipotermia, dan bahkan menolak vaksinasi sementara, untuk alasan perubatan. Sesungguhnya, selepas vaksinasi, reaksi buruk seperti sindrom seperti selesema sering berlaku.

Bagaimana MS didiagnosis?

Untuk membuat atau membantah diagnosis multiple sclerosis, langkah diagnostik berikut diperlukan:

  1. jika pakar neurologi menemui kelainan tertentu dalam status neurologi, maka dia merujuk pesakit ke MRI otak. Penyimpangan tersebut boleh berupa ophthalmoplegia dalaman luaran, nystagmus, ketiadaan refleks perut, gejala piramidal, membicarakan tanda-tanda kelumpuhan pusat dan gejala lain yang tidak dapat ditentukan oleh pesakit sendiri;
  2. menurut MRI otak dengan kontras, pada tomograf sekurang-kurangnya 1,5 T, dalam kes klasik, fokus demyelination dijumpai pada pesakit, iaitu, disintegrasi sarung myelin yang sama.
  3. Telah diketahui bahawa bahan putih otak adalah kumpulan serat saraf yang tebal dan padat, oleh itu, tempat kegemaran untuk penyetempatan fokus demyelining adalah kawasan di sekitar ventrikel lateral, atau lokasi periventrikular. Sekiranya perubahan seperti itu dijumpai, maka perlu dilakukan MRI sekali lagi agar doktor yakin bahawa fokus ini mengubah kedudukan, bilangan dan ukurannya. Sekiranya korespondensi aduan, sejarah perkembangan penyakit ke gambaran klinikal dibuat, dan ada fokus, maka diagnosis dapat dianggap sudah ditetapkan;
  4. jika tidak ada fokus seperti itu, atau mereka tidak terlalu khas untuk sklerosis berganda, maka tusukan lumbal harus diresepkan untuk memeriksa antibodi tertentu dari cecair serebrospinal, yang disebut imunoglobulin oligoklonal. Menurut kriteria moden 2017, mereka dapat dicari lebih awal, ini memungkinkan untuk mendiagnosis sklerosis berganda dengan lebih tepat dan boleh dipercayai.

Perkara yang paling penting dalam diagnostik adalah menentukan jenis penyakit dengan betul, kerana senarai ubat-ubatan yang digunakan secara selektif bergantung kepada ini: apa yang menyembuhkan dalam bentuk remitting tidak ditunjukkan dalam bentuk progresif utama, misalnya.

Prognosis dan matlamat rawatan

Sayangnya, walaupun sklerosis berganda mempengaruhi beberapa juta orang, dalam keseluruhan sejarah kajian penyakit ini selama lebih dari 150 tahun, tidak ada satu pun kes pemulihan dan lengkap yang diketahui. Sklerosis berganda hanya berfungsi dalam satu arah, keadaan pesakit secara beransur-ansur bertambah buruk, dan gejala kecacatan meningkat. Tetapi walaupun dalam kes-kes yang paling teruk, pesakit mati bukan disebabkan oleh sklerosis berganda, tetapi dari komplikasi yang berkaitan dengan kecacatan dan imobilitas yang mendalam. Ini adalah radang paru-paru hipostatik, luka baring, paresis usus, jangkitan saluran kencing dan keadaan lain yang biasa dilakukan oleh semua orang yang merawat pesakit yang sakit parah.

Namun, jangan putus asa. Sekiranya diagnosis dibuat lebih awal, dan terapi dimulakan dengan segera dan betul, maka kemungkinan bukan hanya membuat eksaserbasi lebih jarang dan kurang jelas, tetapi juga untuk menunda permulaan kecacatan. Dalam beberapa kes, penundaan gejala kecacatan yang dinyatakan secara klinikal dapat dilakukan selama 15, 20 tahun, atau lebih lama lagi. Oleh itu, tugas utama rawatan adalah untuk memperlahankan perjalanan penyakit ini.

Merawat MS, atau sklerosis berganda

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Ubat-ubatan 1 Methylprednisolone (Metipred, Ivepred, Solu-medrol) 151 RUB
2 Cyclophosphamide (Endoxan, Cyclophosphamide) 141 r
3 Rawatan lain untuk pemburukan
Dana barisan pertama PITRS 1 Interferon beta-1a dosis rendah untuk suntikan intramuskular (Avonex) RUB 47,000
2 Interferon beta-1a dosis tinggi untuk pentadbiran subkutan (Genfaxon, Rebif) RUB 3,200
3 Interferon beta-1b (Ronbetal, Infibeta) 1 246 RUB
4 PEG-interferon beta-1a (Plegridi) RUB 28,985
5 Glatiramera asetat (Copaxone, Axoglatiran, Timexon) RUB 8,005
6 Teriflunomide – tablet (Abagio) RUB 17 490
7 Dimethyl fumarate – tablet (Tekfidera) RUB 59,000
Baris kedua PITRS 1 Mitoxantrone RUB 8,700
2 Natalizumab (Tysabri) RUB 53,000
3 Fingolimod (Gilenia) RUB 97,000
4 Alemtuzumab (Lemtrada) RUB 615,000
5 Ocrelizumab (Ocrevus) RUB 220,000

Ubat-ubatan

Secara umum, rawatan sklerosis berganda terdiri daripada dua bahagian besar: terapi terancang, yang ditunjukkan kepada pesakit berdasarkan bentuk penyakit ini untuk jangka masa yang lama (ubat MDMS telah digunakan sekurang-kurangnya beberapa tahun), dan ini adalah sejenis 'terapi kecemasan', atau kelegaan pemburukan penyakit.

Dalam rawatan multiple sclerosis, ubat-ubatan biasa yang digunakan dalam neurologi juga digunakan. Tetapi ubat-ubatan simptomatik ini tidak mengubah perjalanan penyakit ini, dan oleh itu ubat-ubatan tersebut tidak mempengaruhi perkembangan kecacatan. Di Rusia, pesakit juga dapat menerima ubat-ubatan seperti Cerebrolysin, Mexidol, Cortexin, Actovegin, Tetapi semua ubat ini tidak mempunyai keberkesanan yang terbukti, dan jika mereka dan mereka hanya ditawarkan untuk mengubati sklerosis berganda, maka doktor semacam itu, paling tidak, adalah charlatan.

Di bawah ini kita akan mempertimbangkan ubat-ubatan yang benar-benar berkesan. Harus dikatakan bahawa rawatan sklerosis berganda yang lengkap dengan ubat-ubatan yang diimport asli yang terbaik sangat mahal. Oleh itu, di Persekutuan Rusia terdapat daftar pesakit dengan sklerosis berganda, dan mereka berhak mendapat rawatan percuma jika mereka mempunyai diagnosis yang disahkan.

Secara semula jadi, berdasarkan trend moden, pesakit di farmasi pada mulanya ditawarkan analog domestik yang murah. Ubat MS juga memilikinya. Tetapi seperti yang kita lihat, pesakit kadang-kadang tidak menerima ubat domestik yang dijamin percuma ini.

Bagaimana eksaserbasi dirawat?

Pertama, mari kita bayangkan bahawa pesakit didiagnosis menderita sklerosis untuk pertama kalinya, dan hanya dengan latar belakang gambaran yang paling jelas mengenai perkembangan gejala neurologi baru, iaitu semasa eksaserbasi. Apa yang harus dilakukan dengan penderitaan? Ia perlu dihentikan. Dan kerana, seperti yang disebutkan di atas, multiple sclerosis adalah penyakit autoimun yang berkaitan dengan perkembangan keradangan spesifik yang membawa kepada pemusnahan myelin, maka perlu menekannya dengan ubat anti-radang yang paling kuat, serta ubat-ubatan dari kumpulan sitostatik. Dalam semua kes eksaserbasi, pesakit harus dimasukkan ke hospital di jabatan neurologi khusus, dan hanya pesakit yang “diuji”, yang mana eksaserbasi diketahui oleh doktor, dan yang sudah berhenti dan berulang kali dapat dirawat di hospital sehari.

Methylprednisolone (Metipred, Ivepred, Solu-medrol)

Penilaian: 4.9

Methylprednisolone (Metipred, Ivepred, Solu-medrol)

Ekskerbasi sklerosis berganda ditekan dengan pemberian dos besar hormon kortikosteroid. Ini adalah apa yang disebut terapi nadi. Biasanya, 1 gram (1000 mg) metilprednisolon digunakan secara intravena setiap hari dalam garam selama 3 hari. Oleh itu, 3000 mg metilprednisolon diberikan kepada pesakit dalam 3 hari. Ini adalah salah satu rejimen yang paling biasa, tetapi ada cara lain untuk menjalankan terapi nadi.

Rawatan ke hospital diperlukan untuk penggunaan metilprednisolon, kerana sejumlah besar hormon diberikan dengan cepat. Pesakit boleh mengalami kegelisahan, perubahan selera makan. Terdapat loya, insomnia, aritmia jantung, gula darah tinggi, atau bahkan psikosis. Dosis tinggi hormon kortikosteroid berbahaya bagi pesakit dengan pemburukan gastritis erosif dan ulseratif atau ulser gastrik. Oleh itu, untuk mengelakkan munculnya bisul, baik penyekat H2 reseptor histamin atau penyekat pam proton, misalnya, Omeprazole, diresepkan bersama dengan terapi nadi.

Dosis tinggi hormon menyumbang kepada kehilangan kalium dan kalsium, semua ini mesti diambil kira semasa menjalankan terapi nadi. Methylprednisolone bukan sahaja melegakan eksaserbasi, tetapi juga dapat memperlambat perkembangan bentuk khas sklerosis berganda, misalnya bentuk perkembangan sekunder. Dalam kes ini, terapi nadi dapat dilakukan setiap 2 bulan secara terancang, juga selama 3 hari, tetapi dosnya akan menjadi setengah sebanyak 500 mg.

Daripada ubat metilprednisolon moden, Solf-medrol Pfizer adalah yang paling popular. Ia tidak kerap di farmasi, dan botol suntikan 250 mg berharga 350 rubel. Ubat Metypred berharga kira-kira 380 rubel untuk dos yang sama, yang dihasilkan oleh Orion, Finland. Oleh itu, untuk satu hari terapi nadi, diperlukan empat botol seperti itu, dan untuk keseluruhan kursus – 12. Oleh itu, kos Metipred untuk terapi nadi adalah 4560 rubel. selama 3 hari. Sudah tentu, pesakit dapat diberikan analog domestik dan lebih murah secara percuma, tetapi di sini perlu difikirkan bukan hanya mengenai harganya, tetapi juga mengenai kualiti rawatan.

Cyclophosphamide (Endoxan, Cyclophosphamide)

Penilaian: 4.8

Cyclophosphamide (Endoxan, Cyclophosphamide)

Sekiranya pesakit mempunyai sklerosis berganda yang tidak menguntungkan, di mana eksaserbasi terlalu kerap, dan gejala neurologi baru, termasuk gangguan pergerakan, berkembang pesat, maka disarankan untuk menggabungkan terapi nadi dengan pengenalan sitostatik, seperti siklofosfamid, atau menggunakan skema lain dari penggunaan terpisah atau gabungan ini ubat-ubatan.

Cytostatics biasanya diresepkan dalam dos tinggi untuk tumor ganas, tetapi mereka juga menghentikan proses autoimun yang meradang. Terapi sitostatik untuk pemburukan sklerosis berganda ditetapkan kepada pesakit dengan dos yang jauh lebih rendah daripada onkologi, dan dalam kursus yang lebih pendek, jadi ciri kesan sampingan dari mereka agak jarang berlaku. Cyclophosphamide biasanya diberikan dalam dos 500 mg selama tiga hari, atau 100 mg setiap hari.

Perlu diingat bahawa dos ditunjukkan dalam miligram per meter persegi luas badan, dan formula pengiraan khas diperlukan untuk preskripsi dos yang betul. Kos Endoxan, yang dihasilkan oleh syarikat Jerman Baxter-Oncology, adalah dari 200 rubel. untuk satu paket serbuk untuk penyelesaian untuk pemberian intravena pada dos 200 mg. Jadi, untuk lelaki dewasa dengan tinggi 190 cm, berat 100 kg, luas permukaan badan akan menjadi 2.28 meter persegi mengikut salah satu formula. Oleh itu, dos harian yang diperlukan untuk melegakan eksaserbasi hanya satu paket.

Walaupun kesan sampingan agak jarang berlaku, harus selalu diingat bahawa sitostatik memperburuk komposisi darah, menyebabkan mual, muntah dan anoreksia, meningkatkan enzim hati ALT dan AST, kadang-kadang terdapat kesan kardiotoksik, proses fibrotik di paru-paru meningkat, dan sistem pembiakan terganggu sintesis telur dan sperma.

Rawatan lain untuk pemburukan

Harus dikatakan bahawa tidak semua pemburukan sklerosis berganda semestinya memerlukan penunjukan 'artileri berat' seperti terapi nadi atau sitostatik. Sekiranya eksaserbasi ini berumur pendek dan ringan, maka ubat konvensional dapat dikeluarkan tanpa terapi nadi.

Pada masa ini, sesi plasmapheresis sangat membantu, ketika mereka melakukan tanpa ubat sama sekali. Ngomong-ngomong, jika terjadi peningkatan sklerosis berganda pada wanita hamil atau menyusui, maka ia dapat dihentikan hanya dengan sesi plasmapheresis, kerana hormon, terutama sitostatik, dikategorikan secara kontraindikasi.

Dalam kes ini, dalam 15 hari, pesakit menukar jumlah hingga satu setengah volume plasma darah untuk setiap sesi, (dari 3 hingga 5 sesi dalam 2 minggu). Plasmapheresis juga ditunjukkan pada pasien yang tidak berpengaruh dengan pemberian hormon kortikosteroid. Sesi plasmapheresis biasa yang dilakukan dengan betul mengekalkan kemurungan dan dapat mengurangkan manifestasi kecacatan dengan ketara. Peningkatan dengan plasmapheresis, sebagai peraturan, berlaku pada hari kedua – keempat sesi.

PITRS dua baris

Ini adalah singkatan berbahasa Rusia. Ini bermaksud 'ubat-ubatan yang mengubah perjalanan pelbagai sklerosis', MITS. Hormon dan sitostatik, yang digunakan sebagai 'artileri berat' dalam rawatan eksaserbasi, mereka sendiri merawat eksaserbasi dan melegakan gejala mereka. Tetapi perjalanan sklerosis berganda itu sendiri tidak dipengaruhi oleh kaedah untuk menghentikan pemburukan. Oleh itu, masa permulaan kecacatan tidak berubah. Oleh kerana sklerosis berganda selalunya berpindah ke kecacatan dengan langkah-langkah, atau tersentak yang berkaitan dengan berlakunya eksaserbasi, ubat-ubatan telah dijumpai yang mencegah terjadinya pemburukan ini.

Oleh kerana mereka menangguhkan permulaan kecacatan selama bertahun-tahun dengan rawatan yang tepat, mereka dipanggil ubat-ubatan yang mengubah perjalanan sklerosis berganda, atau MITRS. Dan ubat-ubatan ini terdapat dalam dua baris, baris pertama dan kedua. Dana barisan kedua adalah sejenis simpanan, dan dana tersebut diberikan kepada pesakit yang tidak mempunyai kesan yang diharapkan daripada menetapkan dana lini pertama.

Dana barisan pertama PITRS

Selepas eksaserbasi dihentikan, perlu menetapkan ubat dari kumpulan ini. Sekiranya pesakit didiagnosis menghidap MS di luar tahap eksaserbasi, maka dia harus segera, setelah pengesahan penuh diagnosis dan sekiranya tidak ada kontraindikasi, meresepkan salah satu ubat MITRS. Sudah tentu, 'segera' hanya dapat dibayar: sementara pesakit melalui semua peringkat mesin birokrasi perawatan kesihatan Rusia, ia mungkin memerlukan lebih dari satu bulan, dan dalam beberapa kes, ia dapat ditinggalkan sepenuhnya tanpa ubat.

Interferon beta-1a dosis rendah untuk suntikan intramuskular (Avonex)

Penilaian: 4.9

(Avonex)

Avonex adalah ubat import syarikat Hungaria Gedeon Richter. Dan ini ditunjukkan untuk suntikan intramuskular seminggu sekali, dengan bentuk penyakit ini, yang disebut remitting. Ia harus diberikan sebulan sekali, dan sangat baik untuk penyakit sklerosis ringan, termasuk pada kanak-kanak. Avonex dengan pasti menangguhkan kadar perkembangan penyakit.

Kesan sampingan termasuk demam, sindrom seperti selesema, penyegel dan perubahan keradangan di tempat suntikan, keadaan kemurungan, dan juga kejang. Tetapi secara amnya boleh diterima.

Pada awal rawatan, dos Avonex adalah 0,25 ml pada 1 minggu, dan dari minggu keempat, ubat ini diberikan secara intramuskular seminggu sekali. Sebotol jarum suntikan untuk satu suntikan berharga 30,000 rubel. runcit, masing-masing, kos rawatan bulanan adalah 120,000 rubel. Harga ubat yang begitu tinggi ditentukan oleh kaedah pengeluarannya. Ini adalah interferon manusia, yang tidak diambil dari penderma, tetapi disintesis secara buatan. Ia ditanam pada sel ovari hamster Cina. Genom interferon manusia telah diperkenalkan ke dalam sel-sel ini dengan menggunakan teknologi rekombinan, dan sel-sel hamster menghasilkannya pada skala industri. Ini adalah teknologi moden yang sangat canggih.

Interferon beta-1a dosis tinggi untuk pentadbiran subkutan (Genfaxon, Rebif)

Penilaian: 4.8

Genfaxon, Rebif

Ubat-ubatan ini ditunjukkan untuk bentuk progresif sekunder, dengan eksaserbasi yang kerap, dan juga untuk berulang sklerosis. Penggunaan Genfaxon dan Rebif dengan pasti mengurangkan kekerapan eksaserbasi sepertiga, dan juga melambatkan tempoh kecacatan. Ubat ini diekskresikan secara subkutan pada dos 44 mcg tiga kali seminggu. Seperti dalam kes sebelumnya, titrasi dos diperlukan pada awal rawatan, dan hanya dari 4 minggu dos penuh diberikan secara subkutan.

Ubat Rebif dalam jumlah 3 jarum suntikan untuk rawatan setiap minggu boleh dibeli di farmasi secara runcit, bermula dengan harga 6.000 rubel. Oleh itu, rawatan setiap bulan adalah sekitar 25,000 rubel. Genfaxon lebih murah, kos rawatan bulanannya adalah sekitar 8.000 rubel. Dihasilkan oleh Genfaxon CJSC Biotech, Rusia. Rebif adalah ubat Itali.

Interferon beta-1b (Ronbetal, Infibeta)

Penilaian: 4.7

Ronbetal, Infibeta

Interferon beta-1B, yang juga merujuk kepada dosis tinggi, diberikan berdasarkan petunjuk yang sama dengan Genfaxon dan Rebif, dan juga secara subkutan. Hanya kekerapan pemberian yang lebih tinggi: Ronbetal atau Infibeta diberikan setiap hari. Begitu juga, tahap dosis meningkat pada mulanya, dan dos penuh 1 ml mula diberikan sebulan selepas ubat itu diresepkan. Sayangnya, antibodi peneutralan dapat berkembang pada interferon ini, rata-rata dari 6 bulan penggunaan hingga satu setengah tahun setelah permulaan terapi. Ini dapat mengurangkan keberkesanan rawatan.

Infibeta dijual sebagai pekat untuk penyediaan larutan: ia adalah botol yang lengkap dengan pelarut, jarum suntik, serbet steril dan jarum pakai buang. Pakej ini mengandungi 15 picagari yang dirancang untuk kursus bulanan setiap hari. Kos minimum satu pakej dan kursus bulanan adalah 11,000 rubel. Ronbetal adalah ubat domestik syarikat Biocad, dan Infibeta adalah produk syarikat domestik Generium JSC, anak syarikat Pharmstandard.

PEG-interferon beta-1a (Plegridi)

Penilaian: 4.6

Plegridi

Penyembuhan ini ditunjukkan untuk menghidap berulang sklerosis, apabila suntikan yang kerap tidak selesa atau pesakit takut akan suntikan. Plegridi diberikan sekali setiap 14 hari, dan juga dapat mengurangkan frekuensi pembengkakan sebanyak sepertiga. Namun, ia boleh mempunyai pelbagai kesan sampingan, mulai dari reaksi pasca suntikan dan peningkatan enzim hati, hingga demam, sakit kepala, dan mual atau muntah. Walau bagaimanapun, semasa rawatan dengan jenis interferon ini, antibodi peneutralan yang mengganggu terapi sangat jarang berlaku, dalam kurang dari satu peratus kes.

125g disuntik secara subkutan, ini adalah dos penuh, dan dos penuh ditetapkan untuk 3 suntikan, iaitu, sebulan setelah permulaan rawatan. Ubat ini telah dimasukkan dalam senarai ubat untuk program nosologi kos tinggi sejak 2018. Kelebihannya adalah bahawa ia jarang diberikan, meningkatkan kepatuhan pesakit terhadap rawatan dan kualiti hidup. Menurut daftar negara dengan harga jual maksimum ubat pada tahun 2019, sebungkus dua jarum suntikan Plegridi 125 mg setiap satu (selama satu bulan rawatan) tidak boleh menelan belanja lebih dari 20.913 rubel.

Glatiramera asetat (Copaxone, Axoglatiran, Timexon)

Penilaian: 4.5

Copaxone

Dadah berikutnya, Copaxone, juga, sayangnya, perlu disuntik secara subkutan setiap hari pada dos 20 mg, atau dalam dos dua kali lebih banyak, iaitu 40 mg, tetapi tiga kali seminggu. Ia menekan keradangan autoimun, juga mengurangkan kekerapan eksaserbasi, dan memperlambat perkembangan kecacatan. Copaxone meningkatkan gambaran MRI, iaitu mengurangkan bilangan fokus demyelination dan penyebarannya, tetapi hanya setelah 6 atau 9 bulan rawatan. Copaxone diberikan setiap hari, secara subkutan pada dos 20 mg. Ia ditetapkan untuk bentuk sklerosis berulang. Copaxone, yang dihasilkan oleh syarikat Israel Teva, berharga 17 hingga 28 ribu rubel untuk satu set 28 suntikan, masing-masing 20 mg. Set ini dirancang untuk penggunaan selama sebulan. Analog Copaxone, Axoglatiran adalah separuh harga.

Teriflunomide – tablet (Abagio)

Penilaian: 4.4

Abagio

Sebagai kesimpulan mengenai ubat barisan pertama MITRS, perlu menyenaraikan bukan suntikan, tetapi tablet. Teriflunomide juga diindikasikan untuk menghidap berulang sklerosis berulang, tetapi tidak diresepkan dengan segera, tetapi hanya jika pesakit tidak bertoleransi dengan suntikan interferon. Mengapa begitu? Pertama sekali, mungkin terdapat kesan sampingan yang lebih ketara, seperti gangguan fungsi hati dan pankreas, cirit-birit dan loya, lebih jarang – penipisan dan bahkan keguguran rambut. Dalam enam bulan pertama terapi, risiko jangkitan meningkat. Semasa mengambil teriflunomide, adalah mustahak untuk memeriksa enzim hati, mereka tidak boleh melebihi 3 kali batas atas norma. Pakej Abagio 28 tablet, yang dirancang untuk satu bulan kemasukan, berharga sekurang-kurangnya 17,000 rubel.

Dimethyl fumarate – tablet (Tekfidera)

Penilaian: 4.3

Tekfeeder

Dimethyl fumarate juga merupakan persiapan tablet yang diambil pada awalnya pada dos 120 mg dua kali sehari, dan kemudian dosnya digandakan: 240 mg 2 kali sehari. Petunjuknya sama: menghilangkan sklerosis berganda. Ubat ini disyorkan untuk pesakit yang kurang memberi respons kepada interferon atau Copaxone. Tetapi ini sangat sesuai apabila pesakit tidak kekurangan dana. Pesakit tidak diberikan apa yang paling sesuai untuk mereka, tetapi apa yang boleh dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan secara percuma. Ubat ini mengurangkan keradangan dan mempunyai kesan penekanan terhadap imuniti, dengan ketara mengurangkan kekerapan eksaserbasi sebanyak 50%.

Tindak balas buruk yang paling biasa adalah kilat panas, sensasi terbakar dan panas, berpeluh, dan cirit-birit pada awal pengambilan. Ubat ini diambil di bawah kawalan darah, dan jika limfosit jatuh di bawah tahap tertentu, ubat itu dibatalkan, kerana risiko komplikasi serius seperti leukoencephalopathy multifokal progresif (PML), yang bahkan boleh menyebabkan kematian, meningkat. 14 kapsul Tekfidera yang mengandungi 120 mg dimetil fumarate berharga 6.000 rubel, ini adalah rawatan setiap minggu untuk dos 240 mg. Oleh itu, rawatan bulanan akan memakan kos empat kali ganda: kira-kira 25,000 rubel.

Baris kedua PITRS

Ubat lini kedua diresepkan jika semua ubat lini pertama tidak berkesan. Walau bagaimanapun, jika multiple sclerosis mengalir dengan cepat, berkembang secara tidak terkawal, dan aktiviti proses demyelining tinggi, maka ubat ini, secara teori, dapat diresepkan kepada pesakit dengan segera, setelah menetapkan diagnosis. Segera harus dikatakan bahawa, walaupun harga ubat lini pertama yang tinggi, ubat-ubatan tersebut nampaknya tidak berguna berbanding dengan ubat barisan kedua dari MITRS, mungkin, kecuali mitoxantrone. Hampir kesemuanya adalah antibodi monoklonal yang dihasilkan menggunakan teknologi moden yang canggih.

Mitoxantrone

Penilaian: 4.9

Mitoxantrone

Membuka MITRS 2 baris mitoxantrone imunosupresan. Ia sangat berpatutan, mungkin mengatasi beberapa kenderaan lini pertama.

Ia digunakan untuk bentuk penyakit yang agresif dan progresif dengan cepat: ia dapat mengurangkan kekerapan eksaserbasi dan kadar perkembangan gejala kecacatan sebanyak 60%.

Untuk itu, seperti siklofosfamid, untuk rawatan eksaserbasi, ia diberikan mengikut rejimen yang mengambil kira luas permukaan badan, tetapi dos 20 mg intravena sering digunakan, 3 bulan sekali pada tahun pertama terapi. Sebelum pengenalan mitoxantrone, persiapan yang serupa dengan terapi nadi dilakukan, 1000 mg metilprednisolon secara intravena. Kos satu botol 10 ml, hanya untuk satu infusi, rata-rata 2.000 rubel, dan kos metilprednisolon, rata-rata, 400 rubel. Oleh itu, kos untuk merawat sklerosis berganda dengan mitoxantrone akan menjadi 2500 rubel. selama 3 bulan, atau kira-kira 840 rubel. selama sebulan, yang cukup berpatutan.

Malangnya, mitoxantrone mungkin tidak ditunjukkan untuk semua bentuk penyakit ini. Ia juga mempunyai kesan sampingan – mual, kebotakan, jangkitan jangkitan saluran pernafasan atas. Ia bersifat kardiotoksik dan tidak boleh digunakan semasa kehamilan. Tetapi kesan sampingan yang paling penting dapat dianggap sebagai peningkatan risiko terkena leukemia (leukemia malignan), dan terutama pada dosis tinggi, di mana kumulasi berlaku. Ini adalah dos 80 mg per meter persegi. Risiko terkena barah darah cukup tinggi, 1%, dan ini membatasi penggunaan ubat ini. Tetapi anda boleh menggunakannya sekali, dalam dos yang rendah, sebelum memulakan rawatan dengan Copaxone atau Beta-interferon.

Natalizumab (Tysabri)

Penilaian: 4.8

Tysabri

Tysabri diberikan sebulan sekali secara intravena, 300 mg. Dianjurkan untuk pesakit dengan aktiviti penyakit tinggi, jika sebelum itu kursus lengkap PITRS 1 baris tidak memberikan hasil yang diharapkan. Ia dapat digunakan dengan segera, iaitu sebagai ubat lini pertama untuk sklerosis berganda yang agresif. Tidak boleh digunakan pada pesakit dengan bentuk progresif primer atau progresif sekunder. Sudah tentu, bagi orang yang tidak mendapat pendidikan perubatan, dan bahkan untuk doktor yang belum lulus pengkhususan dalam sklerosis berganda, sukar untuk memahami ciri-ciri kursus ini, tetapi ini sangat penting untuk terapi yang betul dalam jangkaan tindak balas yang mencukupi.

Dengan penggunaan TYSABRI yang betul, ia mengurangkan kekerapan eksaserbasi hampir 70%, dan memperlambat tanda-tanda ketidakupayaan sebanyak 55%. Hampir 40% pesakit yang menerima TYSABRI selama 2 tahun tidak mengalami peningkatan aktiviti penyakit. Kesukarannya adalah hakikat bahawa infus TYSABRI hanya boleh dilakukan oleh jururawat terlatih khas, dan hanya di institusi-institusi di mana reaksi alergi yang teruk dapat dihentikan segera. Kesan sampingan yang tidak diingini adalah PML (kelemahan utama), dan jangkitan oportunistik. Ubat TYSABRI berharga kira-kira 36,000 rubel setiap suntikan, sama dengan kos kursus bulanan.

Fingolimod (Gilenia)

Penilaian: 4.7

Gilenia

Ubat ini adalah tablet, dan anda perlu menggunakannya di dalamnya, tidak diperlukan suntikan dan infus. Di satu pihak, ini bagus, dan ini sangat membantu. Sekiranya pesakit didiagnosis dengan bentuk sklerosis berganda yang berulang dan ubat lini pertama tidak membantu, maka anda boleh beralih ke Gilenia. Ia juga dapat digunakan pada pasien dengan sklerosis berganda agresif yang tidak pernah menerima rawatan sebelumnya. Ubat ini mengurangkan kekerapan eksaserbasi dan memperlambat perkembangan kecacatan.

Walau bagaimanapun, agen tersebut dapat mengganggu irama jantung, menyebabkan peningkatan sekatan atrioventricular, meningkatkan risiko jangkitan, termasuk herpes, dan mengurangkan jumlah limfosit. Oleh itu, sebelum mengambil fingolimod untuk pertama kalinya, adalah mustahak untuk mengukur tekanan darah dan merekodkan ECG sebelum mengambil fingolimod, untuk mengenal pasti pesakit yang mempunyai faktor risiko tambahan, misalnya, degupan jantung yang perlahan dan adanya blok atrioventricular, yang boleh mendapat komplikasi serius.

Setelah mengambil ubat, perlu mengukur nadi setiap jam, setelah 6 jam – untuk mencatat ECG, dan hanya setelah tinggal 6 jam di hospital, pemeriksaan dan pemantauan EKG, pesakit dapat dilepaskan pulang. Masalah kedua adalah kos ubat yang agak tinggi. Gilenia dijual dalam bentuk kapsul, dan kos bulanan kursus adalah sekitar 65,000 rubel.

Alemtuzumab (Lemtrada)

Penilaian: 4.6

Lemtrada

Mungkin, pada masa ini, alemtuzumab adalah ubat termahal untuk rawatan sklerosis berganda. Pada tahun pertama Pesakit diberi 5 infus, dan pada tahun kedua – 3 infus. Sebanyak 8 infusi. Memandangkan satu botol pekat untuk penyediaan berharga kira-kira 550,000 rubel, maka rawatan selama 2 tahun akan menelan belanja lebih dari 4 juta rubel.

Ia tidak diresepkan untuk semua orang, tetapi hanya untuk pesakit yang mempunyai penyakit aktif dan agresif, dan Tysabri dikontraindikasikan. Juga, ini adalah pesakit dengan bentuk sklerosis berganda agresif yang tidak dibantu oleh ubat lini pertama selama setahun. Pesakit yang diberi alemtuzumab termasuk mereka yang telah dirawat dengan Tysabri selama 2 tahun, tetapi mereka mempunyai risiko tinggi untuk mengalami komplikasi serius seperti leukoencephalopathy multifokal progresif. Terdapat indikasi lain seperti aktiviti penyakit berterusan walaupun sebelumnya menjalani rawatan dengan mitoxantrone.

Ubat ini adalah antibodi monoklonal, dan juga dapat mengurangkan kekerapan eksaserbasi sebanyak 50%, memperlambat kadar perkembangan kecacatan. Seperti semua ubat kuat, setelah infus Lemtrada, mungkin terdapat reaksi akut terhadap infusi, kerosakan pada kelenjar tiroid, dan nefropati. Oleh itu, perlu dilakukan pemantauan yang teliti pada pesakit yang mempunyai patologi tiroid.

Ocrelizumab (Ocrevus)

Penilaian: 4.6

Ocrevus

Akhirnya, ocrelizumab adalah PITRS baris kedua. atau Ocrevus. Ia diberikan secara intravena sekali setiap enam bulan jika pesakit mengalami sklerosis berganda dengan eksaserbasi, yaitu, bentuk remitting dan progresif sekunder. Ia juga ditunjukkan dalam bentuk progresif utama. Salah satu petunjuknya adalah kekurangan tindak balas terhadap garis MITD 1, risiko tinggi untuk mengembangkan leukoencephalopathy multifokal progresif setelah dua tahun menjalani rawatan dengan Tysabri, serta aktiviti penyakit yang tinggi selepas siklofosfamid atau setelah mitoxantrone. Ubat ini dapat mengurangkan frekuensi eksaserbasi dan memanjangkan aktiviti pesakit, dan mahal.

Infusi pertama pada awalnya adalah 300 mg pada satu hari dan 300 mg pada hari ke-15, berjumlah 600 mg dalam 2 minggu. Sekiranya pesakit mentolerir ubat dengan baik, maka selepas 6 bulan dos 600 mg diberikan kepadanya. Berapakah nilai Ocrevus? Separuh daripada dos standard, iaitu konsentrat yang mengandungi 300 mg, akan berharga kira-kira 230,000 rubel, dan setiap suntikan berikutnya setelah masing-masing 6 bulan, 450,000 rubel.

Ciri organisasi pelantikan PITRS

Seperti namanya, semua ubat ini tidak biasa bagi orang biasa, ia sangat spesifik. Dan walaupun doktor melakukan carian diagnostik dan menetapkan diagnosis, jenis kursus dan tahap keparahan sklerosis berganda dengan tepat, dan 'menetapkan' ubat yang diperlukan, maka seseorang tidak boleh berfikir bahawa ubat itu akan segera diresepkan kepada pesakit:

  1. Suruhanjaya Penetapan PITMS harus mengesyorkan ubat ini;
  2. maklumat mesti dihantar ke institusi perawatan kesihatan wilayah, di mana pesakit akan dimasukkan ke dalam senarai menunggu (!);
  3. tindak balas harus datang dari institusi penjagaan kesihatan;
  4. untuk membuang ubat tersebut, pesakit itu sekali lagi diperiksa oleh pakar neurologi (bagaimana jika dia pulih, dan ini bukan lelucon, kerana orang kurang upaya kerap datang ke ITU untuk melaporkan bahawa mereka masih tidak mempunyai kaki atau lengan);
  5. kemudian preskripsi ditulis, ia disalin ke kad pesakit luar;
  6. pesakit dilatih untuk melakukan suntikan, dan hanya selepas itu dia menerima ubat itu, jika lelong itu berlangsung, dan ia muncul di wilayah Persekutuan Rusia ini.

Tetapi gangguan sering berlaku, dan rawatan harus diteruskan. Dalam kes ini, penggantian yang menyakitkan antara satu ubat dengan yang lain berlaku, yang hampir tidak dapat ditoleransi oleh pesakit. Kenapa teruk? Ya, kerana semua perubahan berjalan dalam satu arah untuk kita, dan pembelian secara tiba-tiba ubat import yang mahal, yang boleh diterima dengan baik, dan bukannya produk domestik yang murah, adalah dari alam fantasi. Terdapat banyak 'perangkap' di sini. Contohnya, ubat boleh dibeli oleh kerajaan apabila tarikh luputnya, walaupun sah, sudah hampir tiba. Ini membolehkan anda menghapus baki yang belum direalisasikan untuk tender, yang sudah dijamin tidak akan dijual, jika terdapat sumber pentadbiran.

Sudah tentu, kadang-kadang perlu mengubah persiapan PITRS di luar negara juga. Sebaik-baiknya, doktor harus mempunyai lebih daripada satu ubat yang boleh digunakan, kerana satu ubat boleh pergi ke pesakit dan yang lain mungkin tidak. Akhirnya, jika perjalanan penyakit berubah, maka penggantian menegak akan diperlukan, iaitu perpindahan dari baris pertama ke baris kedua. Semakin cepat ini dilakukan, semakin baik.

Ubat konvensional

Malangnya, pelaburan kewangan untuk rawatan sklerosis berganda tidak terhad kepada ubat khusus yang mahal, walaupun, tentu saja, ini adalah perbelanjaan yang paling serius, baik untuk individu dan untuk kesihatan awam. Pesakit memerlukan banyak ubat biasa:

  1. banyak dengan sklerosis berganda mempunyai peningkatan nada otot, atau kekejangan. Mereka ditugaskan Midokalm, Baclofen dan Sirdalud. Gabapentin antikonvulsan juga digunakan untuk mengubati kekejangan, terutama dalam bentuk yang menyakitkan;
  2. untuk kekejangan teruk, Botox atau Dysport disyorkan;
  3. sekiranya terdapat gangguan pelvis dan dorongan penting untuk membuang air kecil, gunakan Driptan, Detrusitol;
  4. pesakit dengan sklerosis berganda sering mengalami kesakitan. Seperti kesakitan neuropatik, gabapentin, finlepsin, lamotrigine, clonazepam digunakan;
  5. kerana pergerakan terhad, sakit belakang berlaku, yang dimandikan dengan ubat anti-radang bukan steroid;
  6. sebilangan besar pesakit mengalami disfungsi seksual; pada lelaki, perencat fosfodiesterase, seperti Viagra, Cialis dan Levitra, digunakan untuk menjalani kehidupan yang aktif;
  7. sangat mustahak untuk melawan kemurungan, kerana antidepresan moden ini digunakan.

Adalah mungkin untuk menyenaraikan ubat-ubatan untuk waktu yang sangat lama, tetapi harus diingat bahawa bukan hanya ubat-ubatan yang diperlukan oleh pesakit untuk rawatan multiple sclerosis, tetapi juga fisioterapi, urut, dan kemudian, dengan perkembangan kecacatan, berbagai cara pemulihan fizikal.

Juga sangat penting untuk mempunyai sikap mental yang betul, sikap sakit, tidur penuh dan panjang, yang sekurang-kurangnya 7 jam. Pesakit mesti mengoptimumkan aktiviti fizikalnya, dan dia juga dibenarkan bermain sukan. Pekerjaan penuh di tempat kerja sangat penting kerana menyumbang kepada keselesaan psikologi.

Sudah tentu, sokongan keluarga adalah penting, kerana pada masa ini ubat telah mencapai tahap perkembangan sehingga seorang wanita dengan sklerosis berganda dapat hamil dan melahirkan, kerana ini tidak mempengaruhi risiko eksaserbasi, dan sklerosis berganda tidak ditularkan kepada anak. Penting untuk diingat bahawa dengan rawatan yang betul dan melegakan eksaserbasi yang tepat pada masanya, anda dapat menangguhkan gejala penyakit ini selama bertahun-tahun dan menjalani kehidupan yang penuh dan aktif.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen