15 ubat terbaik untuk penyembuhan luka

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Sekiranya pakar bedah diberi tugas untuk memberi ceramah mengenai topik seperti itu, dia akan sedikit bingung. Apakah ubat penyembuhan luka yang terbaik? Adakah ini menunjukkan bahawa luka itu sudah hampir pada tahap ketiga terakhirnya, dan kita hanya bercakap mengenai epitelium? Atau adakah perlu untuk membincangkan sepenuhnya bagaimana merawat luka agar tidak berlaku kesilapan? Bagaimanapun, tidak ada luka yang abstrak dan terpisah. Luka akibat kemalangan boleh menyebabkan luka bakar dan tikaman, digigit dan luka. Dalam kehidupan seharian, ada luka setelah memotong daging atau ikan, yang sering hanya tusukan dengan tulang tajam. Bagaimana dengan luka dalam erti kata yang paling umum?

Ternyata dalam beberapa kes, penyembuhan sangat, sangat sukar. Ini mungkin disebabkan oleh penurunan imuniti, dengan pendarahan yang tidak dikenal terus berlanjutan di dalam luka. Luka sembuh untuk jangka masa yang agak lama kerana penambahan jangkitan sekunder. Selalunya, enterobakteria dan staphylococci membiak di permukaan luka, dalam beberapa kes, koloni batang aerobik dan difteroid terbentuk. Sekiranya kita bercakap mengenai kecederaan pada bahagian bawah kaki, maka E. coli dan Proteus sering disemai pada pesakit. Pada luka bakar, staphylococcus saprophytic paling kerap muncul, yang biasanya hidup pada kulit manusia yang utuh.

Luka gigitan sangat berbahaya. Tidak perlu diulangi bahawa seseorang pasti harus pergi ke bilik kecemasan untuk memperkenalkan vaksin anti-rabies, iaitu 'mendapat vaksin' terhadap rabies. Tetapi walaupun haiwan itu ternyata sihat, luka yang digigit dan rumit itu mengandungi peptostreptococci, pasteurella, corynebacteria, dan pelbagai kaitan aerobik-anaerobik mikroba berbahaya.

Selain itu, luka sembuh agak buruk sekiranya peredaran darah terganggu, disebabkan oleh trombosis arteri, endarteritis penghapusan, dengan adanya diabetes mellitus dan penyakit lain. Tetapi luka yang paling sederhana mesti dirawat dengan betul. Saat ini, ada banyak artikel di Internet di mana ubat-ubatan tersebut 'tumpukan di tumpukan', dan tidak jelas urutan apa dan kapan menggunakannya.

Bahan ini akan membincangkan bagaimana cara bekerja dengan betul pada luka, dan semua produk perubatan tempatan dipersembahkan untuk penggunaan langkah demi langkah. Peringkat ini tidak bertujuan untuk mencari ubat 'lebih baik' atau 'lebih buruk'. Cuma setiap kumpulan memasukkan ubat yang paling popular dan berkesan. Juga dalam senarai ini terdapat kisaran, atau kisaran harga dari yang termurah hingga yang paling mahal, yang terdapat di farmasi dari semua bentuk pemilikan di wilayah Persekutuan Rusia. Data terkini untuk bulan Julai 2019.

Dan, sebelum meneruskan senarai ubat, perlu memahami tahap rawatan luka dengan jelas:

  1. keadaan pertama dan paling perlu adalah untuk menghentikan pendarahan. Luka yang berdarah tidak akan sembuh. Ia akan basah, tekanan yang berlebihan akan menjauhkan tepi, dan jika kapal besar rosak, pendarahan akan menyebabkan ancaman langsung terhadap kehidupan;
  2. sekiranya terdapat luka kronik dan penyembuhan yang kurang baik, terdapat kawasan nekrotik di dalamnya, jika tidak menjalani rawatan pembedahan primer, atau eksisi dalam batas yang sihat. Ia mengandungi detritus tisu dan bahan organik lain yang mengganggu penampilan segar, tisu granulasi dan penyembuhan luka aktif. Oleh itu, tahap kedua adalah membersihkan permukaan luka, menghilangkan massa nekrotik, yang akan mendorong penyembuhannya. Tahap ini sangat penting untuk rawatan ulser tekanan, bisul, yang jangka panjang dan kronik. Juga, pembersihan sangat penting seperti penyingkiran 'makanan' untuk kuman;
  3. tahap ketiga, yang kadang-kadang dilakukan bersama dengan yang kedua, adalah pencegahan, atau memerangi jangkitan sekunder yang telah bergabung. Perlu menggunakan ubat dari kumpulan ini untuk luka yang digigit dan dalam yang tercemar dengan bumi;

Akhirnya, pada tahap akhir penyembuhan, pembaikan diperlukan, yang meningkatkan kadar pembentukan tisu yang sihat dan membantu penularannya. Ini adalah persediaan dari kumpulan reparants, dan pelbagai pembalut yang membentuk iklim mikro yang optimum di dalam luka.

Penilaian ubat penyembuhan luka terbaik dan rawatannya yang betul

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Ubat Terbaik untuk Menghentikan Pendarahan 1 Sponge hemostatik 204 RUB
2 Hemosorb RUB 30
3 Silkoplast Comfort It-Hemo Hemostatik 248 r
MAKSUD TERBAIK UNTUK MEMBERSIHKAN DARI NECROSIS 1 Salap salisilik RUB 24
2 Chimopsin (trypsin + chymotrypsin) 1043 RUB
3 Prontosan 755 RUB
4 Sorbalgon 1900 RUB
Dadah TERBAIK untuk Melawan Jangkitan 1 Serbuk Streptocide RUB 7
2 Supirocin (Mupirocin) 715 RUB
3 Levomekol 127 RUB
4 Sulfargin (sulfadiazin perak) 410 RUB
Reparant TERBAIK 1 Panthenol (dexpanthenol) RUB 90
2 Voskopran dengan metiluracil RUB 880
3 HydroClean Plus / Hydroclin Plus RUB 315
4 Comfil plus RUB 160

Menghentikan pendarahan

Hemostasis, atau menghentikan pendarahan, mesti cepat dan berkesan. Sekiranya kapal utama terjejas, maka tourniquet sangat diperlukan. Tetapi setelah tourniquet digunakan, ubat hemostatik aktif mesti diletakkan di dalam luka. Terdapat beberapa kumpulan hemostatik topikal, yang berdasarkan prinsip yang berbeza. Jadi, di Amerika Syarikat pada tahun 2002, apa yang disebut QuikClot diadopsi untuk membekalkan tentera. Ia adalah pengaktif pembekuan yang terdiri daripada zeolit ​​kering yang sepenuhnya menghilangkan air dari darah. Dia tidak mempunyai pilihan selain melengkung dan menghentikan pendarahan.

Untuk kesan yang lebih besar, QuikClot digunakan di bawah pembalut mampatan. Terdapat hemostatik mukoadhesif. Mereka dapat menghentikan pendarahan kapilari, tetapi di kawasan yang luas. Pendarahan ini berlaku di bawah tekanan yang sedikit. Dan jika ubat itu melekat pada permukaan luka, maka ia menutup permukaan ini dan mempercepat proses hemostasis. Ejen hemostatik apa yang boleh dibeli di farmasi moden? Di sini mereka.

Sponge hemostatik

Penilaian: 4.9

Sponge hemostatik

Sponge hemostatik mungkin merupakan kaedah termudah dan paling murah untuk menghentikan pendarahan kecil. Ia disediakan dari darah penderma manusia, atau plasma kering, dan mengandungi sedikit kalsium klorida, yang meningkatkan pembekuan darah. Sponge adalah jisim berpori kekuningan, dan kerana spons mengandungi fibrin dan trombin, ia mengaktifkan pembekuan, dan menghentikan bukan sahaja pendarahan kapilari, tetapi juga pendarahan parenkim, dan oleh itu dapat digunakan secara intraoperatif untuk pemotongan organ-organ dalaman. Sponge ini ditunjukkan untuk digunakan dalam pelbagai luka tempatan.

Dengan bantuan spons, pendarahan dari gusi, mimisan, dan tidak hanya pada orang yang sihat, tetapi juga pada pesakit dengan trombositopenia, sindrom hemoragik dan sirosis hati, berjaya dihentikan, kerana spons itu sendiri mengandungi unsur-unsur yang diperlukan dari sistem pembekuan darah yang tidak ada pada pesakit ini.

Sponge hemostatik harus digunakan setelah menguras kawasan pendarahan dengan menggunakan span ke atasnya dan menekannya ke luka selama 3-5 minit, lebih baik menggunakan serbet steril.

Sponge kolagen dihasilkan dalam pelbagai saiz: segiempat sama dengan sisi 5 cm, 9 cm dan 10 cm. Kotak seperti itu berharga dari 100 hingga 150 rubel, ia dihasilkan oleh syarikat domestik Belkozin. Secara semula jadi, kotak seperti itu dapat dipotong atau dikoyakkan menjadi kepingan dengan ukuran yang diperlukan.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan span hemostatik adalah kosnya yang rendah, kemampuan untuk berjaya menggunakannya dengan kekurangan faktor pembekuan dan sindrom hemoragik pada pesakit, keupayaan untuk membahagi span menjadi serpihan yang diperlukan. Kelemahannya adalah kemustahilan untuk menghentikan pendarahan arteri yang berat, tetapi dengan adanya tourniquet, span hemostatik mungkin diperlukan.

Hemosorb

Penilaian: 4.8

Hemosorb

Hemosorb adalah pembalut hemostatik, yang berukuran 10 hingga 10 sentimeter dalam bentuk persegi, dan dihasilkan oleh syarikat domestik Biotekpharm. Pembalut ini sangat menyerap dan terbuat dari kain khas dengan sifat penjerapan yang meningkat. Di bahagian luar dan dalam, pembalut ditutup dengan mesh mikro khas, yang diresapi dengan kalsium klorida. Seperti yang anda ketahui, garam kalsium sangat baik untuk menghentikan darah, kerana kalsium terlibat dalam proses pembekuan hemostasis. Pembalut ini ditunjukkan untuk luka dan luka cetek dalam pertolongan cemas. Pakaiannya steril dan tertutup rapat. Untuk penggunaan, setelah membuka atau memotong bungkusan, sapukan Hemosorb di permukaan, dan tekan dengan kuat selama 1 atau 2 minit. Anda boleh menggunakan pembalut tekanan, membetulkannya dengan pembalut elastik atau plaster. Setelah pendarahan berhenti, pembalut dikeluarkan.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan berpakaian ini adalah kos rendah, keperluan menekannya hanya selama satu atau dua minit, dengan pendarahan kapilari. Kelemahannya adalah hakikat bahawa ia tidak dipotong-potong dan dijual hanya dalam bentuk pembalut tunggal, kemustahilan menggunakannya untuk pendarahan yang teruk dan meluas, dengan pendarahan sekunder sekiranya kawasan bernanah dan nekrotik di permukaan.

Silkoplast Comfort It-Hemo Hemostatik

Penilaian: 4.7

Silkoplast Comfort It-Hemo Hemostatik

Plaster hemostatik khas ini digunakan untuk luka, luka, lecet rumah tangga yang kecil. Ia berjaya digunakan setelah mengambil darah dari vena untuk menghentikan pendarahan besar. Tampalan ini dihasilkan oleh syarikat Formoplast dari Itali. Tampalan boleh didapati dalam bentuk 10 pinggan, yang mempunyai luas kecil dan dapat menutup luka kecil dengan panjang tidak lebih dari 1-2 cm.

Tampalan itu terdiri daripada alas berpori elastik yang mudah meregang dan mampu menutup permukaan apa pun dengan agak ketat. Tambalan tidak lepas ketika dipindahkan, kerana dapat diregangkan dan tahan lasak. Bahan aktif yang membantu menghentikan pendarahan secara intensif adalah kalsium alginat, zat khas gel yang dibuat dari produk rumput laut yang diperkaya dengan kalsium. Kalsium memudahkan pembekuan, dan gel pelindung menembusi secara mendalam dan tidak berfungsi di kawasan, tetapi dalam jumlah, oleh itu, dengan luka kecil, tetapi bahkan berdarah besar, ia sangat berkesan. Terdapat satu pakej Silkoplast, yang terdiri daripada 10 helai kecil – dari 185 hingga 350 rubel.

Ngomong-ngomong, di banyak laman terdapat artikel Voskopran dengan metiluracilomi, yang ditulis oleh orang bukan profesional. Akibatnya, hemostasis tempatan dicadangkan untuk dilakukan dengan cara lain. Dengan beberapa keajaiban, Wessel Douai F masuk ke agen hemostatik untuk menghentikan pendarahan, dan bahkan Heparin, yang menipis darah dan, sebaliknya, tidak meningkatkan pembentukan trombus, tetapi meningkatkan aliran darah. Sekiranya terdapat luka, dan jumlahnya hanya beberapa minit atau berjam-jam, tidak masuk akal untuk menggunakan Dicinone, ethamsylate, aminocaproic acid, dan sebagainya. Semua ubat ini diberikan secara parenteral di hospital, dan berfungsi untuk rawatan kursus, misalnya, untuk persediaan sebelum operasi atau bantuan kecemasan DIC. Seperti yang anda lihat, pendarahan ditangani secara berbeza.

Pembersih terbaik untuk nekrosis

Setelah dapat mencapai hemostasis yang stabil, perlu untuk menghilangkan semua tisu mati, massa nekrotik, detritus tisu. Semua ini dapat berfungsi sebagai sumber makanan untuk mikroorganisma dan, pada akhirnya, menyebabkan jangkitan dan kembung. Luka yang dibersihkan tepat pada masanya dapat segera berbutir dan sembuh dengan baik. Terdapat banyak persiapan kimia dan enzim yang berbeza yang dapat membersihkan luka. Ubat yang paling popular dan berkesan disenaraikan dalam penilaian ini.

Salap salisilik

Penilaian: 4.9

Salap salisilik

Salap salisilik 2% adalah ubat termurah yang mempunyai kesan antiseptik, membersihkan luka, dan mengurangkan kesan keradangan. Sepanjang perjalanan, salis salisilik mempunyai kesan antimikroba, walaupun bukan antiseptik murni atau antibiotik. Salap digunakan secara tempatan di lapisan nipis pada luka, di bawah serbet steril, dan luka ditutup. Dianjurkan untuk membersihkan luka dari nekrosis sebelum memakai pembalut, membuka lepuh, dan bilas dengan antiseptik, seperti chlorhexidine, atau Miramistin. Selepas 2-3 hari, anda perlu menukar pembalut, dan merawat semula luka sepenuhnya. Tempoh purata rawatan adalah dari seminggu hingga 3 minggu. Dalam tempoh ini, pembersihan lengkap nanah dan nekrosis biasanya berlaku. Kos satu balang salap salisilik seberat 25 gram sangat rendah, dan berkisar antara 19 hingga 25 rubel. Menghasilkan kilang farmasi salis salis Tula.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihannya adalah harga rendah, penggunaan meluas, pelbagai tindakan. Tetapi salap salisilik mempunyai sifat yang agak lemah, baik pembersihan dan pembasmian kuman dan anti-mikroba. Sangat mungkin untuk menggunakannya, tetapi tidak perlu mengharapkan kesan yang cepat dari itu, dan dalam beberapa kes, perawatan ditangguhkan selama satu bulan penuh. Walaupun begitu, ini dan akan diterapkan, termasuk di institusi kesehatan anggaran, di mana harganya memainkan peranan penting dalam jumlah pendanaan.

Chimopsin (trypsin + chymotrypsin)

Penilaian: 4.8

Chimopsin (trypsin + chymotrypsin)

Chymopsin sudah menjadi ubat yang lebih serius, ia adalah campuran dua enzim, trypsin dan chymotrypsin. Mereka diperoleh dari pankreas haiwan ternakan, dengan cara yang sama seperti persiapan enzim untuk rawatan pankreatitis kronik. Enzim yang sama yang mencerna protein pada manusia dalam usus, mencerna protein dan massa nekrotik purulen di dalam luka. Penting agar chymopsin tidak bertindak pada tisu yang sihat, tetapi hanya mencerna tisu mati, seperti larva lalat biasa yang dapat membersihkan luka dari nekrosis dan tidak memakan tisu hidup.

Selain itu, chymopsin mencairkan rembesan likat, dan setelah rawatannya, luka harus dibilas dengan baik dengan larutan pembasmi kuman, atau larutan masin. Himopsin yang ditunjukkan, sebagai tambahan kepada rawatan luka purulen, dalam oftalmologi, dengan keratitis herpetic, dengan sinusitis purulen dan otitis media purulen, untuk penipisan dahak, dengan penyakit purulen bronkopulmonari.

Ia digunakan pada kadar 1 gram per 100 sentimeter persegi permukaan luka, dan pembalut yang dibasahi dengan larutan natrium klorida isotonik digunakan di atas. Selepas sehari, pakaian mesti diganti dengan rawatan atau pembersihan luka. Lapisan tahan kelembapan diaplikasikan di atas untuk mengelakkan pakaian kering. Syarikat farmaseutikal domestik Samson-Med menghasilkan Himopsin, dan bungkusan 5 botol 5 ml setiap satu berharga dari 480 hingga 530 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat ini adalah pembersihan luka yang cukup baik, yang melindunginya dari penyambungan flora mikroba sekunder dan memudahkan penyembuhan, tetapi ubat ini tidak mempunyai aktiviti antimikroba, dan oleh itu jika Himopsin tulen digunakan, luka tidak akan dilindungi dari mikroba. Ubat ini juga mempunyai kontraindikasi: kegagalan jantung kronik, neoplasma malignan, sirosis hati, diatesis hemoragik. Ubat ini tidak boleh digunakan untuk tumor yang membusuk dan ganas dan luka berdarah. Daripada kesan sampingan, biasanya hanya reaksi kulit alahan yang boleh berlaku.

Prontosan

Penilaian: 4.7

Prontosan

Ini adalah gel steril moden yang membersihkan, melembapkan, dan membasmi kuman pelbagai jenis luka. Di samping itu, ia dapat menyerap bau yang tidak menyenangkan dari luka, dan dapat disapu pada luka hingga beberapa hari. Ubat ini mempunyai pelbagai tindakan antimikroba, termasuk terhadap Pseudomonas aeruginosa, streptococci, staphylococci, E. coli dan jamur.

Prontosan ditunjukkan untuk rawatan luka yang tidak dapat disembuhkan dan ulser trofik jangka panjang, dengan adanya patologi yang memburukkan. Ini adalah kekurangan vaskular, diabetes mellitus, onkologi, pelbagai imunodefisiensi. Prontosan membantu mempercepat penyembuhan luka dengan menyerap eksudat, pelbagai kerak dan tisu mati, dan detritus selular. Pembersihan menyeluruh seperti itu disertai dengan penindasan flora mikroba, dan oleh itu alat ini dapat tergolong dalam dua kumpulan: antibakteria dan pembersihan luka, sangat mudah. Sebagai tambahan kepada luka yang biasa, bernanah dan nekrotik, ia boleh digunakan dalam rawatan luka bakar, dan rawatan lubang di dekat pelbagai kateter, probe dan stoma.

Ubat ini cukup mudah digunakan. Pertama, anda perlu membilas luka dengan agen ini, sambil menangkap kulit yang sihat, dan kemudian sapukan kain kasa yang dibasahi dengan Prontosan di permukaan luka. Pembalut luka hendaklah dilakukan setiap hari. Terdapat juga gel prontosan, yang paling baik digunakan jika terdapat banyak pengumpulan fibrin, kerak, dan, secara umum, tisu yang lebih padat di luka, kerana kapasiti penahan air gel jauh lebih tinggi daripada larutan.

Prontosan dihasilkan oleh syarikat terkenal B Braun dari Jerman, dan satu botol gel ini seberat 30 gram berharga 600 hingga 800 rubel di Rusia.

Kelebihan dan kekurangan

Mungkin kelebihan utamanya adalah gabungan tindakannya, seperti yang disebutkan di atas. Ia juga menghalang pertumbuhan mikroba, dan membolehkan anda membersihkan luka. Tetapi, selain ini, boleh ditoleransi dengan baik, ia adalah hypoallergenic dan sangat berkesan apabila tepi luka sembuh dengan teruk, dan epitelium pada mereka kurang terbentuk. Ia sesuai dengan banyak pakaian moden dan tidak berwarna dan tidak berbau. Sekiranya botol dengan Prontosan dibuka, ia boleh digunakan selama 2 bulan lagi. Kontraindikasi termasuk intoleransi; kontak dengan mata harus dielakkan.

Sorbalgon

Penilaian: 4.6

Sorbalgon

Akhirnya, Sorbalgon harus disebut dalam bahagian ini. Ini adalah pembalut besar, yang berbentuk segi empat dengan sisi 10 cm, yang terdiri daripada gel alginat dan serat kalsium. Apabila bahan-bahan ini bergabung dengan garam natrium yang ada di dalam darah, gel hidrofilik yang subur terbentuk, yang mengisi luka, tetapi tidak melekat pada dindingnya. Keupayaan ini memungkinkan dengan pertolongannya untuk merawat luka yang dalam dengan tepi yang tidak rata. Ini digunakan untuk mengobati ulser tekanan, bisul dan abses, bisul diabetes, dan bahkan luka pendarahan, dan pada pembusukan tumor ganas.

Ia mudah digunakan. Sorbalgon hanya dipadankan dengan ukuran luka, diaplikasikan dengan ketat dan dipasang di atasnya. Serat kalsium alginat berubah sepenuhnya menjadi gel, biasanya dalam satu atau dua hari, dan ini adalah berapa lama pembalut pada luka. Selepas waktu ini, gel dikeluarkan dengan pinset, dan apa yang tersisa di luka dapat dibilas dengan garam biasa dari jarum suntik di bawah tekanan.

Pembalut ini dihasilkan oleh syarikat terkenal Jerman yang mengkhususkan diri dalam produk penjagaan – Paul Hartmann, dan satu persegi berharga 300 hingga 900 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan yang jelas dari produk penjagaan ini adalah kemampuan untuk merawat luka dalam dengan konfigurasi yang kompleks, dengan tamponade semua jenis rongga dan poket. Ini juga merupakan kesan hemostasis, oleh itu Sorbalgon dapat digunakan dalam kasus luka dengan penghentian pendarahan yang tidak cukup baik, dengan komponen eksudatif yang jelas. Akhirnya, ubat itu mudah dikeluarkan dari luka. Mungkin satu-satunya kelemahan adalah kos yang tinggi, ketiadaan komponen antibakteria.

Ubat terbaik untuk melawan jangkitan

Setelah pendarahan luka dihentikan, luka dibersihkan – separuh pertempuran dilakukan dalam perjalanan untuk melawan jangkitan. Lebih-lebih lagi, luka yang bersih tidak boleh dianggap bersih hanya kerana tidak tercemar. Walau bagaimanapun, perlu menggunakan agen antibakteria. Lebih-lebih lagi, ini harus dilakukan jika keradangan muncul di sekitar tepi luka, massa purulen terlihat di luka, bau tidak menyenangkan atau bahkan gelembung udara muncul. Yang terakhir ini secara amnya merupakan tanda gangren gas yang mula membimbangkan. Pada kedalaman luka tusukan, batang tetanus dapat ditemukan, yang berfungsi dengan baik tanpa oksigen. Oleh itu, jika anda tidak mempunyai cara untuk merawat luka di tangan, maka pada mulanya, hidrogen peroksida sangat sesuai, yang dapat diarahkan dari botol yang berada di bawah tekanan ke luka dan dibilas dengan bersih. Chlorhexidine, Furacilin atau Miramistin sangat baik untuk tujuan tersebut. Persediaan apa yang dihasilkan khusus untuk digunakan pada luka dengan tujuan antibakteria?

Serbuk Streptocide

Penilaian: 4.9

Serbuk Streptocide

Ubat pertama dan paling murah, demokratik dan terkenal adalah streptosida sederhana, dari kumpulan sulfonamida, yang dibungkus dalam sachet seberat 2 gram. Streptocid adalah serbuk kristal putih yang tidak berbau dan merupakan agen antimikrob serba boleh. Mereka perlu ditaburkan pada luka yang mencurigakan adanya infeksi, sudah terinfeksi dan luka bernanah, luka bakar, ini digunakan untuk mengobati eripelas. Ia juga boleh digunakan untuk pencegahan. Dengan luka yang mendalam, misalnya, dengan luka tikaman atau gigitan, ia disuntik ke rongga luka dalam jumlah besar – hingga 15 gram. Streptocide dihasilkan oleh sebilangan besar pelbagai perusahaan farmasi domestik, misalnya, Lekar, Tula Factory, Aromasintez. Kos satu bungkusan seberat 2 gram tidak melebihi 35 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Streptocide adalah harganya yang murah, ia boleh dibeli di mana-mana farmasi, beg itu tidak takut kelembapan dan boleh digunakan dengan sempurna dalam keadaan lapang. Walau bagaimanapun, Streptocide adalah salah satu ubat antimikroba tertua, dan selama beberapa dekad penggunaannya, kebanyakan mikroorganisma sudah mempunyai ketegangan yang tahan terhadap agen 'kuno' ini. Selain itu, dengan penggunaan yang kerap, sulfonamide ini dapat menyebabkan sakit kepala, pening, dan reaksi alergi. Oleh itu, Streptocide boleh dianggap sebagai kaedah awal 'pertolongan cemas', dan tidak berusaha merawat kes-kes yang teruk dengannya, seperti luka purulen yang tidak sembuh jangka panjang. Sudah tentu, ia akan berkesan pada tahun-tahun ketika mikroba belum mengenal antibiotik, seperti penisilin sederhana semasa Perang Dunia Kedua, tetapi tidak pada zaman kita.

Supirocin (Mupirocin)

Penilaian: 4.8

Supirocin

Supirocin adalah salap moden yang dihasilkan oleh syarikat India Glenmark Pharmaceuticals, dan harganya cukup tinggi: satu tiub salap seberat 15 gram boleh dibeli dengan harga 520 hingga 800 rubel. Bahan aktifnya adalah mupirocin, yang menekan perkembangan patogen dari banyak jangkitan kulit yang positif gram. Ini adalah staphylococci, dan strain tahannya, termasuk metisilin, eritromisin dan asid fusidik. Ini adalah streptokokus, Escherichi, hemofilia, Klebsiella dan wakil lain dari flora aerobik dan anaerobik. Supirocin ditunjukkan untuk pencegahan dan perawatan utama luka yang digigit oleh pemangsa, dengan adanya jangkitan pada kulit seperti furunculosis dan impetigo, untuk rawatan luka bakar dan luka kecil. By the way, salap ini boleh digunakan secara intranas untuk kerosakan mikrob pada rongga hidung. Salap mesti digunakan pada luka hingga 3 kali sehari, tetapi tidak lebih dari 10 hari.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat ini adalah ia boleh dianggap sebagai antibiotik cadangan yang sangat berkesan, kerana ia bertindak balas walaupun terhadap strain yang tahan. Tetapi kelebihan ini juga dapat dianggap sebagai kerugian, kerana dalam kasus luka biasa, menggunakan 'artileri berat' sekaligus berbahaya dalam kes ini. Ubat ini harus dibiarkan bertahan, sekiranya terdapat luka pada pesakit diabetes, endarteritis yang hilang atau imunodefisiensi, yang sembuh dengan buruk. Suppuration dangkal yang biasa dapat disembuhkan dengan kaedah yang lebih sederhana. Perlu juga diingat bahawa salap ini tidak boleh digunakan selama kehamilan dan menyusui, sehingga usia 12 tahun.

Levomekol

Penilaian: 4.7

Levomekol

Levomekol adalah salap popular yang menggabungkan kesan antibakteria kerana antibiotik kloramfenikol, dan kesan penyembuhan dermatotropik, reparatif, disebabkan oleh metiluracil. Ubat ini biasanya digunakan pada kain kasa steril dan luka diisi dengan tisu. Untuk luka kecil, salap hanya boleh disapu ke permukaan. Sekiranya terdapat massa nekrotik purulen, ubat ini mendorong penolakan mereka, terutamanya jika salap dipanaskan hingga suhu badan dan menjadi cair. Tetapi rawatan luka seperti itu digunakan di hospital. Sebaiknya gunakan salap Levomekol pada luka di bawah pembalut, kerana salap apa pun selalu mengotorkan pakaian dan berminyak. Levomekol dihasilkan oleh syarikat domestik Nizhpharm, satu tiub seberat 40 gram akan berharga dari 100 hingga 120 rubel, yang agak murah.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan besar Levomekol adalah gabungan agen antibakteria dan reparant, harga rendah, ketersediaan, kemampuan untuk digunakan pada hampir semua luka, termasuk dalam, hancur, dan digigit. Walau bagaimanapun, kelemahannya adalah kenyataan bahawa kloramfenikol masih bukan ubat moden, dan ketahanan secara beransur-ansur berkembang menjadi salap seperti itu, hingga 40% dari semua kes. Oleh itu, sekiranya tidak ada peningkatan yang dijumpai 2-3 hari selepas penggunaan Levomekol, salap ini harus ditukar kepada ubat antibakteria tempatan yang lain.

Sulfargin (sulfadiazin perak)

Penilaian: 4.6

Sulfargin

Ubat unik ini dihasilkan oleh syarikat Itali, dan merupakan sebatian aktif dari kumpulan sulfonamida – iaitu sulfadiazine dalam kombinasi dengan perak. Satu gram salap mengandungi 10 miligram bahan aktif ini, dan selebihnya adalah bahan bantu. Sulfargin disediakan dalam jeli petroleum, dan oleh itu disarankan untuk menggunakannya pada waktu malam, di bawah pembalut, kerana tanda berminyak mengotorkan pakaian. Selain bakterisida, perak mempunyai kesan antijamur, dan salap aktif terhadap pelbagai mikroorganisma, baik gram negatif maupun gram positif. Ion perak terus dilepaskan di dalam luka dari garam perak, dan ini membawa kepada fakta bahawa kesan salap tidak berakhir, tetapi berterusan. Selain itu, ubat ini menarik sedikit dari luka, iaitu, ia mempunyai aktiviti osmotik yang sederhana.

Ubat ini ditunjukkan untuk rawatan luka dan luka bakar yang dijangkiti, berbagai lecet, dengan cantuman kulit yang rumit, dan untuk perawatan luka bersih sebagai pencegahan jangkitan mereka. Sulfargin berharga dari 220 hingga 390 rubel untuk satu paket kecil salap seberat 15 gram.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Sulfargin adalah kesan osmotik dan pemeliharaan kepekatan perak yang berterusan, keupayaan untuk menggunakannya untuk profilaksis, keberkesanan terhadap luka yang agak kompleks, bisul trofik, bisul tekanan, termasuk yang tidak sembuh dalam jangka masa yang lama. Namun, harus diingat bahawa jika luka itu luas atau sangat dalam, maka ubat tersebut dapat diserap ke dalam aliran darah, dan meningkat menjadi kepekatan 10 atau bahkan 20 mikrogram per liter. Ia boleh menyebabkan kesan sistemik, gangguan hematopoietik, dispepsia, dan bahkan hepatitis dan nefrosis toksik. Oleh itu, sulfadiazine sangat sesuai untuk luka setempat.

Reparant terbaik

Akhirnya, kumpulan ubat terakhir, yang digunakan pada peringkat akhir rawatan luka, ketika kedua-dua jangkitan mikroba dan pembersihan sudah berada di belakang, adalah pelbagai reparatan. Ini termasuk ubat yang cukup terkenal, seperti salap Actovegin dan Solcoseryl, beberapa ubat moden yang disenaraikan dalam senarai ini.

Panthenol (dexpanthenol)

Penilaian: 4.9

Panthenol (dexpanthenol)

Salap Panthenol mempunyai saudara terdekat, misalnya, salap tin Panthenol, atau salep Bepanten. Dalam semua kes, bahan aktif utama adalah Dexpanthenol, yang mempunyai kesan dermatoprotektif. Bahan ini merangsang pertumbuhan semula kulit, meningkatkan kekuatan serat kolagen, dan menembusi jauh ke seluruh lapisan kulit. Sepanjang perjalanan, Dexpanthenol mempunyai kesan anti-radang yang lemah. Hal ini ditunjukkan dengan adanya luka, pada tahap penyembuhannya, dalam perawatan ulser tekanan, penyembuhan cangkok kulit yang buruk setelah transplantasi, dengan adanya berbagai proses kulit yang meradang. Ini adalah bisul, dermatitis, kehadiran yang disebut dermatitis varikos. Anda juga boleh menggunakan salap ini walaupun berpengaruh pada kulit lembap, sejuk dan angin, dengan ruam lampin pada anak-anak, dengan retakan pada puting ketika memberi makan bayi, sebagai alat untuk melindungi kulit kering. Panthenol dihasilkan oleh banyak syarikat domestik yang berbeza. Jadi, tiub salap seberat 25 gram, yang dihasilkan oleh Ozone LLC, harganya tidak lebih daripada 189 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Terdapat sedikit kontraindikasi terhadap penggunaan ubat tersebut, hanya hipersensitiviti. Ia boleh digunakan oleh ibu hamil dan menyusui, dan kesan sampingan, yang dinyatakan dalam reaksi alergi, sangat jarang berlaku. Kelemahannya adalah keperluan penggunaan yang kerap, sehingga 4 kali sehari atau lebih kerap. Sekiranya luka belum dibersihkan dari mikroorganisma, dan dijangkiti, maka anda mesti terlebih dahulu menggunakan antiseptik, atau agen dari kumpulan kawalan jangkitan. Tempoh penggunaannya tidak terhad, anda juga boleh menggunakan Panthenol dengan pakaian basah.

Voskopran dengan metiluracil

Penilaian: 4.8

Voskopran dengan metiluracil

Voskopran dengan metiluracil adalah pakaian moden syarikat domestik Biotekpharm, dan satu pakaian dengan ukuran 10 x 25 cm berharga rata-rata 160 rubel, dan sebungkus 10 dijual dengan harga mulai dari 700 hingga 1000 rubel. Serbet ini adalah mesh kain poliamida di mana salap metiluracil digunakan. Sifat mesh bahan membolehkan eksudat dikeluarkan, memberikan oksigen ke luka, dan, dengan itu, mempercepat penyembuhan. Ubat ini disebut Voskopran, kerana lapisan tambahannya mengandung lilin lebah alami, yang selalu menjadi komponen penyembuhan luka yang aktif. Salap metiluracil juga meningkatkan kerja lilin, dan Voskopran harus digunakan pada tahap selanjutnya, ketika sudah dibersihkan lebih awal, tidak berdarah untuk waktu yang lama, dan tidak ada jejak jangkitan mikroba. Oleh itu, adalah wajar untuk menggunakan wax dalam rawatan luka granulasi ketika mereka lambat, termasuk luka diabetes dan luka bakar. Anda perlu menggunakan pembalut ini sehingga bingkai itu bertindih sepenuhnya dan menonjol sedikit di luar pinggirnya. Setelah pembalut digunakan, lapisan pelindung kedua dikeluarkan, dan ia tetap di luka selama beberapa hari, dan jika tidak ada keradangan, maka sampai penyembuhan lengkap.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat ini adalah keberkesanan kos, dan tidak perlu kerap menukar pakaian. Tetapi ini hanya berlaku jika luka memenuhi syarat dan berada pada tahap ketiga penyembuhan. Kelemahannya adalah kos ubat yang tinggi.

HydroClean Plus / Hydroclin Plus

Penilaian: 4.7

HydroClean Plus / Hydroclin Plus

Hydroclin plus menggabungkan beberapa mekanisme penyembuhan luka. Ini adalah penyerapan, atau penyerapan yang tinggi, tindakan antiseptik, membersihkan permukaan luka dari eksudat dan nekrosis, dan mengekalkan keadaan optimum untuk pertumbuhan epitel. Pembalut ini digunakan untuk luka tahan lama yang mengeluarkan eksudat dan lembab. Juga, serbet ini berjaya digunakan untuk menghilangkan dari enzim yang digunakan untuk membersihkannya, dan sekarang mereka, yang menunjukkan sisa aktiviti, mulai mengganggu penyembuhan. Berpakaian berukuran 4 sentimeter dan bulat.

Untuk menggunakan pembalut, ia mesti menutup bahagian tepi luka dan menutup kulit yang sihat. Hidroklin dipasang dengan pembalut dan berada di luka tidak lebih dari 3 hari. Agar pembalut mudah terlepas setelah 3 hari, anda perlu melembapkannya dengan garam, selepas itu melembutkan dan dikeluarkan. Pembalut ini dihasilkan oleh Paul Hartmann, dan satu pembalut kecil berharga 235 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Seperti banyak kaedah moden untuk mengganti luka, pakaian dari syarikat terkenal ini mempunyai tindakan pelbagai komponen, adalah 'struktur kejuruteraan kimia kompleks', dan oleh itu ia memenuhi kosnya sepenuhnya. Tetapi kos ini mungkin tidak berpatutan untuk rata-rata pengguna Rusia. Bayar purata 235 rubel. untuk satu pembalut, yang berlangsung maksimum tiga hari, dan bahkan mungkin sehari, terlalu mahal bagi banyak orang.

Comfil plus

Penilaian: 4.6

comfile plus

Ini adalah pakaian dari syarikat Coloplast. Comfil plus adalah, seperti dalam banyak kes, pakaian berpakaian steril berukuran 10 hingga 10 sentimeter. Ia digunakan pada peringkat akhir rawatan luka, bisul dan luka tekanan. Tugasnya adalah melindungi dan menguatkan epitel dan mencegah kemungkinan jangkitan sekunder. Biasanya, dua hingga lima pembalut digunakan untuk rawatan, sementara satu pembalut boleh tinggal di permukaan luka untuk waktu yang lama – dari 3 hingga 7 hari. Mungkin ini adalah salah satu pakaian yang paling tahan lama. Sangat penting ia dapat digunakan dalam perawatan ulser tekanan dan bisul, tetapi pada saat yang sama perlu agar luka benar-benar bersih, ketika tidak ada pelepasan luka, detritus, nanah dan tisu nekrotik.

Setelah menggunakan Comfil, ia melindungi luka dengan baik dari kering, tidak retak, dan perubahan bahan pembalut yang jarang berlaku mempunyai kesan yang sangat baik terhadap penyembuhan. Selain itu, pembalut itu telus, yang membolehkan anda melihat penyembuhan tanpa menanggalkan pembalut itu sendiri. Terdapat kerak di permukaan dan dapat membantu memeriksa ukuran luka. Comfil plus bertindak terutamanya oleh faktor fizikal, ia memberikan keseimbangan yang sangat baik antara keadaan luka dan penyejatan, yang optimum untuk pertumbuhan epitel.

Vachala, luka dicuci dengan antiseptik, kecuali hidrogen peroksida dan kalium permanganat. Setelah mengeringkan kulit, Comfil plus dipakai pada luka, pembalut harus bertindih di tepi luka. Penutup pelindung dikeluarkan, pembalut digunakan dan diperbaiki. Kos untuk satu pakaian seperti itu, rata-rata, adalah 275 rubel, dan jika diperlukan satu set pembalut besar dengan diameter hingga 15 sentimeter, maka sebungkus sepuluh pembalut tersebut dapat menelan belanja 6000 rubel. dan lebih mahal lagi.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan berpakaian ini tidak dapat dinafikan. Kemudahan, ketelusan, skala, mewujudkan iklim mikro untuk luka atau lidah kronik semuanya sangat penting, dan, akhirnya, menyebabkan penyembuhannya. Perubahan berpakaian yang jarang berlaku sangat berharga – sehingga 7 hari, jadi kos harian hanya 40 rubel! Keadaan utama adalah luka yang bersih. Torlko maka pembalut ini akan membantu penyembuhan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen