15 ubat terbaik untuk gatal-gatal

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Di antara penyakit kulit, urtikaria adalah salah satu yang paling biasa. Setiap orang ketiga di dunia telah menjumpainya sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya. Urtikaria adalah sekumpulan penyakit yang dicirikan oleh kemunculan lepuh gatal dan / atau angioedema. Selalunya ia disebut sebagai dermatitis alergi.

Urtikaria adalah akut dan kronik. Yang terakhir, pada gilirannya, dibahagikan kepada spontan (diprovokasi oleh faktor luaran yang tidak diketahui) dan disebabkan (berlaku di bawah pengaruh sejuk, panas, getaran, tekanan). Bentuk umum lain: kolinergik, akuagenik, hubungan. Satu orang mungkin mempunyai beberapa bentuk urtikaria sekaligus.

Apa pun gejala patologi ini diprovokasi, rawatan selalu dipilih oleh doktor secara individu, dengan mengambil kira ciri-ciri pesakit tertentu (jantina, umur, gaya hidup, aktiviti profesional). Untuk terapi, ubat dari kumpulan tersebut boleh digunakan: antihistamin, hormon, penenang, enterosorben, dan juga ubat antipruritik tempatan. Ulasan ini dikhaskan untuk mengkaji yang terbaik.

Penarafan ubat terbaik untuk urtikaria

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Antihistamin terbaik untuk gatal-gatal 1 Tavegil 181 r
2 Suprastin 139 RUB
3 Cetrin RUB 160
Ubat hormon terbaik untuk urtikaria 1 Prednisolone Gedeon Richter 112 RUB
2 Salap Advantan 370 RUB
3 Gel flucinar 294 r
Penenang terbaik untuk urtikaria 1 Persen Forte 273 r
2 Tekanan 368 RUB
3 Fito Novo-Sed 249 r
Enterosorben terbaik untuk urtikaria 1 Laktofiltrum 307 r
2 Enterosgel 419 RUB
3 MP Polysorb RUB 128
Ubat Antipruritik Topikal Terbaik untuk Urtikaria 1 Gel Fenistil 347 r
2 Nezulin RUB 150
3 Radevit-Aktiv 353 r

Antihistamin terbaik untuk gatal-gatal

Antihistamin berfungsi dengan cepat dan menyekat reaksi alahan badan.

Tavegil

Penilaian: 4.9

Tavegil

Ubat Itali Tavegil mengandungi bahan aktif clemastine. Ia mempunyai kesan antihistamin dan antipruritik yang kuat dengan permulaan tindakan yang cepat dan jangka masa sehingga 12 jam. Antihistamin ini ditunjukkan untuk urtikaria dari pelbagai asal usul. Tavegil untuk penggunaan dalaman diluluskan untuk digunakan oleh orang dewasa dan kanak-kanak dari 6 tahun.

Oral Tavegil adalah tablet putih bulat dan rata. Masing-masing mengandungi 1 mg clemastine. Tablet harus diambil sebelum makan utama dan dibasuh dengan setengah gelas air. Dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 12 tahun – 1 keping pada waktu pagi dan petang, dan untuk kanak-kanak berumur 6 hingga 12 tahun – masing-masing setengah. Sekiranya sukar dirawat, dos harian boleh mencapai 6 tablet.

Dari tinjauan menunjukkan bahawa Tavegil dengan cepat dan andal dapat menghilangkan ruam dan gatal-gatal pada kulit dengan latar belakang urtikaria. Peningkatan ketara diperhatikan selepas 1-2 jam. Tetapi kelemahan utama ubat ini adalah memprovokasi rasa mengantuk, peningkatan keletihan, kelemahan, kelesuan. Oleh itu, pesakit perlu menahan diri dari memandu kenderaan atau mengendalikan mekanisme yang kompleks.

Kelebihan

  • berfungsi selama 12 jam;
  • melegakan ruam dan gatal-gatal;
  • tablet senang ditelan;
  • ada kemungkinan untuk kanak-kanak berumur 6 tahun.

keburukan

  • menimbulkan rasa mengantuk, kelesuan.

Suprastin

Penilaian: 4.8

Suprastin

Penama seterusnya untuk kajian itu adalah ubat Hungaria Suprastin. Bahan aktif dalam produk ini ialah chloropyramine. Ini adalah antihistamin generasi pertama. Suprastin diluluskan untuk digunakan dari umur 3 tahun. Selepas pengingesan, ia mula bertindak setelah 15-30 minit. Ia mencapai tahap maksimum pada akhir jam pertama dan berlangsung selama 3-6 jam.

Tablet suprastin adalah cakera serong kecil. Warna mereka berwarna putih atau dengan warna kelabu. Masing-masing mengandungi 25 mg chloropyramine. Terdapat 20 atau 40 daripadanya dalam satu bungkusan. Tablet harus diambil bersama makanan dengan air bersih. Anda tidak boleh mengunyahnya. Orang dewasa diresepkan 1 tablet 3-4 kali sehari. Pada kanak-kanak, dosnya berbeza bergantung pada usia.

Orang yang menderita urtikaria memberikan ulasan yang baik mengenai Suprastin. Antihistamin generasi lama ini tidak dapat digantikan oleh banyak ubat moden dari alat pertolongan cemas pada mereka yang mempunyai bentuk penyakit ini secara spontan. Kad truf utamanya adalah kelajuan tindakan. Ia sangat sesuai untuk gatal-gatal yang disebabkan oleh pendedahan alergen jangka pendek. Tetapi anda perlu bersedia untuk fakta bahawa Suprastin akan menyebabkan rasa mengantuk dan kelesuan kesedaran.

Kelebihan

  • mula bertindak 15-30 minit selepas pengingesan;
  • diluluskan untuk digunakan dari umur 3 tahun;
  • berkesan menghilangkan gejala dengan pendedahan alergen jangka pendek;
  • tablet senang ditelan.

keburukan

  • menyebabkan kelesuan, mengantuk.

Cetrin

Penilaian: 4.8

Cetrin

Cetrin antihistamin India mengandungi bahan aktif generasi kedua – cetirizine. Disarankan untuk digunakan dalam pelbagai bentuk urtikaria, termasuk idiopatik kronik. Kesan positifnya berkembang 20 minit selepas penggunaan 10 mg Cetrin dan berlangsung sepanjang hari. Ubat ini diluluskan untuk digunakan dari usia 6 tahun.

Tablet Tsetrin berbentuk bulat dalam cangkang filem putih. Mereka cembung di kedua sisi dan mempunyai risiko pemisahan. Satu lepuh mengandungi 10 daripadanya. Anda boleh mengambil Cetrin tanpa mengira makanan dengan segelas air. Anda perlu menelan tablet secara keseluruhan, 1 keping 1 kali sehari atau setengah dua kali sehari.

Dalam ulasan tersebut, orang yang menderita urtikaria menyatakan bahawa Cetrin cukup berkesan menghilangkan gatal-gatal yang teruk, tetapi tidak mengatasi ruam dan bintik-bintik dengan latar belakang urtikaria. Tetapi ia mempunyai kesan yang lebih ringan pada tubuh – jarang menyebabkan kesan sampingan. Namun, pada sesetengah individu, terutamanya apabila dosnya terlampau, ia boleh menyebabkan mulut kering dan kelesuan.

Kelebihan

  • antihistamin generasi kedua;
  • melegakan gatal dengan sempurna;
  • tablet selesa digunakan;
  • jarang menyebabkan kesan sampingan.

keburukan

  • tidak mengatasi ruam dan bintik-bintik sepenuhnya.

Ubat hormon terbaik untuk urtikaria

Kortikosteroid mengandungi hormon dan diresepkan untuk penyakit teruk dengan edema.

Prednisolone Gedeon Richter

Penilaian: 4.9

Prednisolone Gedeon Richter

Penama pertama untuk tinjauan agen hormon terbaik untuk urtikaria adalah ubat Hungaria Prednisolone dari pengilang Gedeon Richter. Ia mengandungi bahan aktif dengan nama yang sama, yang tergolong dalam agen glukokortikoid sintetik (analog hidrokortison dehidrasi). Penggunaannya sesuai dalam kes penyakit alergi yang teruk, termasuk urtikaria.

Prednisolone adalah tablet silinder rata dengan garis pemisah di kedua sisi. Mereka diletakkan dalam botol polipropilena sebanyak 100 keping. Dos dan tempoh penggunaan hormon ini ditentukan oleh doktor. Dia harus melakukan ini dengan mempertimbangkan keparahan proses patologi dan ciri-ciri pesakit. Tablet harus diambil dengan atau segera setelah makan dengan setengah gelas air.

Prednisolone ternyata sangat diperlukan dalam kes-kes urtikaria yang teruk, apabila seluruh badan menjadi satu titik besar dan gatal. Tetapi penting untuk mematuhi skema tertentu untuk penggunaan dan penarikan ubat ini. Ada yang memperhatikan bahawa tablet Prednisolone sangat pahit dan menyerupai Levomycetin, jadi tidak selesa digunakan. Dan juga banyak yang keliru bahawa hormon ini mempunyai sebilangan besar kemungkinan kesan sampingan dalam penjelasan tersebut.

Kelebihan

  • membantu di mana antihistamin tidak berdaya;
  • kesannya berkembang dengan cepat;
  • tablet kecil;
  • kos yang berpatutan.

keburukan

  • tablet sangat pahit;
  • banyak kemungkinan kesan sampingan.

Salap Advantan

Penilaian: 4.8

Salap Advantan

Salap Itali Advantan mengandungi bahan aktif – methylprednisolone aceponate. Ia tergolong dalam glukokortikosteroid topikal. Ubat ini dirancang untuk menekan proses alahan dan keradangan pada kulit. Ubat ini diluluskan untuk digunakan oleh orang dewasa, dan juga digunakan dalam pediatrik dari 4 bulan. Bentuk dos ini mempunyai kombinasi lemak dan air yang baik.

Salap Advantan dijual dalam tiub aluminium dalam pembungkusan yang berbeza. Secara konsisten, ia homogen, legap, putih atau sedikit kekuningan. Ubat ini digunakan sekali sehari dalam lapisan nipis untuk fokus patologi. Salap Advantan boleh digunakan secara berterusan selama 3 bulan untuk orang dewasa dan selama 1 bulan untuk kanak-kanak.

Orang yang mengalami urtikaria dalam ulasan menyatakan bahawa Advantan berkesan menghilangkan gatal, kemerahan, bengkak, menyembuhkan luka yang berlaku di tempat-tempat menggaru. Lebih-lebih lagi, hasil positif pertama berkembang dengan cepat. Salap dimakan secara ekonomi. Ia tidak menyebabkan ketidakselesaan semasa penggunaan dan kesan sampingan yang tidak diingini kemudian. Tetapi kerana ia adalah agen hormon, ia harus digunakan dengan berhati-hati.

Kelebihan

  • mengandungi nisbah lemak dan air yang seimbang;
  • bertindak dengan cepat;
  • melegakan gatal, bengkak, kemerahan;
  • dibelanjakan secara ekonomi;
  • bertoleransi dengan baik.

keburukan

  • boleh memprovokasi perkembangan glaukoma.

Gel flucinar

Penilaian: 4.8

Gel flucinar

Ulasan ini juga merangkumi produk Poland dalam bentuk gel – Flucinar. Ia mengandungi fluocinolone acetonide. Ini adalah bahan hormon sintetik dan kuat yang banyak digunakan secara luaran dalam dermatologi. Flucinar mampu menghilangkan radang, gatal dan melegakan eksudat. Ia telah membuktikan dirinya dengan baik dalam rawatan urtikaria.

Anda boleh membeli gel Flucinar dalam tabung aluminium seberat 15 g. Ia adalah jisim seperti jeli tanpa warna dengan sedikit aroma alkohol. Gel menembusi kulit dengan sempurna. Dalam keadaan akut, orang dewasa pada awal terapi ditetapkan penggunaan ejen ini 2-3 kali sehari. Kemudian mereka beralih menggunakannya 1-2 kali sehari.

Dari tinjauan menunjukkan bahawa gel Flucinar biasanya dengan cepat menghilangkan rasa gatal dan kemerahan pada kulit. Tetapi kerana komposisi mengandungi etanol, reaksi kulit mungkin sebaliknya. Sensasi terbakar dan tanda-tanda kerengsaan lain mungkin muncul di kawasan pemakaian. Pesakit dengan urtikaria memperhatikan bahawa pakaian yang longgar harus dipakai semasa menggunakan Flucinar. Dan mereka juga mengadu bahawa produk tersebut cepat habis.

Kelebihan

  • glukokortikoid yang kuat;
  • gel cepat diserap;
  • tidak meninggalkan sisa berminyak atau melekit;
  • berkesan menghilangkan rasa gatal dan kemerahan yang teruk.

keburukan

  • alkohol dalam komposisi;
  • cepat habis.

Penenang terbaik untuk urtikaria

Kerengsaan, kegelisahan sering menjadi penyebab urtikaria kronik. Penenang mengurangkan kegembiraan, memberi kesan menenangkan pada sistem saraf pusat, dan tidak mengganggu fungsinya.

Persen Forte

Penilaian: 4.9

Persen Forte

Kajian semula ubat penenang terbaik untuk urtikaria termasuk ubat dari Slovenia – Persen Forte. Ia mengandungi ekstrak valerian, balsem lemon, pudina. Alat ini menenangkan dan melegakan kekejangan. Ubat ini berfungsi dengan baik untuk peningkatan kegembiraan saraf dan kerengsaan terhadap latar belakang urtikaria.

Persen Forte dijual dalam bentuk kapsul coklat kemerahan. Mereka kecil, mudah ditelan, dan tidak tersekat di kerongkongan. Di dalam kapsul gelatin terdapat butiran atau jisim yang dimampatkan. Mereka mempunyai bau valerian. Orang dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 12 tahun disyorkan untuk mengambil 1-2 kapsul hingga 3 kali sehari. Ubat ini boleh diminum secara berterusan selama tidak lebih dari 8 minggu.

Dari tinjauan menunjukkan bahawa Persen Forte memberikan kesan ketara yang cepat. Ubat ini bukan sahaja dapat menenangkan diri sekiranya terdapat urtikaria, tetapi juga menghilangkan ruam sepenuhnya sekiranya timbul pada latar belakang tekanan. Persen Forte tidak menyebabkan rasa mengantuk yang meningkat, tetapi dengan penggunaan yang berpanjangan dapat menimbulkan sembelit.

Kelebihan

  • ubat penenang herba;
  • kapsul yang mudah ditelan;
  • kesan ketara berkembang dengan cepat;
  • melegakan kegelisahan terhadap latar belakang urtikaria;
  • tidak ketagihan.

keburukan

  • dengan penggunaan yang berpanjangan, ia menimbulkan sembelit.

Tekanan

Penilaian: 4.8

Tekanan

Dalam rawatan urtikaria, yang timbul secara saraf, suplemen makanan Stressovit membantu dengan baik. Produk gabungan ini mengandungi ekstrak tumbuhan (hop, bunga linden, ramuan motherwort), vitamin B6 dan magnesium, yang mempunyai kesan sedatif ringan. Makanan tambahan membantu mengurangkan tekanan psiko-emosi, melegakan tekanan, dan meningkatkan fungsi sistem saraf.

Stressovitis adalah kapsul kecil dua bahagian – putih dan hijau. Mereka mudah ditelan. Orang dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 12 tahun ditetapkan 1 kapsul sehari dengan makanan. Tempoh kemasukan adalah 2-3 minggu. Sekiranya perlu, kursus boleh diulang dalam sebulan. Makanan tambahan ini tidak menyebabkan rasa mengantuk dan ketagihan.

Menurut ulasan, Stressovit menenangkan dengan sempurna dan tidak menyebabkan kesan sampingan yang ketara. Ia mempunyai kesan kumulatif. Ramai orang menyukai komposisi komponen yang sudah biasa difahami dan kenyataan bahawa cukup untuk mengambil suplemen sehari sekali. Setelah 3-4 hari menggunakan ubat ini, ruam kulit hilang sekiranya disebabkan oleh faktor tekanan. Untuk bentuk urtikaria yang lain, ia membantu menahan gatal dan kerengsaan kulit yang teruk.

Kelebihan

  • ekstrak tumbuhan dengan vitamin B6 dan magnesium;
  • kapsul senang ditelan;
  • penerimaan sehari sekali;
  • jangan menyebabkan mengantuk dan ketagihan;
  • kesan kumulatif.

keburukan

  • tidak dikenali.

Fito Novo-Sed

Penilaian: 4.8

Fito Novo-Sed

Penama seterusnya untuk kajian itu adalah ubat Rusia Fito Novo-Sed. Ia mengandungi echinacea, balsem lemon, pinggul mawar, hawthorn, motherwort. Ia adalah ubat penenang herba yang berkesan. Di samping itu, ia membantu meningkatkan peredaran serebrum dan juga mengaktifkan mekanisme semula jadi detoksifikasi hati.

Phyto Novo-Sed adalah ekstrak oral. Ia mempunyai warna coklat gelap dengan warna kemerahan. Ia mempunyai rasa dan bau herba yang menyenangkan. Untuk orang dewasa, ambil setengah sudu teh ekstrak dan cairkan dalam seperempat gelas air. Mereka minum ubat tersebut 3 kali sehari. Ekstrak harus dimakan 30 minit sebelum makan atau 40 minit selepasnya.

Dalam ulasan tersebut, pesakit mencatat bahawa dengan urtikaria, yang timbul secara saraf, Fito Novo-Sed tidak tergantikan. Setelah 2-3 hari menggunakan ubat ini, keadaan kulit bertambah baik – bintik-bintik dan gatal hilang hampir sepenuhnya. Sekiranya urtikaria mempunyai etiologi yang berbeza, maka ubat ini membantu untuk tetap tenang ketika gejala yang tidak menyenangkan muncul.

Kelebihan

  • komponen gabungan yang baik;
  • melegakan noda dan gatal dengan urtikaria yang disebabkan oleh saraf;
  • menenangkan sistem saraf dengan sempurna;
  • kesan kumulatif;
  • tidak menyebabkan rasa mengantuk.

keburukan

  • rasa tertentu.

Enterosorben terbaik untuk urtikaria

Ubat-ubatan kumpulan ini menyerap toksin dan membantu menghilangkan alergen dari badan, memprovokasi perkembangan urtikaria.

Laktofiltrum

Penilaian: 4.9

Laktofiltrum

Ubat Rusia Lactofiltrum mengandungi lignin (enterosorben semula jadi) dan laktulosa (disakarida sintetik). Kesan utama ubat ini adalah untuk mengurangkan intensiti keadaan toksik di dalam badan. Lactofiltrum digunakan dalam terapi kompleks penyakit alergi (dermatitis atopik, urtikaria). Ia sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak dari tahun kedua kehidupan.

Lactofiltrum adalah tablet pemisah yang kelihatan seperti kapsul dalam penampilan. Mereka berwarna coklat gelap dengan tompok-tompok putih. Tablet diambil secara oral dengan air. Sekiranya terdapat keperluan sedemikian, maka mereka dapat dihancurkan terlebih dahulu. Mereka diambil 60 minit sebelum makan atau ubat lain.

Lactofiltrum dengan cepat menghilangkan manifestasi urtikaria. Orang dengan bentuk kronik penyakit ini minum enterosorben ini dalam kursus 2 kali setahun untuk membuang alergen dan toksin yang terkumpul dari badan. Lactofiltrum selesa digunakan. Ia biasanya boleh diterima dengan baik, tetapi kadang-kadang boleh menyebabkan najis dan perut kembung.

Kelebihan

  • enterosorben berkualiti tinggi;
  • tablet boleh dihancurkan;
  • sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak dari 1 tahun;
  • dengan cepat menghilangkan manifestasi urtikaria.

keburukan

  • boleh mencetuskan najis dan kembung yang longgar.

Enterosgel

Penilaian: 4.8

Enterosgel

Pengilang Rusia Silma menghasilkan Enterosgel. Komponen aktif agen ini ialah polimetilsiloksana polihidrat. Enterosgel menyerap dan membersihkan dengan sempurna dari bahan berbahaya. Masuk ke dalam lumen saluran pencernaan, ia mengikat semua bahan toksik yang mungkin dan mengeluarkannya dari badan. Ini juga berlaku untuk alergen makanan.

Pes enterosgel kelihatan seperti jisim homogen hampir putih, tidak berbau. Ia diambil secara lisan secara berasingan dari makanan atau ubat lain (1-2 jam sebelum atau sesudahnya). Jumlah pasta yang diperlukan (bergantung pada usia dan proses patologi) dianjurkan untuk diaduk dengan air dalam nisbah 1: 3. Atau Enterosgel diperas ke sudu, ditelan dan dicuci dengan air.

Orang yang menderita urtikaria kronik, dalam ulasan, perhatikan bahawa semasa eksaserbasi, Enterosgel membantu mereka menyingkirkan gejala yang tidak menyenangkan secepat mungkin. Mereka juga mengesyorkan minum ubat ini selama 2-3 minggu sekurang-kurangnya 2 kali setahun untuk pencegahan. Biasanya enterosgel dapat diterima dengan baik, tetapi pada sesetengah pesakit menyebabkan mual dan sembelit.

Kelebihan

  • sifat penyerapan dan detoksifikasi yang ketara;
  • rasa neutral;
  • menghilangkan urtikaria dalam masa sesingkat mungkin;
  • sesuai untuk tujuan pencegahan.

keburukan

  • boleh menyebabkan loya dan sembelit.

MP Polysorb

Penilaian: 4.8

MP Polysorb

Kajian semula enterosorben terbaik untuk urtikaria juga merangkumi MP Polysorb ubat Rusia. Bahan aktif agen ini adalah silikon dioksida koloid. Ia mampu mengikat dan membuang bahan toksik dari badan. Polysorb MP telah membuktikan dirinya dengan baik dalam terapi kompleks pelbagai jenis urtikaria.

Polysorb MP dijual dalam bentuk serbuk. Tidak berbau, warnanya putih atau dengan warna kebiruan. Polysorb MP diambil secara lisan secara eksklusif dalam bentuk suspensi berair. Untuk mendapatkannya, ambil serbuk yang betul dan campurkan dengan setengah atau seperempat gelas air bersih. Suspensi yang disediakan tidak disimpan, tetapi segera diminum. Perlu sekurang-kurangnya 60 minit antara meminumnya, makan atau mengambil ubat lain.

Terdapat banyak ulasan positif mengenai Polysorb MP. Individu yang sering mengalami urtikaria menyimpan enterosorben ini dalam kabinet ubat mereka secara berterusan. Tidak semua orang menyukai rasa penggantungan, tetapi mereka menutup mata, kerana dengan itu Anda dapat dengan cepat menghilangkan bintik-bintik dan gatal dengan latar belakang gatal-gatal. Polysorb MP biasanya ditoleransi dengan baik, tetapi kadang-kadang boleh menimbulkan sembelit.

Kelebihan

  • sesuai untuk rawatan pelbagai jenis urtikaria;
  • cepat menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan;
  • digunakan untuk merawat kanak-kanak.

keburukan

  • mungkin sukar untuk mengosongkan usus anda.

Ubat Antipruritik Topikal Terbaik untuk Urtikaria

Ubat topikal digunakan untuk mengubati urtikaria akut, kerana paling sering disebabkan oleh alahan makanan atau ubat.

Gel Fenistil

Penilaian: 4.9

Gel Fenistil

Penama pertama untuk tinjauan ejen antipruritik tempatan terbaik untuk urtikaria adalah gel Swiss Fenistil. Ia mengandungi bahan aktif – dimethindene maleate. Apabila digunakan untuk fokus patologi, mengurangkan gatal-gatal dan kerengsaan yang disebabkan oleh reaksi alergi pada kulit. Selalunya diresepkan oleh pakar dermatologi dan ahli alergi untuk gatal-gatal dari pelbagai asal usul.

Dijual gel Fenistil dalam tabung 30, 50 dan 100 g. Dengan sendirinya, ia adalah homogen, telus, tidak berbau dan tidak berwarna. Apabila disapu pada kulit, gel cepat diserap dan tidak mengotorkan pakaian. Ia berlaku dalam 2-3 minit setelah merebak ke kulit. Gel sejuk sedikit. Ia boleh digunakan sehingga 4 kali sehari. Dalam pediatrik, ubat ini digunakan untuk bayi dari bulan kedua kehidupan.

Menurut ulasan, gel Fenistil dapat menghilangkan rasa gatal pada pelbagai jenis urtikaria. Dengan itu, ruam dan bintik-bintik pada kulit hilang lebih cepat. Produk ini sangat selesa digunakan. Sejurus selepas penggunaan, sedikit penyejukan terasa. Kesan positif maksimum dapat dicapai dalam 1-4 jam. Biasanya bertoleransi dengan baik, tetapi kadang-kadang menyebabkan kulit kering di kawasan aplikasi.

Kelebihan

  • mengurangkan gatal-gatal, kerengsaan;
  • mula bertindak dalam beberapa minit;
  • menyerap dengan cepat, tanpa meninggalkan sisa;
  • tidak mempunyai bau;
  • sesuai untuk bayi.

keburukan

  • boleh menyebabkan kulit kering di kawasan pemakaian.

Nezulin

Penilaian: 4.8

Nezulin

Pengilang Rusia Ria Panda menghasilkan gel krim Nezulin. Ia mengandungi ekstrak tumbuhan ubatan (celandine, chamomile, plantain, licorice), minyak pati (kemangi, lavender, pudina), serta D-panthenol. Ubat ini mampu menghilangkan kegatalan, gatal, memerah. Ia menenangkan, menyejukkan, mengaktifkan proses pembaikan.

Nezulin dijual dalam tiub plastik. Konsistensi produk ringan, menyerupai gel. Gel berkrim berwarna coklat muda dengan aroma licorice yang ketara. Ia diedarkan dengan baik. Ia cepat diserap dan tidak meninggalkan filem berminyak. Tetapi jika anda menggunakan terlalu banyak, ia akan bertahan sebentar. Produk ini diaplikasikan dengan lembut dengan gerakan mengurut yang lembut. Sapukan sehingga 4 kali sehari.

Dari tinjauan menunjukkan bahawa Nezulin tidak hanya menghilangkan gatal dan kerengsaan dengan urtikaria, tetapi juga merawat kulit. Ia menjadi lembut, lembut, sihat. Ramai orang menyukai sedikit kesan penyejukan yang ada pada Nezulin. Krim gel ini sangat selesa digunakan. Sebagai ubat bebas, ia tidak akan mengatasi urtikaria, tetapi sebagai terapi kompleks, ia melakukan fungsi penting untuk meringankan keadaan pesakit.

Kelebihan

  • komposisi semula jadi;
  • tekstur dan aroma yang menyenangkan;
  • menyerap dengan cepat;
  • menghilangkan gatal-gatal dan kerengsaan;
  • kesan penyejukan cahaya.

keburukan

  • meninggalkan rasa melekit apabila disapukan di lapisan tebal.

Radevit-Aktiv

Penilaian: 4.7

Radevit-Aktiv

Penama terakhir untuk tinjauan ubat terbaik untuk urtikaria adalah salap Rusia Radevit-Aktiv. Ia mengandungi 3 bahan aktif: α-tokoferol asetat, retinol palmitat, ergocalciferol. Ia adalah dermatoprotector gabungan. Ia melegakan keradangan, melembutkan, melembapkan, melegakan gatal dan melancarkan proses pembaikan.

Radevit-Active adalah salap putih homogen. Mudah digunakan dan disebarkan seperti krim. Salap ini dijual dalam tabung aluminium 10, 15, 20, 35 g. Radevit-Active digunakan pada lapisan nipis pada kulit fokus patologi pada waktu pagi dan sebelum tidur. Tempoh rawatan bergantung kepada keparahan proses patologi dan penyetempatannya.

Mereka bertindak balas dengan baik terhadap Radevit-Active. Ubat ini telah terbukti dengan baik dalam kes-kes ketika digunakan untuk mencegah keradangan dan reaksi alergi pada kulit setelah penarikan ubat dengan hormon. Juga, semasa eksaserbasi, secara harfiah beberapa minit setelah penggunaan, gatal hilang, bintik-bintik menjadi kurang jelas. Tetapi kadang-kadang salap ini sendiri menimbulkan reaksi alergi.

Kelebihan

  • komposisi seimbang, gabungan;
  • konsistensi salap yang menyenangkan;
  • mudah merebak, cepat diserap;
  • melegakan kegatalan dan bintik-bintik pada kulit dengan sempurna.

keburukan

  • boleh mencetuskan reaksi alahan.

Peringkat populariti berdasarkan analisis data permintaan dari perkhidmatan wordstat.yandex.ru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen