15 teropong terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Instrumen optik teropong digunakan di mana-mana: untuk memburu dan memancing, di kemudahan sukan dan di teater, di darat dan di laut untuk navigasi yang mudah. Terdapat modifikasi malam dengan kemampuan untuk melihat jika tidak ada cahaya, serta teleskop dan monokular untuk diperhatikan dengan satu mata.

Cara memilih teropong

Pemilihan teropong sangat besar. Bagaimana saya dapat mencari model yang tepat untuk kes tertentu?

Saiz lensa

Diameter, diukur oleh lensa besar luar, boleh antara 18 dan 110 mm. Jumlah cahaya yang memasuki peranti bergantung pada parameter, masing-masing, kecerahan, kejelasan dan ketepatan gambar yang dihasilkan.

  1. Lensa kurang dari 30 mm adalah teropong untuk kanak-kanak dan penonton teater;
  2. d = 30 … 40 mm – untuk menyaksikan pertandingan sukan di stadium, untuk ikan semasa memancing;
  3. d = 40 … 60 mm – untuk orienteering, pelancongan, memburu;
  4. d = 60 mm dan lebih – gunakan pada jarak yang jauh, termasuk untuk memerhatikan objek ruang.

Jenis prisma

Prisma terdiri daripada dua jenis:

  1. Porro (garis putus), teropong dicirikan oleh badan lebar di mana sistem pantulan terletak untuk menghantar pancaran cahaya pada sudut 450. Peranti ini sesuai untuk memerhatikan objek dan objek yang jauh di mana jarak dan pergerakan penjejakan penting.
  2. Atap adalah sistem refleksi yang canggih untuk memperoleh gambar yang paling tepat, sesuai untuk teropong untuk tontonan yang tepat, misalnya, di teater, pelancongan.

Penghampiran

Salah satu parameter utama alat penghampiran optik, nilai minimumnya adalah 2, terdapat dalam teropong mainan. Nilai 10-12 kali sesuai untuk pelancong dan pemburu, 12-25 – untuk ahli biologi, pemburu, ahli astronomi dan penyelidik lain.

Semasa memilih pembesaran, penting untuk mengambil kira jarak: model yang berbeza berfungsi pada jarak yang berbeza dengan kemampuan untuk mendekati hingga 40 kali, termasuk bidang pandangan dengan lebar yang berbeza. Untuk kemudahan pemburu dan ahli sukan, adalah rasional untuk memilih optik dengan skala jarak yang diterapkan pada lensa.

Terdapat parameter pilihan lain, seperti bidang sudut dan garis lurus, pencerahan dan diameter murid, tetapi ini adalah aspek profesional.

Pakar portal telah mengumpulkan penilaian teropong terbaik dalam beberapa kategori, berdasarkan ciri teknikal peranti dan ulasan pengguna.

Penilaian teropong terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Teropong terbaik untuk memburu dan pelancongan 1 Canon 8×25 IS RUB 17,722
2 Nikon Aculon A211 8-18×42 RUB 9 299
3 LEVENHUK Bruno PLUS 20×80 RUB 17,679
4 Zeiss Terra ED 10×42 RUB 27,990
5 Yukon Pro 10x50WA RUB 5 563
6 BRESSER HUNTER 8-24X50 RUB 5.090
Teropong terbaik untuk pemerhatian malam 1 Yukon Tracker 2×24 LT RUB 23,100
2 PULSAR Edge GS 2.7×50 RUB 32,300
Teropong teater terbaik 1 Veber Opera BGC 3×25 lorgnette RUB 1,519
Skop tempat terbaik 1 Yukon 6-100×100 RUB 13,380
2 KOMZ ZT 8-24×40 “Zenitsa” RUB 5 600
3 BRESSER Spektar 9-27×50 RUB 9 603
Monokular terbaik 1 Zeiss Monocular 10×25 T RUB 21,990
2 KOMZ MP 15×50 RUB 3,340
3 Veber Monty 18×70 RUB 4629

Teropong terbaik untuk memburu dan pelancongan

Optik untuk orientasi di ruang angkasa dan mencari mangsa harus fokus dengan baik, memberikan keterlihatan objek pada jarak yang jauh, tetapi teropong semacam itu tidak begitu jelas untuk melihat gambar.

Canon 8×25 IS

Penilaian: 4.9

Canon 8x25 IS

Pemimpin mutlak dalam penilaian adalah teropong Canon 8×25 IS ringan dan padat dengan zoom 8x dan penstabilan optik. Bahagian badannya diperbuat daripada plastik tahan lama, getah di bahagian luar untuk kemudahan. Diopter boleh laras dalam ± 3.0. Eyecup getah sesuai untuk mereka yang memakai cermin mata – alat tambahan boleh disesuaikan mengikut keperluan, serta jarak antara murid dalam jarak 56… 72 mm.

Pemandangan yang luas dari 3,5 meter patut mendapat perhatian: bidang pandang pada jarak 1 km adalah 115 meter atau 49.5 darjah – ini adalah hasil yang sangat baik, terutama bagi pemburu, ketika permainan perlu dilacak dalam jarak yang luas, teropong juga akan dihargai oleh pelancong dan pencinta festival besar untuk memerhatikan aksi di atas pentas. Perlu diperhatikan: optik itu sendiri menstabilkan gambar, jadi tidak perlu menyesuaikan gambar sekali lagi.

Kelebihan

  • Berat ringan (lebih dari 500 gram) dalam kotak getah kecil;

  • Reka bentuknya boleh disesuaikan untuk anatomi mana-mana orang;

  • 6 kumpulan elemen optik untuk pandangan luas dalam zoom 8x;

  • Penstabilan imej automatik.

keburukan

  • Harga yang tinggi adalah sekitar 19,000 rubel.

Nikon Aculon A211 8-18×42

Penilaian: 4.8

Nikon Aculon A211 8-18x42

Di tempat kedua dalam penarafan adalah teropong penglihatan medan Nikon Aculon A211 8-18×42 kurang, yang pada jarak 1000 meter menunjukkan medan hanya 80 meter dengan sudut yang dapat dilihat hanya 350, dan fokus teropong bermula pada 13 meter. Pada masa yang sama, badannya sedikit lebih besar daripada badan pemimpin, lebih berat – lebih daripada 800 gram. Tetapi ada kemungkinan pemasangan pada tripod, yang akan dihargai oleh para naturalis, ahli biologi dan pemburu, pendekatannya juga delapan kali lipat.

Kanta Porro klasik memberikan gambar tiga dimensi dengan kehilangan cahaya minimum, kerana alasan ini, ia sesuai digunakan pada waktu senja atau pada malam yang cerah.

Badan Nikon Aculon A211 8-18×42 diperbuat daripada plastik dengan lapisan getah yang melindungi peranti daripada habuk dan kelembapan – anda boleh menggunakannya dengan selamat walaupun dengan tangan basah.

Kos teropong sepenuhnya sesuai dengan ciri-ciri dan kira-kira 10,000 rubel.

Kelebihan

  • Tripod boleh dipasang;

  • Jarak antara murid diatur;

  • Penyerapan cahaya minimum dan boleh digunakan pada waktu senja;

  • Secara umum, sudut pandangan yang baik pada jarak yang cukup jauh;

  • Kos optimum.

keburukan

  • Perlindungan habuk yang lemah.

LEVENHUK Bruno PLUS 20×80

Penilaian: 4.7

LEVENHUK Bruno PLUS 20x80

Teropong astronomi, yang dapat membawa objek secara optik hingga 20 kali, mengambil tempat ketiga dalam penarafan peranti optik. Tidak seperti pendahulunya, LEVENHUK Bruno PLUS 20×80 menyediakan bidang pandangan pada jarak 1000 meter hanya 56 meter. Lensa yang boleh ditarik dilaraskan agar sesuai dengan anatomi wajah orang yang melihatnya, dan untuk memudahkan pemerhatian, disediakan untuk tripod – teropong tidak selesa dipegang kerana berat 2.6 kg yang besar. Peranti ini dirancang untuk mengkaji fenomena dan fenomena ruang berdekatan, tetapi dapat digunakan oleh pelancong atau pemburu jika perlu untuk melihat objek pada jarak yang cukup jauh.

Kelebihan peranti ini adalah perlindungan habuk dan kelembapan; pakej ini juga menyediakan casing untuk menyimpan dan membawa teropong.

Kelebihan

  • Zum berganda 2×20;

  • Perumahan logam yang kuat melindungi optik pelbagai peringkat

  • Pemerhatian pada waktu senja;

  • Tripod boleh dipasang.

keburukan

  • Berat besar;

  • Harga tinggi adalah kira-kira 22,000 rubel;

  • Medan pandangan yang sempit.

Zeiss Terra ED 10×42

Penilaian: 4.6

Zeiss Terra ED 10x42

Teropong Zeiss Terra ED 10×42 dilengkapi dengan sistem optik 10x, yang mana pakar memberikannya hanya tempat keempat dalam penilaian. Tetapi bidang pandangan pada jarak 1 km semuanya 110 meter dengan kemampuan untuk fokus dari 1.6 meter. Penyesuaian ± 4D membolehkan anda memfokuskan gambar pada kejelasan yang diinginkan dengan kehilangan cahaya minimum, adalah mungkin untuk menggunakan peranti pada waktu senja. Teropong adalah optimum untuk digunakan oleh pemburu ketika pergi ke tempat haiwan yang biasa. Peranti ini akan menarik minat pelancong yang melakukan perjalanan dengan laluan yang tidak asing lagi, serta peminat sukan di stadium dan persembahan teater di atas pentas.

Teropong seberat sedikit – 690 gram, casing ini melindungi optik dari kelembapan dan habuk, anda boleh membawanya dengan selamat dalam keadaan cuaca apa pun. Walau bagaimanapun, memandangkan kemampuannya, Zeiss Terra ED 10×42 berharga banyak – kira-kira 28,000 rubel.

Kelebihan

  • Sistem optik sensitif;

  • Bidang pandangan yang luas;

  • Keupayaan untuk digunakan pada waktu senja;

  • Berat ringan;

  • Perumahan yang dilindungi.

keburukan

  • Harga tinggi;

  • Tidak sesuai untuk pemerhatian jarak jauh.

Yukon Pro 10x50WA

Penilaian: 4.5

Yukon Pro 10x50WA

Teropong dengan reka bentuk brutal diperbesar sepuluh kali ganda, tetapi bidang pandangan dikurangkan menjadi 105 meter pada jarak 1 km, dan kemampuan fokus minimum dinaikkan menjadi 10 meter. Dalam kes ini, julat penyesuaian diopter ialah ± 5D. Beratnya juga meningkat – 1 kg, oleh itu, untuk menggunakan peranti, kanopi memerlukan tangan yang kukuh.

Kelebihan teropong Yukon Pro 10x50WA adalah 2 penapis cahaya (oren dan pelindung) untuk digunakan pada waktu yang berlainan dalam sehari dan aktiviti solar, pakej ini merangkumi penutup. Sarungnya plastik, tetapi tahan kejutan, dilindungi dari kelembapan. Peranti ini optimum untuk digunakan di kawasan yang biasa dan jika tidak melihat objek yang sangat jauh.

Kos teropong sesuai dengan ciri-ciri purata – kira-kira 11,000 rubel.

Kelebihan

  • Pelbagai penyesuaian diopter;

  • Penapis cahaya dan kes termasuk;

  • Lebar optimum ialah bidang pandangan pada jarak 1 km;

  • Rintangan hentaman;

  • Kos yang boleh diterima.

keburukan

  • Berat (1 kg);

  • Tiada pelekap tripod.

BRESSER HUNTER 8-24X50

Penilaian: 4.5

BRESSER HUNTER 8-24X50

Peranti optik BRESSER HUNTER 8-24X50 menutup penilaian teropong untuk aktiviti dan pemerhatian luar. Dari namanya jelas – peningkatan hingga 24 kali, tetapi pengguna perhatikan kehilangan kejelasan gambar pada nilai minimum dan maksimum. Fokus bermula pada 8 meter, dan bidang pandangan pada jarak 1 km hanya 78 meter. Teropong adalah optimum untuk digunakan dalam fokus sederhana, iaitu untuk pemerhatian pada jarak yang agak pendek.

Reka bentuknya boleh disesuaikan untuk keunikan mata pengamat, terdapat pelekap tripod – ciri yang berguna apabila optik seberat 810 gram. Tidak ada perlindungan khas terhadap kelembapan dan debu, jadi pengguna harus berhati-hati.

Kos BRESSER HUNTER 8-24X50 adalah yang paling rendah – kira-kira 6,000 rubel.

Kelebihan

  • Pemasangan tripod;

  • Pembesaran berganda.

keburukan

  • Medan pandangan yang sempit;

  • Masalah dengan kejelasan gambar pada jarak minimum dan maksimum.

Teropong terbaik untuk pemerhatian malam

Teropong biasa tidak sesuai untuk memerhatikan objek atau mencari jalan sekiranya tiada cahaya – kebanyakan model dengan penyerapan cahaya rendah hanya dapat berfungsi pada waktu senja. Optik penglihatan malam dilengkapi dengan pencahayaan inframerah – sinar jarak jauh yang tidak dapat dilihat, tidak dapat dilihat oleh orang dan haiwan. Ini menjadikan perburuan dan pemerhatian saintifik terhadap haiwan lebih berkesan.

Yukon Tracker 2×24 LT

Penilaian: 4.9

Yukon Tracker 2x24 LT

Teropong dengan pencahayaan inframerah terbina dalam dan 2x zoom Yukon Tracker 2×24 LT direka untuk kegunaan profesional oleh nelayan, pemburu, penyelamat dan pekerja pembinaan. Peranti mewujudkan penglihatan walaupun dalam kegelapan sepenuhnya. Ringkas dan ringan – hanya 0,6 kg, ia terletak dengan selesa di tangan berkat lapisan yang tidak tergelincir.

Tutup lensa tidak boleh ditanggalkan, tetapi dilipat ke belakang – tidak ada risiko kehilangannya dalam gelap. Untuk tontonan yang selesa tanpa memukul lampu hijau optik penguat gambar, reka bentuknya menyediakan satu eyecup lembut yang sesuai dengan wajah semasa melihat. Menurut arahan, teropong dapat digunakan pada suhu dari -400C hingga + 40C – julat suhu optimum untuk Rusia.

Untuk kemudahan penggunaan, penunjuk LED terletak di medan pandangan pemerhati, membantu menyesuaikan penglihatan gambar di medan 54 meter pada jarak 100 meter dari teropong. Optik memerlukan bekalan kuasa dari elemen 3V bawaan (CR123A), yang dicas sepenuhnya selama 10 jam.

Kelebihan

  • Pencahayaan inframerah yang kuat;

  • Sensor LED;

  • Peraturan parameter tontonan yang sesuai;

  • Bateri berkapasiti untuk menghidupkan sumber IR.

keburukan

  • Zum kecil 2x;

  • Harga tinggi adalah sekitar 23,000 rubel.

PULSAR Edge GS 2.7×50

Penilaian: 4.8

PULSAR Edge GS 2.7x50

Di tempat kedua dalam kategori teropong penglihatan malam adalah peranti PULSAR Edge GS 2.7×50 dengan kualiti gambar yang stabil dari bidang pandangan yang luas dengan penurunan resolusi ke tepi gambar tidak lebih dari 20%. Penukar elektro-optik diatur oleh sensor terbina dalam dan apabila tahap pencahayaan dilebihi, bekalan kuasa mereka terputus, dan tenaga dijimatkan. Sinaran IR dengan panjang gelombang 780 nm menerangi semua objek, walaupun dalam kegelapan, yang jatuh ke dalam lensa dengan zoom 2.7x. Reka bentuk lensa mata dan penutup mata serong dirancang sedemikian rupa sehingga, pada parameter tertentu, gambarnya jelas dan dapat dilihat dengan baik, dan sinar yang dipancarkan tidak dapat dilihat oleh haiwan di sekitarnya dan dikejar.

Bahagian teropong PULSAR Edge GS 2.7×50 tahan goncangan, tahan kelembapan, ia optimum untuk digunakan oleh pakar dalam bidang apa pun yang perlu membuat pemerhatian malam. Benar, peranti ini jauh lebih berat daripada peneraju penilaian – melebihi 800 gram.

Kelebihan

  • Zum 2.7x;

  • Imej yang berkesan;

  • Dikuasakan oleh dua bateri AAA;

  • Pandangan luas;

  • Peraturan OES.

keburukan

  • Harga tinggi dari 35,000 rubel;

  • Berat yang dapat dilihat;

  • Pemasangan mata tidak mencukupi untuk wajah, seperti yang diperhatikan oleh beberapa pengguna.

Teropong teater terbaik

Walaupun banyak pengeluar dan pakar memberkati teropong biasa kerana pergi ke teater, pergi ke tempat budaya dengan alat seperti itu menyusahkan dan tidak menyenangkan secara estetik. Peranti optik padat dalam bingkai klasik telah dibuat khas untuk penonton teater. Dalam penilaian kami, wakil terbaik 'keluarga teater'.

Veber Opera BGC 3×25 lorgnette

Penilaian: 4.9

Veber Opera BGC 3x25 lorgnette

Teropong yang indah ini akan dihargai oleh pertunjukan teater yang tetap, kerana jauh lebih senang untuk memiliki alat muzik anda sendiri daripada menggunakan alat umum. Lebih-lebih lagi, membeli Veber Opera BGC 3×25 lorgnet tidak berlebihan – harganya sekitar 1,500 rubel.

Optik memperbesar hingga 3x dengan lensa objektif 25 mm. Gambar pada jarak 100 meter lebar – 131 m, anda dapat melihat aksi di seluruh pemandangan, dan bukan hanya satu watak. Badan lorgnette adalah logam, tetapi ringan – hanya 200 gram, lebih senang memegangnya semasa persembahan teater tanpa keletihan.

Kelebihan

  • Penghampiran tiga kali ganda;

  • Berat ringan;

  • Reka bentuk yang menarik dan kemas;

  • Harga rendah;

  • Gambar yang tajam dan bidang pandangan yang luas.

keburukan

  • Tidak ditentukan.

Skop tempat terbaik

Teleskop berbeza dengan teropong dalam satu teleskop. Sebagai peraturan, ia digunakan untuk pengamatan statik objek, dalam kebanyakan kasus terpaku pada tripod. Perbezaan lain adalah zoom yang lebih kuat. Cermin mata hitam boleh didapati di geladak pemerhatian, planetarium, rizab pengawasan hidupan liar, dll.

Yukon 6-100×100

Penilaian: 4.9

Yukon 6-100x100

Skop spotting dengan zoom 100x maksimum pada dasarnya adalah teleskop pemula. Ia sesuai untuk memerhatikan badan kosmik. Ciri Yukon 6-100×100 adalah keupayaan untuk menyambungkan peralatan fotografi untuk menangkap gambar yang dilihat.

Sistem optik dapat disesuaikan untuk perkiraan dari 6 hingga 100 kali dengan pengaturan gambar definisi tinggi dengan pembesar linier dalam julat 6… 25 kali dan tuas dalam julat 25… 100 kali. Melihat lebih mudah berkat lensa mata yang miring pada sudut 450, sehingga anda dapat melihat objek sambil berdiri, duduk, dan berbaring di tanah.

Kelemahan peranti ini adalah ketidakstabilannya terhadap suhu negatif, iaitu, anda boleh menggunakan Yukon 6-100×100 hanya pada musim panas. Apabila digunakan sesuai dengan cadangan, pengeluar memberikan jaminan tanpa had untuk optik.

Kos teleskop Yukon 6-100×100 adalah sekitar 15,000 rubel.

Kelebihan

  • Penghampiran 6 … 100 kali;

  • Tripod boleh dipasang;

  • Sesuai untuk pemerhatian astronomi;

  • Cermin mata berpusing serong yang selesa;

  • Jaminan seumur hidup.

keburukan

  • Ketidakstabilan hingga suhu negatif.

KOMZ ZT 8-24×40 “Zenitsa”

Penilaian: 4.8

KOMZ ZT 8-24x40 Zenitsa

Tempat kedua dalam penarafan adalah ruang lingkup spotting Zenitsa – ruang lipat jenis klasik dengan sistem optik berputar dan lensa mata pankreas 3 kali ganda yang memberikan zoom sehingga 24 kali ganda. Kit ini menyediakan sarung dengan tali, paip boleh dibawa ke bahu atau di tangan – beratnya hanya 560 gram sekiranya terdapat sarung logam tahan lama. Optik boleh dipasang pada tripod untuk pemerhatian objek dengan mudah, tetapi pengikatnya tidak paling stabil dan paip bergoyang ketika berpusing.

KOMZ ZT 8-24×40 “Zenitsa” tidak mempunyai masalah dengan kejelasan yang hampir sama, gambarnya dapat dibaca dengan baik pada zum apa pun, tetapi pada tahap maksimum, ia dapat melihat warna oren kerana struktur lensa. Berdasarkan ulasan, ia menjadi tidak dapat dilihat setelah terbiasa dengan peranti ini. Penapis kecerahan tidak ada, misalnya, untuk memerhatikan bulan. Cerobong tidak begitu baik dalam suhu beku seperti pada kehangatan, jadi pada musim sejuk hanya boleh digunakan di dalam rumah.

Kos KOMZ ZT 8-24×40 “Zenitsa” adalah kira-kira 4,500 rubel, ia akan berguna untuk pelajar sekolah dan naturalis amatur.

Kelebihan

  • Pembesaran optimum dari 8x hingga 24x;

  • Berat ringan;

  • Kos optimum;

  • Pemasangan pada tripod.

keburukan

  • Ketidakstabilan pemasangan tripod;

  • Kromatisme (berkelip) diperhatikan.

BRESSER Spektar 9-27×50

Penilaian: 4.7

BRESSER Spektar 9-27x50

Peranti BRESSER Spektar 9-27×50 dengan bidang pandangan yang dikurangkan pada zoom maksimum menutup penarafan cermin mata hitam (sehingga 70 meter pada jarak 1 km). Optik berguna untuk memerhatikan objek tunggal yang bergerak di langit dan di tanah.

Zum sistem ditetapkan dalam jarak 9 … 27 kali, anda dapat melihat objek yang dekat dan jauh ketika berburu, memancing, melakukan perjalanan. Lebih mudah menggunakan peranti ini kerana beratnya yang rendah 705 gram; jika perlu, ia boleh dipasang pada tripod. Boleh digunakan pada waktu senja, juga dalam keadaan melampau dengan kelembapan tinggi dan lalu lintas lebat (perumahan tahan kejutan).

Pengilang memberikan jaminan 5 tahun untuk paip BRESSER Spektar 9-27×50, sementara kos peranti adalah sekitar 10,000 rubel.

Kelebihan

  • Keserbagunaan kerana zoom lebar;

  • Waranti 5 tahun;

  • Definisi tinggi gambar pada jarak yang berbeza.

keburukan

  • Bukan kualiti binaan yang terbaik;

  • Debu masih masuk ke dalam casing, kami mengaitkannya dengan kerosakan kilang.

Monokular terbaik

Monokular adalah alat khas untuk memerhatikan objek yang jauh. Kelebihan teropong monokular adalah kekompakan dan harganya, serta zoom yang lebih rendah. Kekurangan bidang pandangan dikompensasikan dengan memutar kepala.

Zeiss Monocular 10×25 T

Penilaian: 4.9

Zeiss Monocular 10x25 T

Di tempat pertama dalam penarafan ini adalah monokular dengan zoom sepuluhx dan lensa Zeiss Monocular 10×25 T 25mm. Peranti ini adalah tabung pendakian mini sebenar dengan panjang hanya 10 cm dan berat 88 gram, sesuai untuk pelancong, penyelidik, penonton konsert dan festival. Kanta optik menghantar gambar dengan jelas dan terang tanpa kehilangan cahaya yang ketara, yang difasilitasi oleh lapisan T anti-reflektif pelbagai lapisan jenama Carl Zeiss. Ini juga membolehkan anda memerhatikan objek walaupun dengan kekurangan cahaya pada waktu senja dan berawan.

Dengan badan yang padat, monokular membuka pandangan yang luas – pada jarak 1 km, anda dapat melihat semua 88 meter. Peranti ini sesuai digunakan dalam cuaca apa pun pada suhu dari -20 hingga + 40C, dalam keadaan kelembapan tinggi.

Harga peranti optik miniatur dan berkuasa ialah 21,000 rubel, hampir seperti teropong penuh.

Kelebihan

  • Saiz padat, boleh dibawa ke dalam poket anda;

  • Zum x 10;

  • Kes yang dilindungi;

  • Lapisan cahaya lensa yang berkesan;

  • Pandangan luas dan gambar yang jelas.

keburukan

  • Harga tinggi.

KOMZ MP 15×50

Penilaian: 4.8

KOMZ MP 15x50

KOMZ MP monokular 15×50 berada di tempat kedua penarafan, yang lebih berfungsi, tetapi kurang mudah alih berbanding dengan peneraju. Ia membawa objek hingga 15 kali lebih dekat melalui lensa 50 mm, tetapi beratnya setengah kilo, dan panjangnya hampir 20 cm – anda tidak boleh memasukkannya ke dalam poket anda. Peranti ini adalah versi teropong lengkap untuk pemburu dan penjelajah. Untuk kemudahan mengukur jarak, grid dimensi diterapkan pada lensa; medan selebar 114 meter pada jarak 1 km terbuka kepada pemerhati.

Julat suhu operasi KOMZ MP 15×50 monokular luas – dari -40 hingga + 500C, ini adalah salah satu hasil terbaik di antara alat optik yang hampir secara umum.

Dengan prestasi baik seperti teropong, monokular berharga hanya 3.900 rubel, yang nampaknya luar biasa. Peranti ini sangat bagus, tetapi tidak begitu selesa berbanding dengan Zeiss Monocular yang ringkas.

Kelebihan

  • Penghampiran yang ketara;

  • Kejelasan yang baik dan pandangan yang luas;

  • Julat penggunaan suhu yang luas;

  • Harga rendah.

keburukan

  • Besar untuk monokular padat;

  • Kekurangan pemasangan tripod, dan dengan berat ini mungkin;

  • Cermin mata yang tidak selesa (bersandar pada mata, bukan tulang).

Veber Monty 18×70

Penilaian: 4.7

Veber Monty 18x70

Pameran terbesar, Veber Monty 18×70, menutup penarafan monokular. Dia memperbesar gambar sebanyak mungkin dalam kumpulannya – hingga 18 kali, dan pada kejelasan minimum dan maksimum dijaga pada tahap tinggi. Tubuh adalah tiub yang boleh ditarik dua lutut dengan berat sekitar 800 gram – ini adalah tiub mini sebenar, yang dilengkapi dengan tripod, bagaimanapun, hanya setinggi 25 cm (benang sejagat akan membolehkan anda memasang peranti pada tripod kamera lain).

Kanta monokular bersalut membolehkan pemerhatian pada waktu senja. Peranti ini tidak begitu senang digunakan oleh pemburu kerana beratnya, tetapi zoomnya serupa dengan teropong yang bagus dan sesuai untuk mengesan permainan. Harganya juga cukup berpatutan – kira-kira 4,800 rubel. Veber Monty 18×70 akan menarik minat para peneroka hutan dan juga ahli astronomi baru.

Kelebihan

  • Zum 18x

  • Pandangan purata 63/1000 meter;

  • Definisi tinggi gambar;

  • Tripod termasuk;

  • Harga optimum.

keburukan

  • Berat dan dimensi besar untuk monokular.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen