15 tarikan & mercu tanda terbaik di Ethiopia – TripAdvisor

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ethiopia adalah negara Afrika Timur di mana banyak budaya telah bersatu dan meninggalkan warisan mereka. Ini adalah salah satu tempat pertama di mana agama-agama dunia – Kristian dan Islam – datang dan konfrontasi mereka bermula. Pada masa yang sama, identiti budaya dan kemerdekaan orang Ethiopia memainkan peranan yang ketara – tidak ada agama yang diterima tidak berubah. Negara yang tidak biasa dan kontroversial ini telah memelihara banyak monumen budaya, tempat keagamaan dan tarikan lain di wilayahnya.

Mercu tanda Ethiopia

Pencalonan sebuah tempat Nama objek Penarafan
Mercu tanda Ethiopia 1 Axum 4.9
2 Kubu Fasil Gebbi 4.8
3 Tasik Tana 4.8
4 Gorgora 4.7
5 Gunung berapi Erta-Ale 4.6
6 Taman Negara Simmen 4.5
7 Air Terjun Nil Biru 4.5
8 Kuil Lalibela 4.5
9 Gunung berapi Dallol 4.4
10 Taman Negara Awash 4.3
11 Tasik Abbe 4.2
12 Gua Sof-Omar 4.1
13 Debre Damo 4.1
14 Kuil Geralta 4.0
15 Harer 4.0

Axum

Peringkat tarikan: 4.9

Axum

Bandar yang tenang di utara Ethiopia ini adalah salah satu tarikan pelancongan teratas di negara ini. Axum dianggap sebagai modal agama tidak rasmi. Dulunya merupakan pusat kerajaan Aksumite, yang memerintah wilayah ini dari sekitar 400 SM. Menjelang abad ke-10, negara ini secara beransur-ansur kehilangan pengaruhnya dan memberi laluan ke Ethiopia moden.

Tugu-tugu utama negara yang ada di sini adalah stes Aksumite, kepingan batu dari pelbagai ukuran dengan cakera logam tuang yang melekat padanya, di mana gambar-gambar diukir. Dipercayai bahawa tempat pengebumian orang ditandai dengan stel.

Selain steles, antara tarikan tempat ini adalah Gereja St. Mary of Zion. Menurut orang Ethiopia, di sinilah Tabut Perjanjian disimpan – sebuah kotak mudah alih dengan Tabel Perjanjian batu, di mana perintah itu ditulis, tongkat Harun dan sebuah kapal dengan manna.

Kubu Fasil Gebbi

Kedudukan tarikan: 4.8

Kubu Fasil Gebbi

Tarikan utama kota Ethiopia Gondar adalah kubu Fasil Gebbi, yang dibina pada tahun 1632. Selama lebih kurang satu abad, ia adalah tempat duduk penguasa Ethiopia – maharaja Falisidas dan penggantinya tinggal di dalamnya. Kubu ini dikelilingi oleh tembok sepanjang 900 meter, di belakangnya terdapat kuil, istana dan biara. Seni bina bangunan mempunyai unsur gaya Arab dan India, serta barok. Bangunan utama adalah istana Fasilidas dan istana Iyasu the Great, yang merupakan pengganti Fasilidas. Terdapat juga tiga gereja di sini.

Bangunan-bangunan tempatan dicirikan oleh sejarah yang kaya, banyak dari mereka tidak dapat bertahan dalam bentuk asalnya. Pada tahun 1704, gempa kuat berlaku di sini, yang dengan ketara merosakkan kubu. Setelah penjajahan oleh Itali, ada usaha untuk memulihkan bangunan, tetapi mereka tidak berjaya. Pada tahun 1941, tentera Mussolini berlindung di Fasil Gebbie, dan kubu itu dirosakkan oleh pesawat Inggeris. Kini kompleks ini diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO, sebahagiannya dipulihkan dan dibuka untuk pelancong.

4 kilometer di sebelah barat kubu Fasil-Gebbi, terdapat satu lagi tarikan Gondar – tempat mandi Fasilidas. Mereka adalah bilik mandi kerajaan dengan kolam yang agak besar, di tengahnya terdapat bangunan dua tingkat – kompleks mandi sebenarnya. Raja-raja terdahulu di negara ini biasa berenang di sini. Sekarang kolam itu hanya diisi setahun sekali untuk merayakan Pembaptisan Tuhan.

Tasik Tana

Kedudukan tarikan: 4.8

Tasik Tana

Tasik ini adalah badan air tawar terbesar di Afrika. Ia dicirikan oleh kepelbagaian biologi yang sangat besar, untuk pemeliharaan yang mana cagar biosfera telah dibuat. Tasik dan kawasan sekitarnya dihuni oleh 217 spesies burung – kren, pelikan, burung kakak tua dan pemangsa seperti helang yang menangis. Perairan ini menjadi rumah bagi beberapa jenis spesies ikan. Di wilayah pesisir, tumbuh-tumbuhan perubatan endemik tumbuh, kuda nil, hyena, landak, monyet dan antelop hidup.

Tasik ini terletak di tempat kemurungan tektonik kuno dan mempunyai kedalaman yang sangat cetek – tidak lebih dari satu setengah meter. Penduduk tempatan terlibat dalam memancing dan bertani, dengan sedikit bayaran mereka bersedia mengatur lawatan ke tasik. Di beberapa pulau takungan terdapat gereja-gereja Ortodoks kuno, yang dibangun sejak abad XIII dan masih bertahan hingga hari ini. Sebahagian daripadanya telah dipulihkan, yang lain dalam keadaan tidak berfungsi. Di dalamnya terdapat peninggalan Kristian – di gereja-gereja lain di Ethiopia, mereka tidak dipelihara setelah penyebaran Islam di negara ini.

Gorgora

Peringkat tarikan: 4.7

Gorgora

Di pantai utara Tasik Tana adalah tarikan Ethiopia yang lain – bandar kecil Gorgora. Ia terletak di semenanjung dengan nama yang sama, di selatan Gondar. Sebelum ini, kediaman Jesuit – “Old” Gorgora terletak di sini.

Juga di kota ini adalah biara Mandaba yang terkenal di Ethiopia. Ia dikelilingi oleh tembok tinggi, dan hanya lelaki yang dibenarkan masuk. Kepala biara itu berkuasa penuh atas 150 penduduk biara – dia berhak untuk meletakkan seorang bhikkhu yang tidak taat dalam rantai. Dikatakan juga bahawa sesiapa sahaja yang bersembunyi dari penganiayaan oleh negara atau orang berkuasa boleh mendapatkan perlindungan di sini jika dia membunyikan loceng dan dibenarkan masuk.

Di sini anda juga dapat mengunjungi yang lama, yang dibina pada abad XIII, Gereja Debre Sina, dan biara Portugis yang hancur pada abad XVI. Gorgora tidak termasuk dalam laluan pelancongan. Hanya terdapat lawatan terpencil di mana orang dibawa dari Gondar.

Gunung berapi Erta-Ale

Peringkat tarikan: 4.6

Gunung berapi Erta-Ale

Gunung berapi aktif ini terletak di Gurun Danakil Ethiopia, penempatan terdekat adalah bandar Makele. Nama itu diterjemahkan sebagai “gunung yang penuh dengan panas” – wap sentiasa naik dari lubang, dan letusan berlaku secara berkala. Gunung berapi ini mempunyai sebanyak dua tasik lava pijar di kawah, yang dianggap sangat jarang.

Erta-Ale adalah tarikan pelancong. Tidak ada laluan pelancongan ke sana; anda mesti sampai ke gunung berapi sendiri. Tidak ada penghalang yang dipasang untuk mengelakkan jatuh ke tasik lava – pengembara mesti menjaga keselamatannya sendiri.

Pelancong yang mengunjungi Erta-Ale akan gembira dengan pemandangan gunung berapi yang mengagumkan dan luar biasa, lereng-lereng hitam dan kawah-kawahnya, dari mana panas terik. Ini memberikan kesan istimewa pada waktu malam, ketika cahaya oren dari tasik lava bersinar di dalam menerobos celah-celah di lereng. Anda boleh mengambil sepotong lava beku sebagai cenderahati – ia juga sesuai untuk tukang kebun untuk menyuburkan bumi.

Taman Negara Simmen

Peringkat tarikan: 4.5

Taman Negara Simmen

Seumen adalah salah satu taman nasional yang paling popular di Ethiopia. Ia terletak di wilayah Amhara, di utara Dataran Tinggi Ethiopia, di mana Pergunungan Symen berada, yang sifatnya unik yang mereka putuskan untuk dipelihara. Wilayah taman ini dibentuk oleh massif berbatu, dipotong oleh gaung dan sungai yang mengalir cepat, dan dataran ditutupi rumput. Gunung tertinggi yang terletak di sini – Ras Dashen dengan ketinggian 4620 meter – juga merupakan titik tertinggi di Ethiopia.

Taman ini dihuni oleh binatang langka dan endemik – rubah Symen, serigala Ethiopia, Gelads – monyet dengan payudara merah darah. Salah satu sebab utama penciptaan kawasan lindung adalah seribu penduduk kambing Abyssin, yang tidak tinggal di tempat lain di dunia.

Laluan pelancongan diletakkan di Simene, ada pemandu yang bersedia menemani pelancong. Bagi mereka yang sedang berjalan-jalan di taman, perlu ada pakaian untuk cuaca yang berbeza – cuaca panas di dataran, dan di pergunungan suhunya kadang-kadang turun menjadi sifar. Petempatan terdekat di mana anda boleh tinggal adalah bandar Debark.

Air Terjun Nil Biru

Peringkat tarikan: 4.5

Air Terjun Nil Biru

Terdapat deretan air terjun di Sungai Nil Biru, yang mengalir melalui Ethiopia dan Sudan. Penduduk tempatan memanggil mereka Tis-Ysat, yang dalam terjemahan dari bahasa Amharic bermaksud “mengukus air”. Aliran cecair membentuk dinding selebar 100-400 meter dan tinggi 37-45 meter. Air terjun terbesar dari cascade terletak di bahagian atas, diikuti oleh beberapa air yang lebih kecil.

Kekuatan jatuh mula menurun sejak tahun 60an, ketika dua loji tenaga hidroelektrik terletak di sungai. Namun, walaupun sekarang mereka menggembirakan pelancong dengan kehebatan mereka. Selalunya sinar matahari, yang membiaskan melalui penyemburan air, membentuk pelangi di sini, yang sangat digemari pelancong. Di jurang, yang terletak di bawah air terjun, terdapat tarikan lain – jambatan lama, yang dibina oleh mubaligh Portugis pada tahun 1926.

Malah jalan menuju Air Terjun Nil Biru menarik dengan caranya sendiri. Jalan menuju mereka melalui hutan Etiopia dan menuju melalui gaung gunung.

Kuil Lalibela

Peringkat tarikan: 4.5

Kuil Lalibela

Gereja St. George adalah salah satu gereja monolitik di kota Lalibela, Ethiopia, yang dibina lebih lewat daripada yang lain dan yang paling terkenal. Gereja-gereja didirikan di sini pada abad XIII. Keunikan mereka adalah bahawa mereka tidak dibina seperti bangunan biasa. Kuil-kuil itu diukir menjadi batu vulkanik, batu seperti batu yang dibentuk oleh abu dari letusan dan bom gunung berapi.

Bumbung Gereja St. George berada di permukaan tanah, dan bangunan itu sendiri bergabung dengan batu dari mana ia diukir. Di kaki anda hanya dapat menemui diri anda setelah melalui terowong yang dipotong khas. Di sekitar halaman gereja terletak – lubang pondasi, kedalaman 12 meter. Kuil ini memiliki bentuk silang, lengkungan, tiang, tingkap telah ditebang di dalamnya. Ada satu tingkat di dalamnya, itu adalah senja, kerana sedikit cahaya menerobos tingkap. Dindingnya dihiasi dengan lukisan bertema agama.

Gunung berapi Dallol

Peringkat tarikan: 4.4

Gunung berapi Dallol

Di bahagian timur laut Ethiopia, berhampiran sempadan dengan Eritrea, terdapat gunung berapi yang tidak biasa. Seperti Erta-Ale, ia terletak di Gurun Danakil. Dalam Afar, perkataan Dallol bermaksud pembubaran. Ia adalah gunung berapi terendah di bumi: puncaknya hanya 30 meter di atas permukaan sekitarnya. Oleh kerana rawa-rawa garam di sekitar gunung berapi terletak di bawah permukaan laut, puncaknya berada pada ketinggian negatif – minus 48 meter.

Landskap Dallol sangat spesifik dan menyerupai permukaan Io, bulan Musytari. Garam kalium, mangan dan besi melukis kawah gunung berapi kuning, merah dan hijau. Mata air termal dengan air panas dan mineral yang sangat panas dari dalam. Kerana gabungan suhu tinggi dan kemasinan, mereka diyakini sama sekali tidak bernyawa – bahkan bakteria dan archaea tidak dapat menahan keadaan seperti itu.

Untuk mengunjungi gunung berapi yang tidak biasa, anda memerlukan peralatan khas. Pertama sekali, ini adalah kasut kalis air tahan air yang melindungi kaki pengembara dari perairan panas yang keluar ke permukaan. Pakaian juga perlu dapat melindungi kulit daripada terkena garam semburan beracun. Panas akan memerlukan banyak air – 8 liter setiap orang setiap hari. Sebaiknya gunakan perkhidmatan pengendali pelancongan tempatan yang mengatur lawatan di sini.

Taman Negara Awash

Peringkat tarikan: 4.3

Taman Negara Awash

Di bahagian tengah Ethiopia, di utara Great Rift Valley, terdapat Taman Nasional Awash. Sebahagian besar wilayahnya diduduki oleh savana, ditumbuhi oleh akasia, semak dan padang rumput di dataran banjir sungai. Sungai Avash menandakan sempadan selatan taman. Hutan galeri tumbuh di sepanjang salurannya di jalur sempit.

Keanekaragaman hayati di taman sangat besar. Terdapat banyak burung di sini: terdapat kira-kira 450 spesies di antaranya, seperti bangau, burung unta, pemakan lebah, penangkap ikan, burung merpati dan banyak lagi. Di antara mamalia, terdapat kucing pemangsa – singa, macan tutul dan serval, hyena dan serigala, kuda nil dan babi liar, antelop dan monyet.

Taman ini dibuka untuk pelancong sepanjang tahun. Panduan berfungsi di sini, laluan pelancongan telah disediakan, terdapat khemah khemah bagi mereka yang tinggal selama beberapa hari. Salah satu tarikan utama Avash adalah gunung berapi Fantale yang tidak aktif sejauh dua kilometer. Kali terakhir meletus pada tahun 1820 – ini masih mengingatkan aliran lava yang turun dari kawah.

Tasik Abbe

Peringkat tarikan: 4.2

Tasik Abbe

Abbe adalah tasik garam di sempadan Ethiopia dan Djibouti, yang diberi makan oleh perairan segar Sungai Awash. Kawasan di sekitar takungan itu sepi, orang hampir tidak tinggal di sana. Di sekitarnya terdapat pemandangan yang tidak biasa: tiang batu kapur dan bentuk aneh lain yang menyerupai pemandangan bulan. Di sinilah filem “Planet of the Apes” difilemkan.

Tempat di sini sangat panas: walaupun pada musim sejuk, suhu siang hari mencapai 35 ° C, dan suhu pada waktu malam – 25 ° C, pada musim panas boleh mencapai hingga empat puluh dan lebih tinggi. Walaupun sangat kering, kawasan di sekitar tasik ini dihuni oleh haiwan: pada musim sejuk anda dapat melihat flamingo, rusa Thompson, warthog, unta dan keldai domestik sentiasa tinggal.

Lebih mudah untuk sampai ke tasik dari sisi negara bagian Djibouti: ada jalan dan pangkalan pelancongan di sana. Anda boleh tiba dengan SUV anda sendiri (kereta biasa tidak mempunyai kemampuan merentas desa yang mencukupi untuk jalan tempatan) atau diambil dari agensi pelancongan. Berhampiran tasik anda boleh mengagumi koloni flamingo, tebing batu kapur dan mata air panas yang mengalir keluar dari tanah.

Gua Sof-Omar

Peringkat tarikan: 4.1

Gua Sof-Omar

Sof Omar adalah gua terpanjang di Ethiopia, yang terletak di bahagian tenggara negara ini di wilayah Bale. Bandar terdekat dari mana anda boleh sampai ke sana adalah Rob, jaraknya kira-kira 120 km ke arah barat. Jaringan sungai yang luas mengalir melalui gua, berasal dari pergunungan Bale. Ia menghilangkan dinding gua, membentuk corak semula jadi yang tidak biasa.

Terdapat 42 pintu masuk yang berbeza di mana anda boleh masuk. Sekiranya laluan itu terletak berhampiran kampung, anda boleh masuk hanya dengan pemandu dan dengan bayaran – 100 birr (kira-kira 200 rubel). Di dalam, gua bercabang ke banyak koridor luas yang diselingi dengan galeri dan dewan. Di beberapa tempat terdapat tiang-tiang yang tersisa dari dinding yang dihanyutkan oleh sungai. Di pintu masuk anda dapat melihat monyet dan burung, dan di kedalamannya terdapat 9 spesies kelawar yang berbeza.

Panjang laluan pelancongan adalah kira-kira setengah kilometer. Sebelum ini, lampu elektrik berfungsi di sini, tetapi sekarang pelancong harus puas dengan lampu suluh mereka. Melalui pintu masuk utama yang besar, cahaya menembus jauh ke dalam, sehingga tidak benar-benar gelap di dalam gua.

Debre Damo

Peringkat tarikan: 4.1

Debre Damo

Di sebelah barat kota Adigrat di Ethiopia adalah biara Kristian kuno Debre Damo. Ia berdiri di atas tebing, 2216 meter di atas permukaan laut. Biara ini muncul pada abad XI, semasa keberadaan kerajaan Aksumite. Para bhikkhu tinggal di sini hingga ke hari ini.

Untuk sampai ke biara, anda perlu memanjat tali di sepanjang tembok batu setinggi 15 meter. Bahagian atas tebing itu rata dan menempatkan pondok-pondok monastik, di mana kira-kira 200 orang tinggal, serta kuil utama, menara loceng dan kapel. Penduduknya adalah lelaki sepenuhnya, wanita tidak dibenarkan memasuki biara.

Kuil utama terdiri dari lapisan kayu dan batu yang bergantian. Bahagian dalam bangunan dihiasi dengan banyak lukisan dinding. Buku-buku agama kuno disimpan di sana. Menjelang awal abad ke-20, kuil itu ditinggalkan dan mulai merosot, tetapi kemudian mereka mulai memulihkannya, dan sekarang ini terus memenuhi tujuannya.

Kuil Geralta

Peringkat tarikan: 4.0

Kuil Geralta

Kawasan Geralt terletak di Tigray, wilayah paling utara Ethiopia. Tarikan utamanya adalah gereja-gereja yang diukir dari batu, mirip dengan kuil Lalibela, tetapi lebih kuno – mereka mula diciptakan sejak abad ke-5, sejak penerimaan agama Kristian oleh Ethiopia. Terdapat sekumpulan bangunan lain yang muncul di suatu tempat – pada abad XV-XVII. Ini adalah bahagian terpenting dari warisan agama dan budaya negara ini.

Sebilangan besar gereja bukan hanya tempat pelancongan, tetapi masih beroperasi bangunan keagamaan. Oleh kerana mereka tidak dibina, tetapi diukir dari batu, bangunan-bangunan itu ternyata jauh lebih tahan lama dan tahan terhadap tindakan masa daripada banyak struktur kuno yang lain. Di dalamnya, anda dapat melihat manuskrip kuno dan mengagumi lukisan dinding yang tidak biasa. Selain gereja-gereja itu sendiri, pelancong akan menemui pemandangan yang indah dan pemandangan gunung yang unik.

Harer

Peringkat tarikan: 4.0

Harer

Sekiranya Geralt adalah tempat agama Kristian Ethiopia, maka ibu kota agama lain yang berlaku di negara ini – Islam – adalah kota Harer. Ia juga merupakan pusat komersial Ethiopia. Harer terletak di pinggir timur Dataran Tinggi Ethiopia, di puncak bukit, 1847 meter di atas permukaan laut.

Bandar ini mempunyai sejarah yang kaya. Pada abad ke-16, emirat terletak di sini, di mana para pemimpin agama – para imam – mempunyai kekuatan sebenar. Pada tahun 1527 salah seorang penguasa tempatan, Ahmed ibn Ibrahim al-Ghazi, mengisytiharkan perang terhadap Christian Ethiopia. Dia berjaya merebut sebahagian wilayah negara itu, tetapi kemudian, setelah kematian imam, orang Ethiopia merebut kembali mereka. Selanjutnya, emirat itu wujud selama beberapa abad lagi, hingga ditakluki oleh orang Mesir pada tahun 1875, dan beberapa dekad kemudian menjadi sebahagian dari Ethiopia.

Pemandangan Harer yang paling penting adalah masjid-masjid tempatan. Terdapat sebilangan kecil dari mereka – kota lama sahaja, dikelilingi oleh tembok kubu, mempunyai sekurang-kurangnya 87 bangunan keagamaan. Di samping itu, anda boleh mengunjungi rumah penyair Perancis Arthur Rimbaud, yang tinggal di sini dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Pada waktu malam, berhati-hatilah dengan hyena yang berkeliaran di jalan-jalan Harer. Penduduk tempatan percaya bahawa pemangsa “meronda” kota, melindungi orang daripada pencuri. Oleh itu, haiwan liar ini tidak diperjuangkan di sini, dan selalu tiga kawanan berkeliaran di Harer.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen