15 permainan strategi terbaik sepanjang masa di PC

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Strategi … pernah bergenre hebat yang dapat menawan pemikiran jutaan orang di seluruh dunia, hari ini sedang melalui masa-masa sukar. Pergeseran penekanan dari permainan yang bijaksana ke interaktivitas, sejumlah besar tindakan dan permainan mekanik permainan menjadi alasan mengapa banyak orang lupa bagaimana memainkan projek taktikal dan strategik, dan, oleh karenanya, minat terhadap mereka mulai berangsur-angsur memudar.

Melihat keadaan pasaran industri permainan sekarang, menjadi jelas mengapa semua permainan strategi pada awal tahun 2000 membawa tajuk kultus – bagaimanapun, pada masa itulah genre berkembang, dan pada masa itulah perhatian lebih diberikan kepada projek. Mengingat dekad yang lalu, tetapi dengan yakin melihat ke masa depan, majalah ini telah menyediakan untuk anda penilaian strategi PC terbaik sepanjang masa, yang namanya kukuh di halaman-halaman sejarah dunia gamedev.

Kedudukan permainan strategi terbaik sepanjang masa di PC

Pencalonan sebuah tempat permainan penilaian
Kedudukan strategi terbaik sepanjang masa di PC 1 Kapal perang iii 5.0
2 Starcraft 4.9
3 Syarikat Wira 4.8
4 Warhammer 40k: Fajar Perang 4.8
5 Heroes of Might & Magic III 4.7
6 Total War: Shogun II 4.7
7 Perang Total. Warhammer 4.7
8 Tamadun Sid Meier III 4.6
9 Zaman empayar 4.5
10 Perang Salib kubu kuat 4.4
11 The Lord of the Rings: Pertempuran untuk Bumi Tengah 4.3
12 Blitzkrieg 4.3
13 Perintah & Penakluk: Makluman Merah 3 4.2
14 Anno 1404 4.1
15 Cossacks II: Perang Napoleon 4.0

Kapal perang iii

Peringkat permainan: 5.0

WARCRAFT III

Bercakap tentang Warcraft III sebagai bahagian yang terpisah dari siri hebat, kami bermaksud permainan asli yang disebut Reign of Chaos dan pek pengembangan The Frozen Throne yang dilancarkan kepadanya, yang menambahkan sekuel menarik untuk kempen utama.

Kisah bahagian ke-3 Warcraft berkembang 12 tahun selepas peristiwa Warcraft II: Beyond the Dark Portal, dan menceritakan kisah pencerobohan Azeroth oleh syaitan-syaitan neraka. Jalan cerita terbahagi kepada 5 bahagian, masing-masing memberi peluang kepada pemain untuk melihat peristiwa yang berlaku dari sisi berlainan kaum. Semuanya bermula dengan kempen latihan untuk Horde, yang terdiri dari 2 misi: di sini pemain diperkenalkan kepada antara muka dan asas-asas arahan dan kawalan, serta kemampuan pangkalan dan interaksi dengan bangunan individu.

Paradigma projek Warcraft III jauh lebih mendalam daripada pendahulunya dalam siri ini. Oleh itu, para pembangun dari Blizzard memberi perhatian khusus kepada kepelbagaian kaum, sehubungan dengan mana masing-masing (Alliance, Horde, Undead, Dark Elves) menerima ciri unik, satu set peluang strategik dan metodologi untuk menggunakan pangkalan. Tidak ada yang rumit dalam “resipi” permainan: antara muka dibuat intuitif dan ramah kepada para pemain, perlumbaan dipelbagaikan, memberikan keperibadian yang ketat. Tetapi semua ini berlaku kepada para pemain dan pengkritik sehingga projek ini masih disebut sebagai contoh strategi yang ideal.

Starcraft

Peringkat permainan: 4.9

STARCRAFT

Satu lagi idea hebat Blizzard Entertainment, ciptaan pertama yang mengambil pendekatan holistik untuk mengimbangi perlumbaan. Mulai sekarang, mereka berbeza bukan hanya secara visual, tetapi juga menonjolkan ciri-ciri terkuat mereka, serta pendekatan mereka untuk memerangi taktik. Terrans mengambil watak dari mana keseimbangan dibuat – ini adalah perlumbaan yang paling seimbang, yang mempunyai nilai rata-rata kos, daya dan kemampuan manuver dari unit yang telah siap. Zerg, pada gilirannya, mengalahkan lawan mereka kerana kecepatan pergerakan mereka yang tinggi dan jumlah pasukan, tetapi memiliki kekuatan individu yang sedikit. Protoss, sebaliknya, adalah perlumbaan pasukan elit dan sangat kuat, yang memerlukan sejumlah besar sumber daya untuk melatih.

Seperti dalam siri Warcraft, di Starcraft Blizzard berusaha untuk mengungkapkan sebanyak mungkin setiap sisi konflik global. Plot ini mengandungi 3 kempen berbeza yang mengungkapkan beberapa peristiwa yang berlaku dengan perlumbaan (pertama Terrans, dan selepas Zerg dan Protoss). Kempen ini berkait rapat, dan pada akhirnya memberikan gambaran besar tentang apa yang berlaku … yang menjadi titik permulaan plot plot-trilogi Starcraft II.

Syarikat Wira

Peringkat permainan: 4.8

SYARIKAT WARGA

Penciptaan studio Relic Entertainment, berdasarkan mekanisme strategi yang dirilis sebelumnya Warhammer 40k: Fajar Perang , tetapi mempunyai sejumlah perbezaan yang sangat ciri dan bermanfaat. Permainan dalam Company of Heroes didasarkan pada model perjuangan sumber yang sama, yang memberikan akses ke peralatan terbaik dan meningkatkan kekuatan tempur pasukan. Pengguna mengendalikan unit terlatih, masing-masing kini mempunyai 3 tahap pengalaman. Tahap ini meningkat ketika skuad menunjukkan dirinya di medan perang, dan memberikan penyangga tetap dalam bentuk peningkatan kadar tembakan, ketepatan dan kerusakan yang dilakukan.

Seperti di Dawn of War, di Company of Heroes, pasukan menjalani perlengkapan semula khas. Daripada senapang konvensional dan senapang mesin, mereka dapat dilengkapi dengan senjata khas, yang, setelah kematian seorang askar yang lengkap, dapat diambil oleh salah seorang anggota detasemen tanpa senjata khas. Pendekatan ini untuk implementasi ide memungkinkan untuk membawa komponen strategi dan taktis ke tingkat yang berbeda secara kualitatif, bahkan dibandingkan dengan pendahulu permainan. Tidak menghairankan, Company of Heroes akhirnya memperoleh 93 mata Metakritik berdasarkan 55 ulasan permainan. Projek ini masih dianggap paling kuat dalam genrenya, yang mana ia layak mendapat tempat ketiga terhormat dalam penilaian kami.

Warhammer 40k: Dawn of War

Peringkat permainan: 4.8

WARHAMMER   40K DAWN PERANG

Permainan pertama dalam siri ini, berdasarkan permainan meja permainan Workshop, memutuskan untuk mengambil asas kanun klasik genre RTS. Seperti dalam projek pesaing utamanya, Warhammer 40k: Dawn of War menerapkan sistem pembuatan sumber dan mengatur pangkalan peribadi untuk meningkatkan teknologi dan melatih pasukan. Berikut adalah aksen dalam permainan yang diletakkan sedemikian rupa sehingga memaksa pemain bertindak secara taktikal, terutama pada tahap kesukaran yang tinggi. Permainan “tergesa-gesa” tidak akan berfungsi di sini: ada kebarangkalian yang tinggi bahawa tanpa persiapan rapi pasukan hanya akan dimusnahkan oleh kumpulan musuh.

Ciri permainan kedua dikaitkan dengan kemampuan untuk menambah barisan unit tepat semasa pertempuran. Walaupun peluang ini memerlukan waktu dan sumber daya, ia secara signifikan meningkatkan dinamika dari apa yang terjadi: pasukan tidak perlu ditarik kembali untuk berkumpul kembali, dan taktik penahanan hanya mendapat keuntungan dari ini.

Jalan cerita Warhammer 40k: Dawn of War mengikuti perang kegelapan dan kebenaran yang kusut: Angkasa Marinir dan Orc Horde yang telah menyerang planet Tartarus. Dalam beberapa misi, terungkap bahawa dominasi planet ini oleh Orc adalah hasil dari Chaos Space Marines, yang mengejar tujuan mereka. Setelah melalui gelombang pengkhianatan dan kesimpulan gencatan senjata yang rapuh dengan Eldar, Space Marine berjaya menyelesaikan misi terakhir, tetapi hasilnya mengecewakan … dan peristiwa dengan lancar memindahkan kami ke bahagian kedua siri ini.

Heroes of Might & Magic III

Peringkat permainan: 4.7

HEROES OF MIGHT & MAGIC III

Seorang wakil genre strategi berdasarkan giliran dengan elemen RPG, yang tidak kehilangan kaitannya walaupun setelah 20 tahun. Pada masa dilancarkan pada tahun 1999, Heroes of Might & Magic III membuat percikan dalam siri ini: tahap grafik yang berbeza secara kualitatif, perincian dunia, banyak lokasi menarik, sejumlah besar kandungan dan keramaian murni. Orang-orang telah bermain-main dengan permainan ini selama bertahun-tahun, mempelajari setiap sudut peta, setiap segmennya, dan mencuba pelbagai pilihan taktik untuk mengalahkan musuh.

Tetapi apa sebenarnya alasan untuk kejayaan yang luar biasa itu? Rahsia itu mudah: dengan asasnya segala yang dicadangkan oleh bahagian sebelumnya dari siri ini, New World Computing menambah skala dan grafik untuk projek ini. Kebolehubahan dalam pemilihan ciri pemain setakat ini telah menentukan keseluruhan rancangan taktik jalan menuju kemenangan dalam kempen: seorang pahlawan yang kuat mempunyai kelebihan dalam pertempuran, tetapi sangat lambat dan tidak dapat menempuh jarak jauh dalam satu gerakan. Pahlawan pantas, sebaliknya, mempunyai kelebihan dalam pergerakan, dan, lebih-lebih lagi, sering menjadi pemenang dari segi kekuatan unit yang ada. Ini hanya 2 daripada kes yang dipertimbangkan dari banyak … sayang sekali bahawa bahagian-bahagian seterusnya dari siri ini tidak dapat menggabungkan kejayaan bahagian nombor 3.

Total War: Shogun II

Peringkat permainan: 4.7

JUMLAH PERANG SHOGUN II

Seorang lagi wakil siri Total War, yang dilancarkan pada tahun 2011. Perang Total. Shogun II adalah evolusi logik dari sistem permainan dari ansuran siri sebelumnya, yang menggabungkan mod permainan taktikal dalam strategi masa nyata dan berdasarkan giliran. Beralih antara dua komponen ini adalah seperti berikut: di peta global, permainan dimainkan sesuai dengan aturan strategi berdasarkan giliran, dan pertempuran di lokasi memerlukan manifestasi gerakan taktik cepat.

Dalam Total War: Shogun II, pertempuran masa nyata berbeza dengan projek kompetitif dalam skala: pada titik tertentu, jumlah unit di peta dapat mencapai 6 ribu. Buat pertama kalinya dalam sejarah siri ini, pengguna dapat menggabungkan pertempuran di air dan darat, memanfaatkan sepenuhnya pemandangan peralihan. Pasukan besar ditempatkan pada komandan – laksamana dan jenderal – yang secara signifikan meningkatkan semangat pasukan yang terkawal dan meningkatkan, misalnya, tingkat dan ketepatan tembakan, serta kerusakan yang disebabkan oleh pertempuran dari jarak dekat. Tetapi, pada waktu yang sama, kematian komandan dapat menyebabkan demoralisasi tentera, dan, sebagai akibatnya, menyebabkan kehancuran sepenuhnya.

Setelah dilancarkan, pada tahun Creative Assembly mengeluarkan 6 add-on dan DLC untuk Shogun II, yang memanjangkan minat pengguna dalam permainan, dan juga menggabungkan kejayaan kewangannya. Menurut Metacritic, projek ini setaraf dengan Warcraft III dan Starcraft, mengumpulkan 90 mata daripada 100 berdasarkan 53 ulasan.

Perang Total. Warhammer

Peringkat permainan: 4.7

JUMLAH PERANG.  WARHAMMER

Seperti semua permainan Total War, Warhammer adalah gabungan strategi masa nyata dan varian berdasarkan giliran. Pengaturan yang sangat berjaya – dunia Warhammer Fantasy yang dikembangkan oleh Games Workshop – membenarkan Creative Assembly untuk menjauh dari kanun sejarah Bumi mereka yang sudah biasa. Hasilnya, pengguna mendapat projek taktik dan strategik fantasi yang sangat baik dengan banyak kandungan dan kebebasan bertindak tanpa had.

Dalam versi asal Total War. Warhammer hanya merangkumi 4 puak yang boleh dimainkan: Dwarves, Vampires, Greenskins dan klan Von Carstein). Kemudian, kerana pengembangan melalui pembebasan DLC, 9 pihak lagi bergabung dengan mereka (antaranya ialah Chaos Warriors dan kanon Wood Elves untuk Warhammer). Secara umum, dari segi kandungan yang boleh dimuat turun, permainan ini telah menjadi semacam juara di antara strategi beberapa tahun kebelakangan ini. Sehingga Ogos 2017 (dan peluncuran projek asal berlaku pada bulan Mei 2016), para pembangun telah mengeluarkan 13 add-on dari pelbagai saiz dan kandungan, yang menyokong kesesuaian permainan untuk tahun-tahun yang akan datang.

Menurut anggaran semasa oleh Total War. Warhammer adalah antara strategi paling berjaya dalam sejarah industri permainan baru-baru ini, mempunyai penarafan 87% pada Metacritic dan catatan jumlah penjualan dalam beberapa hari pertama setelah dilancarkan.

Tamadun Sid Meier III

Peringkat permainan: 4.6

TAMADUN SID MEIER III

Begitu juga, Heroes of Might & Magic memperoleh salah satu siri strategi berasaskan giliran terbaik dan global Sid Meier's Civilization III, yang dikeluarkan pada tahun 2001. Sama dengan bahagian siri sebelumnya, vektor utama permainan diarahkan ke arah komponen kompetitif. Matlamat utama pemain (atau pemain, jika kita bercakap tentang permainan pemain tunggal) adalah untuk memimpin peradaban mereka ke kemenangan dengan salah satu daripada 6 cara yang tersedia:

  1. penaklukan – cara paling mudah untuk menang, yang terdiri dalam memusnahkan saingan dengan melancarkan perang;
  2. dominasi – untuk menang, anda perlu merebut kawalan ke atas 66% keseluruhan wilayah peta aktif;
  3. diplomasi adalah salah satu cara yang paling sukar untuk dimenangi, kerana ia memerlukan pembinaan keajaiban dunia, mengadakan pilihan raya dan menjalin hubungan diplomatik dengan kebanyakan peradaban dalam sesi permainan;
  4. kemenangan budaya – syarat untuk kaedah kemenangan ini adalah bahawa satu atau lebih bandar tamadun memperoleh sejumlah mata tahap budaya;
  5. pemarkahan (ahli sejarah) – jika simulasi masa telah mencapai tahap ekstremnya (2050), tetapi tidak ada peradaban yang menang, maka pemarkahan dilakukan untuk setiap tempoh perkembangan sejarah;
  6. perlumbaan ruang angkasa – peradaban yang melancarkan kapal angkasa pertama memenangi permainan. Peluang kemenangan ini diwarisi dari ansuran siri sebelumnya.

Keadaan ini sahaja menjadikan pengalaman bermain Civilization III sangat pelbagai dan unik. Dan mengharapkan sesuatu yang lain dari permainan, yang berulang kali diakui sebagai yang terbaik pada tahun 2001.

Zaman empayar

Peringkat permainan: 4.5

UMUR EMPIR

Salah satu permainan strategi masa nyata pertama, diadopsi oleh banyak orang dengan kata-kata berikut: “campuran ketagihan Warcraft dan Peradaban.” Adalah mungkin untuk mencapai analogi dengan hanya membuat perbandingan. Mekanik RTS, bersama dengan semua ciri strategi klasik, dengan jelas menjadikan Age of Empires mirip dengan Warcraft, sementara idea utamanya sangat dekat dengan projek siri Tamadun Sid Meier.

Projek ini memberi pengguna peluang untuk memilih 1 dari 12 peradaban yang ada, dan menawarkan untuk membimbingnya melalui berbagai era pembangunan: dari Zaman Batu hingga Zaman Besi. Pada masa yang sama, peradaban lain juga ditempatkan di peta, yang mengurangi permainan ke perlumbaan pengembangan berikutnya. Pada akhirnya, penguasaan menghasilkan pertempuran skala penuh, tetapi tidak berdasarkan giliran, seperti yang termaktub dalam Peradaban, tetapi dinamis, di sini dan sekarang.

Untuk mengatakan bahawa Age of Empires membuat resonansi dengan pembebasannya adalah tidak mengatakan apa-apa. Beberapa penerbitan permainan menjadikan projek ini sebagai menjijikkan, tetapi sebagian besar dari mereka dianggap gembira dengan mod permainan pemain tunggal dan berbilang pemain. Pada akhirnya, AoE dianugerahkan gelaran permainan tahun 1998, dan jumlah salinan yang terjual pada tahun 2000 adalah 3 juta.

Perang Salib kubu kuat

Peringkat permainan: 4.4

Perang Salib kubu kuat

Kemuncak siri Stronghold, yang menjadi penanda aras strategi masa nyata yang baik dengan elemen pembangunan ekonomi. Pada tahun 2002, jumlah permainan RTS yang bagus, dan juga permainan strategi berdasarkan gilirannya sangat besar, dan anda hanya dapat menonjol dari mereka dengan ciri-ciri unik dan asli. Walau bagaimanapun, Stronghold Crusader mengambil jalan mengembangkan paradigma bahagian pertama, secara praktikal tanpa mengubah sistem pertempuran dan memperluas kempen jalan cerita kepada 4 set misi (salah satunya adalah latihan) yang dikaitkan dengan sejarah.

Sebagai tambahan kepada mereka, kempen khas “The Path of the Crusader” dihasilkan, yang merangkumi 50 kad yang tidak dihubungkan dengan mesej atau plot umum, dan mod bangunan percuma, yang memotong komponen ketenteraan dari permainan seperti itu. Dan, tentu saja, Crusader tidak dapat melakukan tanpa penyunting peta yang meningkatkan waktu bermain pada masa-masa, kerana jumlah kandungan yang tersedia untuk digunakan melebihi jangkaan peminat pencinta strategi. Hasil pengembangan idea ini adalah penerimaan positif Stronghold Crusader melalui penerbitan permainan – penilaian keseluruhan Metacritic adalah 78% berdasarkan 14 ulasan yang diterbitkan. Adalah memalukan bahawa warisan yang berpotensi besar itu “dibocorkan” di bahagian-bahagian kemudian dari siri ini.

The Lord of the Rings: Pertempuran untuk Bumi Tengah

Peringkat permainan: 4.3

TUHAN RINGAN PERTANDINGAN TENGAH BUMI

Tonggak sejarah industri permainan adalah pelancaran strategi masa nyata berdasarkan karya terkenal The Lord of the Rings, yang disebut The Battle for Middle-Earth. Pembangun dan penerbit permainan ini adalah EA Games, yang pada masa itu masih berminat untuk membuat projek genre strategik.

“Battle for Middle Earth” menceritakan kepada pengguna kisah penentangan kekuatan cahaya terhadap kekuatan kegelapan, bersilang pada titik-titik penting dengan penyesuaian filem dan sumber sastera yang terkenal. Dan jika tidak ada yang istimewa untuk diketengahkan dari segi plot, maka dari sudut permainannya projek ini mempunyai banyak ciri khas. Perlu diperhatikan sistem perancangan bandar di sini: tidak seperti semua RTS yang diketahui pada masa itu, di The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth, pembinaan bangunan hanya boleh berlaku di kawasan-kawasan tertentu yang ditandai pada peta (istana, desa, pos, kem, dll. pejabat pos). Di satu pihak, ini memperkenalkan batasan, tetapi di sisi lain, ia memaksa pengguna untuk membuat gerakan taktikal yang asli untuk mengatasi konvensyen permainan yang mengganggu ini.

Ciri menarik kedua projek ini adalah penekanan pada sengaja mengurangi dinamika permainan kerana kemampuan untuk mengembalikan kesihatan pahlawan dan mengisi skuad di luar zon pertempuran. Semua ini dan lebih banyak lagi telah ditentukan oleh pujian yang tinggi dari “Battle for Middle-earth”, dan juga selalu mencatatkan nama permainan dalam catatan strategi terbaik yang dibuat untuk platform PC.

Blitzkrieg

Peringkat permainan: 4.3

BLITZKRIEG

Bahagian pertama dari strategi terkenal dari studio Rusia Nival Interactive, dirilis setahun sebelum pelancaran projek strategi lain yang luar biasa dari CIS – RTS “Behind Enemy Lines”. Plot Blitzkrieg menggunakan tema Perang Dunia II, yang sangat popular pada masa itu, menawarkan untuk melihat konfrontasi dari perspektif 3 puak yang boleh dimainkan: pasukan Kesatuan Soviet, Jerman Nazi dan Sekutu sebagai orang Britain dan Amerika Syarikat. Dalam kerangka plot, pemain harus bermain untuk setiap sisi yang dibentangkan, dan semua misi akan dibahagikan kepada 2 jenis: sejarah, dibina berdasarkan kronologi peristiwa sebenar, dan sewenang-wenangnya, tidak membawa beban semantik khas dalam subteks sejarah.

Salah satu ciri kempen di Blitzkreag adalah bahawa setiap bahagian yang dapat dimainkan dalam permainan memenuhi sekurang-kurangnya satu negara yang tidak dapat dimainkan. Jadi, dalam kempen untuk USSR, seperti pasukan Finlandia, dalam sejarah untuk sekutu – Itali fasis, mempertahankan kedudukan di tanah Afrika Utara, dalam kempen untuk Jerman – angkatan bersenjata korps Perancis dan Poland. Dari ciri permainan projek, dapat diperhatikan bahawa struktur dan pengembangan pangkalan tidak disediakan di sini, tetapi dalam beberapa misi, ia dapat ditangkap. Pasukan, paling sering, tiba dalam bentuk bala bantuan, yang agak mengalihkan fokus pertempuran ke pengembangan taktik yang tekun dan bijaksana. Oleh itu, Blitzkreag adalah permainan bagi mereka yang gemar permainan strategi tegar dengan pembinaan semula operasi ketenteraan Perang Dunia II.

Perintah & Penakluk: Makluman Merah 3

Peringkat permainan: 4.2

COMMAND & CONQUER RED ALERT 3

Jumlah “cranberry” dalam projek ini dapat menyaingi konsentrasi remeh dalam permainan siri Tom Clancy, tetapi ini tidak memburukkannya sama ada dari segi permainan atau keghairahan plot. Command & Conquer: Red Alert 3 adalah permainan strategi perjalanan waktu yang, dalam pengertian moden, bermaksud bahawa para pemaju mengalami krisis idea-idea asli. Kekalahan Uni Soviet pada akhir bahagian kedua siri ini membawa kepada fakta bahawa orang-orang utama puak itu menggerakkan projek rahsia saintis tertentu Zilinsky – mesin masa. Setelah memutar balik waktu hingga tahun 1927, Kolonel Cherdenko – perkiraan Setiausaha Jeneral Union Romanov – berada di Kongres Solvay, di mana, setelah berjabat tangan dengan Albert Einstein, dia sebenarnya membunuhnya kerana pelanggaran kontinum ruang-waktu.

Secara semula jadi, langkah seperti ini secara radikal mengubah perjalanan sejarah. USSR, dari pihak yang kalah, telah menjadi dominan di seluruh Eropah Barat dan sedang mempersiapkan serangan ke atas pasukan NATO, yang terletak di England. Namun, pihak ketiga secara tidak disangka-sangka campur tangan dalam konflik – Empayar Matahari Terbit, yang menonjolkan mogok di perbatasan timur USSR. Kisah alternatif yang kuat dan tidak masuk akal menyembunyikan perincian permainan yang lebih penting. Oleh itu, para pembangun telah menumpukan pada pelbagai ciri kempen untuk menyatukan gerakan taktikal dan menambah pelbagai petikan. Tetapi inovasi yang paling penting berkaitan dengan fakta bahawa semua misi dalam projek itu dilaksanakan dalam koperasi – sama ada dengan rakan sejati atau dengan pasukan di bawah kawalan komputer. Adakah ini revolusi dalam genre? Tentunya. Dan permainan itu sendiri kukuh dalam strategi terbaik dengan 81 poin ulasan mengenai Metacritic.

Anno 1404

Peringkat permainan: 4.1

ANNO 1404

Permainan yang paling banyak dibincangkan dalam siri Anno, menggunakan konsep prototaip sejarah sebenar untuk membina kursus kronologi alternatif. Ciri khas-rujukan sejarah di Anno 1404 adalah Perang Salib, pengembangan pembentukan kapitalis negara, seni bina Gothic, gelombang lain yang berkembang pesat, dll.

Tidak seperti strategi perancangan bandar yang serupa, Anno 1404 mempunyai jalan cerita yang lengkap dengan 8 bab. Sebenarnya, kempen ini bertujuan untuk mendidik pengguna dalam semua selok-belok mengurus “simulator pembinaan” berskala besar sebelum bermain dalam mod lain. Inovasi utama permainan, yang membezakan bahagian ini dari pendahulunya, adalah pembahagian dunia menjadi 2 zon budaya: Barat, yang diwakili oleh Eropah Renaissance, dan Timur, dalam perwujudan pemandangan abad pertengahan dari tanah-tanah Timur Tengah. Mulai sekarang, mekanik permainan memungkinkan untuk membangun penempatan timur dengan tuntutan pengurusan mereka lebih lanjut … tetapi penekanan masih beralih ke bandar-bandar Eropah. Dalam keadaan seperti itu, Timur disajikan sebagai rakan dagang Eropah. Walau bagaimanapun, inti memperkenalkan budaya timur ke dalam projek ini adalah keperluan untuk mengekstrak sumber daya yang jarang dan sangat berharga (rempah, pasir dan nila). Malangnya, potensi idea yang kuat itu tetap di luar francais, yang, bagaimanapun, tidak menghalang Anno 1404 untuk menerima markah tinggi dari penerbitan permainan.

Cossacks II: Perang Napoleon

Peringkat permainan: 4.0

PERANG COSSACKS II NAPOLEON

Permainan legenda studio Ukraine GSG Gameworld, yang telah menjadi salah satu projek yang paling kuat dalam genre RTS, dikembangkan di ruang pasca-Soviet. Seperti dalam semua strategi skala ini, “Cossacks II” dibezakan oleh keseimbangan pasukan yang sangat bijaksana dan pelbagai teknik taktik yang entah bagaimana mengikuti dari itu. Khususnya, perhatian khusus diberikan kepada interaksi tentera dengan lanskap kawasan itu, yang juga mempengaruhi indikator kekuatannya. Sebagai contoh, askar kurang mengalami kerosakan ketika bersembunyi di kawasan berhutan, atau dapat menembak lawan ketika menyerang dari posisi tinggi tanpa masalah. Ketika berjalan di medan yang kasar, parameter keletihan tentera yang disebut juga hadir, karena itu menjadi lebih rentan terhadap serangan musuh.

Sumbangan yang sangat besar terhadap realisme dari apa yang terjadi juga dibuat oleh hal-hal yang kelihatannya kecil seperti keperluan untuk memuatkan kembali muskets setelah satu tembakan, yang membuat penembak sangat rentan terhadap serangan pada saat tertentu pada waktunya. Dengan tahap semangat dan semangat yang rendah, bahkan satu tembakan menuju detasemen itu cukup untuk memprovokasi perpecahannya – tentera yang tersebar menjadi sasaran yang sangat mudah bagi musuh. Secara umum, tanpa kekurangan kecil, “Cossacks II” menerima ulasan yang sangat memikat dari pengguna dan 77 poin mengenai Metacritic, yang sejak sekian lama telah menjadi tempat terhormat dalam peringkat strategi terbaik untuk komputer peribadi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen