15 pemandangan & mercu tanda Kosta Rika terbaik – TripAdvisor

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Republik Kosta Rika terletak di antara Nikaragua dan Panama, pantai selatan dan baratnya dicuci oleh Lautan Pasifik, dan yang timur – oleh Laut Caribbean. Negeri ini meliputi kawasan seluas lebih dari 50 ribu kilometer persegi. Dengan ukuran yang sederhana, Kosta Rika memiliki taraf hidup yang cukup tinggi untuk wilayah ini, menurut petunjuk ini, ia berada di tempat kedua setelah Panama. Nama negara ini diterjemahkan dari bahasa Sepanyol sebagai “pantai kaya”, dan dalam banyak hal ini benar. Ia mempunyai budaya dan sejarah yang kaya, tetapi aset yang paling penting adalah kepelbagaian alam yang luar biasa. Hutan hujan lebat meliputi dua pertiga wilayah Kosta Rika, mereka merupakan rumah bagi sebilangan besar pokok langka dan ratusan ribu spesies haiwan, burung, dan serangga. Di sini anda dapat melihat kaiman yang hebat, kura-kura laut yang besar, burung kolibri kecil, rama-rama eksotik. Penduduk merasa bangga dengan program perlindungan hidupan liar mereka; terdapat sekitar 25 taman nasional dan rizab di negara ini.

Kosta Rika sangat menarik dari segi pelancongan; dari satu hingga tiga juta pelancong mengunjunginya setahun. Selain keindahan alam yang tidak tersentuh, negara ini memiliki infrastruktur hotel dan hiburan yang maju. Para tetamu yang memutuskan untuk menghabiskan percutian mereka di sini akan menemui sekitar tiga ratus pantai berpasir, sebilangan besar sukan air dan, tentu saja, program lawatan yang luas. Negara ini mempunyai iklim yang ringan hampir sepanjang tahun dengan suhu rata-rata 23-26 darjah. Kadar jenayah yang rendah juga memainkan peranan penting – ini adalah salah satu negara Amerika Latin yang paling selamat. Kosta Rika mempunyai banyak tarikan, baik alam dan buatan manusia. Kami menjemput anda untuk mengetahui tentang yang paling menarik dari mereka.

Tempat teratas di Kosta Rika

Pencalonan sebuah tempat Penglihatan penilaian
Tempat teratas di Kosta Rika 1 Taman Negara Manuel Antonio 5.0
2 Gua Venado 4.9
3 Gunung berapi Arenal 4.8
4 Muzium emas 4.7
5 Mata Air Panas 4.7
6 Tamarindo 4.7
7 Teluk Drake 4.6
8 Taman Negara Las Baulas 4.5
9 Katedral San Jose 4.4
10 Pulau Cocos 4.4
11 Air terjun La Fortuna 4.4
12 Pulau Tortuga 4.3
13 Bola batu Kosta Rika 4.2
14 Taman Negara Monteverde 4.2
15 Guayabo 4.1

Taman Negara Manuel Antonio

Peringkat tarikan: 5.0

Taman Negara Manuel Antonio

Taman ini terletak 132 kilometer dari ibu kota, di lepas pantai Pasifik negara ini, wilayah yang didudukinya sedikit lebih dari 16 kilometer persegi. Walaupun ia adalah taman nasional terkecil di Kosta Rika, ia dikunjungi oleh sehingga 150,000 orang setiap tahun. Sebab utama adalah kepelbagaian biologi yang luar biasa yang dapat dilihat di sini. Manuel Antonio adalah rumah bagi lebih dari seratus spesies mamalia dan hampir dua ratus spesies burung. Berjalan melalui taman, anda dapat melihat monyet melolong, iguana ekor berduri, coati hidung putih dan haiwan lain yang tidak biasa. Lumba-lumba dan juga ikan paus yang melakukan migrasi bermusim sering berenang ke perairan pantai.

Para tetamu dijemput untuk merenungkan alam dengan berjalan kaki, menggunakan sejenis kereta gantung yang melintas di antara mahkota pohon, atau dari jambatan gantung yang diletakkan di ketinggian yang memusingkan. Taman ini memiliki empat pantai berpasir, kegiatan air diwakili dengan berselancar, berlayar di kapal pesiar atau katamar, dan memancing sukan. Fakta menarik – Manuel Antonio terbuka kepada orang ramai hanya sehingga jam 4 petang, ketika air pasang sampai ke pintu keluar, dan pada waktu malam buaya sering berenang di sini.

Gua Venado

Peringkat tarikan: 4.9

Gua Venado

Gua Venado telah wujud sejak zaman Miosen dan berumur kira-kira dua puluh juta tahun. Untuk sebahagian besar masa ini, mereka tersembunyi di bawah air, tetapi kerana aktiviti tektonik mereka berakhir di permukaan. Walaupun sekarang, semasa musim hujan, gua-gua kadang-kadang dibanjiri sebahagian, dan selebihnya waktu sungai yang cetek dan berliku mengalir melaluinya. Suatu ketika dahulu, penduduk tempatan cuba menetap di sini, tetapi kelembapan berterusan memaksa mereka meninggalkan tempat perlindungan bawah tanah ini dari masa ke masa. Hari ini, hanya labah-labah dan jajahan kelawar yang tinggal tetap di gua tersebut.

Laluan bawah tanah kaya dengan stalaktit dan stalagmit yang indah, serta karang fosil dan sisa-sisa haiwan laut – di setiap langkah anda dapat melihat masa lalu di bawah air dari tempat ini. Walaupun lawatan pelancong ke Gua Venado agak kerap, tidak ada lampu dan pelancong harus menggunakan lampu suluh.

Gunung berapi Arenal

Kedudukan tarikan: 4.8

Gunung berapi Arenal

Kerana lokasinya di zon aktiviti gunung berapi yang tinggi, Kosta Rika kaya dengan gunung berapi, terdapat 120 daripadanya di negara ini, dan 70 daripadanya masih aktif. Yang paling terkenal adalah Arenal, sebuah stratovolcano aktif yang terletak di wilayah Alajuela, 90 kilometer di barat laut ibu kota. Gunung berapi mempunyai bentuk kerucut biasa, tingginya 1670 meter di atas permukaan laut. Berdasarkan piawaian geologi, umurnya cukup muda, berumur sekitar tujuh ribu tahun.

Menurut penyelidikan oleh saintis, letusan gunung berapi paling awal berlangsung selama 35 tahun. Sejak masa itu, Arenal dicirikan oleh letusan letupan yang berlaku sekali setiap seratus tahun atau lebih. Dari abad ke-16, gunung berapi itu tidak aktif, hingga pada tahun 1968 letusan berskala besar, yang diprovokasi oleh gempa bumi, dimulai. Aliran piroklastik yang bergerak pantas menyebabkan kematian 90 orang, dan lava yang mengalir keluar selama beberapa hari menguburkan hampir 15 kilometer persegi dari kawasan sekitarnya. Desa Tabacon hancur total, dan bencana itu juga sebahagiannya mempengaruhi bandar Pueblo Nuevo. Pada masa kita, letusan besar tidak dijangka, tetapi gunung berapi sentiasa aktif, hampir setiap hari mengeluarkan aliran lava kecil. Letusan seperti itu kelihatan sangat mengagumkan pada waktu petang, puncak gunung nampaknya menerangi dari dalam. Pelancong yang mengunjungi sekitar gunung berapi ditawarkan berjalan dan juga peluang untuk mengagumi Arenal dari ketinggian belon.

Muzium emas

Peringkat tarikan: 4.7

Muzium emas

Muzium Emas Pra-Columbia terletak di bahagian tengah bandar San Jose, berhampiran katedral. Seperti namanya, pameran itu adalah koleksi artifak emas dari zaman Asli Amerika. Sebelum ditemui oleh ahli arkeologi, penemuan dari emas disimpan di sebuah bank, namun, kerana peningkatan jumlahnya secara berterusan, pihak berkuasa memutuskan untuk membina sebuah muzium khas. Koleksi itu menampilkan barang-barang rumah tangga yang berharga, perhiasan, benda-benda yang berkaitan dengan ritual keagamaan Orang Asli Amerika dan benda seni kuno. Jumlah pameran melebihi dua ribu barang.

Kesan terbesar bagi pengunjung muzium ini dibuat oleh patung-patung burung, patung-patung erotik, perisai emas besar dan patung seorang pejuang yang dibuat dengan ketinggian manusia, yang dibuat dengan perincian yang luar biasa. Sebilangan artifak bermula pada abad ke-5 SM. Harus diingat bahawa muzium ini hanya mengandungi sebahagian harta karun India. Selepas penaklukan Amerika Tengah oleh penakluk, sejumlah besar emas yang dijarah hanya dicairkan menjadi jongkong dan dihantar melalui laut ke Eropah. Tetapi apa yang masih ada memberikan gambaran mengenai budaya dan keahlian yang kaya dari penduduk asli Costa Rica. Muzium Emas berkongsi ruang dengan koleksi numismatik, di mana anda dapat melihat duit syiling negeri ini dari abad ke-15. Menariknya, di sebalik nilai koleksi yang sangat besar, bangunan muzium sepanjang sejarah keberadaannya tidak pernah diserang atau cuba dirompak.

Mata Air Panas

Peringkat tarikan: 4.7

Mata Air Panas

Mata air panas yang paling terkenal di Kosta Rika terletak di resort Tabacon, 13 kilometer dari bandar La Fortuna. Terdapat tujuh kolam termal besar dan banyak mandi kecil, serta lata air terjun miniatur. Kolam air panas dikelilingi oleh taman tropika yang rimbun, diawasi oleh Tabacon Grand Spa yang berdekatan. Mata air termal dipanaskan kerana aktiviti gunung berapi, suhu di dalamnya berkisar antara 40 hingga 25 darjah. Mereka berhutang keberadaan mereka terutama di gunung berapi Arenal. Air mengandungi mineral terlarut yang dicuci dari batu bawah tanah dan zarah magma. Mata air Tabakon kekurangan bau hidrogen sulfida yang tajam, yang merupakan ciri banyak mata air panas yang lain.

Tamarindo

Peringkat tarikan: 4.7

Tamarindo

Desa Tamarindo terletak di wilayah Guanacaste, di Semenanjung Nicoya. Tempat ini, yang pernah menjadi perkampungan nelayan yang sederhana, kini sangat terkenal dengan pelancongan ekopel dan peselancar. Pantai berpasir Tamarindo memiliki jalan masuk yang lembut ke air dan sangat sesuai untuk perenang dan peselancar yang tidak berpengalaman. Terdapat tempat dengan arus aktif dan ombak besar, serta kawasan yang lebih tenang. Ekstremis lebih suka menaiki kapal di sepanjang tebing Pico Pequeno atau berhampiran muara Sungai El Estero. Pada bulan-bulan musim sejuk, ketinggian gelombang yang sedikit di lepas pantai dapat mencapai empat meter. Untuk pemula, ada sekolah luncur di sini, dan ada juga tempat sewa untuk pelbagai peralatan air.

Bagi mereka yang tidak berminat untuk menaklukkan ombak, Tamarindo mempunyai sebilangan besar jenis rekreasi dan hiburan lain. Pelancong ditawarkan menyelam, memancing sukan, menunggang kuda, dan lawatan mendaki melalui hutan lebat dan eksotik yang mengelilingi garis pantai. Seperti mana-mana tujuan surfer, resort ini terkenal dengan kehidupan malamnya yang meriah.

Teluk Drake

Peringkat tarikan: 4.6

Teluk Drake

Drake Bay terletak di Semenanjung Osa. Ini adalah salah satu tempat yang paling indah, tenang dan terpencil di Kosta Rika, surga tropika yang sebenarnya dikelilingi oleh alam semula jadi. Di pantai di sekitar teluk terdapat pantai berpasir yang panjang, sedikit lebih jauh dari mereka terdapat hotel kecil dan rumah tumpangan yang selesa. Tempat ini mendapat namanya sebagai penghormatan kepada perompak terkenal Francis Drake, yang berkunjung ke sini pada abad ke-16. Legenda mengatakan bahawa dia menyembunyikan sejumlah kekayaannya yang tidak terhitung dari orang Sepanyol di suatu tempat berhampiran.

Drake Bay sangat sesuai untuk percutian pantai dan menyelam – terdapat seluruh rangkaian gua bawah laut. Kawasan teluk merangkumi Taman Negara Corcovado, yang dibezakan oleh kepelbagaian biologi. Taman ini didiami oleh banyak spesies burung dan haiwan yang jarang berlaku, yang kebanyakannya hanya terdapat di bahagian dunia ini.

Taman Negara Las Baulas

Peringkat tarikan: 4.5

Taman Negara Las Baulas

Las Baulas terkenal sebagai salah satu tempat bersarang terbesar untuk penyu kulit di pantai Pasifik. Taman ini terletak berhampiran perbatasan dengan Nikaragua, di provinsi Guanacaste, wilayahnya sekitar 220 kilometer persegi. Sebelumnya, kura-kura laut dijumpai di sini dalam ribuan, tetapi kerana popularitasnya daging dan telurnya, haiwan itu hampir dimusnahkan. Hanya setelah penubuhan Taman Laut Nasional dan pengambilan penyu kulit di bawah perlindungan yang meningkat, penduduk Pasifik mereka mulai pulih secara beransur-ansur. Pada zaman kita, jumlah spesies ini adalah kira-kira dua setengah ribu individu.

Penyu Leatherback hanya datang ke darat sepanjang tempoh bertelur, dan oleh itu anda dapat melihatnya dari bulan November hingga April. Haiwan cantik ini terkenal dengan kelambatan mereka ketika bergerak di darat dan saiznya sangat besar – beberapa daripadanya boleh mencapai panjang dua meter dan berat lebih dari 500 kilogram. Lawatan di taman dilakukan secara eksklusif dengan panduan untuk meminimumkan kesan pelancong terhadap ekosistem.

Katedral San Jose

Peringkat tarikan: 4.4

Katedral San Jose

Katedral adalah salah satu tarikan utama ibu kota Kosta Rika. Ia berdiri di bahagian tengah kota dan merupakan bangunan yang sederhana, tetapi pada masa yang sama megah, menggabungkan dua gaya sekaligus dalam bentuk seni bina: neoklasikisme dan barok. Katedral ini dibina pada tahun 1860, sebelum itu terdapat gereja Katolik kecil di tempatnya. Pada tahun 1871, bangunan itu mengalami kerusakan serius setelah gempa bumi dan harus dibangun kembali. Pembinaan semula yang lain berlaku 20 tahun kemudian, untuk menghormati lawatan ke kota San Jose oleh Paus.

Pintu masuk kuil dihiasi dengan banyak tiang, ruang dalaman memukau dengan kekayaan tingkap kaca berwarna. Di mezbah utama anda dapat melihat patung kuno Kristus, yang terbuat dari kayu. Katedral ini terbuka untuk semua pengunjung; sebilangan besar pelancong mengunjunginya setiap hari. Misa Agama diadakan tiga kali sehari, dalam bahasa Inggeris dan Sepanyol.

Pulau Cocos

Peringkat tarikan: 4.4

Pulau Cocos

Pulau Cocos adalah pulau yang tidak berpenghuni terbesar di Lautan Pasifik. Luasnya 24 kilometer persegi, terletak 600 kilometer ke barat Kosta Rika. Lanskap tropika yang indah dan fauna yang kaya di pulau ini menjadikannya destinasi pelancongan yang menarik. Walaupun tidak dapat diakses (anda boleh sampai di sana hanya dari pelabuhan Puntarenas), lebih dari 1,100 orang datang ke sini setiap tahun untuk lawatan. Ekosistem unik pulau ini adalah rumah bagi banyak spesies tumbuhan dan serangga endemik. Tetapi kekayaan utamanya tersembunyi di bawah perairan Cocos: lebih daripada tiga ratus spesies ikan dan sekitar lima ratus spesies molus tinggal di sini. Oleh kerana arus laut, penyelam sering bertemu ikan pari, sotong, hiu Galapagos, ikan lumba-lumba, singa laut dan banyak lagi penduduk dunia bawah laut yang berdekatan dengan pulau itu.

Beberapa legenda dikaitkan dengan Pulau Cocos, disatukan dengan tema harta karun yang dikatakan disembunyikan di sini oleh lanun. Pemburu harta karun telah melakukan sekurang-kurangnya 500 ekspedisi sepanjang sejarah, tetapi tidak ada yang berjaya. Namun, kisah indah tentang harta karun yang terkubur di sebuah pulau gurun menjadi asas salah satu novel pengembaraan yang paling popular – Treasure Island, yang ditulis oleh penulis Scotland Robert Louis Stevenson. Sebagai tambahan, Pulau Cocos menjadi inspirasi bagi Isla Nubar, lokasi utama buku “Jurassic Park” karya Michael Crichton, yang kemudian difilmkan untuk siri blockbuster.

Air terjun La Fortuna

Peringkat tarikan: 4.4

Air terjun La Fortuna

Air terjun La Fortuna terletak di Taman Negara Arenal, berhampiran gunung berapi dengan nama yang sama. Perairannya berasal dari Sungai Tenorio dan memecah tebing, dari ketinggian 75 meter, jatuh ke tasik zamrud yang indah. Air terjun ini dikelilingi oleh pohon-pohon tropis dan tumbuh-tumbuhan, serta batu-batu besar. Di bahagian paling atas, terdapat dek pemerhatian, dari mana pengunjung berpeluang untuk mengagumi air terjun dan sekitarnya. Juga, banyak pelancong tidak melepaskan peluang untuk berenang di tasik yang jernih dan sejuk di kaki La Fortuna.

Pulau Tortuga

Peringkat tarikan: 4.3

Pulau Tortuga

Pulau kepunyaan Costa Rica, yang terletak di Caribbean, ia meliputi kawasan seluas 180 kilometer persegi. Walaupun tidak ada hotel dan infrastruktur yang dibangun di atasnya, Tortuga tetap menarik sebilangan besar pelancong. Salah satu sebab utama terletak pada masa lalunya. Pada abad ke-16, pulau ini berfungsi selama bertahun-tahun sebagai tempat perlindungan bagi tukang kayu Sepanyol, dan hingga hari ini terdapat banyak legenda yang berkaitan dengan lanun pulau itu di kalangan penduduk tempatan. Juga Tortuga sangat sesuai untuk percutian pantai.

Perairan di sekitar pulau adalah syurga sebenar bagi penyelam. Lumba-lumba, belut moray, gurita dan penyu laut gergasi dapat dilihat di kedalaman air. Beberapa kapal tenggelam terletak di dasar laut berhampiran Tortuga. Mereka yang ingin mengagumi keindahan dunia bawah laut tanpa peralatan skuba ditawarkan lawatan dengan kapal dengan dasar telus.

Bola batu Kosta Rika

Peringkat tarikan: 4.2

Bola batu Kosta Rika

Bola batu adalah salah satu pemandangan paling luar biasa dan misteri di Kosta Rika. Pada mulanya, sfera ini ditemui pada awal abad ke-20 ketika membersihkan kawasan tersebut untuk kebun pisang. Dengan mempercayai legenda penduduk tempatan bahawa emas tersembunyi di dalam bola, para pekerja membelahnya menjadi kepingan atau meletupkannya dengan dinamit. Pada akhirnya, usaha pihak berkuasa tempatan berjaya menghentikan tindakan vandalisme tersebut.

Bola batu dapat dilihat di beberapa tempat di Pulau Caño, Semenanjung Nicoya, atau di dekat muara Sungai Dikvis. Beberapa bidang disimpan di muzium di Costa Rica dan sekitarnya. Ukurannya berbeza-beza: dari diameter beberapa sentimeter hingga dua meter, berat terbesar 16 ton. Para saintis yang menyiasat bola misteri tidak dapat mencapai kata sepakat mengenai usia atau asal usul mereka. Teori bahawa sfera seperti itu dapat muncul secara semula jadi akibat pengaruh kekuatan semula jadi nampaknya tidak mungkin. Sebaliknya, untuk membuatnya, penduduk asli yang hidup beribu-ribu tahun yang lalu tidak hanya memerlukan alat khas, tetapi juga pengetahuan yang luas dalam bidang pemprosesan batu. Bukan tanpa teori yang berkaitan dengan peradaban yang sangat maju yang hilang. Bagaimanapun, orang masih harus menyelesaikan teka-teki bola batu.

Taman Negara Monteverde

Peringkat tarikan: 4.2

Taman Negara Monteverde

Hutan Monteverde Park menempatkan lebih dari seratus spesies mamalia, sekitar 400 spesies burung, ribuan spesies serangga dan hingga 2500 spesies tumbuhan. Kawasan simpanan biologi ini menarik sebilangan besar pencinta hidupan liar. Semasa berjalan di taman, anda boleh mengagumi spesies anggrek yang jarang berlaku, dan jika anda bernasib baik, temui juga simbol Amerika Latin – burung quetzal, yang dianggap suci oleh orang Maya dan Aztec. Quetzal luar biasa bukan hanya karena penampilannya yang cerah, tetapi juga untuk cinta kebebasannya yang luar biasa: semua percubaan untuk menahannya dalam tahanan berakhir dengan kegagalan, setelah menangkap burung dengan cepat mati.

Ramai pelancong lebih suka melihat keindahan Monteverde dari atas. Untuk tujuan ini, jambatan gantung telah diletakkan di taman, dan lawatan ke kanopi juga ditawarkan. Yang terakhir ini mewakili pergerakan sepanjang kabel logam, membentang hingga 40 meter di atas tanah, dengan bantuan peralatan keselamatan.

Guayabo

Peringkat tarikan: 4.1

Guayabo

Tapak arkeologi yang paling penting di Costa Rica terletak di lereng selatan gunung berapi Turrialba. Petempatan India yang hilang dibina lebih dari dua ribu tahun yang lalu, dan pada tahun 800 Masihi ia berfungsi sebagai pusat politik dan budaya utama suku tersebut. Dalam tempoh kemakmuran, penduduk Guayabo mencapai 20 ribu orang. Atas sebab-sebab yang tidak diketahui, penduduk meninggalkan bandar ini pada awal abad ke-15.

Penggalian arkeologi telah menunjukkan infrastruktur bandar yang maju, termasuk jalan berturap batu, rumah dengan dinding batu, petroglif, artifak dengan tulisan yang unik, serta patung kultus yang menggambarkan dewa jaguar dan dewa buaya. Yang menarik perhatian adalah sistem saluran air, yang masih bertahan hingga kini. Banyak barang-barang yang terbuat dari logam berharga juga dijumpai, barang-barang itu dapat dilihat di Muzium Nasional San Jose.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen