15 lada rumah hijau terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Di antara sayur-sayuran, lada sangat digemari dan disukai oleh banyak orang. Mereka sedap dan sihat (kaya dengan vitamin C). Mereka juga mengandungi capsaicin (alkaloid). Dengan kepekatannya, lada manis dan panas (pahit) dibezakan. Sebilangan besar dari mereka merasa hebat di rumah hijau dan senang dengan hasil yang tinggi.

Tetapi jika pilihan penanaman seperti itu dipilih, maka untuk menjaga semua kelebihan lada, penting untuk mengamati teknik agroteknik dengan ketat. Pakar kami telah meneliti dan menentukan jenis lada manis dan panas terbaik yang sesuai untuk penanaman rumah hijau. Penternak telah bekerja keras untuk meningkatkan ciri-ciri mereka.

Penilaian jenis lada terbaik untuk rumah hijau

Pencalonan sebuah tempat lada gred penilaian
Lada manis terbaik untuk rumah hijau 1 Atlant 5.0
2 Keajaiban oren 4.9
3 Kardinal 4.8
4 Kegemaran Aprikot 4.7
5 Agapovsky 4.6
6 Ayah besar 4.5
7 Kokatoo 4.4
8 Denis 4.3
9 Gemini 4.2
10 Khalifah 4.1
Jenis lada panas terbaik untuk rumah hijau 1 Kelimpahan berganda 5.0
2 Gajah India 4.9
3 Kuning Hungary 4.8
4 Filius biru 4.7
5 Keajaiban kecil 4.6

Lada manis terbaik untuk rumah hijau

Paprika yang ditanam di rumah hijau boleh dituai walaupun di kawasan sejuk. Lada sangat sensitif terhadap kekurangan kelembapan. Pilihan terbaik adalah dengan kerap menyiram tanaman secara kecil-kecilan. Agar lada tumbuh dengan baik di rumah hijau, perlu menanam tanah dengan betul dan merawat tanaman.

Atlant

Penilaian: 5.0

KEHADIRAN

Tempat pertama dalam ranking ditempati oleh lada manis hibrid – Atlant. Ia masak lebih awal – musim penanamannya berlangsung selama 70-75 hari. Tinggi tanaman biasanya 80 cm. Rumah hijau filem rendah dapat menampungnya dengan mudah. Belukar tidak merebak dan kelihatan kemas.

Buah Atlanta sangat besar, dindingnya tebal (9-11 mm). Panjang lada mencapai 22 cm. Rasanya sangat manis dengan pulpa berair. Apabila masak sepenuhnya, lada bertukar menjadi merah terang. Setiap biji lada rata-rata beratnya sekitar 150 g. Bentuknya, memanjang, menyerupai kerucut.

Pencinta Atlanta dalam ulasan menyatakan bahawa rasa sayur-sayuran sangat baik. Mereka berair dan harum. Mereka dimakan segar atau dalam tin. Pakar kami memasukkan kacukan ini dalam penilaian kerana ia membawa banyak tanaman, enak dan pada masa yang sama cukup tahan terhadap penyakit virus pada malam.

Kelebihan

  • banyak tanaman dituai;
  • semak padat;
  • lada sedap, besar;
  • daya tahan yang baik terhadap penyakit utama.

keburukan

  • tidak semua penduduk musim panas berjaya menanam buah-buahan yang besar.

Keajaiban oren

Penilaian: 4.9

MIRACLE ORANGE

Varieti Belanda hibrid – Orange Miracle berada di tempat kedua dalam ranking. Selalunya memerlukan masa 95-110 hari antara percambahan biji dan permulaan kematangan teknikal. Belukar tumbuh dengan padat, mereka mencapai ketinggian 1 m. Sekiranya tanaman ditanam di bawah penutup filem, mungkin untuk mengumpulkan hingga 10 kg lada dari 1 m².

Sayuran mempunyai bentuk kuboid, mereka melihat ke bawah. Berat setiap biji lada mencapai 200-250g. Daging mereka lembut, ketebalan dinding adalah 5-8 mm. Apabila masak sepenuhnya, lada bertukar menjadi oren cerah. Sehingga 8-10 biji lada masak pada satu belukar. Dan pada beberapa dan 12 keping. Pelbagai ini sesuai untuk penggunaan segar atau pengetinan.

Tukang kebun dalam ulasan memuji Orange Miracle kerana lada ini sangat enak, wangi dan cantik. Varieti ini pantas muncul dalam peringkat yang terbaik, kerana memiliki kualiti pengguna dan komersial yang tinggi, dan juga tahan terhadap penyakit virus pada malam. Anak benih berakar dengan baik selepas menanam.

Kelebihan

  • lada manis, berair;
  • pematangan awal;
  • sejumlah besar penuaian;
  • dalam tin;
  • tidak takut dengan perosak atau penyakit virus.

keburukan

  • tidak semua lada sama bentuknya.

Kardinal

Penilaian: 4.8

KADINAL

Kedudukan peringkat ketiga diberikan kepada pelbagai jenis Cardinal yang menarik. Ini adalah kacukan Belanda yang sangat awal. Selepas percambahan, memakan masa lebih kurang 90 hari untuk sayur-sayuran pertama matang. Belukar tidak tumbuh kecil – hingga 1 m, oleh itu, untuk pertumbuhan yang selesa, ia memerlukan rumah hijau yang lebih tinggi. Lada itu terkulai.

Semua sayur-sayuran cukup besar, berbentuk kuboid, dengan ukuran yang hampir sama. Setiap lada mempunyai berat kira-kira 120 g. Bahagian atas sayur cekung, bahagian batang yang menghubungkan buah dengan tanaman lemah. Ketebalan dinding purata ialah 5 mm. Permukaan lada halus, berkilat. Pada masa kematangan teknikal, lada berwarna ungu, dan lama kelamaan, akhirnya matang, mereka berubah menjadi merah. Kardinal mempunyai rasa yang baik.

Pencinta Kardinal memujinya dalam ulasan mereka kerana penampilan lada yang indah. Pakar kami memasukkannya ke dalam peringkat yang terbaik, kerana ia menghasilkan secara konsisten dan menentang virus tumbuhan dengan baik. Dan warna buah yang eksotik, jika dikeluarkan dari belukar dalam masa dan dimakan dalam masa terdekat, tidak akan meninggalkan siapa pun acuh tak acuh.

Kelebihan

  • kesuburan;
  • warna ungu asli;
  • penentangan terhadap virus tumbuhan.

keburukan

  • keterubahan perubahan warna.

Kegemaran Aprikot

Penilaian: 4.7

FAKTA APRIKOT

Lada Aprikot kegemaran, yang matang sangat awal, berada di kedudukan keempat. Tumbuhan ini tumbuh hingga 50 cm dan kelihatan sangat padat. Varieti ini mudah ditanam di rumah hijau dan di luar rumah, tetapi tidak suka keruh yang berterusan.

Lada tirus. Mereka licin dan berkilat. Ketebalan dinding mereka 7 mm. Setiap biji lada berat sekitar 150 g. Pada masa kematangan teknikal, lada mempunyai warna hijau muda, dan pada saat pematangan terakhir mereka berubah menjadi oren terang. Rasanya tidak terlalu manis, tetapi juga tanpa kepahitan. Ia sangat sesuai secara organik dengan pelbagai hidangan.

Tukang kebun dalam ulasan menyatakan bahawa mungkin mengeluarkan 18-20 biji lada dari satu belukar. Kegemaran aprikot tidak memerlukan penjagaan yang teliti. Varietas ini berada di antara yang terbaik kerana ketahanan penyakit yang baik dan hasil yang tinggi. Sayuran berbau harum, enak dan kelihatan cantik.

Kelebihan

  • masak dengan cepat;
  • produktiviti tinggi;
  • rasa sedap;
  • praktikal tidak jatuh sakit.

keburukan

  • memerlukan pencahayaan berterusan.

Agapovsky

Penilaian: 4.6

AGAPOVSKY

Yang kelima dalam ranking adalah varieti lada Agapovsky. Dari saat turun dari kapal terbang hingga permulaan kematangan teknikal, rata-rata 4 bulan berlalu. Ketinggian semak mencapai 60-80 cm, tumbuh sangat padat. Batangnya ditutup dengan daun hijau yang agak besar. Lokasi lada di tanaman terkulai.

Sayuran berongga besar menyerupai prisma. Mereka cukup berat (masing-masing berat 120 g), dan dindingnya setebal 7 mm. Rasa mereka segar, manis. Lada wangi dan berair. Setelah mencapai kematangan teknikal, Agapovsky menjadi hijau tua, dan pada masa kematangan biologi, warnanya berubah menjadi merah terang.

Ulasan pelbagai Agapovsky kebanyakan positif. Tetapi tukang kebun memperhatikan bahawa lada ini sedikit dipengaruhi oleh reput buah ujung yang jauh, tetapi cukup tahan terhadap virus mosaik tembakau. Pakar kami memutuskan untuk memasukkan varietas Agapovsky dalam penilaian, kerana lada mempunyai ciri rasa yang baik dan aroma yang kuat.

Kelebihan

  • aromatik, lada lazat;
  • dari 1 m² adalah mungkin untuk mengumpulkan hingga 10 kg;
  • tahan terhadap banyak penyakit;
  • boleh digunakan dengan cara yang berbeza.

keburukan

  • terdedah kepada kelaparan kalsium di hujung distal janin.

Ayah besar

Penilaian: 4.5

PAPA BESAR

Kedudukan peringkat keenam masuk ke Big Papa yang sudah matang. Lada ini tumbuh dengan baik di rumah hijau. Dari saat turun ke tahap kematangan teknikal, 105-120 hari berlalu. Belukar ayah besar mencapai ketinggian 40-50 cm. Terdapat banyak daun hijau besar di batangnya. Bunga Big Dad berwarna biru cantik. Hingga 30 biji lada terbentuk pada satu belukar.

Warna sayuran boleh berwarna ungu tua atau ceri gelap, dan di dalamnya berwarna putih. Lada berbentuk kerucut, berat rata-rata mereka adalah 90-120 g, dan ketebalan dindingnya 5-7 mm. Tidak ada kepahitan dalam rasa. Big Daddy bagus untuk penggunaan segar, tetapi juga bagus untuk pemeliharaan.

Penduduk musim panas memuji pelbagai jenis ini kerana warna dan hasilnya yang luar biasa. Sehingga 20 biji lada boleh dikeluarkan dari satu belukar. Big Daddy layak masuk peringkat, karena dia memiliki semak pendek dan rapi, hasil yang stabil dan daya tahan yang baik terhadap berbagai penyakit.

Kelebihan

  • semak rendah, kelihatan padat;
  • mekar yang indah;
  • warna yang tidak biasa;
  • rasa lada pada ketinggian;
  • lebih jarang.

keburukan

  • selepas pemindahan, bermasalah untuk berakar.

Kokatoo

Penilaian: 4.4

COCKATOO

Pelbagai kacukan Kakadu menduduki tempat ketujuh dalam ranking. Setelah percambahan biji benih dan sebelum bermulanya kematangan teknikal, rata-rata 110-120 hari berlalu. Ia ditanam di rumah hijau dari pelbagai bahan. Belukar kakatua boleh tumbuh hingga 150 cm tinggi. Mereka merebak, ditutup dengan sebilangan besar daun.

Bentuk lada memanjang, berbentuk silinder. Mereka terkulai, sedikit melengkung. Kepelbagaian ini berbeza dari yang lain dalam panjang buah – 25-30 cm. Coklat berdinding tebal (ketebalan dinding – 6-8 mm). Setiap biji lada berat hingga setengah kilogram. Sayurannya berdaging, berair, beraroma dan sangat sedap.

Penanam sayur memberikan maklum balas positif mengenai Cockatoo. Saiz lada dan ciri rasa mereka sangat baik. Pakar kami menilai varieti ini kerana mempunyai buah yang besar dan berdaging. Mereka bukan sahaja kelihatan cantik, tetapi juga memukau dengan rasa selera mereka. Lada Kakadu juga baik dalam salad dan kalengan.

Kelebihan

  • buah-buahan yang besar dan berair;
  • bentuk asal;
  • kemudahan pengangkutan dan pematangan tanaman yang dituai dengan baik;
  • jarang terkena penyakit.

keburukan

  • memerlukan penyiraman dan penyusuan secara berkala;
  • semak mesti diikat.

Denis

Penilaian: 4.3

DENIS

Tempat kelapan dalam penilaian diberikan kepada varieti hibrida Denis yang sudah matang. Tempoh dari percambahan hingga kematangan teknikal adalah 80 hingga 90 hari. Denis ditanam di rumah hijau (filem / kaca) atau di tanah bebas. Ketinggian semak dari varieti ini mencapai 60-70 cm. Sekiranya Denis tumbuh di rumah hijau, maka 6-7 buah dikeluarkan dari satu belukar.

Lada agak besar dengan warna merah yang kaya. Berat masing-masing 400 g, dan ketebalan dindingnya 9 mm. Buburnya berair, manis, tidak pahit dan mempunyai aroma yang kaya. Sayuran disimpan dengan baik dan boleh menunggu beberapa bulan di bilik bawah tanah atau peti sejuk yang sejuk, secara beransur-ansur masak.

Pencinta Varieti Denis dalam ulasan menyatakan bahawa mereka menyukai hasil yang tinggi dan mudah dibawa. Suri rumah terutamanya suka memasak lecho darinya. Pakar kami, dengan meletakkan varietas ini dalam peringkat terbaik, menarik perhatian terhadap ketahanannya yang baik terhadap penyakit dan ciri rasa lada.

Kelebihan

  • masak lebih awal;
  • produktiviti tinggi;
  • lada berair dan tegas;
  • ketahanan penyakit yang baik;
  • tidak merosot untuk masa yang lama selepas pengumpulan.

keburukan

  • semakin banyak buah, semakin kecil.

Gemini

Penilaian: 4.2

JEMINI

Gemini kacukan Belanda berada di kedudukan kesembilan. Setelah menyemai benih dan sebelum bermulanya kematangan teknikal, hanya sekitar 80 hari berlalu. Belukar tumbuh dengan padat, tingginya 60 cm. Mahkota mereka merebak, daunnya berkerut, hijau tua. Pematangan tanaman berlaku secara damai.

Lada Gemini memanjang, kuboid. Dinding mereka setebal 8 mm, di dalamnya dibahagikan kepada 4 ruang dan mengandungi banyak biji. Pada masa kematangan teknikal, lada berwarna hijau, dan ketika akhirnya masak, mereka mempunyai warna kuning yang kaya. Sehingga 5-7 buah masak di setiap belukar. Pulpa mempunyai sedikit kepahitan dan ditutup dengan kulit yang nipis.

Tukang kebun dalam ulasan memuji varieti ini kerana daya tahannya yang tinggi terhadap penyakit virus. Lada ini juga bertolak ansur dengan kekeringan dengan baik dan tidak takut akan perubahan suhu secara tiba-tiba. Varietas Gemini berada di peringkat kerana tidak bersahaja dalam penanaman dan penggunaan universal. Selain itu, penampilannya menarik dan mempunyai rasa yang sangat baik.

Kelebihan

  • kekompakan semak;
  • masak lebih awal;
  • penampilan;
  • ciri rasa;
  • tidak bersahaja;
  • tahan terhadap penyakit utama.

keburukan

  • pewarnaan buah-buahan jangka panjang;
  • kerapuhan pucuk.

Khalifah

Penilaian: 4.1

KHALIF

Ragam lada manis Khalifa menutup penarafan. Penternak Jepun mengusahakannya. Belukar kelihatan padat. Mereka mempunyai banyak daun nipis hijau gelap. Ketinggian semak tidak melebihi 60-90 cm. Setelah menanam, penuaian dapat dilakukan dalam 95 hari.

Bentuk lada adalah kubik. Warna mereka bervariasi: dari putih susu hingga merah gelap. Mereka dicirikan oleh jus yang tinggi dan ketumpatan pulpa. Ketebalan dinding adalah 7-9 mm, dan daging itu sendiri ditutup dengan kulit nipis. Tidak ada kepahitan dalam rasa.

Dalam ulasan mereka, tukang kebun mencatat bahawa varieti ini membawa banyak hasil panen. Dia disukai kerana ukuran dan berat lada, yang dapat disesuaikan untuk manipulasi kuliner. Pakar kami memasukkannya dalam penilaian kerana mempunyai persembahan yang baik dan rasa sempurna.

Kelebihan

  • penampilan yang menarik;
  • kekurangan kepahitan dalam rasa;
  • produktiviti tinggi;
  • pengangkutan yang baik;
  • simpanan jangka panjang.

keburukan

  • menuntut dari segi penjagaan.

Jenis lada panas terbaik untuk rumah hijau

Lada panas juga mempunyai sebilangan besar varietas (hingga 3000). Sebilangan daripadanya berjaya ditanam dalam keadaan rumah hijau.

Kelimpahan berganda

Penilaian: 5.0

KEDUDUKAN BERGANDA

Tempat pertama dalam ranking ditempati oleh variasi Double Abundance. Ia dihargai kerana hasilnya yang tinggi. Ia tumbuh dengan baik baik dalam keadaan rumah hijau dan di tanah bebas. Ketinggian semak tidak melebihi 50-80 cm. Sehingga 12 semak dapat ditanam pada satu meter persegi. Pelbagai ini masak lebih awal. Hasil dari satu belukar setiap musim adalah hingga 40 lada.

Buah Kesuburan Ganda mempunyai bentuk proboscis, buahnya berdinding tebal dan berwarna merah terang. Sekiranya lada ini dikeringkan, mungkin disimpan selama beberapa musim. Berat, setiap biji lada tidak melebihi 80 g. Kelimpahan Berganda mempunyai rasa yang tajam. Ia dimakan segar atau dalam tin.

Dalam ulasan tersebut, para pekebun memperhatikan bahawa lada ini sesuai dengan namanya. Dia benar-benar berganda. Pakar kami memasukkannya ke dalam penilaian kerana sangat tahan terhadap virus dan antraktosa, ia tahan suhu tinggi dengan sempurna. Buahnya agak pedas dan sesuai dengan kebanyakan pengguna.

Kelebihan

  • buah-buahan besar;
  • berbuah dengan banyak;
  • daya tahan penyakit yang baik.

keburukan

  • mengepung lada manis berdekatan.

Gajah India

Penilaian: 4.9

GELOMBANG INDIA

Kedudukan kedua dalam penarafan diberikan kepada pelbagai Gajah India. Lebar tumbuh tinggi (hingga 2 m), merebak. Mereka tidak memerlukan garter. Batangnya ditutup dengan daun yang sedikit berkerut. Rumah hijau atau tanah terbuka juga sesuai untuk menanamnya. Tetapi dalam kes pertama, sayur-sayuran berbuah dengan lebih baik.

Tahap masak lada gajah India adalah rata-rata. Biasanya buah masak pertama dituai setelah 120-130 hari. Sehingga 3-3,5 kg lada panas dapat dikeluarkan dari 1 m². Bentuknya adalah proboscis. Mereka terkulai, kelihatan berkilau. Warna mereka kaya merah. Jisim satu lada adalah 25–35 g. Mereka mempunyai aroma yang kuat dan rasa pedas, sederhana tajam.

Tukang kebun menyukai pelbagai ini dan mereka memujinya dalam ulasan mereka. Lada gajah India sangat bagus untuk membuat ramuan dan rempah, pengetinan atau menambah salad. Dia layak berada di peringkat yang terbaik, karena dia berprestasi tinggi dan tidak berubah-ubah. Dan rasanya pedas, separa tajam.

Kelebihan

  • kilang padat;
  • rasanya pedas secara sederhana;
  • aroma kuat;
  • lada serba boleh.

keburukan

  • memerlukan penyiraman dan penyusuan secara berkala.

Kuning Hungary

Penilaian: 4.8

KUNING HUNGARIAN

Varieti kuning Hungary berada di kedudukan ketiga. Lada ini matang lebih awal dan juga tahan sejuk. Selalunya, rumah hijau filem digunakan untuk penanamannya. Belukar kuning Hungary sangat padat. Ketinggian mereka tidak melebihi setengah meter. Diperlukan sekitar 85-90 hari dari percambahan biji hingga kemampuan menuai buah pertama.

Lada itu sempit, berbentuk kerucut, halus dan berkilat. Pada masa kematangan teknikal, mereka berwarna kuning terang, dan dengan permulaan kematangan biologi, mereka berubah menjadi merah. Setiap lada beratnya sekitar 40-60 g dan mempunyai ketebalan dinding 4 mm. Secukup rasa, Vegersky kuning pedas. Ini secara organik sesuai dengan pelbagai resipi masakan atau dituai untuk penggunaan masa depan, acar.

Menurut ulasan tukang kebun, menjadi jelas bahawa kelembapan udara dan tanah penting untuk varieti ini. Pakar kami memasukkannya dalam penilaian kerana Kuning Hungaria mempunyai rasa tajam dan tajam. Selain itu, ia kelihatan sangat terang – warna kuning lada. Walaupun tanaman ini termofilik, tahan sejuk dan praktikal tidak jatuh sakit.

Kelebihan

  • lada kuning terang pada masa kematangan teknikal;
  • rasa pedas;
  • ketahanan terhadap suhu rendah.

keburukan

  • menuntut kelembapan.

Filius biru

Penilaian: 4.7

FILI BIRU

Lada Amerika hiasan Filius biru berada di tempat keempat dalam ranking. Belukar tanaman ini sangat padat. Mereka hanya tumbuh hingga 20-45 cm. Batangnya ditutup dengan sebilangan besar daun hijau tua dengan warna kebiruan. Varieti ini bukan hibrid, diserbuk silang.

Pada mulanya, lada berwarna hijau, dan ketika matang, warnanya secara beransur-ansur berubah. Buah-buahan melalui tahap ungu, kemudian kuning dan akhirnya merah. Setiap tanaman secara serentak mengandungi lada dengan pelbagai tahap kematangan, sehingga semak kelihatan sangat menarik. Tanpa mencapai kematangan penuh, sayur-sayuran menjadi panas, tetapi lama-kelamaan, rasanya menjadi lebih lembut.

Menurut ulasan tukang kebun, keindahan varieti ini sangat dikagumi. Juga, para pencinta lada seperti itu menyatakan bahawa biru Filius kehilangan keperitannya ketika ia matang dan menjadi lebih manis. Ini menjadikannya sangat berbeza dengan jenis cabai lain. Filius biru pantas muncul dalam peringkat terbaik, kerana memberikan hasil panen yang besar, menyenangkan mata dan tahan terhadap penyakit.

Kelebihan

  • berbuah berterusan sehingga 6 bulan setahun;
  • pewarnaan asal;
  • memperoleh rasa ringan ketika masak.

keburukan

  • memerlukan sejumlah besar baja fosforus-kalium.

Keajaiban kecil

Penilaian: 4.6

MIRACLE KECIL

Pelbagai lada panas Belanda Little Miracle mendapat tempat kelima dalam penarafan. Belukarnya sangat padat. Mereka sangat rendah – tingginya tidak melebihi 20-30 cm. Jika Little Miracle ditanam di rumah hijau, maka semak dapat hidup di satu tempat sehingga 5 tahun.

Lada kelihatan seperti lilin. Mereka kecil (panjang hingga 3 cm dan berat hingga 5 g), bentuknya berbentuk kerucut tumpul, dindingnya tebal. Sehingga 50 buah boleh diikat pada satu semak. Ketika mereka masak, biji lada dapat berubah warna secara beransur-ansur. Buah krem, ungu, oren dan merah boleh digantung pada satu semak pada masa yang sama.

Tukang kebun mencatat dalam ulasan mereka bahawa Little Miracle menjadi hiasan sebenar rumah hijau atau tingkap. Lada ini digunakan secara aktif dalam masakan atau pemeliharaan, serta dalam perubatan rakyat untuk penyediaan alkohol alkohol. Dengan kepatuhan yang betul terhadap teknologi pertanian, tanaman itu secara praktikal tidak jatuh sakit.

Kelebihan

  • hiasan;
  • rasa terbakar yang menyakitkan;
  • kematangan awal.

keburukan

  • mungkin mengalami acuan kelabu, hama labah-labah, atau kutu daun.

Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen