15 jenis thuja terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Thuja adalah tumbuhan tahan fros yang sentiasa hijau. Ini boleh menjadi semak atau pohon hiasan kecil, mencapai ketinggian rata-rata 3,5 m. Thuja cukup bersahaja dan tidak memerlukan perawatan khas. Warna jarumnya paling sering berwarna hijau, tetapi terdapat varieti dengan warna keemasan, biru atau kuning.

Cabang dan jarum menyerupai sarang labah-labah. Jarum mempunyai susunan menegak. Dalam kebanyakan kes jarum bersisik, tetapi dalam beberapa spesies ia berbentuk jarum. Semasa menanam thuja, perhatikan bahawa tanaman ini takut angin kencang. Pada tahun-tahun pertama selepas penanaman, disarankan untuk menutupnya untuk musim sejuk. Varieti yang berbeza berbeza dalam kekuatan pertumbuhannya, tahap ketahanan terhadap kekeringan atau suhu sejuk, dan kemampuan untuk bertahan dalam keadaan buruk.

Semasa memilih jenis thuja, pertama sekali, perhatian diberikan kepada kesan hiasannya. Semasa menyusun komposisi, ukuran tanaman dewasa dan bentuk mahkota diambil kira. Tuyu digunakan secara aktif bukan hanya dalam reka bentuk landskap luaran, tetapi juga untuk hiasan ruang dalaman. Dalam ulasan ini, kita akan melihat jenis thuja piramidal dan globular terbaik.

Penilaian jenis thuja terbaik

Pencalonan sebuah tempat Kepelbagaian penilaian
Jenis thyramidal terbaik 1 Brabant 5.0
2 Sunkist 4.9
3 Smaragd Emas 4.8
4 Columna 4.7
5 Fastigiata 4.6
6 Holmstrup 4.5
7 Wagneri 4.4
Varieti thuja sfera terbaik 1 Reingold 5.0
2 Hoseri 4.9
3 Mr boling bola 4.8
4 Teeny Tim 4.7
5 Jam Kecil 4.6
6 Woodwardy 4.5
7 Miriam 4.4
8 Danica 4.3

Jenis thyramidal terbaik

Thuja piramidal termasuk dalam jenis barat pokok malar hijau ini. Dalam keadaan pertumbuhan yang baik, mereka dapat hidup hingga 100 tahun.

Brabant

Penilaian: 5.0

Brabant

Variasi piramid thuja Brabant mampu tumbuh setinggi 3.5-5 meter. Diameter bahagian lebar pokok yang bercabang adalah 1.5 m. Pada thujas yang baru ditanam, mahkota cukup padat, tetapi lama-kelamaan ia menjadi longgar. Setiap tahun tumbuh tinggi 30 cm dan lebar 10 cm. Pokok seperti ini terasa cukup baik dalam keadaan bandar, di mana ia sering membentuk lindung nilai.

Jarum Thuja Brabant bersisik dengan warna hijau yang berlangsung sepanjang musim sejuk. Varieti ini dicirikan oleh berbunga pada musim bunga, di mana ujungnya kecil (0.8-1.2 cm panjang), panjang, kon berwarna coklat terbentuk. Pada usia muda, disarankan untuk melindungi thuja Brabant untuk musim sejuk, kerana jarumnya masih sangat sensitif terhadap suhu rendah dan matahari musim semi.

Menurut ulasan, variasi Thuja Brabant tumbuh dengan baik baik dalam pencahayaan yang mencukupi dan di tempat teduh cahaya. Tetapi semakin banyak sinar matahari yang diterimanya, mahkota itu semakin hiasan. Tumbuhan ini boleh ditanam di tanah dengan komposisi yang berbeza. Tindak balas dengan baik untuk memotong dan membentuk. Pelbagai thuja ini tidak bertolak ansur dengan pencairan yang berpanjangan dengan turun naik suhu, kerana ini memprovokasi pergerakan awal jus.

Kelebihan

  • pertumbuhan dinamik;
  • membentuk lindung nilai yang indah;
  • memberi tindak balas yang mencukupi untuk memotong dan memotong;
  • mengekalkan warna yang indah sepanjang tahun.

keburukan

  • mungkin mengalami pencairan yang berpanjangan.

Sunkist

Penilaian: 4.9

Sunkist

Thuja Sankist adalah pokok renek berbentuk kerucut yang cukup besar dan mempunyai banyak ranting yang ditanam dengan padat. Ketinggian semak yang matang tidak melebihi 3-4 m. Ia tumbuh agak perlahan dan dalam setahun hanya menambah diameter dan tinggi 5 cm. Thuja ini tumbuh dengan baik di dalam bekas dan sesuai dengan pelbagai reka bentuk landskap.

Jarum pelbagai ini mempunyai warna kuning keemasan yang terang. Semasa mekar, jarum berwarna kuning cerah, dan dengan kedatangan musim sejuk mereka memperoleh warna gangsa. Sekiranya thuja ditanam di kawasan yang cerah, maka warnanya akan setebal mungkin. Dan di tempat teduh, jarum menjadi lebih hijau. Sekiranya Sankist kekurangan kelembapan, maka banyak benih terbentuk di dahan dan pokok renek menjadi kurang menarik.

Dalam ulasan tersebut, para pekebun menyatakan bahawa thuja Sankist bertolak ansur dengan penurunan suhu, angin kencang dan keadaan bandar yang tidak baik. Untuk menjadikan mahkota lebih padat, disarankan menanam tanaman ini di tempat dengan naungan separa cahaya dan kelembapan tanah yang baik. Sankist agak pemilih mengenai tanah.

Kelebihan

  • jarum emas terang yang indah;
  • belukar dewasa bertolak ansur dengan penurunan suhu dengan baik;
  • bertindak balas secara normal terhadap kekeringan dan kelembapan tanah yang berlebihan;
  • tidak pilih-pilih mengenai komposisi tanah.

keburukan

  • kenaikan tinggi tidak pantas.

Smaragd Emas

Penilaian: 4.8

Smaragd Emas

Variasi Thuja Golden Smaragd dibezakan oleh bentuk bahagian atas tanaman yang betul, dekat dengan kerucut. Dimensi thuja ini pada usia 10 tahun adalah tinggi 2.5 m dan lebar 0.7 m. Kadar pertumbuhan tanaman ini rata-rata. Pokok renek kelihatan baik apabila ditanam sendirian. Dan juga Smaragd digunakan secara aktif untuk membuat lindung nilai. Ia boleh dipotong menjadi pelbagai bentuk seni bina. Ini paling baik dilakukan pada awal Mac.

Smaragd mempunyai jarum bersisik dan tebal. Ia menyenangkan untuk disentuh. Ia kekal kuning keemasan sepanjang tahun. Sekiranya anda menggosoknya di tangan anda, maka aroma damar akan muncul. Pada awal mekar, warna jarum hampir dengan oren. Untuk mengekalkan warna keemasan jarum, disarankan menanam varieti ini di tempat teduh separa atau di tempat yang terang.

Pengguna bercakap dengan baik mengenai pelbagai thuja Golden Smaragd. Mereka perhatikan bahawa kilang itu mempunyai kemampuan menyesuaikan diri yang baik. Tumbuhan dewasa tidak takut dengan suhu rendah. Varietas sangat disukai ketika tanah cukup lembap, tetapi pada masa yang sama ia bereaksi buruk terhadap kelembapan yang tersekat, pengeringan tanah yang kuat dan udara kotor. Belukar mentolerir pemotongan kebersihan dengan secukupnya.

Kelebihan

  • jarum kekal kuning keemasan sepanjang tahun;
  • ketahanan musim sejuk yang baik;
  • bertindak balas dengan baik pada potongan rambut;
  • kebolehan menyesuaikan diri yang tinggi.

keburukan

  • kekeringan dan tidak bertolak ansur dengan banyak kelembapan.

Thuja Columna

Penilaian: 4.7

Columna

Pelbagai jenis thuja piramidal, yang merupakan pohon yang agak tinggi. Setiap tahun tumbuh 20 cm. Diameter maksimum mahkota ialah 1.5 m. Padat dan bentuknya agak lebat. Tidak bersahaja, ia digunakan untuk dinding hidup yang tinggi, asas, tanpa geser dari ketinggian 5 hingga 8 meter. Anda boleh menanam pelbagai ini secara berkumpulan atau secara tunggal.

Jarum thuja Columna bersisik. Warnanya berwarna hijau gelap dan ia kekal pada musim sejuk. Jarum bersinar indah di bawah sinar matahari. Dengan cahaya yang cukup, mahkota menjadi lebih tebal dan lebih terang, dan di tempat teduh ia 'botak'. Varieti ini mentolerir prosedur pemangkasan secara normal, yang akan memberikan bentuk yang diinginkan mahkota. Semasa menanam pokok muda, anda perlu memberikan perlindungan berkualiti tinggi untuk musim sejuk agar pucuk tidak mengalami radang dingin dan tidak terbakar pada musim bunga.

Menurut ulasan, Columna menunjukkan ketahanan fros terbaik dari semua jenis thuja kolumnar yang diketahui. Ia tumbuh di tanah dengan komposisi apa pun. Juga, ramai yang kagum dengan kepantasan pokok ini tumbuh ke atas. Pelbagai thuja ini tidak memerlukan pembuahan tambahan, tetapi kekuatan pertumbuhannya akan lebih baik di tanah yang subur dan lembap.

Kelebihan

  • berkembang pesat ke atas;
  • mahkota padat, padat;
  • bertolak ansur dengan pemangkasan secara normal;
  • bertolak ansur dengan fros yang teruk.

keburukan

  • tidak bertolak ansur dengan kekeringan dengan baik.

Thuja Fastigiata

Penilaian: 4.6

Fastigiata

Thuja Fastigiata adalah jenis kolumnar yang sempit. Dari segi bentuknya, pokok ini menyerupai cemara. Tingginya setiap tahun menambah ketinggian kira-kira 30 cm, sehingga dengan cepat mencapai 10 m. Tetapi diameter mahkota tidak melebihi 3 m. Batangnya ditekan rapat ke batang. Mahkota terdiri daripada sebilangan besar cabang. Fastigiata kelihatan baik dalam penanaman tunggal dan kumpulan.

Jarum hijau gelap secara praktikal tidak berubah warna sepanjang musim sejuk. Ia lembut untuk disentuh dan mempunyai bau yang agak kaya. Terdapat kerucut di mahkota, tetapi hampir tidak kelihatan. Fastigiata berfungsi dengan baik di kawasan dengan pencahayaan yang baik atau cahaya separa cahaya. Dia tidak pilih-pilih mengenai komposisi tanah, tetapi lebih suka menjaga agar sentiasa terhidrat dengan baik.

Dalam ulasan, pereka landskap menyatakan bahawa varieti ini mempunyai ketahanan musim sejuk yang tinggi. Kilang ini tidak rosak walaupun pada musim sejuk yang teruk. Sekiranya pokok itu ditanam di kawasan yang rentan terhadap kelembapan yang tersekat, maka diperlukan sistem saliran. Sekiranya tanah sangat kering atau tapaknya terlalu berlorek, maka thuja mungkin akan kehilangan kesan hiasannya.

Kelebihan

  • menyerupai bentuk cemara;
  • jarum yang indah dan tidak dapat dilupakan;
  • bertindak balas dengan baik pada potongan rambut dan potongan;
  • toleransi fros tinggi.

keburukan

  • di tempat teduh, mahkota boleh kehilangan kesan hiasannya.

Holmstrup

Penilaian: 4.5

Holmstrup

Varieti thuja Holmstrup menonjolkan mahkota piramidanya yang sempit. Walaupun pada masa dewasa, tingginya tidak melebihi 2 m. Tetapi pada masa yang sama Holmstrup selalu mengekalkan bentuk kolumnar. Selama setahun, tanaman ini menambah ketinggian 10-20 cm, dan lebar 4-6 cm.Thuja ini kelihatan secara organik jika ditanam sendiri. Ia juga sesuai dengan reka bentuk lindung nilai, lorong rendah atau labirin taman.

Jarum Holmstrup mempunyai warna hijau gelap, yang masih ada sepanjang musim sejuk. Ia lembut dan bersisik pada sentuhan. Tanaman ini, walaupun tanpa pemangkasan formatif, mengekalkan penampilan semula jadi piramid yang semula jadi. Cabang akhir thuja ini disusun secara menegak. Variasi yang tidak berukuran tidak memerlukan kawasan penanaman yang banyak dan tidak menaungi tanaman lain yang tumbuh dengannya.

Holmstrup mempunyai banyak ulasan positif. Varieti ini dianggap sangat mudah ditanam. Mempunyai ketahanan yang tinggi terhadap fros (dapat menahan suhu serendah -35 ° C). Thuja occidentalis Holmstrup terkenal dalam keadaan bandar, bersebelahan dengan lebuh raya atau zon perindustrian. Pelbagai ini tahan lama. Beberapa ahli botani mendakwa bahawa di satu tempat ia dapat hidup hingga 200 tahun.

Kelebihan

  • penampilan yang tidak dapat dilupakan;
  • daya hidup tinggi;
  • tidak menaungi tanaman jiran;
  • jangka hayat sehingga 200 tahun.

keburukan

  • tidak dikenali.

Thuja Wagneri

Penilaian: 4.4

Wagneri

Varieti Jerman thuja Wagneri adalah pokok dengan bahagian atas berbentuk telur. Diameter mahkota pada tanaman dewasa biasanya mencapai 1 m, dan tingginya tumbuh 2-3 m. Mahkota Wagneri thuja padat, dengan sebilangan besar cabang dan pada masa yang sama kelihatan cukup elegan. Ia berbentuk kerucut dan tumbuh tegak secara menegak. Tetapi batangnya nipis dan sedikit terkulai.

Jarum thuja ini agak tidak biasa – warnanya berwarna kelabu-hijau. Pada musim sejuk, dengan latar belakang salji, tanaman ini kelihatan sangat elegan, kerana ia memperoleh warna tembaga. Warna sebelumnya kembali pada musim bunga. Bagi thuja Wagneri, kawasan terbuka lebih sesuai di mana banyak cahaya akan turun di kilang. Di kawasan dengan bayang-bayang lebat, rantingnya lemah, dan mahkota menipis.

Menurut ulasan, Wagneri thuja bertoleransi dengan fros yang teruk. Namun, pada musim bunga yang akan datang, setelah menanam, anda perlu melindungi tanaman muda daripada terbakar sinar matahari. Untuk melakukan ini, letakkan kain burlap tebal di atas thuja. Pokok ini kelihatan paling hiasan di tanah yang subur dan lembap. Thuja sendiri, tanpa pemangkasan, memegang bentuk hiasan mahkota dengan baik.

Kelebihan

  • mahkota mempunyai bentuk yang indah;
  • warna jarum berwarna-warni;
  • penampilan menarik dengan latar belakang salji;
  • toleransi fros yang baik.

keburukan

  • di kawasan berlorek mahkota menipis.

Varieti thuja sfera terbaik

Dengan penanaman dan perawatan yang betul, adalah mungkin untuk mencapai mahkota bulat, padat dan sihat yang ideal dalam varieti thuja sfera. Pada tanaman seperti itu, ukuran dan warna mahkota dapat sangat berbeza.

Thuja Reingold

Penilaian: 5.0

Reingold

Thuja Reingold adalah pokok renek yang tumbuh perlahan. Sepanjang satu tahun, lebar dan tingginya meningkat hanya 5 cm. Pada tanaman muda, mahkota bulat, tetapi seiring bertambahnya usia, ia menjadi lebih memanjang. Selalunya Reingold ditanam di dalam pasu, yang menghiasi balkoni dan teres. Varieti ini sangat sesuai dengan landskap kawasan kecil.

Pada dahan lembut thuja yang nipis, terdapat sebilangan besar daun seperti jarum, yang akhirnya menjadi bersisik. Warna jarum berwarna kuning, hampir keemasan, dan pada musim sejuk ia menjadi gangsa. Di dahan terdapat kon kecil (panjang – 0,7 cm), bulat, coklat. Pelbagai thuja ini memerlukan pencahayaan yang baik. Sekiranya tanaman ditanam di tempat teduh, warna jarum yang terang akan hilang.

Tukang kebun dalam ulasan menyatakan bahawa Reingold berkinerja lebih baik pada tanah yang cukup lembap dan subur. Dan kelembapan bertakung memberi kesan negatif terhadap keadaan tanaman. Tumbuhan dewasa tidak takut dengan penurunan suhu yang mendadak. Walau bagaimanapun, jenis thuja ini mengalami selaran matahari dengan kedatangan musim bunga. Reingold boleh mengalami serangan aphids atau hama labah-labah.

Kelebihan

  • menambah warna pada lindung nilai;
  • jarum dengan warna keemasan;
  • kelihatan hebat di balkoni dan teres;
  • tidak takut musim sejuk.

keburukan

  • merosot dengan kelembapan yang bertakung.

Tuya Hozeri

Penilaian: 4.9

Hoseri

Penternak Poland telah membiakkan varieti thuja Hoseri. Bentuk asal tumbuhan ini berbentuk bulat, dan lama kelamaan ia menjadi ovoid. Ketinggian pokok renek dan diameter mahkota volumetrik mencapai 80 cm. Pelbagai thuja ini kelihatan seperti bola volumetrik yang simetris. Tumbuhan ini ditanam secara bersendirian atau secara berkumpulan dengan yang lain. Dengan pertolongan mereka, taman berbatu atau heather dibuat.

Pokok renek terbentuk dari banyak pucuk yang saling berkaitan. Jarum Hoseri bersisik, mempunyai warna hijau gelap. Lebih dekat dengan musim sejuk, ia menjadi gangsa, dan pada musim bunga ia kembali ke warna sebelumnya. Agar mahkota Hoseri menyenangkan mata, lebih baik menanam semak di kawasan terbuka, dan tanah harus cukup lembap. Sekiranya kawasan itu dilorek dengan kuat, maka mahkota akan menjadi lebih jarang.

Menurut ulasan, Khozeri mempunyai ketahanan yang tinggi pada musim sejuk (ia dapat menahan beku hingga -29 ° C). Hembusan angin yang kuat tidak mengerikan bagi tanaman ini, tetapi toleransi terhadap kekeringan agak buruk. Thuja bertindak balas secukupnya terhadap pemindahan atau pemangkasan formatif / kebersihan. Sekiranya kawasan di mana semak ini terkenal dengan timbunan salji, maka disarankan untuk melindungi mahkota dengan bantuan bingkai khas.

Kelebihan

  • kelihatan seperti bola hijau kecil;
  • menahan fros yang agak teruk;
  • tidak takut angin kencang;
  • mempunyai banyak bidang penggunaan.

keburukan

  • di tempat teduh, mahkota menipis.

Bola Bowling Tuya Mister

Penilaian: 4.8

Mr boling bola

Thuja Mister Bowling Ball adalah semak berbentuk bola dengan mahkota berpola. Ketinggian tanaman ini sedikit kurang dari satu meter. Diameter mahkota lebih kurang sama. Thuja tumbuh 5-6 cm per tahun. Semak seperti ini kelihatan sangat organik di kebun kecil, dan juga sesuai untuk penanaman di dalam bekas yang menghiasi kawasan setempat.

Pelbagai thuja ini mempunyai jarum yang menyerupai tali. Warnanya berwarna kelabu-hijau. Ia lembut dan sangat halus untuk disentuh. Dengan bermulanya musim sejuk, warna gangsa ringan muncul di atasnya. Varieti ini mempunyai mahkota berbentuk bulat yang indah dan semula jadi, oleh itu pemangkasan mempunyai fungsi kebersihan secara eksklusif. Ranting kering yang patah biasanya dikeluarkan pada awal musim bunga.

Pereka landskap dalam ulasan menyatakan bahawa thuja ini sangat tahan terhadap iklim bandar. Dia tidak takut dengan frosts yang teruk, tetapi boleh mengalami hujan salji lebat. Varieti ini tumbuh dengan lebih baik di kawasan yang cerah, tetapi tumbuh dengan normal di bawah cahaya separa cahaya. Tetapi tukang kebun memperhatikan bahawa jika anda menanam semak di tempat yang sangat teduh, maka mahkota akan menjadi kurang lebat.

Kelebihan

  • mahkota kerja terbuka yang indah;
  • berakar umbi di bandar;
  • tidak memerlukan pemangkasan formatif;
  • bertolak ansur dengan penurunan suhu dengan baik.

keburukan

  • penyumbatan salji boleh merosakkan mahkota.

Teeny Tim

Penilaian: 4.7

Teeny Tim

Thuja Tini Tim adalah semak globular kerdil. Mahkotanya mempunyai cabang nipis. Kilang ini dikelaskan sebagai tumbuh perlahan. Ia menyerupai gunung kecil dengan puncak bulat. Mahkota semak yang matang berdiameter 1.5 m. Dan tingginya biasanya tidak melebihi satu meter. Tini Tim boleh digunakan sendiri atau dapat melengkapkan komposisi lain.

Tim kecil mempunyai jarum hijau cerah dan bersisik yang bersinar indah di bawah sinar matahari. Dengan kedatangan musim sejuk, ia menjadi lebih coklat. Thuja menunjukkan sifat hiasannya dengan cara terbaik ketika menanam di kawasan dengan pencahayaan yang baik dan kelembapan tanah yang mencukupi. Dalam keadaan berlorek, mahkota pudar dan menjadi lebih jarang. Thuja ini tidak memerlukan komposisi tanah. Ia biasanya bertolak ansur dengan tanah kering dan kelembapan berlebihan.

Banyak yang memuji ragam Tini Tim thuja. Mereka suka bahawa pokok hiasan ini bertoleransi dengan pemotongan dan pemangkasan dengan baik. Tumbuhan ini bertolak ansur dengan pengairan air sementara. Tim Kecil bertoleransi dengan musim sejuk dengan baik. Dengan bertambahnya usia, semak meningkatkan toleransi kemarau. Ia dihargai dalam landskap kerana mahkota bulatnya yang rapi, pertumbuhan yang perlahan dan penanaman yang tidak bersahaja.

Kelebihan

  • bola kecil yang kemas;
  • tidak bersahaja dalam berkembang;
  • bertolak ansur dengan manipulasi pembentukan dan kebersihan dengan baik;
  • tidak takut musim sejuk.

keburukan

  • di tempat teduh, mahkota menipis, jarum pudar.

Tuya Little Jam

Penilaian: 4.6

Jam Kecil

Thuja Little Jack mempunyai mahkota yang tidak simetri. Tingginya sedikit kurang dari satu meter, dan berdiameter satu setengah meter. Sepanjang tahun, ia menambah 10-15 cm. Terdapat banyak batang di semak. Mereka pendek dan sedikit melengkung. Pucuk tumbuh sama rata: dari pusat mereka berlepas dari sudut, melihat ke sisi dan ke atas. Thuja Little Jack membuat lindung nilai yang sangat baik.

Little Jack mempunyai jarum bersisik hijau gelap dengan kuat menekan pucuk. Pada musim sejuk, ia menjadi sedikit kecoklatan. Pada dahan, krayon (8-12 mm), kon bujur juga dapat dilihat. Apabila mereka muncul, mereka berwarna hijau muda, dan lama kelamaan mereka berubah menjadi coklat muda. Sistem akar tanaman ini dangkal. Ia bertindak balas secara mendadak terhadap pemadatan tanah.

Menurut ulasan, Thuja western Little Jam lebih suka kawasan di kawasan terbuka atau di bawah naungan separa cahaya. Sekiranya belukar berada di bawah naungan yang lebat, maka mahkota akan kelihatan nipis, dan jarum akan menjadi kusam. Pelbagai thuja ini dapat menahan beku hingga -35 ° C. Sebaliknya, tanaman yang tidak dirawat boleh rosak oleh kutu daun dan serangga skala. Dan juga semak ini tidak bertolak ansur dengan genangan air dan pemadatan tanah.

Kelebihan

  • semak kerdil yang indah;
  • tumbuh dengan baik di persekitaran bandar;
  • sesuai dengan potongan rambut dan keriting;
  • tidak takut dengan suhu rendah.

keburukan

  • di bawah naungan kehilangan sifat hiasannya.

Woodwardy

Penilaian: 4.5

Woodwardy

Varieti thuja Woodwardi diperkenalkan ke dalam penanaman bahkan sebelum tahun 1923. Kilang ini mempunyai mahkota bulat yang mengembang dari masa ke masa. Pada usia 10 tahun, ketinggian thuja adalah 1.5 m. Pucuk ditanam dengan padat, rata, tumbuh lurus. Perlu diperhatikan bahawa thuja ini mempertahankan bentuk ovoid bulat dengan pertumbuhan yang cukup.

Jarum Woodwardy bersisik. Warnanya berwarna hijau tua. Ketika mekar, ia mempunyai warna keemasan, dan pada musim sejuk menjadi hijau kecoklatan. Terdapat juga kerucut coklat kecil di dahan. Dengan cahaya yang cukup, bentuk mahkota kelihatan lebih cerah. Menoleransi potongan rambut dan pemindahan. Memberi tindak balas yang mencukupi untuk memberi makan, terutama pada usia muda. Kemudian, keperluan untuk mereka hilang.

Tukang kebun dalam ulasan menyatakan bahawa thuja Woodwardi tidak menuntut komposisi tanah. Ia dapat berakar hampir di mana-mana tempat, tetapi ia suka tanah dibasahi dan dikeringkan dengan baik. Tanah terlalu kering dan dipadatkan dia tidak menyukainya. Woodwardie mentolerir frosts yang teruk, tetapi pada usia muda boleh mendapat jarum terbakar matahari pada awal musim bunga.

Kelebihan

  • mahkota sfera padat;
  • jarum cantik;
  • tidak memerlukan komposisi tanah;
  • terasa baik pada musim sejuk.

keburukan

  • jarum terbakar pada tanaman muda pada awal musim bunga.

Thuya Miriam

Penilaian: 4.4

Miriam

Varieti baru Miriam diperoleh sebagai hasil mutasi thuja Danica. Ia mempunyai mahkota padat dari bentuk sfera yang betul. Thuja tumbuh 5-10 cm per tahun. Diameter mahkota semak ini biasanya tidak melebihi 80 cm, dan tingginya 1 meter. Untuk ukuran miniaturnya, varietas ini disebut kerdil konifer. Miriam sesuai dengan pelbagai jenis reka bentuk landskap.

Tumbuhan ini mempunyai sistem akar yang dangkal. Jarum Miriam berwarna hijau dengan warna kekuningan. Bentuknya bersisik. Pada musim sejuk ia menjadi gangsa, dan dengan kedatangan musim bunga ia kembali ke warna sebelumnya. Pelbagai thuja ini menyukai tempat-tempat yang terang. Sekiranya anda menanamnya di tempat teduh, jarum akan kehilangan kilauan semula jadi yang indah, menjadi lebih longgar, dan warna keemasan jarum akan pudar.

Ulasan pelbagai Miriam adalah positif. Pokok renek tidak takut beku hingga -35 ° C. Walau bagaimanapun, untuk musim sejuk, disarankan untuk mengikat mahkota atau menutupnya dengan kerucut khas yang melindunginya dari salji. Varietas ini menoleransi pemangkasan dan pemotongan dengan baik. Miriam tumbuh dengan baik di dalam bekas yang boleh diletakkan di balkoni dan teres untuk hiasan.

Kelebihan

  • mahkota simetri;
  • warna jarum yang indah;
  • tidak takut dengan suhu rendah;
  • bertindak balas dengan tepat terhadap pemangkasan formatif dan kebersihan.

keburukan

  • di tempat teduh, mahkota menjadi longgar.

Tuya Danica

Penilaian: 4.3

Danica

Thuja Danica Denmark adalah varieti yang perlahan. Selama setahun, dia menambah ketinggian dan lebar hanya 5 cm. Tumbuhan yang matang tidak melebihi 0.6 m tinggi. Pucuk yang ditanam dengan ketat berwarna pendek dan berwarna hijau muda. Mahkota mempunyai bentuk sfera dan cukup tebal. Digunakan untuk tumbuh di dalam pasu untuk menghias teras, balkoni dan loggias. Ia popular untuk mengusahakan plot peribadi.

Kulit Danica mengupas, memiliki warna kemerahan. Jarum mempunyai warna hijau tua dan lembut untuk disentuh. Ia bersinar dengan indah dalam cahaya, dan bertukar menjadi hijau kecoklatan pada musim sejuk. Tunas kecil (6 mm) berwarna bulat dan berwarna kecoklatan. Kilang ini bertoleransi memotong dan membentuk dengan baik, setelah itu menjadi lebih tebal dan lebih cerah. Dalam naungan atau naungan separa, ia dapat kehilangan bentuknya dan menjadi longgar, 'shaggy'.

Menurut ulasan, thuja Danica tidak memerlukan komposisi tanah, bertolak ansur dengan kekeringan atau kelembapan berlebihan. Tetapi ia kelihatan paling baik di tanah liat yang lembap. Belukar dewasa bertoleransi dengan fros yang teruk dan tidak rosak. Walau bagaimanapun, thujas muda dari jenis ini mengalami selaran matahari pada awal musim bunga, jadi mereka memerlukan langkah-langkah khas.

Kelebihan

  • bentuk mahkota sfera yang indah;
  • bertindak balas dengan tepat untuk memotong dan membentuk;
  • tidak takut musim sejuk.

keburukan

  • di tempat teduh ia menjadi longgar dan 'shaggy'.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen