15 impregnasi kayu terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Kayu adalah bahan binaan yang popular yang banyak digunakan di Rusia. Untuk meningkatkan jangka hayat kayu, ia mesti dijaga dengan teliti. Impregnasi khas membantu melindungi struktur kayu dari pengaruh atmosfera negatif, pembusukan, penampilan kulat, jamur dan serangga. Di samping itu, sebilangan sebatian mengurangkan mudah terbakar bahan, menjadikannya tahan api. Produk dari pelbagai pengeluar dipaparkan di pasaran domestik, masing-masing memuji antiseptiknya sendiri. Nasihat pakar kami akan membolehkan anda tidak melakukan kesalahan semasa memilih komposisi.

Cara memilih impregnasi untuk kayu

  1. Asas. Beberapa jenis impregnasi terdapat di kedai hari ini. Pakar yang paling serba boleh mempertimbangkan antiseptik berasaskan air. Mereka digunakan dengan cara yang berbeza (berus, pistol penyembur, roller), memberikan perlindungan dari kebakaran, kelembapan, sinar matahari dan kerusakan bio. Sebatian akrilik terkenal kerana harganya yang rendah, sifat penghalau air yang baik, dan ramah lingkungan. Tetapi mustahil untuk bekerja dengan impregnasi seperti itu pada suhu negatif. Antiseptik berdasarkan pelarut organik melindungi kayu dengan baik dari faktor yang merosakkan, tetapi menimbulkan bahaya bagi manusia semasa penggunaannya.
  2. Pelantikan. Penggunaan impregnasi boleh disebabkan oleh beberapa sebab. Sifat antiseptik menghalang perkembangan mikroorganisma. Impregnasi sedemikian diperlukan ketika menghias mandi dan sauna. Pengenalan bahan tahan api ke dalam penyediaan mencegah proses pembakaran. Kualiti ini sangat diminati semasa memproses bilik dandang. Impregnasi luaran mempunyai kualiti penghalau air dan tahan fros. Di samping itu, elemen penting dari resipi adalah penapis UV, yang melindungi kayu daripada terbakar. Satu set kualiti tahan cuaca akan diperlukan semasa menghias pangkalan luar. Untuk menonjolkan keindahan semula jadi kayu, impregnasi hiasan diperlukan. Ia akan menjadikan ruang dalaman sangat cantik.
  3. Penggunaan. Semasa memilih impregnasi, banyak pengguna memperhatikan harganya, melupakan perbelanjaan. Selalunya, ia ditunjukkan oleh pengilang berdasarkan keadaan yang ideal. Hanya dalam praktiknya dapat menentukan penggunaan sebenar. Sekiranya perlindungan yang baik muncul setelah 1-2 lapisan diterapkan, maka biaya penamatnya akan lebih rendah daripada dengan impregnasi kayu pelbagai lapisan dengan komposisi yang murah.
  4. Keramahan persekitaran. Apabila memilih antiseptik untuk kerja dalaman, keramahan terhadap produk akan menjadi faktor penentu dalam pembelian. Perkara ini berlaku terutamanya semasa menghias bilik tidur dan bilik kanak-kanak. Dalam kes ini, persediaan berasaskan air akan menjadi yang paling selamat.

Kami telah memasukkan 15 rawatan kayu terbaik dalam rundingan kami. Kesemuanya dijual di kedai Rusia dan mendapat ulasan positif daripada pakar dan pengguna.

Penilaian impregnasi terbaik untuk kayu

Pencalonan sebuah tempat Nama produk penilaian
Impregnasi kayu terbaik untuk kegunaan dalaman 1 Bahagian Dalam Pinotex 4.9
2 Tikkurila Supi 4.8
3 Aquatex Rogneda Tambahan 4.8
4 NEOMID 430 ECO 4.7
5 Tex Biotex Classic Universal 4.7
6 Ekstra Aquatex dengan lilin 4.6
7 Rumah Eko 4.5
Impregnasi kayu terbaik untuk kegunaan luaran 1 Tikkurila Eko Wood 4.9
2 Mewah 4.8
3 Pinotex Ultra 4.8
4 IKLIM YANG LUAR BIASA 4.7
5 Dufa Wood Protect 4.7
6 Nortex-Disinfector 4.6
Perencat api terbaik untuk kayu 1 NEOMID 450 4.9
2 Senezh Ognebio Prof 4.8

Impregnasi kayu terbaik untuk kegunaan dalaman

Menjaga perlindungan pokok, penting untuk diingat mengenai keselamatan anda sendiri. Oleh itu, impregnasi untuk kerja dalaman dipilih dengan mengambil kira keramahan persekitaran. Para pakar menarik perhatian kepada beberapa komposisi.

Bahagian Dalam Pinotex

Penilaian: 4.9

PINOTEX INTERIOR.jpg

Pinotex Interior impregnation membentuk filem pelindung yang berkesan pada kayu. Cat dan pernis pengeluar Estonia telah membuktikan diri mereka dengan baik dalam iklim Rusia yang keras. Komposisi dibuat berdasarkan air, tidak mempunyai bau yang menyakitkan. Pakar memperhatikan kemudahan penggunaan antiseptik; tidak ada bentuk titisan semasa bekerja. Pengeringan cepat permukaan yang dirawat digabungkan dengan penyerapan yang seragam, yang menjadikan struktur kayu ekspresif dan cantik. Tidak terdapat cap jari atau kecacatan kayu kecil pada lapisan matte yang terbentuk.

Pengguna berpuas hati dengan penampilan kemasan matte, perlindungan kayu yang boleh dipercayai dari kelembapan dan kotoran. Daripada kekurangan, perlu diperhatikan munculnya palsu di pasaran domestik.

Kelebihan

  • keselamatan dan keramahan alam sekitar;
  • pelbagai warna;
  • pengeringan cepat;
  • kekurangan bau.

keburukan

  • ada produk palsu.

Tikkurila Supi

Penilaian: 4.8

TIKKURILA SUPI.jpg

Penghijauan Finland Tikkurila Supi berada di tempat kedua dalam penarafan kami. Komposisi pelindung membentuk lapisan akrilat semi-matt, yang boleh diwarnai. Antiseptik ini dimaksudkan untuk perawatan permukaan kayu di bilik dengan kelembapan yang berbeza, termasuk bilik wap, pancuran mandi dan bilik mandi dan sauna yang lain. Dengan bantuan pemprosesan, mungkin untuk mengekalkan warna asli kayu, untuk memastikan kemasannya tetap bersih. Pakar perhatikan perlindungan yang boleh dipercayai terhadap kotoran dan kelembapan yang disediakan oleh komposisi.

Pengguna memuji impregnasi Finland untuk perlindungan tahan lama dari kayu dari acuan dan biru, penggunaan rendah, pengeringan cepat. Sebarang bilik dengan segera memperoleh keperibadian dan keunikan.

Kelebihan

  • perlindungan yang boleh dipercayai terhadap cendawan dan cendawan;
  • penggunaan ekonomi;
  • ketahanan terhadap kelembapan dan kotoran;
  • kemungkinan pewarnaan.

keburukan

  • harga tinggi.

Aquatex Rogneda Tambahan

Penilaian: 4.8

AQUATEX ROGNEDA EXTRA.png

Komposisi Rusia untuk kayu Aquatex Rogneda Extra dibezakan oleh perlindungan yang kompleks. Pada masa yang sama, kos pemprosesan lebih rendah daripada selepas menggunakan beberapa produk cat dan varnis. Impregnasi mencegah biodegradasi kayu (kulat, jamur, biru), gelap dari sinar UV dan pengaruh atmosfera. Antiseptiknya sangat hiasan, membolehkan anda membuat kemasan di bawah kayu elit. Komposisi ini dapat digunakan bukan hanya pada bahan baru (kayu, papan lapis, papan serat, papan serpai), tetapi juga pada pangkalan lama.

Untuk kelebihan komposisi, pengguna mempertimbangkan perlindungan komprehensif yang baik, kualiti hiasan yang tinggi, aplikasi sederhana, dan palet yang kaya. Di antara kekurangannya, kita dapat menyebut bau yang tidak menyenangkan dan masa pengeringan yang lama. Impregnasi berada di tiga peringkat teratas.

Kelebihan

  • penampilan cantik;
  • perlindungan menyeluruh;
  • menyimpan gambar pokok;
  • kemudahan aplikasi.

keburukan

  • bau yang tidak menyenangkan;
  • kering untuk jangka masa yang panjang.

NEOMID 430 ECO

Penilaian: 4.7

NEOMID 430 ECO.jpg

Penyelesaian berair antiseptik NEOMID 430 ECO membentuk ikatan kimia yang kuat dengan kayu. Pengawet ini tidak dibasuh dengan air dan dapat mengekalkan semua kualiti kayu dalam keadaan yang paling teruk. Pakar mengesyorkan menggunakan produk untuk merawat papan dan palang yang sudah lama terkena air atau tanah (mandi, rumah hijau, tempat tidur taman). Kayu yang diresapi dengan antiseptik tidak terjejas oleh kulat, lumut, alga, serangga yang membosankan kayu. Tempoh perlindungan mencapai 35 tahun.

Pengguna berpuas hati dengan sifat NEOMID 430 ECO seperti perlindungan jangka panjang, keramahan alam sekitar, pelbagai aplikasi. Kelemahannya termasuk mewarnai pokok dengan warna kelabu kehijauan, adanya bau tertentu. Oleh itu, kedudukan ke-4 peringkat.

Kelebihan

  • harga yang boleh diterima;
  • perlindungan jangka panjang terhadap kerosakan biologi;
  • keramahan alam sekitar;
  • tidak dibasuh.

keburukan

  • pewarnaan kayu;
  • bau yang tidak menyenangkan.

Tex Biotex Classic Universal

Penilaian: 4.7

TEX BIOTEX CLASSIC UNIVERSAL

Teks Biotex Classic Universal impregnation domestik boleh mempunyai kualiti universal. Resipi ini dikembangkan oleh saintis Rusia, dan antiseptik dihasilkan di bengkel dengan peralatan import moden. Peresapan mengandung biosida yang mencegah munculnya busuk, cendawan, jamur, dan lain-lain. Pengilang mengesyorkan menggunakan antiseptik ke permukaan primed. Komposisi tidak sesuai untuk melindungi kayu di bilik dengan kelembapan dan suhu tinggi (mandi, sauna).

Pengguna memuji ketersediaan ubat, warna yang indah di kayu, dan kemudahan penggunaan. Pakar meletakkan impregnasi di tempat kelima dalam peringkat kerana bau yang menghakis, kerapuhan lapisan pelindung.

Kelebihan

  • harga berpatutan;
  • keupayaan meliputi yang baik;
  • kemudahan penggunaan;
  • menekankan struktur pokok.

keburukan

  • bau yang menghakis;
  • rintangan kelembapan yang lemah.

Ekstra Aquatex dengan lilin

Penilaian: 4.6

EXTRA AQUATEX DENGAN WAX

Kayu ini diresapi dengan Extra Aquatex dengan lilin untuk memberikan kayu yang semi-gloss cantik. Komposisi tinggalan ini adalah antijamur dan mencegah kemunculan cetakan dan noda biru pada produk kayu. Kehadiran penapis UV dan nanopartikel dalam penyediaan dengan pasti melindungi permukaan dari keletihan apabila terkena cahaya matahari langsung. Resipi itu mengandungi bahan semula jadi seperti minyak lilin dan minyak sayuran. Mereka tidak hanya menonjolkan tekstur, tetapi juga membuat kayu elastik, melindunginya dari retak. Pakar menyukai kecekapan kawalan serangga dan sedikit bau.

Kehamilan tidak dapat meningkat lebih tinggi dalam penilaian kami kerana kerapuhannya. Pengguna memperbaharui lapisan setiap 3-4 tahun, di samping itu, komposisi itu mengering untuk masa yang lama.

Kelebihan

  • perlindungan terhadap mikroorganisma dan serangga;
  • harga berpatutan;
  • tidak dibasuh dengan air;
  • palet yang baik.

keburukan

  • kerapuhan;
  • kering untuk jangka masa yang panjang.

Rumah Eko

Penilaian: 4.5

EKODOM

Dengan harga yang paling menarik, impregnasi dengan Ecohouse dijual di pasaran Rusia. Tetapi bukan hanya dengan kos rendah, ia juga masuk dalam penilaian kami. Para pakar sangat menghargai keramahan persekitaran komposisi, ketiadaan pelarut organik di dalamnya. Ubat ini bukan sahaja mencegah kemunculan mikroorganisma, tetapi juga berkesan melawan kulat dan jamur yang sudah menetap. Setelah diproses, kayu tidak mengubah penampilannya yang menarik, lapisan tidak menghalang pernafasan bahan, tidak mengganggu lekatan pada cat dan pernis dan pelekat.

Pengguna domestik menyukai harganya, memerangi biodegradasi yang berkesan, pemeliharaan struktur pokok. Kelemahannya termasuk pengeringan lama, kemampuan menutup yang buruk, bau yang tidak menyenangkan.

Kelebihan

  • harga rendah;
  • memerangi kerosakan biologi yang berkesan;
  • pemeliharaan tekstur kayu;
  • aktiviti menghakis rendah.

keburukan

  • kering untuk masa yang lama;
  • keupayaan meliputi yang lemah;
  • bau yang tidak menyenangkan.

Impregnasi kayu terbaik untuk kegunaan luaran

Struktur kayu luar terjejas secara negatif oleh hujan, matahari, fros. Oleh itu, impregnasi memerlukan daya tahan maksimum terhadap cuaca. Pakar menyukai ubat berikut.

Tikkurila Eko Wood

Penilaian: 4.9

KAYU TIKKURILA EKO

Adalah mungkin untuk mengekalkan keindahan semula jadi pokok dengan bantuan pulut Tikkurila Eko Wood. Pakar memberikan impregnasi pada peringkat pertama untuk perlindungan yang dapat dipercayai terhadap cuaca. Ia meneutralkan pengaruh air, sinaran ultraviolet dan mikroorganisma pada kayu. Antiseptik terbukti baik dalam rawatan dinding luaran rumah, pintu, tingkap, pagar, teres, dll. Katalog pengeluar mengandungi 40 warna, yang memungkinkan anda memilih warna yang paling sesuai.

Produk ini dihasilkan di St. Petersburg, yang menjadikannya berpatutan untuk banyak pengguna Rusia. Pengguna menyukai penembusan antiseptik yang baik dan perlindungan permukaan luaran yang tahan lama.

Kelebihan

  • memelihara keindahan semula jadi pokok;
  • melindungi dengan baik daripada biodegradasi;
  • menghalang kayu daripada terbakar di bawah sinar matahari;
  • harga yang boleh diterima.

keburukan

  • tidak dapat dikesan.

Mewah

Penilaian: 4.8

Mewah

Syarikat terkenal Leroy Merlin telah mengatur pengeluaran impregnasi Luxens di Rusia. Kedua-dua antiseptik tidak berwarna dan berwarna meninggalkan penghantar syarikat. Komposisi ini mendapat tempat kedua dalam penilaian untuk penggunaan ekonomi, ketahanan terhadap cuaca, kemudahan penggunaan. Ketahanan lapisan pelindung adalah 3-4 tahun, sambil mengekalkan penampilan semula jadi alas kayu. Oleh kerana alkyd base, impregnation mempunyai bau yang sederhana, yang tidak menimbulkan masalah ketika melakukan kerja luar. Ngomong-ngomong, segera setelah lapisan mengering, baunya hilang sepenuhnya.

Pengguna perhatikan rendahnya penggunaan impregnasi, bahkan satu lapisan cukup untuk melindungi struktur kayu. Tidak semua orang gembira dengan bau komposisi, tidak begitu senang menggunakan ubat dengan berus.

Kelebihan

  • menekankan keindahan pokok;
  • perlindungan jangka panjang terhadap kerosakan biologi;
  • harga berpatutan;
  • penggunaan ekonomi.

keburukan

  • bau yang tidak menyenangkan.

Pinotex Ultra

Penilaian: 4.8

PINOTEX ULTRA

Ketahanan cuaca dan hiasan menjadi faktor utama untuk memasukkan Pinotex Ultra impregnation ke baris ketiga penarafan. Pengilangnya menawarkan komposisi tidak berwarna dan berwarna. Lapisan melindungi kayu bukan sahaja dari air dan sinar UV, tetapi juga mencegah pembakaran. Resipi itu mengandungi penapis khas yang menghalang penembusan cahaya matahari ke dalam struktur pokok. Terima kasih, tekstur semula jadi kayu dipelihara selama bertahun-tahun. Untuk meningkatkan penyerapan ke pangkalan, pengeluar telah mengembangkan teknologi AWB khas.

Pengguna menyukai kemudahan aplikasi, ketiadaan percikan dan kendur, ketahanan terhadap kelembapan dan penghapusan kotoran. Kelemahannya termasuk harga tinggi dan masa pengeringan yang lama.

Kelebihan

  • perlindungan yang baik terhadap burnout;
  • penghalau air dan kotoran;
  • pemandangan Indah;
  • kualiti tinggi.

keburukan

  • harga tinggi;
  • kering untuk jangka masa yang panjang.

IKLIM YANG LUAR BIASA

Penilaian: 4.7

IKLIM YANG LUAR BIASA

Sebarang spesies kayu akan dilindungi dari pengaruh luaran oleh impregnasi EXTREME CLIMATE. Komposisi berasaskan air dan bertujuan untuk kegunaan dalaman dan luaran. Kayu yang dirawat dengan antiseptik tidak takut hujan, salji, cahaya matahari. Penembusan yang mendalam ke dalam struktur menghalang penampilan dan pembiakan serangga. Mikrofilem dicirikan oleh kemampuannya untuk menyebarkan udara, jadi bahan semula jadi dapat “bernafas”.

Dalam ulasan tersebut, pengguna memuji mengenai pengeringan cepat penyiraman, ketiadaan bau dan kemampuan penutup yang baik. Di antara kekurangannya, terdapat harga yang tinggi, serta kekurangan produk di rangkaian runcit. Oleh itu, impregnasi berhenti selangkah dari kedudukan tiga teratas dalam penilaian.

Kelebihan

  • universaliti aplikasi;
  • perlindungan yang boleh dipercayai terhadap pengaruh atmosfera;
  • kekurangan bau yang tidak menyenangkan;
  • struktur filem bernafas.

keburukan

  • harga tinggi;
  • defisit dalam rangkaian perdagangan.

Dufa Wood Protect

Penilaian: 4.7

PERLINDUNGAN KAYU DUFA

Impregnasi Dufa Wood Protect digunakan secara meluas. Dengan sebatian ini, perlindungan permukaan kayu luaran yang tahan lama dilakukan. Adalah disyorkan untuk memproses dinding dan fasad rumah, gazebo dan pagar. Kemasan matte mengekalkan tekstur yang menarik. Terima kasih kepada asas akrilik-alkyd, terbentuk penghalang cuaca yang boleh dipercayai. Adalah mungkin untuk menerapkan impregnasi pada struktur kayu dengan cara apa pun, masa pengeringan lapisan pada 20 ° C hanya 1 jam.Komposisi menempati posisi kelima dalam ranking.

Pengguna domestik menyukai permukaan licin setelah aplikasi, kemudahan penggunaan, dan tidak berbau. Harga yang tinggi menghalang penggunaan antiseptik untuk sejumlah besar pekerjaan.

Kelebihan

  • tiada bau;
  • perlindungan cuaca tahan lama;
  • mudah dicuci tangan;
  • lapisan halus.

keburukan

  • harga tinggi;
  • beberapa lapisan diperlukan.

Nortex-Disinfector

Penilaian: 4.6

PENYAKIT NORTEX .

Antiseptik Nortex-Disinfector digunakan untuk melindungi bukan sahaja pangkalan kayu, tetapi bata, struktur konkrit dari acuan dan cendawan. Para pakar memuji kemampuan impregnasi untuk merawat bahan “berpenyakit”. Tindakan ubat ini berdasarkan penembusan yang mendalam ke dalam struktur dan kesan antiseptik pada jamur dan jamur. Pengilang mengesyorkan menggunakan produk dalam keadaan melampau (kelembapan meningkat, kontak dengan tanah). Selepas pengeringan, lapisan tidak meringankan atau mewarnai kayu, mengekalkan keindahan semula jadi.

Komposisi ini termasuk dalam penilaian kami kerana nilai untuk wang. Pengguna menyedari beberapa kekurangan, termasuk masa pengeringan yang lama (10-15 hari), pembungkusan yang tidak selesa dan pelbagai jenis yang sederhana.

Kelebihan

  • menyembuhkan penyakit;
  • menembusi jauh ke dalam struktur;
  • memelihara keindahan bahan semula jadi;
  • harga yang boleh diterima.

keburukan

  • kering untuk masa yang lama;
  • pembungkusan yang tidak selesa;
  • pelbagai jenis sederhana.

Perencat api terbaik untuk kayu

Sekiranya hiasan kayu berada di dekat sumber api terbuka, maka ia mesti dirawat dengan cara menghambat api. Ini menjadikan kayu sebagai bahan mudah terbakar yang sukar, memperluas skopnya. Inilah formulasi tahan api yang terbaik.

NEOMID 450

Penilaian: 4.9

NEOMID 450

NEOMID 450 impregnation adalah agen yang sangat berkesan untuk melindungi kebakaran struktur kayu. Kompaun ini boleh digunakan di dalam dan di luar bangunan. Apabila ubat itu berinteraksi dengan kayu, bahan yang mudah terbakar dan tidak mudah terbakar terbentuk. Pada masa yang sama, permukaan kayu dilindungi dari reput dan penampilan acuan. Pengilang domestik menjanjikan perlindungan kebakaran hingga 7 tahun dan perlindungan 10 tahun terhadap kerosakan biologi. Produk ini ditawarkan kepada pengguna dalam versi tanpa warna dan berwarna. Para pakar memberi skuad tempat pertama dalam penilaian kami.

Pengguna menyukai perlindungan kayu secara serentak dari biodegradasi dan kebakaran serta kemudahan penggunaannya. Kelemahannya merangkumi masa pengeringan yang lama (12-14 hari) sebelum menggunakan cat dan varnis.

Kelebihan

  • perlindungan pokok yang menyeluruh;
  • universaliti aplikasi;
  • jangka hayat salutan yang panjang;
  • kaedah aplikasi yang berbeza.

keburukan

  • kering untuk jangka masa yang panjang.

Senezh Ognebio Prof

Penilaian: 4.8

Senezh Ognebio Prof

Perlindungan yang komprehensif untuk kayu dapat dibuat dengan meresapi Senezh Ognebio Prof. Setelah diproses, pangkalan menjadi sukar untuk terbakar, ia tidak reput, biodefek, dan pepijat mengendap. Kayu menjadi tahan terhadap perubahan kelembapan dan suhu. Tidak disyorkan untuk menghubungi elemen yang dirawat hanya dengan tanah. Pengguna harus mengambil kira bahawa setelah pengeringan, permukaannya berubah warnanya, walaupun struktur semula jadi kayu tetap ada. Ubat ini juga boleh digunakan untuk kerosakan biologi pada pokok.

Setelah mempertimbangkan semua kelebihan dan kekurangan daftar nama, para pakar memberikannya tempat kedua dalam ranking. Pengguna perhatikan ketiadaan bau, keselamatan kebakaran dan kemudahan penggunaan. Kekurangannya, penggunaan antiseptik yang tinggi sering disebut.

Kelebihan

  • perlindungan pokok yang menyeluruh;
  • menyembuhkan asas yang dijangkiti mikroorganisma;
  • harga berpatutan.

keburukan

  • hubungan dengan tanah tidak dibenarkan;
  • penggunaan yang tinggi.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen