15 hidangan paling sedap di dunia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Keupayaan memasak karya masakan adalah salah satu seni kuno di dunia, ia telah berkembang dan bertambah baik selama berabad-abad. Hari ini terdapat beribu-ribu hidangan yang berbeza, dari yang terbaik, yang disediakan di restoran bergaya, hingga makanan jalanan. Walaupun demikian, berdasarkan hasil tinjauan, adalah mungkin untuk memilih dari pelbagai jenis hidangan yang popular dari tahun ke tahun dan layak mendapat gelaran yang paling enak.

Walaupun resipi sudah tersedia di zaman maklumat kita, ini tidak bermaksud pelancongan gastronomi telah kehilangan kaitannya. Terdapat banyak faktor yang menghalang makanan daripada bergerak. Ini adalah perincian unik resipi yang dirahsiakan dengan teliti dan keunikan produk tempatan yang tidak dapat ditiru, dan bahkan perkara kecil yang kelihatannya tidak penting seperti komposisi air atau kelembapan di kawasan tertentu. Oleh itu, mereka yang ingin merasai hidangan terbaik dari pelbagai negara di dunia harus pergi ke tanah air untuk merasai rasa sebenar mereka.

Hidangan paling sedap di dunia

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
Hidangan paling sedap di dunia 1 Itik Peking 5.0
2 Kari Massaman 4.9
3 Rendang 4.8
4 Kari laxa 4.7
5 Foie gras 4.7
6 Fondue 4.7
7 Marseille bouillabaisse 4.6
8 Tiramisu Itali 4.5
9 Stik Argentina 4.5
10 PAD Thai 4.5
11 Pintxos Sepanyol 4.4
12 Bibimbap Seoul 4.3
13 Wiener Schnitzel 4.2
14 Feijoada 4.1
15 Pizza Neapolitan 4.0

Itik Peking

Penilaian: 5.0

Itik Peking

Salah satu simbol utama masakan Cina, itik dengan sirap dengan kulit nipis yang renyah, panggang dengan api kecil di dalam ketuhar besar. Resipi itik Peking berasal dari abad ke-14; ia dikembangkan oleh pakar pemakanan istana khusus untuk maharaja Dinasti Yuan. Hidangan ini disediakan dengan baik di restoran khas yang terletak di ibu negara China. Untuk memasak, burung yang ditanam khas digunakan, selain itu, hidangan itik Peking yang betul disertai dengan upacara tradisional memotong banyak kepingan kecil. Itik biasanya dihidangkan dengan lempeng nipis, bawang dan sos kacang.

Kari Massaman

Penilaian: 4.9

Kari Massaman

Hidangan Thai asal Malaysia ini terkenal dengan gabungan rasa manis dan masin yang tidak biasa. Tidak seperti kari jenis lain, seperti hijau atau merah, Massaman hampir tidak pedas, tetapi sangat pedas. Bahan utamanya adalah daging lembu cincang halus dan kentang rebus dalam sos kelapa. Kacang panggang atau kacang mete sering ditambah. Hidangan ini dibumbui dengan rempah-rempah: kapulaga, kayu manis dan lain-lain. Seperti semua kari, kari Massaman disajikan dengan nasi rebus.

Rendang

Penilaian: 4.8

Rendang

Rendang Indonesia adalah hidangan daging yang direbus dengan api yang sangat rendah dalam kuah pedas dan tajam yang terbuat dari santan dan campuran rempah-rempah terpilih. Daging lembu muda paling sering digunakan untuk memasak, tetapi kadang-kadang ia disediakan dari jenis daging atau ikan lain. Malah ada redang sayur vegetarian. Kerana reneh jangka panjang, hidangan memperoleh tekstur halus dan rasa pedas yang kaya. Rempah-rempah Redang termasuk jahe, kunyit, cabai dan sejumlah bumbu Indonesia lainnya. Hidangan ini diketahui mempunyai sejarah yang panjang – ia ada di Sumatera Barat seawal pertengahan abad ke-16.

Kari laxa

Penilaian: 4.7

Kari laxa

Laksa kari adalah salah satu hidangan terbaik dalam masakan Peranakan, ia sangat popular di kalangan pelancong yang datang untuk berehat di Malaysia dan di kalangan penduduk tempatan. Sup berkrim pedas ini dengan sayur-sayuran, udang dan mi beras dimasak dengan sup ikan dan santan. Tahu goreng sering ditambahkan pada laksa kari tradisional. Tempat terbaik untuk mencuba hidangan eksotik adalah di mana ia disediakan mengikut resipi klasik yang dijaga dengan teliti – di Kuala Lumpur, ibu negara Malaysia.

Foie gras

Penilaian: 4.7

Foie gras

Foie gras, terbuat dari hati angsa, dianggap sebagai salah satu makanan Perancis utama. Sejarah makanan ini berasal dari Mesir kuno, di mana unggas sering digosok secara paksa untuk menghasilkan hati yang berlemak dan lembut. Di Perancis, tradisi ini bermula pada separuh kedua abad ke-18. Kini hidangan ini diiktiraf secara rasmi sebagai sebahagian daripada warisan budaya dan budaya negara. Foie gras biasanya disajikan sejuk, sebagai pembuka selera; gabungan klasik hati dengan sauternes wain putih dipertimbangkan.

Fondue

Penilaian: 4.7

Fondue

Hidangan Swiss yang terkenal, iaitu keju cair, di mana potongan roti, sayur-sayuran, atau daging dicelupkan menggunakan garpu panjang khas. Fondue sebenar disediakan dalam kuali besar di atas api terbuka, tetapi rahsia utama rasanya yang indah terletak pada jenis keju Swiss yang dimasukkan ke dalam fondue. Hidangan ini juga merangkumi wain putih atau minuman beralkohol kirschwasser.

Marseille bouillabaisse

Penilaian: 4.6

Marseille bouillabaisse

Bouillabaisse dianggap sebagai permata sebenar masakan Provencal, sup ikan Perancis ini merangkumi lebih dari 10 jenis ikan, beberapa makanan laut dan rempah lain. Para nelayan di Marseille menjadi pelopor hidangan, pada mulanya mereka hanya memasak sup dari ikan yang tidak sempat mereka jual di pasar. Bertahun-tahun kemudian, bouillabaisse menarik minat para koki dan berubah menjadi ciri khas gastronomi kota. Ia disediakan dalam dua peringkat: pertama, kaldu direbus, tambah bawang putih, safron, tomato dan banyak bahan lain ke dalamnya, dan kemudian masukkan ikan. Lebih baik mencicipi bouillabaisse di restoran tradisional Marseille, di mana mereka mengikuti resipi klasik.

Tiramisu Itali

Penilaian: 4.5

Tiramisu Itali

Tiramisu berasal dari kota Siena, yang terletak di wilayah Tuscany di Itali. Ia adalah pencuci mulut ringan dengan keju mascarpone dan biskut savoyardi. Strukturnya sedikit seperti puding, tetapi rasanya tentu saja sangat berbeza. Dipercayai bahawa tiramisu yang asli dan unik tidak mustahil tanpa produk segar yang berasal dari Itali.

Stik Argentina

Penilaian: 4.5

Stik Argentina

Anehnya, tidak ada satu resipi yang betul untuk membuat stik Argentina. Oleh itu, mengapa hidangan ini begitu terkenal dan popular? Ini semua mengenai daging lembu dan padang rumput – Argentina mempunyai jumlah lembu yang paling banyak di dunia dan banyak kawasan semula jadi yang bersih dari segi ekologi. Stik Argentina biasanya disajikan dengan wain merah tempatan.

PAD Thai

Penilaian: 4.5

PAD Thai

Pad Thai adalah salah satu hidangan kebangsaan Thailand, ia sangat digemari oleh penduduk tempatan dan banyak pelancong yang datang untuk berehat. Ia dibuat dari mi beras, yang digoreng dengan udang (atau daging) dan banyak bahan tambahan: kacang, tahu, kacang, bawang putih, dan sebagainya. Hidangan biasanya dihiasi dengan irisan kapur. Pad Thai dijual di mana-mana tempat di Thailand, dari gerai penjual makanan jalanan hingga restoran kelas atas.

Pintxos Sepanyol

Penilaian: 4.4

Pintxos Sepanyol

Sandwic pintxos kecil adalah makanan ringan tradisional yang berasal dari bandar San Sebastian di Sepanyol. Mereka biasanya disajikan dengan wain merah atau bir. Pelbagai jenis produk boleh berfungsi sebagai pengisi pintxos: udang, cendawan, tuna, ham, cuka balsamic dan banyak lagi, semuanya bergantung pada imaginasi tukang masak. Mereka berhutang dengan lidi kayu kecil (pincho adalah bahasa Sepanyol untuk meludah atau tusuk sate) yang memegang pengisian roti.

Bibimbap Seoul

Penilaian: 4.3

Bibimbap Seoul

Hidangan Korea Selatan pertama kali muncul di Bandar Jeonju dan telah menjadi popular di bahagian lain negara dari masa ke masa. Ia dipercayai disiapkan terbaik di Seoul. Bibimbap bermaksud “nasi campur” dalam bahasa Korea, dan itu mengandungi beras dan campuran pelbagai sayur-sayuran tempatan yang dibentangkan dalam bulatan. Bahagian tengah hidangan adalah telur mentah atau sedikit goreng.

Wiener Schnitzel

Penilaian: 4.2

Wiener Schnitzel

Schnitzel Wina yang terkenal terdapat hampir di seluruh pelosok dunia, tetapi menurut gourmets, hanya schnitzel yang disediakan di restoran Austria yang mempunyai rasa yang unik dan tidak dapat ditiru. Sejarah hidangan ini bermula empat abad, di mana para koki terbaik telah menyempurnakan seni penyediaannya hingga sempurna. Schnitzel Vienna klasik dibuat dari tenderloin daging lembu nipis, digoreng dengan lemak atau mentega cair. Hidangan dihiasi dengan lemon dan pasli dan disajikan dengan lauk.

Feijoada

Penilaian: 4.1

Feijoada

Feijoada adalah hidangan tradisional Portugis hari ini, tetapi ia berasal dari Brazil. Menurut versi yang popular, resipi hidangan itu dibuat pada abad ke-15 oleh hamba Afrika. Feijoada mengandungi campuran kacang hitam dan beberapa daging, serta sosis salai, dibumbui dengan banyak rempah. Bergantung pada wilayah Portugal, resipi hidangan yang diterima umum mungkin sedikit berubah, contohnya, makanan laut juga ditambahkan di Algarve. Feijoada biasanya disajikan dengan nasi putih dan jeruk, yang terakhir membantu memudahkan pencernaan, kerana hidangannya pedas dan tinggi kalori.

Pizza Neapolitan

Penilaian: 4.0

Pizza Neapolitan

Di dunia moden, terdapat sedikit tempat di mana anda belum pernah mendengar mengenai pizza. Walau bagaimanapun, pizza klasik, yang dicipta di Naples sekitar abad ke-18, benar-benar unik. Ia menggunakan mozzarella bersumber tempatan segar, adunan roti yang dibuat dari tepung Itali, minyak zaitun, kemangi dan tomato yang ditanam khas. Orang Itali menganggap seni membuat pizza Neapolitan tradisional sebagai seni sebenar. Ia dimasak dalam oven pembakar kayu pada suhu sekitar 900 darjah.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen