15 haiwan paling kuat di dunia

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Hampir semua makhluk hidup di Bumi mempunyai organ pendengaran dan mampu mengeluarkan pelbagai bunyi. Mereka menggunakan suaranya untuk menakut-nakutkan musuh, menunjukkan keunggulan, memberi amaran kepada saudara mereka tentang bahaya yang akan berlaku, menarik lawan jenis, dan dalam banyak situasi lain. Terdapat spesies di antara haiwan yang jauh lebih kuat daripada manusia. Tangisan manusia berada pada 70 desibel, sementara ada banyak spesies yang suaranya mencapai lebih dari seratus desibel pada intensitas puncak. Perlu diperhatikan bahawa bunyi lebih dari 120 desibel sangat menyakitkan pendengaran, dan jika anda hampir dengan sumber 150 desibel atau lebih tinggi, seseorang boleh mengalami kerosakan serius pada gendang telinga. Kami menjemput anda untuk belajar mengenai wakil dunia binatang yang paling keras.

Kedudukan haiwan paling kuat di dunia

Pencalonan sebuah tempat nama Tahap bunyi
Kedudukan haiwan paling kuat di dunia 15 Singa Afrika 87 dBA
14 Monyet Howler 90 dB
13 Katak coca 100 dB
12 kuda nil 110 dB
11 Hyena 112 dB
10 Serigala 115 dB
9 Gajah Afrika 117 dB
8 Katak lembu 119 dB
7 Runcit hijau jangkrik 120 dB
6 Deringan loceng satu kali 125 dB
5 Meterai gajah utara 126 dB
4 Kakatua moluccan 129 dB
3 Kakapo 132 dB
2 Paus sperma 166 dB
1 Ikan paus biru 189 dB

Tempat ke-15 – singa Afrika

Penilaian: 3.6

Singa Afrika

Singa adalah wakil terbesar dari keluarga kucing; lelaki dewasa boleh mempunyai berat hingga 250 kilogram. Sekiranya kita menambah rahang yang kuat ini, cakar yang tajam pada cakar yang kuat dan kemampuan untuk mencapai kelajuan di atas 50 kilometer per jam kilometer per jam, tidak menghairankan bahawa spesies ini tergolong dalam kategori pemangsa super daratan, yang menempati puncak rantai makanan di ceruk ekologinya. Singa Afrika tinggal di bahagian timur dan selatan benua, lebih suka savana dan kawasan yang ditumbuhi semak. Sebagai peraturan, mereka berkumpul dengan bangga – kumpulan kecil yang memburu di kawasan seluas 50 hingga 250 kilometer persegi. Singa berkomunikasi antara satu sama lain dengan menggunakan suara, pose dan gerak isyarat lembut. Tetapi raungan singa yang luar biasa dengan volume maksimum 87 desibel dimaksudkan untuk menandai batas harta benda dan mengintimidasi haiwan lain.

Tempat ke-14 – Howler Monkey

Penilaian: 3.7

Monyet Howler

Monyet Howler tergolong dalam keluarga monyet arachnid, mereka dijumpai di hutan hujan lebat di Amerika Selatan dan Tengah. Mereka tinggal di pokok dalam kumpulan kira-kira 15 individu, menghabiskan sebahagian besar masa mereka mencari makanan dalam bentuk buah-buahan dan tumbuh-tumbuhan hijau. Berkat tulang hyoid yang membesar, monyet melolong dapat mengeluarkan tangisan yang kuat hingga 90 desibel, yang dapat didengar pada jarak lima kilometer. Selalunya, dengan cara ini, primata memperingatkan anggota kawanan mereka tentang bahaya yang akan datang atau memanggil anak-anak mereka kepada diri mereka sendiri. Keupayaan ini secara signifikan meningkatkan peluang mereka untuk bertahan hidup di hutan, di mana jarak penglihatan dibatasi oleh tebal.

Tempat ke-13 – Coca katak

Penilaian: 3.8

Katak coca

Tanah air spesies katak ini adalah pulau Caribbean Puerto Rico, setelah abad ke-20 mereka merebak ke Hawaii, Kepulauan Virgin dan beberapa bahagian semenanjung California. Reptilia memilih pokok renek berdaun lebar sebagai habitatnya. Sangat menarik bahawa koka dalam perkembangannya melewati tahap berudu, menetas dari telur kecil, tetapi sudah terbentuk, ini meningkatkan kelangsungan hidup mereka dan mendorong pembiakan yang cepat. Walaupun ukurannya kecil (panjang katak biasanya tidak melebihi lima sentimeter), mereka menghasilkan bunyi 100 desibel, sebanding dengan kelantangan dengan bunyi mesin pemotong rumput petrol. Penyebaran coca ke kawasan asrama di Kepulauan Hawaii malah menyebabkan penurunan harga harta tanah di habitat katak.

Tempat ke-12 – Behemoth

Penilaian: 3.9

kuda nil

Seekor mamalia herbivora besar yang terdapat di benua Afrika, di selatan Gurun Sahara. Sebagai haiwan separa akuatik, kuda nil menetap di dekat perairan air tawar, biasanya setiap individu menempati bahagian pantainya sendiri dengan panjang 50 meter berhampiran sungai dan sehingga 500 meter di tasik. Jantan dewasa boleh memiliki berat hingga empat ton, yang, dalam kombinasi dengan sifat agresif yang melekat, menjadikan mereka penentang hebat bagi makhluk yang menyerang habitatnya. Mereka mampu bertahan walaupun saingan raksasa seperti gajah dan badak. Untuk menakut-nakutkan musuh dan menarik betina selama tempoh kawin, kuda nil menggunakan raungan menakutkan mereka, mencapai 110 desibel. Perlu diperhatikan bahawa haiwan ini mampu mengeluarkan suara yang kuat walaupun kepalanya berada di bawah air. Selain menderu, kuda nil juga berkomunikasi antara satu sama lain melalui bunyi rahim pendek.

Tempat ke-11 – Hyena

Penilaian: 4.0

Hyena

Hyena tinggal di Asia dan Afrika, biasanya terdapat di savana atau kawasan lain dengan pemandangan terbuka. Walaupun mereka dikenali sebagai pemulung bangkai, mereka sebenarnya membunuh sebahagian besar mangsa mereka sendiri. Hyena memburu dalam kumpulan lima dan hingga seratus individu, mengejar mangsa dengan kelajuan hingga 65 kilometer sejam. Pemangsa seperti anjing nonseskrip ini mampu bersaing dengan pantas dengan gazel dan antelop. Ketika berkomunikasi antara satu sama lain dan semasa serangan, hyena menghasilkan suara yang tidak menyenangkan, yang merupakan campuran ketawa, melolong dan menggeram. Jumlah tawa yang pelik adalah 112 desibel, dan dapat didengar pada jarak sepuluh kilometer.

Tempat ke-10 – Wolf

Penilaian: 4.1

Serigala

Serigala dijumpai di sebahagian besar Asia, mereka juga biasa di Eropah Timur dan benua Amerika Utara. Predator, sebagai peraturan, tinggal di kawanan untuk waktu yang lama di kawasan yang diduduki, hanya kadang-kadang bergerak dari satu tempat ke tempat lain. Seekor kawanan boleh merangkumi sehingga 40 orang. Untuk menunjukkan hak wilayah mereka, menjaga bungkusan lain dari jarak jauh, serigala membuat diri mereka dikenali dengan suara keras, mencapai tahap 115 desibel. Howling juga digunakan ketika berkomunikasi dalam jarak jauh dan semasa musim kawin. Berbeza dengan mitos yang indah, serigala sebenarnya tidak melolong di bulan, tetapi di bawah cahaya bulan mereka, seperti pemangsa nokturnal yang lain, paling aktif, akibatnya melolong mereka paling sering didengar pada waktu seperti itu.

Tempat ke-9 – gajah Afrika

Penilaian: 4.2

Gajah Afrika

Mamalia darat terbesar di planet kita juga merupakan salah satu makhluk yang paling kuat. Sangkakala sangkakala gajah mengaum mencapai 117 desibel dan dibawa dalam jarak lebih dari sepuluh kilometer. Melaluinya, haiwan memberi amaran kepada musuh yang berpotensi, atau berkomunikasi dengan kongener pada jarak yang jauh. Gajah dicirikan oleh tingkah laku kolektif, mereka sentiasa menjaga hubungan antara anggota kawanan, membuat pelbagai bunyi untuk ini dengan bantuan batang mereka. Raksasa ini menjalani gaya hidup nomad, terus bergerak mencari makanan. Memandangkan ukuran dan beratnya, kadang-kadang melebihi 8 tan, tidak menghairankan bahawa gajah herbivora itu memakan banyak makanan, makan 16-18 jam setiap hari.

Tempat ke-8 – bullfrog

Penilaian: 4.3

Katak lembu

Tidak seperti kebanyakan amfibia, keluarga katak yang sebenarnya terletak jauh dari bahagian bawah rantai makanan. Amfibi sepanjang 25 sentimeter dan berat 500-600 gram makan secara harfiah segala yang boleh ditelannya, termasuk tikus, burung, ular dan katak muda (termasuk spesiesnya sendiri). Dan setelah jatuh ke dalam cengkaman pemangsa lain yang lebih besar, katak mengeluarkan teriakan memekakkan telinga dengan volume 119 desibel, yang mengingatkan pada suara lembu. Mekanisme pertahanan seperti itu sering membuat penyerang menjadi pingsan, membiarkannya melarikan diri. Mooing ini juga berfungsi untuk menarik lawan jenis semasa musim pembiakan. Katak lembu dijumpai di Amerika Utara, dari negeri tenggara hingga ke provinsi Ontario, Kanada.

Tempat ke-7 – Cicada green grocer

Penilaian: 4.4

Runcit hijau jangkrik

Cicada jenis ini tinggal di Australia, di kawasan pesisir di bahagian tenggara benua. Sebagai peraturan, mereka terdapat di kawasan padang rumput dan paya. Penjual hijau adalah serangga paling kuat di planet ini, dengan ukurannya yang kecil (lebar sayap tidak melebihi 13 sentimeter) mereka mampu berkicau pada isipadu 120 desibel. Cicadas menyanyi terutamanya pada musim pembiakan, mengeluarkan suara dengan bantuan pinggan khas yang terletak di pangkal perut. Getaran rakaman semasa nyanyian berlaku pada kelajuan hingga 480 kali sesaat. Bahkan seekor jangkrik seperti itu dapat didengar dengan jelas pada jarak sekitar 400 meter, sementara berada dekat dengan paduan suara kedai runcit hijau Australia akan menyebabkan sensasi yang menyakitkan, sakit kepala dan bahkan kehilangan pendengaran sementara bagi seseorang.

Tempat ke-6 – Loceng loceng tunggal

Penilaian: 4.5

Deringan loceng satu kali

Burung itu berasal dari keluarga yang mengutip, yang terdapat di Guyana, Venezuela dan Brazil. Laki-laki dering bel berbisik tunggal berbeza dengan betina dengan ukuran yang sedikit lebih besar (panjangnya sekitar 28 sentimeter), pertumbuhan nipis yang panjang di paruh dan kemampuan mengeluarkan jeritan pada isipadu 125 desibel. Sebagai perbandingan, tahap kebisingan kapal terbang mencapai 120 desibel. Kemampuan vokal seperti itu dijelaskan oleh adanya otot perut yang kuat dan paruh yang sangat lebar pada burung ini. Mereka menggunakan nyanyian mereka secara eksklusif untuk menarik perhatian wanita, dan sebelum bermulanya “serenade” pendeknya yang memekakkan telinga, lelaki biasanya berusaha sedekat mungkin dengan pasangan yang berpotensi.

Tempat ke-5 – Meterai gajah utara

Penilaian: 4.6

Meterai gajah utara

Mamalia dari keluarga anjing laut sejati dijumpai berhampiran pantai barat Amerika Utara. Selain ukuran dan berat badannya yang besar, mereka berkaitan dengan gajah sebenar dengan ciri anatomi lain – pertumbuhan tebal di hidung, mirip dengan batang pendek. “Hiasan” seperti itu hanya terdapat pada lelaki, ia berfungsi untuk meningkatkan resonansi suara gemuruh yang dipancarkan. Seperti manusia, mereka dapat mengawal nada suara mereka. Bergantung pada kuncinya, panggilan anjing laut gajah digunakan untuk identifikasi bersama pada jarak jauh, memberi amaran bahaya atau menakutkan musuh. Deru yang paling kuat mencapai 126 desibel.

Tempat ke-4 – Kakatua moluccan

Penilaian: 4.7

Kakatua moluccan

Kakatua Moluccan adalah spesies endemik di Indonesia, ia terdapat di bahagian timurnya, dan juga dijumpai di kepulauan Maluku Indonesia Ambon dan Seram. Burungnya cukup besar, panjang badannya hingga 50 sentimeter, berat rata-rata 850 gram, dan betina lebih besar daripada jantan. Untuk tempat tinggal, kakatua Moluccan biasanya memilih hutan hujan tropika atau bakau, bersarang di puncak pokok. Burung tetap berpasangan, berkumpul pada masa yang sama dalam kawanan 16-20 individu. Sekiranya keadaan tertekan, kakatua menjerit hingga 129 desibel, tangisan mereka tersebar di sekitar kawasan itu sejauh 8 kilometer.

Tempat ke-3 – Kakapo

Penilaian: 4.8

Kakapo

Burung beo Kakapo tinggal di hutan Pulau Selatan New Zealand. Ini adalah burung besar dengan panjang badan 60 sentimeter dan berat dari dua hingga empat kilogram. Dalam perjalanan evolusi, spesies burung beo ini telah kehilangan kemampuan untuk terbang secara aktif, sayap hanya berfungsi untuk turun dengan selamat dari ketinggian. Kakapos adalah waktu malam; pada siang hari mereka biasanya tidur di celah-celah batu atau tempat perlindungan lain. Semasa musim kawin, lelaki dapat memanggil wanita dengan suara bernada rendah yang sangat kuat, mencapai 132 desibel. Pada masa ini, kakapos terancam, jumlahnya sekitar dua ratus individu.

Tempat ke-2 – Paus sperma

Penilaian: 4.9

Paus sperma

Paus sperma adalah paus bergigi terbesar, dengan panjang badan 20 meter dan berat 50 tan. Mereka tinggal di semua lautan, dari Kutub Utara hingga ke sempadan benua Antartika. Semasa berkomunikasi, ikan paus sperma menggunakan tiga jenis isyarat: berdecit, klik dan cepat berderak. Orang dewasa mengeluarkan bunyi pada tahap 166 desibel, tetapi intensitas tangisan anak mereka boleh mencapai 162 desibel. Ini lebih tinggi daripada bunyi roket angkasa semasa pelancaran.

Tempat pertama – Paus biru

Penilaian: 5.0

Ikan paus biru

Seperti paus sperma, habitat paus biru meluas ke hampir seluruh lautan dunia. Ini adalah yang terbesar dari semua makhluk di dunia, panjang ikan paus dewasa mencapai 33 meter dengan jisim 120-150 tan. Haiwan besar menggunakan isyarat suara, bertukar-tukar mesej dengan anggota spesies mereka yang lain, terutama dalam tempoh migrasi. Bunyi yang dihasilkannya berkisar antara 60 desibel hingga 189 desibel yang mengagumkan, menurut para saintis, panggilan seperti itu dirakam pada jarak 200, dan kadang-kadang lebih dari 400 kilometer. Tangisan ikan paus biru pada puncak isipadu sama dengan letupan gunung berapi yang paling kuat. Sebagai perbandingan: bunyi 190 desibel mampu merobek rivet dalam struktur logam, dan bagi seseorang, kesan seperti itu penuh dengan pecah gendang telinga yang lengkap dan bahkan kerosakan pada paru-paru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen