15 gunung terindah di dunia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ada sesuatu yang misteri, luar biasa dan menarik mengenai keindahan puncak gunung. Mereka menyembunyikan kekuatan alam dan jalannya yang tidak dapat ditembus, membuat gambar yang sangat megah. Keindahan gunung selalu menarik perhatian seniman, seniman, pendaki dan pelancong. Kita mesti bersara semula jadi dengan alam semula jadi, mengenal diri kita dan memahami sesuatu yang sangat penting mengenai kehidupan.

Dan bagi mereka yang ingin mengagumi keajaiban dan kekuatan alam, kami telah mengumpulkan penilaian dari 15 gunung terindah di dunia. Kami menggunakan data dari portal pelancongan dan budaya. Perlu diingat bahawa tempat dalam penilaian disusun secara rawak, jadi anda tidak boleh menganggap bahawa satu gunung jauh lebih indah daripada yang lain – setiap puncak mempunyai daya tarikan tersendiri.

Gambaran keseluruhan gunung yang paling indah di dunia

Pencalonan sebuah tempat nama Penarafan
Penarafan gunung terindah di dunia 1 Bukit Coklat (Filipina) 4.1
2 Otemanu (Bora Bora) 4.2
3 Cerro Torre (Patagonia) 4.3
4 Bangle Bangle (Australia) 4.4
5 Kinabalu (Malaysia) 4.5
6 Cerobong Fairy (Turki) 4.5
7 Menara Iblis (Amerika Syarikat) 4.5
8 Pergunungan Pelangi (China) 4.6
9 Mouaroa (Polinesia Perancis) 4.7
10 'Pergunungan Hallelujah' (China) 4.7
11 'Table Mountain' (Afrika Selatan) 4.7
12 Cime di Lavadero (Itali) 4.8
13 Fuji (Jepun) 4.8
14 Kirkjufell (Iceland) 4.9
15 Matterhorn (Switzerland) 5.0

Bukit Coklat (Filipina)

Penilaian: 4.1

Bukit coklat

Chocolate Hills yang paling indah, seperti namanya, sebenarnya bukan gunung. Puncak tertinggi dari mereka hanya 120 meter, anda boleh mendaki dengan berjalan kaki dan bahkan tidak dapat menarik nafas lega. Tetapi ini bukan mengapa mereka mendapat tempat dalam penilaian kami.

Chocolate Hills ditutupi dengan ramuan khas yang hanya tumbuh di Filipina. Pada musim bunga dan awal musim panas, berwarna hijau gelap. Tetapi dengan kedatangan musim kemarau, ia berubah menjadi warna coklat coklat khas – dan setiap bukit menjadi seperti permen truffle besar.

Bukit coklat, yang mempunyai bentuk 'truffle' yang betul, terletak di kawasan yang agak kecil – hanya 50 kilometer persegi. Tetapi ada banyak dari mereka! Di kawasan kecil seperti itu, terdapat lebih dari 1.250 bukit, dan bersama-sama dalam tempoh kering mereka membentuk komposisi yang unik. Seolah-olah ada coklat di seluruh laman web, dikelilingi oleh 'krim' (hutan hijau terang, di mana kabut bersembunyi hampir selalu).

Otemanu (Bora Bora)

Penilaian: 4.2

Otemanu (Bora Bora

Suatu ketika dahulu gunung berapi besar berkuasa di Bora Bora. Letusannya yang membentuk pulau ini, yang kini menarik ribuan pelancong dari seluruh dunia. Kini gunung berapi telah keluar – dan meninggalkan dua gunung, yang tertinggi adalah Otemanu, yang puncaknya adalah 727 meter.

Gunung Otemanu mempunyai penampilan yang luar biasa. Tebuk dan dipotong, ia naik seperti tembok di atas pantai dan hutan pulau. Lebih-lebih lagi, hijau, ada tumbuh-tumbuhan bahkan di lereng curam. Terdiri dari batuan gunung berapi, batu ini dicat dengan warna gelap dan hampir selalu dikelilingi oleh awan dan kabus yang lut. Ini memberikannya bukan sahaja keindahan, tetapi juga keagungan.

Akan tetapi, mengagumi gunung Otemanu yang indah hanya dari pantai dan 'bahu'. Mendaki puncak adalah dilarang. Batu gunung berapi, walaupun nampaknya tidak tergoyahkan, masih cukup rapuh, sehingga pendaki – bahkan yang berpengalaman – dapat jatuh dengan mudah.

Cerro Torre (Patagonia)

Penilaian: 4.3

Cerro Torre Patagonia

Cerro Torre adalah salah satu puncak tertinggi di Amerika Selatan. Gunung ini dapat disebut luar biasa – walaupun pada hakikatnya dikelilingi oleh hutan dengan iklim tropika dan panas yang sepadan, es tidak pernah mencair di puncaknya. Puncak Cerro Torre terletak pada 3128 meter!

Cerro Torre mengagumkan bukan hanya pada penampilan – penutup ais besar di atas hutan Patagonian yang hijau terang – tetapi juga dalam 'pelupusannya'. Hanya pendaki yang paling berpengalaman dan profesional yang dapat menaklukkannya. Seluruh puncak gunung ditutup dengan ais yang tidak pernah lebur, dan ketika mendaki, Anda harus berjuang bukan hanya dengan permukaan yang tidak stabil, tetapi juga dengan cuaca buruk. Angin kencang datang dari Samudera Pasifik, membeku ais dan benar-benar menghembus pendaki.

Tetapi pendakian itu berbaloi. Puncak gunung itu adalah batu tajam yang hampir tipis, memotong awan dengan pisau. Dan bersama dengan puncak lain, itu benar-benar menyerupai mahkota bergerigi, menunjukkan kemenangan alam.

Bangle Bangle (Australia)

Penilaian: 4.4

Bangle Bangle (Australia

Bungle Bungle adalah pegunungan keindahan dan alam yang luar biasa. Ini adalah rantai bahagian atas berbentuk kerucut, yang terdiri dari batuan berwarna hitam, oren dan putih. Mereka disusun secara berlapis, yang membuat gunung menyerupai sarang lebah atau kue madu.

Batu utama adalah batu pasir. Di bawah pengaruh hakisan, yang berlangsung selama ribuan dan beratus-ratus ribu tahun, ia mengambil bentuk yang luar biasa dan dicat dengan warna yang luar biasa. Tetapi pada waktu yang sama, batu pasir tetap rapuh, sehingga memanjat Bangle Bangle dilarang.

Perkara yang paling menarik adalah asal gunung. Kira-kira 20 juta tahun yang lalu, sebuah meteorit jatuh di Australia, yang mengangkat lapisan batu pasir. Kemudian, semasa musim basah, aliran air mengalir ke bawah, yang membentuk formasi indah dan indah ini, mirip dengan gatal-gatal.

Kini pergunungan Bangle-Bangle dilindungi oleh negara dan merupakan sebahagian dari taman nasional. Suatu ketika dahulu, suku-suku tempatan tinggal di dalamnya, yang memberikan nama Purnululu di permatang ini. Semasa musim hujan, haiwan mendapat perlindungan di pergunungan ini, dan oleh itu orang pergi ke sini untuk memburu.

Kinabalu (Malaysia)

Penilaian: 4.5

Kinabalu Malaysia

Gunung Kinabalu mempunyai penampilan yang sangat luar biasa. Ini adalah dataran tinggi, di mana puncaknya yang tajam dan hampir naik. Oleh kerana jarak menegak antara puncak dan dasar kontur mendatar, ia berada di antara gunung paling terkenal di dunia.

Walaupun ketinggiannya agak tinggi – puncak Kinabalu berada pada ketinggian 4095 meter – gunung ini berwarna hijau bulat dan praktis tidak membeku. Itulah sebabnya, dan juga kerana dataran tinggi mendatar yang besar, sebilangan besar haiwan dan tumbuh-tumbuhan menakjubkan tinggal di sini.

Kinabalu dilindungi oleh UNESCO dan merupakan Tapak Warisan Dunia. Di sini anda dapat menjumpai anggrek yang tidak biasa, sebilangan besar orang utan dan kera besar lain, serta lebih dari 300 spesies burung! Pada masa yang sama, Kinabalu terbuka untuk pelancong, tetapi satu peraturan mudah berlaku di sini: 'Anda tidak boleh mengambil apa-apa kecuali gambar; anda tidak boleh meninggalkan apa-apa kecuali jejak kaki; tinggalkan hanya kenangan. ' Alam semestinya tidak tersentuh.

Menariknya, Kinabalu bukan hanya cantik, tetapi juga salah satu gunung termuda dalam ranking. Ia terus berkembang hingga ke hari ini! Bahagian atasnya menjadi kira-kira 5 milimeter lebih tinggi setiap tahun.

Cerobong Fairy (Turki)

Penilaian: 4.5

Cerobong Fairy (Turki

Gunung berapi meletus di Turki beberapa juta tahun yang lalu. Dan aliran lava-nya, turun, meninggalkan formasi batuan yang sangat luar biasa, sangat mirip dengan, ahem, cendawan. Orang Turki sendiri juga memperhatikan kesamaan mereka dengan, ahem, anak panah, dan oleh itu memanggil pergunungan ini 'Fairy Chimneys'.

Wilayah Cappadocia, di mana formasi gunung ini berada, kemudian diduduki oleh para bhikkhu. Mereka juga menyukai Fairy Chimneys. Para bhikkhu berlubang di batu yang membentuk puncak pahat ini, gua tempat mereka tinggal dan menikmati meditasi. Salah seorang dari mereka malah naik ke puncak!

Perlu diingatkan bahawa struktur batuan 'Fairy Chimneys' boleh ditemui bukan hanya di Turki. Terdapat banjaran gunung yang serupa di Perancis, Serbia, dan bahkan di Amerika Syarikat. Tetapi hanya di Cappadocia Turki yang mengejutkan dipahat, sempit, dan juga mempunyai sejarah yang kaya. Itulah sebabnya mereka adalah sebahagian daripada Tapak Warisan Dunia UNESCO dan dilindungi di peringkat antarabangsa – dan anda tidak boleh memanjatnya.

Menara Iblis (Amerika Syarikat)

Penilaian: 4.5

Menara Iblis (Amerika Syarikat)

Devil's Tower adalah gunung yang sangat luar biasa. Ia adalah monolit gunung berapi yang naik di atas Lembah Sungai Bell Fourche di Wyoming. Aliran air hujan yang mengalir turun dari dataran tinggi yang hampir rata pada ketinggian 1.5 km telah membentuk lereng yang sangat luar biasa dan kasar, menjadikan gunung itu seperti tunggul besar. Di samping itu, ia dibezakan dengan warna yang tidak standard – baka yang disusunnya dicat dengan warna merah bata. Oleh itu, Devil's Tower berbeza dengan langit biru yang cerah dan menjadi sangat mengagumkan dengan latar belakang matahari terbenam atau terbit matahari.

Walau bagaimanapun, populariti pelancongan Devil's Tower bukan disebabkan oleh penampilannya yang mengagumkan, tetapi oleh sejarah moden. Di sinilah film 'Close Encounters of the Third Kind' difilemkan, yang, pada gilirannya, mempengaruhi pembentukan sejumlah besar legenda kota. Dan sekarang pelancong berpusu-pusu ke sini untuk melihat laman web di mana, menurut Steven Spielberg, pertemuan pertama dengan makhluk asing berlaku.

Devil's Tower telah diisytiharkan sebagai Monumen Nasional AS. Oleh itu, untuk menaikinya, anda perlu mendapatkan banyak izin. Tetapi lebih baik tidak melakukan ini – lereng yang hampir curam dan batu vulkanik rapuh menjadikannya berbahaya bagi pendaki.

Pergunungan Pelangi (China)

Penilaian: 4.6

Pergunungan Pelangi (China)

Pergunungan Pelangi mendapat nama dari strukturnya yang sangat luar biasa. Mereka terdiri terutamanya dari batu pasir, yang diwarnai dengan pelbagai mineral. Oleh itu, gunung-gunung itu sendiri 'berjalur'. Mereka dicat dengan warna merah bata, kuning, putih, emas, biru, zamrud dan warna lain, yang saling bertindih berlapis-lapis. Nuansa sangat terang, berbeza, jadi kawasan ini kelihatan seperti dari planet lain.

Pergunungan Pelangi dilindungi oleh pemerintah China dan merupakan sebahagian daripada Taman Geologi Nasional Denxia. Namun, mereka terbuka untuk umum, jadi setiap pelancong dapat datang ke provinsi Gansu dan melihat dengan pemandangannya sendiri pemandangan yang luar biasa, mengagumkan dan sangat jelas ini.

Walau bagaimanapun, Pergunungan Pelangi sendiri tidak terlalu tinggi. Puncaknya berada sekitar 300-400 meter. Oleh itu, gunung-gunung yang indah ini tidak mengesankan dengan ketinggiannya, tetapi dengan pelbagai warna dan surealis landskap itu sendiri.

Mouaroa (Polinesia Perancis)

Penilaian: 4.7

Mouaroa (Polinesia Perancis

Gunung Mouaroa, yang terletak di salah satu pulau gunung berapi Polinesia Perancis, adalah salah satu puncak paling mengagumkan di dunia. Ini naik tajam di atas puncak puncak, dan mempunyai lereng hampir curam. Dan pada masa yang sama, gunung setinggi 761 meter terbuka untuk umum, jadi pendaki yang berpengalaman mungkin berusaha menakluknya.

Seperti gunung-gunung lain di Kepulauan Pasifik, ia berasal dari gunung berapi. Tetapi lerengnya tidak rapuh seperti puncak lain yang sama dalam penilaian kami. Di samping itu, gunung ini ditutup dengan tumbuh-tumbuhan – hutan Polinesia mencapai hampir puncaknya.

Puncak Mouaroa, berkat bentuknya yang khas, dapat dilihat dari hampir semua sudut Polinesia Perancis. Walaupun bukan yang tertinggi di negara ini. Tetapi tepatnya kerana jarak menegak antara 'bahu' dan puncak itulah yang menarik perhatian pendaki yang ingin menentang graviti.

'Pergunungan Hallelujah' (China)

Penilaian: 4.7

Pergunungan Hallelujah '(China

Zhangjiajie Massif dari China, juga dikenal sebagai 'Hallelujah Mountains', adalah sekumpulan tiang yang terbuat dari kuarza dan batu pasir. Terletak di lembah berhutan, hampir selalu berkabus. Dan kontras tumbuh-tumbuhan hijau gelap dan batu pasir coklat yang bersinar menjadikannya seperti pemandangan asing.

Sebenarnya, pengarah terkenal James Cameron memanfaatkan persamaan ini. Di sinilah Avatar difilmkan, dan Pergunungan Hallelujah menjadi dasar bagi pemandangan planet fiksyen Pandora. Inilah sebabnya mengapa mereka kelihatan biasa.

Setelah filem dilancarkan, yang tertinggi dari 3.000 tiang di pegunungan ini secara resmi diganti namanya – dan sekarang disebut Avatar Hallelujah Mountain. Taman Zhangjiajie masih menarik sebilangan besar pelancong yang ingin melihat pemandangan hampir asing ini dengan mata mereka sendiri.

'Table Mountain' (Afrika Selatan)

Penilaian: 4.7

Table Mountain Afrika Selatan

'Table Mountain' cukup mengejutkan – walaupun dalam foto, jika dilihat dari bawah ke atas. Walaupun pangkalannya cukup tradisional, puncak … tidak ada. Ia seolah-olah terputus. Gunung ini berakhir di dataran tinggi yang sangat rata.

Menurut satu teori, itu adalah 'Table Mountain' yang memberi nama kepada kota Cape Town yang terletak di kakinya. Dalam bahasa Inggeris, namanya dieja Cape Town, atau 'cap town'. Dataran tinggi yang benar-benar rata di bahagian atas 'Table Mountain' kelihatan seperti hiasan kepala yang terselubung di atas bukit.

Bahagian atas 'Table Mountain' dihubungkan terus ke Cape Town dengan kereta kabel. Perlu mendaki dataran tinggi untuk mengagumi pemandangan panorama kota pelabuhan ini, yang telah memainkan peranan penting dalam sejarah dunia (dan bahkan Rusia), dan telah menjadi pintu masuk perdagangan antara Afrika dan negara-negara lain.

Cime di Lavadero (Itali)

Penilaian: 4.8

Cime di Lavadero (Itali

Cime di Lavadero bukan hanya gunung, tetapi sekelompok tiga puncak yang terletak di bahagian selatan Pegunungan Alpen. Oleh kerana bentuk puncaknya, nampaknya gunung ini hanya dipukul dua kali dengan kapak besar. Di samping itu, dolomit merah bata, yang terdiri dari tiga puncaknya, menambah penampilan.

Cime di Lavadero terkenal dengan pelancong. Pelancong yang tidak berjaya mendaki gunung datang ke sini hanya untuk menikmati pemandangan puncak 2.999 meter yang menakjubkan dan mengagumkan ini. Tetapi bagi pendaki, Cime di Lavadero menarik kerana pelbagai laluan diletakkan di sepanjang mereka – dari yang sederhana hingga yang sukar.

Kawasan sekitar Cime di Lavadero tidak kurang indah dari gunung-gunung itu sendiri. Lembah gunung yang khas, di mana batu kelabu sejuk dengan tepi tajam keluar dari penutup rumput, memukau dengan semangat alpine mereka – keras, tetapi misteri dan memikat.

Fuji (Jepun)

Penilaian: 4.8

Fuji (Jepun

Kerana bentuk kerucut yang hampir sempurna, Puncak Fuji adalah salah satu gunung yang paling indah di dunia. Di samping itu, dia adalah simbol Jepun yang dikenali. Gambar Fuji boleh didapati di hampir semua bahan perjalanan yang memanggil untuk mengunjungi Tanah Matahari Terbit.

Tetapi Fuji bukan hanya gunung. Ia adalah gunung berapi yang tidak aktif dengan tidur yang sangat sensitif. Ini terakhir meletus pada tahun 1707 dan ada kemungkinan kita akan melihat Fuji segera terbangun.

Tetapi semasa Fuji tertidur. Dan gunung ini ditaklukkan oleh sejumlah besar pelancong dan pendaki – menurut maklumat rasmi, puncaknya dikunjungi oleh sekitar 200 ribu orang setahun. Di Fuji Peak terdapat kuil, pejabat pos dan stesen meteorologi.

Gunung Fuji termasuk dalam Senarai Warisan Dunia UNESCO, oleh itu dilindungi oleh perkhidmatan antarabangsa. Kawasan puncak adalah sebahagian dari Taman Negara Jepun.

Fuji adalah elemen utama budaya Jepun. Diyakini bahawa orang yang menakluki puncak gunung ini akan memperoleh keabadian. Menurut legenda, asap yang keluar dari puncak dihasilkan oleh ramuan kehidupan kekal, yang terbakar di mulut gunung berapi. Di samping itu, citra budaya gunung berbeza dari yang sebenarnya. Jadi, dua bulan setahun di permukaan Fuji – walaupun di bahagian atas – tidak ada salji. Oleh itu, jika anda ingin mengagumi gunung seperti yang digambarkan dalam lukisan dan ukiran, anda tidak boleh pergi ke Jepun pada pertengahan hingga akhir musim panas. Lebih baik pada musim luruh, ketika puncak ditutup dengan ais. Atau pada musim bunga untuk menikmati bunga sakura.

Kirkjufell (Iceland)

Penilaian: 4.9

Kirkjufell (Iceland

Kirkjufell adalah gunung yang paling banyak difoto di Iceland. Oleh itu, jika anda mencari geotag negara ini di Instagram, kemungkinan besar anda akan melihat berpuluh-puluh gambar puncak ini. Dan ini tidak menghairankan. Walaupun tingginya agak rendah, hanya 463 meter, Kirkjufell dibezakan dengan keindahan Nordiknya yang keras.

Gunung ini, yang terbuat dari batuan gelap berlapis-lapis, dan terletak di lembah hijau, kelihatan sama sekali tidak nyata. Dia benar-benar merangkumi semua keindahan utara yang dilalui oleh pelancong ke Iceland.

Dan patut pergi ke sini pada musim luruh. Ini adalah ketika Lampu Utara juga dapat dilihat di puncak Kirkufell! Walau bagaimanapun, pada musim panas juga kelihatan mengagumkan – berkat jarak laut dan sebilangan besar sungai gunung dengan air terjun di kaki. Salah satunya terletak di bahagian paling atas. Ia dipanggil Kirkjufellsfoss.

Matterhorn (Switzerland)

Penilaian: 5.0

Matterhorn (Switzerland

The Telegraph edisi Inggeris menamakan puncak alpine Matterhorn gunung paling indah di dunia. Dan tajuk ini dibenarkan sepenuhnya. The Matterhorn merangkumi semua pemandangan Pennine Alps.

Anda tidak perlu pergi ke Switzerland untuk melihat Matterhorn. Sudah cukup untuk pergi ke pasar raya terdekat dan membeli coklat Toblerone di sana. Gunung inilah yang digambarkan pada bungkusan, dan pada masa yang sama memberi inspirasi kepada pencipta untuk merancang jubin itu sendiri.

Matterhorn adalah salah satu gunung alpine yang paling popular di kalangan pendaki. Puluhan ribu orang setiap tahun berusaha untuk menaklukkan puncaknya yang tidak dapat ditembus. Gunung ini dicirikan oleh lereng tajam dan tajam dengan rabung berbahaya. Matterhorn adalah gunung terakhir yang ditaklukkan di Pegunungan Alpen, kerana secara harfiah mengilhami rasa takut pada pendaki. Pendakian pertama yang berjaya berlaku pada tahun 1865 – dan dengan ini berakhirlah 'zaman kegemilangan pendakian gunung'.

Hari ini Matterhorn adalah simbol budaya yang popular. Filem dibuat di sini. Gunung ini digambarkan dalam lukisan dan dinyanyikan dalam muzik. Puncaknya juga dapat dilihat pada kulit album Depeche Mode's Construction Time Again. Matterhorn digambarkan pada duit syiling peringatan. Dan di bandar Zermatt di Switzerland terdapat sebuah muzium yang dikhaskan untuk sejarah generasi puncak.

Dan ada satu lagi fakta menarik. Pada tahun 1993, angkasawan Switzerland Claude Nicollier pergi ke angkasa lepas dalam misi STS-61 di atas kapal terbang Endeavour. Dalam penerbangan, dia mengambil dua batu dari puncak Matterhorn. Sekembalinya, salah satu dari mereka dikembalikan ke gunung, dan yang kedua dikirim ke sebuah muzium di Zermatt.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen