15 CPU terbaik untuk komputer anda

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Prestasi komputer peribadi dipengaruhi pada tahap yang berbeza-beza oleh setiap komponen fungsinya – RAM, chipset, kad video, cakera keras, sambungan rangkaian, dll. Tetapi ada perincian utama yang bergantung kepada semua – pemproses pusat. Malah RAM atau kad video terpantas dan paling besar tidak akan dapat menunjukkan potensinya jika ciri-cirinya tidak sesuai dengan kemampuan pemproses. Walau bagaimanapun, ketika memilih satu set komputer yang lengkap, tidak semestinya berusaha untuk memilih pemproses terbaru dan paling berkuasa.

Para penyunting telah menyediakan untuk anda gambaran umum panjang lebar mengenai model pemproses yang paling berjaya pada musim bunga tahun 2019, berdasarkan mana komputer peribadi dengan pelbagai kapasiti dan kategori harga selesai. Berdasarkan kesimpulan pakar kami, kami telah membahagikan penarafan menjadi pencalonan mengikut anggaran tujuan.

Penilaian pemproses terbaik untuk komputer

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Pemproses super berkuasa terbaik untuk komputer anda 1 AMD Ryzen Threadripper 2990WX 123 208 RUB
2 Intel Core i9 9900K RUB 36,920
3 Intel Core i7 6950X Edisi Ekstrim Broadwell E RUB 47 599
Pemproses terbaik untuk komputer permainan 1 Intel Teras i7-7820X RUB 25,000
2 AMD Ryzen7 1800X RUB 13,065
3 Intel Teras i7-8700K RUB 26,050
4 AMD Ryzen 7 2700X RUB 21,895
Pemproses terbaik untuk komputer kerja 1 AMD Ryzen 5 1600X RUB 10,743
2 AMD Ryzen 5 2600 RUB 9 535
3 Intel Teras i5-8400 RUB 12,790
Pemproses terbaik untuk komputer jarak jauh 1 Intel Teras i3 8100 RUB 7 495
2 AMD Ryzen 3 2200G 5 435 RUB
3 AMD FX8320 RUB 3,615
Pemproses kos rendah terbaik untuk komputer anda 1 Intel Celeron G3930 RUB 2,490
2 AMD Athlon 200GE RUB 2,520

Pemproses super berkuasa terbaik untuk komputer anda

Pertama sekali, kami akan mempertimbangkan pencapaian termaju pengeluar pemproses untuk komputer dan komputer riba – dua pesaing yang tidak dapat disatukan Intel dan AMD. Kajian ini merangkumi model massa yang telah tersebar luas dan dikenali. Beberapa model HEDT untuk sistem berprestasi tinggi dikecualikan kerana kos larangan dan pengkhususan yang terlalu sempit, jauh dari keperluan pengguna massa.

AMD Ryzen Threadripper 2990WX

Penilaian: 4.9

AMD RYZEN THREADRIPPER 2990WX

'Nombor satu' dalam ulasan kami adalah pencapaian luar biasa oleh AMD, mungkin contoh produk yang paling mencolok yang menjadikan pemproses teratas jauh ketinggalan Intel. Ia adalah pemproses 32-teras pertama di dunia dengan 64 utas. Pengisian mikroelektronik dibuat mengikut teknologi proses 12nm yang paling tipis. Pemproses direka untuk soket sTR4.

Pelbagai modifikasi model ini dapat berisi dari 12 hingga 32 core Colfax, beroperasi pada frekuensi jam 3 hingga 3,5 GHz (overclocking didukung). Cache tahap pertama adalah 96 KB, yang kedua adalah dari 6144 hingga 16384 KB, yang ketiga adalah dari 32768 hingga 65536 KB. Cache Split L2 disokong. Terdapat pengawal RAM terbina dalam.

Pemproses menyokong set arahan AMD64 / EM64T dan SSE2 / 3/4; Teknologi NX Bit; virtualisasi perkakasan. Sokongan untuk Hyper-threading dan 3DNow hampir tidak ada, begitu juga teras grafik terbina dalam.

Suhu operasi maksimum pemproses adalah 68 darjah. Pelesapan haba nominal dengan operasi komputer yang tidak terlalu intensif berbeza dari 180 hingga 250 W. Ujian bebas menunjukkan bahawa di bawah beban yang serius, pelesapan haba dapat meningkat hingga 600W, dan dalam overclocking – hingga 800W. Untuk menyejukkan prosesor pada beban sederhana, penyejuk Wraith Ripper yang direka khas atau yang serupa sesuai. Pada beban tinggi dan overclocking, para pakar mengesyorkan penyejukan air.

Keseluruhan garis Threadripper, dan model ini khususnya, telah mendapat maklum balas yang sangat positif dari pengguna sebenar. Pemproses mampu dengan mudah memanipulasi jumlah data yang tidak dapat difahami, dengan senang hati dapat memenuhi permintaan kad video yang paling kuat dan menyokong RAM terpantas dan paling produktif.

Kelebihan

  • merakam prestasi dalam aplikasi khusus;
  • teras pantas walaupun dalam mod utas tunggal;
  • banyak garis PCI untuk periferal dan kad video;
  • cache besar;
  • gabungan ciri-ciri selangit yang hampir mustahil dan harga yang agak berpatutan.

keburukan

  • keperluan reka bentuk yang tinggi untuk pelesapan haba (TDP).

Intel Core i9 9900K

Penilaian: 4.8

INTEL TERAS I9 9900K

Pemproses desktop super berkuasa kedua dalam ranking kami adalah Core i9 9900K buatan Intel. Walaupun ia adalah kapal induk, ia jauh lebih rendah daripada model di atas dalam hampir semua aspek. Mungkin, kita akan melihat penembusan kualitatif Intel dalam masa terdekat, tetapi buat masa ini semua yang 'biru' (Intel) dapat menentang 'merah' (AMD).

Pemproses dihasilkan mengikut teknologi proses 14nm. Ia didasarkan pada 8 inti pengkomputeran yang beroperasi dalam 16 utas pada frekuensi 3,6 GHz dengan kemampuan untuk melakukan overclock hingga 5 GHz. Jumlah cache SmartCache adalah 16MB. Menyokong RAM DDR4-2666 saluran ganda sehingga 128GB. Memori Pembetulan Ralat (ECC) tidak disokong.

Sekiranya komputer tidak akan digunakan untuk memproses grafik berat atau permainan video yang menuntut, anda boleh menyimpan pada kad video diskrit – pemproses mempunyai subsistem grafik terbina dalam Intel UHD 630 dengan frekuensi operasi asas 350MHz. Frekuensi dinamik maksimum ialah 1.2GHz. Jumlah maksimum RAM yang ada ialah 64GB. Menyokong resolusi 4K pada kadar penyegaran 60Hz. Jumlah jalur PCI Express yang disokong adalah 16.

Dalam model ini, pengeluar telah menerapkan sejumlah teknologi canggih. Ini adalah sokongan memori Intel Optane; Hyper-Threading; Langkah Laju; kawalan terma; perlindungan privasi dan lain-lain.

Secara keseluruhan, ini adalah pemproses yang paling berkuasa Intel untuk komputer desktop sehingga kini. Perlu difahami di sini bahawa beberapa model lain dari generasi pengeluaran jiran Intel dapat mengandungi lebih banyak teras dan bahkan melebihi 9900K dalam beberapa parameter. Tetapi dari segi ciri lain, model ini akan jauh lebih maju, dan dari segi keseimbangan keseluruhan parameter, ia tidak sama.

Kelebihan

  • andalan termaju Intel yang paling hebat di segmen massa pada awal tahun 2019;
  • prestasi dan penggunaan tenaga yang stabil dalam kebanyakan tugas;
  • senarai inovasi yang dilaksanakan;
  • seimbang;
  • peningkatan keselamatan dan kebolehpercayaan;
  • Waranti 36 bulan dalam versi kotak.

keburukan

  • terlalu mahal (mungkin fenomena sementara yang disebabkan oleh defisit objektif).

Intel Core i7 6950X Edisi Ekstrim Broadwell E

Penilaian: 4.7

INTEL CORE I7 6950X EXTREME EDITION BROADWELL E

Melengkapkan senarai pemproses desktop yang paling produktif adalah model lain yang menarik dari Intel – ini adalah 6950X keluarga Core i7 dengan set-top box yang menjanjikan dalam tatanama Edisi Ekstrim. Kedua-dua penyelesaian sebelumnya tidak diragukan lagi lebih baik dari segi gabungan kelebihan, tetapi 6950X masih diminati oleh pengguna yang memerlukan prestasi komputer maksimum dalam bentuknya yang paling murni.

Pada masa pelepasannya, 6950X membuat percikan – 10 teras Broadwell E yang beroperasi pada 3GHz dalam 20 utas, teknologi Turbo Boost Max 3.0 yang diperbaharui dengan kemampuan overclocking yang belum pernah terjadi sebelumnya dan keseluruhan senarai kelebihan tidak dapat membiarkan siapa pun acuh tak acuh. Satu-satunya kekecewaan adalah kos, tetapi dengan latar belakang turun naik harga umum untuk pemproses baru, peminat sebahagian besarnya mengundurkan diri dari kenyataan ini.

Pemproses dihasilkan menggunakan teknologi proses 14nm. Overclocking dari frekuensi nominal 3GHz dapat dilakukan hingga 3,5GHz dengan teknologi Turbo Boost 2.0, dan hingga 4GHz dengan Turbo Boost 3.0. Saiz cache: tahap pertama – 64Kb, tahap kedua – 2560Kb, tahap ketiga – 25Mb. Terdapat pengawal memori terbina dalam. Menyokong sehingga 128GB Quad Channel DDR4 2400/2133 RAM tanpa sokongan memori ECC. Bilangan maksimum jalur PCI Express ialah 40.

Teknologi dan arahan yang disokong: Hyper-threading; AMD64 / EM64T; SSE2 / 3/4; NX Bit; virtualisasi perkakasan. Tidak ada modul grafik terbina dalam.

Kuasa terma yang dikira model ini ialah 140 W.

Kelebihan

  • 10 teras;
  • sokongan untuk 40 lorong PCI Express;
  • hasil yang sangat baik dari segi kelajuan pemprosesan video kelas berat;
  • banyak peluang untuk overclocking berkat Turbo Boost Max 3.0;
  • pemanasan sederhana.

keburukan

  • harga yang jelas, terutamanya dengan latar belakang model yang lebih baru.

Pemproses terbaik untuk komputer permainan

Pencalonan Pemproses Desktop Terbaik kedua adalah pilihan empat pemproses yang pengeluar melengkapkan stesen permainan terbaik hari ini. Beberapa PC untuk gamer yang dipasang oleh pengeluar terkenal mungkin mengandungi pemproses yang lebih berkuasa, setaraf dengan flagships yang dijelaskan di atas, tetapi dalam kebanyakan kes, ini tidak lebih dari sekadar pemasaran. Model HEDT teratas hanya berlebihan walaupun untuk permainan video paling rakus, dan tidak ada gunanya membayar lebih untuk mereka. Juga, dalam komputer permainan, kelajuan jam pemproses dan memori cepat lebih penting (ini, tentu saja, tidak mengira grafik produktif) daripada bilangan teras / utas.

Intel Teras i7-7820X

Penilaian: 4.9

INTEL TERAS I7-7820X

Yang pertama dalam kategori ini adalah siri Core i7 7820X. Ini adalah pemproses berprestasi tinggi, yang tidak hanya digunakan untuk komputer permainan, tetapi juga untuk komputer yang seharusnya memproses video dalam definisi tinggi. Direka untuk soket AM4.

Pemproses dibuat menggunakan teknologi 14nm, mengandungi 8 teras yang beroperasi dalam 16 utas pada frekuensi nominal 3600 MHz. Overclocking dengan teknologi Turbo Boost hingga 4300 MHz disokong. Terdapat pengawal memori bersepadu, 128GB DDR4-2666 disokong hingga empat saluran. Bas sistem – 1600 MHz, DMI. Konfigurasi cache: tahap pertama – 64Kb, tahap kedua – 8192Kb, tahap ketiga – 11264Kb. Jumlah maksimum jalur PCI Express adalah 28. ECC tidak disokong.

Teknologi peningkatan berikut disokong dalam model ini: virtualisasi perkakasan; NX Bit; AMD64 / EM64T; Hyper-Threading; Intel Optane; Turbo Boost 2.0 / Max 3.0; set arahan MMX, SSE / 2/3/4, AVX / 2/512 (dua modul FMA AVX-512); Intel Langkah Laju.

Peningkatan keselamatan merangkumi bit pembatalan yang dijalankan oleh perkakasan untuk melindungi daripada virus dan perisian hasad lain, dan arahan baru Intel untuk mengenkripsi dan menyahsulitkan data.

Daya terma pemproses yang dikira dalam mod standard ialah 140W dan sepadan dengan suhu operasi maksimum 99 darjah. Sebilangan pakar mengkritik kehadiran antara muka termal di bawah penutup penyebar haba, lebih memilih solder, tetapi dalam konteks model ini dengan pemanasannya yang sederhana, ini bukan kelemahan yang sangat ketara.

Kelebihan

  • prestasi tinggi dalam permainan dan pemprosesan video 'berat';
  • potensi besar untuk overclocking;
  • kestabilan;
  • penggunaan kuasa sederhana;
  • pemanasan yang agak sedikit.

keburukan

  • textolite nipis – bahaya merosakkan pemproses ketika menggerakkan komputer hanya kerana besarnya alat penyejuk.

AMD Ryzen7 1800X

Penilaian: 4.8

AMD RYZEN 7 2700X

Meneruskan penilaian pemproses terbaik untuk komputer permainan, pesaing langsung ke model yang dinyatakan di atas – Ryzen7 1800X dari AMD. Pakar sangat menghargai model ini bukan sahaja sebagai asas komputer permainan, tetapi juga sebagai pemproses yang optimum untuk berinteraksi dengan peranti VR yang lengkap seperti Oculus Rift. Oleh kerana prestasi multi-teras yang tinggi, pengeluaran VR yang paling dipercayai dan lancar dapat dicapai.

Ryzen7 1800X adalah pemproses 8-teras 14-nm, 16-utas. Frekuensi jam teras ialah 3600 MHz, potensi overclocking yang selamat adalah hingga 4GHz. Menyokong dwi saluran RAM DDR4-2667, termasuk ECC. Isipadu cache: tahap pertama – 96Kb, kedua – 4096Kb, ketiga – 16MB. Menyokong arahan MMX, SSE / 2/3/4, AVX / 2, teknologi NX Bit dan AMD64 / EM64T, virtualisasi perkakasan. Bilangan lorong PCIe 3.0 – 16.ph

Sebagai tambahan kepada perkara di atas, model ini menerapkan teknologi AMD proprietari seperti: XFR (julat frekuensi diperpanjang), SenseMI (satu set fungsi latihan untuk prestasi penalaan diri), Enmotus FuzeDrive (menggabungkan SSD, HDD dan RAM ke dalam satu pemacu maya) dan sebilangan yang lain.

Kuasa terma undian di bawah beban sederhana ialah 95W dengan suhu operasi maksimum 95 ° C.

Kelebihan

  • prestasi multi-utas tinggi;
  • Sokongan memori ECC;
  • overclocking yang agak sederhana (dengan tempahan);
  • memperkenalkan inovasi penting;
  • penjanaan haba rendah;
  • harga yang berpatutan jika dibandingkan dengan pemproses yang setanding Intel.

keburukan

  • terdapat masalah dengan kecekapan menggunakan RAM berkelajuan tinggi (bukan kelemahan kritikal).

Intel Teras i7-8700K

Penilaian: 4.7

INTEL TERAS I7-8700K

Mari kembali ke produk 'biru' – penarafan pemproses terbaik untuk komputer permainan diteruskan oleh CPU berprestasi tinggi generasi ke-8, yang dibuat mengikut teknologi proses 14nm ++ yang paling maju pada masa pelepasan. Muncul hampir sepantas kilat setelah pemproses AMD multi-teras yang relatif murah untuk komputer berkuasa membuat percikan di pasaran.

Pemproses mengandungi enam teras pemprosesan Coffee Lake yang beroperasi dalam 12 utas pada frekuensi nominal 3700 MHz. Overclocking dengan teknologi Turbo Boost hingga 4700 MHz dibenarkan. Menyokong DDR4-2666 RAM untuk dua saluran sehingga 128GB. Jumlah memori cache: tahap pertama – 64Kb, yang kedua – 1536Kb, yang ketiga – 12Mb. Hyper Threading disokong; arahan MMX, SSE / 2/3/4, AVX / 2; AMD64 / EM64T; NX Bit; virtualisasi perkakasan, Intel vPro. Jumlah lorong PCI Express adalah hingga 16.

Pemproses mempunyai subsistem grafik terbina dalam Intel UHD 630 dengan frekuensi operasi asas 350 MHz dan frekuensi dinamik maksimum 1.20 GHz. RAM maksimum yang ada ialah 64GB. Mampu menghasilkan semula aliran video dalam resolusi 4K dengan kadar bingkai 60Hz.

Pelesapan haba nominal yang dikira adalah 95W, suhu operasi dalam operasi komputer biasa tidak lebih dari 100 ° C. Di bawah beban pada tahap had overclocking yang dibenarkan, TDP dan voltan meningkat dengan mendadak.

Kelebihan

  • standard frekuensi tinggi;
  • potensi besar untuk overclocking;
  • sokongan rasmi untuk DDR4-2666;
  • nisbah harga / prestasi;
  • keupayaan untuk mengusahakan sepenuhnya papan induk b360 / H370;
  • dibuat mengikut peningkatan proses teknikal 14nm ++.

keburukan

  • Sesuai dengan chipset siri 3xx sahaja.

AMD Ryzen 7 2700X

Penilaian: 4.6

AMD RYZEN 7 2700X

Dan pemilihan penarafan pemproses terbaik untuk komputer permainan diselesaikan oleh model lain dari AMD, yang dengan mudah mengalahkan pesaing langsungnya – Core i7-8700K yang dijelaskan di atas. Ryzen 7 2700X kekurangan pemproses Intel teratas hanya dari segi prestasi single-threaded. Bagi yang lain, ia belum mempunyai pesaing dalam segmen ini.

Selain prestasi optimum untuk komputer permainan, pemproses ini juga tidak ketinggalan dalam membuat, mengarkibkan, dan streaming. Pembangun berjaya mencapai ciri-ciri yang luar biasa itu, tidak kurang juga dengan penggunaan teknologi semikonduktor generasi baru dengan teknologi proses 12nm.

CPU ini didasarkan pada lapan teras komputasi Pinnacle Ridge, yang beroperasi dalam 16 utas pada frekuensi 3700 MHz. Sebagai tambahan kepada frekuensi nominal, model ini mempunyai kemampuan overclocking yang serius – hingga 4300 MHz. Sokongan untuk memori DDR4-2933 dwi-saluran berkelajuan tinggi telah dilaksanakan. Isipadu cache: tahap pertama – 96Kb, kedua – 4MB, ketiga – 16MB. Arahan yang disokong adalah MMX, SSE / 2/3/4, AVX / 2.

Model ini menerapkan teknologi AMD proprietari – program StoreMI, SenseMI, VR-Ready Premium, Ryzen Master. Juga dilaksanakan sokongan untuk virtualisasi perkakasan, AMD64 / EM64T dan NX Bit.

Pelesapan haba nominal, menurut pengeluar, sepadan dengan 105 W. Suhu operasi maksimum yang dibenarkan ialah 85 ° C.

Penyejuk penuh disertakan dalam bungkusan, memberikan perlindungan yang mencukupi terhadap pemanasan berlebihan. Penyejuk dilengkapi dengan pencahayaan RGB berwarna-warni.

Kelebihan

  • prestasi multi-utas tinggi;
  • keupayaan overclocking untuk semua pengubahsuaian;
  • pateri di bawah penutup;
  • penyejuk yang cekap dengan pencahayaan RGB termasuk;
  • penggunaan dan pemanasan kuasa yang agak rendah pada beban undian.

keburukan

  • persembahan utas tunggal.

Pemproses terbaik untuk komputer kerja

Pencalonan ketiga dalam pemeringkatan pemproses terbaik untuk komputer peribadi mengikut versi termasuk pemilihan model, kekuatan dan ciri teknikal yang memadai untuk tugas kerja 'di atas rata-rata', tetapi tanpa permintaan yang terlalu tinggi. Mereka dapat memberikan kerja yang selesa dengan grafik vektor dan raster, penyuntingan video, pemodelan tiga dimensi, pemprosesan sejumlah besar data.

Hebatnya, pemproses ini cukup sesuai untuk melengkapkan komputer permainan dan menunjukkan hasil yang sangat baik. Persoalannya, mengapa empat penyelesaian di atas lebih baik? Hakikatnya ialah dalam pencalonan pemproses permainan, pakar kami telah mengenal pasti model yang mempunyai margin prestasi tertentu. Pada masa pelepasan, kemampuan mereka untuk permainan video berlebihan, tetapi industri permainan berkembang begitu pesat sehingga kelebihan ciri dengan cepat menjadi minimum.

AMD Ryzen 5 1600X

Penilaian: 4.9

AMD RYZEN 5 1600X

Pertama, pertimbangkan pemproses untuk komputer peribadi dari keluarga AMD's Ryzen 5. Ia adalah tenaga kerja yang mantap dengan prestasi yang seimbang. Model ini berulang kali mengesahkan kepatuhan sepenuhnya terhadap ciri-ciri yang dinyatakan oleh pengeluar dan sangat diminati hingga hari ini. Dikilangkan mengikut teknologi proses 14 dan 12nm.

Pemproses berdasarkan enam teras Summit Ridge yang beroperasi dalam 12 utas pada frekuensi 3600 MHz. Mari kita melakukan overclock hingga 4000 MHz. Menyokong dwi saluran RAM DDR4-2667. Saiz cache: tahap pertama – 96Kb (512Kb dalam pengubahsuaian lain), kedua – 3072Kb, ketiga – 16384Kb. Arahan yang disokong MMX SSE / 2/3/4 dan AVX / 2, teknologi AMD64 / EM64T, NX Bit, virtualisasi perkakasan. Jumlah jalur PCIe 3.0 yang disokong adalah hingga 16.

Dari teknologi AMD proprietari, pemproses menyokong SenseMI, Enmotus FuzeDrive, FMA3, AVX2, AES, XFR (julat frekuensi lanjutan).

Pelesapan haba nominal sepadan dengan 95 W. Suhu operasi maksimum yang dibenarkan ialah 95 ° C. Dalam versi berkotak, paket ini termasuk Wraith Spire cooler, kapasiti penyejukannya cukup untuk mengoperasikan komputer tanpa beban yang berlebihan.

Kelebihan

  • nisbah prestasi-ke-harga;
  • pateri di bawah penutup;
  • penjanaan haba sederhana;
  • overclocking sederhana;
  • sokongan untuk protokol dan antara muka moden;
  • lebih sejuk dalam reka bentuk kotak.

keburukan

  • mencapai potensi penuh hanya dengan memori frekuensi tinggi dan tetapan B tertentu IOS.

AMD Ryzen 5 2600

Penilaian: 4.8

AMD RYZEN 5 2600

Nombor kedua dalam pemilihan penarafan ini akan mempertimbangkan model yang berdekatan dengan pengeluar yang sama – Ryzen 5 2600. Pemproses ini sangat serupa dengan yang sebelumnya, dan dalam sebilangan ciri biasanya satu-ke-satu. Satu-satunya perbezaan adalah dalam satu perkara penting – sokongan untuk memori yang lebih pantas. Dalam beberapa kes, perkara ini sangat penting, sebab itulah model ini dimasukkan dalam ulasan. Dikilangkan mengikut teknologi proses 12nm.

'Inti' model ini serupa dengan yang sebelumnya – 6 teras dan 12 utas, hanya inti dari keluarga Pinnacle Ridge yang dikemas kini. Frekuensi jam adalah 3400 MHz dalam moda nominal dan hingga 3900 MHz dalam overclocking. Frekuensi bas sistem ialah 400 MHz. Menyokong memori DDR4-2933 saluran dua. Parameter cache: tahap pertama – 96 KB, kedua – 3MB, ketiga – 16MB.

Sokongan untuk arahan, arahan dan inovasi proprietari dalam model ini sebahagiannya berbeza dengan yang sebelumnya. Jadi, ada sokongan untuk VR-Ready Premium, yang tidak dilakukan oleh 1600X, tetapi tidak ada sokongan untuk XFR, AVX2 dan FMA3.

Pelesapan haba yang dikira sepadan dengan 65 W. Suhu operasi maksimum ialah 95 ° C.

Kelebihan

  • nisbah peluang dan kos;
  • sokongan untuk memori DDR4-2933 berkelajuan tinggi;
  • Sokongan Premium VR-Ready;
  • penjanaan haba dan penggunaan tenaga yang rendah;
  • pateri di bawah penutup.

keburukan

  • keperluan sempit untuk RAM dan motherboard untuk melepaskan potensi.

Intel Teras i5-8400

Penilaian: 4.7

INTEL TERAS I5-8400

Model pengeluaran yang popular Intel melengkapkan senarai pemproses terbaik untuk komputer jarak jauh. Ini adalah pemproses enam teras Intel yang paling berpatutan, yang memotong Ryzen 5 1600X dan 2600 dalam beberapa cara, tetapi dengan beberapa tempahan. Dari segi prestasi purata, model ini hampir dengan model Core i7-7700. Dikilangkan mengikut teknologi proses 14nm.

Pemproses dibuat berdasarkan enam teras Coffee Lake. Tidak seperti semua model di atas, dalam hal ini bilangan utas bertepatan dengan bilangan inti itu sendiri. Kekerapan jam nominal adalah 2800 MHz, overclocking menggunakan teknologi proprietari Intel Turbo Boost hingga 4GHz dibenarkan (modifikasi pertama tidak menyediakan overclocking). Frekuensi bas sistem adalah 800 MHz. Menyokong DDR4-2666 RAM (dua saluran). Konfigurasi cache: tahap pertama – 64Kb, kedua – 1536Kb, ketiga – 9216Kb. Bilangan maksimum jalur PCI Express adalah 16.

Pemproses mempunyai modul grafik bersepadu Grafik HD 630 (atau UHD 630, bergantung pada modifikasi), beroperasi pada frekuensi dinamik maksimum 1050 MHz. Frekuensi nominal ialah 350MHz. RAM maksimum yang ada ialah 64GB. Menyokong main balik video 4K pada 60Hz. Boleh menyiarkan gambar ke tiga paparan.

Pelesapan haba nominal dalam kes ini sepadan dengan 65 W. Suhu operasi maksimum ialah 100 ° C.

Sebagai kesimpulan, kami akan membuat nota penting untuk mengelakkan kesilapan semasa memasang komputer baru. Pemproses ini hanya serasi dengan motherboard berdasarkan Intel chipset Z370 yang dilengkapi dengan soket yang diubah LG A1151. Model ini tidak akan berfungsi pada chipset ke-200 dan, lebih-lebih lagi, siri ke-100.

Kelebihan

  • prestasi tinggi setanding dengan beberapa model Core i7;
  • nisbah harga-prestasi, walaupun mempertimbangkan bahawa ia 'terkenal lebih mahal' Intel;
  • sesuai dengan overclocking sederhana (pengubahsuaian baru);
  • pateri pada teras;
  • pemanasan sedikit.

keburukan

  • Sesuai dengan chipset siri 3xx sahaja.

Pemproses terbaik untuk komputer jarak jauh

Pencalonan seterusnya dalam penarafan kami mewakili kategori harga tengah pemproses desktop, lebih dekat dengan anggaran. Model-model ini adalah optimum untuk melengkapkan komputer pejabat yang seharusnya tidak melakukan tugas yang paling banyak sumber daya – bekerja dengan dokumentasi dan perakaunan, membuat dan menunjukkan persembahan, multimedia, permainan video dengan sekatan yang signifikan.

Intel Teras i3 8100

Penilaian: 4.9

INTEL TERAS I3 8100

Pemilihan dibuka oleh yang paling layak, menurut pakar, pemproses untuk melengkapkan komputer dari segmen menengah. Ia mempunyai ciri dan sokongan utama yang seimbang untuk pelbagai teknologi canggih. Dikilangkan mengikut teknologi proses 14nm.

Model ini didasarkan pada empat teras pengkomputeran Coffee Lake yang beroperasi dalam empat utas pada kelajuan jam nominal 3600MHz. Pengganda terkunci, tetapi untuk peminat overclocking, modifikasi model yang sama dengan awalan 'K' dalam tatanama tersedia. Menyokong memori DDR4-2400 hingga 64GB, termasuk memori saluran ganda dan pembetulan ralat (ECC). Konfigurasi cache: tahap pertama – 64Kb, kedua – 1024Kb, ketiga – 6144Kb. Konfigurasi jalur PCI Express yang disokong: hingga 16 lorong – 2×8, 1×8 + 2×4.

Model ini menerima pelbagai teknologi dan peningkatan: keserasian memori Intel Optane, VT-x dan VT-d virtualisasi untuk I / O arah, senibina Intel 64, set arahan SSE4.1 /4.2 dan AVX2, Idle State, SpeedStep, Thermal Control, Privacy Protection. Juga, pembangun telah menerapkan sekumpulan alat keselamatan dan kebolehpercayaan: Kunci Selamat, AES, Sambungan Perlindungan Memori, Sambungan Pelindung Perisian, bit pembatalan, Boot Guard.

Pemproses mempunyai modul grafik HD Graphics 630 bersepadu pada frekuensi 1100 (atau UHD 630 pada frekuensi 1200 MHz, bergantung pada modifikasi). Jumlah RAM yang tersedia adalah sehingga 64GB. Mampu memainkan video dalam resolusi 4K pada 60Hz.

Pelesapan haba yang dikira sepadan dengan 65W, suhu operasi maksimum ialah 100 ° C.

Kelebihan

  • frekuensi jam tinggi;
  • Sokongan memori ECC;
  • modul grafik bersepadu yang cukup hebat;
  • sokongan untuk banyak inovasi Intel;
  • penjanaan haba rendah;
  • harga yang mencukupi.

keburukan

  • Sesuai dengan chipset siri 3xx sahaja.

AMD Ryzen 3 2200G

Penilaian: 4.8

AMD RYZEN 3 2200G

Kedudukan kedua dalam pemilihan peringkat pemproses terbaik untuk komputer di segmen pertengahan adalah produk yang luar biasa dari AMD. Menurut ciri-cirinya, ia setanding dengan penyelesaian sebelumnya dari Intel, tetapi pada masa yang sama jauh lebih murah. Dikilangkan mengikut teknologi proses 14nm.

Seperti i3 8100 yang dijelaskan di atas, CPU ini dibina di atas empat teras pengkomputeran (di sinilah Raven Ridge) beroperasi dalam empat utas pada frekuensi 3500 MHz. Overclocking hingga 3700 MHz dibenarkan. Peminat mempercepatnya ke tahap yang lebih tinggi, tetapi seseorang harus memahami bahawa tindakan seperti itu penuh dengan kegagalan.

Pemproses menyokong RAM berkelajuan tinggi – DDR4-2993, dua saluran. Konfigurasi cache: tahap pertama – 96Kb (atau 384Kb dalam pengubahsuaian lain), kedua – 2048Kb, ketiga – 4096KB. Teknologi penambahbaikan berikut disokong: AMD64 / EM64T, NX Bit, Virtualization Perkakasan, MMX, SSE / 2/3/4 dan AVX / 2 Set Petunjuk, SenseMI, Enmotus FuzeDrive, VR Ready, AMD Ryzen Master, Radeon FreeSync.

Pemproses mempunyai modul grafik Vega 8 lapan teras dengan frekuensi 1100 MHz. Kekuatannya mencukupi untuk main balik video biasa dalam resolusi 4K dan untuk sebilangan permainan video terhad.

Pelesapan haba nominal sepadan dengan 65W, suhu operasi maksimum yang dibenarkan ialah 105 ° C.

Kelebihan

  • menyokong memori berkelajuan tinggi;
  • sesuai untuk permainan bajet;
  • memberi peluang kepada overclocking;
  • pemanasan minimum;
  • salah satu APU paling kuat dalam sejarah (pada masa pelepasan);
  • gabungan harga dan prestasi terbaik di kelas ini.

keburukan

  • kadang-kadang ada masalah dengan pemandu dan B IOS – ia diselesaikan, tetapi pakar diperlukan.

AMD FX8320

Penilaian: 4.7

AMD FX8320

Melengkapkan senarai pemproses kuasa pertengahan untuk komputer peribadi adalah idea AMD yang lain. Dari segi kebaruan, CPU ini sesuai untuk hampir semua perkara di atas. Tetapi ia tetap relevan selagi terdapat segmen pengguna yang mengagumkan dengan komputer yang dibeli lima atau lebih tahun lalu. Sekiranya memerlukan penggantian, FX8320 akan menggembirakan anda dengan prestasi yang baik dan harga yang tidak masuk akal.

Pemproses dihasilkan mengikut teknologi proses 32nm. Model ini didasarkan pada lapan teras Vishera pada 3500MHz. Penjelasan segera – terdapat lapan teras, tetapi pembahagian tugas sedemikian rupa sehingga tidak semua pengiraan dilakukan dengan penggunaan semua lapan teras. Menyokong memori DDR3 1866MHz. Konfigurasi cache: tahap pertama – 384Kb, kedua – 8MB, ketiga – 8MB.

Nilai pengiraan output haba ialah 125W. Suhu operasi maksimum ialah 61.1 ° C.

Kelebihan

  • lapan teras (dengan tempahan);
  • frekuensi jam tinggi;
  • memberi peluang kepada overclocking;
  • salah satu ciri terbaik dan paling seimbang untuk masa dan kelasnya;
  • harga paling berpatutan dalam kumpulan.

keburukan

  • sebilangan besar aduan mengenai pemanasan tinggi.

Pemproses kos rendah terbaik untuk komputer anda

Akhirnya, pencalonan terakhir dalam ranking pemproses terbaik untuk komputer mengikut versi. Ini merangkumi dua pemproses dari segmen paling sederhana, yang sesuai untuk pembeli yang merancang untuk memasang komputer untuk tugas seharian yang sederhana. Para pakar memilih satu model masing-masing dari 'biru' dan 'merah' yang dipandu oleh pertimbangan bahawa komputer yang dipasang mampu sekurang-kurangnya sesuatu yang lebih daripada bermain Klondike. Dengan komputer seperti itu, anda boleh bekerja dengan selesa di program pejabat, melayari Internet, menonton filem, bahkan bermain permainan dengan beberapa batasan.

Intel Celeron G3930

Penilaian: 4.6

INTEL CELERON G3930

Pemproses Celeron G3930 anggaran dari Intel pada saat pelancarannya ternyata begitu berjaya sehingga penambang cryptocurrency juga memilihnya untuk gabungan prestasi dan harganya. Akibatnya, ia bahkan menggandakan harga pasaran, tetapi dengan cepat kembali ke posisi sebelumnya ketika penambangan pada pemproses menjadi tidak bermakna.

Komponen pemproses individu dihasilkan menggunakan teknologi proses 22, 65 dan 14nm. CPU dibina pada dua teras Kaby Lake, bekerja dalam dua utas dengan frekuensi 2900 MHz. Menyokong memori DDR4 2133, DDR3L 1333/1600 hingga 64GB, termasuk pembetulan dwi-saluran dan ralat (ECC). Konfigurasi cache: tahap pertama – 64Kb, kedua – 512Kb, ketiga – 2048Kb. Jumlah jalur PCI Express yang disokong adalah hingga 16.

Teknologi penambahbaikan berikut telah dilaksanakan: AMD64 / EM64T, NX Bit, Virtualisasi Perkakasan, Jadual Halaman Diperluas, Senibina Intel 64, SpeedStep, Teknologi Idle, Kawalan Termal, Perlindungan Privasi. Model ini juga menerapkan sekumpulan peningkatan keselamatan dan kebolehpercayaan.

Pemproses mempunyai modul grafik bersepadu HD Grafik 510 (atau 610, bergantung pada modifikasi) pada frekuensi 1050MHz (maksimum), asas – 350MHz. Kad grafik cukup kuat untuk memainkan video 4K pada 60Hz.

Pelesapan haba nominal sepadan dengan 51 W. Suhu operasi maksimum adalah hingga 100 ° C.

Kelebihan

  • tinggi, seperti konfigurasi, prestasi;
  • teknologi keselamatan dan privasi;
  • Sokongan memori ECC;
  • harga berpatutan;
  • pemanasan yang sangat rendah.

keburukan

  • tidak serasi dengan chipset siri 3xx.

AMD Athlon 200GE

Penilaian: 4.3

AMD ATHLON 200GE

Dan model terakhir dalam penarafan hari ini adalah pekerja anggaran yang layak dari AMD kerana memasang komputer rumah atau pejabat yang kukuh untuk tugas-tugas mudah. Berbanding dengan model sebelumnya, CPU ini kelihatan lebih menguntungkan kerana beberapa petunjuk, sehingga komputer berdasarkannya akan sangat gesit. Dari segi harga, kedua-dua penyelesaian ini hampir sama dengan keadaannya pada musim bunga 2019.

Pemproses dihasilkan mengikut teknologi proses 32, 14, 12nm. Ini didasarkan pada dua teras Raven Ridge yang beroperasi dalam empat utas pada frekuensi 3200 MHz. Menyokong DDR4-2667 RAM, dua saluran. Konfigurasi cache: tahap pertama adalah 96Kb, yang kedua adalah 1024Kb, yang ketiga adalah 4096Kb. Teknologi yang disokong: NX Bit, virtualisasi perkakasan, AMD64 / EM64T.

Inti grafik bersepadu Vega 3 dibina pada tiga teras pemprosesan dengan frekuensi 1000 MHz.

Pelesapan haba nominal yang dikira sepadan dengan 35W. Had suhu operasi ialah 95 ° C.

Dari segi gabungan faktor, model ini adalah yang terbaik di segmen ini dan merupakan buku terlaris yang tidak dapat dipertikaikan.

Kelebihan

  • dari segi nisbah harga-prestasi – 'raja' segmen belanjawan;
  • dua teras, tetapi empat utas;
  • grafik bersepadu yang baik;
  • merekodkan pemanasan rendah;
  • harga berpatutan.

keburukan

  • tidak terdapat kelemahan objektif.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen