15 buku terbaik untuk kanak-kanak berumur 12 tahun

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ibu bapa mula memperkenalkan anak mereka kepada fiksyen sebelum mereka dapat membaca. Kemudian mereka secara bebas mempelajari sesuatu yang baru dan menarik, terbawa oleh pelbagai genre: fantasi, pengembaraan, fiksyen sains. 12 tahun adalah masa ketika anda hampir dewasa, tetapi masih kanak-kanak. Persepsi baru terhadap dunia muncul, dan pada masa yang sama rasa ingin tahu untuk semua yang tidak diketahui. Buku ini akan membantu memuaskan minat anda, dan membaca akan menjadi kesenangan yang luar biasa pada waktu lapang anda.

Pakar kami telah mengumpulkan penilaian karya terbaik untuk kanak-kanak berumur 12 tahun. Ini termasuk buku-buku yang, menurut psikologi dan pendidik, adalah optimum untuk zaman ini.

Penilaian buku terbaik untuk kanak-kanak berumur 12 tahun

Pencalonan sebuah tempat komposisi Penarafan
Penilaian buku terbaik untuk kanak-kanak berumur 12 tahun 1 Martin Eden, Jack London 4.9
2 The Adventure of Oliver Twist, Charles Dickens 4.8
3 Kapten Nemo, Jules Verne 4.8
4 Olesya, Kuprin 4.7
5 Misteri Burung Nuri yang Gagah dan Kisah Lain, Alfred Hitchcock 4.7
6 Ink Heart, Cornelia Funke 4.7
7 Wira zaman kita, Lermontov M.Yu. 4.6
8 Howl's Moving Castle, Diana Jones 4.6
9 The Invisible Man, H.G. Wells 4.6
10 The Chronicles of Narnia: Singa, Penyihir dan Almari oleh Clive Lewis 4.5
11 Boy and Darkness, Sergey Lukyanenko 4.5
12 Kelab Optimis yang Tidak Terkenal, Jean-Michel Genassia 4.5
13 Kisah Benar Ded Moroz, Evgeniya Pasternak 4.4 .
14 Kehidupan Rahsia Lebah oleh Sue Monk Kidd 4.4
15 Anya dari Green Gables Farm, Lucy Maud Montgomery 4.4

Martin Eden, Jack London

Penilaian: 4.9

MARTIN Eden JACK LONDON.jpg

Selama lebih dari 100 tahun, karya Jack London, yang menjadi tempat pertama dalam senarai kami, menggembirakan pemikiran muda remaja dan semua peminat penulis Amerika yang hebat, yang dapat menggambarkan secara terperinci pengalaman watak-watak utama, peristiwa dan realiti sekitarnya pada masa-masa yang jauh itu. Aksi ini berlaku pada awal abad ke-20 di Amerika Syarikat.

Martin Eden adalah lelaki sederhana dari keluarga miskin. Bertemu dengan Ruth Morse menjadikan hidupnya terbalik. Dia adalah gadis dari masyarakat tinggi, dia tidak tahu apa itu kemiskinan. Martin memutuskan, dengan segala cara, untuk mencapai lokasi gadis itu dan sesuai dengan kedudukannya. Dia mengambil pendidikan diri. Dalam masa yang singkat, Martin menguasai sepenuhnya literasi, mula banyak membaca, dan membetulkan sebutannya.

Tetapi setelah mencapai banyak kejayaan, lelaki itu kecewa dalam segalanya Dia memahami bahawa dia telah jatuh cinta dengan Ruth, telah kehilangan minat dalam sastera, dan yang paling penting, telah belajar bahawa masyarakat borjuasi tertinggi sama sekali tidak ada di dunia di mana penulis ingin wujud. Pakar mengesyorkan memulakan kenalan anda dengan karya Jack London dengan buku ini. Dialah yang akan menjadi karya yang dapat difahami dan dapat diakses untuk kanak-kanak berumur 12 tahun dan akan menolong mereka jatuh cinta dengan karya penulis prosa hebat yang telah menjadi sebahagian daripada klasik dunia.

The Adventure of Oliver Twist, Charles Dickens

Penilaian: 4.8

KELEBIHAN OLIVER TWIST CHARLES DICKKENS.jpg

Di tempat kedua dalam ranking adalah novel kedua yang ditulis oleh klasik sastera dunia Charles Dickens, yang diterbitkan pada tahun 1838. Ini adalah buku pertama yang diterbitkan di England yang menampilkan kanak-kanak sebagai watak utama. Penulis menimbulkan masalah sosial yang wujud ketika itu. Ini adalah konflik antara masyarakat bangsawan dengan cuti tetap dan kelas pekerja, yang dipaksa bekerja siang dan malam agar tidak mati kelaparan.

Oliver Twist adalah anak yatim piatu yang berakhir di rumah anak yatim setelah kematian ibunya, yang meninggal dunia ketika melahirkan anak. Kerana sifat keras kepala, dia dihantar ke pembantu kepada pengusaha, di mana hidupnya tidak menjadi lebih baik. Oliver melarikan diri ke London, di mana dia jatuh ke dalam kumpulan pencuri terkenal. Dia merancang untuk mengajar anak lelaki itu seni pencopet. Akan ada banyak peristiwa dan petualangan dalam kehidupan Oliver Twist, tetapi seperti dalam banyak novel Dickens, pembaca pasti akan mempunyai akhir yang bahagia.

Buku ini telah dibaca oleh lebih daripada satu generasi anak muda dan merupakan klasik sastera dunia. Ibu bapa sangat digalakkan untuk menyampaikan buku ini kepada anak berusia 12 tahun, jika belum ada di perpustakaan rumah, dan memberi peluang untuk mengalami yang baru dan tidak diketahui, yang berlaku pada abad yang lain dengan kanak-kanak lelaki seperti mereka.

Kapten Nemo, Jules Verne

Penilaian: 4.8

CAPTAIN NEMO JULE VERN.jpg

Tempat ketiga dalam penarafan tergolong dalam ciptaan hebat Jules Verne, penulis Perancis yang pertama kali menemui genre fiksyen sains. Dari segi kebolehterjemahan karya ke dalam bahasa lain, buku-bukunya menduduki tempat kedua setelah karya Agatha Christie. Watak utama, Kapten Nemo, hadir dalam beberapa novel pengarang. Menurut legenda, dia memimpin pemberontakan di India terhadap perbudakan Britain.

Isteri dan anak-anaknya terbunuh dalam tahanan. Wira menjadi kecewa dengan kehidupan dan menjadi kapten Nobody. Bersama dengan orang-orang yang berpikiran sama, dia membuat kapal selam 'Nautilus' yang hebat dan memulakan perjalanan, pada dasarnya, tidak memakan makanan yang berasal dari darat dan tidak pernah pergi ke darat. Hanya di laut kapten dapat menemui kedamaian dan menjalani kehidupan yang bebas.

Pengembaraan kapal selam yang luar biasa akan menarik perhatian mana-mana remaja. Huraian hidupan laut nampaknya terbenam dalam dunia misteri mereka. Nemo menjadi contoh keberanian dan keberanian, dia menyelamatkan lebih dari satu nyawa dan, walaupun mengalami kerugian, tidak kehilangan kualiti manusia, itulah sebabnya setiap pencinta pengembaraan ingin menjadi seperti watak ini. Ahli psikologi menasihatkan, setelah membaca karya ini, untuk terus berkenalan dengan buku pengarang lain.

Olesya, Kuprin

Penilaian: 4.7

OLESYA KUPRIN.jpg

Tempat keempat dalam ranking diduduki oleh penulis prosa Rusia yang hebat yang bekerja dalam pelbagai genre, dan karyanya 'Olesya', diterbitkan pada tahun 1898. Ia menjadi salah satu ciptaan pertama yang membawa kejayaan, dan buku kegemaran pengarang. Plotnya berdasarkan hubungan antara tuan dan gadis sederhana. Seorang pemuda mendapati dirinya berada di sebuah kampung terpencil, di mana dia mula bosan kerana kemalasan. Hiburannya hanyalah memburu dan mengajar hambanya membaca dan menulis.

Di padang gurun, Ivan Timofeevich bertemu dengan seorang gadis cantik yang belum pernah terjadi sebelumnya, yang terpaksa tinggal di hutan, kerana semua orang di kampung menganggapnya seorang penyihir. Pada pandangan pertama dia jatuh cinta dengan Olesya dan secara beransur-ansur muncul idea untuk menikahinya. Tetapi gadis itu tidak mahu merosakkan kehidupan pemuda itu dan menolak tawaran itu. Kisah cinta menyentuh dan sedih, ini membuat anda berfikir tentang banyak perkara.

Olesya tidak muncul di hadapan pembaca dalam bentuk penyihir, walaupun penduduk tempatan menganggapnya seperti itu dan menghukumnya ketika dia muncul di kampung. Ini adalah gadis yang lembut, baik hati, sensitif, mulia, bebas dari kehendak orang lain, yang menyebabkan kekaguman. Secara berasingan, perlu diperhatikan keterangan pengarang mengenai sifat Rusia. Segala sesuatu nampaknya hidup, dan anda mendapati diri anda berada dalam dunia binatang dan burung yang berwarna-warni.

Misteri Burung Nuri yang Gagah dan Kisah Lain, Alfred Hitchcock

Penilaian: 4.7

MISTERI PARROT BUNNY DAN KISAH LAIN YANG TELAH HITCHCOCK.jpg

Pakar penarafan memberi tempat kelima untuk karya Alfred Hitchcock. Penonton dewasa dengan bersemangat membaca cerita detektif pengarang hebat selama beberapa dekad. Kanak-kanak berumur 12 tahun akan menyukai 'The Mystery of the Stuttering Parrot and Other Stories'. Watak utama adalah tiga lelaki yang berkawan sejak kecil. Buku ini memuatkan empat kisah, masing-masing bermula dengan perkataan 'misteri'.

Bob Andrews, Pete Crenshaw dan Jupiter Jones tinggal di sebuah bandar kecil Amerika di pantai Pasifik. Mereka menganggap diri mereka sebagai detektif sebenar dan bersedia untuk mengungkap rahsia. Untuk melakukan ini, mereka mempunyai ibu pejabat sendiri, terletak di treler kecil, dan makmal forensik mereka sendiri. Detektif muda harus membongkar misteri tujuh burung kakak tua itu, mendedahkan sekumpulan penipu, mendedahkan kehilangan patung anjing itu, dan mencari penghuni cermin misteri itu.

Buku ini diiktiraf sebagai salah satu karya terbaik untuk remaja. Ini akan menarik perhatian bukan sahaja untuk kanak-kanak lelaki berusia 12 tahun, tetapi juga untuk orang dewasa yang lebih suka detektif daripada semua genre dan belum mengenal ciptaan Hitchcock ini. Pakar menasihatkan untuk membeli buku ini untuk kanak-kanak yang memuja segala sesuatu yang misteri dan penuh teka-teki, dan tidak suka menyelesaikan teka-teki dan teka-teki sendiri, bersama dengan watak-watak utamanya.

Ink Heart, Cornelia Funke

Penilaian: 4.7

INK HEART CORNELIUM FUNKE.jpg

Penulis Jerman Cornelia Funke telah melancarkan trilogi fantasi, dan Ink Heart adalah buku pertama dalam siri yang diterbitkan pada tahun 2003. Watak utama adalah seorang ayah dan anak perempuannya yang berusia dua belas tahun. Mortimer dan Maggie suka membaca. Mereka mempunyai hadiah istimewa yang membezakan mereka daripada orang lain. Perlu membaca buku, bagaimana watak-wataknya menjadi hidup, dan di tempat mereka muncul orang yang sebenar, yang kemudian dianggap hilang bagi orang-orang di sekitarnya.

Ini adalah bagaimana penjahat muncul di dunia kita, dan ibu gadis itu mendapati dirinya dalam kisah dongeng. Maggie dan bapanya harus bekerja keras untuk memulihkan semuanya. Pengembaraan menarik yang penuh dengan bahaya menanti mereka, tetapi mereka tidak akan berhenti dan mengatasi semua kesulitan. Cerita ini tidak berakhir di sana, tetapi diteruskan dalam dua karya berikutnya.

Kedua-dua gadis dan lelaki membaca buku itu dengan penuh semangat. Banyak orang dewasa juga telah mengesahkan minat mereka terhadap plot fantasi, yang tidak membiarkan anda bosan dan membuat anda berempati dengan watak-watak. Trilogi 'dakwat' memenangkan cinta pembaca di semua benua, itulah sebabnya penyesuaian filem karya ini juga berjaya di seluruh dunia. Buku ini pasti disyorkan untuk dibaca oleh kanak-kanak berumur 12 tahun.

Wira zaman kita, Lermontov M.Yu.

Penilaian: 4.6

THE HERO MASA KAMI LERMONTOV M.YU..jpg

Lebih jauh lagi, penilaian itu merangkumi klasik sastera Rusia – novel 'A Hero of Our Time'. Mikhail Yuryevich Lermontov telah lama menghargai idea untuk menulis sebuah karya, tetapi dia selalu tahu bahawa plotnya adalah mengenai seorang bangsawan muda yang akan mempersonifikasikan generasinya, dan teladannya akan menunjukkan pengalaman dan pelemparan keperibadian pemberontak yang telah kehilangan cita-cita lama mereka, dan belum menemukan yang baru. Banyak bahagian novel telah diterbitkan secara berasingan. Versi penuh diterbitkan pada tahun 1840.

Pechorin adalah watak utama, yang, menurut penulisnya sendiri, diciptakan dari keburukan yang wujud dalam seluruh generasi 'hilang'. Satu ciri karya adalah struktur bab yang tidak kronologi. Dengan ini Lermontov ingin menunjukkan bahawa tidak ada peristiwa dan urutannya yang mempengaruhi nasib. Ia bergantung pada tindakan, gaya hidup dan tingkah laku seseorang.

Karya itu dianggap sebagai novel psikologi dan sosial. Plotnya agak rumit, tetapi secara beransur-ansur keseluruhan idea pengarang terungkap, dan pada akhir anda memahami apa yang ingin disampaikannya kepada pembaca. “A Hero of Our Time” adalah sebuah buku yang merupakan kekayaan budaya negara kita, dan seharusnya ada di perpustakaan rumah setiap orang. Karenanya, karya ini dimasukkan dalam kurikulum sekolah untuk sastera.

Howl's Moving Castle, Diana Jones

Penilaian: 4.6

WALKING CASTLE DIANA JONES.jpg

Diana Jones adalah seorang penulis Inggeris yang terkenal dengan karya-karyanya dalam genre fantasi. Howl's Moving Castle diterbitkan pada tahun 1986. Watak-wataknya begitu terang dan berwarna sehingga dipindahkan ke skrin, mereka menjadi lebih popular. Filem animasi ini memecahkan semua rekod box office di Jepun, dan penciptanya Hayao Miyazaki menerima Golden Lion di Festival Filem Venice.

Watak utama adalah Sophie. Dia tinggal di bandar di mana sihir biasa berlaku. Gadis itu terlibat dalam menghias topi dan memberi mereka jiwa. Dia yakin bahawa dia tidak akan menemui nasibnya dan akan menjalani kehidupan yang membosankan seumur hidupnya. Tetapi secara tidak sengaja, Penyihir Paya mengubahnya menjadi wanita tua, mengira dia sebagai adik perempuan, dengan siapa Putera Justin jatuh cinta. Dia terpaksa meninggalkan rumah mereka dan kemudian mendapati dirinya berada di istana Lubang yang sombong dan tidak jujur ​​- pemakan hati gadis-gadis muda yang menarik. Tetapi lama-kelamaan, Sophie menyedari bahawa dia sebenarnya tidak seperti yang diyakini. Lubang baik dan mempunyai hadiah ajaib.

Banyak pengembaraan menanti Sophie, dia akan menemui cintanya. Buku ini akan menarik minat kanak-kanak perempuan dan lelaki yang lebih menyukai genre fantasi. Dia mempunyai dua sekuel, yang diterbitkan pada tahun 1990 dan 2008, jadi setelah membaca 'Howl's Moving Castle', anda dapat melanjutkan perkenalan anda dengan karya Diana Wynn Jones.

The Invisible Man, H.G. Wells

Penilaian: 4.6

LELAKI TERLIBAT HERBERT WELLES.jpg

Yang berikutnya dalam peringkat adalah buku karya H.G. Wells, yang diterbitkan pada tahun 1897. Dia adalah karya penulis Inggeris yang paling terkenal, yang memasuki klasik kesusasteraan dunia. Ia menggabungkan beberapa genre: fiksyen sains, detektif jenayah dan novel psikologi. Sejarah tragis dan misteri dari saintis berbakat menangkap dari halaman pertama. Griffith mencipta mesin yang menjadikan seseorang itu tidak kelihatan sepenuhnya.

Saintis tidak membuat penemuan yang luar biasa dengan segera, tetapi menunggu masa yang tepat. Tetapi masalah kewangan memaksanya menggunakan kereta, menjadi tidak kelihatan dan memulakan kehidupan baru. Dengan menghancurkan alat itu, dia menciptakan keadaan yang mustahil untuk ada, kerana pakaian dan makanan masih dapat dilihat. Dia dipaksa berjalan telanjang dalam hujan dan salji dan makan di tempat-tempat rahsia.

Pengakhirannya sungguh tragis. The Invisible Man adalah salah satu penjahat paling terkenal dan watak popular dalam klasik dunia. Buku ini dibaca oleh orang-orang dari semua peringkat usia, tetapi sangat menarik bagi generasi muda, yang menginginkan pengembaraan dan berminat dengan rahsia dan teka-teki. Pakar mengesyorkan buku ini kepada kanak-kanak berumur 12 tahun, serta semua orang yang tidak peduli dengan fiksyen sains.

The Chronicles of Narnia: Singa, Penyihir dan Almari oleh Clive Lewis

Penilaian: 4.5

KRONIK NARNIA LEO THE WITCH AND CLUE LEWIS WARDROBE.jpg

Ramai yang pertama kali berkenalan dengan adaptasi filem karya Clive Lewis, yang dirilis pada tahun 2005. Sebuah perumpamaan fantasi yang berwarna-warni tidak menimbulkan rasa acuh tak acuh sama ada kanak-kanak atau orang dewasa, sehingga banyak juga yang suka membaca mengenai negara Narnia yang misteri dan penduduknya. Itu dapat diakses melalui portal, yang berada di almari pakaian biasa. Pahlawan-pahlawan itu adalah kanak-kanak biasa – dua saudara lelaki dan dua saudara perempuan yang dipindahkan semasa Perang Dunia Kedua.

Sekali di Narnia, mereka harus melawan ratu jahat yang telah menakluki seluruh negeri, sementara mereka akan mengadakan banyak petualangan dan pertemuan menarik, bertemu dengan watak baru. Di tempat bersalju, malam selalu berkuasa, dan makhluk aneh berkeliaran di waktu senja, tetapi anak-anak tidak akan takut menghadapi kesukaran, tetapi akan melakukan segala daya untuk mengembalikan kemerdekaan Narnia dari penyihir, musim panas dan kemakmuran abadi.

The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe adalah salah satu buku kanak-kanak terbaik dalam kesusasteraan dunia. Dia membawa anak-anak ke dunia dongeng. Buku ini sering dibandingkan dengan Harry Potter dan The Lord of the Rings, tetapi ia adalah kisah tersendiri yang memerlukan perhatian khusus. Penciptaan K. Lewis akan menjadi karya desktop untuk kanak-kanak berumur 12 tahun yang menyukai genre fantasi.

Boy and Darkness, Sergey Lukyanenko

Penilaian: 4.5

LUKYANENKO THE BOY AND THE DARKNESS SERGEY.jpg

Kami memasukkan dalam penilaian sebuah buku oleh seorang penulis fiksyen sains Rusia, yang diterbitkan pada tahun 1997. Ia ditulis dalam genre fantasi dan akan menjadi hadiah indah bagi peminatnya. Dunia kita mempunyai portal khas yang berpindah ke realiti selari. Pintu sihir membuka banyak rahsia dan misteri. Anak kucing yang telah berubah dari kelinci matahari mengambil watak utama ke dunia seperti itu.

Kegelapan Abadi berkuasa di dalamnya. Mustahil untuk kembali, jadi budak lelaki Danka terpaksa mencari jalan lain. Sepanjang perjalanannya, dia harus menghadapi Flying and Winged, yang sedang melancarkan perang sengit, bertemu teman dan musuh, mengambil bagian dalam pertempuran dan melakukan prestasi. Anak kucing yang cerah itu akan segera menemui pintu rahsia di mana Danka dan rakan barunya Len dapat kembali ke dunia nyata budak lelaki itu.

Buku ini adalah salah satu karya sastera remaja terbaik. Ia bukan hanya mengenai pengembaraan. Ini berisi makna filosofis, dan pertanyaan abadi diajukan, yang mana manusia telah mencari jawapan selama lebih dari satu milenium. Generasi muda akan menyukai plot terang dan watak utamanya, bersama-sama dengan siapa mereka harus menahan keadaan yang sukar dan menyelamatkan dunia dari bencana.

Kelab Optimis yang Tidak Terkenal, Jean-Michel Genassia

Penilaian: 4.5

KELAB OPTIMIS YANG TIDAK BENAR JEAN-MICHEL GENASSIA.jpg

Jean-Michel Genassia, seorang penulis dari Algeria, menjadi terkenal sejurus selepas penerbitan buku pertama pada tahun 2009. Kelab Optimis yang Tidak Terkorban segera menjadi buku terlaris dan disetujui bukan hanya oleh pembaca, tetapi juga oleh pengkritik, yang pantas menerima Hadiah Goncourt. Karya ini disyorkan untuk kanak-kanak berumur 12 tahun, kerana watak utamanya adalah seusia, oleh kerana itu dekat dengan gadis dan lelaki moden. Aksi ini berlaku di Paris pada tahun enam puluhan abad XX.

Michelle Marini adalah anak lelaki biasa yang tidak berbeza dengan rakan sebayanya. Kesukaran remaja, sekolah, komunikasi dengan ibu bapa. Satu-satunya perkara yang membuatnya menonjol dengan latar belakang ribuan kanak-kanak seperti dia adalah minatnya untuk fotografi dan suka membaca. Michel mempunyai sudut tersendiri di mana dia boleh bersara. Tempat ini adalah bilik perkhidmatan kecil di bistro. Orang yang datang dari negara lain ke dunia bebas berkumpul di sini. Mereka menghabiskan masa bermain catur dan berdebat mengenai banyak topik yang tidak selalu difahami oleh budak lelaki itu. Bilik ini adalah Kelab Optimis yang Tidak Baik.

Buku ini mengisahkan tentang masa-masa yang jauh, dan kenyataan dilihat melalui mata seorang kanak-kanak biasa yang telah jatuh ke dalam pusingan peristiwa tersebut.

Kisah Benar Ded Moroz, Evgeniya Pasternak

Penilaian: 4.4

KISAH BENAR BAPA PAKAIAN FROST EVGENIY PASTERNAK.jpg

Tempat yang layak dalam penarafan dihuni oleh sebuah buku yang dikarang bersama oleh Evgenia Pasternak dan Andrey Zhvalevsky. Ini ditujukan untuk anak-anak yang masih mempercayai keajaiban Tahun Baru dan Santa Claus, tetapi sudah hampir dewasa dengan banyak penemuan yang menggembirakan dan sedih. Aksi ini bermula pada tahun 1912, ketika pasangan yang sudah berkahwin, berjalan di St. Petersburg pada malam Krismas, jatuh di bawah salji ajaib.

Selama setengah abad mereka menjadi Santa Claus dan Snow Maiden, yang datang kepada anak-anak pada Tahun Baru dan memberikan keajaiban. Mereka terbiasa dengan status baru mereka untuk waktu yang lama, dan sepanjang masa mereka berfikir bahawa keajaiban yang mereka lakukan hanyalah kecelakaan. Tetapi tidak lama kemudian suami isteri mula menyedari tujuan sebenar mereka. Pembantu mereka pada Malam Tahun Baru adalah wakil orang kecil – okhli dan pterki.

Kanak-kanak berumur 12 tahun akan menyukai buku ini, yang menggabungkan fantasi dan realiti. Jalan cerita diambil dari minit pertama pembacaan dan tidak melepaskan sehingga akhir cerita. Pakar menasihatkan untuk membeli karya ini dan memberikan anak-anak kisah dongeng yang ajaib, di mana anda dapat mengetahui peristiwa sebenar yang berlaku di Rusia pada awal abad ke-20 dan terjun ke sejarah masa itu.

Kehidupan Rahsia Lebah oleh Sue Monk Kidd

Penilaian: 4.4

KEHIDUPAN RAHSIA DARI Lebah SUE MONK KIDD.jpg

The Secret Life of Bees adalah kisah dramatik seorang gadis berusia empat belas tahun yang kehilangan ibunya dalam tragedi yang dahsyat. Lily pada usia 4 tahun membunuhnya, tetapi tidak mengingati apa-apa mengenai kemalangan itu dan cuba menjawab soalan-soalan yang telah menyiksanya selama ini. Dia tinggal bersama ayahnya, tetapi tidak mendapat kasih sayang dan kemesraan darinya, oleh kerana itu dia sangat kesepian dan tidak bahagia. Satu-satunya orang asli untuk gadis itu adalah pembantu berkulit gelap Rosalyn.

Buku ini membangkitkan banyak masalah remaja. Dengan latar belakang ini, peristiwa pergolakan kaum di Amerika berlaku pada tahun 60an abad yang lalu. Penulis menyimpan intrik sampai akhir, membuat pembaca dalam keadaan curiga dan tidak mengetahui sepenuhnya. Bersama dengan watak utama, lebah berperanan sebagai watak bukan sekunder, yang mempercayai Lily kepercayaan terhadap kehidupan dan orang.

Karya ini akan menarik bukan hanya untuk remaja, tetapi juga untuk penonton dewasa. Ia akan menceritakan tentang hubungan sulit dengan ibu bapa, mendedahkan banyak masalah sosial. Buku Sue Monk Kidd dibaca dalam satu nafas, suku kata itu cukup difahami dan dapat diakses. Ia disyorkan untuk membaca dan akan menjadi hadiah yang baik untuk kanak-kanak berumur 12 tahun.

Anya dari Green Gables Farm, Lucy Maud Montgomery

Penilaian: 4.4

ANYA S FARM GREEN ROOFS LUCY MOD MONTGOMERY.jpg

Buku itu, yang diterbitkan pada tahun 1908, menutup penilaian. Dia menjadikan penulis Kanada terkenal di seluruh dunia, dan ciptaannya – salah satu karya sastera kanak-kanak dunia yang paling popular dan penting. Buku ini telah diterjemahkan ke dalam beberapa lusin bahasa, ia diterbitkan di banyak negara di dunia, dan Pulau Prince Edward, di mana peristiwa itu berlangsung dan penulis sebenarnya tinggal, telah menjadi mercu tanda yang dikunjungi peminat karyanya setiap tahun.

Buku ini bersifat autobiografi. Ia berdasarkan kenangan masa kecil penulis. Heroin muda, seperti Lucy Maud Montgomery, ditinggalkan tanpa ibu bapa lebih awal dan berakhir di rumah anak yatim. Saudara dan saudari memutuskan untuk mengambil anak yatim piatu agar dia mencerahkan kehidupan mereka dan membantu kerja-kerja rumah. Tetapi apa yang mengejutkan mereka ketika gadis berambut merah Anya muncul di depan pintu.

Setelah diterbitkan, penulis menerima ribuan surat yang meminta untuk meneruskan kisah nasib gadis itu, dan Mark Twain menggelar heroin sebagai anak sastera dunia kanak-kanak yang paling menggemaskan. Kisah yang baik dengan latar belakang peristiwa tragis akan mengingatkan banyak remaja moden bahawa anda selalu dapat mengubah nasib anda menjadi lebih baik, jika anda benar-benar menginginkannya dan berusaha untuk itu.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen