15 buku terbaik oleh penulis Perancis

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pada abad kesembilan belas dan kedua puluh, sastera Perancis telah meningkat ke tahap yang baru. Banyak genius muncul, yang bakatnya hingga hari ini membuat pembaca menjelajah halaman karya mereka, menjalani kehidupan bersama para pahlawan. Berabad-abad yang lalu telah memberi dunia penulis seperti Emile Zola, Gustave Flaubert, Georges Sand, Victor Marie Hugo, Honore de Balzac. Ada yang dekat dengan falsafah, seperti Albert Camus. Ini dan penulis lain pada masa itu bertindak sebagai penggubal tren sastera, dan karya mereka memberi kesan serius pada budaya dunia.

Para pakar memberi perhatian kepada pemeringkatan, yang merangkumi 15 buku terbaik oleh penulis Perancis, yang patut mendapat perhatian semua orang yang ingin dianggap sebagai orang yang berpengalaman dalam sastera.

Penilaian buku terbaik oleh penulis Perancis

Pencalonan sebuah tempat komposisi penilaian
Penilaian buku terbaik oleh penulis Perancis 1 Obermann, Etienne Pivert de Senancourt 5.0
2 Orang Luar, Albert Camus 4.9
3 Count Monte Cristo, Alexandre Dumas 4.8
4 Puan Bovary, Gustave Flaubert 4.7
5 Kawan tersayang, Guy de Maupassant 4.6
6 Les Miserables, Victor Marie Hugo 4.5
7 Wabak, Albert Camus 4.4
8 The Phantom of the Opera, Gaston Leroux 4.3
9 Menunggu Godot, Samuel Beckett 4.2
10 Perhubungan Berbahaya, Chollerlo de Laclos 4.1
11 Pemalsuan, André Gide 4.1
12 Kulit kerikil, Honore de Balzac 4.0
13 Countess of Rudolstadt, Georges Sand 4.0
14 The Legend of Ulenspiegel, Charles de Coster 4.0
15 Biara Parma, Stendhal 4.0

Obermann, Etienne Pivert de Senancourt

Kategori: Sastera Perancis

Kedudukan buku: 5.0

Etienne Pivert de Senancourt 'Obermann'

Novel Senakura adalah pengakuan sebenar jiwa pahlawan. Kecewa dalam dirinya dan masyarakat, dia tetap menjadi pemimpi, walaupun merasa kesepian tanpa henti. Karya itu langsung tidak dihargai oleh orang ramai, hanya menjadi popular ketika zaman romantisme. Balzac membicarakannya, tidak pelik dengan pujian, dan menyebutnya 'buku paling indah pada zaman itu'. Delacroix dan Franz Liszt juga menggemari novel ini, memandangkan ia adalah yang terbaik.

Kisah itu, yang diterbitkan pada tahun 1804, menceritakan watak pelik, tetapi tidak biasa pada zamannya, seorang lelaki. Dia tidak tahu siapa dia atau apa yang dia mahukan; mengalami penderitaan berterusan, yang tidak ada sebab yang jelas; tanpa tujuan berusaha dan mengembara dalam kesibukan penderitaan. Suasana pesimisnya tidak mempengaruhi filantropi, tetapi hidupnya hanya terdiri dari mimpi, kerana dengan semua sikapnya yang hina terhadap kebiasaan dan kehidupan seharian, Oberman tidak dapat mencapai prestasi itu kerana kehendak yang lemah. Novel ini tidak dapat membanggakan plot yang penuh peristiwa, penuh dengan pemikiran dan pertimbangan mengenai berbagai topik, tetapi berkat ini, ia adalah contoh prosa epistolari yang sangat baik dengan banyak penyimpangan lirik dan catatan falsafah.

Orang Luar, Albert Camus

Kategori: Sastera Perancis

Kedudukan buku: 4.9

Albert Camus 'Orang Luar'

Karya penulis yang luar biasa ini, pemenang Nobel, masih menarik minat pencinta sastera dengan bias falsafah. Cerita ini menyampaikan pemikiran yang mendalam, kadang-kadang menyedihkan, tetapi klasik eksistensialisme dapat menarik minat pembaca sebaik mungkin, walaupun dalam suasana yang suram. Watak utama buku ini adalah seorang yang berani dan bebas yang boleh mati mempertahankan keyakinannya. Meursault dipenjara menunggu hukuman mati kerana pembunuhan yang dilakukan oleh kebodohan yang tidak disengajakan. Pembaca harus mengetahui apakah motif algojo yang menuntut hukuman mati. Mungkin mereka menilai dia untuk sesuatu yang lain – keberanian untuk tetap menjadi diri sendiri, tidak mematuhi peraturan orang lain, tetap menjadi orang luar bagi masyarakat.

Kisahnya bermula dengan kata-kata: 'Ibu meninggal hari ini. Atau mungkin semalam – saya tidak tahu. ' Bagi sesetengah orang, ini nampaknya tidak berperikemanusiaan, tetapi pahlawan itu – tidak diterima oleh masyarakat, menimbulkan perasaan negatif. Penulis meletakkannya dalam situasi yang ekstrem, di mana ada pilihan antara hidup dan mati, yang pada gilirannya harus membawa kepada pencerahan. Apa yang akan dipilih oleh 'orang luar' pada akhirnya? Pembaca akan pergi kesepian bersama-sama dengan Meursault, yang ada di antara orang lain, tetapi membenci mereka, yang akan sangat jelas pada perbicaraan.

Count Monte Cristo, Alexandre Dumas

Kategori: Sastera Perancis

Kedudukan buku: 4.8

Alexandre Dumas 'Kiraan Monte Cristo'

Salah satu buku klasik yang paling menggairahkan minda pembaca moden, peminat novel pengembaraan. Mereka menulis sekuel karya, memfilmkannya, membuat persembahan, muzikal. Edisi 'Count of Monte Cristo' yang tidak terhitung telah dikeluarkan dalam lebih dari seratus tahun keberadaannya. Penulis mengambil inspirasi dari arkib polis Paris. Di sana dia menjumpai sebuah kisah tentang seorang lelaki, seorang Paris muda, yang, sebagai lelucon rakan-rakan, masuk penjara. Ini membentuk asas jalan cerita, berkat dunia mengiktiraf syahid istana If. Dantes tidak menunggu keadilan, memutuskan untuk mentadbir mahkamah secara bebas dan membalas dendam terhadap musuh yang menghancurkan kebahagiaannya.

Watak utama boleh dan boleh melakukan segala-galanya, tetapi lelaki yang mulia dan berbakat seperti itu boleh berubah menjadi penjahat. Menjadi 'lurus seperti anak panah' memang sukar. Untuk ini, kadang-kadang perlu melintasi garis, melalui duri, agar dapat muncul kembali sebagai orang yang suci. Nasib menyebelahi Edmond. Dia gembira, naif dan tidak bersalah. Bertemu dengan Mercedes kesayangannya. Bapa menyokong dan mempromosikan lelaki itu, menunggu anaknya, pelaut dari pelayaran. Dalam sekelip mata, semuanya berubah, dan orang-orang iri yang sebelumnya tidak disedarinya masuk. Rangkaian peristiwa rawak ditenun dengan erat, sehingga rancangan jahat itu menjadi kenyataan.

Puan Bovary, Gustave Flaubert

Kategori: Sastera Perancis

Kedudukan buku: 4.7

Gustave Flaubert 'Madame Bovary'

Pengarang memasuki sastera dunia sebagai pencipta novel objektif, ketika penulis berada di atas keadaan, tetap menjadi pemerhati yang tidak sabar, tidak memberikan penilaian kepada pembaca tentang apa yang berlaku. 'Madame Bovary' adalah contoh utama genre ini. Flaubert mengusahakan pekerjaan itu selama enam tahun, yang mencerminkan kehidupan wilayah sebenar abad kesembilan belas. Mengimpikan kehidupan sosial, Emma hanyalah isteri seorang doktor, jadi bertemu dengan Rodolphe, yang memiliki harta pusaka, tetapi juga penakluk hati wanita yang terkenal, memberikan harapan untuk kehidupan yang selesa dalam kalangan elit. Perasaan membayangi mata, yang membawa kepada hasil yang tidak dapat diramalkan.

Emma Bovary menderita sepanjang hidupnya, dengan keyakinan bahawa makna hidup hanya terletak pada kebahagiaan cinta. Walaupun dalam agama, heroin tidak menemui kebahagiaan. Dia tidak melihat perasaan ikhlas Charles, bermimpi tentang perbuatan sopan yang digambarkan dalam kisah cinta. Dalam usaha untuk mengisi kekosongan yang tampak dengan emosi yang terang tetapi merosakkan, Emma jatuh ke dalam perangkap perkahwinan yang membosankan, kemudian, dalam keadaan menganggur, penemuan jatuh cinta, dan kehilangannya, menyerah pada pacaran wanita yang bersemangat. Bagi peniaga yang tidak jujur, Bovary adalah mangsa yang mudah, yang 'senang ditipu'.

Kawan tersayang, Guy de Maupassant

Kategori: Sastera Perancis

Kedudukan buku: 4.6

Guy de Maupassant 'Sahabat yang dikasihi'

Novel ini sekaligus menjadi buku rujukan untuk wanita dari pelbagai peringkat usia. Hari ini dia menunjukkan dengan jelas bagaimana anda dapat menggoda wanita sambil tetap berdarah dingin, tidak peka dan melayani diri sendiri. Semangat pedagang Georges Dubois meletakkan pahlawan dalam situasi di mana perasaan murni hanyalah alat untuk memberikan sokongan material untuk hidupnya sendiri. Dia menggunakan tipu daya dan manipulasi, dan juga menggunakan penampilan yang baik untuk berjaya dan masuk ke dalam masyarakat yang tinggi, yang cukup berjaya.

Georges menjalin hubungan intim dengan satu atau wanita yang sudah berkahwin, memberikan mereka kenikmatan penuh gairah sebagai ganti faedah duniawi. Penulis menerangkan secara terperinci gambaran psikologi protagonis, menjelaskan motif tingkah laku tertentu. Di sebalik semua tingkah laku yang menjijikkan dan sinis, seorang kawan yang dikasihi adalah orang yang sama, seperti kita semua, dengan kelebihan dan kekurangannya sendiri. Maupassant memaksa semua orang untuk memikirkan keadaan walaupun ingin menghukum.

Les Miserables, Victor Marie Hugo

Kategori: Sastera Perancis

Kedudukan buku: 4.5

Victor Marie Hugo 'Les Miserables'

Novel ini diakui sebagai yang terbaik dalam kesusasteraan dunia klasik. Nama-nama pahlawan karya – Jean Valjean, Gavroche, Cosette menjadi kata nama biasa. Satu setengah abad telah berlalu sejak buku ini diterbitkan, tetapi jumlah pembaca tidak berkurang, dan novel itu tidak kehilangan populariti. Di sini anda akan menemui kaleidoskop individu dari semua lapisan masyarakat dalam masyarakat Perancis abad kesembilan belas. Mereka mempunyai watak yang terang dan tidak dapat dilupakan; mereka secara harmoni menggabungkan percintaan dan aneh. Plot mencengkam dan tidak melepaskan sehingga halaman terakhir dipusingkan. Novel 'Les Miserables' berulang kali difilemkan dan ditayangkan di panggung.

Karya itu adalah karya monumental yang merangkumi lima belas tahun. Naratifnya penuh dengan kisah-kisah musibah, saat-saat menggembirakan, percubaan. Terdapat banyak bayangan Hugo sendiri. Walaupun buku ini banyak, lebih dari empat ribu halaman, setiap orang harus membiasakannya. Pembaca akan menemui banyak watak yang berbeza: lelaki tua yang lucu Gillenormand; Cosette yang tidak berpuas hati dengan bakal suaminya Marius; pengawal penginapan yang licik, Thenardier, meracuni nyawa orang-orang di sekelilingnya dengan perbuatan keji; polis Javert, dibezakan oleh prinsipnya; banduan terdesak Javert, terpaksa pergi jauh, penuh dengan penderitaan fizikal dan mental; pemimpi-revolusi dan banyak lagi.

Wabak, Albert Camus

Kategori: Sastera Perancis

Kedudukan buku: 4.4

Albert Camus 'The Plague'

Perumpamaan novel Camus menawan sejak awal lagi. Sebuah bandar kecil, di mana cahaya matahari yang bersinar hampir sepanjang tahun dan kehidupan penduduk tempatan mengalir tanpa tergesa-gesa, ia terputus dari seluruh dunia. Di sinilah timbul masalah dalam penyamaran kematian. Penyakit yang dahsyat pertama kali mengusir tikus dari jalanan, yang membimbangkan seorang lelaki tua. Kemudian yang lain memperhatikan tingkah laku haiwan yang tidak normal. Setelah tikus, kucing yang diberi makan oleh penduduk kota hilang, dan setelah itu orang mulai mati, melalui siksaan mengerikan yang ditanggung wabak itu.

Seorang doktor yang tinggal di Oran, Bernard Rieux, adalah yang pertama meneka apa yang sedang berlaku, tetapi walaupun pada dirinya sendiri dia takut untuk mengakui, dengan lantang menyebut nama penyakit ini. Wabak ini, kerana bandar ini ditutup untuk pintu masuk dan keluar, memecah belahkan keluarga dan pasangan cinta. Mereka yang tinggal di luar kerana pemergiannya berusaha menghubungi saudara-mara dan rakan-rakan, bimbang akan kehidupan mereka, tetapi pihak pengurusan memutuskan untuk menjaga keselamatan. Dengan menyampaikan berita kepada satu sama lain, orang berisiko menyebarkan wabak lebih jauh. Percubaan untuk mengatur jalan keluar berakhir dengan kegagalan, tetapi penyakit itu terus berleluasa, jalanan kosong, restoran dan kedai ditutup. Karya ini membolehkan anda memikirkan perkara utama – apa yang dilupakan dalam aliran hari, bulan, tahun – yang diukur – masalah yang jatuh tanpa amaran.

The Phantom of the Opera, Gaston Leroux

Kategori: Sastera Perancis

Kedudukan buku: 4.3

Gaston Leroux 'The Phantom of the Opera'

Novel terkenal Leroux menceritakan tentang peristiwa aneh yang berlaku di Paris Opera House. Pertama, wang hilang, kemudian penyanyi, jumlah kemalangan maut meningkat. Karya ini menggabungkan mistik, pengembaraan dan percintaan. Buku ini telah berulang kali difilmkan dan dipentaskan di teater, dan juga dipopularkan oleh Webber, berkat muzikal Broadway. 'The Phantom of the Opera' adalah mengenai cinta tanpa pamrih dan setia. Jalan cerita ini adalah salah satu yang utama, merangkumi keseluruhan novel seperti benang merah. Penulis membenamkan pembaca dalam dunia opera yang rancak. Bermimpi lebih banyak, Ghost terpaksa berpuas hati dengan ruang bawah tanah, tetapi bakat dan suaranya luar biasa.

Penipu yang marah dan sebahagiannya gila, watak utamanya muncul di mana sahaja dia mahu, menimbulkan ketakutan dan larut ke dalam bayang-bayang. Cemburu dan semangat mengambil makhluk ini dengan nasib yang tragis. Semakin banyak perincian muncul, semakin banyak sikap pembaca terhadap Hantu berubah. Dia ditolak oleh semua orang, ditutup di dalam rumah opera, jauh dari cahaya. Keinginan untuk hidup di antara orang tetap tidak terpenuhi. Keburukan di luar adalah tragedi, kerana yang tidak dihargai menjadi sama jelek di dalam.

Kategori: Sastera Perancis

Kedudukan buku: 4.2

Samuel Beckett 'Menunggu Godot'

Lakonan Beckett adalah tragedi yang membolehkan anda melihat intipati manusia dari luar. Kita hidup dalam jangkaan hidup, seperti tautologi. Kami sedang menunggu bila kami pergi dari tadika ke sekolah, kemudian ke universiti; semasa kita dewasa dan dewasa; apabila kita mendapat diploma dan mendapat pekerjaan yang baik; semasa kita bersara. Nampaknya hidup sudah maju, saat yang tepat belum tiba, dan pada masa ini perkara yang paling penting berlalu.

Watak utama, Vladimir dan Estragon, adalah cerminan kita. Mereka tidak tahu siapa Godou, tetapi mereka menunggunya. Drama ini menerangkan dua hari, tetapi penantian itu mesti berlangsung sebelumnya dan akan berlanjutan selepas itu. Mereka tidak punya tempat tinggal dan tidak ada makanan, keberadaan telah berubah menjadi neraka yang hidup, tetapi bukannya tindakan yang menentukan, mereka berharap akan kedatangan Godot. Sudah tentu, sekarang dia akan muncul, dia akan datang sebentar lagi! Pada suatu ketika, Beckett memperkenalkan pembaca kepada dua lagi pahlawan, Pozzo dan Lucky, tuan dan hamba. Lakki malah memikirkannya, walaupun dia tidak takut kepada tuannya. Dia menunggu Godotnya, tanpanya dia tidak dapat hidup, kerana kemudian dia sendiri harus membuat keputusan dan bertanggung jawab.

Perhubungan Berbahaya, Chollerlo de Laclos

Kategori: Sastera Perancis

Peringkat buku: 4.1

Scholerlos de Laclos 'Perhubungan Berbahaya'

Novel sastera Perancis yang paling terang tetap menjadi satu-satunya buku karya Laco yang bertugas sebagai pegawai artileri. Karya ini ditulis dalam genre epistolary, oleh itu disarankan kepada semua peminat jenis ini. Watak utama, Marquis de Merteil dan Viscount de Valmont, yang ingin membalas dendam terhadap lawan mereka, membuat rancangan yang canggih. Mereka merancang strategi cerdik untuk menggoda Cecile de Volange yang tidak bersalah. Permainan virtuoso mengenai kelemahan dan kekurangan sifat manusia membuahkan hasil.

Wakil-wakil elit, dalam keadaan malas, sering melakukan intrik untuk mengisi masa dengan sekurang-kurangnya sesuatu. Marquise itu bukan sahaja memusingkan kepala lelaki, menyeretnya ke tempat tidur satu persatu, tetapi juga tahu bagaimana mengatur skandal keras antara bangsawan dengan tangan orang lain, yang selalu keluar dari perniagaan. Setelah menemukan dirinya sebagai orang yang tidak bermoral sama sebagai rakan kongsi, untuk siapa tidak menjadi masalah siapa dan mengapa untuk menggoda, jika hanya ada kuantiti, dia lebih dan lebih daripada yang dibenarkan. Perkara utama dalam novel ini bukanlah celaan penjahat, tetapi refleksi pembaca tentang kenaifan semua orang di sekitar mereka, kerana kebodohan mereka dilakukan oleh perbuatan keji.

Pemalsuan, André Gide

Kategori: Sastera Perancis

Peringkat buku: 4.1

André Gide 'Pemalsuan'

Karya ini penting bukan hanya untuk pengarang, tetapi juga untuk sastera Perancis abad kedua puluh. Novel ini meramalkan motif yang kemudiannya menjadi asas kreativiti para eksistensialis. Cerita ini memperkenalkan kita kepada tiga keluarga, di mana hubungannya terjalin. Wakil-wakil borjuasi besar ini disatukan oleh kejahatan, nafsu dan maksiat yang merosakkan. Dengan latar belakang yang begitu kotor, dua orang muda yang berkawan sejak kecil meningkat dewasa. Setiap daripada mereka harus mengikuti jalan mereka sendiri, belajar bagaimana mendidik perasaan.

Sebagai tambahan kepada naratif utama, penulis memasukkan dalam novel buku harian Edward, penulis, yang penuh dengan refleksi mengenai karya yang tidak ditulis dengan tajuk yang sama. Pada masa itu, metaromaniac adalah genre baru, tetapi segera penonton menyukainya. Bernard mencuri beg pakaian dari Edward dengan semua kandungannya. Diserap oleh keinginan untuk membebaskan diri, dia melarikan diri dari rumah, tetapi rasa tidak ikhlas muncul dalam semua cita-citanya. Secara umum, tindakan semua pahlawan, yang nampaknya dihasilkan oleh niat baik, adalah palsu. Pembaca harus mengetahui siapa pemalsu yang sebenarnya – orang yang mempunyai nilai palsu, hidup dalam kebolehtelapan dan kekebalan, atau penipu yang memalsukan duit syiling.

Kulit kerikil, Honore de Balzac

Kategori: Sastera Perancis

Kedudukan buku: 4.0

Honore de Balzac 'Kulit Shagreen'

Penulis sendiri membicarakan karya tersebut, menyebutnya sebagai titik permulaan jalan kreatif. Wajah utama novel ini adalah seorang lelaki yang telah menjadi pemilik kulit kerikil, jimat yang kuat yang dapat membuat keinginan menjadi kenyataan. Tetapi berapa harga yang perlu dibayar wira? Seorang pemuda yang bersemangat, Raphael, berada di awal perjalanan dan tidak mengesyaki apa yang menantinya pada akhirnya.

Sungguh menarik dan menarik, dia memutuskan untuk memanfaatkan data semula jadi, menggoda Theodora yang maut, termasuk dalam lingkaran sekular. Wanita itu sudah terkenal dengan kemampuannya untuk mematahkan hati lelaki, walaupun usianya masih muda. Dia menggunakan Raphael Theodora demi hubungan yang diperlukan, tetapi pahlawan itu tidak menyerah, semakin banyak usaha untuk mendapatkan sokongan. Kekurangan wang, Raphael bekerja sebagai guru piano untuk anak perempuan tuan tanah. Gadis itu tanpa henti jatuh cinta dengan seorang pemuda yang sinis, tetapi dia tidak menyedari penderitaan mentalnya, bermimpi kekayaan, cadar satin dan kehidupan yang riang. Menjelaskan segitiga cinta dramatik, Balzac secara serentak memperkenalkan pembaca ke Paris, dengan bangunan, jambatan, kebunnya yang menakjubkan, yang menambah warna dan suasana pada buku.

Countess of Rudolstadt, Georges Sand

Kategori: Sastera Perancis

Kedudukan buku: 4.0

Georges Sand 'Countess of Rudolstadt'

Buku ini meneruskan karya lain oleh Georges Sand, 'Consuelo'. Kisah ini berdasarkan pertembungan tragis antara masyarakat dan artis; kerjaya, kejayaan dan kehidupan keluarga yang tenang. Prototaip novel itu adalah penyanyi Perancis terkenal Pauline Viardot, yang, by the way, adalah muse Turgenev. Buku ini dipenuhi dengan mistik dan misteri. Di sini tema kongsi gelap, okultisme terungkap.

Consuelo berkahwin dan menjadi Countess of Rudolstadt. Dia tidak tahu siapa ayahnya, dan bahkan ibunya tidak akan memberikan jawapan untuk soalan ini. Walaupun masa lalu yang sukar, ketika kain buruk adalah satu-satunya pakaian, dan mengembara adalah kebiasaan, Consuelo pintar, bijak, berbakat dan, yang paling penting, jujur, oleh itu patut disayangi dan dihormati. Penceritaannya agak serupa dengan apa yang kita lihat dalam kisah dongeng. Di sini pembaca bertemu dengan keindahan dan raksasa, putera dan puteri, raja dan petani, penyihir dan penjara bawah tanah yang menyeramkan, kesatria dan menara yang tidak dapat ditembus. Novel menakutkan dan mengajar. Pasir memasukkan idea-idea tentang dunia baru, masyarakat, orang – masa depan di mana para pahlawan bersedia mengorbankan nyawa mereka, kerana itu bernilai aspirasi semangat muda dan tekad yang gigih.

The Legend of Ulenspiegel, Charles de Coster

Kategori: Sastera Perancis

Kedudukan buku: 4.0

Charles de Coster 'The Legend of Ulenspiegel'

Penulis Belgia menjadi terkenal berkat buku ini, yang menceritakan tentang pahlawan epik Belanda dan Jerman. Pengembaraan pelawak, penyangak dan penjahat Thiel, disertai dengan burung hantu yang duduk di bahunya, masih menggembirakan pembaca di seluruh dunia. Sehingga harus memimpin bukan hanya petani dan penduduk kota di jarinya, tetapi juga melemahkan dasar-dasar Abad Pertengahan yang patriarki. Dia penuh dengan semangat yang bebas dan kehendak yang kuat, oleh itu dia mampu melakukan tindakan yang paling menentukan. Karya ini adalah sebahagian daripada siri 'Klasik Sastera Dunia'.

Hercules, Conan, Kull menyingkirkan ketika perbandingan dengan Thiel Ulenspiegel dibuat. Selamanya muda dalam jiwa dan raga, dengan rasa humor yang berkilauan, akal dan cerdas, dia dapat keluar dari cengkaman yang nampaknya tidak ada harapan. Dia tidak mempunyai besi, tetapi batang titanium di dalamnya, yang tidak dapat mematahkan apa-apa di dunia ini. Peristiwa berlaku semasa Inkuisisi. Raja Philip digambarkan sebagai tiran yang kejam, terbiasa menyeksa binatang sejak kecil, membakar tikus dan monyet hidup-hidup. Ini bukan hanya berkaitan dengan Philip – semua watak dibesar-besarkan oleh pengarang, jadi jika watak negatif, maka jijik, dan jika positif, maka kagum buta. Tidak ada dualitas di sini, tetapi banyak intensiti emosi, yang hingga kini menarik peminat sastera yang penuh aksi.

Biara Parma, Stendhal

Kategori: Sastera Perancis

Kedudukan buku: 4.0

Stendhal 'Parma Cloister'

Karya pengarang adalah karya terakhir yang utama. Novel ini menggambarkan peristiwa yang berlaku di Itali pada abad kesembilan belas. Di tengah-tengah nasib Fabrizio del Dongo, penuh dengan kejadian yang tidak dijangka dan insiden dramatik. Plot dinamik dengan rahsia kelahiran, melarikan diri dari penjara, pengalaman saling mencintai, pengkhianatan berkembang dengan latar belakang Pertempuran Waterloo yang ikonik.

Keruntuhan ilusi orang Itali yang mengimpikan kemerdekaan tanah air mereka adalah kenyataan yang digambarkan oleh Stendhal dalam buku tersebut. Terdapat ikatan cinta yang kusut di sebalik segalanya. Fabrizio yang panas dan muda masuk penjara kerana membunuh suami perempuan simpanannya. Dia memulakannya bukan hanya seperti itu, tetapi untuk menyembunyikan hubungan dengan bibi-duchess, perwujudan kecantikan. Gina Sanseverina hidup dalam perkahwinan yang selesa dengan lelaki yang tidak dicintai, dan semuanya demi kedekatan dengan kekasihnya yang sudah berkahwin. Novel ini penuh dengan intrik yang tidak jelas. Hanya orang yang malas di sini tidak terlibat dalam pengembaraan lain, mengejar tujuan mereka semata-mata. Inilah yang menjadikan karya itu menarik, di mana benang-benang dari banyak takdir yang terjerat menjadi satu gumpalan. Pengakhiran yang tidak dapat diramalkan akan mengejutkan pembaca.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen