15 buku masakan terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ragam gastronomi mungkin bukan hanya di restoran, tetapi juga di rumah – cukup untuk membeli buku dengan resipi, dan anda boleh memanjakan keluarga anda dengan hidangan baru, juga mencairkan menu perayaan yang biasa. Walau bagaimanapun, buku itu adalah buku – dalam beberapa koleksi, anda boleh menemui resipi hanya untuk masakan haute, yang melibatkan penggunaan produk eksotik yang tidak selalu dijumpai di kedai biasa, dan lain-lain – kisah biasa orang yang kehidupannya dipengaruhi oleh makanan. Kami menyampaikan penilaian, yang merangkumi 15 buku masakan terbaik dari pelbagai masakan dunia dari koki terkenal, pakar masakan dan penulis di banyak negara.

Kedudukan buku masakan terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Kedudukan buku masakan terbaik 1 Ensiklopedia Gastronomi Larousse Gastronomique 4 111 RUB
2 Dapur Jamie RUB 3,180
3 Kesederhanaan yang Disempurnakan, Shizuo Tsuji RUB 1,500
4 Cara memasak, Delia Smith 244 RUB
5 Resipi untuk kebahagiaan. Buku harian pakar masakan oriental, Elchin Safarli 355 RUB
6 Julie & Julia. Kebahagiaan memasak mengikut resipi. Julie Powell 267 r
7 'Pelajaran Perancis. Mengembara dengan Knife, Fork dan Corkscrew ', Peter Mail 329 r
8 Ensiklopedia Seni Kulinari Lengkap. 1000 teknologi dan resipi 1328 RUB
9 Masakan Itali. La Pappa Italiana, Valentino Bontempi 771 RUB
10 Resipi, Nika Belotserkovskaya RUB 1,127
11 Dapur keluarga, Masha Traub RUB 101
12 Diet 80/10/10 oleh Douglas N. Graham 1 305 RUB
13 Kami makan di rumah sepanjang tahun, Yulia Vysotskaya RUB 790
14 Resipi koki Kremlin, Anatoly Galkin RUB 918
15 Buku masakan yang hebat. Daging RUB 3,881

Ensiklopedia Gastronomi Larousse Gastronomique

Penilaian: 4.9

Ensiklopedia Gastronomi Larousse Gastronomique

Pakar menyebut ensiklopedia gastronomi Larousse Gastronomique sebagai buku rujukan terbaik untuk masakan Perancis. Ini bukan hanya koleksi resipi, tetapi gudang pengetahuan yang berguna: sejarah hidangan, koki hebat, tradisi gastronomi Perancis.

Ensiklopedia Larousse Gastronomique yang asli adalah rangkaian 8 jilid, diterjemahkan ke dalam 8 bahasa. Dalam jilid pertama, sebahagian besar halaman ditempati oleh sejarah dan teknik memasak hidangan gastronomi Perancis; dalam koleksi berikutnya, bidang maklumat diperluas dengan bahan mengenai masakan dan resipi negara lain. Koki dan restoran terkenal tahun yang berbeza mengusahakan buku-buku: Prosper Montagnier, Auguste Escoffier, Phileas Gilbert, Robert Courtyne dan banyak lagi. Adalah masuk akal untuk membeli keseluruhan rangkaian koleksi – mereka mengandungi resipi dan teknik memasak untuk tempoh sejarah yang berbeza: buku pertama diterbitkan pada tahun 1938, kemudian pada tahun 1960, 1967, 1984 – mereka mengandungi maklumat tentang keahlian memasak masakan tradisional lama. Dalam koleksi koki kemudian, teknik moden diharapkan, bertambah baik dengan munculnya peralatan baru dan kombinasi rasa: 1996, 2001, 2007, 2012.

Bilangan buku dalam terjemahan edisi dan negara yang berbeza boleh berbeza – dari 8 hingga 15 buku di negara yang berbeza. Kenyataannya adalah bahawa aslinya sangat besar, jumlah halaman mencapai 1350, sehingga penerbit menyebarkan semula sebahagiannya untuk lebih banyak koleksi.

Kelebihan

  • Sebagai tambahan kepada resipi, terdapat banyak maklumat menarik;
  • Masakan bersejarah dari pelbagai negara, terutamanya Perancis;
  • Resipi dari tahun yang berbeza dalam bentuk asalnya;
  • Cadangan untuk menggabungkan makanan, minuman, dll.

keburukan

  • Ensiklopedia lebih disasarkan kepada profesional;
  • Banyak resipi dan teknik yang rumit untuk digunakan di rumah.

Dapur Jamie

Penilaian: 4.8

Dapur Jamie

Bercakap mengenai tukang masak zaman kita, kita tidak dapat mengingati Jamie Oliver yang terang dan berbakat, seorang tuan rumah masakan dan restoran, tuan rumah pertunjukan kuliner dan pengarang buku gastronomi. Jamie's Kitchen adalah panduan bagi orang yang ingin memperluas pengalaman rasa dan mempelbagaikan menu di rumah. Penulis telah mengumpulkan resipi dari berbagai belahan dunia dan membentangkan teknik penyediaannya seboleh mungkin. Tidak ada keterangan yang kompleks, pengetahuan khusus, hanya bahan yang mudah diakses dan menarik. Sebagai tambahan kepada beratus-ratus resipi, Jamie memberikan banyak cadangan praktikal dan berkongsi pengalaman memasaknya, peretasan hidup, menceritakan bagaimana seorang suri rumah biasa dapat belajar memasak seperti seorang profesional. Pembaca juga akan mendapat sebahagian motivasi, pertolongan dalam memilih produk yang sesuai di pasar raya.

Kelebihan

  • Banyak resipi ringkas tetapi pelbagai;
  • Nasihat praktikal mengenai teknik memasak dan pemilihan produk;
  • Bahasa penyampaian yang sederhana;
  • Banyak gambar.

keburukan

  • Tidak semua orang suka banyak foto Jamie sendiri.

Kesederhanaan yang Disempurnakan, Shizuo Tsuji

Penilaian: 4.7

Kesederhanaan yang Disempurnakan, Shizuo Tsuji

Bagi pencinta masakan Jepun, buku masakan Delicate Simplicity didedikasikan untuk Chef Shizuo Tsuji, pengasas salah satu sekolah masakan terbesar di negaranya. Konsep buku ini adalah untuk menikmati makanan tradisional sederhana yang boleh disediakan di rumah. Masakan Jepun sebenarnya tidak begitu rumit seperti yang dilihat pada pandangan pertama, sekurang-kurangnya penulis mempersembahkannya dengan senang dan senang, seperti Jimmy yang disebutkan sebelumnya. Buku “Refined Simplicity” telah dicetak semula sebanyak 25 kali, tetapi setiap terbitan baru menjadi lebih menarik dan bermaklumat bagi para profesional dan pencinta masakan Jepun.

Secara keseluruhan, koleksi ini mengandungi lebih dari 200 resipi dengan arahan langkah demi langkah untuk memasak, ditambah dengan falsafah kebangsaan dan ilustrasi menarik. Kesederhanaan yang Disempurnakan bukan sahaja menjadi panduan kepada dunia masakan Jepun yang sederhana, tetapi juga pembantu dalam pengembangan pemakanan yang betul.

Kelebihan

  • Masakan Jepun dengan kata mudah;
  • Lebih daripada 200 hidangan dengan arahan memasak langkah demi langkah;
  • Falsafah masakan Jepun sebagai tambahan kepada resipi;
  • Untuk profesional dan pencinta makanan.

keburukan

  • Tidak semua makanan dapat diperoleh jauh dari laut.

Cara memasak, Delia Smith

Penilaian: 4.7

Cara memasak, Delia Smith

Pada baris keempat penilaian, buku oleh chef Inggeris Delia Smith, 'How to Cook', yang didedikasikan untuk vegetarian – koleksi ini mengandungi banyak idea hidangan dan resipi bagi mereka yang telah melepaskan daging. Ternyata vegetarian memang lazat, dan bahkan murah, masakannya tidak memerlukan produk eksotik. Delia Smith berkongsi resipi yang pada mulanya berdasarkan produk daging, tetapi mengecualikan atau menggantinya dengan ramuan herba, menjadikan hidangan itu tidak biasa.

Buku ini mengandungi lebih daripada 250 resipi dari pembuka selera dan sup hingga pencuci mulut dengan kombinasi makanan yang tidak biasa, seperti tukang susu buttermil dengan plum dan badam atau gulai vegetarian dengan pimenton dan banyak lagi, dilengkapi dengan gambar berwarna. Chef dan pencinta makanan juga menyukai buku-buku Delia Smith kerana bahasa mereka yang mudah – semuanya mudah dan mudah diakses.

Kelebihan

  • 250 hidangan vegetarian;
  • Bahasa persembahan yang tersedia;
  • Gabungan rasa yang tidak biasa;
  • Ilustrasi terang.

keburukan

  • Tidak ditentukan.

Resipi untuk kebahagiaan. Buku harian pakar masakan oriental, Elchin Safarli

Penilaian: 4.6

Resipi untuk kebahagiaan.  Buku harian pakar masakan oriental, Elchin Safarli

Pengarang buku 'Resipi untuk Kebahagiaan. Buku harian pakar masakan oriental 'Elchin Safarli adalah wartawan Azerbaijan, oleh itu dia tidak menawarkan resipi sendiri. Buku ini mengandungi hidangan masakan Azerbaijan tradisional negara yang berlainan tahun, serta falsafah, sejarah, budaya Azerbaijan. Elchin berjaya menemui kedua-dua resipi untuk percutian yang bising, dan yang boleh disiapkan setiap hari mengikut mood anda. Penulis mempunyai suku kata ringan yang menyampaikan suasana makan, Safarli berkongsi kisahnya, beberapa helah menyediakan hidangan lazat dengan semangat koki sendiri. Bahan gastronomi dibungkus dalam sejarah kehidupan seseorang, yang nasibnya dapat dipengaruhi oleh resipi.

Pembaca dapat menyaksikan proses memasak dengan membaca buku, atau dia boleh menjadi tukang masak sendiri, mengulangi tindakan pahlawan di dapur.

Kelebihan

  • Penyampaian resipi yang tidak biasa dalam kisah hidup seseorang;
  • Penciptaan suasana Timur dengan gaya pengarang;
  • Perendaman dalam teknologi tradisional.

keburukan

  • Bukan buku resipi tradisional.

Julie & Julia. Kebahagiaan memasak mengikut resipi. Julie Powell

Penilaian: 4.5

Джули & Джулия. Kebahagiaan memasak mengikut resipi.  Julie Powell

Memoir Julia Powell adalah kisah autobiografi seorang operator pusat panggilan wanita New York yang memutuskan untuk menghidupkan warna baru dengan menguasai masakan Perancis. Dia menetapkan tugasnya: memasak 524 piring dari buku masakan 'Cara Menguasai Seni Masakan Perancis' oleh Julia Childe dalam setahun. Dia memulakan blog di mana dia menyiarkan memasak makanan baru untuk dirinya sendiri, menarik pembaca.

Terdapat dua kali dalam buku ini: sejarah 1940-1950-an di Perancis dan dunia moden. Bagaimana mereka saling berkaitan, dan apa yang dilakukan oleh wanita itu pada akhirnya – baca dalam koleksi 'Julie & Julia. Memasak resipi untuk kebahagiaan. '

Kelebihan

  • 524 resipi Perancis;
  • Pelaksanaan hidangan yang dijelaskan tersedia;
  • Resipi di dalam memoar.

keburukan

  • Tidak ditentukan.

'Pelajaran Perancis. Mengembara dengan Knife, Fork dan Corkscrew ', Peter Mail

Penilaian: 4.5

'Pelajaran Perancis.  Mengembara dengan Knife, Fork dan Corkscrew ', Peter Mail

Buku 'pelajaran Bahasa Perancis. Mengembara dengan Pisau, Garpu dan Corkscrew 'ditulis bukan oleh tukang masak profesional, tetapi oleh seorang penulis yang sangat berminat dengan masakan Perancis. Dia mengembara ke seluruh Perancis selama setahun, menghadiri festival kuliner, berkenalan dengan koki terkenal dan hidangan karya mereka, rahsia penyediaan mereka. Penulis berusaha menyusun koleksi ideal yang memperkenalkan pembaca bukan sahaja kepada masakan, tetapi juga falsafah dan tradisi rakyatnya. Dia menulis dengan cinta dan kekaguman tentang Perancis, menjangkiti pembaca atmosfera.

Masakan Haute diterangi secara bermusim, Mail menulis di mana musim-musim tertentu hidangan paling relevan, yang berkaitan dengan penuaian produk tertentu, misalnya, truffle musim luruh, pada musim bunga telur dadar dari mereka tidak akan relevan. Tidak kurang pentingnya ialah kajian penulis mengenai pembuatan anggur, menghadiri pelajaran lebih menarik dan festival wain, buku ini akan membantu anda memahami pelbagai minuman dan kombinasi mereka dengan hidangan.

'Pelajaran Perancis. Melancong dengan pisau, garpu dan pembuka botol lebih merupakan buku pengantar, panduan untuk masakan Perancis, yang dalam praktiknya dapat digunakan terutama oleh koki profesional – banyak produk tidak tersedia untuk dibeli di mana-mana atau memerlukan teknik memasak khas. Tetapi untuk mengenali budaya dan suasana gastronomi Perancis, koleksi itu pasti sesuai untuk semua orang.

Kelebihan

  • Berkenalan dengan masakan Perancis klasik;
  • Panduan Wain dan Minuman;
  • Penyampaian perayaan terkenal, acara gastronomi bermusim.

keburukan

  • Resipi yang kompleks.

Ensiklopedia Seni Kulinari Lengkap. 1000 teknologi dan resipi

Penilaian: 4.3

Ensiklopedia Seni Kulinari Lengkap.  1000 teknologi dan resipi

Buku rujukan 'Ensiklopedia seni kuliner lengkap. 1000 teknologi dan resipi 'adalah salah satu yang paling bermaklumat dalam kedudukan kami. Chef dari berbagai negara mengambil bahagian dalam penciptaannya, mereka mewakili masakan tradisional dan kebangsaan untuk negeri-negeri, berkongsi rahsia memasak makanan yang lazat. Pembaca akan belajar bagaimana mengubah hidangan 'asas' biasa menjadi karya agung, bagaimana membuat sayur goreng biasa meleleh di mulut dan menemui helah lain dari penguasa pisau dunia. Resipi dilengkapi dengan gambar yang jelas, dan buku ini mempunyai nota kaki untuk nota.

Buku ini mengandungi rahsia memasak pelbagai hidangan dari memasak jem hingga menggoreng yang betul, mengumpulkan pelbagai jenis pilaf, rahsia memasak pasta Itali tradisional dan banyak lagi. Semua maklumat disajikan dalam bentuk yang dapat diakses, dinyatakan dalam bahasa mudah, tetapi anda harus berjaga-jaga: koki berpengetahuan memperhatikan beberapa keanehan dalam terjemahan kata-kata tertentu, misalnya, streusel digantikan oleh strudel, serbuk disebut glasir, dan lain-lain. Untuk ini, editor mengurangkan penilaian buku dan hanya memilikinya pada baris kelapan.

Kelebihan

  • 1000 resipi dari pelbagai negara;
  • Banyak peretasan hidup berguna;
  • Petua kreativiti untuk masakan rumah.

keburukan

  • Ketidaktepatan dalam terjemahan.

Masakan Itali. La Pappa Italiana, Valentino Bontempi

Penilaian: 4.3

Masakan Itali.  La Pappa Italiana, Valentino Bontempi

Yang pertama dalam koleksi koleksi resipi masakan Itali kami La Pappa Italiana dari chef terkenal Valentino Bontempi. Bengkel terperinci, ilustrasi yang jelas, teknik mudah dan penggunaan produk yang terdapat di pasar raya mana pun – buku ini mengumpulkan semua faktor penting yang sangat berharga bagi suri rumah. Resipi dikumpulkan dalam bahagian tematik untuk situasi: untuk makan malam romantis, tergesa-gesa, dan sejenisnya, yang menjadikannya agak sukar untuk mencari kedudukan yang tepat. Oleh itu, pasta dengan sos yang berlainan boleh didapati dalam pelbagai kategori, jadi kami mengesyorkan agar anda membiasakan koleksi dengan lebih awal supaya lebih mudah dinavigasi di dalamnya.

Resipi yang disajikan dalam buku boleh diulang di rumah walaupun oleh tukang masak pemula. Koleksi 'Masakan Itali. La Pappa Italiana 'diadopsi bahkan oleh koki berpengalaman restoran besar, kerana hidangan yang dijelaskan oleh Valentino Bontempi disampaikan oleh pengarang dalam bentuk klasik, dengan cara yang sama seperti orang Itali mengenali mereka.

Kelebihan

  • Masakan Itali tradisional;
  • Arahan terperinci dengan gambar;
  • Semua produk makanan boleh dibeli di kedai Rusia.

keburukan

  • Tidak sepenuhnya jelas kandungan mengikut topik.

Resipi, Nika Belotserkovskaya

Penilaian: 4.3

Resipi, Nika Belotserkovskaya

Penggunaan pelbagai hidangan tradisional dan improvisasi di dapur – inilah yang ditawarkan oleh Nika Belotserkovskaya, seorang koki Rusia yang terkenal. Bukunya 'Resipi' mengandungi banyak koleksi resipi yang mudah disediakan dan pada masa yang sama menarik, direka dengan indah, tidak lebih buruk daripada di restoran. Pada mulanya, Nika berkongsi hasil kerjanya dengan pelanggan blognya sendiri. Penonton menikmati mengulangi kelas master Belotserkovskaya, menyatakan rasa kagum mereka, yang menjadi idea bagi pengarang untuk mengumpulkan resipi di dalam edisi bercetak.

Arahan yang disarankan oleh pengarang dapat difahami, tetapi tidak ditulis dengan gaya sastera yang sangat membingungkan sebilangan pembaca. Walau bagaimanapun, ini secara praktikalnya tidak menjejaskan kualiti bahan.

Kelebihan

  • Masakan yang tidak rumit dan sederhana;
  • Resipi dari produk yang tersedia untuk semua orang;
  • Kandungan yang selesa.

keburukan

  • Bahasa penyampaian bahan menderita.

Dapur keluarga, Masha Traub

Penilaian: 4.3

Dapur keluarga, Masha Traub

Family Kitchen memperkenalkan pembaca kepada kehidupan orang yang berbeza melalui lensa makanan. Tidak ada resipi di sini, tetapi ada refleksi tentang bagaimana memberi makan kepada calon suami, bagaimana tidak berbuka dengan diet yang dimulakan beberapa hari yang lalu. Ada banyak momen yang sangat menarik dalam pekerjaan, misalnya, bagaimana potongan rambut yang diturunkan ke lantai bawah pada tali dapat menjadi awal persahabatan yang baik, dan belyasha ibu menjadi alasan untuk mengemukakan cadangan perkahwinan. Perasaan, kenangan, kisah luar biasa tetapi nyata menjadi asas 'Family Kitchen' Masha Traub.

Kelebihan

  • Kisah keluarga yang menarik dari sudut makanan yang tidak dijangka;
  • Peluang untuk membenamkan diri dalam suasana zaman kanak-kanak dan peristiwa penting yang tersisa dalam ingatan;
  • Bahasa yang mudah, senang dibaca.

keburukan

  • Tiada resipi, tidak ada buku masakan dalam erti kata biasa.

Diet 80/10/10 oleh Douglas N. Graham

Penilaian: 4.2

Diet 80/10/10 oleh Douglas N. Graham

Kod 80/10/10 adalah masing-masing peratusan karbohidrat, protein dan lemak, yang menurut pakar pemakanan Amerika merupakan diet harian yang ideal bagi seseorang. Mengapa terdapat begitu banyak karbohidrat? Kerana ia adalah serat sayur-sayuran yang kompleks dari sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Penulis sendiri mematuhi diet seperti itu, sambil menjadi atlet yang gemar.

Buku ini mengandungi pilihan untuk diet harian dengan pengurangan kalori dan nilai, banyak maklumat mengenai makanan 'betul' dan 'salah', Douglas N. Graham menerangkan cara menentukan keperluan badan anda, menerangkan faedah makanan tumbuhan dan mengajar anda untuk membuat pilihan yang tepat di pasar raya.

Kelebihan

  • Buku makanan sihat;
  • Dengan menggunakan maklumat, anda dapat menurunkan berat badan;
  • Banyak maklumat berguna dan pemakanan dan tabiat makan.

keburukan

  • Tidak mengandungi resipi lengkap, kebanyakannya maklumat saintifik.

Kami makan di rumah sepanjang tahun, Yulia Vysotskaya

Penilaian: 4.1

Kami makan di rumah sepanjang tahun, Yulia Vysotskaya

Seorang pakar masakan Rusia yang tidak memerlukan pengenalan, Yulia Vysotskaya adalah penyokong makan untuk keseronokan, dan mengambil kira musim, negara dan musim menuai. Untuk setiap tempoh tahun ini, dia menawarkan hidangan yang dapat disediakan dari produk segar: makanan bakar pada musim sejuk, sayur-sayuran dan sayur-sayuran pertama pada musim bunga, dan menuai dari pondok musim panas pada musim panas. Tempat penyediaan tidak kurang pentingnya: di Georgia – khachapuri tradisional dan satsivi, di Ukraine – ladu dengan ceri, di Itali – pasta dengan pizza. Julia mengumpulkan resipi masakan nasional di seluruh dunia dan memasukkannya ke dapurnya, banyak daripadanya termasuk dalam buku 'Makan di rumah sepanjang tahun'. Ini adalah koleksi unik pelbagai hidangan dengan arahan memasak langkah demi langkah, dan pengarang hanya menggunakan produk yang tersedia, bukan untuk apa-apa yang dia cadangkan untuk memasak di rumah, untuk kalangan orang dan rakan rapat.

Kelebihan

  • Hidangan dan resipi bermusim dari pelbagai negara;
  • Foto yang terang dan arahan memasak yang jelas;
  • Lawatan ke hidangan bermusim.

keburukan

  • Tidak ditentukan.

Resipi koki Kremlin, Anatoly Galkin

Penilaian: 4.0

Resipi koki Kremlin, Anatoly Galkin

Selama lebih dari satu dekad, Anatoly Galkin bertugas di dapur Kremlin: dia memberi makan Gorbachev, dan Yeltsin, dan Patriark All Russia Alexei II, dan pegawai tinggi dan tetamu lain dari Duma Negara. Sekarang dia berkongsi resipi untuk hidangan yang boleh disediakan di rumah jika dikehendaki. Pembaca dan pakar kuliner memperhatikan kemudahan penyampaian bahan, kemudahan resipi, dan juga peluang untuk membeli semua produk di kedai serbaneka atau pasar raya terdekat.

Reka bentuk buku ini menimbulkan rasa hormat: bingkai, fon, gambar yang indah.

Kelebihan

  • Reka bentuk buku yang indah;
  • Resipi, mudah disediakan dan komposisi;
  • Di sebalik tabir dapur Kremlin.

keburukan

  • Terdapat beberapa resipi asli, kebanyakannya adalah resipi tradisional.

Buku masakan yang hebat. Daging

Penilaian: 4.0

Buku masakan yang hebat.  Daging

Vegetarian tidak dapat berteman dengan buku ini – koleksi ini mengandungi banyak pilihan resipi dari daging haiwan peliharaan. Ini adalah ensiklopedia sebenar, dari mana pembaca akan belajar mengenai ciri-ciri memelihara ternakan, peraturan untuk memotong bangkai dan memproses semua bahagiannya, serta penyimpanan. Di samping itu, penulis menawarkan resipi untuk membuat potongan daging yang enak, panggang, gulai, daging. Buku ini mempunyai navigasi yang mudah, reka bentuk visual, banyak gambar dan penjelasan.

Kelebihan

  • Maklumat berguna mengenai haiwan daging dan keunikan pembesarannya;
  • Latihan pengendalian bangkai;
  • Banyak resipi dengan daging.

keburukan

  • Tidak ditentukan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen