15 bandar paling popular di Scandinavia

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Scandinavia adalah wilayah bersejarah dan budaya di utara Eropah. Ia merangkumi tiga negara – Norway, Sweden dan Denmark. Sebilangan penyelidik juga memasukkan Iceland di Scandinavia, tetapi warga negara ini sendiri enggan memasuki wilayah budaya dan sejarah ini dengan alasan yang tidak jelas.

Sekiranya sebelumnya Scandinavia adalah wilayah yang sangat berperang, di mana budaya kapak pertempuran berkembang, hari ini ketiga negara ini adalah 'pengeksport' gaya hidup khas, yang menyiratkan minimalisme dan kegembiraan hidup sederhana. Dalam banyak cara, kita harus berterima kasih kepada syarikat Sweden IKEA untuk ini, yang telah tersebar di seluruh dunia dan menawarkan barang-barang dalaman dan isi rumah dengan reka bentuk laconic. Di samping itu, gaya hidup Scandinavia terkenal dengan pendekatannya yang menghormati alam sekitar (termasuk konsep 'zero waste') dan kemampuan untuk menikmati perkara-perkara kecil. Dari sinilah konsep 'hygge', elemen penting dari budaya Denmark, yang menunjukkan keselesaan dan rasa kepuasan dari perkara-perkara kecil setiap hari, tersebar.

Cara hidup Skandinavia – dari dalaman minimalis hingga puas dengan hobi konformis – cukup menarik. Dan, tentu saja, banyak orang ingin menyelami dalamnya, kerana persekitaran 'beracun' tidak mungkin dapat membantu dalam mencapai 'hygge' itu. Dan untuk ini patut pergi ke Scandinavia.

Bagi mereka yang ingin menikmati keselesaan utara minimalis dan kegembiraan hidup yang sederhana, kami telah mengumpulkan penarafan dari 15 bandar paling popular di Scandinavia. Internet digunakan untuk pemilihan. Semakin kerap disebut bandar, semakin tinggi tempatnya dalam penilaian.

Pencalonan sebuah tempat Bandar PERINGKAT
Kedudukan bandar paling popular di Scandinavia 15 Flekkefjord, Norway 4.1
14 Uppsala, Sweden 4.2
13 Skagen, Denmark 4.3
12 Stavanger, Norway 4.4
11 Tromsø, Norway 4.5
10 Aarhus, Denmark 4.5
9 Trondheim, Norway 4.5
8 Gothenburg, Sweden 4.6
7 Geiranger, Norway 4.7
6 Lillehammer, Norway 4.7
5 Bergen, Norway 4.7
4 Malmo, Sweden 4.8
3 Oslo, Norway 4.8
2 Copenhagen, Denmark 4.9
1 Stockholm, Sweden 5.0

Tempat ke-15: Flekkefjord, Norway

Penilaian: 4.1

Flekkefjord, Norway

Komuniti kecil Norway, Flekkefjord, yang terletak di selatan negara ini, jauh dari kawasan pelancongan. Tetapi sia-sia. Sekiranya anda ingin merasakan cara hidup Skandinavia sebagaimana adanya, anda harus menjauhkan diri dari laluan pelancongan terkenal dan pergi ke pedalaman.

Flekkefjord berdiri di pantai Atlantik, jadi iklim di sini hampir selalu selesa. Anda hanya perlu membeku pada musim sejuk, ketika angin sejuk datang dari lautan. Bandar ini dikelilingi oleh fjord Norway – batu-batu yang diukir di pantai, yang merupakan 'teluk' kecil. Terdapat juga banyak pulau di sekitarnya, tetapi mereka tidak begitu mesra pelancong.

Bandar ini hidup terutamanya dalam industri perikanan. Oleh itu, bau ikan haring yang baru ditangkap terasa di sini walaupun berada jauh dari pelabuhan. Terdapat beberapa pantai berpasir putih, tetapi anda boleh berjemur di atasnya dengan selesa hanya pada musim panas.

Dan ada satu lagi 'tetapi' yang harus dipertimbangkan oleh pelancong yang melancong ke kawasan Scandinavia ini. Hampir tidak ada orang di sini yang boleh berbahasa Inggeris. Bahasa rasmi komune Flekkefjord adalah Bokmål, salah satu standard Norway.

Flekkefjord mendapat populariti sebahagiannya berkat lagu dengan nama yang sama oleh kumpulan rock Rusia 'Leap Year'. Benar, dia hanya disebut di sana – dalam bait pertama – dan tidak lagi memainkan peranan.

Tempat ke-14: Uppsala, Sweden

Penilaian: 4.2

Uppsala, Sweden

Uppsala terletak sangat dekat dengan ibu negara Sweden. Cukup untuk memandu sejauh 70 kilometer ke utara Stockholm – dan pelancong akan terjun ke dalam suasana sains dan pelajar yang sama sekali tidak biasa.

Hakikatnya adalah bahawa bandar Uppsala dibina di sekitar Universiti Uppsala – salah satu institusi ilmiah yang paling terkenal dan terkenal di Scandinavia. Setiap penghuni ketiga penempatan ini adalah pelajar, atau guru, atau penyelidik. Universiti Uppsala meninggalkan tanda penting dalam sains dunia – saintis semula jadi Karl Linnaeus tinggal dan bekerja di sini, dan sejumlah besar benda langit ditemui di balai cerap tempatan.

Walau bagaimanapun, populariti Universiti Uppsala pada awal keberadaannya sama sekali tidak dipastikan oleh sumbangan ilmiah untuk pengetahuan dunia. Atas dasar institusi ini, sebuah komuniti pelajar yang kuat dibentuk, yang anggotanya mendapat hak untuk mendapat tempat di asrama, untuk mengambil bahagian dalam pertandingan dan minum dengan potongan harga.

Hampir semua tarikan utama di Uppsala dikaitkan dengan Universiti. Di sini anda dapat melihat sebuah muzium dengan teater anatomi, perpustakaan dengan koleksi manuskrip kuno dan taman botani bernama Karl Linnaeus, yang 'tumbuh' di lokasi taman farmasi. Juga popular di kalangan pelancong adalah Katedral Uppsala Gothic dengan menara 118 meter – yang tertinggi di Scandinavia.

Tempat ke-13: Skagen, Denmark

Penilaian: 4.3

Skagen

Bandar Skagen di Denmark terkenal dengan dua “perkara” – bukit pasir besar, sama sekali berbeza dengan pemandangan Scandinavia yang biasa, dan kilang jam tangan Skagen, yang kini dimiliki oleh syarikat Amerika Fossil.

Sekiranya anda benar-benar pergi ke bandar ini di utara Denmark, maka pada separuh pertama musim panas. Pada masa ini, penduduk tempatan merayakan Hari Solstice, yang kini telah berubah menjadi festival pelancongan penuh. Pada masa ini, lagu dan api dinyanyikan di pantai, meniru perayaan Midsommar, yang dirayakan di Scandinavia pada zaman kuno.

Dan setelah mengunjungi Hari Musim Panas, anda boleh pergi ke gereja lama, yang kini terletak di luar bandar. Beberapa abad yang lalu, ia dibawa oleh bukit pasir yang sama. Mereka secara harfiah mengecam apa yang sekarang disebut 'Gereja Terkubur'.

Sebab lain untuk mengunjungi Skagen adalah sebilangan besar kafe kecil dengan hidangan ikan dan makanan laut yang terdapat di sini. Benar, restoran ini kecil, dan terdapat banyak pelancong, jadi anda harus menempah meja terlebih dahulu. Dan kemudian anda boleh pergi ke Cape Grenen, di mana dua laut bergabung – Utara dan Baltik. Perairan mereka tidak bercampur dan oleh itu membentuk sempadan yang kelihatan, yang dapat dikagumi dari rumah api. Tetapi anda tidak boleh berenang – arus sejuk dan kuat.

Tempat ke-12: Stavanger, Norway

Penilaian: 4.4

Stavanger, Norway

Norway berkembang secara ekonomi berkat dua industri – perikanan dan pengeluaran minyak. Dan jika makanan laut diekstrak secara praktikal di seluruh wilayah pesisir negara ini, maka hidrokarbon diperoleh dari daratan di kota Stavanger.

Terdapat banyak perusahaan penghasil dan penapisan minyak yang terletak di sekitar Stavanger. Oleh itu, bandar ini maju secara ekonomi dan terus berkembang. Tetapi pelancong mungkin tidak begitu berminat untuk mengagumi paip kilang – dan oleh itu Stavanger menawarkan banyak tempat bersejarah dan pusat hiburan untuk mereka.

Jadi, di sinilah salah satu pusat hiburan terbesar di Scandinavia terletak – 'Concerthus', dibuka pada tahun 2012. Sekiranya tarikan tidak begitu menarik, maka anda boleh pergi ke salah satu daripada banyak muzium: memancing di laut, makanan dalam tin, arkeologi atau minyak. Bandar ini juga menempatkan institusi agama tertua di Norway – Stavanger Cathedral.

Stavanger juga dikenali sebagai 'ibu kota logam gothic'. Di sinilah kumpulan seperti Teater Tragedi atau Tristania memulakan karier kreatif mereka. Dan di bandar ini, kejohanan catur antarabangsa diadakan setiap tahun, di mana grandmaster Rusia Sergey Karjakin menjadi pemenang dua kali.

Tempat ke-11: Tromsø, Norway

Penilaian: 4.5

Tromsø, Norway

Sekiranya anda ingin melihat Norway seperti yang ditunjukkan oleh ilustrasi yang kerap – negara yang sejuk dan tidak ramah – maka anda harus pergi ke bandar Tromsø, yang terletak hampir 400 km di atas Lingkaran Artik. Tetapi, walaupun cuaca sejuk, kehidupan terus berjalan lancar di sini. Tromsø menduduki pulau Tromsø (di mana pusatnya berada) dan kawasan di sekitarnya.

Tromsø adalah rumah bagi sebilangan besar laman paling utara di dunia: taman botani, planetarium, kelab bola sepak dan juga kilang bir (penduduk tempatan perlu memanaskan badan). Walau bagaimanapun, bandar ini juga patut dikunjungi bagi mereka yang ingin menyentuh laman agama. Katedral Perawan Maria – yang paling utara di dunia; Katedral adalah satu-satunya di Norway yang diperbuat sepenuhnya dari kayu.

Seperti di banyak bandar Skandinavia lain, banyak pemuzik terkenal di dunia dilahirkan dan dibesarkan di Tromsø. Pengasas duo Röyksopp, artis persekitaran Biosfera yang berbunyi artik, Lena Marlin, semuanya berasal dari sini.

Tromsø juga terkenal dengan pelbagai budaya. Selain orang Norway sendiri, lebih daripada 100 kewarganegaraan tinggal di sini. Diaspora terkuat adalah Sami, Finland dan Rusia.

Tempat ke-10: Aarhus, Denmark

Penilaian: 4.5

Aarhus, Denmark

Bandar Aarhus di Denmark adalah yang kedua terbesar di negara ini. Penduduknya melebihi 250 ribu penduduk. Di samping itu, ia adalah salah satu bandar tertua di Scandinavia, yang pertama kali disebut dalam dokumen sejarah sejak tahun 948.

Pada Zaman Pertengahan, Aarhus adalah pusat Katolik Denmark, Scandinavia dan seluruh Eropah Utara. Namun, sejak abad ke-13, para pemimpin agama meninggalkannya, yang menyebabkan bandar itu merosot. Dan setelah satu setengah abad, ia benar-benar hancur oleh wabak wabak. Bandar ini secara praktikal ditinggalkan hingga abad ke-19, ketika kereta api dilalui melaluinya – dan ini menyebabkan pertumbuhan ekonomi dan demografi yang tajam.

Pada tahun 1928, Universiti Aarhus ditubuhkan di sini, yang dengan cepat menjadi pusat ilmiah penting di Denmark. Kebun raya yang besar juga dibuka di pangkalannya, yang hari ini telah menjadi salah satu tarikan pelancongan paling popular di bandar ini. Di Kota Lama, anda boleh mengunjungi banyak katedral Gothic kuno, serta muzium dengan nama yang sama, yang menunjukkan bagaimana seni bina Denmark berkembang pada abad ke-16-17.

Sebagai tambahan, Aarhus mempunyai banyak muzium menarik untuk dikunjungi: seni, Viking, wanita, sejarah sains dan perubatan, bahkan kebakaran. Pig Fountain, yang dibina di hadapan balai kota pada tahun 1941, juga popular di kalangan pelancong.

Tempat ke-9: Trondheim, Norway

Penilaian: 4.5

Trondheim, Norway

Trondheim adalah salah satu bandar tertua di Norway. Bahkan namanya merujuk pada zaman kuno ketika penduduk tempatan diwakili oleh budaya kapak pertempuran (dan ini adalah nama rasmi budaya arkeologi). 'Trondheim' dalam terjemahan dari bahasa tempatan bermaksud 'House of the strong'.

Pada abad XI-XII, Trondheim adalah ibu negara Norway. Benar, dengan perkembangan perdagangan, ia menyerahkan statusnya ke kota Bergen. Bangunan pertama di Trondheim adalah kayu – dan sebagai hasilnya, terdapat sekurang-kurangnya 15 kebakaran berskala besar dalam sejarah penempatan tersebut. Pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20, penduduk tempatan bosan dengan semua ini, dan kota itu mula dibina semula – bangunan batu mulai berkuasa di dalamnya.

Trondheim menarik terutamanya untuk Katedral Nidaros yang besar – monumen terpenting Gothic Scandinavia. Bangunan keagamaan ini didirikan di tapak perkuburan St. Olaf. Upacara pertabalan raja-raja Norway diadakan di Katedral Nidaros. Di samping itu, pelancong harus mengunjungi House of Rock – persimpangan antara muzium dan dewan konsert yang dikhaskan untuk genre muzik berat.

Pada asasnya di Trondheim, mereka suka muzik. Selain House of Rock, terdapat juga Ringve Museum. Ini menunjukkan lebih dari 2 ribu alat muzik dari seluruh dunia.

Tempat ke-8: Gothenburg, Sweden

Penilaian: 4.6

Gothenburg, Sweden

Gothenburg adalah bandar kedua terbesar (dan paling penting) di Sweden. Ini adalah pintu masuk pelabuhan negara – kebanyakan kapal penumpang dan kargo Eropah tiba di sini. Dan ia didirikan dengan tepat untuk memberi Sweden akses ke Laut Utara – untuk tujuan ini didirikan pada abad ke-17 oleh Raja Gustav II Adolf.

Gothenburg adalah salah satu bandar Sweden yang paling dikenali. Jalan yang luas dilapisi dengan rumah-rumah bergaya Scandinavia klasik dan secara berkala terganggu oleh terusan yang dirantai di tebing batu. Selalunya terdapat contoh seni bina moden – luar biasa dan mengagumkan. Gothenburg digemari oleh golongan elit tempatan dan berkunjung – terdapat banyak pusat kebudayaan dan restoran yang bergaya.

Dan pada musim panas, Gothenburg berubah – pelancong dari seluruh Eropah datang ke sini. Seseorang mengagumi bunga dan tanaman langka di dua kebun raya; yang lain pergi ke muzium sains semula jadi yang besar, di mana ikan hiu hidup dan kawasan tropika panas dibuat semula; masih ada yang datang ke sini untuk taman hiburan Liseberg yang besar dengan berpuluh-puluh tarikan yang melampau.

Gothenburg juga terkenal sebagai tempat kelahiran dan tempat kelahiran blogger YouTube PewDewPie, lama menjadi yang paling popular di platform video (dan nombor satu dalam pelanggan) sehingga ia dikuasai oleh saluran TV T-Series India.

Tempat ke-7: Geiranger, Norway

Penilaian: 4.7

Geiranger, Norway

Anehnya, salah satu bandar paling popular di Scandinavia pada umumnya dan Norway khususnya mempunyai populasi hanya 300 orang. Sebenarnya, ia hanyalah sebuah kampung kecil di sekitar pelabuhan besar. Dan ia wujud secara eksklusif terima kasih kepada pelancong.

Faktanya ialah Geiranger terletak di tempat yang sangat indah – di hujung rantai fjord Geirangerfjord. Seluruh bandar terletak di sisi tebing. Terdapat juga pergunungan hijau di sekitar. Itulah sebabnya mengapa pelabuhan Geiranger dikunjungi oleh lebih dari 100 kapal pesiar setiap tahun – pelancong ingin mengambil gambar indah dari alam semula jadi Skandinavia yang menakjubkan, hampir tidak disentuh oleh manusia.

Geirangerfjord itu sendiri termasuk dalam Senarai Warisan Dunia UNESCO. Fjord terkenal dengan keindahannya yang menakjubkan – batu-batu gelap dengan puncak salji ditutup dengan kehijauan zamrud, memotong ke langit, dan air terjun jatuh dari ketinggian yang besar dengannya. Terdapat banyak tempat pemerhatian, termasuk yang dibuat khas untuk pelancong. Pengunjung juga harus mengunjungi restoran tempatan. Udara yang paling bersih dan enak, walaupun sederhana, makanan dari makanan laut yang baru ditangkap benar-benar memenuhi keinginan anda untuk hidup.

Pergi ke Geirangerfjord bercuti, perlu dipertimbangkan satu faktor penting. Ini adalah tempat untuk gaya hidup aktif. Untuk pergi dari satu titik pemerhatian ke titik yang lain, anda perlu berjalan kaki beberapa kilometer dengan perbezaan ketinggian yang besar. Atau naik jarak ini dengan basikal.

Tempat ke-6: Lillehammer, Norway

Penilaian: 4.7

Lillehammer, Norway

Bandar Lillehammer dari Norway mendapat kemasyhurannya terutama berkat siri TV dengan nama yang sama dari salah satu saluran Amerika. Benar, tindakannya berlaku di New York. Tetapi watak utama dinamakan sempena bandar Norway ini.

Secara keseluruhan, Lillehammer adalah sebuah bandar kecil di Norway. Penduduknya kurang daripada 30 ribu orang. Yang menarik, yang paling menarik ialah Muzium Etnografi, yang telah mengumpulkan lebih dari 180 bangunan dari pelbagai zaman bersejarah di Norway; dan Muzium Automotif. Di samping itu, anda boleh melakukan perjalanan dengan pengukus dayung, dilancarkan pada tahun 1856 dan masih beroperasi.

Lillehammer patut dikunjungi pada musim sejuk – 20 kilometer di sebelah timur bandar ini adalah Shushen, salah satu pusat peranginan ski terbesar di Scandinavia. Terdapat beberapa kemudahan Olimpik di sini – arena ais, trek bobsleigh, batu loncatan dan gelanggang luncur gaya bebas. Semua mereka terlibat dalam Sukan Olimpik 1994 yang diadakan di Lillehammer, dan masih dalam keadaan baik. Oleh itu, pada tahun 2016, Sukan Olimpik Musim Sejuk Remaja diadakan di sini.

By the way, nama bandar tidak ada kaitan dengan palu. Lillehammer adalah 'Hamar kecil'. Sebaliknya, Hamar adalah kota dan keuskupan lain di Norway.

Tempat ke-5: Bergen, Norway

Penilaian: 4.7

Bergen, Norway

Bergen adalah bandar terbesar di Norway Barat dan kedua terbesar di negara ini secara keseluruhan. Pelabuhan besar dan salah satu pusat industri minyak – bagaimanapun, hidrokarbon dibawa ke sana untuk diproses dari Stavanger. Pada Zaman Pertengahan, Bergen adalah ibu kota negara ini – dan sejak saat itu telah memelihara tanggul yang unik, monumen seni bina yang sebenar dan Tapak Warisan Dunia UNESCO.

Tambak Bergen, yang disebut Bryggen, adalah kompleks bangunan komersial yang dibuat dengan gaya khas Skandinavia. Penampilan mereka inilah yang paling sering memberi inspirasi kepada seniman yang perlu melukis Norway bersejarah atau wilayah. Rantai rumah tiga tingkat dengan bumbung berjubin tajam, dicat dengan pelbagai warna warna bata, kelihatan sangat atmosfera dan tidak biasa.

Selain Bryggen, di Bergen anda boleh mengagumi katedral batu putih Bergen kuno yang dibina pada abad ke-12; benteng abad pertengahan Bergenhus abad XIII-XVI; rumah muzium Edward Grieg Trollhaugen ('Troll Hill'); serta muzium teknikal.

Seperti banyak bandar Norway yang lain, Bergen adalah rumah bagi banyak pemuzik 'hard rock'. Antaranya ialah pengasas kumpulan Immortal dan pemain dram Gorgoroth. Juga dari sini adalah DJ Alan Walker dan anggota duo komedi Ylvis, yang lagunya 'What Does The Fox Say?' pada tahun 2014 terdengar dari setiap pembersih vakum.

Tempat ke-4: Malmo, Sweden

Penilaian: 4.8

Malmo, Sweden

Malmö, yang terletak di selatan Sweden, adalah bandar ketiga terbesar di negara ini. Sekarang ia adalah hab pengangkutan terpenting di negeri ini, dan 300 tahun yang lalu adalah ibu kota wilayah Skoneland. Malmö adalah sebuah bandar yang sangat indah dan selesa sehingga, pada tahun 2017, 45% penduduknya adalah pendatang dan keluarga mereka.

Malmö menghubungkan Sweden dan Denmark. Jambatan Eressun diletakkan di antara dua negeri ini, jadi anda boleh pergi dari satu negara ke negara lain dengan menaiki kereta. By the way, ciri ini tercermin dalam salah satu siri televisyen moden yang paling popular di Scandinavia. Ini mengenai detektif 'Bridge', menceritakan pembunuhan di jalan raya ini. Ngomong-ngomong, dia menjalani penggambaran di Malmö, jadi peminat siri ini dapat mencari tempat menarik di sini.

Secara umum, Malmö adalah monumen persahabatan sejarah sebenar antara Sweden dan Denmark. Di 'Old Town' terdapat bangunan kuno yang terpelihara yang dibuat dengan gaya Denmark. Benar, tembok kubu yang berabad-abad lamanya tidak ada lagi; sebaliknya, taman-taman yang indah tersebar di sekitar bandar.

Mereka yang ingin menyentuh budaya dunia harus pergi ke kawasan kosmopolitan Möllevongen, di mana diaspora imigran tertumpu. Terdapat banyak pasar, kebab oriental, kari India, mi Vietnam dan kafe Balkan. Dari sana anda boleh pergi ke tebing Öresund, di mana pencakar langit 'Spinning Torso' naik, salah satu simbol baru Sweden dan Scandinavia, dan terdapat pantai sungai yang panjang – lengkap dan selesa.

Tempat ke-3: Oslo, Norway

Penilaian: 4.8

Oslo, Norway

Tidak asing lagi bagi setiap pencinta silang kata dari halaman belakang surat khabar infotainment, Oslo adalah ibu kota Norway dan salah satu penempatan paling terkenal di Scandinavia. Ini adalah metropolis moden yang besar dengan jalan lebar dan bangunan bertingkat tinggi.

Oslo dalam bentuk yang kelihatan kepada pelancong dan penduduk tempatan adalah bandar yang cukup muda. Inilah yang menjelaskan susun atur moden dan infrastruktur yang difikirkan dengan baik. Ibu negara Norway mengalami pertumbuhan pesat pada separuh kedua abad ke-20 – sebenarnya, ketika ia memperoleh nama Oslo, sebelum itu disebut Christiania.

Walau bagaimanapun, status megalopolis dan pusat kewangan dan politik negara sama sekali tidak menghalang Oslo daripada mempunyai banyak tarikan sejarah dan budaya dalam asetnya. Terdapat juga kubu kuno Akershus, yang memunculkan kota; dan Istana Diraja dan Katedral. Dan puluhan lagi muzium, termasuk yang didedikasikan untuk Viking dan kehidupan Thor Heyerdahl, yang menyeberangi Lautan Pasifik dengan rakit sementara 'Kon-Tiki'.

Di samping itu, Oslo mempunyai banyak tarikan ultra-moden. Sebagai contoh, Opera House, dibuka pada tahun 2008 dan berdiri di pelabuhan laut, serupa dengan Sydney. Atau Muzium Fram, yang dikhaskan untuk pelancong Norway ke Kutub Utara. Dan lompat ski di Holmenkollen adalah salah satu daripada dua tarikan pelancongan yang paling kerap dikunjungi di Norway.

Tempat ke-2: Copenhagen, Denmark

Penilaian: 4.9

Copenhagen, Denmark

Metropolis Copenhagen adalah bandar terbesar di Denmark dan ibu kotanya. Ia begitu besar sehingga terletak di tiga pulau yang dihubungkan oleh jambatan dan jalur metro – Zeeland, Amager dan Slotsholmen. Penduduk di Kopenhagen adalah 600 ribu orang – tetapi ini jika anda menghitung mereka yang tinggal hanya di pusat bersejarah. Sekiranya anda 'menawan' pinggir bandar, maka angka ini meningkat menjadi 1.3 juta.

Copenhagen adalah pusat perniagaan terpenting di Scandinavia dan Eropah Utara pada amnya. Di sinilah bursa saham terbesar terletak, di mana pelbagai urus niaga ekonomi disimpulkan. Di samping itu, metropolis ini adalah rumah bagi Universiti Copenhagen – yang tertua di Denmark.

Dan sejarah metropolis bermula pada tahun 1043. Pada masa itu, hanya terdapat sebuah perkampungan nelayan kecil di lokasi bandar. Satu setengah abad berlalu, dan sebuah istana didirikan di sebelahnya – terutamanya untuk melindungi Selat Øresund. Ngomong-ngomong, sebuah jambatan sekarang telah dilempar di seberang, hujungnya sudah ada di Sweden, di kota Malmö.

Di masa depan, pengaruh Kopenhagen semakin meningkat, dan pada abad XVIII-XIX malah menjadi pusat Zaman Emas Denmark. Pada masa ini, dia sudah menjadi ibu kota. Pada abad ke-20, penduduk Kopenhagen harus mengalami kekurangan barang dan makanan yang serius, tetapi pemerintah berhasil keluar dari krisis. Hasilnya, pada tahun 2013 majalah Britain Monocle menamakan Copenhagen sebagai bandar terbaik untuk didiami di dunia.

Walaupun berjalan kaki singkat melalui Kopenhagen dari hotel ke kafe adalah peluang untuk melihat beberapa mercu tanda bersejarah, terdapat begitu banyak di sini. Bandar ini mempunyai gereja kuno, istana kerajaan, dan taman besar. Dan juga puluhan muzium dan teater. Tetapi pertama-tama, Kopenhagen terkenal sebagai tempat kelahiran Hans Christian Andersen, seorang pencerita Denmark, dan untuk menghormatinya, di salah satu tambak di pelabuhan, patung Little Mermaid dipasang, sangat popular di kalangan pelancong.

Tempat pertama: Stockholm, Sweden

Penilaian: 5.0

Stockholm, Sweden

Ibu kota Kerajaan Sweden, Stockholm adalah yang terbesar dan paling popular di Scandinavia. Metropolis sangat besar – ia tersebar di 14 pulau, dan merupakan rumah bagi hampir 2.5 juta orang. Tetapi pada masa yang sama, Stockholm tidak urbanistik – kawasan bandar selesa dan harmoni digabungkan dengan sifat Skandinavia.

Stockholm sangat selesa untuk didiami. Setiap inovasi perancangan bandar bertujuan untuk meningkatkan keselesaan – dan oleh itu pinggir jalan tidak dipenuhi dengan garisan kereta yang tidak berkesudahan, terdapat jalan basikal di mana-mana, ruang awam yang menyenangkan dengan kedai kopi dan kedai, serta infrastruktur pengangkutan bandar yang maju.

Stockholm sangat pelbagai dan menawarkan banyak tarikan pelancongan. Terdapat banyak muzium, pelbagai tempat bersejarah dan budaya seperti kubu dan katedral, dan seni bina yang indah. Pelancong gemar mengunjungi geladak pemerhatian Södermalm, yang menghadap ke seluruh kota dengan banyak puncak dan bumbungnya yang berjubin.

Stockholm meninggalkan tanda penting dalam sejarah dan budaya dunia. Dan ini dapat dilihat dalam pemandangan bandar. Sebagai contoh, penulis Astrid Lindgren, pengarang cerita mengenai Pippi Longstocking dan Carlson, mempunyai muzium dan pusat hiburan kanak-kanak. Sebuah muzium juga telah dibuka untuk menghormati kumpulan ABBA, yang membentuk gaya muzik disko dan menulis salah satu lagu Tahun Baru yang paling popular Selamat Tahun Baru (by the way, sangat menyedihkan). Dan di sinilah aktivis alam sekitar Greta Thunberg hidup dan bekerja.

Dan untuk mengakhiri perjalanan anda ke Stockholm, anda boleh kembali ke sesuatu yang lebih 'duniawi'. Contohnya, mengunjungi Muzium Alkohol. Ngomong-ngomong, lebih baik naik bandar dengan metro. Stesen tempatan diukir ke batu dan dihiasi oleh seniman terkenal.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen