15 aplikasi penyuntingan foto terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Hampir dari penemuan fotografi seperti itu, hampir dari gambar bersiri pertama, terdapat keperluan untuk memproses foto – untuk menghilangkan kecacatan, meningkatkan ekspresi, meningkatkan kualiti, menambahkan artifak grafik dan prasasti. Sepanjang evolusi fotografi, alat pemprosesan foto telah berkembang dengan cara yang sama. Hari ini sudah menjadi industri besar dan genre seni yang serius. Fotografi hampir sepenuhnya berubah menjadi digital, dan pasaran perisian telah dipenuhi dengan berbagai aplikasi untuk bekerja dengan gambar raster. Yang terbaik dari mereka akan dibincangkan dalam terbitan hari ini. Para penyunting telah menyediakan untuk anda penilaian khas aplikasi terbaik untuk penyuntingan dan penyuntingan foto.

15 aplikasi penyuntingan foto terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk penilaian
Aplikasi penyuntingan foto berbayar terbaik 1 Adobe Photoshop 5.0
2 ACDSee 4.9
3 Penyunting Foto Movavi 4.8
4 Pixlr 4.7
5 FotoInstrumen 4.6
6 Buka Kanvas 4.5
Aplikasi penyuntingan foto percuma terbaik 1 Pemandangan gambar 5.0
2 Gimp 4.9
3 Picasa 4.8
4 Studio PixBuilder 4.7
5 Artweaver 4.6
6 Krita 4.5
Aplikasi Penyuntingan Foto Terbaik untuk MacOS 1 Krita 5.0
2 Luminar 4.9
3 Fotor 4.8

Aplikasi penyuntingan foto berbayar terbaik

Kategori pertama menyajikan aplikasi yang kebanyakannya digunakan dalam persekitaran sistem operasi Windows. Beberapa di antaranya adalah multiplatform, yaitu, mereka juga dapat berfungsi di bawah MacOS atau Linux, dan kami akan menunjukkan pilihan ini, tetapi pakar kami tetap memilih aplikasi untuk komputer Apple dalam kategori yang terpisah.

Adobe Photoshop

Penilaian: 5.0

Adobe Photoshop

Mari kita mulakan dengan aplikasi legenda yang melahirkan banyak cerita rakyat dan sejenis subkultur. Istilah 'photoshop' telah lama digunakan dalam budaya popular untuk tidak hanya berarti dan tidak begitu banyak produk perisian untuk memproses grafik raster, tetapi hasilnya sendiri – foto atau kolase yang diproses.

Photoshop versi pertama dikeluarkan pada tahun 1990, dan sejak itu telah berkembang pesat, dengan cepat mendapat kepemimpinan dalam industri pemprosesan foto. Dari masa ke masa, jarak antara Photoshop dan pesaing terdekatnya hanya bertambah. Sehingga Mac 2019, versi terbaru aplikasi untuk persekitaran OS Windows adalah CC 2019. Terdapat juga versi penuh untuk macOS dan semua jenis variasi untuk platform mudah alih.

Photoshop mempunyai rangkaian fitur terkaya dari mana-mana aplikasi penyuntingan foto. Segala sesuatu yang telah diciptakan dalam industri ini hampir 100% dilaksanakan oleh pembangun Adobe sama ada sudah ada dalam pakej asas, atau sebagai sebahagian daripada banyak plugin dan tambahan.

Program ini menyediakan sekumpulan alat dan alat yang komprehensif untuk mengubah sifat asas gambar (kecerahan, kontras, ketepuan, keseimbangan warna, dan lain-lain), menerapkan pelbagai kesan dan penapis, meningkatkan kualiti dan membetulkan ketidaksempurnaan, menambahkan semua jenis artifak dan prasasti grafik.

Dengan menggunakan bar alat 'proprietari' yang mudah, anda boleh mewarnakan foto secara manual, memotong setiap kawasan, dan mengubah gambar secara sewenang-wenangnya. Untuk membuat kolaj, aplikasi ini menerapkan sistem lapisan yang mudah dan intuitif dengan kawalan yang mudah dan jelas. Tindakan berulang yang biasa boleh 'dirakam' dalam format skrip dan kemudian memproses sejumlah besar foto hanya dengan beberapa klik tetikus.

Salah satu ciri terpenting Photoshop adalah pelaksanaan terbaik di kelasnya untuk memenuhi permintaan industri percetakan moden. Ini adalah Photoshop dan sejumlah produk perisian Adobe khusus lainnya (Illustrator, InDesign, dan lain-lain) yang merupakan standard industri de facto dalam bidang produk percetakan prabayar.

Adobe menggunakan beberapa model perniagaan untuk melesenkan Photoshop, termasuk akses langganan, yang menjadikan aplikasi luar biasa ini tersedia untuk hampir semua orang yang bekerja dalam penyuntingan foto profesional dan ingin bekerja di persekitaran yang bersatu tanpa sekatan.

Kelebihan

  • kemungkinan yang tidak berkesudahan;
  • standard perindustrian;
  • serba boleh;
  • antara muka yang mudah, intuitif dan dikenali;
  • keserasian komprehensif dengan aplikasi pihak ketiga;
  • komuniti besar;
  • akses langganan kos rendah.

keburukan

  • keperluan sistem yang tinggi.

ACDSee

Penilaian: 4.9

ACDSee

Penarafan aplikasi penyuntingan foto terbaik berterusan mengikut program ACDSee yang sangat popular dari pemaju Kanada dengan nama yang sama. Pada mulanya, program ini muncul sebagai aplikasi shareware, cepat dan sangat mudah untuk melihat foto, mengatur album dan penyuntingan minimum. Setelah mendapat populariti dengan cepat di kalangan pengguna di seluruh dunia, ACDSee telah berkembang dengan cepat dan konsisten menjadi penyunting foto yang lengkap dan cukup kuat, sekaligus bergerak ke dasar komersial sepenuhnya.

Pada masa ini, aplikasi ini muncul dalam beberapa pilihan kandungan – versi asas, profesional, maksimum dengan beberapa variasi. Binaan asasnya dalam banyak aspek adalah penganjur penyimpanan gambar yang sangat baik dan cara mudah untuk melihat album foto. Bermula dengan versi Pro, aplikasi ini telah diperluas dengan sejumlah besar jenis efek, alat untuk meningkatkan ekspresi gambar, menghilangkan cacat, dan transformasi foto serbaguna baik dalam mode manual dan batch.

Aplikasi ini menyokong banyak format grafik raster, termasuk RAW, yang tidak dapat dibanggakan oleh semua program pemprosesan foto. Terdapat juga sokongan untuk format grafik vektor yang cukup luas. Ciri hebat lain adalah keupayaan untuk mengenali wajah dalam foto.

Dengan ACDSee, anda dapat melihat arkib foto dengan cepat, membuat presentasi dan objek animasi, album HTML, memproses foto menggunakan templat tertentu dalam mod kumpulan.

Aspek yang sedikit tidak menyenangkan dari aplikasi ini adalah pengoptimuman yang salah. Ketika program ini berkembang, program ini memperoleh semakin banyak penambahan dan tambahan baru, dan pasukan pembangunan tidak dapat mengikuti tindakan mereka sendiri. Oleh itu, kes pengoperasian alat atau modul yang agak perlahan tidak jarang berlaku di sini. Walau bagaimanapun, ini tidak mempengaruhi penerimaan umum dan populariti aplikasi.

Kelebihan

  • kemudahan penggunaan;
  • fungsi yang kaya;
  • pelbagai jenis penapis dan kesan khas;
  • sokongan untuk banyak format, termasuk RAW;
  • pengecaman wajah;
  • antara muka rasmi Rusia.

keburukan

  • pengoptimuman yang salah yang mempengaruhi kelajuan kerja.

Penyunting Foto Movavi

Penilaian: 4.8

Penyunting Foto Movavi

Sekarang mari kita lihat penyelesaian perisian domestik yang menarik. Ini adalah penyunting foto yang ringkas, pantas, asli dan pada masa yang sama sangat bergaya dan menyeronokkan – Penyunting Foto Movavi. Aplikasi ini adalah gabungan yang luar biasa dari kesederhanaan, fungsi, kemudahan dan keberhasilan pelaksanaan pendekatan yang benar-benar asli untuk pemprosesan foto.

Movavi diposisikan oleh pemaju sendiri sebagai editor foto 'keluarga' yang tidak menuntut cita-cita profesional. Ini adalah daya tarikan dan kelebihannya yang ketara – bekerja di persekitaran Movavi adalah mudah dan menyenangkan, sementara mendapat hasil yang tidak sepele. Aplikasi ini, untuk semua kesederhanaan dan aksesibilitasnya, memiliki persenjataan alat ekspresif yang cukup kaya untuk mengedit foto dan mengubah gambar potret, menerapkan pelbagai kesan dan penapis (pilihan besar, disusun menjadi 13 kategori), pembetulan warna manual, menghilangkan kekurangan, dll.

Kelebihan Movavi yang ketara ialah kemampuannya meningkatkan kualiti gambar yang tidak begitu berjaya dalam mod automatik dengan sangat berkesan. Ini disebabkan oleh pengaturcara berbakat syarikat pemaju, yang berjaya memperkenalkan kecerdasan buatan 'pintar' yang mengejutkan ke dalam aplikasi, yang dapat meneka dengan ketepatan yang luar biasa apa sebenarnya yang perlu diubah semasa pemprosesan foto.

Apa yang di luar kemampuan AI yang terdapat di dalam aplikasi dapat diselesaikan dengan mudah sendiri dengan usaha yang minimum. Sebagai contoh, Movavi membolehkan anda mengeluarkan objek yang tidak diingini dari foto hanya dalam beberapa langkah, tanpa meninggalkan jejak sedikit pun kehadiran mereka sebelumnya.

Untuk mengetahui kemampuan aplikasi, anda boleh menggunakan tempoh percubaan percuma. Kos lesen satu kali tersedia untuk hampir semua orang – dasar harga pencipta sangat demokratik.

Kelebihan

  • antara muka yang elegan, jelas dan menyenangkan;
  • pengoptimuman yang dilakukan secara mendalam;
  • keperluan sistem rendah;
  • sokongan untuk banyak format;
  • pelbagai penapis dan kesan;
  • subsistem yang sangat cerdas dan cekap untuk meningkatkan kualiti foto;
  • kejayaan pelaksanaan pendekatan asal untuk pemprosesan foto;
  • harga berpatutan.

keburukan

  • tiada kelemahan objektif telah dikenal pasti.

Pixlr

Penilaian: 4.7

Pixlr

Selanjutnya dalam penilaian kami adalah aplikasi menarik untuk pemprosesan foto dengan pelaksanaan yang sama menarik. Pembangun telah melakukan segala-galanya sehingga Pixlr dapat digunakan oleh siapa saja dari sudut teknikal. Jadi, ada versi aplikasi untuk platform yang berbeza, perhimpunan berbayar dan percuma, dan bahkan aplikasi web yang berfungsi tepat di penyemak imbas dalam talian.

Sebagai tambahan kepada sifat pelbagai platform yang komprehensif, Pixlr menyediakan pengguna dengan fungsi yang sangat kaya, antara muka mesra pengguna, dan menyenangkan dengan pengoptimuman yang sangat baik. Antaramuka direka dengan baik, jadi sesiapa yang telah menangani sekurang-kurangnya beberapa aplikasi penyuntingan foto lain akan segera mengetahuinya.

Selain fungsi standard dan pelbagai saringan dan kesan, aplikasi ini mempunyai algoritma automatik berkualiti tinggi untuk mengubah titik fokus. Pembangun menekankan fakta bahawa jumlah penapis dan kesan dalam pelbagai kombinasi memberikan kira-kira dua juta (!) Kombinasi unik.

Sebahagian besar pengguna Pixlr sebenar mempunyai fungsi pemasangan percuma yang mencukupi. Mereka yang memerlukan semua toolkit Pro boleh membeli langganan bulanan yang berharga hanya beberapa dolar.

Secara umum, penyunting ini untuk memproses foto adalah baik untuk semua orang, kerana pada tahapnya, satu-satunya saat yang tidak menyenangkan adalah bahawa ia tidak memahami format RAW. Tetapi projek ini sedang giat berkembang, dan mungkin jurang ini akan dihapuskan dalam masa terdekat.

Kelebihan

  • banyak pilihan untuk melaksanakan aplikasi;
  • sebilangan besar penapis dan kesan;
  • fungsi pintar menukar titik fokus;
  • pengoptimuman;
  • kelajuan kerja;
  • kebolehcapaian dan kemudahan penggunaan;
  • harga yang sangat berpatutan untuk langganan bulanan.

keburukan

  • tidak menyokong format RAW.

FotoInstrumen

Penilaian: 4.6

FotoInstrumen

Sekarang, sebagai sebahagian daripada penilaian kami, kami akan melakukan peralihan secara sedar dari aplikasi penyuntingan foto pelbagai fungsi ke salah satu yang paling asas – PhotoInstrument. Pakar kami secara khusus memasukkan program menarik ini dalam tinjauan untuk memenuhi permintaan pengguna dengan pengetahuan minimum atau tanpa pengetahuan untuk mengedit gambar raster.

Terdapat banyak aplikasi mudah untuk memproses foto, tetapi hanya sedikit yang dapat memberikan pengalaman asas yang sangat berharga secara praktikal dari awal, dan PhotoInstrument adalah salah satunya. Antaramuka sengaja dibuat dengan margin aksesibiliti tertentu – butang besar, label yang dapat difahami, petua alat di mana sahaja dan di mana sahaja.

Dengan semua batasan luaran, aplikasi ini mempunyai semua yang anda perlukan untuk penyuntingan gambar raster berkualiti tinggi atau lebih, dalam bentuk yang dapat diakses oleh pemula dan juga orang tua. Dengan PhotoInstrument, anda dapat mengubah parameter utama gambar (kecerahan, kontras, ketepuan, keseimbangan warna, dll.), Menerapkan penapis, menambah kesan, membuat penskalaan dan perubahan geometri, menggambar menggunakan instrumen dan peranti maya.

Aplikasi ini juga mengimplementasikan alat yang kompleks dengan elemen pengenalan pintar dalam faktor bentuk penapis templat. Dengan pertolongan mereka, anda dapat dengan mudah menghilangkan kesan mata merah, mengambil gambar diri yang sempurna (kulit jernih, membawa 'glamor'), menghilangkan kecacatan, menyingkirkan objek yang tidak diingini, dll.

Apa yang lebih luar biasa adalah bahawa aplikasi sederhana ini bagus untuk bekerja dengan lapisan, di tempat yang tidak lebih buruk daripada program yang jauh lebih maju. Anda juga boleh memasang pemalam pihak ketiga.

Kelebihan

  • antara muka yang mudah dan mudah diakses;
  • petua dan pertolongan pada setiap langkah;
  • kelajuan kerja;
  • toolkit yang agak kaya, seperti untuk kelas aplikasi ini;
  • kerja yang selesa dengan lapisan;
  • keupayaan untuk memasang pemalam pihak ketiga;
  • berbilang bahasa (terdapat penyetempatan Rusia).

keburukan

  • tiada integrasi dengan rangkaian sosial.

Buka Kanvas

Penilaian: 4.5

Buka Kanvas

Pemilihan penarafan aplikasi pemprosesan video berbayar terbaik diselesaikan oleh program khas yang berbeza daripada penyelesaian di atas. Masalahnya adalah bahawa program ini lebih tertumpu pada lukisan digital. Tetapi pada masa yang sama, ia sangat sesuai dengan format PSD yang berasal dari Adobe Photoshop, mempunyai alat lengkap untuk bekerja dengan baik dengan lapisan, memiliki satu set penapis, yang mana ia dapat digunakan untuk penjelasan terperinci mengenai setiap kawasan dalam foto.

Open Canvas adalah salah satu aplikasi yang paling popular di kalangan artis anime, dan ini wajar, kerana program ini dibuat oleh orang Jepun. Pencipta berjaya mencapai gabungan keserasian yang luar biasa dengan format bitmap, satu set alat vektor, trik gaya dan skema terbina dalam. Oleh itu, dengan mengambil gambar landskap atau pedalaman yang indah sebagai asasnya, menggunakan sekumpulan alat seni maya yang kaya, peminat genre membuat karya seni yang sebenar.

Juga perlu diperhatikan bahawa aplikasi ini mempunyai perakam terbina dalam yang mencatat setiap langkah pengguna. Setelah selesai memproses foto dan membuat gambar, anda benar-benar dapat menonton 'dokumentari' dengan pembuatan semula keseluruhan proses secara terperinci.

Open Canvas diedarkan di bawah lesen sekali sahaja, yang agak murah. Di samping itu, tempoh percubaan percuma selama 120 hari akan membolehkan pengguna yang paling teliti dan ragu-ragu untuk membuat keputusan yang tepat.

Kelebihan

  • satu set peranti maya yang kaya untuk lukisan digital;
  • perakam terbina dalam yang merakam semua tindakan yang dilakukan dengan gambar;
  • Sesuai dengan format JPA (Adobe Photoshop);
  • kerja penuh dengan lapisan;
  • gaya yang bagus;
  • komuniti besar;
  • tempoh perkenalan yang panjang;
  • kemampuan relatif.

keburukan

  • tidak ada kekurangan objektif yang diperhatikan.

Aplikasi penyuntingan foto percuma terbaik

Pencalonan kedua dalam penilaian kami merangkumi yang terbaik, menurut pakar, aplikasi penyuntingan foto dari antara yang percuma. Pakar mengenal pasti enam penyelesaian paling terkenal dari pelbagai studio perisian. Aplikasi ini telah mengekalkan status bebasnya untuk waktu yang lama, yang memberi alasan untuk mempercayai bahawa mereka tidak akan dibayar secara tiba-tiba, seperti yang sering berlaku dengan aplikasi baru yang dipromosikan oleh pemula muda.

Pemandangan gambar

Penilaian: 5.0

Pemandangan gambar

Pencalonan dibuka oleh aplikasi percuma untuk pemprosesan foto, yang mungkin tampak sangat sederhana, tetapi ini adalah kesan menipu kerana antara muka laconic. Sebenarnya, Photoscape mempunyai peralatan dan alat yang cukup mengagumkan untuk bekerja dengan grafik raster.

Aplikasi ini mengandungi sekumpulan kesan dan penapis yang sangat besar, editor kolaj yang mudah digunakan, mempunyai antara muka intuitif yang bagus dan penyetempatan Rusia yang baik. Fungsinya merangkumi semua fungsi dasar untuk menetapkan parameter gambar, alat untuk membuat animasi GIF dari sekumpulan foto dengan banyak tetapan, alat tata letak yang mudah, tangkapan layar, dan banyak lagi. Keseluruhan alat perkakas dapat dikembangkan dengan memasang alat tambah.

Alat bantu dan servis membolehkan anda memproses foto dalam mod kumpulan automatik. Aplikasi ini memahami semua format yang popular, termasuk RAW. Modul yang berasingan bertanggungjawab untuk integrasi rapat dengan rangkaian sosial yang terkenal, sehingga anda dapat menerbitkan foto setelah diproses dalam mod penstriman, praktikal tanpa gangguan. Photoscape secara kompeten telah melaksanakan kerja penuh dengan lapisan, seperti aplikasi profesional untuk pemprosesan foto peringkat tinggi.

Aplikasi Photoscape diciptakan untuk berfungsi dalam OS keluarga Windows dan hingga 'tujuh' versi baru dikeluarkan pada mesin lama yang telah diuji. Dengan pelepasan Windows, program ini menghadapi masalah dengan pengoptimuman untuk OS baru, dan para pembangun secara praktik menulis semula. Ini adalah bagaimana Photoscape X muncul untuk sistem 32 dan 64-bit Windows 10, dan juga untuk MacOS.

Kelebihan

  • fungsi yang kaya;
  • antara muka yang ringkas, tetapi jelas dan senang;
  • pemprosesan kumpulan;
  • Sokongan format RAW;
  • ada versi untuk Mac.

keburukan

  • Photoscape 'lama tua' tidak berfungsi dengan baik di persekitaran Windows 10, dan Photoscape X tidak sesuai dengan beberapa pengguna konservatif.

Gimp

Penilaian: 4.9

Gimp

Koleksi peringkat ini diteruskan oleh aplikasi yang menarik dan agak hebat untuk pemprosesan foto – GIMP dari segi fungsi. Akronim bermaksud Program Manipulasi Imej GNU, dan frasa ini dengan jelas menekankan kesesuaian aplikasi dengan ideologi sumber terbuka dan pengedaran percuma. Versi pertama mula muncul pada pertengahan 90-an, dan idenya adalah untuk mencipta alternatif percuma yang layak untuk yang sangat mahal pada masa itu Adobe Photoshop. Projek ini berjaya dan terus berkembang secara aktif.

Aplikasi ini sangat, sangat serba boleh, walaupun statusnya percuma. Ia menyokong semua format yang popular, menyokong kerja penuh dengan lapisan, mempunyai sekumpulan alat maya yang kaya untuk melakukan retouching, menambahkan objek, pembetulan warna, pelbagai manipulasi dan transformasi grafik bitmap. Alat mudah untuk pemprosesan foto batch telah dilaksanakan.

Selain alat dalaman untuk menggambar sederhana, GIMP juga dapat berfungsi dengan baik dengan tablet grafik dan peranti input lain yang dapat digunakan untuk bekerja dengan grafik.

Pengguna yang lebih maju dan bahkan profesional akan terkejut dengan kenyataan bahawa GIMP mempunyai alat untuk penyesuaian halus dan fleksibel untuk bekerja dengan lapisan dan topeng, serta kemampuan untuk menukar saluran RGB untuk pemprosesan foto yang lebih canggih. Malah antara muka aplikasi sesuai dengan penyesuaian yang fleksibel – elemennya dapat disesuaikan dengan keperluan individu. Program ini dengan betul membuka sumber dalam format JPA, yang sebelumnya dibuat di Adobe Photoshop dengan semua atribut.

Semua ciri ini termasuk dalam pakej asas aplikasi. Keupayaan pemprosesan foto dalam GIMP diperluas dengan memasang salah satu daripada banyak plugin percuma.

Aplikasi ini dilokalkan ke dalam puluhan bahasa, termasuk bahasa Rusia. Pakej pemasangan dan versi mudah alih yang tidak memerlukan pemasangan disediakan.

Kelebihan

  • sumber terbuka;
  • fungsi yang kaya walaupun dibandingkan dengan rakan berbayar;
  • sokongan untuk pemprosesan kumpulan;
  • pengecaman sumber yang betul dari Photoshop dalam format JPA;
  • fleksibiliti tetapan;
  • tuntutan serius terhadap tahap profesional secara amnya;
  • berbilang bahasa;
  • ada versi untuk Linux dan sistem nix lain.

keburukan

  • sebilangan pengguna menghadapi kesukaran dalam menguasai dan memahami logik antara muka – disarankan menjalani latihan awal.

Picasa

Penilaian: 4.8

Picasa

Aplikasi pemprosesan foto yang terkenal dan meluas Picasa dari syarikat Google meneruskan penilaian. Program ini pertama kali diterbitkan pada tahun 2002 – kemudian dikembangkan oleh studio Lifescape. Permulaannya begitu berjaya sehingga setelah dua tahun Picasa dibeli oleh syarikat pencari gergasi, dan projek ini telah berkembang secara aktif selama 12 tahun. Malangnya, pembangunan projek ini dihentikan pada tahun 2016, tetapi Picasa masih merupakan salah satu aplikasi penyuntingan foto percuma yang paling popular.

Picasa pada mulanya dirancang untuk menjadi cara yang mudah dan cepat untuk melihat foto, menyusun, menyusun, dan mengedit minimum. Dalam proses pengembangan projek, semakin banyak fungsi baru muncul dalam aplikasi: kesan khas, alat untuk meretas dan menghilangkan kecacatan khas, peningkatan kualiti, pembetulan warna. Program ini dapat merakam geodata ke dalam gambar yang diproses, menjadikannya mudah dan ringkas untuk membuat tayangan slaid dan screensaver.

Picasa memberi penekanan besar pada penyatuan yang ketat dengan perkhidmatan hosting foto dan video dan rangkaian sosial yang popular. Aplikasi ini juga berfungsi rapat dengan laman web hosting foto dengan nama yang sama.

Aplikasi ini sedikit 'menimbang', berfungsi dengan cepat dan stabil, direka dengan baik dari segi logik antara muka dan sangat sesuai untuk penonton berbahasa Rusia.

Kelebihan

  • antara muka mesra pengguna;
  • kelajuan kerja;
  • integrasi yang erat dengan rangkaian sosial, hosting foto dan video;
  • alat sandaran automatik yang sesuai;
  • penyetempatan Rusia berkualiti tinggi.

keburukan

  • projek ditutup, tidak akan ada lagi kemas kini;
  • GIF dan TIFF berbilang halaman tidak dapat dilihat.

Studio PixBuilder

Penilaian: 4.7

Studio PixBuilder

Selanjutnya dalam penilaian kami adalah aplikasi mudah untuk menyunting foto tanpa mendakwa profesional, tetapi dengan fungsi yang cukup untuk merangkumi sebahagian besar syarat tahap amatur. Saiz mikroskopiknya dan pengoptimuman yang sangat baik menjadikannya selesa untuk bekerja dengan grafik raster pada komputer dengan perkakasan paling sederhana.

Aplikasi ini mempunyai sekumpulan alat pemprosesan foto dasar dan lanjutan yang terpasang dengan menyulap parameter utama (kecerahan, kontras, ketepuan, keseimbangan warna, dan lain-lain), menggunakan penapis sederhana, alat pembetulan untuk setiap kawasan, penyesuaian semula. Terdapat set alat lukisan tangan standard.

Kemudahan pemprosesan foto lanjutan adalah kejutan yang menyenangkan terhadap skala mikroskopik aplikasi secara keseluruhan. Oleh itu, di sini kerja penuh dengan lapisan disedari, penggunaan topeng gradien sepenuhnya, pemilihan fleksibel, pelbagai transformasi objek dan kawasan raster terpilih. Aplikasi ini benar-benar mengingat semua tindakan pengguna sejak awal bekerja dengan foto, dan jika dikehendaki, semua perubahan dapat dikembalikan ke keadaan semula gambar.

Program ini mempunyai sokongan yang baik untuk hotkey, pengoptimuman berkualiti tinggi membolehkan anda memproses gambar beresolusi tinggi dengan kelajuan tinggi. Antaramuka telah diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa, termasuk bahasa Rusia. Versi mudah alih disertakan dalam pakej pemasangan standard.

Aplikasi ini menyokong banyak format yang popular, termasuk juga JPA, tetapi kekurangan keserasian dengan format RAW mengecewakan. Ini menghalang program daripada berinteraksi sepenuhnya dengan kamera digital moden dan alat yang boleh dipakai.

Kelebihan

  • saiz minimum dan keperluan sistem;
  • kelajuan kerja secara umum dan dengan resolusi tinggi khususnya;
  • kerja penuh dengan lapisan dan alat canggih lain;
  • antara muka dalam bahasa Rusia;
  • terdapat pemasangan mudah alih dalam pakej standard;
  • pengembalian bertingkat;
  • sokongan hotkey.

keburukan

  • tidak membaca format RAW.

Artweaver

Penilaian: 4.6

Artweaver

Sekarang kami akan memberi tempat dalam penilaian kami untuk program yang mempunyai berat sebelah yang jelas terhadap lukisan digital, selain pemprosesan foto. Ini sebenarnya karya pengarang pemaju Jerman Boris Erich. Dibuat, tanpa keterlaluan, dengan cinta, yang telah mendapat banyak peminat.

Aplikasi ini mempunyai sekumpulan alat yang komprehensif untuk menyesuaikan ciri-ciri asas gambar raster, serta sekumpulan jenis penapis, kesan dan alat yang paling popular: kabur, pelindung, mosaik, kabur, dan lain-lain. Kerja penuh dengan lapisan dan ketelusan telah dilaksanakan. Program ini serasi dengan kebanyakan format yang popular, termasuk JPA, dan juga mempunyai format kerjanya sendiri – AWD. Malangnya, seperti penyelesaian sebelumnya, Artweaver tidak memahami format RAW.

Salah satu ciri Artweaver yang paling menarik adalah peniruan kesan khas yang mencipta ciri semula jadi untuk karya seni: tiruan lukisan minyak, cat akrilik, penyikat udara, lukisan pastel dan banyak lagi gaya seni rupa.

Alat standard membolehkan anda memperbetulkan kawasan foto dengan mudah dan mudah, menghilangkan kekurangan, kecacatan dan objek yang tidak diingini dalam bingkai. Aplikasi ini menyokong penyambungan pemalam pihak ketiga. Untuk memadankan antara muka, anda perlu menambahkan fail bahasa yang sesuai, sementara terjemahannya mungkin salah, tetapi tidak kritikal.

Kelebihan

  • peniruan gaya seni berkualiti tinggi;
  • kelajuan kerja;
  • keserasian dengan format yang paling penting;
  • kerja penuh dengan lapisan;
  • keupayaan untuk menggunakan pemalam.

keburukan

  • tiada sokongan RAW.

Krita

Penilaian: 4.5

Krita

Dan pada akhir senarai ranking aplikasi penyuntingan foto percuma terbaik mengikut versi, pertimbangkan editor bitmap lain dengan lukisan digital sebagai pengkhususan kedua. Dari segi lukisan, program ini jauh lebih hebat daripada yang sebelumnya, dan dari segi pemprosesan foto juga, tetapi Artweaver mempunyai daya tarikan dan kelebihannya sendiri, jadi penyelesaian ini tidak benar-benar bertindih antara satu sama lain dari segi persaingan.

Idea pemaju adalah untuk membuat aplikasi untuk melukis kanvas digital dengan ukuran yang tidak terhad. Ini dilakukan, tetapi seiring berjalannya waktu, Krita mengembangkan, memperoleh ciri dan peluasan baru, dan akhirnya menjadi penyunting foto lengkap dengan pengkhususan seni.

Aplikasi ini mengenali pelbagai format fail bitmap, dan banyak lagi – tidak seperti dua penyelesaian sebelumnya, Krita memahami format RAW. Dalam pakej standard, ada banyak alat untuk mengedit foto di ruang warna yang berbeda, melakukan retouching, menerapkan penapis dinamis, mensimulasikan bahan kanvas, gambar manual dengan banyak alat maya, yang masing-masing sesuai dengan penyesuaian individu.

Krita menyokong interaksi dengan tablet grafik, tanpa masalah dan kelewatan, ia mencerminkan dan memutar kanvas tanpa syarat, dengan betul menggunakan model warna yang berbeza. Versi aplikasi yang baru dioptimumkan dengan baik untuk pekerjaan di persekitaran Windows 10 – kedua-dua 32 dan 64-bit. Antaramuka dalam banyak cara serupa dengan susunan tingkap dan alat yang terkenal di Photoshop dan telah diterjemahkan ke dalam banyak bahasa, termasuk bahasa Rusia.

Kelebihan

  • alat lukisan yang kaya;
  • kerja penuh dengan lapisan;
  • sokongan untuk tablet grafik;
  • serasi dengan format RAW;
  • kanvas tanpa syarat;
  • pengoptimuman;
  • antara muka yang mudah dan intuitif;
  • Penyetempatan Rusia.

keburukan

  • terdapat masalah keserasian bagi pengguna dengan kad video Intel keluarga Grafik HD – masalah itu mungkin akan diselesaikan dengan salah satu kemas kini;

Aplikasi Penyuntingan Foto Terbaik untuk MacOS

Pencalonan ketiga dalam peringkat aplikasi penyuntingan foto terbaik menurut versi termasuk pemilihan tiga editor foto yang dirancang khusus untuk MacOS. Kami mengingatkan anda bahawa beberapa produk perisian di atas mempunyai versi yang disesuaikan untuk komputer Apple, tetapi di sini kita akan membincangkan mengenai aplikasi yang pada asalnya dirancang untuk sistem ini, dan yang lebih berkaitan dengan organik dengannya.

Pixelmator

Penilaian: 5.0

Pixelmator

Mari kita mulakan dengan projek yang cerah dan bercita-cita tinggi, yang pada awalnya dianggap sebagai pesaing yang layak untuk Adobe Photoshop, yang sudah mempunyai versi untuk MacOS pada masa itu dan secara aktif memenangi pilihan pengguna Mac. Sebahagian besarnya, pemaju Lithuania berjaya merealisasikan idea mereka dan menetapkan tahap tinggi.

Versi Pixelmator yang diperbaharui dan maju dengan awalan Pro secara paradoks muncul dengan antara muka yang dipermudahkan secara radikal, dan langkah berani oleh pemaju ini memberi manfaat kepada projek ini. Sekiranya Pixelmator 'biasa' dibezakan dengan penyerakan tingkap, kusen tingkap dan ruang kerja besar dan kecil yang lain, maka dalam versi Pro semuanya dikumpulkan dengan ketat dalam satu tetingkap dan tidak lagi menakutkan pengguna baru.

Bagi fungsi, aplikasi pasti menyenangkan dengan kemungkinan. Konfigurasi asas mengandungi semua yang mungkin diperlukan untuk pemprosesan foto lengkap: pembetulan warna, kesan, penapis, model warna, alat transformasi, alat lukisan, bekerja dengan lapisan dan topeng, dan banyak lagi.

Beberapa perkataan harus dinyatakan secara berasingan mengenai pelaksanaan kerja dengan lapisan di Pixelmator Pro. Kit alat ini dikendalikan oleh rangkaian saraf khas, yang, jika kandungan ditambahkan dari fail luaran, secara automatik mengklasifikasikan lapisan dan memberikannya nama. Juga, konsep rangkaian neural telah berjaya menemukan aplikasi alat pilihan – aplikasi ini menemui batas sebenar objek dengan ketepatan dan ketelitian yang luar biasa, sehingga menjamin kualiti pemprosesan yang sempurna. 'Pemilihan pintar' berfungsi dengan jelas – sebarang pergerakan tetikus di atas gambar menyoroti kawasan yang diakui oleh alat ini sebagai 'calon' untuk dipilih.

Tetapan khas yang akan diterapkan tidak berubah pada banyak foto dapat disimpan sebagai resipi yang disebut dan kemudian diterapkan dengan satu klik. Masing-masing dari mereka melayang menunjukkan pratonton foto, bagaimana akan kelihatan setelah menerapkan resepnya.

Secara umum, alat Pixelmator, pendekatan dan inovasi yang konstruktif, iaitu versi Pro, merupakan penembusan sebenar dalam bidang pemprosesan foto. Aplikasi ini menyokong seni bina 64-bit sekarang dan terus berkembang secara aktif. Anda boleh melihat kemampuannya secara percuma dalam tempoh percubaan selama 30 hari.

Kelebihan

  • toolkit terkaya;
  • pengoptimuman;
  • pendekatan inovatif;
  • alat pintar yang menggunakan rangkaian neural untuk hasil kualiti yang sempurna;
  • harga yang berpatutan dengan latar belakang peluang.

keburukan

  • sebilangan pengguna tidak mengadu tentang ketidakupayaan asas untuk menggunakan pemalam pihak ketiga.

Luminar

Penilaian: 4.9

Luminar

Nombor kedua dalam penamaan peringkat ini, kami akan mempertimbangkan satu lagi aplikasi yang kuat untuk pemprosesan foto di persekitaran MacOS, yang dihasilkan oleh syarikat terkenal Macphun (kemudian dinamakan semula Skylum), yang mengkhususkan diri dalam mengembangkan perisian untuk bekerja dengan foto digital dan gambar raster lain. Sekiranya penyelesaian di atas dilihat oleh banyak pihak sebagai pengganti Photoshop, maka banyak profesional telah menyebut Luminar sebagai pengganti yang layak untuk produk Adobe lain – Lightroom.

Dalam konfigurasi terbarunya pada Spring 2019, Luminar adalah penyunting foto yang hebat dan pengurus aset digital yang kaya dengan ciri. Alat pemprosesan foto asas ada di sini dalam bentuk sepenuhnya, dan kami tidak akan memperhatikannya secara terperinci kerana jelasnya. Inovasi dan penyelesaian asli lebih menarik.

Oleh itu, satu set penapis terbaru telah dilaksanakan di Luminar, yang menggunakan algoritma kuat kecerdasan buatan terbina dalam, pengoptimuman yang dilakukan dengan mendalam membolehkan anda memproses grafik beresolusi tinggi yang berat sekalipun dengan kelajuan yang luar biasa.

Inovasi seperti penghapusan bunyi masa nyata, sokongan LUT (Lookup Table), dan penapisan cahaya matahari yang bijak sangat menarik minat pengguna. Pencapaian dalam bidang kecerdasan buatan menemukan aplikasi di Luminar walaupun dalam hal mengatur ruang kerja – aplikasi secara automatik menyesuaikan ruang dengan mempertimbangkan gaya pengambilan gambar, dengan serta-merta mewujudkan persekitaran kerja yang paling selesa untuk pengguna.

Kelebihan

  • fungsi yang kaya;
  • ketumpatan inovasi dan penyelesaian asli dalam satu produk perisian;
  • kebolehsuaian tinggi di ruang kerja;
  • penggunaan algoritma AI yang sangat cekap;
  • ada versi untuk Windows.

keburukan

  • peratusan kes 'perhatian' yang ketara semasa tindakan yang rumit, para pembangun berjanji akan membawa pengoptimuman ke tahap yang sepatutnya dalam masa terdekat.

Fotor

Penilaian: 4.8

Fotor

Dan pada akhir penilaian, kami akan mempertimbangkan penyelesaian perisian yang baik untuk pemprosesan foto, yang paling optimum bagi mereka yang tidak mahu membayar wang sebenar untuk perisian. Oleh kerana aplikasi ini percuma, anda tidak boleh mengharapkan peluang peringkat profesional, tetapi Fotor diciptakan, sebenarnya bukan untuk ini.

Fotor pada asalnya adalah aplikasi penyuntingan foto dalam talian berasaskan web. Lama kelamaan, para pencipta memutuskan untuk melepaskan produk mandiri yang berasingan – aplikasi untuk Mac. Penyelesaiannya kebanyakannya mendapat maklum balas yang sangat bersemangat dari pengguna, dan tidak lama kemudian program itu ditingkatkan ke platform Windows.

Aplikasi ini terdiri daripada dua modul yang berasingan. Salah satunya adalah khusus dalam pemprosesan foto, yang lain adalah dalam membuat kolaj. Semasa memulakan program, pengguna diminta untuk memilih apa sebenarnya yang akan dilakukannya dengan gambar tersebut. Ngomong-ngomong, ini adalah titik paling kontroversial dalam program ini, menimbulkan reaksi polar dari pengguna.

Dari segi pemprosesan foto, Fotor mempunyai fungsi pembetulan automatik yang sangat baik. Sebilangan besar kekurangan dan artifak yang tidak diingini dalam foto dapat dihapus hanya dengan beberapa klik. Di sini, algoritma pintar dan senario pembetulan automatik menunjukkan diri mereka dengan cara terbaik, yang mengubah parameter foto bergantung pada keadaan pengambilan gambar – siang, malam, pantai, kilat, pemandangan, dll.

Terdapat sekumpulan penapis yang kaya untuk pemprosesan foto artistik dalam aplikasi. Dengan pertolongan mereka, anda dapat menambahkan foto secara artifisial, menggunakan kesan 'hipster' yang bergaya dan mengubah gambar dengan segala cara yang mungkin.

Gambar yang diproses boleh disimpan dalam format yang popular atau segera diterbitkan di mana-mana rangkaian sosial atau hosting foto yang popular.

Kelebihan

  • kemudahan belajar;
  • kelajuan kerja;
  • banyak penapis dan kesan;
  • pelbagai platform.

keburukan

  • pembahagian yang ketat kepada dua modul berfungsi (pemprosesan dan kolaj) menyebabkan sikap polar di kalangan pengguna.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen