15 aplikasi pemprosesan video terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Baru-baru ini, penyuntingan video hanya diminati di kawasan yang sangat terhad – televisyen dan kawasan yang berkaitan, perkhidmatan peribadi untuk rakaman video acara dan beberapa kawasan yang sangat spesifik. Penyebaran Internet yang meletup dan perkembangan teknologi digital yang sama telah mengubah keadaan secara radikal, dan sekarang klip video sedang diedit walaupun oleh pelajar sekolah menengah pertama yang memimpin blog video. Pejabat editorial memberi anda gambaran umum mengenai aplikasi terbaik hari ini untuk penyuntingan video dan pemprosesan aliran video yang komprehensif.

Penilaian aplikasi pemprosesan video

Pencalonan sebuah tempat Nama produk penilaian
Aplikasi Pemprosesan Video Berbayar Terbaik 1 Adobe Premiere Pro 5.0
2 Sony Vegas Pro 4.9
3 Studio Pinnacle 4.8
4 Edius Pro 4.7
5 Corel VideoStudio 4.6
6 Pro Pengeditan Filem Magix 4.5
7 Studio Camtasia 4.4
Aplikasi Pemprosesan Video PERCUMA Terbaik 1 Avidemux 5.0
2 VirtualDub 4.9
3 Penyunting Video Percuma VSDC 4.8
4 Penyunting Video ZS4 4.7
5 Studio filem Windows (Pembuat Filem) 4.6
Aplikasi Pemprosesan Video Terbaik untuk MacOS 1 Penyusun Media Avid 5.0
2 Final Cut Pro 4.9
3 Kerja-kerja ringan 4.8

Aplikasi Pemprosesan Video Berbayar Terbaik

Pada penamaan pertama peringkat, kami akan mempertimbangkan sistem perisian kelas atas dengan fungsi yang luas dan banyak ciri. Semua penyelesaian yang disenaraikan dalam kategori ini diedarkan secara berbayar, memberikan tempoh percubaan percuma untuk penilaian.

Adobe Premiere Pro

Penilaian: 5.0

Adobe Premiere Pro

Kami akan bermula dengan aplikasi yang paling kaya dengan ciri sepanjang masa. Ini adalah produk dari Adobe Systems Corporation yang terkenal. Ia benar-benar dapat melakukan apa sahaja di dunia, dan pada prinsipnya, anda tidak memerlukan apa-apa lagi untuk bekerja sepenuhnya dengan video. Mari kita perhatikan perkara penting dengan lebih terperinci.

Malah sekumpulan fungsi asas aplikasi, tanpa tambahan satu pihak ketiga, cukup untuk memenuhi sebahagian besar keperluan penyunting video profesional. Di sini, penyuntingan video bingkai demi bingkai yang mudah, pembetulan warna selektif, pengurangan bunyi yang cerdas, import dan eksport dalam pelbagai format, termasuk pilihan yang paling eksotik, pelbagai jenis kesan khas, alat kaya untuk menambahkan elemen grafik vektor secara manual, keserasian dengan video VR dan banyak lagi. Premiere Pro menyokong video 4K definisi tinggi, trek tanpa had, mengimport aliran dalam talian dan banyak lagi. Apa yang tidak dijumpai dalam kumpulan asas pasti dijumpai di salah satu daripada banyak plugin dan tambahan.

Terhadap latar belakang semua kelebihan ini, seseorang tidak boleh gagal untuk menyebut titik paling lemah dari produk ini – pengoptimuman. Aplikasi ini sangat rakus dari segi penggunaan sumber dan keperluan sistem asas untuk versi terkini terlalu tinggi bagi banyak pengguna. Dan jauh dari semua ini dijelaskan oleh alasan objektif. Sayangnya, untuk Premiere Pro membeku, ketinggalan dan kemalangan sama sekali tidak biasa, dan agar tidak kehilangan hasil kerja berjam-jam, anda harus ingat untuk menyimpan, atau lebih baik lagi, mengatur simpanan automatik cadangan projek. Keadaan inilah yang secara kerap mengeluarkan aplikasi dari tempat pertama dari semua jenis penilaian. Nasib baik, ini adalah satu-satunya kelemahan objektif Premiere Pro.

Sekarang beberapa perkataan mengenai penggunaan berlesen. Baru-baru ini, apabila perisian berbayar hanya perlu dibeli sekali, sangat mahal untuk membeli Premiere Pro berlesen. Dengan percambahan model perniagaan yang menggunakan sistem langganan bulanan, aplikasi ini telah tersedia untuk semua orang – dengan melanggan perkhidmatan Adobe Creative Cloud, anda mendapat akses berlesen ke Premiere Pro dengan bayaran bulanan hampir nominal. Anda boleh mencuba penyelesaian ini secara praktikal secara percuma dalam tempoh 30 hari dari tempoh percubaan.

Adobe Premiere Pro adalah alat all-in-one profesional 100%, tanpa peringatan. Untuk lebih meyakinkan, katakanlah bahawa ia adalah Premiere dalam perhimpunan profesional yang digunakan oleh banyak syarikat televisyen dan radio, termasuk juga BBC, dengan bantuannya mereka menyunting filem-filem Hollywood yang penuh – contohnya, 'The Social Network' atau 'Deadpool'. Hari ini ia adalah tahap tertinggi dan pada masa yang sama penyunting video paling besar di dunia.

Kelebihan

  • kemungkinan hampir tidak terbatas;
  • senang, difahami dan biasa dengan banyak antara muka;
  • harga langganan yang berpatutan;
  • penyetempatan profesional Rusia;
  • pembangunan, peningkatan dan sokongan berterusan;
  • banyak pemalam khusus;
  • integrasi menyeluruh dengan perisian dari pengeluar lain;
  • pelbagai platform.

keburukan

  • pengoptimuman yang salah, mengakibatkan keperluan sistem yang tinggi dan kerosakan sporadis.

Sony Vegas Pro

Penilaian: 4.9

Sony Vegas Pro

Penarafan diteruskan oleh produk perisian profesional lain yang dibuat di dinding syarikat Jepun yang terkenal Sony. Walaupun aplikasi Vegas Pro tanpa harapan jauh daripada penyelesaian fungsi sebelumnya, semua perkembangan studio lain, tanpa kecuali, ketinggalan dengan cara yang sama, jadi ini tidak boleh dianggap sebagai kekurangan.

Pakej perisian menyediakan pengguna dengan pelbagai alat untuk penyuntingan video nonlinier, banyak penapis video untuk membuat kesan khas dan meningkatkan kualiti 'gambar', alat yang mudah untuk membuat objek animasi, kemampuan untuk membuat dan menyimpan projek dalam berbagai format video. Vegas Pro tidak mengenakan sekatan pada jumlah trek semasa penyuntingan, dapat mengimport siaran dalam talian dengan cepat, dan membolehkan anda bekerja dengan rakaman dalam resolusi ultra tinggi 4K tanpa sekatan. Ia juga mempunyai implementasi sokongan yang sangat berjaya untuk mod multi-monitor dan bekerja dengan papan kekunci MIDI.

Berbanding dengan penyelesaian perisian sebelumnya dari Adobe, Vegas Pro jauh lebih demokratik dari segi keperluan sistem. Tidak terlalu muatan, aplikasinya juga dioptimumkan dengan baik, dicirikan oleh kelajuan kerja yang jauh lebih tinggi, perkara lain sama, ciri perkakasan, kestabilan dan ketahanan terhadap kegagalan.

Mengenai ciri-ciri yang mungkin tidak terdapat dalam pakej Vegas Pro itu sendiri, kebanyakannya terdapat dalam produk Sony lain yang dapat dipasang tambahan.

Vegas Pro terkenal di kalangan komuniti pengembangan web profesional, tetapi tidak berhenti di situ – Tayangan Perdana dapat dilihat di komputer kerja sejumlah studio filem Hollywood.

Kelebihan

  • tahap profesional;
  • fungsi yang luas;
  • kerja penuh dengan video dalam resolusi 4K;
  • bilangan trek yang tidak terhad;
  • kestabilan;
  • pengoptimuman yang baik;
  • penyetempatan Rusia berkualiti tinggi versi terkini.

keburukan

  • lesen sekali sahaja dan tidak murah.

Studio Pinnacle

Penilaian: 4.8

Studio Pinnacle

Nombor ketiga dalam penilaian kami adalah satu lagi aplikasi yang sangat popular, terkenal oleh hampir semua orang yang mempunyai sekurang-kurangnya perniagaan dengan penyuntingan video. Ini adalah produk unggulan syarikat perisian eponim, yang dimiliki oleh Corel Corporation sejak 2012. Pada awal tahun 2019, versi terbaru dan terlengkap adalah versi 22 Ultimate.

Versi lengkap aplikasi mengandungi pelbagai fungsi yang dapat merangkumi sebilangan besar tugas standard moden penyuntingan dan pemprosesan video: banyak penapis siap pakai, beribu-ribu kesan khas, sokongan untuk jumlah trek yang tidak terhad, bekerja dengan resolusi 4K tanpa sekatan, penyuntingan dengan tiga dan empat titik, skrin terpisah, cekap pengesahan silang, keserasian pelbagai format dan banyak lagi.

Kelebihan Pinnacle Studio yang menarik adalah aksesibilitas pintar, antara muka logik dan intuitif, dan kemudahan pembelajaran dan penggunaan secara keseluruhan. Dalam hal ini, produk ini jelas berbeza dengan penyelesaian sebelumnya dari Sony, menjadi sejenis pautan transit untuk pemula – ini memberi peluang untuk membuat produk kreatif profesional dengan mudah walaupun dengan latihan teori yang sangat sederhana.

Aplikasi ini disediakan dalam tiga versi set fungsional: asas, diperluas dan utama. Ia diedarkan melalui pembelian lesen dan harganya separuh daripada harga Vegas Pro, bahkan dalam pemasangan paling lengkap.

Kelebihan

  • ketersediaan dan kemudahan penggunaan;
  • kemudahan penggunaan;
  • fungsi yang luas;
  • bekerja dalam 4K;
  • bilangan trek yang tidak terhad;
  • fungsi pembetulan lensa sudut lebar berkualiti tinggi;
  • penyetempatan rasmi Rusia.

keburukan

  • rakaman video siap yang agak panjang dalam format yang dikehendaki;
  • fungsi terhad untuk mencipta kesan khas anda sendiri (diratakan oleh sekumpulan besar yang sudah siap sedia).

Edius Pro

Penilaian: 4.7

Edius Pro

Lebih jauh dalam peringkat aplikasi pemprosesan video terbaik mengikut versi, kami akan mempertimbangkan produk lain yang terkenal dan popular. Edius Pro ini adalah penyunting video bukan linear pelbagai fungsi yang dicipta oleh syarikat Amerika yang terkenal Grass Valley. Aplikasi ini pertama kali dikeluarkan pada tahun 2003, dan pada awal 2019, versi 9.10 adalah yang paling segar dan terlengkap.

Di Edius Pro, para pembangun memberi perhatian serius untuk memproses siaran definisi tinggi yang berasal dari sumber perkakasan yang berbeza. Aplikasi ini membolehkan anda mengarahkan proses penyiaran televisyen secara fleksibel, mudah dan cekap, menggunakan banyak kesan khas 'on the fly' atau di luar talian, menggunakan kunci kroma, dll.

'Muslihat' Edius Pro adalah sokongan untuk sebilangan besar format dan codec dengan penjejakan berterusan. Sebaik sahaja penyelesaian baru yang patut diperhatikan muncul di pasaran atau dalam persekitaran profesional, anda dapat memastikan bahawa dalam beberapa hari Edius Pro akan menerima kemas kini yang sesuai. Situasi ketika video yang dihantar mempunyai format yang tidak diketahui dan tidak diimport hampir dikecualikan.

Akhirnya, salah satu ciri yang paling menarik dari produk ini ialah pelbagai formatnya yang unik. Berkat teknologi transkoding yang dilaksanakan dengan berkesan, aplikasi ini memungkinkan untuk mengedit urutan video dari pelbagai sumber dengan resolusi, format, frekuensi dan parameter lain yang berbeza, semuanya dalam masa nyata.

Aplikasi diedarkan di bawah lesen proprietari dan sangat mahal untuk pengguna biasa – pada tahap komputer riba yang baik.

Kelebihan

  • kelajuan kerja;
  • pengoptimuman;
  • kemudahan penggunaan;
  • sokongan penuh untuk 4K tanpa sekatan;
  • sokongan untuk sebilangan rekod format video dan codec, kemas kini segera sekiranya terdapat penyelesaian baru;
  • proses pelbagai format yang unik;

keburukan

  • lesen hak milik mahal, tanpa akses langganan.

Corel VideoStudio

Penilaian: 4.6

Corel VideoStudio

Penarafan diteruskan oleh anak buah Corel yang lain, kali ini dari studio ibu pejabat, bukan anak syarikat (awalnya syarikat terkenal lain, Ulead, mengusahakan penciptaan itu). Ini adalah sekumpulan pakej perisian VideoStudio. Pada tahun 2019, ia merangkumi dua versi – Pro dan Ultimate yang sedikit lebih mahal.

Tidak seperti Pinnacle Studio yang dinyatakan di atas, yang juga milik syarikat legenda ini, tidak ada yang meragui tahap profesional VideoStudio kedua-dua perhimpunan. Banyak yang terpesona dengan 'Corel' yang keras dalam nama produk. Sebenarnya, penyelesaian ini jauh lebih mudah, lebih mudah diakses, lebih mudah daripada yang di atas. Aplikasi ini mempunyai keperluan sistem yang jauh lebih rendah, dapat dikuasai dengan mudah oleh seorang pemula, dan secara umum, pengkhususannya lebih bersifat amatur daripada profesional.

Walaupun begitu, fungsi VideoStudio cukup baik, malah ramai profesional tidak merasakan perbezaan yang ketara. Terdapat banyak penapis dan kesan khas siap pakai, import streaming video dalam talian disokong, tidak ada sekatan pemprosesan video definisi ultra tinggi 4K, banyak format disokong. Aplikasi ini bahkan tahu cara bekerja dengan berkesan dengan format 3D dan 360 darjah. Walaupun bilangan trek adalah terhad, ada beberapa trek – 25.

Versi Pro 2019 merangkumi satu set transformasi tambahan dan peralihan berterusan, alat pasca pengeluaran, penyunting tajuk yang lebih baik, kesan 360 darjah – planet kecil, lubang arnab. Versi Ultimate menawarkan pemalam dan format tambahan, alat penstabilan video, perundingan dan sokongan teknikal yang luas, dan beberapa penambahan lain.

Corel VideoStudio diedarkan di bawah lesen proprietari dan agak murah. Kemas kini seterusnya adalah percuma. Tempoh percubaan 30 hari disediakan.

Kelebihan

  • fungsi yang cukup kaya dengan keperluan sistem yang rendah;
  • ketersediaan dalam pembangunan;
  • kemudahan penggunaan;
  • kesan khas yang menarik;
  • sokongan untuk 4K;
  • kelajuan kerja.

keburukan

  • sebilangan pengguna menganggap kos program tidak sesuai dengan kemampuannya

Pro Pengeditan Filem Magix

Penilaian: 4.5

Pro Pengeditan Filem Magix

Meneruskan peralihan penilaian kami dengan lancar dari program kelas berat profesional yang hebat ke penyelesaian yang lebih mudah dan berpatutan, pertimbangkan produk menarik dari syarikat perisian Jerman Magix – Movie Edit Pro.

Ini adalah penyunting video yang cukup murah dan pada masa yang sama cukup kuat, mampu memproses urutan video pelbagai sisi dalam pelbagai format. Pengguna dibekalkan dengan alat yang mudah dan difahami untuk mengubah parameter video asas, menstabilkan, membetulkan kekurangan pada trek audio, meletakkan prasasti, membuat peralihan yang lancar, menerapkan kesan khas dari satu set asas yang mengagumkan.

Movie Edit Pro dapat menangkap video dengan mudah dan cepat dari pelbagai sumber, merakam siaran secara automatik pada waktu yang ditentukan. Dari segi sejarah, program khusus ini sering digunakan oleh amatur di seluruh dunia untuk mendigitalkan rakaman lama di media analog. Pakej perisian dioptimumkan dengan baik, sehingga pemprosesan video dalam resolusi ultra tinggi 4K cukup selesa, cepat dan tanpa situasi kecemasan.

Aplikasi ini mengandungi banyak penyelesaian siap pakai yang akan menjimatkan banyak masa pengguna dan membantu memberi projek siap penampilan profesional tanpa pengetahuan dan pengalaman khusus. Untuk ini, pakej perisian mengandungi puluhan dan ratusan templat suara dan video. Anda juga boleh membuat kesan khas anda sendiri dalam persekitaran Movie Edit Pro tanpa masalah, tetapi ini untuk profesional berpengalaman.

Kelebihan ketara penyunting video ini adalah penjadual tugas terbina dalam, dengan mana anda dapat mengkonfigurasi senario luar talian secara fleksibel. Oleh itu, program ini dapat, pada waktu yang ditentukan, tanpa campur tangan manusia, merakam rancangan TV atau siaran dalam talian yang diinginkan dan menyimpannya dalam format yang ditentukan untuk proses selanjutnya.

Kos minimum Movie Edit Pro adalah sekitar $ 70, dan harga akhir bergantung pada set kesan dan trek terbina dalam yang dipilih. Tempoh percubaan tujuh hari boleh diperpanjang hingga 30 hari dengan mendaftar di laman web rasmi pemaju.

Kelebihan

  • fungsi yang luas;
  • antara muka ramping;
  • pengoptimuman maksimum untuk kelajuan rendering;
  • set kesan khas siap pakai yang kaya;
  • sokongan untuk 4K;
  • kaedah penstabilan imej dan bunyi yang mudah dan berkesan;
  • penjadual bersepadu;
  • pemformatan tidak linear dalam masa nyata;
  • harga yang agak berpatutan.

keburukan

  • kelalaian kecil dari segi organisasi ruang kerja.

Studio Camtasia

Penilaian: 4.4

Studio Camtasia

Pemilihan peringkat program penyuntingan video berbayar terbaik mengikut versi diselesaikan dengan yang paling sederhana, tetapi pada masa yang sama sangat berfungsi dan program yang menarik secara umum Camtasia Studio. Sebenarnya, baru-baru ini, pembangun membuang awalan Studio dari tatanama, tetapi kami masih akan menyebutnya sebagai cara lama untuk pengiktirafan yang lebih baik dan untuk mengelakkan kekeliruan dengan produk lain.

Pada awalnya, pada saat penciptaan versi pasar pertama, Camtasia Studio adalah utiliti mudah untuk menangkap dan menerjemahkan apa yang berlaku di skrin monitor ke dalam urutan video dengan sekumpulan minimum alat pemprosesan asas. Dari masa ke masa, projek ini telah berkembang secara aktif, dan sekarang Camtasia sudah mempunyai fungsi yang luas untuk menangkap video dari sumber yang berlainan, banyak penapis dan kesan khas terbina dalam, sokongan 4K, alat mudah untuk membuat jadual kandungan interaktif dan ciri menarik dan berguna yang lain.

Dengan perkembangan program itu sendiri dan pertumbuhan populariti dan ketersediaan perkhidmatan YouTube dan penstriman yang pesat, Camtasia Studio telah terus memperluas penonton peminatnya di kalangan blogger video dan streamer. Faktanya adalah bahawa fungsi utamanya – menangkap apa yang berlaku di skrin dan menerima 'gambar' dari pelbagai sumber, tetap menjadi leitmotif utama dan disempurnakan oleh para pembangun. Dan ini betul-betul urutan tindakan yang harus dilakukan pengulas dari pelepasan hingga pelepasan. Ringkas, ringan, pantas dan tidak memerlukan perkakasan, Camtasia melakukan pekerjaan yang sangat baik dengan pekerjaan ini.

Sayangnya, kos lesen rasmi beberapa ratus dolar merosakkan gambaran yang sangat menguntungkan, dan dengan latar belakang langganan sen untuk Adobe Premiere Pro yang sama, membingungkan. Nasib baik, ini adalah satu-satunya kelemahan program ini.

Kelebihan

  • keperluan sistem rendah;
  • kelajuan kerja;
  • kemudahan penggunaan;
  • bekerjasama dengan resolusi 4K tanpa sekatan;
  • bilangan trek yang tidak terhad;
  • banyak kesan khas dan penapis terbina dalam.

keburukan

  • harga tidak cukup berpatutan.

Aplikasi Pemprosesan Video Percuma Terbaik

Pencalonan kedua untuk penarafan aplikasi pemprosesan video terbaik menurut Epertology merangkumi penyelesaian optimum bagi mereka yang tidak bersedia membayar untuk perisian berlesen, tetapi pada masa yang sama tidak mahu melanggar undang-undang dan hak cipta. Di sini, pakar kami telah mengumpulkan lima contoh penyunting video yang diedarkan secara percuma, dan yang cukup mampu menyelesaikan pelbagai masalah.

Avidemux

Penilaian: 5.0

Avidemux

Mari kita mulakan dengan salah satu perisian penyuntingan video paling hebat yang sepenuhnya percuma. Avidemux ini adalah aplikasi sumber terbuka. Ia berfungsi sebagai penukar video yang sangat baik dan berpatutan dan menyediakan toolkit yang cukup kaya untuk memotong dan merekatkan rakaman, mencipta kesan visual, menggunakan penapis, pemprosesan video bukan linier sederhana, pengurangan bunyi, penutupan, pengubah saiz dan banyak lagi.

Avidemux menyokong pelbagai format video, yang paling popular dan sangat eksotik. Penukaran dari satu format ke format lain dilakukan secara harfiah 'dalam dua klik' atau, jika dikehendaki, dengan pilihan tambahan.

Aplikasi ini membolehkan anda mengedit video dalam mod multi-utas, menyandikan video dengan pratetap, membuat skrip, mengubah ukuran dan mengorientasikan dengan mudah, memasukkan dan menghapus serpihan. Modul fungsional yang berasingan menyediakan alat untuk bekerja dengan sari kata, membolehkan anda memproses data dalam mod separa automatik, mengimport dan mengeksport video dan suara secara berasingan. Untuk PlayStation Portable dan alat boleh pakai lain, program ini mempunyai pratetap pengekodan khas. Bagi pengguna yang sangat maju yang secara harfiah dapat membuat perubahan perhiasan pada bahan, Avidemux menyediakan mod baris perintah.

Kelebihan

  • kelajuan kerja;
  • sokongan untuk banyak format;
  • banyak penapis siap dan kesan khas;
  • sokongan untuk 4K;
  • ciri-ciri seimbang;
  • menyunting fail video tanpa transkoding.

keburukan

  • tidak menyokong menangkap video streaming;
  • komen kecil dari pengguna yang bersifat subjektif mengenai struktur menu dan kemudahan menetapkan parameter untuk projek baru.

VirtualDub

Penilaian: 4.9

VirtualDub

Penarafan kami diteruskan dengan penyelesaian percuma lain, fungsinya yang cukup untuk penyuntingan video yang lebih kurang. VirtualDub terkenal dengan antara muka pertapa, yang menimbulkan kekeliruan di kalangan pemula dan keraguan mengenai fungsi. Tetapi sudah cukup untuk membiasakan diri dengan singkat, dan kemungkinan besar program ini menjadi jelas. Di antara penyelesaian percuma, VirtualDub dan Avidemux mungkin mempunyai sekumpulan fungsi yang paling luas.

Selalunya, menurut tinjauan, VirtualDub digunakan sebagai alat mudah untuk menangkap video dan memproses beberapa klip dalam mod kumpulan. Fungsi program ini membolehkan anda memisahkan dan menggabungkan serpihan video, menukar, memasukkan, menyegerakkan suara dengan video. Editor grafik terbina dalam dan sekumpulan penapis bersepadu dan kesan khas.

Ciri menarik yang menarik dari VirtualDub ternyata berguna secara tiba-tiba dalam satu pasukan – ia adalah sokongan untuk kerja yang diedarkan di beberapa stesen kerja yang disambungkan ke rangkaian tempatan sekaligus.

Pakej ini dipasang dengan sepantas kilat, fail pengedaran 'berat' sangat sedikit, yang, dengan mempertimbangkan fungsi VirtualDub, jelas menunjukkan pengoptimuman yang sangat baik. Pakej ini berfungsi sama berkesan pada sistem 32-bit dan 64-bit.

Kelebihan

  • kelajuan kerja;
  • kekompakan;
  • kestabilan dan kebolehpercayaan;
  • sokongan untuk banyak format;
  • sokongan teknikal responsif;
  • kerja diedarkan pada beberapa komputer dalam rangkaian.

keburukan

  • antara muka pertapa yang luar biasa menghalau beberapa pengguna berpotensi;
  • tiada penyetempatan Rusia (penting dalam konteks produk perisian ini).

Penyunting Video Percuma VSDC

Penilaian: 4.8

Penyunting Video Percuma VSDC

Penarafan diteruskan oleh editor video percuma lain yang sangat baik, yang dibuat oleh sekumpulan pengaturcara berbakat, yang, dengan semangat semata-mata, juga memberikan sokongan perundingan dan teknikal melalui e-mel.

Keupayaan VSDC merangkumi sekumpulan fungsi yang cukup kaya untuk penyuntingan video bukan linear: tangkapan aliran dari mana-mana peranti atau terus dari desktop; memotong dan melekatkan bahagian urutan video; penggunaan kesan khas, termasuk kawasan selektif menggunakan topeng; menggunakan penapis dan peralihan; membuat slaid dalam format grafik raster yang popular dan banyak lagi.

Aplikasi ini menyokong banyak format untuk import dan eksport. Ini juga berlaku untuk format web seperti HTML5 atau WebM.

Perbezaan dan kelebihan penting VSDC adalah sistem profil yang dilaksanakan dengan baik untuk menyimpan dan menerbitkan video siap di rangkaian sosial dan di laman web hosting video.

Program ini dihargai kerana gabungan saiz, fungsi, prestasi dan kemudahan yang padat. Bekerja dengan produk ini, seseorang tidak akan dapat memperhatikan sikap pemaju yang bersungguh-sungguh dan berprinsip pada setiap perincian. VSDC terus berkembang secara berterusan, dengan setiap kemas kini hanya mengesahkan reputasinya yang baik.

Kelebihan

  • antara muka yang mudah dan intuitif;
  • kelajuan kerja;
  • import siaran dalam talian;
  • pengoptimuman yang dilakukan secara mendalam;
  • sokongan untuk banyak format;
  • Banyak tutorial YouTube yang komprehensif.

keburukan

  • komen kecil dari pengguna; tidak ada kekurangan objektif yang dikenal pasti.

Penyunting Video ZS4

Penilaian: 4.7

Penyunting Video ZS4

Sekarang mari kita beri perhatian kepada program percuma yang sebelumnya popular untuk penyuntingan video ZS4. Itu belum lama dikemas kini dan prospeknya menimbulkan persoalan, tetapi masih mempunyai khalayak besar di seluruh dunia yang tidak mahu menukar pembantu yang boleh dipercayai dan diuji masa.

ZS4 adalah penyunting yang sangat mudah, tanpa ciri 'premium' seperti sokongan 4K, tangkapan siaran dalam talian dan kerja pelbagai trek. Tetapi berbeza dengan batasan ini, sangat cepat, stabil, berfungsi dengan sempurna, dan merangkumi sekumpulan fungsi yang cukup untuk penyuntingan yang mudah dan bahkan menghasilkan kesan yang sangat mengagumkan.

Dengan menggunakan alat asas, anda dapat memotong dan menampal serpihan individu, menyegerakkan video dan suara, dan melakukan pembetulan warna. Untuk pemprosesan yang lebih berwarna, anda boleh menggunakan lebih daripada 150 kesan khas siap pakai.

Laman web rasmi aplikasi pada awal tahun 2019 masih 'masih hidup' dan terus berfungsi. Adakah pemaju akan membangunkan projek itu masih belum diketahui.

Kelebihan

  • kelajuan kerja;
  • kekompakan;
  • kestabilan;
  • set ciri yang ringkas tetapi dipikirkan dengan baik;
  • sokongan untuk format video yang paling popular.

keburukan

  • tiada penyetempatan Rusia;
  • sudah lama tidak ada kemas kini, projek itu mungkin dibekukan.

Studio filem Windows (Pembuat Filem)

Penilaian: 4.6

Studio filem Windows (Pembuat Filem)

Dan pada akhir pemilihan penilaian aplikasi pemprosesan video percuma terbaik, kami tidak boleh mengabaikan aplikasi Film Studio yang tidak bersahaja Windows, yang lebih dikenali oleh pengguna sebagai Movie Maker. Pilihan pakar kami mungkin kelihatan aneh, tetapi ada alasan yang sangat baik untuk memasukkan Studio Filem dalam ulasan kami.

Setiap pengguna sistem operasi keluarga Windows telah melihat aplikasi ini untuk pemprosesan video sekurang-kurangnya lewat, kerana disertakan secara lalai dalam sistem operasi itu sendiri, serta aplikasi miniatur 'buku teks' lain seperti Notepad atau Paint. Dengan semua fungsi yang terhad dan ketiadaan tambahan yang serius, Film Studio boleh menjadi ideal bagi mereka yang perlu membuat pemprosesan video asas dengan tangan mereka sendiri, mengedit video mudah sebagai memo, hadiah atau persembahan. Film Studio juga dapat digunakan sebagai “batu loncatan” yang berkesan untuk memahami asas pemprosesan dan penyuntingan video dari sifar mutlak.

Alat program ini membolehkan anda mengedit dan mengedit video pada peringkat awal. Anda dapat menangkap aliran video dari kamera web atau layar, menyimpan, memotong, memotong, lem, menambah tajuk dan kapsyen, menambahkan screensaver dan peralihan sederhana. Format dan resolusi yang ada sangat terhad – hanya AVI dan WMV dengan kualiti tidak lebih dari 720p.

Ruang kerja Movie Studio terdiri dari garis masa, tetingkap pratonton, dan kawasan kandungan. Bar tugas mengandungi pautan ke perintah dan alat yang biasa digunakan. Segala sesuatu dalam aplikasi ini bertujuan menyelamatkan pengguna semaksimal mungkin dari memikirkan apa maksud parameter, perintah atau alat ini atau. Video sederhana dengan reka bentuk yang bagus boleh diedit di sini secara harfiah 'dalam beberapa klik'.

Kelebihan

  • kesederhanaan dan kebolehcapaian luar biasa untuk pemula;
  • kesan sederhana tetapi umumnya menyenangkan;
  • merakam video dari kamera dan skrin;
  • keperluan sistem minimum;
  • kestabilan;
  • secara amnya, fokus yang berjaya dilaksanakan untuk memahami asas pemprosesan video oleh pemula.

keburukan

  • fungsi terhad utama kemungkinan bukan kekurangan, tetapi keperluan yang dirasakan.

Aplikasi Pemprosesan Video Terbaik untuk MacOS

Pencalonan ketiga dalam peringkat aplikasi pemprosesan video terbaik mengikut versi merangkumi aplikasi yang serasi dengan MacOS, dan yang, secara umum, lebih berkaitan dengan sistem operasi tertentu dan, dengan itu, komputer desktop dan komputer riba Apple. Beberapa penyelesaian yang dijelaskan di atas adalah pelbagai platform dan boleh berfungsi tanpa masalah pada Mac, tetapi dalam konteks itu, ini lebih merupakan pilihan daripada arus perdana, dan kami tidak menekankan secara khusus perkara ini agar tidak membingungkan pembaca. Di sini kita akan melihat secara khusus penyunting video 'asli' untuk Apple.

Penyusun Media Avid

Penilaian: 5.0

Penyusun Media Avid

Pertama sekali, kami akan mempertimbangkan editor untuk memproses video tingkat atas, yang dalam semua aspek, termasuk yang tidak langsung, dengan yakin telah meninggalkan pilihan alternatif jauh di belakang. Ini adalah Avid Media Composer – produk unggulan dari studio Teknologi Avid terkenal yang besar. Ini pertama kali keluar pada masa yang lalu, pada tahun 1989, dan pada asalnya dirancang untuk komputer Macintosh II. Sekarang ia sudah menjadi kompleks multi-platform, dan ia digunakan dengan kejayaan yang sama pada OS keluarga Windows, tetapi persekitaran MacOS lebih organik untuknya.

Dari segi ciri, fleksibiliti, pilihan penyesuaian, keserasian dan pelbagai parameter, produk ini hanya setanding dengan kelas berat seperti Premiere Pro. Pada masa yang sama, Komposer Media bahkan mengatasi gagasan Adobe dengan banyak cara penting. Bukan lelucon – ini adalah penyunting video kegemaran pengarah legenda James Cameron, dan dalam program inilah sebahagian besar adegan filem Avatar yang sama legendarisnya diedit.

Bercakap mengenai kemampuan Komposer Media, sangat sukar untuk mengatakan bahawa aplikasi ini tidak tahu bagaimana atau tidak mencukupi. Kemungkinan di sini tidak berkesudahan: tangkap video dari sumber mana pun; kerja penuh dengan resolusi ultra tinggi 4K; sebilangan besar penapis dan kesan khas, serta alat yang sesuai untuk membuat anda sendiri; alat yang kaya untuk pemodelan 3D; tetapan terbaik untuk apa sahaja dan banyak lagi. Aplikasi ini tersedia dalam pelbagai modifikasi, dari asas hingga maksimum (Ultimate). Seperti 'organisma hidup' tertentu dari Media Composer, dalam proses pengembangan, modul fungsional yang terpisah telah terputus, yang telah menjadi produk yang berdiri sendiri – sistem berita Avid NewsCutter, aplikasi untuk 'menyelesaikan' Avid Symphony dan beberapa yang lain.

Kos lesen tanpa had adalah dilarang, dan pengguna biasa tidak dapat membelinya. Tetapi produk ini juga menggunakan model perniagaan langganan bulanan, dan sudah tersedia.

Kelebihan

  • kemungkinan yang tidak berkesudahan;
  • standard industri dalam industri televisyen dan filem;
  • kestabilan;
  • pengoptimuman;
  • keserasian dengan apa sahaja;
  • akses langganan kos rendah;
  • pelbagai platform.

keburukan

  • tidak ada kekurangan yang dinyatakan objektif; tuntutan pengguna yang jarang berlaku adalah subjektif dan kontroversial.

Final Cut Pro

Penilaian: 4.9

Final Cut Pro

Kedudukan kedua dalam koleksi penilaian ini dihuni oleh editor video profesional dan super popular lain untuk komputer Apple – Final Cut Pro. Ini juga merupakan produk peringkat tinggi, bukti terbaik adalah penggunaannya secara meluas di studio filem dan televisyen. Final Cut mengandungi puluhan blockbusters terkenal Hollywood. Tidak begitu banyak seperti dalam Avid Media Composer, tetapi masih. Pada mulanya, aplikasinya dikembangkan oleh Macromedia, kemudian ia dibeli dan dikembangkan lebih jauh oleh syarikat Apple, dan kemudian Cupertinians menulis ulang sepenuhnya dari awal dan menamakannya sebagai Final Cut Pro X.

Final Cut mempunyai sekumpulan alat yang luas seperti editor video profesional yang menghargai diri sendiri, tetapi pada masa yang sama antaramuka sangat mirip dengan editor iMovie percuma yang sederhana. Langkah ini menarik minat pemula, menjadikannya lebih mudah untuk beralih dari perisian hobi ke perisian profesional kelas atas.

Ciri-ciri seperti bekerja dengan resolusi ultra tinggi 4K, banyak tetapan halus, set penapis dan kesan khas, keupayaan untuk mengimport video dari mana-mana sumber, menggabungkan modul pihak ketiga – semua ini lebih merupakan keperluan standard dan mutlak, dan semua ciri ini dilaksanakan sepenuhnya di sini. Hanya sorotan yang patut diserlahkan: sekumpulan alat untuk bekerja di persekitaran realiti maya, sokongan untuk format 360 darjah, keserasian dan sekumpulan alat untuk memproses video HDR. Semua ini dilaksanakan dengan ciri Apple lakonikisme, keanggunan, kajian mendalam dan pengoptimuman yang sangat teliti.

Anda boleh berkenalan dengan aplikasi secara percuma dalam tempoh percubaan selama 30 hari. Lesen tersebut memerlukan pembelian sekali sahaja. Sehingga Mac 2019, harga produk ini cukup lumayan – kira-kira $ 300, tetapi masih belum beribu-ribu yang perlu dibayar untuk Avid Media Composer tanpa had.

Kelebihan

  • banyak peluang;
  • kemudahan penggunaan dan kemudahan penggunaan;
  • sokongan dan keserasian dengan inovasi;
  • pengoptimuman yang dirancang dengan teliti;
  • kestabilan dan kesinambungan;
  • komuniti besar;
  • standard industri dalam industri filem dan televisyen;
  • kemampuan relatif.

keburukan

  • memerlukan pengetahuan khas bahasa Inggeris yang baik – tidak ada penyetempatan rasmi Rusia.

Kerja-kerja ringan

Penilaian: 4.8

Kerja-kerja ringan

Menyelesaikan penilaian penilaian aplikasi pemprosesan video terbaik mengikut versi adalah satu lagi penyelesaian profesional yang hebat untuk Apple – Lightworks. Pakej perisian ini dalam beberapa cara lebih rendah daripada dua penyelesaian sebelumnya, tetapi tidak ketara, yang tidak menjatuhkannya dari liga profesional. Lightworks juga telah mendapat tempat yang tepat di stesen kerja studio filem Hollywood – dengan bantuan aplikasi ini banyak hits telah dibuat, termasuk yang memenangi Oscar seperti 'The Wolf of Wall Street'.

Ia menyokong semua format dan codec biasa, dan bukan sahaja yang biasa, tetapi juga yang sangat jarang dan sangat khusus. Mengimport video definisi tinggi tanpa masalah, meletakkan sebilangan fail video sewenang-wenangnya pada sebilangan trek tanpa sekatan.

Lightworks adalah pakej perisian yang difokuskan untuk bekerja dengan projek besar dan penyuntingan akhir. Dalam hal ini, para pemaju telah memberikan penekanan khusus pada penciptaan alat yang akan memudahkan dan mengotomatisasi organisasi bahan kerja, penstrukturan dan pengorganisasian ruang kerja. Ini adalah salah satu kelebihan penting dari aplikasi ini.

Antaramuka tidak boleh disebut sederhana – ini adalah akibat semula jadi dari kepekatan tinggi semua jenis alat, tetapan dan penyesuaian. Perlu diperhatikan bahawa pemaju tidak terlalu peduli dengan ketersediaan antara muka dan keseluruhan kompleks dalam pembangunan. Aplikasi ini pada awalnya ditujukan kepada profesional, dan sebelum mula bekerja dengannya, disarankan agar seorang amatur menjalani latihan yang berasingan.

Lightworks diedarkan di bawah lesen satu kali proprietari yang berharga kira-kira $ 400. Jumlahnya ketara, tetapi bagi mereka yang tidak memerlukan ciri tahap tinggi atau yang ingin berkenalan dengan sekurang-kurangnya fungsi asas, terdapat versi Lightworks Free percuma.

Kelebihan

  • tahap profesional;
  • set fungsi yang kaya;
  • keserasian serba boleh;
  • kelajuan dan kestabilan kerja;
  • pelaksanaan inovasi yang segera;
  • keperluan sistem ganti;
  • alat yang berkesan untuk mengatur ruang kerja;
  • pelbagai platform.

keburukan

  • Kesukaran menguasai (bukan kelemahan untuk profesional yang berpengalaman).


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen