14 vitamin terbaik untuk mata

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Lebih daripada 90% maklumat mengenai dunia di sekeliling seseorang diterima melalui gambar visual. Mata manusia adalah penerima sinaran elektromagnetik dan penukarnya menjadi isyarat elektrokimia. Bertentangan dengan kepercayaan popular, mata tidak menganalisis maklumat visual, tetapi hanya menyebarkannya dalam bentuk arus biologi yang lemah ke struktur otak. Penganalisis utama gambar visual adalah korteks oksipital. Untuk berfungsi sepenuhnya alat penerima cahaya – media optik mata dan retina, tidak perlu ada penyakit, dan selambat-lambatnya perkembangan perubahan berkaitan dengan usia yang tidak dapat dielakkan: presbiopia pikun, atau hiperopia yang berkaitan dengan usia.

Gejala seperti garis buram objek, penglihatan kabur dalam gelap, keletihan mata yang cepat juga berlaku dengan penyakit bersamaan yang serius seperti diabetes mellitus, hipertensi, peningkatan tekanan intrakranial. Faktor yang memprovokasi tambahan adalah peningkatan beban visual, kerja komputer dan kekurangan banyak vitamin mata.

Terdapat 6 vitamin penting utama yang menyumbang kepada normalisasi fungsi visual manusia. Ini adalah alpha-tokoferol, atau vitamin A, vitamin B2, asid askorbik, vitamin E, D dan F. Kedudukan ubat ini termasuk produk vitamin yang paling popular dan berkesan yang digunakan dalam oftalmologi, dan wujud dalam bentuk makanan tambahan untuk meningkatkan penglihatan dan untuk pembetulan hipovitaminosis. Ulasan bermula dengan kumpulan vitamin mata yang terkenal yang mengandungi lutein.

Penilaian vitamin terbaik untuk mata

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Vitamin mata terbaik dengan lutein 1 Kompleks Lutein 490 RUB
2 Okuwaite Lutein Forte 965 RUB
3 Doppelherz Vitamin mata aktif dengan lutein dan blueberry 407 r
4 Penglihatan Vitrum RUB 1,110
Vitamin terbaik untuk mata dengan rabun dan hiperopia 1 Strix forte 689 r
2 Superoptik 329 r
3 Biorhythm Vision 24 jam siang / malam 223 r
Vitamin terbaik untuk mata secara titisan 1 Systain ultra plus 467 r
2 Taufon RUB 314
3 Vizomitin 579 r
4 Emoxipin 170 RUB
Vitamin Kanak-kanak Terbaik untuk Mata 1 Kompleks lutein untuk kanak-kanak RUB 318
2 Univit Kids Omega 3 dengan Choline 443 r
3 Sirap blueberry bayi Biovit 125 RUB

Vitamin mata terbaik dengan lutein

Lutein adalah produk tumbuhan dan terdapat secara semula jadi di banyak tanaman yang lebih tinggi. Molekulnya mudah menembusi membran sel, kerana lipofilik, dan ikatan berganda antara atom menjelaskan kemampuannya untuk menahan tekanan tisu oksidatif.

Tisu mata, terutamanya makula, mengandungi lebih daripada 70% daripada jumlah simpanan lutein pada mata manusia. Peranan lutein sangat besar, terutama dalam mengurangkan gangguan warna, menjaga ketajaman penglihatan. Lutein juga mempunyai kemampuan untuk mengurangkan peroksidasi lipid, yang menyebabkan penuaan tisu mata yang tidak dapat dielakkan. Pada masa ini, sejumlah produk dihasilkan untuk meningkatkan ketajaman penglihatan, mengandungi lutein baik dalam bentuk komponen utama dan komposisi kompleks vitamin mata. Pertimbangkan alat asas siri ini.

Kompleks Lutein

Penilaian: 4.9

Kompleks Lutein

Kompleks lutein mendapat nama 'kompleks', kerana selain lutein, ia mengandungi 3 vitamin mata penting, seperti A, E dan asid askorbik, unsur surih seperti tembaga, zink, dan selenium, penderma tenaga untuk tisu mata – taurin, beta -karotena dan antosianin. Penggunaan satu tablet ubat setiap hari membolehkan anda 100% memenuhi kadar penggunaan tembaga, 80% lutein, 82% vitamin A. Lutein itu sendiri terkandung dalam satu tablet dalam jumlah 4 mg.

Penggunaan suplemen makanan ini Lutein-complex telah ditunjukkan sebagai profilaksis pada orang dengan peningkatan beban visual pada mata, (ini termasuk pekerja pejabat), orang-orang di zon radiasi ultraviolet. Ini adalah tukang las, pencahayaan, pelancong gunung, kompleks Lutein juga ditunjukkan untuk rabun.

Ubat ini digunakan secara lisan, semasa makan, rawatannya adalah 1 bulan, dan disyorkan untuk mengambil 1 hingga 2 tablet sehari. Kompleks Lutein dihasilkan oleh syarikat domestik VneshtorgFarma, dan pakej 30 tablet, yang dirancang dengan harga bulanan rata-rata, dapat dibeli dengan harga pada musim gugur 2018 di farmasi di bandar-bandar besar di Rusia dengan harga mulai dari 280 hingga 440 rubel. Kos purata adalah kira-kira 370 rubel setiap pek.

Kelebihan dan kekurangan

Kompleks lutein selalu ditoleransi dengan baik, dan kesannya paling baik dinyatakan ketika digunakan untuk tujuan profilaksis, dengan latar belakang alat visual yang berfungsi normal. Kompleks lutein membantu dengan baik dengan sindrom keletihan mata. Tetapi sekiranya seseorang mempunyai patologi organ penglihatan yang serius dan progresif, maka dalam hal ini kompleks ini sendiri tidak akan mengatasi, tetapi dapat digunakan dalam terapi kompleks, dalam kombinasi dengan penyediaan mata, mata. Oleh itu, jika anda merasa keluhan dari mata, pertama anda perlu berjumpa pakar oftalmologi dan mengecualikan kemungkinan penyakit, dan hanya kemudian menggunakan ubat mata secara terancang.

Okuwaite Lutein Forte

Penilaian: 4.8

Okuwaite Lutein Forte

Pengilang meletakkan produk ini untuk mata sebagai makanan tambahan, sumber karotenoid tumbuhan seperti lutein dan zeaxanthin, dan vitamin A dan E larut lemak, asid askorbik, selenium dan zink. Tablet ini berwarna oren, bahan aktif digabungkan dalam bentuk mikrokapsul, dan komponen aktif dilepaskan dari kapsul secara beransur-ansur, proses ini disebut pelepasan berterusan. Untuk mencapai ini, karotenoid dan vitamin mata diserap pada matriks khas berdasarkan silikon dioksida. Pelepasan yang tertunda merupakan ciri banyak ubat moden, yang mesti bertindak dalam badan untuk jangka masa yang panjang dan berterusan sehingga dari pengambilan hingga pengambilan tidak ada perubahan dalam kepekatan zat dalam darah.

Satu tablet Ocuwaite Lutein Forte mengandungi 6 mg lutein, yang rata-rata 120% daripada keperluan harian yang disyorkan. Komponen lain meliputi keperluan dari 50 hingga 80%. Perlu mengambil ubat ini, yang mengandungi dosis besar lutein, terutamanya jika berlaku perubahan patologi pada fundus, ketika terjadi degenerasi makula (atau makula makula) dan tiang posterior bola mata. Oleh itu, sebelum menggunakan ubat ini dengan kandungan lutein yang tinggi, anda mesti terlebih dahulu berunding dengan pakar oftalmologi. Okuwait Lutein Forte tidak murah, jadi satu paket yang dirancang untuk kos penggunaan bulanan, rata-rata, 921 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Oleh kerana Ocuwaite Lutein Forte diresepkan oleh pakar oftalmologi, suplemen aktif biologi ini mempunyai kontraindikasi sendiri. Ini adalah kehamilan dan tempoh penyusuan, kerana penyelidikan yang diperlukan belum dilakukan pada kategori pesakit ini, dan ini harus diperhatikan dalam dokumentasi. Kontraindikasi umum adalah intoleransi individu terhadap komponen struktur tertentu atau reaksi alahan. Dalam beberapa kes, pakar oftalmologi menetapkan ubat ini sebagai profilaksis, terutama dengan tekanan visual yang kuat pada pekerja pejabat. Semasa mengambilnya, penglihatan bertambah baik, dan dalam kombinasi dengan ubat-ubatan seperti tetes mata pelembap atau air mata buatan, beban dipindahkan lebih mudah, gejala mata 'merah', 'letih' dan 'kering' hilang.

Doppelherz Vitamin mata aktif dengan lutein dan blueberry

Penilaian: 4.7

Doppelherz Vitamin mata aktif dengan lutein dan blueberry

Doppelherz Aktif untuk mata dengan lutein dan blueberry adalah, menurut pengeluarnya, kompleks asas utama untuk meningkatkan trofisme bola mata. Setiap kapsul mengandungi serbuk blueberry, suspensi lutein, zink oksida, vitamin A oftalmik dan bioflavonoid buah lemon yang mengandung hesperidin, yang meningkatkan peredaran mikro dan aliran keluar vena.

Tidak seperti Okuwaita Lutein Forte, ubat ini tidak dapat mengimbangi sepenuhnya keperluan harian badan. Jadi, lutein – hanya 12%, vitamin A – 40%, dan zink – 20% dari keperluan harian. Bagaimanapun, ketika menggunakan makanan tambahan, pesakit juga makan, dan makanan akan selalu menjadi sumber dana utama, termasuk untuk mata. Oleh itu, lebih baik menggunakan ubat ini untuk profilaksis, dan tidak menggunakannya untuk membetulkan gangguan yang sudah dinyatakan. Orang dewasa disarankan untuk mengambil satu kapsul sekali sehari selama satu atau dua bulan. Kompleks ini dihasilkan oleh syarikat Jerman Kweisser Pharma, 1 bungkus 30 kapsul berharga rata-rata 425 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kandungan unsur surih dan komponen antioksidan yang tidak signifikan dapat menjadi sebab kekecewaan pesakit terhadap ubat tersebut jika dia membeli suplemen aktif secara biologi sendiri di farmasi dengan aduan mata yang kuat yang sudah bermula.

Keadaan yang biasa: setelah dua hingga tiga minggu keletihan dan kemerahan mata, mereka cuba mengatasi gejala yang tidak menyenangkan dengan ubat ini, dan setelah ini tidak berlaku, ubat tersebut dianggap tidak berkualiti. Sebenarnya, kompleks ini seharusnya diambil lama sebelum gejala yang tidak menyenangkan muncul, dan kemudian dia akan mencegah kejadian itu, atau akan menjadikannya kurang jelas. Ini adalah tujuan dan objektif kompleks. Tidak lagi berkesan menggunakannya untuk rawatan, terutama dalam bentuk monoterapi. Dengan mengambil kira banyak produk Kweisser Pharma untuk rawatan gangguan oftalmik, terdapat suplemen vitamin khas yang digunakan bersama dengan ubat yang diresepkan oleh pakar oftalmologi.

Penglihatan Vitrum

Penilaian: 4.7

Penglihatan Vitrum

Vitrum Vision (Visi) dianggap sebagai wakil khas vitamin oftalmik yang dirancang untuk meningkatkan penglihatan dan memelihara fungsi struktur ruang anterior mata, media pengalir cahaya dan retina. Tablet ini mengandungi satu set asid askorbik, alpha-tokoferol, beta-karotena, lutein, zeaxanthin, serta 2 unsur surih yang terlibat secara aktif dalam mengekalkan fungsi visual normal: tembaga dan zink.

Kompleks ini berfungsi untuk mengimbangi defisit fisiologi dengan adanya tekanan visual yang ketara, dan lebih ditunjukkan untuk pencegahan. Kompleks mata ini harus digunakan pada orang yang bekerja dengan cahaya rendah, pada usia tua, berisiko katarak, dengan adanya diabetes mellitus, dan dalam kes lain. Salah satu petunjuk untuk digunakan adalah tekanan visual yang berterusan menggunakan komputer peribadi. Vitrum Vision digunakan pada orang dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 12 tahun, satu tablet dua kali sehari. Pengilang mengesyorkan agar tidak melebihi dos dua tablet, Vitrum dihasilkan oleh syarikat Amerika Unipharm, dan satu bungkusan yang mengandungi 30 tablet untuk kursus dua minggu berharga 800 rubel di farmasi.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan kompleks mata ini untuk warganegara Rusia mungkin adalah harganya yang tinggi. Ternyata penggunaan bulanan adalah 1600 rubel, atau ini bukan untuk ubat yang akan menyebabkan penyembuhan, atau setidaknya peningkatan, tetapi untuk penyediaan vitamin. Sebaliknya, komponen dalam Vitrum Vision dipilih secara seimbang, kualiti bahan yang diimport tinggi, toleransi ubat ini baik, dan benar-benar mampu mencegah banyak gangguan fungsi visual.

Vitamin terbaik untuk mata dengan rabun dan hiperopia

Miopia dan hiperopia disebut sebagai kelainan pembiasan, atau pembiasan sinar. Di sini, gambar tajam tertumpu di tempat yang salah, bukan di permukaan retina, tetapi di depan atau di belakangnya. Oleh itu, seseorang melihat objek kabur atau kabur. Ini terutamanya kesalahan lensa, yang mengubah kelengkungannya secara patologi. Dalam beberapa kes, bola mata itu sendiri harus disalahkan, yang mengubah panjangnya ke arah anteroposterior. Hampir selalu pada usia tua terdapat presbiopia atau hiperopia yang berkaitan dengan usia. Dalam kes ini, otot lensa akan menjadi lemah, dan kelengkungannya menurun.

Biasanya, cermin mata, kanta lekap, simulator khas, atau teknik pembedahan biasan digunakan untuk memperbaiki kelainan ini. Walaupun kompleks vitamin-mineral tidak dapat menyembuhkan miopia atau hiperopia secara bebas, mereka dapat meningkatkan pemakanan tisu mata, dan bersama dengan ubat lain, menormalkan tekanan intraokular dan fungsi lensa. Mereka ditunjukkan terutamanya bersama-sama dengan pelaksanaan latihan terapi untuk otot mata. Peringkat termasuk produk yang paling popular dan berkesan.

Strix forte

Penilaian: 4.9

Strix forte

Strix forte disebut sebagai regeneran dan cara memulihkan trofisme alat okular, dan mengandung beta-karoten, ekstrak kering blueberry, masing-masing, 12 dan 82.4 g dalam satu tablet. Sebagai tambahan kepada bahan aktif ini, ia mengandungi asid askorbik, vitamin E, selenium beta-karoten dan zink, serta lutein dalam komposisi 3 mg per tablet.

Ubat ini menguatkan dinding vaskular alat okular, mengurangkan tanda-tanda keletihan visual, dan memperlambat perubahan berkaitan dengan usia pada tisu organ optik, yang merangkumi hiperopia yang berkaitan dengan usia. Ditunjukkan Strix Forte pada tahap awal glaukoma, dengan kebutaan malam, dengan degenerasi makula dan tisu-tisu tiang posterior bola mata. Dalam terapi kompleks, ditunjukkan untuk rawatan retinopati diabetes pada pesakit diabetes mellitus jangka panjang.

Strix Forte juga digunakan sebagai profilaksis dengan kemungkinan tekanan visual yang berpanjangan. Pada orang dewasa, ubat ini digunakan dari 1 hingga 2 tablet sehari, semasa makan selama 1 hingga 3 bulan, sementara disarankan untuk tidak melebihi dos harian dua tablet. Kompleks vitamin ini dihasilkan oleh syarikat Denmark Ferrosan, dan anda boleh membeli satu pek 30 tablet dengan kos purata 861 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan kompleks ini adalah dos yang fleksibel: selain Strix Forte, terdapat juga kompleks vitamin kanak-kanak Strix Kids, serta hanya Strix, yang tidak termasuk lutein. Ubat ini boleh digunakan semasa kehamilan dan penyusuan, dan dengan intoleransi individu, hanya reaksi alergi yang jarang dan kecil yang mungkin. Toleransi ubat ini baik, kualiti bahan permulaan yang asli tinggi, ulasan daripada pakar oftalmologi yang berlatih dan orang yang mengalami peningkatan penglihatan adalah baik.

Satu-satunya perkara yang tidak boleh dilakukan adalah mencuba untuk masa yang lama untuk merawat gangguan pembiasan progresif dengan hanya satu persediaan vitamin, tanpa pergi ke pakar oftalmologi. Dalam kes ini, anda akan kecewa, kerana anda tidak akan menggunakan ubat tersebut untuk petunjuk yang ada.

Superoptik

Penilaian: 4.8

Superoptik

Ubat mata Superoptic adalah kompleks vitamin lengkap yang mengandungi, selain lutein dan zeaxanthin yang sudah diketahui, vitamin dan unsur surih seperti zink, selenium dan tembaga, selain mangan, vitamin B yang merangsang kerja tisu saraf, serta asid tak jenuh Omega-3 dan komposisi asid amino asli.

Alat ini ditunjukkan oleh pengilang untuk digunakan oleh orang yang berumur lebih dari 40 tahun, serta pada usia yang lebih muda apabila terkena mata faktor luaran yang buruk, seperti memandu, membaca, bekerja dengan komputer yang berpanjangan. Ubat ini senang digunakan, kerana dos yang optimum adalah satu kapsul sehari dengan makanan. Pengilang mengesyorkan agar tidak melebihi dos harian, dan pada masa yang sama tidak mengatur jangka masa rawatan, tetapi rata-rata, seperti biasa, kira-kira 1 – 2 bulan. Ubat ini dihasilkan oleh syarikat Poland Medana Pharma, dan anda boleh membeli satu paket untuk kursus bulanan dalam jumlah 30 kapsul dengan harga rata-rata 455 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Superoptic akan menjadi komposisi yang kaya dan seimbang. Ini dibandingkan dengan vitamin dan unsur mikro di atas untuk mata dengan adanya komposisi mangan, vitamin B, asid amino, dan komponen aktif lain. Ubat ini senang digunakan kerana hanya diperlukan satu kapsul sehari. Dengan latar belakang ini, harganya tidak begitu tinggi, dan kos minimum untuk membeli alat ini ialah 330 rubel.

Menurut pakar oftalmologi, dengan penggunaan kursus Superoptic tepat pada waktunya dengan tujuan profilaksis, tempoh permulaan presbiopia meningkat, dan rawatan miopia dan hiperopia melalui pembedahan terhadap latar belakang penggunaan kapsul ini menyebabkan pemendekan tempoh pemulihan alat visual.

Biorhythm Vision 24 jam siang / malam

Penilaian: 4.7

Penglihatan Biorhythm 24 jam

Ubat Biorhythm vision 24 hari / malam adalah salah satu produk mata domestik yang dihasilkan oleh CJSC Evalar. Ini adalah suplemen mata vitamin standard yang mempunyai semua bahan aktif yang disenaraikan di atas. Ini adalah zeaxanthin, vitamin, zink, lutein dan antosianin. Komposisi ini juga mengandungi vitamin B, vitamin PP, magnesium, dan glikosida tumbuhan, yang membezakan produk daripada rakan sejenisnya.

Biorhythm Vision dihasilkan dalam bentuk dua tablet dengan pelbagai warna, biru dan merah jambu. Pil berwarna merah jambu mesti diminum pada waktu pagi, dan pil berwarna biru diambil pada waktu malam. Tablet dibungkus dalam lepuh 16 keping, dan satu bungkusan mengandungi 32 tablet. Rejimen dos ini, menurut pengeluar, mendorong pengambilan bahan-bahan yang diperlukan lebih aktif, baik semasa fasa bangun dan semasa fasa tidur, ketika mata sedang berehat. Ubat ini ditunjukkan untuk profilaksis dan rawatan pelbagai penyakit dan gangguan mata, dan diresepkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 14 tahun. Selang waktu antara tablet harus 10-12 jam, dan jangka masa pentadbirannya rata-rata satu bulan. Anda boleh membeli satu bungkusan dengan harga purata 253 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat ini termasuk kaedah penggunaan yang asli, yang sesuai dengan data fisiologi badan dan penganalisis visual, serta harganya yang rendah. Aspek negatif termasuk kontraindikasi untuk mengambil ubat ini semasa kehamilan, menyusui, dan pada kanak-kanak di bawah umur 14 tahun. Juga, beberapa ketidakselesaan mungkin adalah penggunaan tablet pelbagai warna, dan tidak selalu mudah untuk melakukan ini dua kali sehari.

Vitamin terbaik untuk mata secara titisan

Mata manusia tergolong dalam organ-organ di mana pentadbiran tempatan pelbagai bahan ubat ditunjukkan. Oleh itu, titisan untuk rawatan pelbagai penyakit mata sangat biasa. Ini adalah mydriatics, yang melebarkan murid, bermaksud untuk menyempitkan murid, air mata tiruan, ubat untuk rawatan glaukoma. Pelbagai vitamin mata juga sering terdapat dalam bentuk topikal cair sebagai titisan. Ini mudah, membolehkan anda mengelakkan penyebaran ubat melalui vena dan hati portal, dan membolehkan anda menggunakan dana ini untuk pelbagai penyakit saluran gastrousus, di mana penggunaan kapsul adalah kontraindikasi.

Satu-satunya perkara yang perlu diingat adalah bahawa vitamin tulen sangat jarang digunakan pada titisan mata. Dana yang disebut bukan milik vitamin, tetapi membantu meningkatkan pertumbuhan semula tisu bola mata, meningkatkan sifat kornea. Mereka dipanggil 'titisan vitamin'. Pertimbangkan vitamin mata yang paling berkesan dan moden dalam tetes yang termasuk dalam penilaian.

Systain ultra plus

Penilaian: 4.9

Systain ultra plus

Wakil khas dari titisan mata vitamin seperti itu, di mana tidak ada vitamin sebenarnya, akan menjadi ejen oftalmologi yang popular, Systane Ultra Plus. Ia terdiri daripada beberapa bahan aktif – hidroksipropil guar dan asid hyaluronik. Asid hyaluronik diformulasikan sebagai natrium hyaluronat.

Ubat ini ditunjukkan untuk mengurangkan mata kering, melegakan rasa terbakar dan kerengsaan. Ia dapat ditunjukkan semasa memakai lensa kontak yang berbeza, dan membantu menghilangkan sensasi benda asing di mata, kesemutan, kesan sampingan ubat-ubatan kosmetik, serta ketidakselesaan yang disebabkan oleh kehadiran berterusan di skrin komputer. Gabungan asid hyaluronik dan hidroksipropil guar membantu membentuk pelincir seperti gel cair di permukaan mata yang tidak kering dalam jangka masa yang lama. Pada masa yang sama, alat ini lebih melembapkan dan melindungi mata yang tahan lama daripada sekadar titisan yang mengandungi asid hyaluronik.

Systain digunakan satu hingga dua tetes di setiap mata, jika perlu. Pengilang mengesyorkan menggunakannya sekerap yang diperlukan untuk menghilangkan kesejahteraan mata, sementara ejennya tidak ketagihan. Dihasilkan oleh Systane Ultra plus makmal Amerika Alcan, dan kos satu botol 10 ml, yang mengandungi sekitar 100 tetes di farmasi, adalah sekitar 535 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan besar dari titisan ini, serta banyak titisan mata pada amnya, akan menjadi tindakan yang sangat cepat. Jangan tunggu berhari-hari atau berminggu-minggu, seperti pengambilan vitamin dari mulut untuk melegakan. Ubat ini dibungkus dalam bekas plastik steril khas, dan satu-satunya batasan penggunaannya adalah intoleransi individu terhadap asid hyaluronik, dan jangka hayat botol terbuka lebih dari 3 bulan.

Taufon

Penilaian: 4.8

Taufon

Ubat mata Taufon dianggap sebagai ubat proprietari yang mengandungi Taurine. Ia dijual dalam banyak kepekatan dan bungkusan, tetapi tetes mata 10 ml yang paling biasa digunakan pada dos taurin 4%. Taurin adalah asid amino yang mengandungi sulfur dan merupakan produk metabolik sistein dalam badan. Sifatnya diketahui dapat merangsang pembaikan pelbagai tisu, meningkatkan petunjuk metabolisme tenaga, menghalang proses degenerasi dan membantu menormalkan fungsi membran sel.

Ubat Taufon ditunjukkan dalam praktik oftalmik untuk pelbagai proses distrofi yang berlaku di kornea: ini adalah pelbagai katarak, seperti trauma, pikun atau disebabkan oleh radiasi yang kuat, ia juga diresepkan dalam terapi kompleks pelbagai kecederaan mata, terutama kornea. Anda perlu menggunakan Taufon satu demi satu – dua tetes larutan hingga 4 kali sehari untuk kursus tiga bulan. Kaedah penggunaan ini ditunjukkan untuk proses kronik, misalnya, dengan katarak. Bagi penyakit yang tidak disengajakan, seperti kecederaan, kursus bulanan cukup mencukupi. Taufon dihasilkan oleh Moscow Endocrine Plant, dan ia adalah salah satu vitamin yang paling berpatutan untuk mata dalam penilaian kami. Kos purata satu pakej 10 ml ialah 119 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Taufon adalah kesan yang terbukti pada struktur mata, dan kelemahannya adalah perlunya lawatan awal ke pakar oftalmologi, kerana ubat tersebut tidak digunakan untuk pencegahan 'tulen'. Namun, ia adalah ubat. Di samping itu, taurin tidak dianggap sebagai vitamin, ia adalah asid amino, dan oleh itu titisan ini dapat disebut sebagai titisan vitamin. Tetapi pada masa yang sama, pertolongannya dalam menghilangkan pelbagai gangguan distrofi kornea dan struktur bola mata yang lain benar-benar berkesan dan terbukti.

Vizomitin

Penilaian: 4.7

Vizomitin

Drops Visomitin adalah penyediaan monokomponen. Ia mengandungi hanya satu bahan aktif dengan nama yang sukar disebut – plastoquinonyldecyltriphenylphosphonium bromide.

Walaupun kerumitan nama kimia ini, ia mempunyai kesan seperti vitamin dan antioksidan, adalah keratoprotector, iaitu agen yang memperbaiki struktur epitelium tisu mata. Bahan ini meningkatkan pembentukan air mata, mempromosikan penyembuhan pelbagai ulserasi pada permukaan kornea, dan juga meningkatkan kestabilan dan kehidupan filem air mata nipis di permukaan mata. Pakar tahu bahawa filem air mata adalah faktor pelindung pertama dan sangat penting dari tisu mata dari sinar ultraviolet, yang meneutralkannya.

Oleh itu, Visomitin ditunjukkan untuk pelbagai manifestasi mata kering, pada tahap awal perkembangan katarak yang berkaitan dengan usia dan ketika berada di zon sinaran ultraviolet yang kuat, misalnya, ketika bekerja dengan pengelasan elektrik. Visomitin digunakan dengan memasukkan 1 hingga 2 tetes ubat ke dalam konjungtiva tiga kali sehari. Dengan katarak, perjalanan rawatan berlangsung sehingga 6 bulan, dan dengan sindrom mata kering – selama yang diperlukan. Titisan Vizomitin dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal domestik CJSC Framon, dan kos satu botol 5 ml yang mengandungi 50 tetes cukup tinggi, sekitar 600 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan besar Vizomitin adalah kecekapan dan kestabilan filem air mata yang tinggi, ini mungkin menjadi sebab harganya yang tinggi. Visomitin tidak mempengaruhi penglihatan, boleh digunakan oleh pemandu, dan tidak menyebabkan fenomena overdosis. Sekiranya perlu, kemudian 5 minit selepas menggunakan titisan mata yang lain, anda sudah boleh menggunakan Visomitin. Selepas menanamkan rasa sakit, mungkin ada sensasi menyengat dan terbakar jangka pendek di mata, tetapi ia cepat berlalu. Satu-satunya kelemahan adalah keperluan untuk menolak rawatan semasa kehamilan dan menyusui.

Emoxipin

Penilaian: 4.7

Emoxipin

Kisah mengenai titisan mata seperti vitamin cair tidak akan lengkap sekiranya kita tidak membincangkan satu ubat popular yang kini sedang aktif di pasaran domestik: ini adalah Emoxipin. Bahan aktifnya adalah metiletilpyridinol 'okular'. Ia tergolong dalam kumpulan agen antiplatelet, mencegah trombosis, dianggap sebagai pelindung vaskular, atau angioprotector yang meningkatkan peredaran mikro di kapilari. Emoxipin juga menunjukkan aktiviti antihipoksik dan antioksidan. Ia dapat melindungi retina mata kita dari cahaya terang, membantu mengatasi pendarahan intraokular, dan meningkatkan daya tahan tisu mata terhadap hipoksia dan iskemia.

Ia ditunjukkan untuk pelbagai pendarahan di dalam mata, untuk retinopati diabetes, untuk penyakit serius seperti trombosis vena retina pusat, glaukoma.

Untuk tujuan profilaksis, mata digunakan ketika mata terkena cahaya matahari, dalam oftalmologi – ketika melindungi tisu mata semasa operasi dengan penggunaan radiasi laser. Ia digunakan dengan menanamkan 1 hingga 3 tetes sekali sehari ke dalam konjungtiva selama sebulan.

Emoxipin dihasilkan oleh Loji Endokrin Moscow domestik, dan dijual oleh Ferment LLC. Titisan mata dengan kepekatan 1%, dibungkus dalam botol 5 ml, boleh dibeli dengan harga rata-rata 265 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Mungkin kelebihan terbesar Emoxipin adalah kenalan tanpa syarat dan baik dari pakar mata domestik dengannya, dan ia boleh dianggap sebagai salah satu ubat yang mempunyai asas bukti, dan penyelidikan saintifik sedang dijalankan. Dalam pengertian ini, dia telah maju jauh dari kompleks vitamin umum, di mana, sebagai peraturan, kajian semacam itu hanya dilakukan untuk pengenalan formal ke pasar farmasi. Ubat ini boleh digunakan pada masa kanak-kanak, satu-satunya kontraindikasi adalah kehamilan dan hipersensitiviti individu.

Vitamin Kanak-kanak Terbaik untuk Mata

Sebagai kesimpulan penarafan vitamin mata, adalah perlu untuk menerangkan secara ringkas ubat-ubatan untuk kanak-kanak. Selalunya ini adalah kompleks vitamin dan mineral yang sama yang digunakan oleh orang dewasa, tetapi hanya disesuaikan dengan keperluan kanak-kanak. Dalam beberapa kes, mereka mempunyai petunjuk khas, tetapi selalunya ia dihasilkan untuk pentadbiran profilaksis, dan bukan dalam tetes, tetapi dalam kapsul biasa. Pertimbangkan ubat yang paling popular untuk mata, yang diambil pada zaman kanak-kanak, yang dijual di farmasi domestik.

Kompleks lutein untuk kanak-kanak

Penilaian: 4.9

Kompleks lutein untuk kanak-kanak

Children Lutein Complex adalah versi yang diubahsuai dari produk yang sama untuk orang dewasa, dan juga mengandungi 3 vitamin penting, zink, lutein, anthocyanins, zeaxanthin, dan juga mengandungi lycopene. Ia ditunjukkan untuk kanak-kanak berumur 7 hingga 11 tahun dan kanak-kanak berumur lebih dari 11 tahun, dari usia 16 tahun, anda boleh mengambil ubat tersebut untuk orang dewasa. Tablet ini juga mengandungi ekstrak buah blueberry, dan menurut pengilangnya, semua komponen melindungi alat visual, sekaligus mengurangi risiko terkena penyakit mata pada anak-anak. Semasa perkembangan kanak-kanak, mereka menyumbang kepada peningkatan keadaan fungsi alat visual. Kanak-kanak usia sekolah rendah dan menengah, dari 7 hingga 11 tahun, ditunjukkan mengambil satu tablet sehari, dan kanak-kanak berumur lebih dari 11 tahun – dua tablet. Tempoh kursus adalah satu bulan. Ubat ini dihasilkan oleh VneshtorgFarma, dan kos satu paket ubat adalah 377 rubel untuk kursus bulanan.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan pasti ubat ini dianggap sebagai keberkesanannya yang tidak terbukti, tetapi ini khas untuk keseluruhan pasaran vitamin. Tidak diketahui sepenuhnya apa yang tersembunyi di bawah kata-kata yang tidak jelas “semua komponen melindungi alat visual.” Adalah perlu untuk menentukan dengan tepat indikator mana yang sedang meningkat, kajian rawak dan mahal yang mengandungi kumpulan kanak-kanak kawalan diperlukan, dan semua ini tentu saja mahal. Tetapi selagi vitamin dijual dalam jumlah besar, dan risiko kontraindikasi penggunaannya kecil, maka ini bermanfaat bagi pengilang. Sebenarnya, tidak ada yang salah dengan kompleks ini, anda tidak seharusnya menunjukkan frasa umum mengenai keberkesanan alat ini.

Univit Kids Omega 3 dengan Choline

Penilaian: 4.8

Univit Kids Omega 3 dengan Choline

Kompleks vitamin dan mikroelen mata untuk kanak-kanak ini dibuat berdasarkan pesanan syarikat Pharmstandard German Amapharm. Makanan tambahan ini terdiri daripada bahan-bahan seperti asid tak jenuh Omega 3, kolin, asid askorbik, niasin, dan vitamin B. Lain-lain. Kunyah mengunyah kelihatan sangat menarik, dalam bentuk lumba-lumba merah kecil. Salah satu komponen aktif adalah asid lemak tak jenuh ganda, yang membantu menormalkan fungsi membran sel organisma yang sedang berkembang, dan komponen ini akan sangat penting untuk fungsi normal tisu saraf, saraf optik dan retina. Kolin adalah komponen struktur lesitin, yang juga menyokong fungsi sistem saraf pada tahap fisiologi.

Univit Kids omega 3 dengan kolin ditunjukkan untuk pencegahan beban visual yang tinggi di sekolah, dan ketika belajar di institusi prasekolah, dan ini ditujukan untuk kanak-kanak berumur 3 hingga 14 tahun. Dianjurkan untuk mengambil sediaan vitamin ini satu kali sehari, bersama makanan. Kos pakej dengan tiga puluh lozenges untuk pengambilan bulanan rata-rata 450 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan produk ini adalah kepatuhannya yang baik, iaitu kemudahan penggunaan: keperluan untuk mengambil 1 dos setiap hari, serta penampilan yang menarik untuk anak-anak. Orientasi lipofilik kompleks ini juga penting, kerana gabungan asid lemak tak jenuh omega-3 dengan lesitin akan aktif secara fisiologi daripada penyertaannya dalam komposisi sahaja. Toleransi kompleks ini baik, tetapi keseronokan dengan kanak-kanak kecil menerima lumba-lumba ini kadang-kadang membuat mereka bersembunyi. Terutama anda perlu berjaga-jaga untuk bayi berusia tiga tahun yang tidak memahami mengapa mereka hanya terhad kepada satu gula-gula yang cantik dan enak sehari, jika ia juga sihat. Oleh itu, jika terdapat bayi dalam keluarga, maka Univit Kids mesti dimasukkan ke dalam kabinet ubat 'keluar dari bahaya'.

Sirap blueberry bayi Biovit

Penilaian: 4.7

Sirap blueberry bayi Biovit

Kompleks multivitamin mata domestik ini untuk kanak-kanak dari usia tiga tahun adalah satu-satunya bentuk dos cecair yang termasuk dalam penilaian vitamin ini untuk mata dalam bentuk sirap. Ini termasuk bahan yang tidak dapat diganti seperti vitamin a, e, D3, vitamin K1, asid askorbik, dan infus blueberry. Seperti yang anda ketahui, antosianin blueberry meningkatkan keadaan fungsi alat visual, kerana bioflavonoid yang termasuk dalam komposisinya, dan meningkatkan pertahanan tubuh.

Anda perlu mengambil ubat ini untuk profilaksis dan dalam terapi kompleks dalam oftalmologi pediatrik, 2 sudu teh setiap hari untuk kanak-kanak berumur 3 hingga 7 tahun, kanak-kanak Selepas 7 tahun boleh diberikan dalam tiga sudu teh. Tempoh kursus individu, tetapi rata-rata adalah dari 1 hingga 2 bulan. Sirap ini dihasilkan oleh Syarikat Bioinventica Nasional, 1 botol 100 ml boleh dibeli di farmasi dengan harga 140 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan kompleks vitamin ini untuk mata adalah penampilan asalnya dan warna gelap yang tidak biasa, rasa yang menyenangkan, kanak-kanak menelannya dengan senang hati. Selain vitamin standard untuk mata, juga mengandung vitamin D 3, yang sangat diperlukan untuk metabolisme mineral dan tulang, yang sangat jarang terdapat dalam kompleks vitamin untuk meningkatkan fungsi visual. Kos sirap ini rendah, dan mungkin satu-satunya kontraindikasi adalah diatesis dan diabetes, kerana produk ini mengandungi gula, dan reaksi alergi individu terhadap blueberry.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen