14 ubat terbaik untuk lichen

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Sebelum bercakap mengenai ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat lichen, anda harus memutuskan apa itu 'lichen'. Kita boleh mengatakan bahawa ini secara praktikal bukan diagnosis. Ini adalah nama biasa, umum untuk pelbagai penyakit kulit yang muncul sebagai nodul gatal kecil, atau bintik-bintik yang disatukan dengan baik, kadang-kadang bersifat radang.

Pelbagai penyakit kulit boleh disebut kekurangan. Inilah contohnya:

  1. eksim alergi kadang-kadang disebut sebagai lichen menangis;
  2. herpes zoster, penyakit virus yang disebut herpes zoster;
  3. psoriasis tidak berjangkit, yang biasa terjadi pada populasi, boleh disebut lichen scaly.

Secara berasingan, terdapat jenis seperti kurap dan tinea versicolor. Mereka tergolong dalam penyakit kulat berjangkit. Akhirnya, terdapat diagnosis di mana perkataan 'lichen' secara rasmi hadir atas nama diagnosis. Contohnya ialah lichen planus, atau lichen ruber planus, dan Zhibert's lichen. Sebaliknya, penyakit ini sama sekali tidak menular, dan dapat muncul ketika mereka hilang tanpa sebab yang jelas. Oleh itu, perlu digabungkan dalam satu kaedah material untuk merawat penyakit kulit virus, jangkitan kulat, dermatosis tidak berjangkit, eksim, dan banyak penyakit lain.

Sekiranya kita bercakap mengenai ubat-ubatan untuk lichen, maka di sini kita dapat menyenaraikan semua farmakologi yang digunakan untuk merawat penyakit kulit, dan bahan itu akan menjadi sangat besar. Oleh itu, untuk mempermudah tugas, kami menerangkan kelas utama ubat topikal yang digunakan untuk pelbagai bentuk dermatosis, yang boleh disebut lichen.

Oleh itu, kita akan melihat ubat-ubatan untuk memerangi jangkitan kulat, ubat-ubatan yang menghasilkan kesan anti-radang maksimum, atau ubat hormon, dan ubat-ubatan untuk penjagaan kulit. Ini mungkin termasuk pembicara tempatan, serbuk, salap dan krim, yang mempunyai kesan pengeringan, astringen, atau sebaliknya.

Sekiranya kekurangan, pembaca harus diberi amaran bahawa diagnosis setelah pemeriksaan penuh dibuat oleh pakar dermatologi, dan jika pembaca tidak pergi ke doktor tepat pada waktunya, maka dia mungkin terlibat dalam rawatan diri yang berisiko. Sebagai hasil daripada manipulasi tersebut, adalah mungkin untuk memperburuk masalah dengan serius dan memindahkan penyakit yang ada ke dalam bentuk kronik dan tidak dapat disembuhkan. Contohnya adalah lichen, yang disebabkan oleh jangkitan kulat, yang disalah anggap sebagai psoriasis atau eksim. Pesakit terlalu malas untuk pergi ke pakar dermatologi dan menjalani ujian spora miselium dan kulat. Dia memutuskan bahawa salap hormon yang kuat akan mencukupi. Akibat penggunaan hormon yang tidak terkawal, kekebalan tempatan pada kulit berkurang sehingga jangkitan kulat merebak di kawasan yang jauh lebih besar, dan pada masa yang sama kulit kehilangan kemampuannya untuk bertindak balas terhadap sebarang ubat, kecuali hormon yang kuat.

Oleh itu, bahan ini ditujukan untuk pesakit yang mengetahui dengan tepat jenis lichen yang mereka ada, dan maklumat ini harus digunakan sebagai panduan rujukan. Oleh itu, jika doktor telah menetapkan krim atau salap terbinafine, atau Lamisil kepada Pesakit, maka anda dapat melihat ubat apa yang dapat menggantikan Lamisil, jika tidak ada cara untuk berjumpa doktor dan meminta pakar. Dalam peringkat ubat untuk rawatan lichen, julat harga ditunjukkan. Ia relevan untuk Julai 2019, untuk farmasi dari semua bentuk pemilikan di Persekutuan Rusia.

Penarafan ubat terbaik untuk lichen

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Antimikotik (racun kulat) terbaik dari lichen 1 Terbinafine (Lamisil, Terbizil, Thermicon, Fungoterbin, Exeter, Exifin) RUB 518
2 Ketoconazole (Nizoral, Mycozoral, Sebozol) RUB 530
3 Isoconazole (Travogen) RUB 699
4 Sertaconazole (Zalain, Sertamicol) 529 r
5 Chloronitrophenol (Nitrofungin-Teva) 273 r
hormon terbaik untuk lichen 1 Hormon lemah: salap hidrokortison 28 RUB
2 Flumethasone (Lorinden), Triamcinolone (Ftorocort), Alklomethasone (Afloderm) – hormon 'kekuatan sederhana' 378 r
3 Hormon kuat: Mometasone (Elokom), metilprednisolon (Advantan) RUB 78
4 Superstrong: Clobetasone (Dermovate) RUB 470
Pelembap, agen pengeringan, astringen, dermatotropik terbaik untuk HIDUP 1 Bepanten Plus (Dexpanthenol + Chlorhexidine) 439 r
2 Lassar Paste (Salisilik Zink) RUB 17
3 Salap salisilik RUB 21
4 Romazulan (ekstrak bunga chamomile) 125 RUB
5 Radevit-Active (ergocalciferol + retinol + tocopherol) 349 r

Antimikotik (racun kulat) terbaik DARI HIDUP

Kumpulan ubat ini adalah yang utama dalam rawatan penyakit kulit kulat, seperti dermatophytosis, trichophytosis, rubrophytosis telapak tangan, mycosis kaki dan kulit batang, versicolor versicolor. Ubat boleh didapati sebagai salap atau krim topikal dan tidak boleh digunakan untuk merawat onychomycosis atau untuk merawat jangkitan kuku kulat.

Salap dan krim boleh digunakan sebagai tambahan untuk mencegah penyebaran jangkitan kulat dari kuku ke kulit sekitarnya. Tetapi ada ubat untuk rawatan kulat kuku. Ini adalah pernis ubat – cecair Lotseril, Batrafen, Exoderil. Bahagian ini memberikan penerangan mengenai persiapan tempatan hanya untuk rawatan etiologi kulat lichen yang mempengaruhi kulit – dermatomycosis. Kami menekankan sekali lagi bahawa rawatan diri dilarang. Sekiranya mycosis mendalam atau sistemik, maka, menurut preskripsi doktor, racun kulat juga boleh digunakan secara lisan atau lisan. Ini termasuk: fluconazole, itraconazole dan ubat lain.

Terbinafine (Lamisil, Terbizil, Thermicon, Fungoterbin, Exeter, Exifin)

Penilaian: 4.9

Lamisil

Terbinafine adalah salah satu ubat antikulat moden, yang tergolong dalam turunan sintetik allylamines. Ubat asli dan pertama yang diperkenalkan ke dalam amalan klinikal adalah Lamisil, yang dihasilkan oleh syarikat farmasi Switzerland Novartis. Lamisil tersedia dalam pelbagai bentuk: sebagai semburan untuk kegunaan luaran, tablet untuk kegunaan dalaman, dan sebagai krim. Tiub kecil seberat 15 gram berharga 470 hingga 740 rubel di farmasi.

Ini adalah ubat yang mahal tetapi sangat berkesan. Ia dianggap sebagai fungisida spektrum luas dan mampu mempengaruhi dermatofit, ragi, dan jamur. Bergantung pada kepekatan Lamisil, ia dapat menekan pertumbuhan kulat (menunjukkan kesan fungistatik), atau memusnahkan kulat, iaitu menjadi ubat fungisida.

Ia digunakan untuk lichen berjangkit seperti dermatophytosis, mycosis kaki, kandidiasis kulit dan versicolor versicolor. Ia boleh digunakan oleh orang dewasa dan kanak-kanak dari usia 12 tahun, tetapi setelah membersihkan dan mengeringkan kawasan yang terjejas. Cukup untuk menerapkan krim tidak lebih dari 2 kali sehari pada lapisan nipis, tidak hanya pada kulit yang terkena, tetapi juga pada kulit yang sihat di sekitarnya. Tempoh rawatan purata untuk kes yang tidak rumit adalah 1 minggu sekali sehari.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan krim ini adalah kos yang tinggi, serta kontraindikasi untuk digunakan pada kanak-kanak di bawah umur 12 tahun. Selain itu, ia tidak boleh digunakan bahkan secara luaran semasa menyusui, dengan patologi hati yang teruk, dan dengan kegagalan buah pinggang kronik, apabila kadar penapisan glomerular kurang dari 50 mililiter per minit. Tidak digalakkan menggunakan Lamisil dengan fungsi sumsum tulang rendah, patologi onkologi, dan juga dengan alkoholisme kronik. Ubat ini mungkin mempunyai kesan sampingan, tetapi biasanya timbul sekiranya pemberian oral berbentuk tablet, dan selalunya ia adalah sakit kepala dan pening, kembung dan munculnya pelbagai gangguan alergi, ruam dan sakit sendi. Walau bagaimanapun, untuk semua kekurangannya, Lamisil adalah agen antijamur yang sangat berkesan. Dan jika boleh, anda harus selalu membeli Lamisil yang asli, dan tidak boleh dirawat dengan generik, terutama yang paling murah.

Ketoconazole (Nizoral, Mycozoral, Sebozol)

Penilaian: 4.8

Ketoconazole (Nizoral, Mycozoral, Sebozol)

Nizoral, atau krim asli yang mengandungi ketoconazole, boleh dibeli di farmasi sebagai krim 2% dalam tiub 15 gram. Ia dihasilkan oleh syarikat farmasi Janssen Cilag (Janssen-Silag), yang merupakan sebahagian daripada kumpulan syarikat Johnson dan Johnson. Kos untuk satu pakej antara 470 hingga 700 rubel.

Krim ini membantu dengan pelbagai penyakit kulat pada kulit, yang dapat menampakkan dirinya sebagai lichen yang terhad, dan lichen tanpa roller keradangan di pinggir. Ini adalah epidermofitosis, termasuk di pangkal paha, pada tangan dan kaki. Ini adalah pelbagai pilihan untuk kandidiasis kulit, serta seborrheic atau pityriasis versicolor. Ubat ini tergolong dalam turunan sintetik imidazole-dioksolan, dan, seperti Lamisil, bergantung pada kepekatannya, menunjukkan tindakan fungisida atau fungistatik.

Sebaiknya gunakan krim Nizoral sekali sehari, menggunakan produk ini pada kulit dan kulit sihat yang berdekatan. Dalam rawatan pityriasis versicolor, rawatan selama 3 minggu sudah cukup, penggunaan yang sama juga untuk jangkitan yis. Untuk masa yang lebih lama, sehingga sebulan, epidermophytosis inguinal dan juga kaki atlet dirawat. Tempoh rawatan yang sama dan dermatitis seborrheic.

Kelebihan dan kekurangan

Tambahan besar Nizoral adalah kejayaannya melawan gatal-gatal. Terutama dengan lichen yang disebabkan oleh ragi dan dermatofit. Gatal hilang dengan cepat, bahkan sebelum luka lichen berkurang atau lesi lichen yang sebenarnya pada kulit hilang. Ini adalah harta Nizoral yang sangat baik, kerana ia membolehkan anda melakukan tanpa ubat antihistamin dan antiprurit, misalnya, tanpa Erius atau Tsetrin. Tetapi Nizoral juga mempunyai kesan sampingan. Dalam beberapa kes, ia boleh menyebabkan kerengsaan kulit, sensasi terbakar, gatal-gatal, atau ruam. Nasib baik, terdapat sedikit kontraindikasi terhadap ubat ini, ini hanya hipersensitiviti terhadap ketoconazole. Sekiranya berlaku overdosis, mungkin terdapat kemerahan kulit, bengkak dan terbakar. Juga, ketoconazole, walaupun mempunyai kecekapan tinggi, harganya cukup tinggi, tetapi ketika melawan jangkitan kulat, lebih baik mengambil dana asli, kerana generik mungkin tidak mengatasi jamur.

Isoconazole (Travogen)

Penilaian: 4.7

Isoconazole (Travogen)

Nama baik ini adalah milik isoconazole, yang tergolong dalam agen antijamur. Walaupun persamaan namanya dengan fitopreparations, isoconazole tidak ada kaitan dengan ramuan herba. Krim topikal mengandungi isaconazole nitrat, yang memberikan krim warna putih kekuningan. Ubat ini digunakan untuk pelbagai jenis kulat lichen. Ini adalah dermatofitosis, kandidiasis, versicolor versicolor dan erythrasma yang sama.

Tidak perlu dikatakan bahawa sebelum memulakan rawatan, pesakit mesti diperiksa oleh pakar dermatologi, dan diagnosis mesti dibuat dan disahkan dengan memeriksa miselium dan mengesan spora kulat yang menunjukkan jenis patogen. Isoconazole tergolong dalam imidazol, dan sangat penting bahawa selain kesan fungisida atau antijamur, ia juga menghasilkan kesan antiseptik, antibakteria. Inilah yang memungkinkan untuk menggunakannya untuk rawatan eritrasma, yang disebabkan bukan oleh kulat, tetapi oleh corynebacteria. Ia juga berkesan terhadap cocci gram gram, streptokokus dan staphylococci.

Anda perlu menggunakan ubat ini sekali sehari, menggosoknya dengan lapisan nipis di kawasan yang terjejas selama dua hingga tiga minggu, dan jika lichen kulat berada di lipatan, maka tempoh kursus meningkat menjadi 1 bulan. Setelah semua aduan manifestasi klinikal hilang, krim mesti digunakan selama dua minggu lagi agar tidak ada kambuh. Travogen dihasilkan oleh Bayer yang terkenal di Jerman, dan satu paket 20 gram krim berharga dari 650 hingga 990 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Travogen adalah ubat yang sangat berkesan dan selamat. Kelebihannya adalah kesan antibakteria, yang jarang terdapat pada ubat antijamur. Ia boleh digunakan walaupun oleh bayi dari usia 1 bulan. Overdosis Travogen adalah mustahil, dan ejennya boleh diterima dengan baik. Kesan sampingan termasuk, mungkin, hanya rasa gatal dan terbakar, malah yang sangat jarang berlaku, walaupun pada kulit sensitif. Travogen juga dibezakan dengan kualiti Eropah yang tinggi, dan, mungkin, satu-satunya kelemahan adalah harga yang agak tinggi. Tetapi untuk kualiti dan hasilnya, mengapa tidak membayar?

6 Sertaconazole (Zalain, Sertamicol)

Penilaian: 4.6

Zalain

Zalain adalah satu lagi penyediaan racun kulat yang sangat berkesan dalam bentuk krim 2% yang mengandungi sertaconazole. Ini adalah ubat yang diimport dan dihasilkan oleh Ferrer International dari Sepanyol. Sertaconazole adalah krim putih, lembut dan tidak berbau yang mengandungi satu-dua puluh bahan aktif. Sertaconazole, seperti pada masa lalu, bertindak sebagai agen fungistatik dan racun kulat. Ini menjadi mungkin kerana keunikan struktur kimia sertaconazole dan kehadiran cincin azole dalam molekulnya. Struktur ini mempunyai kesan fungistatik, dan pautan molekul tambahan mempengaruhi membran kulat patogen lichen. Zalain menghancurkan kekuatan mereka, dan sel-sel kulat mati.

Ubat ini mempunyai kesan yang baik pada candida, dermatophytes, dan patogen lain dari mycoses kulit. Dia menunjukkannya dalam kasus dermatofitosis inguinal, pityriasis versicolor, trichophytosis wajah, dengan adanya jangkitan kulit kandidiat dan dengan luka lain yang serupa. Anda perlu menggunakan ubat ini pada kulit yang bersih dan kering. Krim harus disimpan dan digunakan pada lapisan paling tipis, semestinya dengan penangkapan kulit normal di sekitar perimeter lichen, pada jarak 1 cm. Jumlah maksimum aplikasi adalah dua kali sehari, jangka masa rawatan rata-rata adalah 2 minggu, Tetapi untuk menjamin pemulihan sepenuhnya, rawatan yang diperlukan berlangsung selama sebulan .

Kelebihan dan kekurangan

Zalain sangat berkesan, baik untuk jangkitan kulat sedikit, dan untuk rawatan kawasan besar yang ditutupi dengan lichen kulat. Sekiranya dermatomycosis disertai dengan gatal dan rasa tidak selesa, maka Zalain dapat, setelah permohonan pertama, dapat mengurangkan ketidakselesaan dalam beberapa minit. Krim cepat diserap dan tidak mengotorkan pakaian. Zalain untuk lichen sangat berkesan selepas minggu pertama penggunaan, dan ini dapat dilihat dengan jelas, dan setelah 2 minggu gejala klinikal hilang sepenuhnya.

Krim boleh diterima dengan baik, dan satu-satunya kesan sampingan adalah kemerahan seperti eritema yang cepat berubah. Dalam kes ini, cukup membilas kulit dengan air suam. Tidak terdapat interaksi ubat antara Zalain dan ubat topikal lain. Memandangkan sebilangan besar ulasan positif dari pakar dan pesakit, Zalain boleh dianggap tempat yang sangat baik untuk rawatan jangkitan kulat, termasuk dengan lichen pada kulit wajah. Penggunaan krim selama sebulan membolehkan anda menghilangkan kambuh.

Chloronitrophenol (Nitrofungin-Teva)

Penilaian: 4.5

Nitrofungin-Teva

Antara ubat antimikotik tempatan untuk rawatan sifat kulat lichen, nitrofungin menonjol. Ini bukan krim, gel atau salap, tetapi penyelesaian untuk kegunaan luaran, cecair antijamur. Ia mengandungi chloronitrophenol dan selebihnya adalah etil alkohol dan air. Anda perlu menggunakan Nitrofungin, dengan menggunakan swab ke kawasan lichen hingga 3 kali sehari. Rawatan jangka panjang, hingga satu setengah hingga dua bulan, atau bahkan lebih lama, sehingga manifestasi penyakit itu hilang.

Nitrofungin juga dapat dianggap sebagai agen antibakteria jika digunakan dalam kepekatan tinggi, tidak dicairkan. Petunjuk penggunaan Nitrofungin adalah seperti lichen berjangkit seperti rubrophytosis, trichophytosis, kandidiasis kulit, jangkitan kulat pada tangan dan kaki, jangkitan kulat pada saluran pendengaran luaran. Sekiranya produk merengsakan kulit, maka nitrofungin dapat dicairkan dengan air dalam nisbah satu-ke-satu. Syarikat Israel Teva menghasilkan nitrofungin, dan sebotol 25 ml berharga 290 hingga 430 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Nitrofungin adalah ketiadaan asas salap berminyak, ia tidak mengotorkan pakaian, cepat diserap dan kering. Walau bagaimanapun, ia boleh menjengkelkan atau alergi dan fenomena dermatitis kontak. Ubat ini tidak digunakan pada wanita hamil dan menyusui, pada individu dengan intoleransi individu. Penting untuk diingat bahawa tempat yang dirawat dengan Nitrofungin tidak boleh terkena cahaya matahari, penyamakan dan mengunjungi solarium dilarang. Terapi sendi tidak dikecualikan, misalnya, larutan Nitrofungin digunakan pada siang hari, dan terbinafine, atau Lamisil digunakan pada waktu malam. Walau bagaimanapun, kombinasi yang sangat berkesan ini mesti diresepkan oleh doktor – pakar dermatologi, dengan mengambil kira diagnosis dan jenis lichen yang mempengaruhi kulit. Nitrofungin yang sama telah membuktikan dirinya dengan baik untuk trichophytosis, eksim kulat, dan mycoses lain.

Hormon untuk lichen

Hormon dilarang sama sekali untuk digunakan untuk lichen berjangkit, dengan eksim mikroba, dengan luka kulit kulat, dengan eritrasma, dengan pelbagai bentuk streptoderma. Mereka sangat menekan imuniti tempatan, dan mempunyai kesan anti-radang, tetapi mereka tidak melawan jangkitan dengan cara apa pun, tetapi hanya menolongnya. Oleh itu, ia mesti digunakan, tetapi hanya dalam kes yang paling melampau dengan lichen yang tidak berjangkit. Contoh klasik adalah lichen skuamosa, atau psoriasis, neurodermatitis tempatan, dan jenis lichen lain.

Walau bagaimanapun, penjagaan khas mesti diambil dengan salap dan krim hormon. Hanya doktor yang harus menetapkan agen hormon untuk eksim. Pada mulanya, adalah perlu untuk menetapkan hormon yang lemah, dan hanya jika tidak ada kesan dan jika perlu untuk meneruskan rawatan, adalah perlu untuk menetapkan agen hormon yang lebih kuat. Jalan rawatan harus sesingkat mungkin, dan jumlah agen hormon yang digunakan pada kulit harus sekecil mungkin.

Sekiranya anda melanggar prinsip-prinsip ini, dan sejak awal, banyakkan persediaan hormon yang paling kuat pada kulit yang terjejas, maka anda akan segera mendapati bahawa tidak ada lagi, kecuali salap dan krim hormon yang paling kuat ini. Selepas beberapa ketika, ternyata salap atau krim hormon terkuat ini tidak membantu seperti sebelumnya, dan perlu mengoleskannya lebih kerap. Pada akhirnya, salap hormon terkuat tidak lagi membantu sama sekali, tidak ada yang membantu sama sekali, dan pada masa yang sama terdapat pemburukan serius yang tidak dapat disembuhkan dengan cara apa pun. Ini adalah harga untuk melakukan aktiviti diri dan perasaan pemulihan 'hampir lengkap' dengan latar belakang pemberian hormon kuat. Oleh itu, mari kita jelaskan mengikut urutan aktiviti ubat glukokortikosteroid tempatan untuk rawatan eksim.

Hormon lemah: salap hidrokortison

Penilaian: 4.9

salap hidrokortison

Salap hidrokortison mungkin yang paling lemah dari semua salap hormon, dan banyak pesakit akan menganggap bahawa hidrokortison asetat tidak lagi membantu mereka. Ini hanya bermaksud bahawa mereka telah menggunakan ubat hormon sebelumnya. Untuk semua orang, ada satu undang-undang: hormon yang lemah setelah yang kuat tidak berfungsi. Rehat yang ketara, beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun, diperlukan agar tubuh bertindak balas terhadap ubat hormon yang lemah.

Salap hidrokortison ditunjukkan untuk neurodermatitis, psoriasis, dermatitis kontak dan alergi, dan lichen tidak berjangkit lain. Anda perlu menggunakan salap tidak lebih dari 3 kali sehari, dan kursus ini tidak boleh melebihi 2 minggu, dan bahkan dalam kes ini, hanya seperti yang diarahkan oleh doktor. Untuk mengelakkan penyerapan, iaitu penyerapan semula dan manifestasi kesan sistemik dari hormon, anda perlu mengelakkan penggunaan jangka panjang, pembalut semalam kerana salap, pemanasan, dan sebagainya. Salap hidrokortison dihasilkan oleh sebilangan besar pelbagai perusahaan domestik, misalnya, syarikat farmasi Sintez. Ini adalah salap hormon yang paling murah, dan tiub 15 gram berharga 50 rubel sahaja.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan salap ini adalah harganya yang rendah, risiko ketagihan badan yang rendah, yang penting, bagaimanapun, ia adalah ubat hormon yang lemah. Dan keburukannya mungkin kesan yang tidak dapat diungkapkan dan tidak begitu signifikan seperti yang diharapkan, terutama jika orang tersebut telah dirawat dengan agen hormon topikal. Juga penting untuk memperhatikan bahawa salap hidrokortison, seperti salap hormon lain, akan dikontraindikasikan ketika jangkitan sekunder melekat, jika pesakit mengidap diabetes mellitus, dengan goresan intensif. Anda juga perlu berhati-hati ketika menggunakan salap ini sekiranya mengandung dan menyusu.

Flumethasone (Lorinden), Triamcinolone (Ftorocort), Alklomethasone (Afloderm) – hormon 'kekuatan sederhana'

Penilaian: 4.8

Triamcinolone

Terdapat salap dan krim yang mencukupi dalam kumpulan ini, tetapi kedua-dua salap Lorinden dan Ftorocort masih cukup lama. Namun, ini sama sekali tidak bermaksud bahawa mereka telah kehilangan kaitannya. Jangan lupa bahawa dalam penggunaan agen hormon perlu memerhatikan 'beralih' secara beransur-ansur ke kumpulan yang lebih moden dan kuat. Sekiranya salap hidrokortison tidak membantu pesakit dengan lichen bersisik, maka, seperti yang diarahkan oleh doktor, dia dapat menggunakan ubat, misalnya Lorinden A, di mana hormon flumethasone digabungkan dengan asam salisilat. Ia mempunyai kesan keratoplastik dalam dos kecil, dan tindakan keratolitik dalam dos besar. Ini memudahkan penembusan hormon jauh ke dalam kulit, di mana ia mempunyai kesannya. Lorinden A juga ditunjukkan, selain lichen bersisik, dengan ichthyosis, neurodermatitis difus dan atopik, bentuk eksim terangsang dengan gejala hiperkeratosis sangat cocok untuknya. Lorinden A digunakan untuk penyakit seperti lichen planus, photodermatitis, dan bahkan gigitan serangga dan lupus erythematosus.

Ia harus digunakan tidak lebih dari 3 kali sehari, dan setelah keradangan reda – dari 1 hingga 2 kali. Walau apa pun, anda tidak boleh menggunakan Lorinden lebih dari 3 minggu. Lorinden A dihasilkan oleh syarikat Poland Jelfa, dan satu bungkus salap 15 gram berharga kira-kira 400 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan Lorinden A, seperti salap lain dari generasi ini, dapat dianggap sebagai ketidakseimbangan tertentu, akibatnya gatal, kulit kering dan pembakaran mungkin terjadi sebagai kesan sampingan. Dengan penggunaan yang berpanjangan, hiperpigmentasi, penampilan urat labah-labah, dan peningkatan pertumbuhan rambut juga mungkin. Juga, dengan penggunaan yang berpanjangan di bawah pembalut, ciri reaksi sistemik semua glukokortikosteroid tidak dikecualikan. Perhatian khusus mesti diambil ketika menggunakan ubat ini pada kulit kelopak mata, kerana hormon dapat memprovokasi perkembangan glaukoma dan katarak.

Hormon kuat: Mometasone (Elokom), metilprednisolon (Advantan)

Penilaian: 4.7

Advantan

Kedua-dua Elokom dan Advantan dihasilkan oleh Schering-Plough, dan kedua-dua ubat ini mempunyai potensi tinggi dan kualiti yang sangat baik. Walau bagaimanapun, Advantan berharga hampir 7 kali ganda daripada Elokom. Bagaimana ini dapat dijelaskan? Ini sangat mudah: bagi Elokom, kekuatan wakil syarikat Schering-Plough telah melakukan banyak pekerjaan, dan ia termasuk dalam senarai ubat-ubatan penting (VNML). Oleh itu, pada tahun 2019, menjadi mungkin untuk membeli krim hormon moden yang kuat dengan harga yang sangat rendah.

Di satu pihak, ini sangat sejuk, tetapi di sisi lain, terdapat godaan yang sangat besar untuk membeli krim hormon yang kuat dengan sedikit wang dan mencubanya sendiri, terutamanya jika kulitnya sangat, sangat 'gatal' dan risau. Walau bagaimanapun, anda harus menunjukkan daya tahan dan jangan menggunakan ubat kuat ini sendiri. Ia hanya perlu diresepkan oleh doktor. Anda hanya perlu menggunakan Elokom sekali sehari; anda tidak boleh menggunakannya dua atau tiga kali. Tempoh kursus ditentukan oleh keberkesanannya, tetapi masih perlu kursus ini sesingkat mungkin. Sebaik sahaja pesakit merasa lebih baik, Elokom mesti dibatalkan, dan disarankan untuk menggunakan krim tidak lebih dari 3-5 hari.

Kelebihan dan kekurangan

Walaupun kecekapan tinggi, hormon ini dapat menyebabkan pembakaran, gatal-gatal dan atrofi kulit. Dalam beberapa kes, rosacea muncul. Juga, kadang-kadang Elokom menyebabkan kerengsaan kulit, penurunan pigmentasi, dan stretch mark muncul. Sekiranya anda menggunakan Elokom untuk waktu yang lama, dengan berpakaian oklusif, maka kekerapan kesan sampingan tersebut meningkat dengan ketara. Sudah tentu, gabungan harga yang rendah, bahkan sangat rendah dan kualiti Eropah yang sangat baik menjadikan ubat ini sebagai salah satu pemimpin pasaran untuk produk hormon tempatan di Rusia.

Superstrong: Clobetasone (Dermovate)

Penilaian: 4.6

Superstrong: Clobetasone (Dermovate)

Untuk 2019, Dermovate yang mengandungi clobetasone adalah hormon topikal terkuat. Oleh itu, dilarang sama sekali menggunakannya secara bebas, tanpa preskripsi doktor. Semua penerangan lain untuk salap dan krim hormon mengatakan perkara yang sama, tetapi di sini keadaannya sungguh luar biasa. Ia adalah ubat hormon yang paling kuat. Dan sekiranya dalam hidrokortison, Lorinden A, ada kemungkinan untuk membuat pengecualian, dan bahkan untuk Elokom, maka tidak akan ada jalan kembali. Sekiranya anda menggunakan Dermovate sendiri tanpa kesaksian selama 3-5 hari, maka masalah besar mungkin menanti anda lebih jauh. Ia diresepkan sekiranya terdapat gangguan teruk yang tahan terhadap jenis rawatan lain. Sikap terhadap Dermovate harus sama dengan senjata nuklear: mereka ada, tetapi mereka tidak dapat digunakan begitu saja. Terdapat keadaan yang melampau untuk ini.

Dalam semua aspek lain, indikasi ubatnya sama, tetapi ia mesti digunakan sekali atau dua kali sehari, selalu di bawah pengawasan doktor sebelum permulaan penambahbaikan, dalam perjalanan sesingkat mungkin dan dalam jumlah sekecil mungkin, tanpa menggunakannya pada kulit yang bersih. Dermovate dihasilkan oleh GlaxoSmithKline, dan tiub kecil berharga kira-kira 490 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Semua kelebihan Dermavovate telah lama dibincangkan: ini adalah krim hormon yang paling cepat membantu, harganya sepadan dengan kualitinya, dan keburukannya adalah, mungkin, percutian percuma dan tanpa resep. Sekiranya ia dijual dengan resep, terdapat lebih sedikit kes penyakit kulit yang tahan hormon seperti eksim dan psoriasis, kerana hormon tidak akan digunakan sebagai ubat sendiri.

Pelembap, agen pengeringan, astringen, dermatotropik untuk lichen

Kumpulan ubat ini terlalu besar untuk dibuat setiap subkumpulan yang terpisah di dalamnya. Walau bagaimanapun, tujuan pembicara, salap, dan serbuk patogen ini jelas. Ini sama ada pelembapan intensif pada kulit, atau sebaliknya, pengeringan. Pelembap diperlukan untuk kulit kering dan retak, jika terdapat calar, kerak, pelembapan corak kulit, iaitu, lichenification. Fenomena ini boleh terletak di dalam zon lichen, dan di pinggiran. Pengeringan, sebaliknya, digunakan untuk pembasahan, termasuk untuk pelbagai bentuk eksim, dan juga untuk streptoderma. Varian lichen berjangkit seperti itu juga memerlukan rawatan patogenetik, selain menggunakan salap antibakteria dan antijamur.

Bepanten Plus (Dexpanthenol + Chlorhexidine)

Penilaian: 4.9

Bepanten Plus (Dexpanthenol + Chlorhexidine)

Bepanten plus adalah ubat yang tersasar dari tinjauan ke tinjauan. Dan ini benar. Ini adalah persediaan yang mengandungi pro-vitamin khas untuk kulit, Dexpanthenol. Jauh di dalam kulit, ia berubah menjadi asid pantotenik, yang membantu keratinosit dan sel epitel pulih dari kerosakan. Selain itu, Bepanten plus mengandungi chlorhexidine, yang mempunyai kesan antiseptik.

Bepanten plus ditunjukkan untuk luka yang dijangkiti, untuk lichen yang menyakitkan, kerana ia mempunyai kesan penyejukan dan gangguan. Krimnya tidak berminyak dan tidak mengotorkan pakaian. Selain merawat luka yang dijangkiti dan bersih, Bepanten plus ditunjukkan untuk digunakan dalam terapi kompleks dari berbagai penyakit kulit, ulser trofik, dan terutama untuk lichen yang disebabkan oleh flora patogen. Ini semua adalah varian streptoderma, gabungan jangkitan mikroba-kulat.

Sekiranya pesakit mempunyai lichen planus, atau lichen merah jambu Zhiber, jika dia mempunyai psoriasis, yaitu lichen bersisik, maka dia mungkin menggunakan Bepanten sederhana, yang tidak termasuk chlorhexidine. Ini dapat dimengerti, kerana dengan penyakit di atas, tidak perlu melakukan rawatan antiseptik ruam, kerana penyakit ini bersifat dalaman, metabolik. Bepanten dan Bepanten Plus hanya boleh digunakan secara luaran, sekali atau beberapa kali sehari, baik dengan menggosok krim dan di bawah pembalut. Bepanten plus dihasilkan oleh Bayer, dan 30 g krim 5% berharga dari 400 hingga 620 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kekurangan Bepanten hanya boleh dianggap sebagai harga yang tinggi. Ubat ini sembuh dengan baik, tidak beracun, tidak ada fenomena overdosis atau hipervitaminosis. Dia praktikal tidak mempunyai interaksi dengan ubat-ubatan, tetapi, bagaimanapun, Anda tidak boleh menggunakan Bepanten plus bersama dengan ubat antiseptik lain. Jangan sapukan produk pada membran mukus, dan juga pada mata. Sekiranya pesakit mengalami keradangan yang teruk, atau kulit yang jengkel yang tidak terkait dengan jangkitan mikroba, maka ubat ini tidak boleh digunakan, dan Bepanten sederhana yang tidak mengandungi chlorhexidine harus dikeluarkan.

Lassar Paste (Salisilik Zink)

Penilaian: 4.8

Pasta Lassara

Salicylic-zinc paste, atau Lassar paste, terdiri daripada dua komponen: white zinc oxide dan salicylic acid. Ubat ini mempunyai kesan keratolitik yang ketara, antiseptik dan anti-radang kerana asid salisilat. Zink mengering dan menghilangkan kelembapan. Pasta seperti itu ditunjukkan untuk pelbagai varian lichen yang telah berkembang dengan latar belakang eksim, dengan adanya kelembapan dan peluh. Salicylic-zinc paste boleh digunakan untuk psoriasis dengan latar belakang hiperhidrosis, dan juga untuk keratinisasi yang berlebihan (ichthyosis). Pasta ini harus digunakan tidak lebih dari 2 kali sehari, dan rawatan tidak boleh melebihi 2 minggu. Pasta ini dihasilkan oleh Kilang Farmasi Tula, dan harganya sangat menarik: tidak lebih dari 50 rubel perlu dibayar untuk pakej 25 gram.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan pes ini adalah ketersediaan dan harganya yang rendah, dan kelemahannya adalah ketidakmampuan untuk menyembuhkan lichen etiologi apa pun secara berasingan. Ia harus digunakan hanya sebagai sebahagian daripada terapi kompleks. Selain itu, dilarang menggunakan pasta ini apabila terdapat tangisan yang kuat dan fenomena eksudasi yang ketara.

Salap salisilik

Penilaian: 4.7

Salap salisilik

Salap salisilik adalah salah satu komponen pes Lassar yang dinyatakan di atas, tetapi ia juga digunakan sendiri. Dalam arahan rasmi, ia ditunjukkan sebagai antiseptik dan disinfektan, yang ditunjukkan ketika digunakan pada luka terbuka, luka bakar kimia dan terma. Walau bagaimanapun, salis salis adalah agen keratolitik yang sangat baik, dan walaupun pada kepekatan 2%, apabila digunakan secara kerap ke kawasan bersisik lichen dengan hiperkeratosis, salap salisilik secara beransur-ansur akan memperbaiki kulit dan melembutkannya. Salap ini menyumbang kepada pelembutan dan pembuangan sisik tanduk, mengurangkan manifestasi lichenification.

Sekiranya fenomena sekunder berlaku di telapak tangan dengan latar belakang lichen, yang disebut hiperkeratosis (pelanggaran kulit, penguatan garis Langer, kesukaran membengkokkan jari), maka salap ini dapat melembutkan kulit dengan ketara dan mengelakkan munculnya retakan. Sebaiknya gunakan salap untuk waktu yang lama, dan mungkin di bawah pembalut pada waktu malam. Dalam kes ini, ia akan memberi kesan pelembutan jangka panjang. Salap ini dihasilkan oleh pelbagai pengeluar domestik, misalnya, kilang farmasi Tula yang sama, dan harganya lebih murah. Pembungkusan salap seberat 25 g gram tidak akan melebihi 25 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan dan kekurangan ubat popular ini sama dengan pasta Lassar. Salap salis adalah persediaan tambahan yang sangat baik yang membolehkan anda melembutkan kulit dan pada masa yang sama memberikan kesan antibakteria, antijamur. Selepas rawatan dengan salap salisilik untuk hiperkeratosis, salap dan krim berkhasiat akan menembusi lebih dalam dan berfungsi dengan lebih berkesan. Namun, secara bersendirian, Salicylic Ointment tidak akan dapat mengatasi lesi kulit kulat atau mengurangkan kawasan yang terkena psoriasis.

Romazulan (ekstrak bunga chamomile)

Penilaian: 4.6

Romazulan (ekstrak bunga chamomile)

Romazulan jarang digunakan dalam dermatologi, kerana bidang penerapannya terbatas pada manifestasi dermatosis dan dermatitis non-kulat dan bukan mikroba. Ini adalah ekstrak bunga chamomile, dan ia boleh dikaitkan dengan ubat herba, yang terdiri daripada satu komponen. Chamomile farmasi adalah agen pembasmi kuman dan antiseptik yang sangat baik; sekiranya patologi kulit, ia ditunjukkan untuk penggunaan mandian. Romazulan juga digunakan untuk ulser trofik. Untuk penggunaan, satu setengah sudu produk harus dicairkan dalam satu liter air. Penyelesaian yang dihasilkan digunakan pada waktu malam sebagai kompres yang digunakan pada kawasan yang terjejas. Romazulan dihasilkan oleh syarikat Romania Biopharm, dan botol 100 mililiter, yang akan bertahan lama, harganya tidak lebih dari 180 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Romazulan dan ubat herba tempatan dari chamomile farmasi akan menjadi peningkatan trofisme kulit secara umum, yang sangat diperlukan untuk lichen tidak berjangkit semasa – psoriasis, lichen planus, dan Zhiber's lichen. Terhadap latar belakang penggunaan Romazulan secara berkala, kebutuhan akan salap berbau yang tidak menyenangkan yang mengandung tar, sulfur, kreolin dapat berkurang. Dalam beberapa kes, Romazulan akan mengurangkan jumlah hormon yang digunakan, atau bahkan meninggalkannya. Jadi produk ubat herba dapat menjimatkan anggaran anda dan memperbaiki perjalanan psoriasis.

Radevit-Active (ergocalciferol + retinol + tocopherol)

Penilaian: 4.5

Radevit-Active (ergocalciferol + retinol + tocopherol)

Akhirnya, perlu menunjukkan salap aktif Radevit, yang terdiri daripada tiga vitamin larut lemak – iaitu, retinol, atau vitamin A, alpha-tokoferol, atau vitamin E, dan ergocalciferol, atau vitamin D2. Kulit memerlukan bahan-bahan ini, terutama dengan latar belakang manifestasi keradangan dan gangguan fungsi. Sudah tentu, di farmasi anda boleh membeli sebotol retinol asetat sederhana dalam bentuk larutan minyak untuk kegunaan luaran, tetapi tetap lebih baik menggunakan produk kompleks yang mengandungi komposisi vitamin yang seimbang. Ini adalah salap berwarna putih atau kuning muda yang sangat diperlukan dalam fasa penyembuhan pelbagai dermatosis, seperti lichen scaly atau fichen lichen.

Dalam kes terakhir, salap Radevit dan vitamin serupa harus digunakan hanya setelah ubat antijamur, ketika jangkitan sudah selesai. Radevit-Active menormalkan keratinisasi, meningkatkan pertumbuhan semula kulit, melegakan gatal dan radang. Sebagai tambahan kepada pelbagai pilihan untuk lichen, ini ditunjukkan untuk ichthyosis, seborrhea, retak dan luka yang tidak dijangkiti.

Anda perlu menggunakan Radevit, sebaiknya tanpa menggosok, dua kali sehari. Ia boleh dipakai pada waktu malam dengan memakai pakaian yang oklusif. Sekiranya terdapat kecacatan kulit, seperti retakan atau ulser trofik, maka pertama-tama ia mesti dirawat dengan komposisi antiseptik, antijamur, atau antimikroba, dan dikeringkan. Tempoh rawatan tidak terhad dan bergantung pada keadaan kulit, diagnosis, dan dinamika pesakit. Syarikat domestik Retinoids menghasilkan Radevit-Active, dan tiub kecil salap seberat 35 gram berharga dari 320 hingga 480 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan besar Radevita-Active adalah gabungan tiga vitamin, penembusan yang baik ke dalam kulit, keupayaan untuk menggunakannya pada anak-anak, dan juga semasa menyusui. Kontraindikasi, selain kehamilan, adalah hipersensitiviti dan keadaan hipervitaminosis, tetapi sangat jarang berlaku dalam praktik klinikal, kecuali hipervitaminosis D. Ia berlaku pada kanak-kanak apabila mereka diberi vitamin ini secara berlebihan untuk mencegah riket. Tindakan bersama yang tidak diingini dengan sediaan lain yang mengandungi vitamin ini boleh dianggap sebagai batasan penggunaan ubat tersebut. Oleh itu, sekiranya Radevit-Active diresepkan kepada pesakit, lebih baik membatalkan persiapan multivitamin kompleks, atau hanya memberi asid askorbik, atau kompleks lain yang tidak mengandungi vitamin larut lemak.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen