14 ubat migrain terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Apa itu migrain? Penyakit ini telah diketahui sejak zaman kuno. Bahkan di dunia kuno, ia disebut hemicrania, yang secara harfiah bermaksud 'separuh kepala'. Pontius Pilate menderita penyakit seperti itu, dan penderitaannya sangat digambarkan dalam novel kultus karya M. A. Bulgakov 'The Master and Margarita'.

Walaupun mempunyai sejarah kuno, migrain masih menyimpan rahsia. Berikut adalah beberapa di antaranya: migrain tidak dapat didiagnosis menggunakan kaedah penyelidikan, bahkan yang paling maju. Baik tomografi yang dikira dan juga pengimejan resonans magnetik tidak akan menunjukkannya. Tidak ada cara instrumental yang dapat melakukan ini.

Mengapa demikian? Faktanya adalah bahawa migrain merujuk kepada angiocephalgia, atau sakit kepala yang berasal dari vaskular, dan benar-benar terbalik, tanpa perubahan pada saluran. Tanpa mengetahui secara terperinci, kita hanya dapat mengatakan bahawa pada mulanya saluran otak menyempit, atau mengalami kejang. Pesakit tidak merasakan fasa ini dengan cara apa pun. Tetapi setelah kapal spasmodik mengembang, mereka melakukannya secara berlebihan. Dan vasodilasi yang cepat dan berlebihan menyebabkan serangan ciri sakit kepala. Selepas itu, kapal kembali normal, nada fisiologi, dan setelah serangan, tidak ada data untuk penyakit ini, kecuali kisah pesakit yang berwarna-warni. Oleh itu, migrain masih didiagnosis dengan menyoal pesakit, jika ada tanda-tanda khas penyakit ini.

Rahsia kedua migrain adalah bahawa kadang-kadang penghapusan semua ubat-ubatan yang telah berjaya dirawat oleh pesakit selama bertahun-tahun, membawa kepada peningkatan atau bahkan pemulihan. Dalam beberapa kes, menolak penggunaan coklat, kacang dan keju dalam jumlah besar menyebabkan hilangnya sakit kepala, dan pada wanita muda, menghentikan penggunaan pil perancang yang dijelaskan dalam penilaian sebelumnya juga sering menyebabkan pemulihan sepenuhnya dari semua kejang.

Akhirnya, migrain sering tidak didiagnosis sama sekali kerana pesakit menyalah anggap sakit kepala yang biasa dan tidak berjumpa doktor. Bagaimana untuk menentukan keadaan ini? Oleh itu, sebelum menyenaraikan ubat-ubatan yang berkesan dan popular untuk rawatan migrain, anda harus menamakan kriteria yang diperlukan untuk penyakit ini supaya pembaca dapat membandingkannya dengan fakta dan aduan yang ada.

Bilakah kita boleh bercakap mengenai migrain?

Migrain mempunyai gejala ciri. Ini adalah serangan sakit kepala, selalunya sepihak. Biasanya rasa sakit itu membosankan pada awalnya, dan kemudian ia mula berdenyut dan semakin kuat. Selalunya, kesakitan berdenyut ini dilokalisasi di mata, dan sangat membatasi aktiviti pesakit dan memburukkan lagi kualiti hidupnya. Selalunya, serangan seperti itu berlaku sekali atau dua kali sebulan, dan permulaan penyakit berlaku pada masa remaja atau remaja. Dalam beberapa kes, wanita mempunyai hubungan yang jelas antara migrain dan haid. Serangan migrain biasa berlaku seperti berikut.

Pada mulanya, sebelum timbulnya sakit kepala, mood dan selera dan tingkah laku seseorang berubah. Sejam sebelum ia bermula, pelbagai gangguan penglihatan paling kerap berlaku. Pesakit melihat kilatan cahaya, zigzag, bola, atau titik. Kadang-kadang, bagaimanapun, lebih jarang, pelbagai sensasi mati rasa dan kesemutan di bahagian ekstrem terjadi. Jarang sekali, kelemahan atau gangguan pertuturan sementara berlaku. Keadaan ini dipanggil aura migrain.

Kemudian ada serangan sakit kepala, yang dapat berlangsung dari 4 jam hingga tiga hari. Dalam tempoh ini, selain rasa sakit yang berdenyut, mual atau muntah, intoleransi yang teruk terhadap cahaya dan suara, pesakit sangat ingin bersara di bilik yang gelap, sejuk dan tenang, dan salah satu cara untuk meringankan keadaan adalah dengan menarik kepala dengan tuala atau sapu tangan, atau memerah dengan tangannya . Biasanya muntah berlaku di puncak sakit kepala, dan pesakit sangat menantikannya, kerana mereka tahu bahawa setelah muntah, keadaan mereka bertambah baik. Kemudian semuanya reda, dan pesakit mendapat jurang ringan hingga serangan berikutnya.

Peringkat ini merangkumi dana yang ditunjukkan baik untuk rawatan serangan, ketika sakit kepala sudah mulai, dan untuk pencegahan migrain. Pertimbangkan pil, dari yang paling ringan hingga paling kuat. Mereka digunakan untuk mengubati bentuk migrain yang teruk, sederhana dan keadaan di mana kapasiti kerja tidak terganggu dengan ketara.

Penarafan ubat terbaik untuk migrain

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Ubat terbaik untuk merawat serangan migrain 1 Citramon ultra (Askofen – P) 91 rbl.
2 Sedalgin-Neo 207 r
3 Kaffetin RUB 96
4 Solpadein (Bahagian) 84 rbl.
Triptan terbaik: merawat sawan yang teruk 1 Imigran (Amigrenin, Sumamigren, Rapimed, Sumig, Trimigren) = sumatriptan 262 r
2 Zomig (Migrepam) = zolmitriptan 750 RUB
3 Relpax 390 RUB
Persediaan ergotamin terbaik 1 Bellataminal 140 RUB
2 Ergotamin 190 RUB
3 Nomigren RUB 524
Ubat terbaik untuk mencegah migrain 1 Amitriptilin 28 RUB
2 Anaprilin (obzidan, propranolol) RUB 46
3 Verapamil RUB 57
4 Valproates: Konvulex, Depakine, Depakine – chrono 133 rbl.

Ubat terbaik untuk merawat serangan migrain

Peringkat ubat untuk rawatan migrain menunjukkan ubat paling ringan yang biasanya dimulakan dengan rawatan angiocephalgia ini. Ini adalah ubat anti-radang bukan steroid, yang banyak mengandungi kafein, yang bertujuan untuk menyekat saluran darah yang terlalu melebar. Sebilangan ubat ini mengandungi kodin, dan hanya diberikan dengan preskripsi khas, dan anda tidak boleh membelinya di farmasi. Tetapi mereka adalah ubat yang sangat baik yang dapat membantu melegakan serangan sakit kepala yang biasa dan berdenyut.

Ubat untuk kesakitan dengan intensiti rendah yang sedikit merosakkan kualiti hidup:

Citramon ultra (Askofen – P)

Penilaian: 4.9

Citramon ultra

Ramai di antara kita sudah biasa dengan Citramon sejak kecil, yang diresepkan untuk sakit kepala. Salah satu ubat aktif adalah pengubahsuaian Citramon Ultra. Produk ini mengandungi kafein, asid acetylsalicylic dan paracetamol. Gabungan ini adalah gabungan yang berjaya yang dapat membantu mengurangkan sakit kepala yang berkaitan dengan pelebaran saluran darah yang berlebihan. Bahan-bahan dipilih sedemikian rupa sehingga saling memperkuat, atau meningkatkan tindakan satu sama lain. Pada permulaan serangan migrain, perlu mengambil 1 hingga 3 tablet untuk orang dewasa 3 kali sehari, tetapi tidak lebih dari 6 tablet. Citramon dihasilkan oleh banyak syarikat domestik, misalnya, perusahaan Obolenskoye, Farmvilar, dan pengeluar lain. Kos purata satu paket Citramon Ultra dalam 20 tablet adalah 70 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat ini adalah tindakan ringannya, kontraindikasi ringan, yang merangkumi tempoh kehamilan dan penyusuan, kanak-kanak di bawah umur 15 tahun (intoleransi aspirin). Citramon meluas di farmasi, dan tidak sukar untuk mendapatkannya. Ini adalah ubat yang murah dan boleh digunakan sebagai titik permulaan untuk rawatan migrain. Kelemahannya adalah ketidakupayaan Citramon untuk menghentikan serangan migrain yang serius yang berkaitan dengan sakit kepala yang berpanjangan.

Terdapat banyak ubat yang mengandungi kafein dalam kombinasi dengan NSAID lain, dan kami tidak akan menyenaraikan semuanya. Oleh itu, kami akan beralih ke dana yang ditetapkan mengikut resipi khas, kerana ia mengandungi kodein.

Sedalgin-Neo

Penilaian: 4.8

Sedalgin-Neo

Ubat ini lebih serius, kerana, selain kafein dan paracetamol, yang merupakan sebahagian daripada ubat sebelumnya, ia juga mengandungi analgin, atau metamizole sodium, phenobarbital komponen antikonvulsan, dan codeine komponen narkotik. Oleh itu, Sedalgin Neo tidak akan dijual kepada anda di farmasi begitu sahaja, kerana ia mengandungi ubat opioid. Tetapi lebih berkesan untuk migrain daripada Citramon, dan selain mengurangkan sakit kepala vaskular, ubat ini dapat mengurangkan tekanan intrakranial, setelah serangan meningkatkan aktiviti psikomotor, serta prestasi mental dan fizikal. Pesakit dewasa perlu menggunakan ubat ini, satu tablet tiga atau empat kali sehari, tetapi tidak lebih daripada 6 tablet. Sedalgin Neo dihasilkan oleh syarikat Bulgaria Balkanfarma, dan sebungkus 10 tablet berharga 200 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan Sedalgin Neo, seperti semua ubat lain yang mengandungi codeine, adalah keadaan yang sukar. Di satu pihak, mereka membantu mengatasi migrain dan sakit kepala vaskular, tetapi di sisi lain, mereka bukan ubat anti-migrain khas, dan oleh itu doktor menetapkan mereka dengan sedikit ketahanan, kerana perlu dengan berhati-hati membenarkan pelantikan ubat yang mengandung kodein. Sebaliknya, ubat ini banyak membantu sehingga menjadi ubat kegemaran, dan mereka hanya berjumpa doktor untuk menulis resep tersebut. Juga, fenomena overdosis boleh dianggap sebagai keburukan, ketika mengantuk, mulut kering, kelemahan dan pening berlaku. Tidak disarankan untuk mengambil dos ubat yang besar pada waktu malam, kerana codeine dapat menyebabkan kemurungan pernafasan, terutama pada pesakit dengan sindrom apnea tidur, hipoksia kronik dan berat badan yang besar.

Rawatan sawan sederhana

Kaffetin

Penilaian: 4.7

Kaffetin

Komposisi Kaffetin merangkumi kodein komponen narkotik opioid, paracetamol ubat anti-radang bukan steroid, kafein, dan propifenazon, yang mempunyai kesan psikostimulasi. Di antara petunjuk penggunaan Kaffetin, migrain berada di tempat pertama, dan barulah rasa sakit berasal dari yang lain, misalnya, sakit otot, sakit gigi, sakit sendi dan jenisnya yang lain. Tetapi pada masa kini, sukar untuk membayangkan doktor yang akan menetapkan ubat untuk sakit otot atau sendi yang merangkumi codeine. Tetapi berkaitan dengan migrain, Caffetin sangat aktif, membantu mengembalikan saluran ke nada normal dan mengurangkan rasa sakit.

Ubat ini diresepkan satu tablet dari 3 hingga 4 kali sehari, dan jika pesakit terkejut dengan sakit kepala satu sisi dan berdenyut yang kuat dengan loya, maka anda boleh minum dua tablet sekaligus dengan kesakitan yang teruk. Tidak disyorkan untuk mengambil lebih dari 6 tablet pada siang hari, dan rawatan tidak boleh melebihi 5 hari tanpa berjumpa doktor. Kaffetin dihasilkan oleh syarikat farmasi Macedonia Alkaloid, dan satu bungkusan 12 tablet berharga kira-kira 180 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan Kaffetin adalah kesukaran untuk menetapkan ubat, kerana jika hanya Kaffetin membantu, seperti yang kadang-kadang berlaku, maka ada keperluan untuk meyakinkan doktor (jika dia tidak dapat berjumpa dengan pakarnya) bahawa anda memerlukan ubat ini. Ubat ini juga tidak selalu terdapat di farmasi. Tetapi sekiranya pesakit mempunyai migrain biasa dan Caffetin membantunya, maka orang itu selalu membawa pil dengannya, dan tidak pernah berpisah dengannya. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa ubat ini dikontraindikasikan dalam gangguan hati dan ginjal yang teruk, dengan penurunan jumlah leukosit, dan gangguan hematopoietik lain. Ia tidak boleh diambil untuk serangan kecemasan dan panik, dengan hipertensi arteri yang teruk, dengan insomnia, serta semasa kehamilan dan menyusui. Selain itu, ubat ini juga mempunyai kesan sampingan, seperti peningkatan kegembiraan dan berdebar-debar.

Solpadein (Bahagian)

Penilaian: 4.7

Solpadein

Solpadein juga merupakan ubat yang agak sukar diperoleh. Ia mengandungi tiga bahan mudah yang berfungsi dengan baik untuk jenis migrain yang biasa. Ini adalah codeine, kafein dan paracetamol. Codeine dan kafein juga disebut psikoleptik, dan salah satunya adalah analgesik narkotik opioid. Seperti pada masa lalu, migrain adalah petunjuk pertama dan utama untuk ubat ini. Produk ini boleh didapati dalam bentuk kapsul, tablet, atau tablet larut.

Solpadein digunakan dua tablet, tiga atau empat kali sehari, tetapi tidak lebih dari 4 kali, dan tidak lebih dari 8 tablet sehari. Dengan sakit kepala yang teruk, ia juga dapat ditunjukkan kepada kanak-kanak, tetapi dos maksimum adalah separuh daripada itu, dan kanak-kanak tidak boleh diberi lebih dari 1 tablet setiap dos. Solpadein dihasilkan oleh syarikat terkenal Glaxo Smith Klein, dan kos satu pakej dengan 12 tablet larut adalah 195 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kedua-dua kelebihan dan kekurangan adalah biasa untuk ubat ini dengan ubat-ubatan yang mengandungi codeine dan kafein. Ia dikontraindikasikan pada asma bronkial yang teruk dan kegagalan pernafasan, dengan peningkatan tekanan intrakranial, semasa kehamilan. Semasa menyusu, Solpadein 'boleh digunakan, tetapi selalu setelah berunding dengan doktor.' Ungkapan ini dalam arahan, untuk keadaan Rusia, jelas tidak bermakna, kerana mustahil untuk membeli ubat tersebut tanpa preskripsi doktor di Rusia. Kesan sampingan yang paling biasa adalah mual, pening, insomnia, dan pergolakan saraf dengan kecenderungan sembelit. Tetapi sekiranya ubat itu dipilih dengan betul, dan dosnya tidak melebihi had yang ditentukan, maka dengan ketara melegakan keadaan pesakit dengan migrain, dan melegakan sakit kepala yang tidak rumit dengan baik.

Triptan terbaik: merawat sawan yang teruk

Kami telah menyenaraikan beberapa ubat bebas dan resep yang, dalam beberapa kes, secara langsung ditunjukkan untuk rawatan migrain, tetapi tidak dirancang khusus untuk memerangi patologi ini. Oleh itu, tidak lebih dari 10% daripada semua pesakit dengan migrain akan berpuas hati sepenuhnya dengan ubat-ubatan yang disenaraikan di atas.

Ubat Triptan jauh lebih berkesan. Ubat ini menyempitkan arteri di otak, yang akan melebar semasa serangan migrain, dan menyebabkan sakit kepala. Semasa triptan digunakan, terutamanya 2 generasi, sakit kepala, mual dan muntah hilang dengan cepat. Tetapi, semasa rawatan, anda tidak boleh segera memulakan triptan, dan memulakannya. Ubat ini adalah 'artileri berat', dan anda harus terlebih dahulu mencuba merawat migrain tanpa ubat sama sekali, atau NSAID yang digabungkan dengan kafein.

Anda tidak boleh menggunakan ubat dari kumpulan triptan untuk pencegahan migrain, apabila kepala masih tidak sakit, tetapi boleh jatuh sakit. Mengapa demikian? Ubat ini menyekat saluran darah di otak. Sekiranya mereka mengembang terlalu banyak, maka triptan membantu melegakan kesakitan. Dan jika mereka belum berkembang, maka triptan akan menyempitkannya ke keadaan tidak normal sehingga ini akan mengurangkan aliran darah serebrum dengan ketara.

Sekiranya pesakit mempunyai faktor risiko, misalnya, aterosklerosis arteri serebrum, maka penggunaan triptan yang tidak masuk akal untuk pencegahan bahkan boleh menyebabkan strok. Mereka harus diambil hanya ketika serangan dimulai dan sudah ada gejala sakit kepala yang biasa. Pertimbangkan ubat utama dari kumpulan ini yang digunakan oleh doktor.

Imigran (Amigrenin, Sumamigren, Rapimed, Sumig, Trimigren) = sumatriptan

Penilaian: 4.9

Imigran

Ubat pertama yang dibuat khusus untuk rawatan migrain dan angiocephalgia seperti migrain, dan ia mempengaruhi pertukaran serotonin. Dengan struktur kimianya, ia adalah agonis selektif reseptor serotonin. Ini merangsang reseptor ini, yang terletak di dinding saluran darah pautan arteri di otak, dan rangsangannya membawa kepada vasokonstriksi. Kesan klinikal yang jelas berkaitan dengan penurunan sakit kepala dan gejala migrain yang menyakitkan, rata-rata, berkembang 40 minit setelah mengambil satu tablet 100 mg, atau 15 minit selepas pemberian intranasal.

Pentadbiran intranasal adalah pengenalan semburan ke lubang hidung, kerana agennya juga boleh didapati dalam bentuk ini. Adalah sangat penting bahawa semburan itu harus disemprotkan ke lubang hidung di sisi sakit kepala. Seorang pendatang dapat melegakan gejala kejang di lebih daripada 70% semua pesakit. Sekiranya selepas mengambil ubat atau menyuntik semburan tidak ada kesan peningkatan yang diikuti, maka dalam sehari Anda dapat mengambil dos kedua. Pada masa yang sama, dos maksimum Imigran pada siang hari tidak boleh melebihi 300 mg ketika mengambil tablet, iaitu tiga tablet 100 mg atau 6 tablet 50 mg, dan dengan pemberian intranasal, jumlah dua dos 20 mg semburan setiap satu tidak boleh dilebihi.

Imigran, yang merupakan ubat asli, dihasilkan oleh Glaxo Smith Klein. Pakej yang mengandungi 2 tablet 100 mg setiap harganya rata-rata 400 rubel, dan semburan hidung berharga 500 rubel. untuk pakej kecil. Analog domestik Amigrenin dalam dos yang sama untuk tablet berharga 188 rubel, dan Sumamigren (Polpharma) berharga 135 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Imigran jelas. Ini adalah 'standard emas' dan ubat anti-migrain khas pertama dengan bukti yang besar, ia dibuat khusus untuk melegakan serangan migrain. Keberkesanan alat ini dinyatakan di atas. Namun, ia juga mempunyai kesan sampingan, yang paling sering dinyatakan dalam rasa sesak di dada, serta kesesakan di kepala. Sebagai tambahan, Imigran tidak boleh diresepkan kepada pesakit yang mana doktor mengesyaki adanya patologi jantung tanpa pemeriksaan awal. Ubat ini diresepkan dengan berhati-hati pada pesakit dengan epilepsi, dengan kerosakan hati dan buah pinggang yang teruk. Oleh itu, Imigran dijual dengan preskripsi, dan perlu untuk memulakan rawatan dengan dos minimum – menggunakan tablet 50 mg, atau satu dos semburan setiap hari jika terdapat rasa sakit yang biasa.

Zomig (Migrepam) = zolmitriptan

Penilaian: 4.8

Zomig

Zomig mengandungi zolmitriptan, ubat triptan generasi kedua. Ia juga dapat melegakan serangan migrain yang menyakitkan, mengurangkan rasa mual yang luar biasa, menghilangkan bunyi dan fotofobia. Biasanya, kesannya muncul dalam satu jam selepas mengambil ubat, dan dos yang disyorkan untuk menghentikan serangan adalah mengambil satu tablet 2.5 mg.

Sekiranya kesakitan berterusan, maka dalam sehari, sama seperti Imigran, anda boleh mengambil dos yang sama sekali lagi, tetapi tidak lebih awal dari 2 jam setelah minum pil pertama. Seperti kes sebelumnya, penting untuk mengambil ubat ini seawal mungkin, tetapi hanya apabila kepala sudah sakit. Berhati-hati harus dilakukan sekiranya terdapat serangan berulang sehingga dos harian maksimum tidak melebihi 15 mg. Zomig dihasilkan oleh syarikat Astra Zeneca, dan harganya cukup tinggi. Di samping itu, terdapat analog domestik. Oleh itu, ubat Migrepam, yang dihasilkan oleh syarikat domestik Obolenskoye, akan berharga hanya 216 rubel setiap bungkus 2 tablet pada dos yang sama.

Kelebihan dan kekurangan

Zomig adalah ubat generasi kedua, yang membezakannya dengan permulaan tindakan awal: rata-rata, rasa sakit hilang atau berkurang dengan ketara selepas 20 minit. Dia mempunyai dos yang sangat rendah berbanding Imigran. Kecekapan Zomig juga lebih tinggi, jika untuk Imigran 70%, maka untuk Zolmitriptan sudah 80%. Keperluan untuk pemberian ubat ini berulang juga berkurang, hanya diperlukan pada setiap pesakit kelima. Sebagai tambahan, zolmitriptan boleh digunakan pada pesakit dengan patologi kardiovaskular, tetapi masih mengikut budi bicara doktor. Kesan sampingan Zomig kurang ketara. Ia juga dapat digunakan untuk mengobati status migrain, atau keadaan serius di mana sakit kepala berlangsung lebih lama dari 72 jam, dan dalam beberapa kes hingga 5 hari.

Relpax

Penilaian: 4.8

Relpax

Relpax, atau eletriptan, juga merupakan ubat moden dari kumpulan triptan. Kelebihannya ialah ia mengaktifkan reseptor serotonin, yang terletak terutamanya di arteri karotid, dan oleh itu, Relaxax lebih cenderung mempengaruhi saluran otak daripada reseptor di bahagian lain dari tempat tidur arteri, misalnya, di arteri koronari.

Ia boleh didapati dalam bentuk tablet 20 dan 40 mg, dan untuk menghentikan serangan migrain yang teruk, anda perlu mengambil satu tablet 40 mg, dan, seperti dalam kes sebelumnya, dan jika rasa sakit itu berterusan dalam sehari, anda boleh mengambil dos yang sama sekali lagi. Sekiranya, 2 jam selepas dos pertama, sakit kepala belum berlalu, maka anda boleh mengulangi pengambilan dos yang sama, tetapi tidak lebih awal dari 2 jam kemudian. Ubat ini dihasilkan oleh syarikat Jerman Pfizer, dan kos pakej yang terdiri dari 2 tablet 40 mg adalah 550 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Relpax juga boleh disebut kecekapannya yang tinggi, tetapi kelebihan utamanya adalah kesan selektifnya pada kapal otak. Tidak perlu dijelaskan bahawa penyempitan semua saluran arteri (tindakan tidak selektif) tidak selalu diperlukan, malah membahayakan. Sekiranya terdapat kekejangan arteri koronari, maka kekurangan aliran darah adalah mungkin, inilah yang dikhuatiri oleh doktor untuk patologi kardiovaskular, dengan berhati-hati memeriksa pesakit untuk penyakit jantung koronari. Ubat Relaxax secara praktikal tidak mempunyai kesan sampingan seperti itu, dan kerana ini, ubat ini dapat lebih berjaya diresepkan pada pesakit tua dengan peningkatan risiko penyakit kardiovaskular, terutama dengan penyakit arteri koronari.

Lebih-lebih lagi, seperti ubat kuat, ia mempunyai gejala overdosis dengan perkembangan tekanan darah tinggi, dan terdapat senarai kontraindikasi, seperti menyusui, kehamilan, penyakit hati yang teruk. Jangan gabungkan ubat ini dengan ergotamin atau turunannya. Ia juga dikontraindikasikan untuk rawatan bentuk migrain khas, yang meliputi migrain hemiplegik, basilar atau oftalmoplegik, kerana penyakit ini tidak selalu berjalan tepat seperti yang dijelaskan di atas.

Persediaan ergotamin terbaik

Nampaknya triptan cukup untuk menghentikan serangan migrain yang teruk. Untuk apa kumpulan persediaan ergotamin atau alkaloid ergot seterusnya? Dana ini membantu pesakit yang mengalami serangan migrain fasa pertama, atau tahap prodromal, yang kadang-kadang bermula walaupun beberapa hari atau beberapa jam sebelum sakit kepala. Sebilangan ciri-cirinya telah dijelaskan di atas. Bagi pesakit-pesakit inilah yang diresepkan ergotamin.

Ia dapat dimasukkan ke dalam tubuh dalam bentuk tablet melalui mulut, secara sublingual di bawah lidah, dalam bentuk suppositori rektum, secara intravena, dan bahkan dalam bentuk penyedutan. Oleh kerana pesakit dengan migrain sering merasa sakit, ergotamin paling sering digunakan untuk penyerapan semula, dalam bentuk tablet di bawah lidah, dan juga secara rektum. Biasanya, satu dos yang melegakan serangan migrain adalah 2 mg, dan tidak lebih dari tiga dos tersebut dapat diambil semasa satu serangan pada siang hari. Selang masa tidak boleh kurang dari setengah jam. Terdapat batasan yang ketara: dalam satu minggu, dengan serangan yang kerap, persiapan ergotamin dapat diambil tidak lebih dari 9 kali. Mari senaraikan beberapa alat dari kumpulan ini.

Bellataminal

Penilaian: 4.9

Bellataminal

Bellataminal adalah ubat paling ringan milik penenang, dan mengandungi, selain ergotamine tartrate, belladonna alkaloid dan phenobarbital. Tetapi dos ergotamin di dalamnya cukup kecil, dan satu tablet mengandungi hanya 0.3 mg daripadanya. Oleh itu, ubat ini digunakan pada pesakit dengan migrain ringan. Ubat ini ditunjukkan untuk digunakan, satu tablet 3 kali sehari setelah makan, dan dengan bermulanya sakit migrain, dosnya dapat dua kali ganda. Selain migrain, Bellataminal ditunjukkan untuk kegembiraan saraf dan neurosis, dengan perkembangan insomnia. Ubat ini dihasilkan oleh syarikat domestik Farmvilar, dan satu paket 30 tablet dapat dibeli dengan harga rata-rata 145 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat ini adalah tindakan ringannya, dan kemampuan untuk menggunakannya untuk bentuk migrain ringan. Pada masa yang sama, harganya murah, tetapi tidak selalu mungkin untuk mendapatkannya di farmasi. Dia mempunyai kontraindikasi seperti kehamilan, kekejangan vaskular, glaukoma. Di samping itu, ia boleh menyebabkan kesan sampingan seperti mulut kering dan mengantuk, dan sekiranya terdapat murid yang mengalami dos berlebihan, pening dan pengekalan kencing.

Ergotamin

Penilaian: 4.8

Ergotamin

Ergotamine boleh didapati dalam bentuk ergotamine hydrotartrate, dan sebagai tambahan kepada vasoconstrictor, iaitu kesan vasoconstrictor, ia dapat meningkatkan nada otot-otot rahim dengan ketara.

Perhatian! Ergotamine dan analognya dikategorikan secara kontraindikasi pada pesakit dengan migrain semasa kehamilan.

Ia juga dikontraindikasikan pada migrain, yang disertai dengan gangguan neurologi fokus, iaitu gangguan penglihatan, kelemahan anggota badan atau gangguan pertuturan. Oleh itu, ergotamin hanya boleh diresepkan oleh pakar yang berkelayakan yang menangani rawatan sakit kepala vaskular.

Untuk migrain, ubat ini diresepkan beberapa jam sebelum serangan yang dijangkakan, sementara ubat ini digunakan dengan mudah dalam tetes, 20 tetes setiap dos. Pada permulaan sakit kepala, satu tablet 2 mg atau dua tablet diambil di bawah lidah. Selepas 2 jam, jika tidak berkesan, anda boleh mengambil tablet 2 mg lagi di bawah lidah, tetapi dalam masa 24 jam dos 10 mg tidak dapat dilebihi.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ergotamine dapat dianggap sebagai aktiviti tinggi pada pasien dengan fasa prodromal yang jelas, kehadiran pelbagai bentuk dos yang dimaksudkan untuk pentadbiran yang sangat berbeza, dan kekurangannya adalah kekurangan ubat ini di farmasi. Di samping itu, ergotamin mempunyai banyak kontraindikasi, dan sangat penting bahawa ia tidak diresepkan kepada wanita hamil pada tempoh kehamilan.

Nomigren

Penilaian: 4.7

Nomigren

Ubat ini adalah ubat gabungan anti-migrain yang mengandungi lima ramuan yang berbeza, termasuk ergotamin pada dos 0,75 mg per tablet. Di samping itu, tablet mengandungi kafein, propiphenazone dan komponen lain. Kesannya, sebagai tambahan kepada kesan anti-migrain, agen tersebut menghasilkan kesan analgesik dan antispasmodik. Nomigren diindikasikan untuk migrain dengan periode prodromal yang ketara, dengan sindrom angiocephalgic lain, dan perlu minum ubat pada awal serangan.

Dos maksimum adalah dua tablet, setelah setengah jam anda boleh mengambil satu atau dua tablet lagi jika keadaannya tidak bertambah baik. Dos harian maksimum adalah 4 tablet, dan dos mingguan maksimum tidak lebih daripada 10 tablet. Tidak disyorkan untuk menggunakan ubat ini dalam jangka masa yang lama, lebih dari 7 hari. Nomigren dihasilkan oleh syarikat Bosnia Bosnalak, satu pek 10 tablet berharga 540 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Seperti persiapan ergotamin lain, Nomigren sangat efektif sekiranya terjadi periode prodromal yang ketara, tetapi pada masa yang sama ia tidak dapat digunakan untuk profilaksis, tetapi hanya jika serangan sakit kepala sudah dimulai. Sekiranya berlaku overdosis, mungkin terdapat mual atau muntah, kemunculan kelemahan umum dan tinitus. Tidak diinginkan untuk menetapkannya dengan ubat vasokonstriktor lain, kerana ini boleh menyebabkan krisis hipertensi yang teruk.

Awas: ergotisme! Persediaan ergotamin tidak boleh diambil lebih dari 7 hari, kerana dengan penggunaan yang berpanjangan, apa yang disebut ergotisme, atau kekejangan saluran darah periferal yang berterusan dan berpanjangan, mungkin berlaku.

Ini dapat menampakkan dirinya sebagai gangguan deria yang teruk pada jari, pucatnya, sianosis, bahkan penurunan denyutan vaskular dan perkembangan iskemia berterusan, yang, dengan adanya faktor-faktor yang memburukkan lagi, seperti menghilangkan endarteritis pada orang tua, bahkan dapat menyebabkan gangren. Oleh itu, rawatan dengan persediaan ergotamin harus dijalankan hanya di bawah pengawasan doktor.

Ubat terbaik untuk mencegah migrain

Cara pencegahan migrain harus digunakan di luar serangan, ketika tidak ada rasa sakit, dan inilah yang dimaksudkan. Menariknya, banyak ubat yang telah berjaya digunakan untuk tujuan ini tidak memiliki petunjuk 'profilaksis migrain' dalam garis panduan rasmi. Tetapi amalan ini telah lama diketahui, dan sering digunakan. Pengenalan petunjuk sedemikian ke dalam arahan rasmi sangat sukar, kerana ini memerlukan semakan ubat, pendaftaran semula, dan penyelidikan mahal yang sama sekali tidak menguntungkan bagi pengilang, kerana ubat itu dijual dengan baik.

Kaedah pencegahan migrain tidak selalu harus diresepkan, dan tidak kepada semua orang, tetapi hanya jika pesakit mengalami kekerapan serangan lebih dari 2 kali sebulan, dan jika serangan ini secara sistematik mengganggu aktiviti dan kemampuan hariannya untuk bekerja.

Amitriptilin

Penilaian: 4.9

Amitriptilin

Amitriptyline adalah antidepresan trisiklik lama dan cukup terkenal, tetapi keupayaan untuk mencegah serangan migrain sama sekali tidak berkaitan dengan kesan antidepresan ini. Amitriptyline paling baik untuk sakit kepala migrain pada dos 25 mg, diberikan pada waktu malam, kerana pada awal temu janji, ubat tersebut dapat menyebabkan rasa mengantuk. Kemudian dos meningkat secara beransur-ansur sebanyak 25 mg, iaitu satu tablet setiap minggu, selama sebulan. Purata dos amitriptyline yang 'berfungsi' adalah 100 mg sehari, dan dos maksimum adalah 200 mg sehari. Amitriptyline dihasilkan oleh sebilangan besar pengeluar domestik, misalnya, persatuan farmasi Ozon, dan kos purata sebungkus 50 tablet 25 mg hanya 30 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan amitriptyline adalah kos rendah dan ketersediaan yang meluas di farmasi dengan sebarang bentuk pemilikan, dan kekurangannya adalah keperluan untuk memberikannya dengan preskripsi, dan kesan sampingan pada dos yang hampir maksimum. Pesakit boleh mengalami mulut kering, mengantuk, pengekalan kencing, atau sembelit. Dalam beberapa kes, berat badan pesakit meningkat, dan dalam kes ini, profilaksis migrain dengan amitriptyline harus dibatalkan.

Anaprilin (obzidan, propranolol)

Penilaian: 4.8

Anaprilin

Ubat ini terkenal secara meluas, dan digunakan dalam kardiologi untuk mengurangkan tekanan darah dan untuk merawat takikardia, atau berdebar-debar jantung. Ubat ini tergolong dalam kumpulan beta-blocker, dan telah lama dan berjaya menyumbang kepada pencegahan serangan migrain. Dos rata-rata propranolol untuk pencegahan migrain adalah 80 mg sehari, dan jika perlu, dos ini dapat dua kali ganda dan dibawa menjadi 160 mg sehari, tetapi kawalan nadi sangat diperlukan, kerana ubat dapat memperlambat jumlah kontraksi jantung. Walau apa pun, degupan jantung pesakit dalam keadaan rehat tidak boleh kurang dari 60 degupan seminit. Propranolol dihasilkan oleh sebilangan besar syarikat farmaseutikal yang berbeza, dan harganya murah. Jadi, satu bungkusan 50 tablet seberat 40 mg akan berharga, rata-rata, 24 rubel

Kelebihan dan kekurangan

Selalunya, propranolol boleh diterima dengan baik. Tetapi dalam beberapa kes, perhatian khusus mesti diambil, pesakit dengan asma bronkial mungkin mengalami bronkospasme dan serangan. Sekiranya pesakit menjalani gaya hidup sukan, atau dia melakukan aktiviti fizikal secara teratur, maka dengan latar belakang beban yang signifikan, pesakit akan mengalami denyutan jantung yang rendah, dan ini akan menyebabkan kekurangan aliran darah. Seperti yang ditunjukkan oleh amalan klinikal, sebilangan besar wanita yang menderita migrain, untuk beberapa sebab, menghadiri senamrobik dan kecergasan, oleh itu, pencegahan sedemikian dengan penyekat beta adalah kontraindikasi untuk mereka. Sekiranya pesakit mentolerir ubat ini dengan baik, serangan khasnya menjadi kurang kerap dan hilang dengan lebih lembut.

Verapamil

Penilaian: 4.8

Verapamil

Sekiranya pesakit memerlukan ubat pencegahan migrain, tetapi dia tidak boleh diresepkan Anaprilin atau Amitriptyline, maka ubat dari kumpulan antagonis kalsium berjaya digunakan. Verapamil untuk migrain ditetapkan pada dos awal 180 mg pada waktu malam, jika perlu, anda boleh meningkatkannya selama sebulan, dan membawanya ke dos 240 mg, ubat ini juga diambil sekali pada waktu malam. Sebagai peraturan, Verapamil ditoleransi dengan baik, harganya rendah, dan bungkusan 30 tablet seberat 40 mg setiap harinya hanya 40 rubel, dan Verapamil dihasilkan oleh syarikat Macedonia Alkaloid.

Kelebihan dan kekurangan

Verapamil adalah ubat yang baik dan lembut yang berjaya mencegah serangan migrain dan menjadikannya lebih jarang dan lebih mudah ditoleransi. Verapamil murah dan ada. Tetapi pada masa yang sama, sebelum temu janji, adalah mustahak untuk mengecualikan patologi kardiovaskular, bradikardia teruk, kegagalan jantung, pelbagai penyumbatan jantung dan gangguan konduksi. Akhirnya, Verapamil tidak boleh digabungkan dengan beta-blocker, dan apabila beralih dari satu kumpulan ubat ke kumpulan lain, anda mesti berehat sebentar. Anda juga tidak boleh menggunakannya untuk wanita hamil dan menyusui. Ubat ini boleh menyebabkan pelbagai kesan sampingan, terutamanya apabila dosnya meningkat. Oleh itu, profilaksis dengan Verapamil, seperti kes sebelumnya, harus berada di bawah pengawasan doktor.

Valproates: Konvulex, Depakine, Depakine – chrono

Penilaian: 4.7

Konvulex

Akhirnya, pada akhir senarai ubat-ubatan yang digunakan untuk pencegahan migrain, persiapan asid valproik, seperti Konvulex atau Depakin, harus diberi perhatian. Lebih baik menggunakan ubat-ubatan dengan tindakan lama atau berpanjangan. Ini termasuk Depakine Chrono. Ini selesa kerana penerimaan tetamu satu kali mungkin. Ubat-ubatan ini dirumus khas untuk rawatan epilepsi, tetapi untuk pencegahan migrain, ubat ini sangat baik pada dos rendah yang tidak menyembuhkan epilepsi. Kadang-kadang dos rata-rata yang menghasilkan kesan yang baik pada pesakit migrain adalah 650 mg sehari, ia mesti dibahagikan kepada 2 dos, pada waktu pagi atau petang. Tetapi dalam beberapa kes, pencegahan migrain yang berjaya dicapai dengan dos 150 mg dua kali sehari, atau setengah tablet 300 mg. Kos satu botol 100 tablet dos ini ialah 740 rubel. Depakine Chrono dihasilkan oleh syarikat Sanofi yang terkenal.

Kelebihan dan kekurangan

Sekiranya kita menganggap ubat Depakine Chrono, maka ada tablet 300 mg dan 500 mg, dan pada awal rawatan, cukup untuk minum satu tablet 300 mg pada waktu malam. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa ubat ini mempunyai sebilangan besar kontraindikasi dan kesan sampingan. Oleh itu, kontraindikasi termasuk penyakit hati dan pankreas akut dan kronik, penyakit mitokondria keturunan, dan tidak disyorkan untuk menetapkannya kepada wanita usia subur dan wanita hamil. Dan jika kita menganggap bahawa majoriti penghidap migrain adalah wanita, maka perlu dilakukan perundingan dengan pakar sebelum janji temu.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen