14 pengimbang terbaik untuk memancing ais

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Penarafan pengimbang terbaik untuk memancing musim sejuk

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Pengimbang terbaik untuk hinggap 1 Nils Master Jigger-2 445 RUB
2 Kuusamo Tasapaino X-Pro 384 r
3 Perangkap Aqua jig-2 240 RUB
4 Rapala W7 490 RUB
5 Salmo bertuah john 6 RUB 80
6 Dixxon “Kematian Hitam” 199 RUB
Pengimbang terbaik untuk pike 1 Scorana ICE FOX 55 198 RUB
2 Nils Master Nisa 50 388 r
3 RAPALA JIGGING RAP RUB 160
4 Lucky John Pro Series Mebaru 67 475 RUB
5 Nils menguasai jigging shad 258 r
Pengimbang terbaik untuk zander 1 Kuusamo Tasapaino 75 mm 501 RUB
2 Scorana Ice Crystal Mark 2 (80mm) 293 r
3 Sirip john bertuah 134 r

Pengimbang terbaik untuk hinggap

Nils Master Jigger-2

Penilaian: 4.9

Nils Master Jigger-2

Pengimbang yang cantik dan sangat kuat dari syarikat Finland adalah pesaing pertama untuk mendapat gelaran terbaik dalam penilaian. Ciri utamanya adalah kehadiran tee yang memanjang, yang diperlukan sekiranya menggunakan model sebagai batang menegak biasa (sudu menegak). Secara umum, Jigger-2 dibezakan oleh badan 70 mm dan permainan yang santai dan lebih teratur, yang sama-sama menarik baik untuk hinggap dan juga pasif pasif. Namun, dengan kehendak perkara yang tidak dapat dijelaskan, tangkapan utama model ini adalah pemangsa yang pantas.

Julat pengimbang ini merangkumi 28 pilihan warna, masing-masing, dalam satu atau lain cara, mempunyai kemiripan pantulan cahaya (berkilau, bergelombang, dll.). Berkat penggunaan perincian konstruktif ini, kesan tarikan dengan pendawaian berlipat ganda, malah mempengaruhi pemangsa yang berada pada jarak yang cukup jauh. Secara berasingan, perlu disoroti kemungkinan menguburkan Jigger-2 sejauh 14 meter, yang merupakan nilai yang tidak dapat dicapai untuk model kompetitif.

Kelebihan

  • kesan pendawaian yang memikat dilengkapi dengan kesan silau dari cat;
  • kos rendah;
  • prestasi berkualiti tinggi;
  • keupayaan untuk pergi jauh ke 14 meter;
  • 28 pilihan untuk skema warna;
  • kehadiran tee memanjang kerana menggunakan pengimbang sebagai sudu menegak.

keburukan

  • tidak ditemui.

Kuusamo Tasapaino X-Pro

Penilaian: 4.8

Kuusamo Tasapaino X-Pro

Klasik abadi, mampu meninggalkan perkembangan baru dari pesaing terkemuka. Kuusamo Tasapaino X-Pro adalah versi penyeimbang perch berkualiti tinggi, menggunakan parameter reka bentuk alternatif untuk meningkatkan tangkapan. Perbezaan utama model ini dari yang lain adalah sambungan 'cor' pada batang dan badan – ekor plastik yang disebut lancar memasuki logam asas. Sebagai tambahan kepada ketiadaan jejak pelekapan dan peralihan tajam yang berdiameter, langkah ini membolehkan anda mencapai kecerunan dari merah terang hingga warna badan yang sebenarnya.

Seperti yang diperhatikan pemancing, model Kuusamo Tasapaino X-Pro 50 mm panjang adalah yang paling sesuai untuk memancing. Mereka cukup lincah, sangat cantik, dan juga mampu menahan beban yang signifikan pada cangkuk. Benar, dalam beberapa kes, penyeimbang inilah yang menarik perhatian pike, lebih-lebih lagi, cukup besar. Dan jika model itu sendiri dapat menahan serangan pemangsa tanpa masalah, garis sering putus, yang menyebabkan hilangnya umpan. Dan, memandangkan harganya yang tinggi, ini merupakan tamparan ketara pada dompet pemancing.

Kelebihan

  • kemasan anak lembu yang sangat berkualiti;
  • sebilangan besar warna (lebih daripada 20 keping);
  • ekor dituangkan ke dalam sarung logam;
  • permainan seragam dengan kemampuan memecut / melambatkan.

keburukan

  • menarik perhatian trofi pike, yang mengakibatkan kehilangan keseimbangan dan kos awal yang kerap.

Perangkap Aqua jig-2

Penilaian: 4.8

Perangkap Aqua jig-2

Produk yang dihasilkan oleh syarikat domestik yang berpusat di St. Petersburg, diperingkat prestasi luar biasa dalam menangkap perch. Dilengkapi dengan tee asas # 10, Trapper mampu menyelam hingga kedalaman 8 meter, memprovokasi pike dan zander lebih perlahan pada musim sejuk untuk menyerang. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh peningkatan aktiviti pergerakan semasa posting, perches inilah yang menjadi 'penonton' utama gigitan.

Dari sudut reka bentuk, Aqua Jig-2 Trapper boleh disebut cantik – untuk gewang yang dihasilkan dalam negeri, ia sangat bagus. Tidak ada banyak warna, seperti, katakanlah, Kuusamo atau Rapala, namun, walaupun tanpa mereka, pemancing dapat menunjukkan hasil tangkapan yang baik. Dalam kombinasi dengan kelebihan tempatan, penyeimbang ini adalah yang paling murah dalam pilihan, yang merupakan sebab lain untuk dimasukkan dalam kedudukan keseluruhan. Benar, momen ini mempunyai nuansa kecil: kerana murahnya, beberapa kumpulan model dibekalkan ke pasar dengan cacat pada cangkuk belakang. Ia dinyatakan dalam keadaan rapuh – sangat mungkin untuk membengkokkannya dan menumpulkannya walaupun pada kerak es. Nasib baik, kerugian itu unik, dan pengrajin sudah terbiasa menghilangkannya dengan pematerian atau pengerasan tempatan.

Kelebihan

  • harga terendah dalam segmen;
  • bermain aktif dengan aktiviti menyelam dan merancang;
  • reka bentuk yang menyenangkan;
  • kecekapan memancing yang tinggi di takungan domestik.

keburukan

  • perkahwinan dengan cangkuk belakang tunggal.

Rapala W7

Penilaian: 4.7

Rapala W7

Versi 70mm penyeimbang Rapala yang menarik adalah model yang mahal tetapi berkualiti tinggi untuk memancing perch dan pike sepanjang musim sejuk. Dengan cara yang serupa dengan Kuusamo Tasapaino X-Pro, batang plastik W7 disolder dengan kuat ke badan, memperlihatkan fender sisi lebar untuk pergerakan pemacu yang lebih menarik.

Dengan panjang 70 milimeter, pengimbang ini beratnya 18 gram, memberikan penyelaman yang lancar hingga kedalaman 8 meter. Dalam kes ini, ekor bertindak sebagai pengimbang, secara bergantian memiringkan umpan ke satu arah atau yang lain. Dengan pergerakan ini, peranan penting diberikan kepada skema warna, kebanyakan terang, dengan peralihan kecerunan yang lancar dari satu warna ke warna yang lain. Mengenai jumlah warna, terdapat lebih dari 50 warna – dan betul-betul masing-masing menunjukkan dirinya dengan sempurna semasa pendawaian. Harga rata-rata Rapala W7 ialah 450 rubel, yang menjadikannya salah satu yang paling mahal dalam koleksi ini.

Kelebihan

  • pergerakan lancar di lajur air;
  • sebilangan besar warna dalam pelbagai (lebih daripada 50 keping);
  • keupayaan untuk pergi ke kedalaman 8 meter;
  • prestasi berkualiti tinggi.

keburukan

  • harga tinggi.

Salmo bertuah john 6

Penilaian: 4.6

Salmo bertuah john 6

Lucky John 6 'kid' adalah wakil penyeimbang yang layak untuk menangkap hinggap di musim sejuk, produktiviti puncaknya jatuh pada bulan Disember dan Januari. Ini dapat mencapai kedalaman hingga 6 meter, dari mana pike dan zander berjalan dengan baik, namun kebanyakannya kecil. Faktor utama untuk prestasi berkesan model adalah gabungan warna dan pergerakan. Dalam kumpulan 'keenam', hampir semua skema adalah gabungan warna terang yang jelas kelihatan pada kedalaman yang hebat. Di samping itu, badan mempunyai kelegaan – walaupun bukan yang paling realistik, tetapi cukup untuk memberikan sorotan di sisi.

Dari segi pergerakan, Salmo Lucky John 6 mengekalkan permainan aktif sepanjang pemanduan. Pengimbang boleh 'meletup', melambatkan sedikit, tetapi secara umum menunjukkan langkah hampir dengan musim panas. Oleh sebab itulah, 'bahaya' utama umpan berasal dari hinggap yang lebih gesit daripada dari pike dan pike perch yang pasif pada masa itu. Menambah 'kilauan' dan kehadiran penurunan pada tee, yang berfungsi sebagai fungsi memikat pada masa ini ikan menjunam secara menegak. Ia murah, tetapi ia menyediakan keadaan yang sangat baik untuk memancing yang berkesan dan kemahiran individu yang mencukupi.

Kelebihan

  • cakrawala pendalaman yang besar (sehingga 6 meter);
  • warna yang menarik bersempena dengan lega betis;
  • permainan aktif yang menarik perhatian semua pemangsa takungan;
  • kos rendah.

keburukan

  • reka bentuk yang agak ceroboh.

Dixxon “Kematian Hitam”

Penilaian: 4.5

Dixxon Kematian Hitam

Tidak diketahui mengapa penyeimbang Black Death dari Dixxon mendapat namanya, tetapi tidak dalam warna asalnya, atau dalam bentuk bahkan ada sedikitpun dari aspek ini atau itu. Ini adalah tiruan dua nada memanjang dari ikan dengan reka bentuk yang sangat sederhana, diperbuat daripada aloi logam yang agak berat. Dengan panjang 65 milimeter, model ini beratnya 18 gram, yang memberikannya bukan hanya beban yang baik, tetapi juga mempengaruhi permainan ketika melakukan pendawaian.

Secara umum, pergerakan 'Black Death' menyerupai putaran seimbang yang diukur dengan gerakan bergoyang dengan lancar dalam bidang yang berbeza. Permainan perlahan seperti ini sangat menarik bagi ikan pemangsa dalam tempoh kelaparan, kerana mereka sering tidak dapat mengikuti hal kecil yang pantas. Di sini, serangan berlaku sangat kerap, kerana peralatan dengan cangkuk yang baik secara praktikalnya tidak dapat dilepaskan. Mangsa utama penyeimbang ini adalah hinggap, tetapi ada juga kes yang sering terjadi seperti menangkap pike perch dan bahkan trophy pike.

Kelebihan

  • harga rendah;
  • pergerakan yang merata, sesuai untuk menangkap ikan dari ais;
  • kit badan berkualiti yang boleh diterima;
  • pengagihan berat badan yang optimum untuk bentuk tertentu.

keburukan

  • reka bentuk yang tidak kemas dengan peralihan warna yang tajam dan tidak rata.

Pengimbang terbaik untuk pike

Scorana ICE FOX 55

Penilaian: 4.9

Scorana ICE FOX 55

Scorana ICE FOX 55 adalah penyeimbang serbaguna, sesuai untuk memancing pasif pasif dalam pelbagai tempoh musim sejuk. Ini dibezakan oleh kestabilan permainan yang sangat baik, tanpa mengira kedalaman dan kelajuan arus, yang penting untuk memprovokasi pemangsa yang tidak aktif melakukan fungsi yang memakan tenaga. Penekanan utama ketika mewarnai umpan ini dibuat berdasarkan realisme, bersempadan dengan pemilihan warna-warna provokatif yang terang. Oleh itu, pemancing memperhatikan gabungan badan hijau berbintik dengan ekor plastik merah, yang menyebabkan pencerobohan (atau minat) ikan walaupun bergerak pada jarak yang cukup jauh.

Panjang Scorana ICE FOX 55, seperti yang anda sangka, ialah 55 milimeter, dengan berat 10 gram. Indikator-indikator ini memungkinkan pengimbang untuk kedua-duanya berada di ufuk atas takungan dan menyelam ke kedalaman yang cukup besar. Lebih-lebih lagi, disarankan untuk melakukan ini tepat pada pertengahan musim – pada masa ini pemangsa memberi tumpuan kepada pendalaman. Kelebihan lain dari model ini termasuk kehadiran sisik yang ditiru ke seluruh badan, serta kit badan berkualiti tinggi yang memberikan cengkaman yang baik dalam apa jua keadaan.

Kelebihan

  • gabungan harga dan kualiti binaan yang optimum;
  • permainan yang tidak tergesa-gesa semasa membuat catatan, sesuai untuk menangkap pemangsa yang perlahan;
  • warna realistik yang membangkitkan minat ikan sungai.

keburukan

  • tidak ditemui.

Nils Master Nisa 50

Penilaian: 4.8

Nils Master Nisa 50

Nils Master Nisa 50 adalah model yang berjaya bermain dengan bentuk goreng yang perlahan. Dengan panjang 50 milimeter, beratnya ialah 12 gram, yang merupakan keseimbangan keseluruhan yang sangat baik, penting untuk permainan yang menarik. Oleh kerana tindakan sirip lateral yang menstabilkan, 'bayi' ini membuat pergerakan yang sangat halus dan diukur semasa pemanduan, jelas menunjukkan kerentanan terhadap serangan pecah. Namun, demi bermain dengan refleks pemangsa, Nisa dapat 'meletup', dengan pantas menanggapi percepatan pengeposan dan membawa trofi yang diduga menjadi semacam keadaan afektif. Tindakan selanjutnya adalah teknik yang luar biasa.

Pelbagai model model pengimbang merangkumi 16 warna, masing-masing dibezakan oleh kecerahan dan peralihan kecerunan yang banyak. Sebagai tambahan, satu-satunya model ventral tee memiliki penurunan untuk menarik ikan pada awal penyelaman. Satu-satunya kelemahan Nisa 50 adalah harganya yang tinggi, yang berbeza dengan saiznya yang ringkas.

Kelebihan

  • permainan hebat dengan keupayaan untuk mengubah tempo secara tiba-tiba;
  • tee tajam dengan penurunan yang memikat;
  • 16 warna dalam pelbagai barisan;
  • ukuran optimum untuk pancing, hinggap dan zander;
  • pengeluaran berkualiti tinggi.

keburukan

  • harga tinggi untuk model.

RAPALA JIGGING RAP

Penilaian: 4.8

RAPALA JIGGING RAP

Salah satu rangkaian penyeimbang terbesar dari syarikat Latvia Rapala, yang merangkumi enam ukuran standard sekaligus. Namun, seperti dalam semua garis, untuk memancing pike (dari kecil hingga trofi), model yang paling disukai adalah 70 dan 90 milimeter. Jisimnya masing-masing 18 dan 25 gram, yang menentukan minat yang sihat dari pemangsa bergigi dan pike perch, yang popular di takungan domestik.

Secara umum, pergerakan Rap Jigging dikurangkan menjadi gelung pengukur dan kembali lancar ke keadaan tenang. Perubahan irama seperti itu agak membingungkan ikan yang menyerang, dan mengejutkannya. Ini menjelaskan kecekapan pengimbang yang sangat tinggi pada musim musim sejuk dan musim panas. Model-model ini tidak mempunyai masalah dengan cangkuk, kerana hanya satu tee bergerak yang dipasang di atasnya. Namun, yang tidak mempengaruhi jumlah persaraan, yang menurut nelayan sangat kecil. Walaupun kosnya tinggi, umpan tidak mempunyai kekurangan yang jelas, mengimbangi kos pemerolehan dengan ketahanan dan kecekapan yang disebutkan di atas.

Kelebihan

  • kombinasi harga dan kualiti yang optimum;
  • pemilihan berat yang baik untuk dimensi;
  • warna berterusan yang tidak hilang selama beberapa musim memancing secara kerap;
  • tahap ketahanan yang tinggi;
  • pergerakan hiasan yang bermain melawan refleks pemangsa.

keburukan

  • tidak ditemui.

Lucky John Pro Series Mebaru 67

Penilaian: 4.7

Lucky John Pro Series Mebaru 67

Dihormati dalam kalangan penangkap ikan penyeimbang Jepun, yang direka khas untuk memancing pike bermusim dari ais atau dari sisi kapal pada musim panas. Walaupun badan sepanjang 67 milimeter dilemparkan dari plumbum, Mebaru mempunyai berat badan yang boleh diterima 18 gram. Ini difasilitasi oleh kehadiran batang plastik, yang beratnya tidak signifikan, dan peningkatan ukurannya dapat dilihat. Terima kasih, model ini dapat membuat putaran tajam, yang disebabkan oleh perubahan arah pendawaian. Pergerakan seperti ini biasanya tidak disedari: dikombinasikan dengan warna terang, ikan yang bergerak tajam menjadi sasaran ideal untuk serangan.

Ciri penting Mebaru adalah adanya tiga lubang untuk tali pancing pada sirip punggung, kerana penyeimbangnya mengubah gaya permainan secara radikal (bergantung pada keadaan memancing). Dua kait Pemilik bertanggungjawab untuk cangkuk, yang terletak di perut dan ekor. Susunan ini membolehkan anda meningkatkan kemungkinan sapuan yang berjaya ketika menggigit, tetapi pada masa yang sama meningkatkan jumlah penahan 'kosong' di kawasan berumput. Secara umum, daya tarikan Jepun dari Lucky Pro menunjukkan hasil yang sangat baik di atas air, yang mana ia benar-benar menempati kedudukan dalam kedudukan yang terbaik.

Kelebihan

  • penampilan yang memikat;
  • dimensi sejagat untuk menangkap ikan kecil dan piala;
  • kehadiran dua tee bergerak dari syarikat Pemilik;
  • keupayaan untuk menukar permainan pengimbang semasa pendawaian (kerana lubang di belakang).

keburukan

  • peningkatan kebarangkalian tersangkut (kerana sepasang tees yang dipasang);
  • kos yang agak tinggi.

Nils menguasai jigging shad

Penilaian: 4.6

Nils menguasai jigging shad

Jigging Shad yang unik dihasilkan oleh Nils Master pada tahun 1998. Sebagai wakil 'shads', dia adalah unggulan barisan, menonjol antara model lain (Junior Shad dan Baby Shad) dalam dimensi keseluruhan. Dengan panjang 70 milimeter, daya tarikan ini berat 23 gram, berkat kedalamannya dengan kecepatan yang seimbang.

Awalnya disiapkan untuk pike hinggap dan hinggap besar, Jigging Shad tiba-tiba menjadi umpan pike sungai kegemaran dan sangat aktif dengan pengimbang ini. Keistimewaannya adalah kehadiran 22 warna dalam siri ini, beberapa di antaranya memancarkan cahaya ketika memancing pada waktu senja atau pagi. Bonggol kecil di bahagian belakang, ditambah dengan ekor telus, memberikan model gerakan memantul yang membolehkan anda menggambarkan jejari besar di dalam lubang yang digerudi. Pengimbang seperti itu agak mahal, tetapi sangat efisien dan boleh dipercayai.

Kelebihan

  • 22 warna rasmi, beberapa di antaranya adalah pendarfluor;
  • jejari pergerakan yang besar di dalam lubang;
  • komponen tees berkualiti tinggi;
  • kecekapan daya tarikan yang baik untuk pike.

keburukan

  • harga tinggi.

Pengimbang terbaik untuk zander

Kuusamo Tasapaino 75 mm

Penilaian: 4.9

Kuusamo Tasapaino 75 mm

Penyeimbang halus asal Finlandia, yang telah lama dan tegas mengambil tempat utama dalam kategori umpan untuk memancing ikan zander. Seperti Scorana's Ice Crystal Mark 2, Tasapaino memiliki batang plastik untuk membuat daya ricih ketika bergerak melalui air. Betul, ada satu nuansa kecil yang berkaitan dengan reka bentuknya: sementara ekor pengimbang kompetitif disesuaikan dengan skema warna umum, di sini (tanpa mengira warna) semuanya transparan atau mempunyai warna merah.

Model 75mm seberat 18 gram, memungkinkan penembusan lancar ke cakrawala yang diperlukan untuk menangkap zander besar. Ciri penting badan kecil adalah kehadiran corugations yang membawa model simulasi lebih dekat dengan prototaip sebenar. Pergerakan plastik yang tajam menawan membuat latar belakang pemangsa yang mengganggu, menarik perhatian mereka walaupun dari jarak jauh. Kuusamo Tasapaino dengan yakin berada di antara pengimbang paling cekap di seluruh segmen perikanan, dengan meminta sokongan ribuan pengguna yang berpuas hati di seluruh dunia.

Kelebihan

  • parameter badan, diasah untuk pergerakan yang tajam dan dapat dikendalikan pada radius lebar;
  • kombinasi harga dan kualiti yang optimum;
  • kehadiran beralun ke seluruh kawasan badan;
  • kelengkapan yang kuat dengan kadar cangkuk yang tinggi;
  • pewarnaan menarik lengkap dengan ekor telus atau kemerahan;
  • membezakan prestasi pada kedalaman;
  • populariti tinggi di kalangan nelayan domestik.

keburukan

  • tidak ditemui.

Scorana Ice Crystal Mark 2 (80mm)

Penilaian: 4.8

Scorana Ice Crystal Mark 2 (80mm)

Pengimbang jam dengan badan yang lebar dan mata 3D, yang masuk ke peringkat kerana daya tarikannya yang baik didaftarkan di takungan domestik. Garis ikan ini merangkumi ukuran larian yang lebih besar daripada pesaingnya dari Lucky John. Model terkecil mempunyai panjang 40 milimeter dan digunakan terutama untuk memancing hinggap dan pike di cetek. Pada gilirannya, 'gergasi' siri ini dicirikan oleh jisim 32 gram dan panjang 80 milimeter, yang menjadikannya sangat baik untuk memancing pike bertengger besar.

Bahagian ekor 80mm Ice Crystal Mark 2 adalah pemisah tiang air yang kuat, menunjuk ke bawah dan memprovokasi pergerakan palang keseimbangan yang diukur tetapi yakin. Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, jenis dan kecepatan permainan ini memberi kesan santai pada pemangsa, memaksa mereka mengikuti umpan secara membabi buta untuk melakukan serangan yang hebat. Dari sudut kos, model ini sangat sesuai secara organik dengan peringkat umpan belanjawan, menunjukkan hasil dari tahap yang tinggi secara konsisten.

Kelebihan

  • kombinasi harga dan kualiti yang optimum;
  • warna mencabar yang berfungsi pada kedalaman yang hebat;
  • peralatan dengan kelengkapan berkualiti;
  • petunjuk kedalaman yang baik;
  • reka bentuk asal bahagian ekor;
  • kehadiran mata 3D.

keburukan

  • tidak ditemui.

Sirip john bertuah

Penilaian: 4.7

Sirip john bertuah

Keaslian pengimbang Lucky John's Fin terletak pada parameter badan yang sedikit berubah, diratakan dari belakang dan perut, yang memberikannya bentuk yang lebih luas. Oleh kerana itu, kesan perancangan dicapai, yang membantu memancing kawasan yang jauh lebih besar dalam rangka memancing dari lubang, dan juga menarik pemangsa dengan mengukur pergerakan di lajur air.

Dalam siri Fin, terdapat tiga model ukuran standard sekaligus, masing-masing beratnya 4 hingga 15 gram dan panjangnya antara 30 hingga 50 milimeter. Di samping itu, rangkaian ini merangkumi penyeimbang dengan tee yang telah dipasang (dengan dan tanpa penurunan), dengan dimensi dan penunjuk berat yang sama. Secara umum, perbezaan panjang hampir tidak mempengaruhi aspek permainan, menjadikan konsep perancangan sama untuk semua ikan dalam siri ini. Hanya warna mereka, yang mengandungi kedua warna monokromatik dan kecerunan halus dari dua, atau bahkan tiga warna, yang mengalami perubahan yang dramatik. Sebilangan besar pike hinggap di Kucky John Fin, walaupun pike, perch besar, dan rotan sering menggigit.

Kelebihan

  • tiga ukuran pengimbang standard dalam siri ini;
  • kos yang boleh diterima;
  • kehadiran model yang dilengkapi dengan tee (sederhana, dengan penurunan);
  • warna yang menarik: monokromatik dengan kecerunan beberapa warna mengikut corak 'perut / belakang' dan 'kepala / ekor'.

keburukan

  • tidak dapat dikesan


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen