14 konsol pencampuran terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Konsol pencampuran adalah asas bagi rakaman suara, prestasi atau siaran TV berkualiti tinggi yang sedar dan berkualiti. Dan pasaran moden membolehkan sesiapa sahaja – dari DJ pemula hingga jurutera suara profesional – memilih peralatan untuk citarasa mereka, keperluan profesional dan anggaran yang berpatutan. Kakitangan editorial majalah telah menyediakan untuk anda gambaran keseluruhan yang terbaik, menurut pendapat komuniti pakar dan pengguna biasa, menggabungkan konsol pada separuh pertama tahun 2020.

Penilaian konsol pencampuran terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Konsol pencampuran bajet terbaik 1 ProMIX SENI RUB 7 680
2 YAMAHA MG06X RUB 10,900
3 Behringer XENYX Q1202USB RUB 7 650
4 Soundcraft EPM8 RUB 12 900
Konsol pencampuran jarak jauh terbaik 1 Allen & Heath ZED6FX 17 100 gosok.
2 Soundcraft Ui-16 RUB 26,500
3 Allen & Heath ZEDi10FX RUB 28,500
4 Roland MX-1 RUB 39,900
Konsol pencampuran terbaik untuk rakaman studio 1 PIONEER DJM-750MK2 RUB 103,000
2 Yamaha MGP24X RUB 103,000
3 Yamaha TF1 RUB 17,000
4 Impak Si Soundcraft RUB 268,000
Konsol pencampuran premium terbaik untuk rakaman studio 1 Yamaha CL1 RUB 1,260,000
2 Allen & Heath dLive-S5000 RUB 1,900,000

Konsol pencampuran bajet terbaik

Konsol pencampuran tersedia dalam julat harga yang hampir besar – dari beberapa ribu rubel hingga berpuluh juta. Kami secara tradisional akan bermula dengan kategori harga yang paling berpatutan. Model yang dipersembahkan mungkin menarik bagi mereka yang mengambil langkah pertama dalam pekerjaan profesional dengan suara, dan sebahagiannya untuk para profesional sebagai peralatan tambahan untuk studio.

ProMIX SENI

Penilaian: 4.6

ProMIX SENI

Gambaran keseluruhan dibuka dengan pengadun analog tiga saluran ProMIX paling ringkas dari ART peralatan muzik jenama antarabangsa yang terkenal. Model ini terkenal terutamanya kerana mudah dibawa dan bekalan kuasa autonomi. Sudah tentu, ini bukan 'alat kawalan jauh' dalam pengertian di mana ia kelihatan kepada orang yang tidak bersedia, tetapi intinya masih dalam fungsinya.

Walaupun terdapat fungsi yang sederhana, pengadun mini ini dapat menyelesaikan beberapa tugas penting dengan cepat dan mudah. Sebagai contoh, jika hanya ada satu input pada titik pencampuran utama untuk tiga mikrofon, maka ini dijamin akan menjadi masalah. ART ProMIX dapat mengambil alih bidang pekerjaan ini.

Pengadun dibuat dalam kotak hitam segi empat tepat yang sederhana tanpa sedikit pun reka bentuk, tetapi untuk memberi penghargaan – infografik tersedia di bahagian atas dengan kapsyen semua kawalan. Dimensi badan peranti ialah 143x45x92mm. Berat tanpa pembungkusan – 680g, dengan pembungkusan – 900g. Ia berfungsi sama ada dari rangkaian melalui penyesuai 12V lengkap standard, atau dari dua bateri jenis 'Krona', yang perlu dibeli secara berasingan.

Dari segi bekerja dengan suara, model ini menunjukkan ciri-ciri tersebut. Rintangan input dan output – 600 ohm. Faktor penyelewengan tidak linear – tidak lebih daripada 0.02%. Tahap output tidak lebih dari + 14dB, inputnya adalah -14 Tahap input dan output dapat berada dalam julat dari -14 hingga + 14dB. Sensitiviti maksimum ialah 60dB.

Ketiga-tiga input mikrofon memberikan daya hantu dan dilengkapi dengan penapis potongan rendah. Tahap isyarat input diselaraskan oleh manipulator mekanikal sederhana secara berasingan untuk setiap saluran. Terdapat output seimbang pada penyambung XLR. Setiap saluran juga dilengkapi dengan output XLR yang seimbang. Diaktifkan oleh suis DIP. Panel depan mempunyai output AUX, di mana anda boleh menyambungkan fon kepala atau monitor studio. Pada panel yang sama terdapat juga indikator daya dan overdrive, suis kuasa dan kawalan tahap yang sama pada saluran.

Sebenarnya, ini hampir semua yang dapat dikatakan mengenai model ini pada dasarnya. Fungsinya sangat terhad, tidak ada preamplifier untuk mikrofon, tidak ada pratetap dan tidak ada apa-apa kecuali perkara di atas. Dalam konteks ini, harga peranti tidak begitu berpatutan. Ini benar, tetapi masih ART ProMIX dibeli, digemari dan dihargai, tidak kurang juga kerana kebolehpercayaan dan ketahanannya. Oleh kerana kesederhanaannya, peranti berperilaku seboleh-bolehnya yang boleh diramalkan, dan anda selalu boleh bergantung padanya.

Kelebihan

  • kualiti, kebolehpercayaan dan ketahanan;
  • kuasa hantu pada saluran;
  • output seimbang;
  • anda boleh menyambungkan monitor studio;
  • bekalan kuasa dari elektrik atau bateri;
  • infografik visual pada penutup;
  • saiz miniatur;
  • kemudahalihan.

keburukan

  • masih terlalu mahal, seperti fungsi seperti itu.

YAMAHA MG06X

Penilaian: 4.5

YAMAHA MG06X

Ulasan diteruskan oleh pengeluar Jepun yang tidak memerlukan pengenalan khas – YAMAHA dan pengadun kompaknya MG06X, dipersembahkan kepada umum pada tahun 2014. Selepas 6 tahun, ia tidak kehilangan kaitannya dan diminati. Dikilangkan di China di bawah kawalan kualiti yang teliti YAMAHA. Secara visual, ia sudah menyerupai 'alat kawalan jauh', walaupun dimensinya masih lebih ringkas.

Model MG06X sudah jauh berbeza dari minimalisme yang melampau dari versi sebelumnya, sementara masih mengekalkan pengkhususan yang agak sempit. Ini adalah konsol analog pasif dengan kemampuan pemprosesan audio yang agak luas.

Dimensi alat kawalan jauh ialah 14.9×6.2×20.2cm. Berat – 0.9kg. Dilengkapi dengan dua input mono (mic / line), dua input stereo XLR / 1/4 “, dua output stereo XLR, TRS dan output fon kepala yang terpisah. Equalizer dua jalur untuk saluran mono. Hampir semua penyambung dan kawalan terletak di panel atas. Terdapat juga LED penunjuk tujuh segmen.

Peranti ini mampu mengenali suara dalam jarak getaran dari 20 hingga 20 ribu Hz. Untuk ciri utama, tanpa mengira pernyataan pengeluar, penguji bebas memperoleh keputusan berikut: pekali distorsi tidak linear – tidak lebih daripada 0.001%, tahap kebisingan – kira-kira -105dBA. Semua ini menunjukkan tahap studio yang baik.

Beberapa nota penting. Banyak konsol pencampuran yang lebih baru mempunyai input baris yang tidak standard. Di sini juga, pada input 3/4 dan 5/6, kita mempunyai -10 dBu, iaitu kepekaan yang sedikit meningkat berbanding standard. Untuk mengelakkan terlalu banyak input, gunakan butang PAD untuk menurunkan nilai ini dan membolehkan anda menyambungkan isyarat yang lebih tinggi.

Keluaran konsol yang seimbang mampu menghasilkan isyarat amplitud tinggi jauh di atas standard studio +4 dBu – hingga +18 dBu. Untuk menyambung gitar, anda memerlukan DiBOX, kerana semua input adalah tahap garis sahaja. Julat sebenar output fon kepala jauh lebih luas daripada nilai 24 + 24 mW dan margin kelantangan jauh lebih tinggi daripada kemampuan telinga manusia yang munasabah.

Dalam model ini, tahap profesional dalam setiap detail terkejut. Malah kenyataan bahawa pada model yang ringkas, penyambung XLR dipasang pada output, dan bukan TRS dan RCA, sudah banyak mengatakannya. Dan kenyataan bahawa penyambung dilengkapi dengan selak yang kuat menekankan tahap teknologi yang tinggi.

Kelebihan

  • kualiti kerja yang tinggi;
  • perhatikan dengan teliti terhadap perincian;
  • preamplifier gred D-PRE studio;
  • Penyambung XLR untuk output;
  • output fon kepala yang kuat dengan ambang kelantangan tertinggi;
  • kebolehpercayaan dan ketahanan.

keburukan

  • sebilangan pengguna masih kekurangan penyambung RCA (tulip).

Behringer XENYX Q1202USB

Penilaian: 4.4

Behringer XENYX Q1202USB

Sebagai isu ketiga, pertimbangkan kompromi yang baik antara pertapa profesional, luas fungsi dan kemampuan amatur. Ini adalah konsol pencampuran 12 saluran XENYX Q1202USB dari Behringer.

Model ini adalah jenis 'amatur yang diperbaiki' tahap pertengahan, apabila menggunakan alat kawalan jauh seseorang dapat dengan mudah melakukan latihan ensembel kecil, tetapi pada masa yang sama kelas umum peranti ini lebih dekat dengan model awal.

Empat saluran pertama dalam model ini adalah monofonik, mereka dibekalkan dengan pra-penguat Xenyx – ini bertujuan untuk memastikan fungsi mikrofon, termasuk jenis kondensor. Sebagai alternatif, instrumen mono seperti gitar boleh dihubungkan ke input ini. Sambungan fizikal adalah melalui penyambung XLR dengan kuasa hantu dan bicu 6.35mm. Tepat di bawah bicu adalah kawalan tahap input. Lebih rendah – pemampat dengan penunjuk LED.

Untuk menyamakan bunyi dari segi frekuensi dan membentuk gambaran campuran yang lebih mudah dibaca, penyamaan tiga jalur digunakan pada empat jalur monofonik kedua. Low Cut menapis 'memotong' isyarat di bawah 80Hz, dengan itu menghilangkan sebahagian besar bunyi dan gangguan mekanikal.

Empat saluran ketiga sudah stereo, dilengkapi dengan penyambung TS. Sensitiviti bergantung kepada penyesuaian kecil menggunakan butang beralih antara + 4dBu dan -10dBV. Juga di sini, seperti di semua trek, ada tombol untuk mengirim isyarat ke FX Send untuk dipindahkan ke peranti pihak ketiga untuk diproses, menggeser isyarat atau mengimbangi kiri dan kanan, menghantar ke campuran umum. Butang kawalan khusus FX TO CTRL RM membolehkan anda mendengar suara monitor sebelum menghantarnya untuk diproses dengan kesan khas.

Kesimpulan umum mengenai model adalah seperti berikut. Ini adalah tahap amatur tinggi, kualiti pejal, boleh dipercayai dan bebas masalah dengan sama sekali tidak berfungsi 'memalukan'. Dan ini adalah pilihan belanjawan dengan penyederhanaan dan batasan semula jadi, dan jika anda memerlukan casing ultra-senyap, pemproses kesan dan tambahan lain, anda dapat melihat model EURORACK UB1202FX atau QX1202USB.

Kelebihan

  • tahap amatur / separa profesional yang tinggi;
  • 12 saluran;
  • penyamaan;
  • kepekaan;
  • operasi bebas masalah yang boleh dipercayai.

keburukan

  • mungkin memberikan penurunan pada pramp mikrofon.

Soundcraft EPM8

Penilaian: 4.4

Soundcraft EPM8

Pemilihan konsol pencampuran bajet terbaik mengikut versi akan diselesaikan oleh model menarik dari syarikat Britain Soundcraft, yang telah membuktikan dirinya dengan baik dalam kalangan khusus dan kini menjadi sebahagian daripada Harman Pro Group.

Ia adalah model yang paling berpatutan dalam siri Soundcraft EPM. Dari segi fungsi, ia hampir sama dengan barisan Soundcraft Spirit E generasi sebelumnya dengan perbezaan hanya pada litar preamplifier.

Dimensi casing di sini masih agak padat – 330×90.5x362mm, tetapi besarnya sudah layak – 5.6kg. Penggunaan kuasa purata kurang dari 20W. Ia digerakkan dari rangkaian melalui unit bekalan kuasa nadi terbina dalam. Badan adalah logam, kukuh, bahannya kukuh. Pemasangan yang optimum adalah pada permukaan mendatar yang rata. Boleh juga dipasang di rak 19 ”.

Dari sepuluh saluran aktif, lapan adalah monaural dan dua lagi stereo. Model fader 60mm baru dipasang. Mereka lebih tepat dan boleh dipercayai, dan juga ringkas, yang memungkinkan untuk mengurangkan ukuran alat kawalan jauh ke minimum.

Saluran mono diarahkan ke input XLR yang terpisah, ditambah input baris 1/4 ″, input INSERT yang sama dan kawalan level. Saluran stereo disambungkan melalui bicu 1/4 three tiga tiang. Oleh itu, anda boleh menyambungkan kunci, mesin drum, sebarang peranti pemprosesan isyarat. Inputnya seimbang, menyokong isyarat frekuensi tinggi. Isyarat tidak seimbang dibenarkan dengan pendawaian khas, tetapi hanya dengan panjang kabel sesingkat mungkin.

Saluran mono dilengkapi dengan penyamaan tiga jalur untuk mengawal frekuensi tinggi, pertengahan dan rendah. Julat tengah diterima di sini dalam jarak antara 150 hingga 3500 Hz. Fungsi ini digunakan untuk menyesuaikan frekuensi secara manual untuk mencapai kefahaman pertuturan yang lebih baik, ekspresif suara alat tertentu. Saluran stereo mempunyai penyamaan dua jalur berketepatan tinggi sendiri dengan kawalan keseimbangan, butang PFL dan MUTE, kawalan pan dan fungsi lain.

Kelebihan

  • tahap teknologi tinggi;
  • ergonomi;
  • antara muka sambungan yang mudah;
  • praktikalnya tidak ada bunyi latar;
  • penyamaan fleksibel;
  • kualiti dan kebolehpercayaan;

keburukan

  • ramai pengguna terlepas reverb terbina dalam.

Konsol pencampuran jarak jauh terbaik

Dalam pilihan kedua, kami akan mempertimbangkan kategori harga purata bersyarat dari konsol pencampuran terbaik menurut pakar. Tidak ada batas yang jelas antara kumpulan bersyarat ini, dan model individu mungkin lebih baik dalam beberapa cara, dan lebih buruk dalam beberapa cara, tetapi secara umum tahapnya masih lebih tinggi.

Allen & Heath ZED6FX

Penilaian: 4.9

Allen & Heath ZED6FX

Mari kita mulakan dengan konsol pencampuran, yang tidak terlalu mahal untuk harga yang sebelumnya, tetapi tahap di sini sudah dirasakan pada tahap pengeluar – syarikat khusus Britain, Allen & Heath, yang beribu pejabat di Penrin. Kami akan bercakap di sini walaupun mengenai tiga model keseluruhan – ZED-6, ZED-6FX dan ZEDi-8, kerana terdapat sedikit perbezaan di antara mereka, yang akan kami tunjukkan.

Setiap model dalam siri ini adalah konsol analog jenis aktif 6-saluran. Sarung ZED6FX agak padat – 88.9x249x236.4, beratnya sangat kecil – hanya 1.36kg. Pengubahsuaian ZED6FX, antara lain, juga dilengkapi dengan pemproses kesan. ZEDi-8 mempunyai kelebihan tersendiri – antara muka audio dua saluran yang disesuaikan untuk bas USB.

Kunci dan penyatuan ciri setiap model adalah seperti berikut. Masing-masing mempunyai dua input baris mikrofon dengan antara muka TRS dan XLR yang berasingan; sepasang input stereo pada 'jack'; Input Mono TRS untuk penyambungan gitar langsung tanpa kotak langsung. Dua saluran mono dilengkapi dengan penapis pemotong. Untuk mikrofon kondensor, kuasa hantu 48V disediakan.

Konsol pencampuran termasuk preamp mikrofon GSPre dengan ruang kepala yang baik dan bunyi yang minimum. Mereka sedikit sebanyak mempengaruhi penciptaan bunyi 'hangat' yang khas. Setiap saluran mono dan stereo dalam pengadun dilengkapi dengan penyamaan dua jalur. Fader 60mm Main Mix fader dengan kelancaran berjalan lancar.

Output master dalam model ini juga berdasarkan pada penyambung XLR. Ini menyediakan pelbagai kemungkinan untuk pemantauan menyeluruh. Alat kawalan jauh dihidupkan dari sumber melalui bekalan kuasa terpasang. Kestabilan disediakan oleh casis keluli yang kuat.

Kita juga harus memikirkan pemproses kesan yang disebutkan di atas. Melaluinya, 100 pratetap siap tersedia dalam ZED6FX. Di sini anda akan menemui semua kualiti studio yang tinggi, termasuk reverb, delay dan semua jenis kombinasinya.

Kelebihan

  • jenama;
  • tahap teknologi tinggi;
  • gabungan kos dan kualiti;
  • preamplifier mikrofon;
  • kuasa hantu untuk mikrofon pemeluwap;
  • pratetap yang banyak.

keburukan

  • tidak terdapat kelemahan yang jelas.

Soundcraft Ui-16

Penilaian: 4.8

Soundcraft Ui-16

Beralih dari analog ke digital dengan konsol pencampuran digital Soundcraft Ui Series 12 saluran yang popular. Syarikat Britain telah mengeluarkan model serupa Ui12 dan Ui16, hanya berbeza dengan jumlah input dan output. Dalam konteks semua produk jenama, baris ini diposisikan sebagai anggaran.

Sebagai tambahan kepada prinsip digital, di sini kita masih melihat inovasi seperti port Ethernet berwayar dan juga modul Wi-Fi. Peralatan sedemikian dirancang untuk membuat kawalan jauh konsol menggunakan perisian khusus pada sistem operasi yang popular, termasuk yang mudah alih. Lebih-lebih lagi, kawalan disokong dari beberapa peranti sekaligus – hingga 10 keseluruhan, dan juga termasuk alat yang boleh dipakai.

Mari kita perhatikan ciri teknikal utama. Dari 12 saluran konsol, 8 dihubungkan melalui TRS Jacks, selebihnya 4 – melalui XLR. Bahagian induk mengandungi kawalan untuk isyarat output, tahap isyarat ke fon kepala, terdapat juga dua bicu TRS 1/4 “untuk fon kepala dan empat output utama dengan penyambung yang berbeza – dua XLR dan dua Jack TRS 1/4”. Terdapat juga output garisan pada bicu RCA, empat output AUX pada bicu XLR. Import dan eksport fail disokong, dan secara langsung melalui salah satu daripada dua antara muka USB, rakaman ke pemacu luaran adalah mungkin.

Peranti ini mengandungi pemain media USB bersepadu. Dalam elektronik, pengendali isyarat Lexicon, Digitech dan dbx berwayar. Pengendalian frekuensi manual boleh dilakukan dengan menggunakan penyamaan empat jalur terbina dalam. Peranti ini dilengkapi dengan perisian merentas platform khusus untuk tetapan bunyi terperinci menggunakan penyamaan digital perisian 31 jalur. Terdapat juga fungsi noise gate dan compressor.

Alat kawalan jauh Soundcraft Ui-16 juga merangkumi kemampuan untuk mengawal preamp mikrofon. Input dan output menyokong analisis kemurnian RTA, dan outputnya juga dilengkapi dengan filter low-pass. Fungsi ini dimahkotai dengan pemproses kesan bersepadu.

Pedal boleh dihubungkan sebagai fungsi tambahan. Terdapat juga fungsi tetapan semula sistem penuh untuk keadaan kecemasan.

Kelebihan

  • jenama;
  • kualiti bahan dan penjelasan terperinci;
  • Port Ethernet;
  • Wi-Fi;
  • alat kawalan jauh bersama dari 10 peranti berbeza;
  • sokongan untuk banyak sistem operasi;
  • mengimport dan mengeksport fail;
  • merakam ke cakera keras luaran;
  • pemproses kesan terbina dalam;
  • anda boleh menyambungkan pedal.

keburukan

  • Sambungan Wi-Fi mungkin terputus.

Allen & Heath ZEDi10FX

Penilaian: 4.7

Allen & Heath ZEDi10FX

Mari kembali ke pengeluar Inggeris Allen & Heath, dan bahkan ke siri ZEDi, tetapi pertimbangkan produk yang lebih menarik dari barisan ini – konsol pencampuran ZEDi-10 dan ZEDi-10FX. Kedua-dua pengubahsuaian ini hampir sama dengan satu-satunya perbezaan bahawa ZEDi-10FX dilengkapi dengan pemproses kesan. Pengilang meletakkan model untuk kedua-dua konsert dan penggunaan studio.

Ini adalah konsol pencampuran analog 10 saluran. Termasuk empat input mikrofon peringkat baris, dua input Hi-Z yang dapat ditukar, dua saluran stereo, sambungan ke elektronik luaran melalui antara muka audio USB 4×4. Bahagian badan peranti ini terutama logam, direka untuk pemasangan desktop. Dimensi kes – 332x274x96mm, berat panel kawalan – 2.3kg. Reka bentuknya mantap, digerakkan dari rangkaian melalui bekalan kuasa terpasang.

Mari kita lihat lebih dekat ciri dan keupayaan ZEDi10FX. Alat kawalan jauh mempunyai antara muka audio terbina dalam dan dilengkapi dengan preamp mikrofon GSPre berkualiti tinggi edisi terbaru. Pemproses kesan di sini juga bukan 'untuk berat badan', tetapi tahap studio yang cukup serius, mengandungi 100 pratetap dan fungsi TapTempo. Terdapat juga output yang berasingan untuk pemproses kesan luaran atau pedal. Keluarannya dibekalkan dengan daya hantu 48V untuk menghidupkan mikrofon kondensor. Pengendalian frekuensi manual boleh dilakukan dengan penyamaan tiga jalur. Bunyi frekuensi rendah yang jelas dipotong oleh penuras Rendah. Terdapat master fader 60mm dengan perjalanan yang lancar.

Terdapat pelbagai cara untuk menghubungkan alat dan peralatan. Input mikrofon dihubungkan ke bicu TRS dan XLR yang terpisah. Gitar atau bass boleh dihubungkan secara langsung tanpa kotak langsung melalui dua input instrumen DI. Dua lagi input stereo linear diikat pada bicu standard. Inovasi yang berasingan adalah antara muka audio USB untuk 4 saluran dengan persepsi 24 bit / 96 kHz; berfungsi secara langsung dengan sistem Mac dan PC, dan dengan iOS melalui penyesuai. Keluaran utama yang seimbang juga disediakan pada soket XLR.

ZEDi10FX menyediakan kemampuan analisis dan pemantauan yang luas. Monitor aktif atau bahkan keseluruhan sistem pemantauan individu dapat dihubungkan melalui output Aux. Pengembangan fungsi konsol yang ketara dapat diperoleh melalui perisian gabungan – aplikasi CubasisLE dan CubaseLE.

Kelebihan

  • antara muka audio terbina dalam;
  • preamplifier mikrofon;
  • kualiti kerja yang tinggi;
  • kebolehpercayaan dan ketahanan;
  • pemproses kesan terbina dalam;
  • pilihan pemantauan yang fleksibel;
  • antara muka USB audio 4-saluran disesuaikan.

keburukan

  • tiada kelemahan asas yang dijumpai.

Roland MX-1

Penilaian: 4.6

Roland MX-1

Melengkapkan pemilihan konsol pencampuran jarak jauh terbaik adalah model MX-1 multichannel dan multifungsi dari jenama Roland yang terkenal. MX-1 adalah sebahagian daripada siri peralatan muzik profesional Roland AIRA. Ini adalah salah satu pilihan yang paling berpatutan dalam segmen profesional.

Secara luaran, konsol pencampuran serupa dengan banyak rakan sejawatnya – kotak logam ketat dengan dimensi 65 × 400 × 264mm dan berat 1.81kg dengan banyak kawalan, bicu, butang dan manipulator di seluruh panel atas. Dari segi reka bentuk, peralatan seperti ini mempunyai medan tindakan yang terlalu sedikit, tetapi di sini para pencipta membuat segalanya dengan lampu latar. Secara harfiah setiap butang dan setiap pengekod putar diterangi. Terdapat warna pencahayaan yang berbeza untuk kumpulan elemen yang berbeza. Dikombinasikan dengan bahan berkualiti yang, walaupun dengan penekanan yang begitu dekat, tidak menunjukkan kekurangan pada pemasangan, ini menghasilkan kesan yang memukau.

Konsol pencampuran ini, seperti model sebelumnya, menggabungkan beberapa arah pemprosesan suara – mencampurkan dirinya sendiri, serta menambahkan kesan, menyesuaikan frekuensi individu, memproses oleh aplikasi pihak ketiga pada PC. Inti segalanya adalah antara muka audio USB 18-saluran 24bit / 96kHz.

Mari lihat spesifikasi dan ciri utama MX-1. Konsol beroperasi pada kadar pensampelan 44.1, 48 dan 96 kHz dengan pemprosesan audio 24-bit. Tahap input nominal boleh disesuaikan dari –26 hingga + 4dBu, output diatur ke + 4dBu. Impedansi input – 100kOhm, impedans output – 1kOhm untuk MixOut umum dan 24Ohm untuk output fon kepala. Julat frekuensi operasi adalah 'klasik' – dari 20 hingga 20 ribu Hz. Ruang kepala ialah 18 dB.

Pertimbangan yang lebih terperinci memerlukan satu set kesan terbina dalam dan sifat aplikasinya. Oleh itu, Roland MX-1 membolehkan anda menerapkan efek Master dan Beat-effects pada setiap input secara berasingan, Master-effects juga untuk semua secara serentak. Anda boleh menukar kesan Master FX menggunakan mod Combi ketika menggunakan step sequencer.

Terdapat enam jenis asas Master FX dan tiga asas Beat FX yang bergabung untuk menghasilkan puluhan kombinasi unik. Pelbagai mod disediakan untuk memanfaatkan sepenuhnya potensi konsol pencampuran. Oleh itu, mod Campuran menyediakan operasi serentak satu saluran stereo digital, enam saluran analog, empat saluran stereo AIRA, dua saluran PC, dan semua ini dengan penerapan kesan.

Kelebihan

  • jenama;
  • kualiti bahan dan mutu kerja;
  • pelbagai fungsi;
  • banyak kesan;
  • banyak mod, bidang yang luas untuk kreativiti;
  • pelbagai antara muka sambungan;
  • kesan pencahayaan yang memukau bagi setiap elemen;
  • harga berpatutan untuk peralatan profesional.

keburukan

  • tidak ada kekurangan asas yang dikenal pasti.

Konsol pencampuran terbaik untuk rakaman studio

Pilihan ketiga dalam tinjauan konsol pencampuran terbaik pada tahun 2020, menurut majalah itu, dikhaskan untuk teknik yang sudah serius yang sudah sesuai untuk melengkapkan studio profesional. Pakar-pakar kami telah memilih model-model yang, untuk semua tahap teknologi dan profesionalnya yang tinggi, tetap, walaupun tetap mahal, tidak dapat dijangkau sepenuhnya.

PIONEER DJM-750MK2

Penilaian: 4.9

PIONEER DJM-750MK2

Mari kita mulakan dengan model paling sederhana, berdasarkan jumlah saluran – DJ mixer 4 saluran DJM-750MK2 dari tanda dagangan PIONEER yang terkenal. Ini sebenarnya dikembangkan sebagai DJ dengan penyesuaian untuk pemain vinil, tetapi, tentu saja, tidak ada yang melarang menggunakannya untuk tujuan lain yang berkaitan.

Ini adalah konsol pencampuran empat saluran, produk dari syarikat pakar Pioneer DJ. Pengilang itu sendiri meletakkan DJM-750MK2 sebagai kelas menengah. Disyorkan untuk mempraktikkan kemahiran DJ sebagai persediaan untuk persembahan kelab dan mungkin dapat mengatasi hal tersebut.

Model ini mewarisi bukan sahaja semua yang baik dari DJM-750 generasi sebelumnya, tetapi juga banyak mengambil dari DJM-900NXS2 utama: crossfader magnetik Magvel Fader dengan sumber daya yang besar sehingga 10 juta pergerakan, teknologi dithering, DSP 64-bit, DAC 32-bit dan ADC, kualiti bunyi yang tinggi secara amnya. Terdapat juga antara muka audio USB 24-bit dan dua modul kesan berkualiti tinggi – Sound Color FX dan Beat FX. Keistimewaan PIONEER DJM-750MK2 adalah adanya port USB tambahan untuk iOS – alat, yang mungkin dapat digunakan sebagai penjana kesan tambahan atau sumbernya.

Antara penambahbaikan lain, model ini menerima bahagian mikrofon yang terpisah dengan penyamaan dua jalur, dua bicu fon kepala, secara amnya, kemampuan menukar yang sangat baik. Selain perkakasan, alat kawalan jauh dilengkapi dengan kunci lesen untuk perisian khusus – aplikasi Rekordbox DVS dan Rekordbox DJ. Nilai program itu sendiri ditekankan oleh pengilangnya sendiri, menunjukkan kos sebenar mereka 248 euro.

Dari DJM-900NXS2 yang unggul, model ini juga mengambil pemikiran yang baik dari sudut pandang profesional susun atur kawalan. Terdapat penekanan yang menarik mengenai kawasan dan elemen penting. Secara umum, walaupun secara luaran, alat kawalan jauh memberikan kesan yang terhormat.

Kelebihan

  • jenama;
  • kualiti yang luar biasa;
  • peningkatan keluk EQ dan fader;
  • asingkan bahagian mikrofon dengan penyamaan;
  • keupayaan untuk menyambungkan alat ke iOS;
  • perisian berlesen sebagai bonus;
  • penampilan yang luar biasa.

keburukan

  • semua 4 saluran yang sama tidak mencukupi untuk banyak orang.

Yamaha MGP24X

Penilaian: 4.9

Yamaha MGP24X

Akhirnya, kami dapat teknik ini, diposisikan sebagai profesional tanpa sebarang tempahan. Konsol pencampuran 24-saluran Yamaha MGP24X bukanlah hadnya, kerana Yamaha juga telah melancarkan versi 32-saluran sebagai sebahagian daripada kemas kini barisan MGP. Kami menganggap MGP24X sebagai gambar prefab. Walaupun harga berpatutan, ini masih merupakan segmen harga studio profesional dan peralatan konsert yang lebih rendah.

Pertama sekali, mari kita ketengahkan ciri utama. MGP24X adalah sejenis kacukan teknologi analog dan digital dalam peralatan studio. Sejenis FrontEnd di sini dibuat sepenuhnya dalam gaya analog dengan tombol dan butang, tetapi pada tahap berfungsi, semuanya berdasarkan sistem digital yang paling kompleks. Oleh itu, pembangun MGP24X berjaya menggabungkan komponen taktil analog dengan fungsi yang tersedia hanya untuk teknologi digital.

Dimensi alat kawalan jauh adalah 819x169x565mm, berat tanpa pembungkusan adalah 15.5kg. Tidak ada keraguan mengenai bahan dan pemasangan – sarung yang tahan lasak, tahan kejutan, bersalut serbuk, alat kawalan mudah dengan susunan yang dipikirkan dengan baik, pencahayaan elemen yang berubah-ubah. Semasa beroperasi, peranti menggunakan elektrik tidak lebih daripada 86W.

Tahap teknologi tinggi model dapat dilihat dalam ciri utama. Contohnya, konsol dilengkapi dengan pre-kelas D-PRE kelas studio kelas atas menggunakan litar Darlington terbalik. Ini membolehkan lebih banyak tenaga pada impedans rendah dan memberikan kualiti suara premium dengan bass semula jadi dan tinggi semula jadi. Penyesuaian tambahan dapat dilakukan dengan X-Pressive EQ yang inovatif, yang menangkap ciri unik EQ vintaj.

Setiap saluran dilengkapi dengan daya hantu 48V. Pengadun konsol mempunyai port USB yang dapat digunakan untuk menyambungkan peranti main balik, dan pendekatan ini memberikan peningkatan kualiti suara dengan kejelasan dan perincian yang lebih besar daripada antara muka analog.

Konsol ini merangkumi pemproses kesan berkualiti tinggi ganda. Nilai tambah yang terpisah adalah penyatuan dengan alat Apple. Perisian MGP Editor proprietari percuma telah dirilis khas untuk iPod / iPhone, yang memberikan kawalan tambahan dan fungsi yang berkembang, terutama dari segi kesan.

Kelebihan

  • 24 saluran;
  • tahap profesional;
  • gabungan gaya analog dan teknologi digital;
  • preamp D-PRE kelas atas;
  • penyamaan inovatif X-Pressive EQ;
  • pemproses kesan berganda;
  • integrasi ketat dengan iPod / iPhone.

keburukan

  • tidak bertanda.

Yamaha TF1

Penilaian: 4.8

Yamaha TF1

Dan satu lagi konsol pencampuran dari Yamaha, atau lebih tepatnya siri TF kecil dengan model TF1, TF dan TF5, berbeza dalam jumlah saluran – masing-masing 16, 24 dan 32. Konsol dipersembahkan kepada umum pada tahun 2015 di Prolight + Sound. Yamaha meletakkan siri ini sebagai sangat dipercayai, dengan ciri canggih, berguna untuk profesional dan dapat diakses oleh pemula. Konsol TF1, yang akan kita ambil sebagai contoh, harganya sepadan dengan model sebelumnya, dan dari sudut pengilangnya harganya murah.

Saluran ini disalurkan ke input garis mikrofon XLR + TRS yang terletak di panel belakang antara muka. Setiap saluran dilengkapi dengan pre-amplifier D-PRE inovatif Yamaha, yang mana faedahnya kami terangkan secara ringkas dalam penerangan model sebelumnya. Dimensi model TF1 – 225 × 510 × 599mm, berat – 13.5kg. Menggunakan elektrik sehingga 100W. Model yang lebih lama, dengan penggunaan kuasa setara 120W, jauh lebih besar – 20kg.

Tepatnya, jumlah input pada Yamaha TF1 adalah 40, dan ini termasuk 32 input mono, 2 stereo dan 2 return. Terdapat 20 bas AUX plus sub bus dan stereo, dan 8 kumpulan DCA lagi dengan Roll-out. Konsol ini dilengkapi dengan 17 fader bermotor 100mm.

Spesifikasi umum konsol pencampuran adalah seperti berikut. Jumlah pekali herotan tidak linear kurang daripada 0.05%. Julat frekuensi kerja adalah dari 20 hingga 20 ribu Hz. Julat dinamik – 107dB. Masa kelewatan isyarat tidak lebih daripada 2.6ms.

Saluran output utama serta bas AUX 1 hingga 8 dilengkapi dengan EQ parametrik 4-band ditambah dengan Flex12 GEQ 31-band. Konsol mengandungi sebanyak lapan pemproses kesan kuat yang mampu menyelesaikan pelbagai tugas.

Antara muka audio bersepadu untuk bas USB2.0, bersama dengan port yang sesuai, memungkinkan untuk melakukan rakaman dua trek langsung dari aliran digital ke cakera keras luaran atau main semula.

Di sini, seperti pada model sebelumnya, penyatuan dengan alat disusun secara kualitatif Apple. Oleh itu, iOS – peranti di sini dapat digunakan untuk pemantauan, lebih-lebih lagi, sehingga sepuluh alat dapat melakukannya pada masa yang sama – aplikasi MonitorMix khas berfungsi untuk ini. Program lain – TF Editor dan TF StageMix ™ menyediakan konfigurasi / kawalan jauh dan kawalan tanpa wayar melalui tablet iPad masing-masing.

Kelebihan

  • tahap profesional;
  • serba boleh;
  • paparan bermaklumat;
  • alat kawalan jauh dari alat yang boleh dipakai;
  • pemantauan dari beberapa alat pada masa yang sama;
  • 8 pemproses kesan kuat;
  • hubungan tanpa wayar;
  • penampilan padat.

keburukan

  • tidak bertanda.

Impak Si Soundcraft

Penilaian: 4.8

Impak Si Soundcraft

Menurut majalah tersebut, model termahal syarikat Britain Soundcraft akan melengkapkan pemilihan konsol pencampuran profesional terbaik untuk rakaman studio.

Ia adalah konsol kelas profesional dengan semua inovasi dan teknologi canggih yang tersedia dari Soundcraft. Peranti ini menggabungkan 40 saluran input – 32 mono dan 4 stereo (8 jika anda mengira kiri dan kanan untuk masing-masing secara berasingan). Setiap saluran dilengkapi dengan preamplifier DSP. Keluarannya adalah 31 bas, juga lengkap dengan pemprosesan isyarat digital (DSP) dan penyamaan. EQ 4-band parametrik penuh bagi setiap bas dan saluran.

Dimensi konsol – 750x160x500mm, berat – 20kg. Penggunaan kuasa – tidak lebih daripada 130W. Sarungnya klasik dengan reka bentuk yang ketat. Lampu latar kawalan, seperti mana-mana pengadun kelas ini, tidak digunakan untuk kecantikan dan kemudahan kawalan. Jadi, konsol mempunyai 20 subkumpulan elemen. Setiap subkumpulan dihidupkan dengan menekan butang yang sesuai, setelah itu seluruh kumpulan kerja diserlahkan dengan warna yang sesuai.

Lebih-lebih lagi, setiap saluran dilengkapi dengan skrin LCD pelbagai warna yang memaparkan statusnya. Kawalan dan pengaturan fungsi utama dilakukan melalui skrin sentuh utama 5 inci. Semua 26 fader dikendalikan secara semula jadi dan secara automatik menyesuaikan diri dengan kumpulan yang diaktifkan. Terdapat empat lapisan fader, masing-masing menyokong tetapan fleksibel.

Soundcraft Si Impact juga mengambil pendekatan multi-prosesor untuk menghasilkan kesan. Pemproses kesan terbina dalam (inilah Lexicon) dalam model ini dua kali lebih sedikit daripada yang sebelumnya, tetapi ini masih kandungan yang berlebihan untuk sebahagian besar tugas studio. Terdapat juga antara muka MADI bersepadu untuk sambungan kotak peringkat.

Untuk rakaman dan main balik pelbagai saluran berkualiti tinggi, terdapat antara muka audio USB 32×32 yang serupa dengan model sebelumnya. Sebagai tambahan, pengeluar melengkapkan konsol pencampuran dengan perisian Ableton Live 9 Lite.

Konsol ini, seperti model tetangga dalam koleksi, memiliki tahap teknikal yang tinggi sehingga sukar untuk mencari kelemahan objektif di dalamnya yang akan menyebabkan aduan pengguna secara sistematik. Mengenai alat kawalan jauh yang dipantau, kita hanya dapat memperhatikan fakta bahawa lampu latar fader dan petunjuk “buta” di tempat terbuka pada waktu siang. Fenomena itu biasa berlaku di antara model lain, tetapi mereka jarang mengeluh mengenainya.

Kelebihan

  • tahap teknologi tinggi;
  • banyak saluran;
  • keupayaan menukar yang luas;
  • difikirkan dengan baik kumpulan kawalan latar;
  • pemproses kesan Lexicon kualiti studio;
  • paparan LCD berwarna untuk setiap fader input;
  • antara muka audio USB 32×32.

keburukan

  • penglihatan cahaya latar yang kurang baik dan petunjuk pada waktu siang di tempat terbuka.

Konsol pencampuran premium terbaik untuk rakaman studio

Kategori konsol pencampuran khas akan menyimpulkan ulasan kami. Ini adalah penyelesaian kelas atas tingkat tinggi, di mana secara praktikalnya tidak ada siling yang tidak dapat dilihat dari segi harga. Memang, harga berjuta-juta rubel sangat merendahkan penonton bakal pembeli, tetapi bagi pembaca kami, kami akan melakukan lawatan singkat ke dunia peralatan bunyi, yang paling tidak patut dicuba. Kami menambah bahawa konsol paling atas dengan harga mendekati puluhan juta rubel, kami masih tidak mempertimbangkan kerana ketersediaan yang jelas hanya untuk kalangan pembeli yang berpotensi sangat sempit.

Yamaha CL1

Penilaian: 4.9

Yamaha CL1

Pilihan terakhir akan dibuka dengan konsol pencampuran premium, yang entah bagaimana berpatutan bukan hanya untuk studio teratas dengan anggaran berjuta-juta dolar, tetapi juga untuk pasukan yang kurang bercita-cita tinggi. Sekali lagi ia akan menjadi peralatan Yamaha Jepun, kali ini dengan susunan besarnya lebih mahal daripada siri TF yang dinyatakan di atas. Ia bahkan menggunakan cara produksi dan pemasaran yang sama – tiga modifikasi dikeluarkan sekaligus – CL1, CL3 dan CL5, berbeza dalam jumlah saluran – dari 48 hingga 72, ditambah 8 saluran stereo lagi.

Berikut adalah beberapa spesifikasi konsol kelas atas ini untuk memberi anda idea mengenai jangkauan Yamaha CL1. Konsol dilengkapi dengan yang terbaik, seperti yang diakui oleh komuniti pakar, antara muka kawalan. Sebilangan besar tetapan dibuat melalui paparan skrin sentuh warna besar. Keupayaan beralih luas ditunjukkan oleh 8 input dan 8 output pada penyambung XLR, output AES / EBU, antara muka Midi 5-pin, input / output jam perkataan, GPI, antara muka audio USB, antara muka Dante, bicu LAN berwayar. Terdapat juga tiga slot kad Mini-YGDAI.

Konsol ini memberikan banyak peluang untuk bekerja dengan suara dari banyak sumber – berpuluh-puluh kesan, 8 pemalam studio, semua jenis kombinasi, serta algoritma perisian khas yang membolehkan pengendali mengembangkan suara pengarangnya yang unik. Bunyi stereo digital berkualiti tinggi dapat dirakam terus ke storan USB luaran. Dengan menggunakan protokol Dante, anda boleh merakam audio berbilang saluran dengan cara yang sama.

Siri Yamaha CL mempunyai pendekatan teliti yang sama dengan model tahap kemasukannya untuk kawalan jauh dan integrasi dengan elektronik yang boleh dipakai. Konsol ini mempunyai pelbagai ciri bersepadu dan komprehensif, yang masing-masing adalah pencapaian berasingan jurutera Yamaha. Oleh itu, fungsi Dan Dugan menyediakan pencampuran automatik – algoritma pintar membolehkan sebarang acara diadakan dengan sebilangan besar pembesar suara dengan kawalan manual minimum jurutera bunyi. Fungsi lain dirancang untuk memungkinkan untuk menerapkan penyamaan Flex15 GEQ, memantau parameter utama secara terperinci melalui paparan, menambal input sewenang-wenangnya ke output apa pun (sementara konsol dapat berfungsi sebagai kotak panggung untuk konsol lain dari rangkaian bersebelahan), aplikasi automatik memperoleh pampasan pada tahap digital setelah pengaturan analognya .

Kelebihan

  • kualiti sempurna;
  • salah satu antara muka kawalan Centralogik terbaik;
  • banyak saluran;
  • keupayaan menukar yang luas;
  • kesan studio berkualiti tinggi;
  • sebilangan besar fungsi proprietari Yamaha;
  • teknologi inovatif yang unik;
  • mod berbilang pemain;
  • harga berpatutan bersyarat di segmen premium.

keburukan

  • tidak bertanda.

Allen & Heath dLive-S5000

Penilaian: 4.8

Allen & Heath dLive-S5000

Pilihan premium pengenalan pendek akan diselesaikan oleh konsol pencampuran digital kelas atas dari Allen & Heath. Ini adalah salah satu konsol yang paling fleksibel dan lengkap, sesuai untuk acara pelbagai pihak berprofil tinggi – telekonferensi, siaran radio dan TV langsung, konsert kumpulan, dan banyak lagi.

Model ini merangkumi 28 saluran kawalan fizikal, menyokong penyesuaian warna dan nama saluran, RTA dan penjana isyarat, empat port ACE / DX giga dikhaskan untuk menghubungkan Stagebox dengan sokongan untuk peralihan Cat5 yang maju. Konsol ini serasi dengan sistem pemantauan Aviom. Dua port I / O yang terpisah dikhaskan untuk kad pengembangan.

Penyediaan asas dilakukan melalui dua skrin sentuh pada panel. Anda boleh menyambungkan skrin luaran melalui port VGA standard. Terdapat modul FX bersepadu. Skim kawalan jauh dari alat yang boleh dipakai pada OS Android atau iOS telah dilaksanakan. Tiga port USB diperuntukkan untuk merakam aliran digital ke media luaran. Konsol dihidupkan dari sumber utama, sebanyak dua bekalan kuasa dengan kemungkinan penggantian 'panas' antara satu sama lain sekiranya berlaku masalah.

Keseluruhan siri konsol pencampuran dLive memberikan prestasi maksimum kerana kemampuan untuk mengkonfigurasi sebilangan besar kumpulan dan untuk setiap konfigurasi secara individu melaksanakan kesan stereo yang berbeza, dan secara berasingan untuk saluran dan untuk output utama. Satu set program untuk pencampuran automatik dan kawalan suara disediakan.

dLive S5000 mengandungi pelbagai kesan, mempunyai memori pemandangan yang besar (hingga 300), dan menyokong sambungan sejumlah konsol pemantauan digital siri ME. Modul WiFi membolehkan anda mengawal konsol dari jauh dari PC. Aplikasi berjenama khas menghubungkan alat yang boleh dipakai untuk berfungsi. Untuk rakaman langsung aliran digital ke media luaran, antara muka audio USB khas digunakan.

Dalam konteks model ini, satu nuansa penting – untuk menghubungkan sumber analog ke konsol pencampuran, anda memerlukan Stagebox tambahan untuk acara konsert atau kad pengembangan khas untuk rakaman studio. Oleh itu, melalui soket giga ACE / DX32 anda dapat menguasai hingga 300 saluran, dan melalui kad pengembangan – sehingga 128.

Kelebihan

  • banyak saluran tersuai;
  • teknologi inovatif;
  • dua skrin sentuh untuk kawalan dan tetapan;
  • kebolehpercayaan yang luar biasa;
  • sokongan untuk kad pengembangan;
  • alat kawalan jauh melalui alat mudah alih;
  • mod pencampuran automatik;
  • dua bekalan kuasa dengan sokongan penggantian on-the-fly;
  • salah satu stesen pencampuran terbaik untuk stok studio.

keburukan

  • tidak bertanda.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen