14 jenis ceri terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ceri, yang disukai oleh banyak orang, tumbuh dan matang di banyak wilayah di zon selatan dan tengah, hanya penting untuk memilih varietas yang tepat, dengan mengambil kira rasa dan keperluan tanaman dalam iklim tertentu. Anda juga perlu tahu: untuk pembentukan tunas beri, pokok memerlukan tanaman penyerbuk, yang berkaitan dengan penampilan, mekar pada masa yang sama dengan varieti, mereka mesti ditanam berdekatan. Cara lain untuk menolong ceri adalah dengan mencantumkan ranting yang berbeza dengan pokok dewasa, yang siap berbuah.

Pakar majalah dalam talian telah melakukan tugas yang baik untuk mengenal pasti varieti ceri yang popular dan menarik dan, berdasarkan perihalan dan pendapat penduduk musim panas, telah mengumpulkan penilaian wakil pembiakan keluarga berry yang paling berjaya dalam tempoh pematangan yang berbeza.

Penarafan varieti ceri terbaik

Pencalonan sebuah tempat pelbagai ceri harga
Jenis ceri awal terbaik 1 Saya letak RUB 900
2 Leningrad hitam RUB 900
3 Chermashnaya RUB 900
4 Halaman belakang berwarna kuning RUB 350
5 Sadko RUB 1,500
Varieti ceri pertengahan musim terbaik 1 Fatezh RUB 1,500
2 Narodnaya Subarova RUB 900
3 Oryol berwarna merah jambu 480 RUB
4 Hadiah kepada Stepanov 480 RUB
Jenis ceri terlambat terbaik 1 Cemburu 760 RUB
2 Berbuah besar RUB 900
3 Tyutchevka berbuah besar RUB 1,500
4 Bryansk merah jambu 480 RUB
5 Michurinka (Michurinskaya lewat) 760 RUB

Jenis ceri awal terbaik

Pada bulan musim panas pertama, pelbagai pokok awal akan diberikan hasil panen ceri.

Saya letak

Penilaian: 4.9

Saya letak

Pemimpin penarafan varietas matang awal adalah Iput ceri manis pukal yang besar dan tahan lama. Pohon itu membentang hingga 6 meter, jadi jarak sekurang-kurangnya 3 meter mesti dijaga antara tanaman di kebun. Dalam tahun yang produktif, hingga 35 kg buah beri rona burgundy gelap yang kaya, masing-masing seberat 5 … 10 gram, dapat dituai dari mahkota yang luas dan banyak. Badan beri yang lembut berair agak padat dan mempunyai ciri-ciri organoleptik yang menyenangkan dengan keasidan yang sedikit dapat dirasakan, yang semakin bertambah apabila ketiadaan insolasi yang mencukupi dan suhu musim panas yang selesa.

Iput menuntut cahaya matahari, tetapi juga tahan beku dengan baik, berakar di kawasan tali pinggang tengah dan rabung Ural yang beragam dalam cuaca. Walau bagaimanapun, fros yang teruk boleh merosakkan ranting muda dan tunas yang berbunga, serta frosts April, Mei – kematian tunas yang telah meningkat mencapai 60%. Ketika berkembang biak, varietasnya dicangkokkan dengan ketahanan terhadap parasit dan virus biasa.

Kaedah terbaik untuk melakukan pendebungaan Iput adalah varieti ceri Ovstuzhenka, Raditsa, Bryanskaya rozovaya, Revna, Tyutchevka.

Kelebihan

  • Kesesuaian dengan musim sejuk;
  • Beri besar dengan rasa yang sedap;
  • Ragamnya tidak dipengaruhi oleh parasit.

keburukan

  • Kerpasan yang banyak menyebabkan terlalu banyak dan pecahnya buah;
  • Kerosakan kerana suhu rendah pada bulan Mei (masalah varieti awal).

Leningrad hitam

Penilaian: 4.8

LENINGRAD HITAM

Pokok ceri dari varietas Leningradskaya membentang hingga 6 meter dan berbuah hanya tiga tahun setelah menetap di kediaman tetap, menghasilkan buah kecil hingga 5 gram. dengan rasa gula halus dengan sedikit rasa masam, dan dengan kematangan penuh juga dengan sedikit kepahitan, dianggarkan 4.2 dari 5 mata. Ini memberi wakil tempat kedua dalam penilaian.

Pokok Leningradskaya Black memberi bukan sahaja buah beri yang enak, tetapi juga tidak perlu dijaga dan cukup tahan terhadap parasit biasa. Ia tahan beku hingga -300C.

Titik lemahnya adalah kelembapan musim panas yang tinggi dan air berlebihan, yang menyebabkan pecahnya cengkerang berry. Varieti ini akan membuahkan hasil dengan 'persahabatan' dengan wakil dari jenis Leningradskaya kuning, Leningradskaya merah jambu, Merah padat, Fatezh.

Kelebihan

  • Rasa beri sederhana;
  • Tiada kerosakan fros;
  • Kadar kelangsungan hidup cepat dan berbuah awal.

keburukan

  • Keperluan untuk jenis pendebungaan tertentu;
  • Kelemahan air berlebihan.

Chermashnaya

Penilaian: 4.7

CHERMASHNAYA

Beri dari varieti Chermashnaya mempunyai warna kuning yang tidak biasa, sedikit pemutih. Pohon itu membentang hingga 5 meter, tetapi mahkota bulat tidak menebal, matahari menerangi sepenuhnya dan menghangatkan setiap ranting, sehingga buah beri kaya, manis dengan sedikit rasa masam, beratnya hingga 4,5 gram. Ngomong-ngomong, mereka masak pada masa yang berlainan, sehingga anda dapat menikmati hasil panen selama satu atau dua minggu. Secara keseluruhannya, pokok yang terbentuk sepenuhnya akan memberi hadiah kepada pemiliknya dengan 20 kilogram ceri.

Semasa menanam anak benih di sebidang tanah, seorang penduduk musim panas dapat memastikan: dalam 3-4 tahun akan dapat menikmati buah beri pertama, tetapi untuk ini, plot harus memiliki pohon berdekatan dengan 'saudara' dari varietas Fatezh, Raditsa dan Bryanskaya Rosova. Chermashnaya terasa hebat di kawasan yang hangat, di kawasan dengan fros, toleransi rendah walaupun cuaca sejuk tidak teruk.

Kelebihan

  • Beri buah sederhana rasa pencuci mulut;
  • Kadar kelangsungan hidup yang sangat baik;
  • Kekebalan yang kuat.

keburukan

  • Kematangan beri yang tidak serentak;
  • Kegagalan berkembang secara normal di wilayah utara.

Halaman belakang berwarna kuning

Penilaian: 4.6

HIJAU KUNING

Tempat ketiga diambil oleh wakil lain dari varieti ceri manis Priusadebnaya kuning, dari namanya warna beri jelas. Benar, jika dibandingkan dengan Chermashnaya, buahnya berwarna lebih cerah keemasan, tetapi kecil (5.5 gram), sangat sesuai untuk diambil sejurus selepas menuai – sangat gula dengan sedikit keasidan. Berlimpah berbuah – 22 tan sehektar.

Pokok tidak membentang lebih dari 5 meter, ia dicirikan oleh pertumbuhan yang dipercepat, tetapi anda perlu menunggu sekitar 6 tahun untuk berbuah. Tetapi ceri ini tidak memerlukan pendebunga – kelebihan yang tidak diragukan. Hujah lain adalah kemampuan menyesuaikan diri dengan kelainan musim sejuk dan tahap pemeliharaan tunas yang subur pada musim bunga.

Kelebihan

  • Ovari berterusan pada musim sejuk April-Mei dan musim sejuk;
  • Buah-buahan yang menyelerakan;
  • Tidak perlu pendebunga;
  • Buah beri tidak hancur;
  • Memetik yang senang – buah beri kerap tumbuh di dahan.

keburukan

  • Pertumbuhan intensif (tumbuh, perlu dibentuk);
  • Tunggu lama untuk berbuah.

Sadko

Penilaian: 4.5

SADCO

Varietas ceri manis bersaiz sederhana Sadko dengan mahkota penyebaran medium memberikan buah beri yang sangat besar – beratnya maksimum pada kategori pematangan awal dan mencapai 6.1 … 8,1 g., Warnanya merah tua kaya, dan rasanya mengejutkan manis dengan penilaian tinggi 4.7. Perlu diperhatikan: pulpa mudah dipisahkan dari batu kecil, badan berair tidak retak dari kelembapan berlebihan.

Pokoknya tumbuh dengan sederhana, anda boleh mengharapkan penuaian pada tahun keempat, tetapi dengan syarat ia berdekatan dengan jenis lain. Sadko perlu dilindungi dari coccomycosis, ia akan mengatasi penyakit lain dengan sendirinya.

Kelebihan

  • Buah-buahan besar dengan tangkai kering;
  • Buah pencuci mulut yang mudah dikupas dari tulang;
  • Ketahanan terhadap musim sejuk.

keburukan

  • Ketahanan purata terhadap coccomycosis;
  • Pendebungaan diperlukan.

Varieti ceri pertengahan musim terbaik

Sekiranya anda ingin memanjakan diri dengan ceri pada awal – pertengahan Julai, dapatkan bibit varieti pertengahan musim. Dan kami akan memberitahu anda tukang kebun mana yang lebih disukai.

Fatezh

Penilaian: 4.9

FATEZH

Separuh kedua bulan Julai kaya dengan penuaian ceri dari pelbagai jenis Fatezh, setengah sen buah dituai dari pokok maju, pada awal berbuah – dari 10 kg. Pokok tidak membentang lebih dari 5 meter, sementara dahannya menyebar, dan mahkota menyerupai bola yang perlu dicetak. Perhatian khusus harus diberikan kepada cabang-cabang bawah: mereka adalah buah-buahan yang paling banyak berisi dan kendur di bawah berat.

Buah beri akan menggembirakan mana-mana penduduk gourmet dan musim panas – mereka berair dan sangat manis, batu itu mudah dikeluarkan, dan pulpa tebal berwarna merah jambu tetap ada. Ukuran buah ditentukan oleh pelbagai faktor: pada musim panas yang hangat dan cerah, dengan penyiraman yang cukup dan tanah berkhasiat, mereka mencapai berat 6 gram, dengan kekurangan salah satu faktor, penurunan berat badan menjadi 3,8 gram diperhatikan.

Untuk membuat Fatezh gembira dengan beri, anda harus menanamnya di kawasan Tengah bersebelahan Chermashna, Ovstuzhenka, Iput, Raditsa atau Revna.

Kelebihan

  • Rasa yang luar biasa dengan keasidan yang hampir tidak dapat dilihat;
  • Kekerasan musim sejuk yang sangat baik;
  • Kekebalan penyakit;
  • Bubur berair dengan pitting sederhana.

keburukan

  • Saiz buah tidak stabil;
  • Adalah perlu untuk membentuk mahkota yang semakin meningkat.

Narodnaya Subarova

Penilaian: 4.8

FOLK SYUBAROVA

Ceri yang subur ini dengan yakin berada di kedudukan kedua dalam peringkat beri yang masak masak mengikut versi. Narodnaya Syubarovoy berakar dengan baik dan berkembang di banyak wilayah kerana ketahanan frosnya yang sangat baik dan, yang tidak biasa untuk spesies, menjadi angin. Selaran matahari, parasit juga tidak takut dengan dedaunan dan buah-buahan.

Penuaian buah beri dilakukan pada akhir bulan Julai, buah beri yang dimasak yang dikeluarkan mencapai berat 6 gram, dan rasanya manis dan masam tradisional. Pokok dewasa mampu menghasilkan sehingga 50 kg ceri, yang mungkin seawal 6 tahun pembangunan.

Kelebihan

  • Ketidaktentuan terhadap keadaan pertumbuhan dan perkembangan;
  • Boleh tumbuh di kawasan berangin;
  • Rasa beri klasik;
  • Boleh digunakan pada spesimen atau jalan buah pokok;
  • Berlimpah berbuah.

keburukan

  • Tidak bertolak ansur dengan genangan kelembapan di dalam tanah.

Oryol berwarna merah jambu

Penilaian: 4.7

PINK ORLOVSKAYA

Pada pandangan pertama, nampaknya buah beri belum masak, tetapi untuk warna merah jambu Orlovskaya, warna merah putih dengan bintik-bintik cahaya adalah warna semula jadi. Buah-buahan tumbuh di pohon yang tumbuh rendah, ketinggiannya, walaupun pada masa dewasa, tidak melebihi 3 meter – ini sangat memudahkan proses penuaian, yang menjelang pertengahan bulan Julai. Perlu diperhatikan bahawa anda boleh bergantung pada kepulangan dari pokok muda yang sudah memasuki tahun ketiga pembangunan. Memerlukan penyertaan pendebunga.

Beri itu sendiri kecil, beratnya tidak melebihi 4 gram, pemisahan batu kecil tidak sukar. Ceri manis Orlovskaya merah jambu didefinisikan untuk jenis pencuci mulut dan tidak diproses, ia juga sesuai untuk pengetinan, tetapi jarang digunakan untuk ini.

Gambaran mengenai kebaikan ini disedari oleh daya tahan rata-rata terhadap perosak – perlu dilakukan pemerhatian dan rawatan tepat pada masa coccomycosis dan moniliosis.

Kelebihan

  • Berry pencuci mulut;
  • Pokok rendah;
  • Warna buah yang tidak biasa;
  • Keupayaan untuk memberi buah beri pada tahun ketiga perkembangan.

keburukan

  • Buah beri bersaiz kecil;
  • Kekebalan yang tidak mencukupi.

Hadiah kepada Stepanov

Penilaian: 4.6

HADIAH KEPADA STEPANOV

Varietas yang agak muda ini dipilih dari ceri Bryansk, ia telah menyerap semua yang terbaik dari 'nenek moyang': pertumbuhan hingga 5 meter, beri berukuran sederhana hingga 4.5 gram. dengan elastik, pulpa manis (4,9-5,0 poin.) warna hitam burgundy yang sengit. Tukang kebun gembira dengan hasilnya, terutama di wilayah tengah dan wilayah selatan – pokok itu tidak takut kekeringan (tetapi tanaman muda memerlukan penyiraman sekurang-kurangnya sekali seminggu) dan kesejukan, musim sejuk dengan baik dan tahan terhadap perosak.

Untuk berbuah, jenis Teremoshka dan Lyubimitsa Astakhova disyorkan untuk kawasan sekitar.

Kelebihan

  • Pelbagai ceri yang paling enak menurut gourmets dan pakar;
  • Tulang dan peduncle yang mudah dilepaskan;
  • Kekebalan yang baik.

keburukan

  • Beri kecil dengan batu bersaiz sederhana.

Jenis ceri terlambat terbaik

Kelebihan utama varieti ceri yang masak menjelang Ogos adalah untuk mengurangkan risiko kerosakan buah pinggang pada musim sejuk, oleh itu, pengambilan buah beri pada akhir musim panas biasanya merupakan yang paling kaya.

Cemburu

Penilaian: 4.9

REVNA

Pada ketinggian normal, pokok ceri dewasa dengan mahkota nipis secara serentak dapat menghasilkan hingga 30 kg buah beri merah besar (hingga 8 gram) dan beri yang sangat enak, dinilai dengan skor tertinggi (4.8 … 5.0). Pokok ini sebahagiannya mampu melakukan pendebungaan sendiri, tetapi hanya sebanyak 5%, sehingga jiran-jiran di varietas tidak akan mengganggu (Iput, Ovstuzhenka, Raditsa, Tyutchevka). Mahkota tumbuh secara intensif, jadi ia perlu dibentuk, kerana pokok itu membolehkan anda melakukan ini.

Pokok ini tidak terjejas oleh radang dingin; ia bertolak ansur dengan kehangatan musim sejuk di zon tengah, dan juga musim sejuk yang berulang. Kekebalan terhadap penyakit adalah yakin, jadi parasit ceri tidak mengerikan.

Kelebihan

  • Buah beri yang besar dan bernilai tinggi;
  • Ketahanan pokok dan pucuk muda ke fros, termasuk fros musim bunga;
  • Beri tidak retak dengan air berlebihan;
  • Kekebalan yang kuat.

keburukan

  • Tumbuhan ini mula berbuah hanya pada usia 5 tahun;
  • Kita memerlukan 'jiran' – pendebunga.

Berbuah besar

Penilaian: 4.8

BUAH BESAR

Nama varietas itu sendiri: buah ceri berukuran besar, lebih berat daripada yang lain – hingga 14 gram, atau bahkan 18 gram. Buah-buahan dengan warna gelap kaya semua bentuknya sama, halus dan beraroma, rasa masam manis, sesuai untuk pengangkutan. Benih dan tangkainya mudah pecah – tidak sukar dibersihkan sebelum digunakan, termasuk jumlah yang banyak untuk pemeliharaan.

Tumbuhan ini membentang hingga 5 meter, mahkotanya tersebar luas – untuk pesanan, disarankan untuk memberikannya bentuk. Ceri dari varieti lain mesti tumbuh berdekatan untuk pendebungaan berbuah besar. Belukar dewasa akan menggembirakan anda dengan keturunan yang berlimpah – hingga 56 kg.

Kelebihan

  • Rintangan fros yang sangat baik;
  • Buah-buahan yang paling banyak disenaraikan;
  • Rasa sedap;
  • Kekeringan tidak mempengaruhi rasa buah beri;
  • Kekebalan terhadap penyakit ciri.

keburukan

  • Pengacuan diperlukan;
  • Jiran pendebungaan (Bugaro Oratovsky, Surprise, Francis) sangat diperlukan.

Tyutchevka berbuah besar

Penilaian: 4.7

TUTCHEVKA BESAR

Menjelang akhir bulan musim panas kedua, anda dapat menikmati ceri Tyutchev (Tyutchevka Large-berbuah). Ini adalah beri berukuran optimum hingga 7-8 gram, merah pekat dengan bintik yang sedikit ketara. Kesukaran akan menyebabkan penyingkiran tulang dari badan lembut, tetapi tangkainya dikeluarkan kering. Gourmets dan mereka yang mempunyai gigi manis akan menghargai ceri manis Tyutchevka yang berbuah besar: ia manis dengan keasidan sederhana.

Satu pokok mampu menghasilkan kira-kira 40 kg buah beri – bukan yang paling hebat, tetapi hasil yang terbaik untuk ceri. Agar tunas dapat tumbuh, pokok tambahan diperlukan – penyerbuk, walaupun varietas Tyutchevka berbuah besar mampu melakukan pendebungaan separa diri.

Musim panas yang hujan akan menjadi masalah – beri akan pecah. Ia juga berbahaya untuk dijangkiti oleh coccomycosis dan klyasternosporiosis, moniliosis. Frost musim sejuk tidak mengerikan untuk pokok, tetapi frosts musim bunga dapat memusnahkan lebih daripada 65% ovari.

Tyutchevka dibiakkan untuk pembiakan di zon tengah, berakar di perigi selatan Ural.

Kelebihan

  • Rasa gula yang hebat;
  • Produktiviti kaya yang stabil;
  • Toleransi musim sejuk di zon tengah.

keburukan

  • Ia dipengaruhi oleh penyakit, pencegahan diperlukan;
  • Pelanggaran integriti buah beri dengan genangan air;
  • Pembuangan pulpa yang sukar.

Bryansk merah jambu

Penilaian: 4.6

PINK BRYANSKAYA

Berbagai kematangan bulan Ogos, Bryanskaya Rosova adalah pohon pertumbuhan kecil hingga 4 dan sedikit meter, mahkota rapi dengan bercabang sederhana. Buah beri, seperti namanya, berwarna merah jambu, dengan bintik yang ketara, kecil (hingga 5.5 gram), tahan terhadap air berlebihan. Walaupun batu itu kecil, pemisahannya dari pulpa agak sukar. Tidak ada rasa masam dalam rasa, digantikan oleh kepahitan ringan dengan latar belakang rasa manis yang tiada tandingannya. Harta tanah ini digunakan dalam pemuliharaan dan pembuatan anggur.

Agar pokok dewasa memberikan 20 … 30 kg buah, ceri dari pelbagai jenis mesti digunakan di sebelahnya atau dengan cantuman.

Bryanskaya rosova tahan terhadap fros dan penyakit, varietas ini dibiakkan untuk diedarkan di kawasan tengah dan di jalan tengah.

Kelebihan

  • Beri tidak retak;
  • Kekebalan terhadap penyakit dan selsema;
  • Tidak ada rasa masam dalam rasa.

keburukan

  • Pemisahan tulang yang sukar;
  • Ovari takut pada musim sejuk;
  • Beri kecil.

Michurinka (Michurinskaya lewat)

Penilaian: 4.5

Michurinka (Michurinskaya Akhir)

Peringkat disempurnakan oleh pelbagai ceri manis Michurinskaya yang sudah matang dengan beri warna merah gelap yang kaya dan saiz kecil (berat hingga 6.5 gram). Buahnya dibezakan oleh ciri khas jahitan perut dan rasa manis yang berair. Batu itu mudah dipisahkan, seperti tangkainya.

Pokok itu tumbuh dengan cepat, mahkota yang dibangkitkan dengan rapi terbentuk, yang dapat mentolerir frost musim sejuk dengan baik, serta musim kemarau, ia mula berbuah pada tahun kelima, dan memerlukan penyerbuk. Kilang itu tidak takut penyakit.

Michurinka berbuah dengan kerap, hasilnya hingga 140 sen per hektar dalam keadaan Michurinsk dan wilayahnya, rasanya baik di zon iklim yang sama.

Kelebihan

  • Ketahanan terhadap musim sejuk;
  • Rintangan terhadap pengangkutan;
  • Hasil tinggi dan tetap;
  • Rasa dihargai.

keburukan

  • Dengan embun beku yang ketara, jangka hayat pokok berkurang.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen