14 buku terbaik mengenai alam semesta dan ruang angkasa

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Kita hidup pada masa di mana semua orang dapat melihat foto galaksi yang paling indah, melihat ke luar misteri ruang dan mempelajari berita terkini dari dunia astronomi. Ahli astronomi sentiasa merakam data mengenai lubang hitam, planet baru, gelombang graviti, bahan gelap, dan misteri alam semesta lain yang menarik. Dalam banyak cara, penemuan ini didasarkan pada gema teori yang dikembangkan oleh Einstein pada abad yang lalu. Apa yang telah berubah dalam lebih dari 100 tahun? Mungkin kita berada di ambang penemuan ruang yang megah?

Bagaimana alam semesta berfungsi? Apa itu lubang hitam? Mengapa tiada sempadan yang dapat dilihat dari angkasa? Adakah sesiapa yang berani menjajah Marikh? Anda akan menerima jawapan terperinci untuk ini dan banyak soalan lain setelah membaca buku mengenai ruang dan Alam Semesta dari penilaian kami.

Penilaian buku terbaik mengenai alam semesta dan ruang

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Penilaian buku terbaik mengenai alam semesta dan ruang 1 Ruang Einstein, Michio Kaku 502 RUB
2 Tiada sempadan yang kelihatan dari angkasa, Ron Garan 702 RUB
3 Antara bintang. Sains Di Sebalik Tabir, Kip Thorne RUB 2 053
4 Ringkasnya Alam Semesta, Stephen Hawking RUB 1,284
5 Mengetuk Syurga, Lisa Randall 597 r
6 Panduan Angkasawan untuk Kehidupan di Bumi. Apa 4000 Jam Di Orbit Mengajar Saya, Chris Hadfield RUB 470
7 Sejarah Ringkas Masa, Stephen Hawking 588 r
8 Jalan menuju bintang. Dari sejarah kosmonautik Soviet, Anatoly Alexandrov RUB 104
9 Bagaimana Kita Akan Hidup di Marikh, Stephen Petranek 120 RUB
10 Cosmos, Dmitry Kostyukov dan Zina Surova 714 RUB
11 Ruang. Evolusi Alam Semesta, Kehidupan dan Peradaban, Carl Sagan 413 r
12 Penerokaan planet-planet yang jauh, Vladimir Surdin RUB 1,523
13 Atlas Besar Alam Semesta, Irina Pozdnyakova 1 238 RUB
14 Objektif Super. Dibintangi dengan Ukuran Bandar, Sergey Popov RUB 517

Ruang Einstein, Michio Kaku

Penilaian: 4.9

Ruang Einstein, Michio Kaku

Peringkat dibuka dengan buku 'Einstein's Space', yang ditulis oleh seorang ahli fizik teori, Ph.D., seorang guru di New York College dan seorang penulis semuanya menjadi satu. Michio Kaku mengambil peranan mempopularkan penemuan saintifik mengenai Alam Semesta, atau lebih tepatnya, sisi mereka yang tidak kelihatan. Buku “Einstein's Cosmos” bukanlah buku panduan ilmiah dengan seribu formula, bukan biografi Einstein, dan bukan penyampaian teori fizik yang pelik. Karya ini adalah untuk mereka yang tidak menganggap diri mereka pakar dalam sains yang tepat, tetapi ingin mengetahui bagaimana penemuan megah dibuat dan bagaimana teori pembuatan zaman dilahirkan.

Michio Kaku menjawab soalan utama: bagaimana Einshein, yang tidak diberi satu kesempatan untuk menerima pendidikan minimum oleh guru, masih berhasil membuat revolusi dalam bidang fizik. Bagaimana dia dapat mencapai pengiktirafan sejagat, walaupun pada hakikatnya banyak orang sezaman cukup kritikal terhadap keperibadian dan karya ilmiah pencipta teori relativiti.

Buku ini membawa kita ke suasana awal abad ke-20 – semasa dua perang dunia dan pengembangan bom atom. Penulis dengan jelas menunjukkan kepada pembaca apa yang tersembunyi di sebalik tabir peristiwa besar dalam sains dan apa yang, kadang-kadang sukar, tahap yang harus diatasi oleh para saintis agar tidak hanya membuat sedikit penemuan mereka, tetapi juga untuk menyampaikannya kepada masyarakat umum. Di halaman buku ini, kami menjumpai jalinan fakta menarik dari kehidupan Einstein dan rakan-rakannya dengan penerangan mengenai teori relativiti dalam bahasa yang bahkan dapat difahami oleh seorang kanak-kanak. Inilah rahsia populariti buku Michio Kaku – dia hanya menulis mengenai kompleks itu. Untuk minda yang canggih, buku ini mungkin kelihatan terlalu asas, tetapi untuk kemanusiaan, buku ini akan menjadi perjalanan yang jelas ke dunia fizik yang tidak dapat difahami.

Tiada sempadan yang kelihatan dari angkasa, Ron Garan

Penilaian: 4.8

Tiada sempadan yang kelihatan dari angkasa, Ron Garan

Kedudukan peringkat kedua diduduki oleh kisah mengenai Alam Semesta, ruang, kedamaian, kesatuan dan kemanusiaan. No Borders Seen From Space adalah buku mengenai Bumi, bukan ruang. Dari halaman pertama hingga terakhir, ini adalah panggilan untuk penyatuan untuk pemeliharaan umat manusia. Oleh Ron Garan, angkasawan Amerika yang, selama tinggal lama di angkasa lepas, dikejutkan dengan keindahan planet biru kita.

Penulis menceritakan tentang apa yang disebut sebagai 'sudut pandang orbital' – pandangan Bumi tanpa sempadan dari angkasa. Dengan pemerhatian jenis ini, tidak ada konflik ketenteraan, tidak ada perpecahan, tidak ada negeri, tidak ada bangsa, tidak ada agama yang dapat dilihat. Seluruh Bumi muncul sebagai satu-satunya rumah besar bagi seluruh umat manusia sekaligus. Dan inilah cara Ron Garan mendesak untuk menyedarinya. Tinggalkan hanya bias yang berkaitan dengan perpecahan buatan dan satukan seluruh dunia untuk menyelesaikan masalah hari ini – kelaparan, kemiskinan, bencana iklim.

Ron pasti jika pakar 15 kebangsaan dapat bersatu tanpa merasa selesa. Mereka bersama-sama dapat melaksanakan projek bersama yang sangat kompleks untuk kebaikan semua orang, mengusahakan pembinaan stesen orbit MIR, dan orang di Bumi dapat melakukan hal yang sama. Buku ini bukan untuk semua orang. Tetapi ia pasti menyentuh hati dan fikiran para altruis sejati dan semua orang yang tidak peduli dengan nasib manusia. Buku ini diterbitkan tidak lama dahulu – pada tahun 2015, tetapi ia telah menjadi popular di Amerika Syarikat dan di luar negara.

Antara bintang. Sains Di Sebalik Tabir, Kip Thorne

Penilaian: 4.7

Antara bintang.  Sains Di Sebalik Tabir, Kip Thorne

Tempat ketiga dalam ranking kekal untuk karya 'Interstellar. Ilmu di sebalik tabir 'Kip Thorne adalah ahli fizik teori terkenal, pemenang Hadiah Nobel dan perunding untuk filem terkenal Interstellar Christopher Nolan. Di halaman buku itu, penulis membuat perjalanan ilmiah untuk konsep-konsep dalam astrofizik seperti lubang hitam, graviti, dimensi kelima dan fenomena lain yang diliputi dalam filem dengan nama yang sama. Pada masa yang sama, dalam buku ini, Kip Thorne menunjukkan bahawa peristiwa fizikal yang luar biasa dan kadang-kadang menakjubkan, yang pertama kali disajikan dalam filem dan tidak pernah ditunjukkan secara visual, berdasarkan teori fizikal sebenar pada zaman kita.

Plot terbahagi kepada beberapa bahagian. Pada mulanya, penulis bercakap mengenai persiapan untuk penggambaran filem ini. Kemudian dia melakukan perjalanan singkat ke dalam undang-undang Alam Semesta, kelengkungan masa dan ruang, lubang hitam. Selepas itu, dia menyelidiki penyelidikan ilmiah, dan benar-benar dalam rangka plot filem yang ditembak sebelumnya. Semua ini disertakan dengan gambar dari filem, ilustrasi, gambar rajah dan gambar visual yang lain. Tetapi ini jauh dari buku teks membosankan mengenai fizik yang menghiburkan. Penulis begitu bersemangat dengan fenomena ruang sehingga buku ini akan menarik minat orang dewasa dan remaja, kerana ini adalah peluang yang baik untuk membuat perjalanan ruang angkasa yang menarik tanpa bangun dari sofa.

Ringkasnya Alam Semesta, Stephen Hawking

Penilaian: 4.6

Ringkasnya Alam Semesta, Stephen Hawking

Buku 'Mengenai alam semesta secara ringkas' oleh ahli fizik teori Inggeris terkenal dunia Stephen Hawking berada di kedudukan keempat dalam ranking. Hawking terkenal, pertama sekali, kerana karya-karyanya dalam bidang kajian kosmologi kuantum yang tidak diketahui dan mempopularkan lubang hitam. Dia juga mengetuai jabatan yang sama di Cambridge dengan Isaac Newton pada satu masa.

Hawking menggunakan bahasa mudah dalam buku-bukunya yang dapat difahami walaupun untuk orang awam. Dia secara harfiah menerangkan prinsip interaksi mekanik kuantum dan fizik, secara bersamaan mengungkapkan makna perjalanan waktu, kemungkinan pembentukan lubang hitam, sehingga membuktikan teori relativiti Einstein dan menyebutnya sebagai 'teori segalanya'. Buku 'About the Universe secara ringkas' menceritakan tentang penemuan, inovasi dan postulat baru yang dibuat dalam bidang fizik. Penulis menetapkan tugasnya: untuk menyelesaikan apa yang difikirkan Einstein – untuk menggabungkan dua teori yang berbeza – mekanik kuantum dan teori relativiti menjadi teori bidang Bersatu dan membawa kepada hukum umum alam semesta. Mungkin bagi mereka yang benar-benar tidak mahir dengan fizik, buku ini sukar difahami, jadi kami boleh mengesyorkannya kepada mereka yang paling tidak biasa dengan kursus fizik lanjutan. 4 tahun yang lalu, buku ini telah diterbitkan dengan judul 'The World in a Nutshell'.

Mengetuk Syurga, Lisa Randall

Penilaian: 4.5

Mengetuk Syurga, Lisa Randall

Buku dari pengarang popular Lisa Randall berada di kedudukan ke-5. Karya ilmiah ini dibezakan oleh fakta bahawa pengarang, yang cuba menjelaskan fenomena yang telah dibincangkan oleh rakan-rakannya lebih dari sekali, menggunakan penglihatan feminin semata-mata. Dia berjaya memerhatikan pemerhatian secara rawak, tetapi sangat luar biasa. Setelah membaca buku ini, anda benar-benar dapat meluaskan pemahaman anda dan mempelajari banyak perkara baru khususnya dari bidang fizik zarah. Memang, seperti yang diklaim oleh pengarang sendiri, objek terkecil sekalipun dapat memberi kita pemahaman tentang siapa kita dan dari mana asalnya.

Sebagai profesor fizik teori di Universiti Harvard, Lisa Randall menulis mengenai keadaan sains secara umum dari perspektif mekanik kuantum. Lebih daripada separuh buku ini dikhaskan untuk pembinaan, susunan dan eksperimen yang dilakukan di Large Hadron Collider. Buku ini tidak mempunyai keseronokan, kelucuan dan kemudahan persembahan. Perlu diperhatikan bahawa ia ditulis sebelum boson Higgs dijumpai. Penulis sedang menunggu penemuan yang harus berlaku selepas pelancaran collider. Secara keseluruhan, Knockin 'on Heaven adalah contoh sastera bukan fiksyen yang baik, tetapi tidak lebih dari itu.

Panduan Angkasawan untuk Kehidupan di Bumi. Apa 4000 Jam Di Orbit Mengajar Saya, Chris Hadfield

Penilaian: 4.4

Panduan Angkasawan untuk Kehidupan di Bumi.  Apa 4000 Jam Di Orbit Mengajar Saya, Chris Hadfield

Chris Hadfield, seorang angkasawan Amerika yang menghabiskan 4.000 jam di orbit, kemudian menulis sebuah buku hebat yang menduduki tempat enam dalam ranking kami. Semasa berada di angkasa, Chris Hadfield bukan hanya dapat bekerja untuk kebaikan semua umat manusia, tetapi ketika berada di ruang dekat bumi, dia menembak banyak video mengenai kehidupan orbit, karya angkasawan. Semasa berada di ISS, dia bahkan menyanyikan lagunya dan membuat klip video, yang dengan cepat tersebar di Internet dan mendapat berjuta-juta tontonan. Setelah kembali dari angkasa, Chris memutuskan untuk menerbitkan sebuah buku di mana dia berkongsi perjalanan panjangnya ke angkasa lepas, pemenuhan impian dan pengalaman berharga yang diperoleh selama ini.

Pada bahagian pertama buku, penulis berkongsi bagaimana dia memulakan perjalanannya ke karier angkasa lepas. Pembaca akan belajar mengenai masa kanak-kanak, orang-orang yang dikasihi dan hanya rakan-rakan yang baik, dan mengenai tonggak yang mendahului peristiwa masa depan. Bahagian kedua memperincikan penerbangan ruang angkasa dan kerjasama dengan angkasawan Rusia. Angkasawan Amerika terutamanya memperhatikan lucu, menurut pendapatnya, “tradisi Rusia” rakan sekerja. Bahagian terakhir menceritakan tentang pemulihan yang sukar setelah mendarat dan berakhirnya karier. Memerhatikan bumi dari angkasa, Hadfield menyedari betapa indahnya planet kita. Dalam isinya, dia sekarang dan seterusnya meminta untuk melindungi sifat dan perasaan orang yang mereka sayangi.

Sejarah Ringkas Masa, Stephen Hawking

Penilaian: 4.4

Sejarah Ringkas Masa, Stephen Hawking

Buku Stephen Hawking “A Brief History of Time: From the Big Bang to Black Holes” berada di kedudukan ketujuh dalam ranking. Kisah ini didedikasikan untuk pencarian yang luas untuk jawapan global untuk pertanyaan yang sukar: “Pilihan apa yang Tuhan miliki ketika menciptakan Alam Semesta”, yang juga diminati oleh Einstein pada masa itu. Hawking sengaja menolak untuk memasukkan formula dan pengiraan yang rumit, menyedari bahawa mereka akan mengurangkan jumlah orang yang bersedia membeli bukunya. Dia cuba mengemukakan idea teori kuantum graviti dalam bahasa yang mudah dicapai. Buku ini pertama kali diterbitkan pada tahun 1988 dan dengan cepat menjadi buku laris sebenar. Selama 20 tahun akan datang, lebih daripada 10 juta buku telah terjual.

Sebagai tambahan kepada justifikasi dan istilah sains semula jadi, buku ini mengandungi wacana agama dan falsafah. Stephen Hawking mengajukan soalan: bagaimana alam semesta dan ruang diciptakan? Mungkinkah itu terbentuk secara kebetulan atau diciptakan oleh Tuhan? Dan walaupun pembaca tidak akan menemui jawapan terakhir untuk soalan-soalan ini, dia akan dapat melihat lebih jauh dari yang biasa dan menyelami lebih jauh rahsia dunia yang tidak diketahui di sekelilingnya.

Pada tahun 1991, filem dengan nama yang sama ditembak (disutradarai oleh Errol Morria), namun plotnya tidak berdasarkan pada buku, tetapi pada biografi seorang saintis, pencapaiannya dalam bidang sains. Buku Hawking disebut dalam karya seperti 'Harry Potter', 'Love Through Time', 'Donnie Darko' dan lain-lain.

Jalan menuju bintang. Dari sejarah kosmonautik Soviet, Anatoly Alexandrov

Penilaian: 4.3

Jalan menuju bintang.  Dari sejarah kosmonautik Soviet, Anatoly Alexandrov

Bagaimana kehidupan berfungsi di kosmodrom? Buku karya A. Alexandrov, 'The Way to the Stars', yang diletakkan di tangga kelapan penarafan ruang kami, akan menceritakan tentang ini. Setelah bertahun-tahun bekerja di bidang roket, penulis telah memasukkan satu buku beratus kisah menarik mengenai penyediaan roket untuk pelancaran, nasib 'projek lunar', dan kesan peribadi. Buku ini merangkumi jangka masa dari 1944 hingga 1971. Ini adalah masa kosmonautik Soviet, pembentukan dan kelahirannya. Sejak pelancaran satelit pertama, dan penerbangan angkasa berawak pertama, telah banyak percubaan dan kesilapan, dan program angkasa lepas secara harfiah tergantung pada penutupan dari penutupan.

Buku ini berdasarkan episod-episod yang kurang diketahui atau sama sekali tidak diketahui yang berlaku semasa perlumbaan ruang angkasa, yang pastinya menarik minat pembaca yang canggih. Melibatkan diri dalam kisah cerita, anda menjadi saksi pendiam mengenai peristiwa sebenar, anda berkomunikasi dengan banyak orang yang kebanyakannya tidak diketahui oleh masyarakat umum.

Garis selari lain dari buku ini adalah perihalan sejarah kekuatan peluru berpandu, walaupun dalam karya lain topik ini dipisahkan dari projek penaklukan ruang secara damai. Ini membolehkan anda memahami banyak asal-usul apa yang berlaku, dari sudut konteks sebenarnya, dan bukan penilaian luaran. Buku ini akan menarik minat mereka yang benar-benar berminat dengan kosmonautik Rusia.

Bagaimana Kita Akan Hidup di Marikh, Stephen Petranek

Penilaian: 4.2

Bagaimana Kita Akan Hidup di Marikh, Stephen Petranek

Terpengaruh dengan idea mempopularkan kehidupan di Mars, wartawan dan penulis, serta ketua editor Majalah Discover yang terkenal, Stephen Petranek, merilis sebuah buku pada tahun 2015 berjudul 'How We Will Live on Mars'. Dia berada di kedudukan kesembilan dalam ranking kami.

Berikutan kejayaan kuliah TED, Steven Petranek memutuskan untuk mengeluarkan buku mengenai topik popular ini kepada masyarakat umum. Ucapan selama 17 minit itu tersebar hanya pada 128 halaman, 32 daripadanya adalah ilustrasi. Ya, buku ini agak kecil dan lebih mirip artikel ilmiah yang terperinci, tetapi masih perlu diberi perhatian.

Bahagian pertama lebih tertumpu pada pemodal, kerana kita bercakap mengenai pendapatan, jumlah, jumlah, jumlah. Separuh lagi penuh dengan fakta, idea dan teori. Penulis cuba mempertimbangkan masalah dari beberapa sudut dan percaya bahawa penjajahan awal Marikh akan membuka prospek baru dalam kegiatan komersial manusia. Stephen dengan penuh semangat meyakinkan bahawa orang tidak mempunyai cara lain melainkan untuk mula meneroka ruang angkasa secara aktif. Baiklah, masa akan memberitahu jika jajahan pertama orang yang membeli tiket sehala dengan harga yang luar biasa akan dapat mendarat di Marikh menjelang 2025-2030, seperti yang dijanjikan oleh Stephen Petranek kepada kita.

Cosmos, Dmitry Kostyukov dan Zina Surova

Penilaian: 4.1

Cosmos, Dmitry Kostyukov dan Zina Surova

Mengenai ruang untuk kanak-kanak! Sebuah buku bergambar tangan yang menarik tentang ruang angkasa berada di kedudukan kesepuluh dalam kedudukan. Buku lucu ini dengan ilustrasi warna untuk kanak-kanak akan menceritakan mengenai penerbangan angkasa, peranti ISS, kosmonot utama dan saintis roket terkenal, pereka – Gagarin, Korolev, Tsiolkovsky, Leonov, Titov.

Anak-anak akan belajar apa itu kosmodrom, dan bagaimana ia berfungsi, bagaimana roket dan kapal angkasa pertama muncul, bagaimana angkasawan menyesuaikan diri dan melatih sebelum penerbangan. Garis besar utama buku ini berdasarkan wawancara dan gambar sebenar dari arkib peribadi, yang dikumpulkan oleh jurugambar ruang Dmitry Kostyukov.

Walaupun edisi itu hanya 3,000 naskhah, buku ini mendapat banyak anugerah: diploma 'Art of the Book', anugerah 'Start Up', White Ravens – dari perpustakaan di Munich, hadiah dalam pertandingan 'Gagarin dan I' Majlis British.

Ruang. Evolusi Alam Semesta, Kehidupan dan Peradaban, Carl Sagan

Penilaian: 4.0

Ruang.  Evolusi Alam Semesta, Kehidupan dan Peradaban, Carl Sagan

Buku mengenai ruang oleh Carl Sagan, yang diterbitkan lebih dari 35 tahun yang lalu, tetapi masih relevan dan menarik, berada di kedudukan kesebelas dalam ranking. Buku ini pertama kali diterbitkan pada tahun 1980, tetapi ia telah diterjemahkan dan diterbitkan di Rusia pada tahun 2004. Jurang yang begitu besar dapat dijelaskan dengan banyak alasan. Dan walaupun banyak yang telah berubah dalam penerokaan ruang angkasa selama bertahun-tahun, banyak yang telah ditemui dan diketahui, konsep asasnya tetap sama. Walau bagaimanapun, buku ini tidak boleh disebut semata-mata ilmiah atau teknikal. Sebaliknya, ia adalah falsafah yang saling berkaitan dengan fizik dan kosmologi, yang menceritakan tentang asal-usul peradaban pada titik-titik yang berbeza di alam semesta.

Idea utama buku ini secara tradisional dikhaskan untuk teori big bang, bagaimana kehidupan dilahirkan, bagaimana beberapa elemen, setelah meletup, membentuk unsur-unsur lain yang menghidupkan unsur ketiga … Dengan kata lain, semua yang kita lihat di sekitar kita adalah anak dari Cosmos, sebagai sejenis bahan pintar yang melahirkan dirinya sendiri. Dan walaupun penemuan baru para saintis semakin sering menunjukkan bahawa tangan seseorang yang tidak kelihatan hadir dalam penciptaan dunia, buku ini adalah contoh yang sangat baik dari fizik klasik abad yang lalu.

'Ruang. Evolusi Alam Semesta, Kehidupan dan Peradaban 'diterbitkan sebagai tambahan kepada siri televisyen' Space: A Personal Journey ', sehingga memiliki tepat tiga belas bab, sesuai dengan jumlah episod dalam filem itu. Ngomong-ngomong, buku ini berada dalam senarai terlaris selama lebih dari 70 minggu dan menjadi buku ilmiah terlaris pada tahun 80-an, dan Carl Sagan selama ini mendapat kemasyhuran dan kemasyhuran yang setanding dengan bintang-bintang perniagaan pertunjukan.

Penerokaan planet-planet yang jauh, Vladimir Surdin

Penilaian: 3.9

Penerokaan planet-planet yang jauh, Vladimir Surdin

Buku mengenai pemburu planet 'Eksplorasi planet jauh' oleh Vladimir Surdin mengambil tempat kedua belas dalam penilaian. Doktor Sains Fizikal dan Matematik dan Penyelidik Kanan di Institut Astronomi membincangkan bagaimana planet baru ditemui, apa ciri, kesukaran dan jalan yang dimilikinya. Tanpa terbawa-bawa dengan kata-kata yang kompleks dan terminologi tertentu, Surdin membawa idea bahawa setiap amatur dapat mencari dan menemui planetnya dan meninggalkan tanda yang ketara dalam sejarah penerokaan angkasa lepas.

Buku ini bermula dengan perkara yang paling asas – cerita mengenai planet dan buruj. Apabila pembaca menemui saat-saat sukar yang lebih sukar, misalnya, dengan penerangan mengenai reka bentuk teleskop dan petua untuk memilihnya, ada keinginan untuk memahami segala sesuatu dengan lebih terperinci. Sebagai usaha terakhir, pembaca boleh melangkau masa ini dan melihat peraturan yang digunakan untuk menamakan objek ruang angkasa, fakta dan hipotesis menarik apa yang menyertai peristiwa ini. Dan yang paling penting, setelah membaca buku, terdapat pemahaman bahawa bukan sahaja ahli astronomi profesional dapat membuat penemuan planet. Ini juga dapat dilakukan oleh amatur yang mempunyai optik yang baik.

Atlas Besar Alam Semesta, Irina Pozdnyakova

Penilaian: 4.8

Atlas Besar Alam Semesta, Irina Pozdnyakova

Buku mengenai Alam Semesta dan rahsia-rahsia dari Irina Pozdnyakova berada di peringkat kedua terakhir dari peringkat ketiga. Atlas adalah sekumpulan data tertumpu pada struktur Alam Semesta. Ini adalah sejenis panduan, yang menunjukkan keseluruhan sistem suria langkah demi langkah.

Irina Pozdnyakova adalah ahli astronomi amatur, sejak 2005 dia telah diterbitkan di pelbagai portal Internet yang dikhaskan untuk topik ruang dan merupakan pengarang 8 buku. Buku 'The Great Atlas of the Universe' dikeluarkan pada tahun 2017 sebagai edisi mewah. Ia menunjukkan secara terperinci objek utama Alam Semesta kita, dengan memberi perhatian khusus kepada sifat fizikalnya. Di hujung atlas, anda dapat mencari peta langit berbintang dan mula berlatih mempelajari buruj kosmik yang jauh. Bagi pencinta astronomi, buku ini boleh menjadi hadiah atau barang koleksi. Satu-satunya kelemahan adalah harganya, yang melebihi 1000 rubel.

Objektif Super. Dibintangi dengan Ukuran Bandar, Sergey Popov

Penilaian: 4.8

Objektif Super.  Dibintangi dengan Ukuran Bandar, Sergey Popov

Peringkat kami diakhiri dengan buku mengenai objek menarik – bintang neural, yang menggairahkan fikiran banyak saintis. Sergey Popov, penyebar ilmu sains terkenal dan ahli astrofizik, berusaha untuk memperluas pengetahuan pembaca dalam bidang pendidikan dan kewujudan superobjek berat yang berkaitan langsung dengan lubang hitam.

Ciri utama buku: pengarang memutuskan untuk memberitahu dalam satu edisi semua yang dia tahu mengenai topik ini. Sebilangan besar maklumat dirancang untuk pembaca yang terlatih, jadi pembaca yang benar-benar jauh dari topik astrofizik mungkin mendapati buku ini membosankan dan digambarkan di tempat-tempat. Walaupun halaman mengandungi contoh dan kontras yang menarik, ini tidak menyelamatkan naratif daripada terlalu ilmiah. Terutama buku mengenai superobjek akan menarik minat mereka yang sangat berminat dengan penemuan saintifik baru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen