14 buku cerita detektif Rusia terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Genre detektif dalam sastera bagus dengan plot yang terpelintir, yang tidak diketahui tekaan dalam buku yang bagus, kadang-kadang mustahil untuk meneka sebelumnya. Apa lagi yang anda perlukan untuk hiburan yang menarik? Kami membentangkan penilaian, yang merangkumi 14 buku cerita detektif Rusia terbaik dari pelbagai tahun. Bersama mereka, anda pasti akan menghabiskan masa lapang dengan manfaat jiwa dan fikiran anda.

Penilaian buku detektif Rusia terbaik

Pencalonan sebuah tempat nama detektif penilaian
Penilaian buku detektif Rusia terbaik 1 Lelaki dari Rumah Bertentangan, Elena Mikhalkova 4.9
2 Azazel, Boris Akunin 4.8
3 Lilith Hounds, Christina Stark 4.7
4 Rumah bayangan tanpa wajah, Lena Obukhova 4.6
5 Mengembara dengan angsa liar, Tatiana Rusuberg 4.5
6 Angin Jahat, Arkady Adamov 4.5
7 LAGU BURUNG MATI, VYACHESLAV PRAKH 4.5
8 Oligarch dari Big Dipper, Tatiana Ustinova 4.3
9 Tidak ada belalang di rumput, Elena Mikhalkova 4.4
10 Misteri Kabus Sungai, Alexey Maltsev 4.3
11 Jejak rubah pada batu 4.2
12 Kaedah Bilik Rom, Igor Lebedev 4.1
13 Topeng Beracun, Valeria Verbinina 4.0

Lelaki dari Rumah Bertentangan, Elena Mikhalkova

Penilaian: 4.9

Lelaki dari Rumah Bertentangan, Elena Mikhalkova

Serangkaian novel detektif mengenai Sergei Babkin dan Makar Ilyushin diteruskan dengan buku 'The Man from the House Opposite'. Kali ini, seorang wanita berpaling ke detektif di biro dengan permintaan untuk membantu dalam mencari saudara Nikita Safronov, yang hilang 3 hari yang lalu. Tidak lama sebelum kehilangannya, dia datang untuk melawat adiknya dengan sangat gembira, tidak dapat menghubungkan kata-kata. Ketika dia sadar, dia menjelaskan situasinya: salah seorang pelanggan Nikita, yang bekerja sebagai makelar, meminta untuk menyewa rumah itu untuk waktu pemergiannya. Pemuda itu memutuskan untuk memanfaatkan kedudukan rasminya dan berpindah ke rumah itu sendiri untuk memperbaiki keadaan kewangannya. Namun, ketenangan itu cepat berlalu: Nikita mula merasakan ada orang yang memerhatikannya. Dalam mencari pengesahan kecurigaan, Nikita memutuskan untuk berkeliling rumah, terserempak dengan pintu yang terkunci ke ruang bawah tanah. Setelah menjumpai kunci, dia memasuki bilik, mencari bilik gelap di sana, di mana dia menemui gambar empat orang – ini adalah bekas rakan sekelas pemuda itu, mereka sudah mati. Wanita itu meyakinkan saudaranya, setelah itu dia pulang ke rumah, setelah itu dia menghilang. Seorang wanita tidak boleh pergi ke polis, Nikita tinggal di rumah itu secara haram. Pemohon pasti yakin bahawa jika sesuatu berlaku kepada abangnya, dia pasti akan memanggilnya, tetapi ini tidak berlaku … Para detektif mula berniaga.

Azazel, Boris Akunin

Penilaian: 4.8

Azazel, Boris Akunin

Novel pertama mengenai detektif terkenal Erast Fandorin. Masih muda, tidak takut dan menarik, dia memulakan perkhidmatannya di jabatan polis, dan segera dengan kes yang rumit.

Kisah ini berlaku pada tahun 1876 di Moscow. Pelajar dengan cara yang aneh meletakkan tangan pada dirinya sendiri, tetapi apa motifnya, kerana dia adalah pewaris kekayaan yang besar ?! Detektif secara konsisten membongkar kejahatan itu, semasa prosesnya dia pergi ke organisasi bawah tanah. Seperti yang sering berlaku, pegawai tinggi yang mempunyai kaitan dalam dunia politik terlibat dalam kes tersebut.

Istria Azazel adalah kisah detektif yang menawan yang telah menjadi klasik genre. Fandorin dinyatakan dalam karya sebagai detektif berbakat dan luar biasa yang, secara selari, berjaya menemui cinta dan kehilangannya selama-lamanya.

Lilith Hounds, Christina Stark

Penilaian: 4.7

Lilith Hounds, Christina Stark

Sky Polanski bekerja di sebuah kafe di Dublin, di mana suatu hari muncul orang asing bernama Lilith, yang ternyata menjadi pemilik klinik di Boston. Gadis itu menawarkan pekerjaan sebagai pewaris wanita itu, tetapi Sky tidak bersedia untuk perubahan tersebut, namun, kerana kegagalan berterusan, dia akhirnya bersetuju dan menerima tawaran itu. Ini menjadi titik permulaan perniagaan yang menarik. Ternyata di bawah perlindungan klinik, perniagaan haram menyamar, menjadikan pemilik dan pasukannya banyak pendapatan. Kini pintu kehidupan mewah dibuka untuk Lilith. Berapa lama kebahagiaan ini akan berkekalan, dan bagaimana ia akan berakhir untuk pahlawan wanita itu?

Plot ini mengingatkan kisah gadis-gadis lembut dan naif yang jatuh ke dalam pesona keindahan kejam, tetapi Lilith Hounds adalah detektif yang sebenarnya, bukan kisah cinta klasik.

Rumah bayangan tanpa wajah, Lena Obukhova

Penilaian: 4.6

Rumah bayangan tanpa wajah, Lena Obukhova

Adalah biasa bagi bayang-bayang untuk memudar dengan bermulanya hari yang cerah. Dan jika seseorang tidak hilang, tetapi tetap? Adakah ini utusan dari dunia lain atau percubaan perkhidmatan khas yang lain? Atau mungkin ini hanyalah gambaran imaginasi penghuni rumah, yang bosan dengan kehidupan seharian?

Aksi ini berlaku di sebuah bandar kecil di mana semua orang saling mengenali. Bukan suatu kebetulan bahawa Vojtech dan rakan-rakannya berada di tempat ini – mereka harus mengetahui jenis bayangan yang menakutkan penduduk bandar, jika ini bukan penemuan. Membaca rakaman dari halaman pertama – menjadi jelas bahawa perkara yang sama tidak dapat dilihat oleh orang yang berbeza, jauh dari kepercayaan pada kekuatan dunia lain.

Mengembara dengan angsa liar, Tatiana Rusuberg

Penilaian: 4.5

Mengembara dengan angsa liar, Tatiana Rusuberg

Sekiranya anda tidak tahu bahawa 'Melancong dengan Angsa Liar' adalah karya fiksyen, anda mungkin berfikir bahawa sejarah sebenarnya berlaku, kerana Tatyana Rusuberg menyentuh topik 'menyakitkan' seperti ini untuk Rusia dan dunia secara keseluruhan, kerana hilangnya orang.

Pada awal sejarah, terdapat statistik: jumlah orang yang hilang di negara ini adalah penduduk sebuah bandar kecil. Separuh daripadanya hidup atau mati, separuh lagi hilang tanpa jejak. Salah satu yang hilang adalah budak lelaki Denis.

Detektif 'Traveling with Wild Geese' adalah kisah seorang budak lelaki yang diculik yang pernah berjaya pulang ke bandarnya yang cerah. Apa yang dia lihat dan bagaimana pengaruhnya?

Kami memberi amaran kepada anda: buku ini akan membuat pembaca melihat ke dalam jiwanya sendiri dan cukup menggugah semangatnya.

Angin Jahat, Arkady Adamov

Penilaian: 4.5

Angin Jahat, Arkady Adamov

Kisah detektif Angin Jahat adalah dua bahagian yang mesti dibaca secara berurutan.

Dalam buku pertama, plot jenayah yang tidak biasa diikat: di hotel-hotel di Moscow, tetamu bilik kelas tinggi kehilangan pelbagai objek, dan tanpa jejak. Hanya sekali penjenayah cuba membunuh seorang wanita pembersih, yang menjadi petunjuk para detektif. Identiti disusun dan dihantar ke bandar-bandar USSR. Detektif berjaya menetapkan nama penjenayah – Mushansky. Kemudian salah satu pakaian yang dicuri itu diserahkan ke sebuah kedai komisen, orang pertama yang terlibat muncul – Varvara Glotova. Koperasi mula melepaskan masalah kejahatan dan segera dari rompakan biasa dan sudah di bahagian kedua mereka mengikuti jejak kumpulan besar dan jenayah ekonomi yang akan berlaku secara besar-besaran. Detektif diperkenalkan ke persekitaran jenayah.

Lagu Burung Mati, Vyacheslav Prakh

Penilaian: 4.5

Lagu Burung Mati, Vyacheslav Prakh

Novel detektif hebat 'Song of the Dead Birds' mempunyai nama yang cukup jelas, dalam bahasa seorang psikiatri yang menunjukkan kesunyian yang memerintah di wad klinik untuk pesakit mental. Begitu kedamaian hospital terganggu oleh kematian seorang budak lelaki berusia dua puluh tahun bernama Erich Bel. Menurut polis, dia membunuh diri, tetapi doktornya berbeza pendapat. Pengarah klinik juga menemui beberapa ketidakkonsistenan: tulisan tangan yang berbeza dalam nota bunuh diri, tingkap yang terkunci dan keanehan lain yang menghalang doktor daripada mempercayai bunuh diri. Dan mengapa seorang lelaki dengan kemurungan melingkar meninggalkan kehidupan ini, dia adalah salah satu pesakit yang paling tenang?

Polis mencuci tangan mereka, pengarahnya sendiri menjalankan siasatan. Dalam perjalanan membongkar peristiwa yang telah berlaku, banyak keanehan terungkap, dan di wad di mana si mati berbaring, fenomena luar biasa mula terjadi.

Oligarch dari Big Dipper, Tatiana Ustinova

Penilaian: 4.4

Oligarch dari Big Dipper, Tatiana Ustinova

Watak utama Liza Arsenyeva, ketua sebuah agensi pengiklanan, tidak menyukai perubahan, lebih memilih jalan hidup yang telah ditetapkan. Namun, perubahan yang diam-diam dia harapkan datang secara tiba-tiba, apabila pemilik baru, mantan jutawan dan kini tahanan bersamaan Dmitry Beloklyuchevsky, pindah ke dacha yang berdekatan. Dia adalah pemilik Black Gold, tetapi ketika roda Fortune berpaling darinya, dia kehilangan segalanya dan berakhir di belakang jeruji besi. Sekarang dia tidak mempunyai sesen pun di sakunya, dan penampilannya menyerupai orang yang kehilangan tempat tinggal.

Dengan kedatangan Dima, kehidupan Liza yang tenang berubah – pertama, mayat rakan-rakannya dijumpai di garaj, dan beberapa hari kemudian usaha dilakukan untuk membunuh kedua-dua watak utama. Dmitry dengan gerakan tangkas menyelamatkan kedua nyawa, menghindari peluru, tetapi sekarang Lisa sendiri harus mengangkat senjata untuk melindungi bekas oligarki itu sendiri.

Mengapa mereka cuba membunuh Lisa dan Dmitry, dari mana asalnya mayat itu, dan apa yang biasanya terjadi pada 'orang kaya' itu? Pengarah sebuah agensi pengiklanan, tanpa menyedarinya, memasuki permainan berbahaya yang lebih disukainya, kerana ini adalah perubahan yang sangat dia tunggu …

Tidak ada belalang di rumput, Elena Mikhalkova

Penilaian: 4.4

Tidak ada belalang di rumput, Elena Mikhalkova

Buku lain dari kitaran detektif oleh Elena Mikhalkova mengenai Makar Ilyushin dan Sergei Bakin. Percutian keluarga di tepi laut dikaitkan dengan hobi yang diukur, tetapi kejadian yang tidak dapat diramalkan membawa maut berlaku di sebuah negara peranginan yang popular dengan satu pasangan suami isteri. Mereka gagal menikmati tawaran cahaya matahari, laut dan resort: pada suatu pagi, isterinya hilang dari hotel. Si suami, yang tidak tahu tentang keberadaan isterinya, segera pergi ke polis, tetapi para detektif tidak memiliki petunjuk. Versi pertama adalah pembunuhan, suspek utamanya adalah suaminya sendiri, tetapi bagaimana membuktikan pembabitannya tanpa memiliki jenazah, selain itu, keluarga itu menjadi teladan? Ilyushin dan Babkin mulai merungkai kekusutan kriminal, yang, ternyata, mulai berlarutan jauh sebelum peristiwa yang ditentukan.

Misteri Kabus Sungai, Alexey Maltsev

Penilaian: 4.3

Misteri Kabus Sungai, Alexey Maltsev

Pengarang novel seterusnya, Alexei Maltsev, adalah seorang doktor yang berlatih, jadi buku-buku yang ditulis olehnya bersifat khusus, kebanyakan kisahnya diambil dari praktik perubatan dan mengandungi banyak istilah.

Oleh itu, perjumpaan graduan Akademi Perubatan, kapal pesiar, menunggu petang yang menyenangkan. Tetapi kebetulan mengubah perjalanan acara: dalam perjalanan ucapan selamat dan kenangan gembira, rungutan lama muncul, perasaan ditolak pada tahun-tahun pelajar yang meninggalkan tanda pada jiwa orang-orang yang ditolak, pada akhir malam pembunuhan kejam berlaku. Nampaknya skor lama diselesaikan dan kisahnya mendapat kesimpulan yang logik, tetapi segera menjadi jelas: lelaki yang dibunuh itu tidak ada kaitan dengan peristiwa cinta masa lalu. Terdapat kepanikan di kapal, semua orang menunggu kesinambungan operasi. Pakar Bedah Pyotr Frolov, yang selalu dibezakan oleh sudut pandang dan fikirannya yang luar biasa, dibawa untuk menguraikan plot.

Jejak Fox di atas batu, Elena Mikhalkova

Penilaian: 4.2

Jejak rubah pada batu

Dan sekali lagi dalam peringkat adalah buku dari serangkaian kisah detektif tentang Makar Ilyushin dan Sergei Babkin. Kali ini mereka mengambil kes yang tidak biasa: mereka didatangi oleh pembunuh Andrei Krasilshchikov, yang sendiri mengaku pembunuhan itu dan bahawa dia menyembunyikan mayatnya. Tetapi adakah ia? Sekiranya demikian, di manakah mayatnya? – ia tidak dapat dijumpai oleh polis atas tip dari penjenayah, atau oleh detektif. Dalam mencari jawapan, detektif berhadapan dengan rahsia yang sudah lama dilupakan, di mana nasib orang saling berkaitan, kebenaran dan kebohongan. Adakah Ilyushin dan Babkin dapat memenangi 'Battle' ini?

Detektif pergi ke kampung tempat pembunuhan yang didakwa berlaku, tetapi penyiasatan saksi hanya membingungkan kes itu – keterangan saksi saling bertentangan dan versi Krasil'shchikov sendiri.

Novel ini menarik bukan hanya untuk jalan cerita, tetapi juga untuk banyak watak dengan watak unik dan adab yang dikenali. Lebih-lebih lagi, untuk pertama kalinya, detektif Makar dan Sergei melihat kes tersebut secara berbeza. Adakah mereka dapat kekal dalam satu pasukan dan menyelesaikan kes yang rumit tetapi menarik ini?

Kaedah Bilik Rom, Igor Lebedev

Penilaian: 4.1

Kaedah Bilik Rom, Igor Lebedev

Selepas kematian ibu bapanya, Ilya Ardov meninggalkan Moscow dan menjalani rawatan di klinik. Setelah pulih dan kembali normal, dia tidak menolak untuk memerhatikan doktor, dia memasuki Universiti Zurich. Suatu hari dia mengetahui tentang kematian penyiasat yang sedang menyiasat kematian bapanya. Mengesyaki ada yang tidak beres, Ilya kembali ke ibu kota Rusia, memasuki perkhidmatan Kementerian Luar Negeri, walaupun tidak tanpa usaha – dia dihalang oleh Yevsey Troekurov, yang tidak menyukai penampilan dan kegelisahan lelaki itu, walaupun mendapat pendidikan Eropah yang sangat baik. Namun, keputusan itu dibuat dan Ilya menjalani tempoh percubaan.

Ardov segera bekerja: pertama dia mendapat kes kecurian jarum topi Madame Defontel, untuk mengatasi masalah yang diberikan lelaki itu hanya 3 hari sebagai alasan untuk menyingkirkan pekerja. Tetapi dalam proses kerja, pembunuhan satu orang yang terlibat telah ditambahkan ke dalam kes utama, yang kematiannya disebabkan oleh salah satu jarum tepat di jantung, yang dilepaskan dari belakang tepat ke sasaran! Bagaimana untuk bertindak sebagai perekrut, kerana dia hanya mempunyai 3 hari! Anehnya, lelaki itu dibantu oleh ingatan fenomenalnya, yang bahkan tidak diketahui oleh Ardov.

Topeng Beracun, Valeria Verbinina

Penilaian: 4.0

Topeng Beracun, Valeria Verbinina

Kisah ini berlaku pada tahun 1880. Keluarga yang pernah kaya hancur, satu-satunya harapan untuk pemulihan negara yang cepat adalah dengan berjaya menikahi anak perempuannya Amalia, yakin akan kejayaannya dalam masyarakat tinggi. Dia sedang mempersiapkan bola Lanins dengan cara ini, tetapi ternyata sia-sia: acara itu dibatalkan kerana kematian Julie Lanina. Amalia bertemu dengan detektif Sasha Zyablikov, yang secara rahsia memberitahunya mengenai serangkaian kematian misteri kanak-kanak perempuan dari keluarga kaya. Heroin menjadi berminat dalam siasatan, tetapi tidak lama kemudian dia juga menjadi sasaran – kemudian dia hampir jatuh di bawah roda kereta, anak kucing itu mati setelah minum susu dari cawannya.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen