13 ubat terbaik untuk kolik usus pada bayi baru lahir

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Bayi yang baru lahir dan anak-anak tahun pertama kehidupan, walaupun ketiadaan penyakit berjangkit dan makanan yang sihat dan sihat, kadang-kadang mengalami sakit perut akut. Kesakitan seperti itu, yang tidak dikaitkan dengan penyakit atau kelainan pada perkembangan rongga perut dan usus, tetapi dengan limpahannya dengan jumlah gas usus yang berlebihan, disebut sindrom kolik usus dalam pediatrik.

Selalunya, ini adalah keadaan paroxysmal berkala yang berlangsung sekitar tiga atau lebih jam, dan berlaku pada selang waktu 2 hingga 5 kali seminggu, dan dapat diulang untuk waktu yang lama, misalnya, sekitar sebulan. Kemunculan kolik usus pada bayi dikaitkan dengan proses penyusuan, dan boleh terjadi pada akhir dan selepas makan.

Sebab kejang yang menyakitkan adalah ketidakselarasan sementara, ketika bayi, disebabkan oleh ketidakmatangan umum saluran pencernaan, mempunyai pembentukan gas usus yang berlebihan dan tidak ada mekanisme yang berkesan untuk penggunaannya, dan fungsi motor usus belum mencapai usia matang. Kanak-kanak menghasilkan enzim pencernaan yang jauh lebih sedikit daripada orang dewasa, aktiviti mereka lebih rendah, dan mikroflora usus besar belum dapat memberikan bantuan yang besar dalam proses pencernaan yang lengkap.

Dan, walaupun kanak-kanak semasa serangan kolik usus menunjukkan kegelisahan, mengetatkan kakinya dan menangis untuk waktu yang lama, dia tidak mengalami gangguan khas dan penyakit serius. Selepas prosedur biasa untuk buang air besar dan pembuangan gas, kolik hilang dengan sendirinya. Sudah tentu, ubat yang paling berkesan untuk kolik adalah penetapan tabung saluran keluar gas, tetapi sebelum memulakan manipulasi ini, anda boleh mengambil ubat berkesan yang ditunjukkan untuk digunakan pada bayi semasa bayi baru lahir dan tahun pertama kehidupan untuk memerangi perut kembung dan usus.

Pada mulanya, lebih baik menggunakan ubat herba untuk kolik, yang membantu membuang gas, pada peringkat seterusnya, jika tidak berkesan, perlu berunding dengan pakar pediatrik. Kemudian ubat tindakan fizikal berdasarkan dimethicone ditetapkan. Akhirnya, pada peringkat seterusnya rawatan kolik usus pada bayi, perlu menetapkan probiotik dan eubiotik, yang menormalkan mikroflora usus kanak-kanak, dan membantu menyingkirkan peningkatan pengeluaran gas.

Sekiranya ini tidak mencukupi, bersama dengan pembetulan diet bayi, adalah perlu untuk menyiasat aktiviti fungsional enzim usus dan pankreas, dan, jika perlu, mulailah mengambil persiapan enzim bersama dengan diet. Pada peringkat ini, konsultasi pakar gastroenterologi pediatrik biasanya diperlukan, tetapi kebanyakan bayi yang sihat tidak sampai di sana, dan mungkin untuk menormalkan fungsi usus dengan ubat yang disenaraikan dalam penilaian.

Mari kita lihat ubat-ubatan over-the-counter yang paling berkesan dan popular untuk kolik pada bayi. Dan mari kita mulakan dengan gambaran keseluruhan ubat-ubatan herba yang mempunyai kesan karminatif.

Penarafan ubat terbaik untuk kolik pada bayi baru lahir

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Ubat herba terbaik secara semula jadi untuk kolik pada bayi baru lahir 1 Plantex RUB 380
2 Bebinos RUB 290
3 Bayi Tenang 309 r
Ubat terbaik – probiotik untuk kolik untuk bayi baru lahir 1 Bayi Bifiform 480 RUB
2 Anak Acipol 390 RUB
3 Linex untuk kanak-kanak (titisan) 542 r
4 Hilak – Forte RUB 524
Ubat kolik terbaik untuk bayi baru lahir yang mengandungi dimethicone 1 Bobotik, Espumisan Baby (simethicone) 280 RUB
2 Sub Simplex RUB 300
3 Cuplaton RUB 1,553
Enterosorben terbaik untuk kolik usus untuk bayi baru lahir 1 MP Polysorb 409 r
2 Smecta 163 r
3 Enterosgel 363 r

Ubat herba terbaik secara semula jadi untuk kolik pada bayi baru lahir

Phytoextracts yang membentuk ubat-ubatan ini telah ditetapkan dalam amalan perubatan untuk waktu yang sangat lama, beberapa abad. Orang ramai menyedari bahawa tanaman perubatan seperti adas dan dill, anise dan pudina membantu mengurangkan sakit perut, menyebabkan pembentukan gas kurang dan pembuangan yang lebih baik. Sebilangan besar ubat ini mempunyai kesan antispasmodik ringan, dan ditunjukkan untuk kanak-kanak dari masa neonatal.

Bahan untuk merawat kolik bayi sering kali dapat ditambahkan ke dalam susu ibu atau air minuman. Tetapi harus diingat bahawa ubat-ubatan ini mempunyai kesan pencegahan, dan disarankan untuk memberikannya kepada bayi dalam selang waktu antara serangan kolik usus. Dengan kata lain, mereka tidak ditunjukkan untuk menghilangkan rasa sakit secara langsung dan tidak boleh digunakan sebagai ambulans. Lagipun, fitopreparasi terkenal kerana tindakannya yang ringan dan, oleh itu, lebih perlahan.

Plantex

Penilaian: 4.9

Plantex

Ubat ini untuk rawatan kolik usus pada bayi yang baru lahir adalah ubat untuk rawatan gangguan fungsi saluran gastrousus dan sindrom dispepsia usus. Plantex dihasilkan dalam bentuk butiran, yang berwarna coklat muda dan bau adas. Ini disebabkan oleh adanya minyak pati dan ekstrak kering buah-buahan tumbuhan ini di dalam butiran. Komponen reaktif adalah sebatian seperti fenchone dan anethole.

Dana ini meningkatkan pergerakan, atau peristaltik usus bayi, dan juga membantu meningkatkan sintesis jus gastrik. Akibatnya, kandungan duodenum menjadi lebih aktif, ia lebih baik diserap dan dibahagikan kepada beberapa bahagian. Ini membawa kepada penurunan dalam proses pembentukan gas dan melemahkan kekejangan spinkter usus.

Plantex digunakan pada kanak-kanak, bermula dari minggu kedua kehidupan, dan diresepkan satu atau dua sachet, iaitu 5 atau 10 g 3 kali sehari, lebih baik semasa atau selepas memberi makan. Untuk menyediakan campuran ubat, tambahkan isi beg ke dalam 100 ml air suam dalam botol, dan kacau hingga larut sepenuhnya. Anak-anak hanya dapat diberi penyelesaian yang baru disiapkan, dan tidak boleh ditinggalkan untuk digunakan di masa depan.

Plantex dihasilkan oleh syarikat Slovenia LEK, dan satu paket 30 sachet berharga dari 515 rubel, jadi ubat ini tidak boleh dianggap murah. Terdapat juga pakej yang lebih ekonomik: 10 sachet, direka untuk pengambilan tiga hari, akan berharga 235 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Plantex adalah fitopreparation, oleh itu ia bertindak ringan, dan terutama ditunjukkan bukan untuk rawatan, tetapi untuk pencegahan kolik usus pada bayi baru lahir. Ini menunjukkan kesannya yang baik dalam pencegahan tindak balas buruk terhadap makanan pelengkap. Pada masa pelantikan makanan pelengkap, perlu memberi Plantex dalam dos yang kecil, 'secara terancang', untuk menutup, dan kemudian kemungkinan kolik usus pada makanan pelengkap dikurangkan dengan ketara.

Plantex tidak berinteraksi dengan ubat lain, overdosisnya tidak berlaku. Walau bagaimanapun, Plantex mengandungi laktosa, dan oleh itu tidak ditunjukkan pada bayi dengan galaktosemia dan kekurangan laktase. Juga, kadang kala reaksi alahan boleh berlaku. Kelemahan relatif alat ini adalah harganya yang agak tinggi.

Bebinos

Penilaian: 4.8

Bebinos

Bebinos adalah ubat herba karminatif kompleks untuk kolik dan terdapat dalam bentuk tetes. Ini berisi ekstrak biji ketumbar dan adas, serta bunga chamomile. Ubat ini ditunjukkan untuk digunakan untuk pencegahan dan perawatan kolik usus pada bayi baru lahir dan bayi, dengan adanya gejala perut kembung, jika terjadi masalah yang timbul ketika beralih ke makanan buatan, dan ketika mulai memberikan makanan pelengkap. Bahan aktif ubat herba kompleks ini adalah pelbagai terpena, glikosida, minyak pati aktif dan azulena, yang terkandung dalam ekstrak chamomile.

Bayi terkecil perlu mengambil Bebinos, bermula dari 3 hingga 5 tetes tiga kali sehari, dan untuk bayi berusia lebih dari satu tahun, dos harian terhad kepada tiga puluh tetes. Sebaiknya goncangkan kandungan botol dengan baik sebelum dos. Bebinos dihasilkan oleh syarikat farmasi Jerman Dentinox, dan kos satu botol 30 ml berkisar antara 255 hingga 418 rubel. di farmasi runcit.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Babyino adalah komposisi yang lebih seimbang daripada Plantex, yang hanya mengandungi satu komponen, bentuk cecair yang bertindak lebih cepat, dan kemampuan bukan hanya untuk mencegah, tetapi juga untuk merawat kekejangan saluran gastrointestinal. Tetapi ubat ini mungkin dikontraindikasikan pada bayi dengan hipersensitiviti. Perlu diingat bahawa sorbitol termasuk dalam komposisinya, yang memberi ubat rasa manis, sehingga kadang-kadang intoleransi berkembang, serta minyak pati yang larut dalam etil alkohol. Oleh itu, Bebinos yang mengandung alkohol dikontraindikasikan pada bayi dengan sebarang manifestasi aktiviti kejang, dan lebih-lebih lagi dengan pelbagai bentuk epilepsi.

Bayi Tenang

Penilaian: 4.7

Bayi Tenang

Produk ini adalah campuran minyak pati semula jadi – pudina, adas manis dan dill, disesuaikan untuk bayi dan kanak-kanak tahun pertama kehidupan. Minyak pati mempunyai kesan antispasmodik, karminatif dan antibakteria ringan. Minyak pudina menenangkan lapisan usus dan mengurangkan gejala keradangan.

Ubat ini ditunjukkan dalam terapi kompleks dari pelbagai penyakit saluran gastrointestinal, dan pada bayi yang sihat dengan kolik usus, ini dapat mengurangkan manifestasi pembentukan gas dan gejala perut kembung. Tetapkan Tenang Bayi, lebih baik dicairkan dalam air rebus, dan mulakan penyediaan emulsi. Emulsi yang disediakan boleh disimpan di dalam peti sejuk sehingga 4 minggu.

Bayi di bawah umur 1 tahun diberi 10 tetes emulsi yang disediakan sebelum setiap hidangan. Ubat kolik ini adalah makanan tambahan yang dihasilkan oleh Hisunit, sebuah syarikat yang berpusat di Israel. Satu botol yang mengandungi 15 ml ubat berharga dari 327 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan alat ini, atau lebih tepatnya, kelemahan penjualannya adalah kehadirannya bukan di setiap farmasi, tetapi hanya di sebuah farmasi. Di farmasi besar, pelbagai jenis makanan tambahan biologi disediakan. Ubat kolik ini bukan ubat, dan ditunjukkan dalam arahan. Oleh itu, dengan kejayaan besar, ia tidak banyak digunakan untuk gejala kembung perut yang akut, tetapi untuk tanda-tanda tidak ketara, dan lebih baik lagi – untuk pencegahan. Sebagai tambahan, kelemahan relatif alat ini adalah harganya yang agak tinggi.

Ubat terbaik – probiotik untuk kolik untuk bayi baru lahir

Probiotik merangkumi ubat-ubatan yang mengandungi komponen mikroflora usus manusia normal. Selalunya, ini adalah bifidobacteria dan lactobacilli, kadang kala termofilik cocci, E. coli kultur. Kadang-kadang ubat dari kumpulan prebiotik (Hilak-Forte) dijual. Mereka tidak mengandungi mikroflora normal, tetapi mereka mempunyai komponen yang meningkatkan kadar kelangsungan hidup dan penyelesaian mikroorganisma bermanfaat di usus kanak-kanak.

Sekiranya bayi yang betul-betul sihat tidak diberi ubat ini sama sekali, maka mikroflora normal di usus akan muncul dan membiak dengan sangat perlahan, dan memandangkan pengambilan antibiotik yang kerap kepada bayi, komponen mikroflora normal sering mengalami tekanan dan bahkan mati. Oleh itu, menurut kajian, terdapat hampir 90% semua bayi dengan kolik usus, terdapat beberapa penyimpangan dalam perkembangan mikroflora usus normal, yang disebut dysbiosis.

Probiotik dan prebiotik untuk kolik untuk bayi baru lahir dan bayi tidak hanya membantu menghilangkan kekurangan mikroflora normal, tetapi juga mencegah perkembangan pelbagai selesema dan jangkitan kronik, menguatkan sistem imun, mencegah perkembangan ruam pustular dan menormalkan komposisi vitamin tubuh. Sesungguhnya, beberapa vitamin penting dihasilkan di usus besar hanya dengan adanya mikroflora normal.

Pertimbangkan ubat utama dari kumpulan ini, yang digunakan pada bayi untuk membetulkan dysbiosis usus dan berjaya digunakan dalam rawatan kolik usus.

Bayi Bifiform

Penilaian: 4.9

Bayi Bifiform

Means Bifiform Baby mengandungi bifidobakteria hidup, dan streptokokus termofilik. Mikroorganisma ini adalah komponen penting dari mikroflora usus normal, dan disajikan dalam suplemen sebagai suspensi dengan pipet untuk dos yang betul. Sebaiknya gunakan penggantungan berguna ini dari hari-hari pertama kehidupan, yang merupakan kaedah yang boleh dipercayai untuk menghilangkan dysbiosis dan gangguan usus pada bayi.

Pertama sekali, perlu menggunakan Bifiform Baby selepas penggunaan antibiotik, termasuk pada ibu dalam tempoh perinatal. Penggunaan Bifiform Baby yang tepat pada masanya dapat mengurangkan gejala dysbiosis, kembung dan kembung. Ia diresepkan oleh bahagian terkecil, satu dos pada satu masa. Untuk mengukur satu dos, anda mesti menggunakan petunjuk dan bahagian pada pipet pengukur, yang disertakan dalam kit. Ubat kolik ini boleh dibeli dalam botol – penetes dengan dos 7 ml dengan harga 450 hingga 650 rubel. Ia dihasilkan oleh syarikat Denmark Ferrosan.

Kelebihan dan kekurangan

Dari sudut pandang biokimia dan perubatan, semua eubiotik, satu atau lain cara, mengandungi kira-kira komposisi mikroflora usus yang sama, kerana hanya jenis mikroorganisma tertentu yang hidup di usus kita. Sudah tentu, anda boleh mendapatkan rakan tempatan yang lebih murah di farmasi. Tetapi yang sangat penting adalah kesucian kontur asal, kemampuan mereka untuk menjajah usus, dan kadar pembiakan. Ringkasnya, mikrob dalam ubat mesti sihat. Ubat kolik Denmark dikembangkan dengan mengambil kira pencapaian terkini dalam biokimia, teknologi genetik molekul dan merupakan ubat aktif dan cepat. Oleh itu, harganya yang agak tinggi adalah wajar. Tidak ada kontraindikasi penggunaan Bifiform Baby, kecuali intoleransi individu, yang sangat jarang berlaku.

Anak Acipol

Penilaian: 4.8

Anak Acipol

Acipol Baby adalah eubiotik kompleks khusus yang seimbang, yang ditunjukkan kepada bayi dari hari pertama kehidupan, dan merupakan kompleks bifidobakteria dan lactobacilli secara berminyak. Penggunaan agen ini secara berkala menghalang pertumbuhan patogen dengan mengasidkan kandungan usus kerana penghasilan asid laktik. Acipol Baby membantu meningkatkan imuniti sel dan meningkatkan pengeluaran tahap imunoglobulin sekresi dalam usus, lactobacilli mengatur mikroflora normal rongga mulut pada bayi, mengambil bahagian yang jelas dalam pencernaan makanan dan meningkatkan sintesis vitamin usus. Semua ini membantu melawan kolik usus pada bayi baru lahir dan bayi, menggunakan Acipol sebagai monoterapi dan sebagai sebahagian daripada rawatan yang kompleks.

Ubat ini ditunjukkan untuk digunakan pada bayi sejak lahir, lima tetes setiap kali makan. Untuk kemudahan mengukur kelantangan yang diperlukan, anda harus menggunakan penitis khas – pipet.

Acipol Malysh dihasilkan oleh syarikat Sepanyol Syncrofarm, dan satu botol kecil yang mengandungi tetes 4,5 ml dapat dibeli di farmasi. Harga runcit di sebuah bandar besar – jutawan, menurut Pusat Maklumat Farmasi, Novosibirsk, antara 386 rubel hingga 529 rubel. Mungkin ini adalah salah satu eubiotik termahal dari segi nisbah harga-isipadu.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ejen ini termasuk aktiviti biologi yang tinggi dan kekerapan awal strain bifidobacteria dan lactobacilli diambil dalam pengeluaran. Juga, Acipol-Malysh tidak mengandungi laktosa, dan dapat digunakan pada bayi dengan galaktosemia dan kekurangan laktase. Satu-satunya batasan adalah keperluan melarutkan produk dalam air suam atau sejuk, kerana cecair panas secara semula jadi dapat membunuh mikroorganisma bermanfaat yang hidup. Acipol-Malysh mengandungi alpha-tokoferol asetat, atau vitamin E, oleh itu, reaksi intoleransi individu jarang berlaku pada kanak-kanak dengan hipersensitiviti terhadap vitamin E larut lemak.

Linex untuk kanak-kanak (titisan)

Penilaian: 4.8

Linex untuk kanak-kanak (titisan)

Seperti yang anda ketahui, kejadian kolik usus pada bayi menyebabkan bukan sahaja dysbiosis, tetapi semua keadaan yang menyebabkannya. Ini lambat dimasukkan ke payudara atau memberi makan tiruan, pengenalan makanan pelengkap yang tidak sesuai dan rawatan di hospital dengan antibiotik. Ini adalah pelbagai tekanan dan berhenti menggunakan alat pacu, ini adalah faktor yang tidak menguntungkan seperti perubahan tempat tinggal atau gangguan pada bioritme badan anak.

Untuk menormalkan mikroflora usus, memperkuat sistem kekebalan tubuh, membantu mengurangkan atau menghilangkan manifestasi kolik usus, syarikat Sandoz secara khusus mengembangkan ubat Linex untuk kanak-kanak secara tetes, yang paling banyak diserap oleh bayi. Mereka mengandungi jenis bifidobakteria khas, yang terdapat dalam susu ibu, vitamin E, dan minyak.

Linex ditunjukkan untuk digunakan dalam tetes untuk anak-anak, 5-6 tetes sehari dengan makanan, bermula sejak lahir. Kursus rawatan adalah 1 bulan. Satu bahagian setiap hari adalah sekurang-kurangnya 1 bilion bifidobakteria, yang dapat dengan cepat menormalkan keseimbangan biologi yang terganggu dalam usus dan menghilangkan dysbiosis. Kos satu botol penurunan dalam 8 ml berkisar antara 420 hingga 637 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan produk ini adalah jenis bifidobakteria yang sangat berkesan, yang digunakan untuk pembiakan dalam pengeluaran mikrobiologi dari bank budaya hidup Eropah yang mempunyai kemurnian tinggi khas. Linex boleh didapati dalam bentuk tetes, yang lebih mudah dalam dos daripada komposisi serbuk atau kapsul yang diresepkan untuk orang dewasa. Linex in drop untuk kanak-kanak, selain menghilangkan gejala kolik usus, menormalkan imuniti, mencegah munculnya gejala dermatitis atopik dan alahan makanan. Semua ini, bersama dengan toleransi yang baik, menjadikan Linex untuk kanak-kanak sebagai ubat yang layak dalam peringkat untuk rawatan kolik pada bayi. Satu-satunya faktor yang dapat menghalang penggunaannya secara meluas adalah kosnya yang agak tinggi.

Hilak – Forte

Penilaian: 4.7

Hilak - Forte

Seperti disebutkan di atas, Hilak Forte tidak mengandungi mikroorganisma bermanfaat, tetapi merupakan medium yang membantu mikroorganisma bermanfaat ini menetap di dalam usus. Oleh itu, Hilak-Forte mesti diresepkan bersama dengan eubiotik lain, misalnya, dengan Acipol atau Linex yang sama untuk kanak-kanak. Ini akan mempercepat normalisasi mikroflora usus dan akan mengurangkan atau menghilangkan sepenuhnya gejala kolik usus pada bayi baru lahir.

Komposisi Hilak Forte terdiri daripada asid laktik, yang menghalang mikroflora patogen, asid lemak mudah menguap, pelbagai produk metabolik Escherichia coli normal, lactobacilli dan streptokokus. Semua bahan ini mempercepat penghapusan mikroflora patogen dari usus pada bayi yang tidak sesuai dengan sebatian ini dari penghuni usus normal.

Adalah mungkin untuk menggunakan Hilak Forte bukan hanya dengan kolik usus, tetapi juga dengan cirit-birit dan sembelit berfungsi pada bayi, sekiranya terdapat gejala gastritis, dengan munculnya luka alergi dan pustular pada kulit, serta pada tahap pemulihan dari pelbagai jangkitan usus pada masa kanak-kanak. Bayi perlu menggunakan ubat ini sejak lahir, rata-rata, 20 tetes setiap dos, tiga kali sehari, dicairkan dengan sedikit cecair, kecuali susu keseluruhan.

Hilak Forte dihasilkan oleh syarikat Israel Teva, dan satu botol penitis 100 ml secara runcit berharga 350 hingga 530 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat ini adalah toleransi yang sangat baik, keselamatan semasa kehamilan, dan tidak ada kesan sampingan. Namun, ada batasan. Ubat ini tidak boleh diberikan dengan susu atau produk tenusu, kerana asid laktik yang dikandungnya menyebabkan protein melipat. Secara umum, pengangkatan Hilaka Forte kepada bayi, baik yang sihat maupun kolik usus, membolehkan anda mempercepat proses penyembuhan dan meningkatkan daya tahan tubuh yang semakin meningkat terhadap faktor persekitaran yang tidak baik.

Ubat kolik terbaik untuk bayi baru lahir yang mengandungi dimethicone

Semua ubat dari kumpulan ini mempunyai kesan karsinatif, antispasmodik dan mengurangkan jumlah gas bebas di usus kanak-kanak. Dimetico, adalah ubat dari kumpulan defoamers, dan mempengaruhi pembentukan gas bukan sebagai bahan kimia, tetapi menurut hukum fisika, tanpa transformasi bersama dan pembentukan molekul baru. Ini hanya menghalang penampilan gelembung pelbagai gas tanpa menimbulkan reaksi kimia.

Ketegangan kimia ini membolehkan dimethicone mempunyai sejumlah kelebihan. Ia tidak mempengaruhi penyerapan makanan dan rembesan jus gastrik, ketagihan tidak berkembang kepadanya, dan tidak membahayakan mikroflora usus yang bermanfaat. Akhirnya, ia tidak bergabung dengan zat-zat dalam lumen usus dan dikeluarkan sepenuhnya dalam tinja. Kelebihan inilah yang membolehkannya diambil dengan selamat pada bayi, bermula dari masa neonatal. Kelebihan lain bukan hanya kesan pencegahan produk berasaskan dimethicone, seperti dalam persediaan herba yang dipertimbangkan pada awal penilaian. Bermakna berdasarkan dimethicone secara aktif merawat serangan kolik usus pada bayi, itulah sebabnya ia digunakan di tempat pertama.

Bobotik, Espumisan Baby (simethicone)

Penilaian: 4.9

Bobotik

Ubat untuk kolik ini tersedia dalam bentuk titisan, dan bahan aktifnya adalah emulsi simethicone, dengan pelbagai bahan tambahan. Penurunan ubat ini untuk kanak-kanak mempunyai bau raspberry. Bobotik diresepkan untuk bayi dengan kolik usus, dengan peningkatan pengeluaran gas dan dengan kembung berkala. Ubatnya adalah simtomatik, tidak mengganggu proses pencernaan dengan cara apa pun. Dengan berbuat demikian, ia dapat mengurangkan gejala, kesakitan dan ketidakselesaan di perut yang tidak menyenangkan. Hasil kerja dimethicone, gelembung gas berkurang, dan gelembung baru tidak terbentuk. Sebagai tambahan kepada kolik usus dan perut kembung, ubat ini ditunjukkan untuk persiapan ultrasound rongga perut dan organ pelvis, untuk kajian diagnostik lain untuk mengurangkan kembung, termasuk ketika menggunakan kontras sinar-X. Bobotik digunakan, bermula dengan dos 8 tetes, 4 kali sehari, dari usia bayi 4 minggu (berumur satu bulan), dan hingga 2 tahun. Kemudian dosnya meningkat.

Bobotik dihasilkan oleh syarikat domestik Akrikhin, dan sebotol 30 ml boleh dibeli dengan harga 215 hingga 300 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan semua produk yang mengandungi dimethicone adalah kelembapan kimianya yang tinggi, kerana bahan aktif mempengaruhi pembentukan gas mengikut fizikal, dan bukannya prinsip kimia. Tetapi tetap, selain bahan aktif, komposisi ubat untuk kolik termasuk pelbagai pengisi, asid sitrik, natrium sakarinat, serta rasa raspberry buatan. Bagi dia, seorang anak mungkin alah. Sebagai tambahan, Bobotik dikontraindikasikan pada kanak-kanak terkecil di bawah usia satu bulan.

Sub Simplex

Penilaian: 4.8

Sub Simplex

Ubat untuk kolik ini mengandungi simethicone dalam kombinasi dengan silika dalam penggantungan, dan menunjukkan gejala yang sama seperti ubat sebelumnya. Ubat ini tidak digunakan pada bayi baru lahir, dan Sub Simplex dapat diresepkan kepada bayi bermula dari usia satu tahun. Dos kanak-kanak adalah 15 tetes 3 kali sehari. Sekiranya perlu, anda juga boleh memberikan dos pada waktu malam, iaitu 15 tetes.

Sebagai tambahan kepada bahan aktif, komposisi ini merangkumi pelbagai sebatian tambahan, dan terdapat sebilangan besar daripadanya. Ini adalah natrium sitrat, asid sitrik, rasa raspberry dan vanila, asid sorbik dan ubat-ubatan lain yang mana kanak-kanak mungkin mengalami alahan. Itulah sebabnya arahan semasa memberi amaran bahawa usia dari mana Sub Simplex dapat diberikan adalah dari 1 tahun. Sub Simplex dihasilkan oleh pengeluar terkenal Pfizer, dan kos pembungkusan adalah dari 240 hingga 370 rubel, untuk penggantungan 30 ml.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ejen ini adalah biasa bagi seluruh kumpulan perwakilan yang mengandungi dimethicone. Ini adalah prinsip fizikal bahan aktif, keupayaan untuk digunakan sebelum diagnosis, pada orang dewasa dan orang tua, dan sebagainya. Walau bagaimanapun, terdapat sekatan serius untuk ubat ini kerana kandungan sekumpulan bahan tambahan yang berbeza. Oleh itu, sekiranya bayi mengalami kolik usus, dan dia belum berusia satu tahun, maka ubat lain mesti digunakan untuk rawatan.

Cuplaton

Penilaian: 4.7

Cuplaton

Cuplaton adalah ubat lain yang mengandungi dimethicone. Sebagai tambahan kepada bahan ini, emulsi mengandungi air suling, natrium sakarinat dan ester tambahan asid stearat dan etilena glikol. Cuplaton boleh didapati dalam bentuk kapsul untuk usia yang lebih tua. Prinsip tindakan ubat ini sama persis: secara fizikal mengurangkan pekali ketegangan permukaan gelembung gas, yang bergabung, dan dengan itu mengurangkan kawasan dan isipadu mereka, yang menyebabkan gangguan usus. Cuplaton dapat digunakan pada bayi baru lahir, jika perut kembung, kolik usus, dengan gangguan pencernaan yang dinamis, sebelum dilakukan berbagai kajian. Kuplaton – emulsi mesti digoncang sebelum digunakan, dan perlu memberi bayi satu tetes 4 kali sehari, bermula dari usia 6 bulan. Dengan usia 1 tahun, anda boleh menggandakan dos. Kuplaton dihasilkan di Ukraine, dan harganya di farmasi adalah sekitar 360 rubel setiap paket emulsi dalam 30 ml.

Kelebihan dan kekurangan

Mungkin semua kekurangan dimethicone adalah sama. Sejauh ini, dimethicone tulen tidak mungkin dilakukan, tanpa bahan tambahan dan tambahan yang meningkatkan kelarutan fizikalnya dan menyebar ke usus. Oleh itu, masih belum ada ubat seperti yang ditunjukkan tanpa kesan sampingan dari hari pertama kehidupan bayi. Kuplaton juga merupakan ubat yang sangat berkesan untuk kolik, tetapi keburukannya adalah hanya boleh digunakan pada bayi yang telah mencapai usia enam bulan. Nilai tambah merangkumi julat harga rata-rata dan bentuk pelepasan yang mudah.

Enterosorben terbaik untuk kolik usus untuk bayi baru lahir

Akhirnya, kumpulan agen terakhir untuk memerangi kolik usus pada bayi diwakili oleh pelbagai jenis sorben usus (enterosorben). Seperti dimethicone, prinsip tindakan sorben adalah fizikal. Kesemuanya mempunyai luas permukaan yang besar, kehadiran pelbagai liang, dan tugas mereka adalah untuk mengikat dan membuang pelbagai toksin dan bahan berbahaya dari usus, termasuk mikroorganisma dan produk buangannya.

Semua enterosorben secara kimia tidak lengai. Mereka tidak diserap dan tidak pecah dalam lumen usus, dan pada masa yang sama dikeluarkan dari badan sepenuhnya, bersama-sama dengan sebatian berbahaya yang terserap di permukaannya. Dalam kes ini, dalam rawatan kolik usus, kemampuan enterosorben menyerap bukan sahaja bahan pepejal dan cair, tetapi juga gas penyerap digunakan. Ini membolehkan anda mengurangkan kembung dengan cepat, memperbaiki keadaan mukosa usus. Enterosorben mempunyai kesan menyelubungi yang berguna dan menormalkan komposisi kimia dalam lumen usus kecil, yang memudahkan pembiakan mikroflora bermanfaat, dan menjadikannya tidak sesuai untuk mikroorganisma patogen.

Sorben digunakan bukan hanya untuk kolik usus pada bayi 'dalam bentuk murni', yang boleh terjadi dengan latar belakang kesihatan yang lengkap. Selalunya, doktor kanak-kanak menggunakannya untuk pelbagai keracunan, untuk jangkitan usus dan virus. Enterosorben sering diresepkan dalam terapi kompleks, tetapi pada masa yang sama ia digunakan secara berasingan, antara makanan dan ubat lain, sehingga enterosorben tidak mematikan ubat, dan pada masa yang sama tidak kehilangan kapasiti penyerapannya. Dalam amalan pediatrik, jenis sorben berikut paling sering digunakan, yang boleh digunakan dari awal kanak-kanak untuk memerangi kolik usus.

MP Polysorb

Penilaian: 4.9

MP Polysorb

Polysorb MP adalah silikon dioksida koloid, adalah serbuk putih yang sangat ringan dan tidak berbau, dan menunjukkan kualiti penyerapan yang sangat tinggi. Ini mempunyai kapasiti penyerapan yang tinggi: 1 gram ubat mempunyai luas 300 meter persegi, dan bungkusan 50 g, masing-masing, memiliki luas 1500 meter persegi. Ini adalah keupayaan penyerapan yang cukup tinggi. Anda perlu menggunakan alat ini dalam bentuk penggantungan di dalam air, dan berkesan mengikat dan menghilangkan bukan sahaja gas usus, tetapi juga garam logam berat, pelbagai toksin, termasuk bakteria, dan alergen makanan. Dalam kes ini, Polysorb sendiri dipaparkan tidak berubah. Anda perlu menggunakan alat ini dalam bentuk penggantungan berair, mengaduknya pada separuh atau seperempat gelas air.

Dos purata tidak boleh melebihi 0.1 g per kilogram berat badan, oleh itu, pada kanak-kanak kecil dan bayi baru lahir, dos tersebut tidak boleh melebihi setengah sudu teh sehari, yang dicairkan dalam 30-50 ml air. Produk ini dihasilkan oleh syarikat Polysorb dengan nama yang sama, dan kos pakej 50 gram berkisar antara 280 hingga 380 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Polysorb MP adalah kapasiti penyerapannya yang tinggi, ketiadaan komponen lain yang dapat mengurangkannya, toleransi ubat yang baik, dan pengurangan gejala kolik usus yang cepat. Ia juga dapat digunakan dalam keracunan akut, pada awal jangkitan usus, dalam rawatan hepatitis dan patologi alergi. Polysorb dikontraindikasikan dalam kes pelbagai pendarahan gastrointestinal, dengan penurunan tajam dalam nada usus, yang hampir selalu terjadi pada usia tua dan tua dan tidak muncul pada anak-anak, dengan adanya pembengkakan ulser gastrik. Semua kontraindikasi ini hampir tidak pernah berlaku dalam keadaan kolik usus normal pada kanak-kanak.

Smecta

Penilaian: 4.8

Smecta

Tidak seperti sorben sebelumnya, tindakan Smecta tidak berdasarkan kemampuan fizikal silikon, tetapi pada sifat penyerapan aluminosilikat semula jadi, atau sebatian silikon-aluminium. Smecta boleh didapati dalam bentuk penggantungan dan juga bentuk serbuk untuk penyediaannya. Bahan aktif adalah smektit, dan petunjuk penggunaannya adalah perut kembung, kolik usus, ketidakselesaan di kawasan pusar dan tanda-tanda dispepsia usus lain pada kanak-kanak.

Ubat ini ditunjukkan untuk rawatan cirit-birit, baik akut, dengan jangkitan usus, dan dengan cirit-birit kronik. Sekiranya cirit-birit berjangkit, Smecta diresepkan hanya sebagai sebahagian daripada terapi kompleks. Ubat itu harus diresepkan pada bayi satu sachet tiga kali sehari, antara pemberian makanan, kemudian dosnya dikurangkan separuh. Pakej 10 sachet 3 g serbuk untuk menyediakan penggantungan boleh dibeli dari 120 hingga 150 rubel. Smecta dihasilkan dalam bentuk serbuk oleh syarikat Bofur Ipsen.

Kelebihan dan kekurangan

Smecta adalah sorben yang murah dan popular. Ia terdapat dalam perisa oren dan vanila dan umumnya diterima dengan baik oleh kanak-kanak. Biasanya, rawatan selama 3-5 hari membantu mengurangkan gejala kolik dengan ketara, terutamanya apabila digabungkan dengan ubat lain. Walau bagaimanapun, overdosis boleh menyebabkan sembelit, dan jika bayi mempunyai intoleransi terhadap fruktosa atau sukrosa, maka ubat ini dikontraindikasikan untuk digunakan. Kesan sampingan seperti hipersensitiviti, gejala gatal-gatal dan kulit gatal sangat jarang berlaku. Namun, harus diingat bahawa penerimaan suspensi Smecta, seperti enterosorben lain, mesti dilakukan secara berasingan, tanpa mengambil kira pengambilan makanan dan ubat lain. Pelupa yang sederhana dan ketidakpatuhan terhadap peraturan mudah ini boleh menyebabkan kesimpulan yang salah mengenai ketidakberkesanan ubat ini.

Enterosgel

Penilaian: 4.7

Enterosgel

Enterosgel dianggap sorben yang sangat berkesan berdasarkan silikon, dalam bentuk gel yang jarang berlaku. Akibatnya, struktur spasial yang bergerak terbentuk, dengan molekul air dan polimetilsiloksana, pori-pori yang sesuai dengan ukuran yang diperlukan dan membantu menyerap bahan berbahaya, gas, toksin bakteria, garam logam berat dan bahan berbahaya lain. Gel tidak meresap ke dalam tisu usus, dan tidak melekat pada membran mukus. Dengan kolik usus, pasta tidak diserap dalam lumen usus, dan dalam masa 12 jam, setelah terkena gas secara fizikal, keluar.

Enterosgel, selain kolik, juga ditunjukkan untuk rawatan keracunan kronik, untuk hepatitis virus pada kanak-kanak, untuk gangguan imuniti tempatan dan umum, untuk rawatan jangkitan usus akut. Enteros-gel harus digunakan dalam jumlah 2.5 g, atau setengah sudu teh, dan jumlah ini harus diberikan sebelum setiap penyusuan. Sebaiknya aduk Enterosgel dalam jumlah tiga kali ganda sama ada air atau susu ibu. Enteros-gel dihasilkan oleh pengeluar domestik CJSC SILMA, dan pasta biasa untuk pentadbiran oral dalam tiub seberat 225 g akan berharga dari 330 hingga 400 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Enterosgel mempunyai kapasiti penyerapan yang tinggi, toleransi yang baik, dan jika kadang-kadang tidak menyenangkan bagi orang dewasa untuk mengambil sejumlah besar pasta tidak berwarna dan tanpa rasa, yang dapat menimbulkan mual, maka bayi yang mengambil sejumlah kecil ubat, terutama dalam susu ibu, tidak mengalami sensasi yang tidak menyenangkan. Prinsip utama tindakan Enterosgel adalah cara berasingan dari aplikasinya yang biasa untuk sorben. Ia sangat aktif, disimpan dengan baik, dan dapat digunakan sebagai monoterapi dan dalam rawatan kompleks dari pelbagai penyakit. Walau bagaimanapun, sangat jarang, terdapat intoleransi, dan dalam kes nada usus rendah, sembelit mungkin terjadi, oleh itu disarankan untuk menjalani rawatan di bawah pengawasan pakar pediatrik.

Kesimpulannya

Dalam penilaian ini, pelbagai kumpulan ubat semula jadi, ubat karminatif berdasarkan dimethicone, enterosorbents, dan eubiotik untuk rawatan dan pencegahan berleluasa dalam praktik pediatrik gangguan pencernaan usus seperti kolik pada masa kanak-kanak dipertimbangkan.

Harus diingat bahawa, walaupun dalam kebanyakan kasus gejala ini adalah akibat yang tidak berbahaya dari fungsi usus yang tidak mencukupi, yang telah dibahas sepenuhnya pada awal artikel ini, kadang-kadang ia dapat berfungsi sebagai gejala gangguan serius yang hebat. Oleh itu, dengan beberapa gangguan kongenital dan anomali perkembangan (atresia usus), gejala mungkin muncul yang akan menyebabkan operasi pembedahan mendesak.

Dalam kes lain, tanda-tanda ini mungkin menunjukkan jangkitan usus akut atau kronik, yang, dengan latar belakang imuniti rendah, dapat berlanjutan tanpa gejala demam biasa dan kemerosotan tajam dalam kesejahteraan umum. Akhirnya, tanda-tanda kolik usus dapat berkembang dengan sepantas kilat, dan, dalam kombinasi dengan cirit-birit yang sengit, menyebabkan dehidrasi badan anak yang teruk. Oleh itu, pada gejala pertama kolik usus seperti itu, perlu dilakukan perundingan dan pemerhatian dinamik pakar pediatrik. Hanya di bawah bimbingannya dan dengan izin, adalah mungkin untuk merawat ibu bapa kolik pada bayi di rumah sendiri.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen