13 ubat terbaik untuk ingatan dan perhatian

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ingatan manusia tergolong dalam fungsi mental tertinggi; tanpanya, pemikiran, analisis dan sintesis maklumat yang lengkap tidak mungkin dilakukan. Pada masa ini, memori disebut sebagai salah satu sifat sistem saraf pusat yang sangat teratur, yang membolehkan anda menyimpan, mengumpulkan dan menghasilkan semula maklumat yang diterima dari luar. Memori juga membolehkan anda menghasilkannya berkali-kali, dan mengubahnya, iaitu memori adalah asas pembelajaran dan pembentukan kemahiran yang bertujuan.

Semakin sempurna sistem saraf pusat, semakin tinggi kapasiti memori, kebolehpercayaan menyimpan maklumat, dan semakin pendek masa yang diperlukan untuk main balik dan semakin tinggi kelajuannya. Semakin banyak neuron, dan semakin berkembang rangkaian di antara mereka, semakin baik syarat di atas dipenuhi. Oleh itu, pada masa ini, dari semua makhluk yang hidup di bumi, manusia mempunyai petunjuk terbaik yang berkaitan dengan pelbagai jenis memori. Tetapi penurunan dan penurunan memori disebut hipomnesia.

Selain hipomnesia, ada yang disebut paramnesias, yang tidak dikaitkan dengan kelemahan ingatan, tetapi dengan penyimpangannya. Contohnya, ini adalah kenangan dan kekeliruan semu, yang terkenal oleh psikiatri yang menangani masalah alkoholisme kronik. Ini adalah 'sisipan' palsu dan bukannya episod yang dilupakan, campuran yang berbeza antara yang nyata dan khayalan, masa lalu dan masa kini.

Adapun hipomnesia, biasanya terjadi pada usia tua, sebagai fenomena normal penglibatan sistem saraf pusat yang berkaitan dengan usia, iaitu kemerosotan fungsi yang lebih tinggi yang 'dirancang'.

Apakah punca masalah ingatan?

Walau bagaimanapun, hipomnesia boleh berlaku pada usia berapa pun, kadang-kadang ia adalah akibat daripada pelbagai penyakit organik, disertai dengan kerosakan otak. Penyebab gangguan ingatan yang paling biasa adalah:

  1. kecederaan otak traumatik yang teruk dengan kehilangan kesedaran yang berpanjangan;
  2. strok iskemia dan hemoragik (semakin besar kelantangan fokus, semakin teruk kerosakan ingatan);
  3. neuroinfeksi seperti ensefalitis kutu, neurosifilis dan ensefalitis herpetic;
  4. bentuk epilepsi yang teruk dengan kehilangan kesedaran, epilepsi status;
  5. neoplasma fokus otak.

Selalunya, pelbagai keracunan metabolik dan eksogen menyebabkan penurunan ingatan yang ketara. Ini adalah kegagalan hati dan buah pinggang kronik yang berkaitan dengan pengumpulan zat nitrogen dalam darah, penyakit kuning malignan. Keracunan eksogen paling kerap merangkumi alkoholisme kronik dan ketagihan dadah.

Penurunan ingatan juga dapat terjadi akibat gangguan pada mekanisme penyesuaian terhadap latar belakang peningkatan tekanan mental dan kurang tidur secara sistematik. Ini adalah tempoh persediaan menghadapi peperiksaan, tekanan yang berlebihan di tempat kerja, kekurangan peluang untuk berehat, keadaan persekitaran yang tidak baik. Semua ini membawa kepada gangguan ingatan.

Pada masa ini, terdapat sebilangan besar ubat, vitamin dan suplemen pemakanan yang berbeza yang dirancang untuk meningkatkan metabolisme tisu saraf, bekalan darah dan peredaran mikro, mempengaruhi reseptor tertentu, dan dengan demikian merangsang mekanisme ingatan.

Banyak ubat akan dipertimbangkan dalam peringkat ini, dan ubat-ubatan tersebut dapat diresepkan untuk pelbagai penyakit, disertai dengan gangguan ingatan dan perhatian, sebagai fungsi kognitif. Walau bagaimanapun, terdapat sekumpulan dana yang tidak akan dapat dilihat dalam penilaian ini. Pertama sekali, ia adalah homeopati, yang tidak mempunyai asas bukti dan kesan saintifik, misalnya, ubat Divaza. Juga, penilaian tidak akan menggambarkan dana berdasarkan ekstrak biologi dari mana-mana organisma haiwan. Ini adalah Cerebrolysin, Actovegin, Cortexin, dan ubat lain. Mereka tidak digunakan di negara-negara dengan obat maju, dan tidak memiliki keberkesanan berdasarkan bukti sesuai dengan peraturan penelitian internasional. Untuk semua ubat lain yang termasuk dalam ulasan ini, harganya terkini mulai Mei 2019.

Penarafan ubat terbaik untuk ingatan dan perhatian

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Nootropik Terbaik 1 Nootropil (piracetam) – Lucetam, Memotropil, Nootobril, Noocetam, Piramem 254 RUB
2 Phezam (piracetam + nootropil) – Combitropil, Piracesin 301 RUB
3 Phenibut (asid aminophenylbutyric) RUB 86
4 Recognan (citicoline) – Ceraxon 544 r
5 Gliatilin (choline alfoscerate) – Cerepro, Cereton, Gleatser 768 RUB
Peningkatan peredaran otak dan peredaran mikro 1 Keselesaan Cavinton (Vinpocetine) 596 r
2 Vinpotropil RUB 150
3 Trental (pentoxifylline) 134 r
4 Picamilon (asid nikotinoyl gamma-aminobutyric) 93 rbl.
5 Serum (nicergoline) 459 r
Dana kumpulan individu 1 Tanakan (Ginkgo biloba) – Ginos, Memoplant RUB 1,146
2 Akatinol Memantine (memantine) – Maruksa, Memantal, Memantine, Memorel, Noogeron, Tingrex RUB 4,998
3 Pronoran (pyrebedil) RUB 520

Nootropik terbaik

Nootropics adalah kumpulan ubat yang cukup besar yang dapat meningkatkan fungsi kognitif, dan pada masa yang sama ia tidak mempengaruhi mikrovaskular dan peredaran darah di otak. Walau bagaimanapun, banyak ubat ini, dalam satu atau lain cara, meningkatkan sifat reologi darah. Tetapi kualiti utama mereka adalah untuk meningkatkan perhatian, daya ingat dan mekanisme penghafalan, mereka meningkatkan daya tahan sistem saraf pusat terhadap tekanan mental dan fizikal, dan oleh itu dapat disarankan sebagai bantuan, jika perlu, untuk menghafal sejumlah besar bahan, pada masa sebelum peperiksaan dan sesi pelajar.

Pertimbangkan ubat yang paling terkenal dari kumpulan ini. Juga, Recognan dan Gliatilin termasuk dalam kumpulan ini, kerana kesannya paling dekat dengan nootropik.

Nootropil (piracetam) – Lucetam, Memotropil, Nootobril, Noocetam, Piramem

Penilaian: 4.9

Nootropil (piracetam)

Nootropil, atau Piracetam, adalah salah satu ubat nootropik utama di mana asas bukti tertentu telah terkumpul. Ubat ini tergolong dalam metabolit asid gamma-aminobutyric, dan meningkatkan pemindahan impuls antara neuron. Ia mempunyai kesan kecil untuk meningkatkan peredaran mikro sekaligus meningkatkan aliran darah. Penggunaan nootropil pada pesakit dengan gangguan fungsi ingatan dan perhatian meningkatkan petunjuk ini, dan ini secara tidak langsung dapat disahkan oleh perubahan yang lebih baik dalam irama otak pada elektroensefalografi. Piracetam digunakan untuk pelbagai gangguan ingatan dan perhatian, hanya jika pesakit tidak didiagnosis dengan demensia. Anda perlu menggunakan Nootropil di dalam, semasa makan atau makan di luar, 3 kali sehari, purata dos harian adalah satu kapsul 2 – 3 kali sehari. Nootropil dihasilkan oleh USB syarikat Belgium, dan 30 kapsul 800 mg setiap harganya, rata-rata, 240 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan Nootropil dan pada masa yang sama kelebihannya adalah hakikat bahawa ubat ini telah lama digunakan, semua sisi baik dan buruknya diketahui. Jadi, piracetam secara praktikal tidak mempunyai gejala dan tanda-tanda overdosis, dan kesan sampingan menunjukkan pergantungan dos yang jelas. Oleh itu, rata-rata kejadian kesan sampingan tidak melebihi 1%. Ini adalah hipersensitiviti, sakit kepala, loya, gatal-gatal. Ubat ini tidak disyorkan untuk digunakan selama kehamilan dan menyusui, kerana kekurangan penyelidikan yang diperlukan.

Phezam (piracetam + nootropil) – Combitropil, Piracesin

Penilaian: 4.8

Combitropil

Phezam adalah ubat gabungan yang tergolong dalam nootropik dan psikostimulan, dan selain piracetam, ia mengandungi cinnarizine. Cinnarizine tergolong dalam penyekat kalsium dan antagonis reseptor histamin, dan kombinasi ini menghasilkan kesan vasodilating, melindungi sel otak dari hipoksia, meningkatkan mekanisme perhatian dan ingatan. Selain itu, penggunaan cinnarizine membantu pesakit yang mengalami pening dan peningkatan simpatik, apabila berkaitan dengan dystonia vegetatif-vaskular.

Phezam digunakan dalam terapi kompleks aterosklerosis serebrum, dalam tempoh pemulihan selepas strok dan kecederaan otak, dengan lesi organik, seperti ensefalopati dari pelbagai asal usul. Mereka dirawat kerana mabuk alkohol kronik, keadaan selepas penyakit serius dengan manifestasi asthenia dan tidak aktif. Phezam menemui aplikasinya dalam otoneurologi. Ini ditunjukkan untuk tinitus, penyakit Meniere, dan bentuk vertigo pusat. Fezam boleh diambil dalam kursus pendek untuk mabuk laut dan perjalanan udara, untuk profilaksis. Anda perlu menggunakan Fezam satu atau dua kapsul tiga kali sehari selama tidak lebih dari 3 bulan, apabila digunakan untuk orang dewasa. Phezam dihasilkan oleh syarikat Bulgaria Balkanfarma, dan bungkusan 60 kapsul berharga 270 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kekurangan Phezam, dan sangat ketara, termasuk fakta bahawa Cinnarizine, dengan penggunaan yang berpanjangan, dapat menyebabkan parkinsonisme, iaitu, gangguan sistem saraf ekstrapiramidal, walaupun ubat ini dapat diterima dengan baik dan tidak menyebabkan gejala overdosis.

Oleh itu, adalah perlu untuk menggunakannya secepat mungkin, dan tidak perlu diresepkan kepada pesakit dengan parkinsonisme dan Huntington's chorea. Kontraindikasi lain adalah kanak-kanak di bawah usia 5 tahun, kehamilan dan penyusuan, strok hemoragik, gangguan hati dan ginjal yang teruk, dan sindrom pergolakan psikomotor.

Phenibut (asid aminophenylbutyric)

Penilaian: 4.7

Phenibut (asid aminophenylbutyric)

Phenibut tergolong dalam sediaan asid aminobutyric dalam bentuk yang sedikit diubahsuai. Ciri khasnya sama sekali bukan pengaktifan pesakit, seperti dalam kes sebelumnya, tetapi sebaliknya, ia meningkatkan tidur, menghilangkan kegelisahan dan perasaan ketegangan. Phenibut mampu memberi kesan positif pada sawan epilepsi, walaupun pada hakikatnya ia tidak mempunyai aktiviti antikonvulsan yang ketara. Ia sangat baik untuk menghilangkan kerengsaan ringan, keterlaluan emosi dan gangguan ingatan dan perhatian yang ringan. Phenibut mampu meningkatkan prestasi mental, meningkatkan minat dalam pelbagai aktiviti, meningkatkan inisiatif dan motivasi.

Oleh itu, ubat ini ditunjukkan untuk gangguan fungsi, neurosis, bentuk kecemasan dan ketakutan ringan. Pada usia tua, disyorkan untuk merawat insomnia bentuk ringan, pelbagai jenis pening, untuk pencegahan kegelisahan dan tekanan sebelum pelbagai campur tangan perubatan, misalnya, sebelum imbasan MRI sekiranya takut ruang terkurung. Dalam amalan pediatrik, ia digunakan dalam terapi kompleks enuresis dan gagap.

Phenibut juga diresepkan untuk rawatan pengambilan alkohol. Phenibut biasanya digunakan selama satu hingga dua bulan pada dos purata 250 mg 3 kali sehari untuk orang dewasa. Dos tunggal maksimum adalah tiga tablet, masing-masing 9 tablet sehari, atau 750 mg 3 kali sehari. Phenibut dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal domestik Ozone, dan harganya murah. Pakej 20 tablet 250 mg setiap satu akan berharga hanya 103 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Phenibut akan menjadi kesan penenang ringan, peningkatan fungsi tidur. Oleh itu, ini adalah ubat pilihan sekiranya terdapat gangguan yang agak ringan, apabila hipnotik dan antidepresan belum ditunjukkan, tetapi persediaan herba seperti ekstrak valerian atau St. John's wort telah berhenti membantu. 'Zon peralihan' ini cukup sesuai untuk doktor dan pesakit, dan Phenibut terletak di zon perubatan ini.

Tetapi pada masa yang sama, pada awal rawatan, pesakit mungkin mengantuk, dan terdapat gejala overdosis. Ini adalah mengantuk, penurunan tekanan darah, peningkatan eosinofil darah, mual dan muntah. Daripada kesan sampingan, semua perkara di atas hanya berlaku pada dos yang tinggi, dan Phenibut boleh diterima dengan baik pada kepekatan terapi. Sekiranya ia digunakan bersama dengan hipnotik dan antikonvulsan, Phenibut akan meningkatkan kesannya, yang memungkinkan untuk mengurangkan dosnya. Phenibut sendiri, memandangkan harganya yang rendah, memungkinkan beberapa kes menjimatkan cukup untuk antikonvulsan mahal dan antipsikotik atipikal, yang digunakan untuk merawat bentuk kemurungan yang serius.

Recognan (citicoline) – Ceraxon

Penilaian: 4.6

Recognan (citicoline) - Ceraxon

Recognan adalah penyediaan asli citicoline, dan, diambil secara dalaman, dan sekali dalam sistem saraf pusat, ia bergabung ke dalam membran sel neuron dan memulihkannya di kawasan yang diperlukan. Sebagai hasil daripada peningkatan metabolisme tisu saraf, penggunaan Recognan mempunyai kesan nootropik dan dapat membantu gangguan ingatan. Sebagai tambahan kepada gangguan ingatan dan pemikiran, Recognan ditunjukkan untuk rawatan gangguan kognitif lain – dalam terapi strok kompleks, dengan penyakit neurodegeneratif.

Salah satu petunjuk penggunaan Recognan adalah ensefalopati hipertensi pada usia tua, yang menyebabkan iskemia serebrum kronik. Akibatnya, memori dan kemampuan untuk mengikuti arahan tidak hanya merosot, pesakit juga mengalami kekurangan inisiatif, kesulitan dalam melayani diri mereka dalam kehidupan sehari-hari dan ketika melakukan keperluan rumah tangga biasa. Recognan membantu mengatasi gejala-gejala penglibatan sistem saraf yang tidak menyenangkan ini, meningkatkan tahap perhatian, dan menghilangkan gejala-gejala amnesia. Ubat ini juga ditunjukkan dalam terapi kompleks untuk kecederaan otak traumatik.

Anda perlu menggunakan Recognan sebagai larutan di dalamnya, satu dos sekali sehari. Recognan dihasilkan oleh syarikat Sepanyol SAG dan 10 mililiter larutan dalam jumlah 10 dos berharga 1315 rubel, yang sangat mahal. Terdapat juga generik Recognan – Ceraxon yang berkualiti tinggi dan lebih murah. Harganya kurang dari 1000 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Recognan adalah bentuk dos yang sesuai mengikut prinsip 'minum dan lupa', tidak adanya kemungkinan overdosis, dan interaksi yang jarang berlaku dengan ubat lain: ia hanya meningkatkan kesan levodopa. Terdapat juga kontraindikasi. Sebagai tambahan kepada hipersensitiviti, ini adalah nada tinggi pembelahan parasimpatik sistem saraf, apa yang disebut vagotonia, usia hingga 18 tahun, kehamilan dan tempoh penyusuan. Ubat ini biasanya ditoleransi dengan baik, dengan cepat meningkatkan ingatan dan perhatian, tetapi sangat jarang, secara harfiah dalam seperseratus persen, reaksi alergi, gegaran, perubahan tekanan darah atau pening mungkin berlaku.

Gliatilin (choline alfoscerate) – Cerepro, Cereton, Gleatser

Penilaian: 4.5

Gliatilin (Choline Alfoscerate)

Gliatilin, atau choline alfoscerate, terdapat dalam kapsul yang sedikit seperti kapsul minyak ikan: berwarna lembut, bujur, dan berwarna kuning. Bahan ini diubah dalam badan menjadi asetilkolin, yang merupakan pembawa penghantaran saraf antara sinaps dan tisu otot. Oleh itu, penerapan tindakan Gliatilin adalah reseptor kolinergik sistem saraf pusat. Di samping itu, apabila bahan permulaan dibelah, gliserofosfat terbentuk, yang dapat memperbaiki struktur struktur membran neuron, dan dengan demikian meningkatkan transmisi impuls saraf.

Gliatilin ditunjukkan untuk pelbagai kecederaan otak traumatik, gangguan otak pada masa akut, untuk penyakit kronik yang bersifat organik dengan perkembangan kekurangan serebrovaskular: iskemia serebrum kronik, ensefalopati hipertensi. Gliatilin diresepkan untuk penyakit Alzheimer, dalam tempoh pemulihan strok iskemia, untuk penyakit extrapyramidal, seperti Huntington's chorea. Gliatilin dihasilkan oleh syarikat Itali Medipharm, dan 10 botol untuk penggunaan dalaman 7 mililiter setiap harganya sekitar 740 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Gliatilin adalah kesan selektifnya terhadap sistem kolinergik, toleransi yang baik, dan fungsi reseptor yang lebih baik. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa ubat itu tidak boleh diresepkan kepada wanita hamil dan menyusui, dan mual mungkin disebabkan oleh kesan sampingan. Ia bergantung pada dos, dan apabila dos dikurangkan, gejala sampingan yang tidak menyenangkan ini akan hilang. Pada masa ini, Gliatilin digunakan lebih luas daripada petunjuk yang ada, dan diresepkan untuk peningkatan tekanan mental, selama tempoh pemulihan dari pelbagai penyakit serius yang dapat menyebabkan keletihan saraf.

Peningkatan peredaran otak dan peredaran mikro

Kumpulan ubat ini merangkumi terutamanya ubat-ubatan yang meningkatkan aliran darah serebrum, dan dengan itu mempunyai kesan dan pengaruh nootropik sekunder pada ingatan kerana kemasukan lebih banyak nutrien ke neuron, kerana penyingkiran produk metabolik dari mereka tepat pada masanya. Jadi, Cavinton Comfort adalah generasi ketiga dari vinpocetine Hungaria yang asli, Vinpotropil adalah penyediaan gabungan vinpocetine dan piracetam nootropik. Trental adalah ubat yang digunakan untuk banyak gangguan peredaran darah periferal, tetapi ditunjukkan, termasuk gangguan ingatan dan perhatian. Dua ubat lain diberikan kepada kumpulan ini untuk perkembangan kesan dan kesan yang sama terhadap aliran darah serebrum. Pertimbangkan ubat-ubatan yang popular ini, yang mana yang paling mahal dalam kumpulan ini adalah Sermion (nicergoline).

Keselesaan Cavinton (Vinpocetine)

Penilaian: 4.9

Keselesaan Cavinton (Vinpocetine)

Buat pertama kalinya, vinpocetine, atau alkaloid dari Lesser Periwinkle, diperoleh oleh syarikat Hungaria Gedeon Richter, maka bentuk dos Cavinton diciptakan sebagai ubat yang meningkatkan peredaran serebrum. Tablet standard mengandungi 5 miligram. Kemudian tablet Cavinton forte dibebaskan, dengan dos berganda (10 mg) kerana toleransi yang baik. Pada masa ini, syarikat Gedeon Richter menghasilkan keselesaan Cavinton, yang juga mempunyai dos 10 miligram, tetapi pada masa yang sama ini adalah tablet yang boleh disebarkan yang mesti diserap ke dalam mulut sehingga larut sepenuhnya, dan anda sama sekali tidak boleh meminumnya dengan air.

Mekanisme tindakan tetap sama. Vinpocetine meningkatkan penggunaan glukosa dan oksigen oleh neuron, meningkatkan pertukaran orang tengah dalam tisu saraf, menunjukkan kesan antioksidan dan meningkatkan peredaran mikro. Mekanisme pengaruh pada darah adalah untuk mengurangkan agregasi platelet dan mengurangkan kelikatan darah. Tunjukkan keselesaan Cavinton dalam terapi kompleks gangguan kognitif, dengan gangguan ingatan dan perhatian, dalam rawatan akibat strok, ensefalopati hipertensi. Ia diresepkan untuk gangguan penglihatan vaskular, untuk penyakit Meniere, untuk vestibulopati pusat dan periferal.

Anda perlu minum satu tablet tiga kali sehari, dan kesan yang berkaitan dengan peningkatan ingatan diharapkan tidak lebih awal dari 2-3 minggu setelah permulaan pengambilan. Tablet mempunyai rasa oren dan mesti diserap semula sehingga larut sepenuhnya. Tetapi jika pesakit mahu, dia boleh mengambilnya, seperti biasa, dengan air. Kos keselesaan Cavinton dalam jumlah 30 keping, yang dirancang untuk penggunaan selama 10 hari, adalah 306 rubel, masing-masing, kos kursus bulanan adalah sekitar 1000 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Cavinton adalah perkembangan kesan sampingan yang sangat jarang berlaku, toleransi yang baik, kajian yang luar biasa oleh doktor dan sebilangan kecil kontraindikasi. Ini adalah gangguan irama jantung yang teruk, strok hemoragik, kehamilan dan penyusuan, masa kanak-kanak. Sekiranya gangguan fungsi hati dan ginjal, Cavinton dapat diresepkan dalam dos biasa. Cavinton menunjukkan kecekapan terbesar dalam terapi kompleks gangguan perhatian dan ingatan bersama dengan pengambilan ubat dan vitamin nootropik.

Vinpotropil

Penilaian: 4.8

Vinpotropil

Vinpotropil adalah ubat yang sangat mudah, yang dibuat dengan analogi dengan Phezam, hanya sebagai ganti cinnarizine, vinpocetine yang sama ditambahkan ke piracetam. Akibatnya, ubat nootropik kompleks muncul, sementara memberi kesan yang jelas pada peredaran otak. Satu kapsul Vinpotropil, yang dihasilkan oleh pengeluar domestik – Canonpharm Production, mengandungi 5 mg vinpocetine, yang sesuai dengan satu tablet Cavinton sederhana, dan 400 mg piracetam, yang sepadan dengan satu kapsul Nootropil dengan dos terendah.

Hasil daripada kombinasi ini, ubat yang diperoleh melebarkan saluran darah, meningkatkan aliran darah serebrum dan menjadikan sel-sel sistem saraf pusat tahan terhadap hipoksia. Sebagai hasil dari peningkatan metabolisme dalam tisu otak dan peningkatan metabolisme glukosa, mekanisme memori, pembelajaran, perhatian ditingkatkan, masing-masing. Di otak, pengujaan dan penghambatan isyarat dioptimumkan, hubungan antara hemisfera bertambah baik, dan kualiti penghantaran sinaptik ditingkatkan.

Pada masa yang sama, Vinpotropil tidak mahal, bungkusan 60 kapsul berharga hanya 300 rubel. Pada masa yang sama, disarankan untuk mengambil vinpotropil satu atau dua kapsul tiga kali sehari, dengan jangka masa kursus dari 3 minggu hingga 6 bulan. Kapsul harus diambil sebelum makan dengan sedikit air.

Kelebihan dan kekurangan

Kombinasi piracetam dan vinpocetine yang berjaya dalam satu kapsul tidak menyebabkan peningkatan kesan sampingan dan peningkatan kontraindikasi. Mereka tetap sama seperti ubat asalnya: gangguan irama jantung, strok hemoragik, penyusuan dan kehamilan, kanak-kanak hingga 14 tahun, kegagalan hati dan buah pinggang yang teruk. Sebaliknya, mesti diingat bahawa sebelum anda membatalkan Vinpotropil, anda perlu mengurangkan dosnya secara beransur-ansur, dan tidak membatalkannya secara tiba-tiba. Walau bagaimanapun, semasa menggunakan alat ini, anda dapat menjimatkan sedikit, kerana ubat ini berharga sekitar setengah harga gabungan Nootropil dan Cavinton yang asli.

Trental (pentoxifylline)

Penilaian: 4.7

Trental (pentoxifylline)

Trental adalah pentoxifylline ubat asli, dan ia tergolong dalam vasodilators, vasodilators. Ia ditunjukkan untuk sebilangan besar penyakit yang berbeza. Ini bukan sahaja kehilangan ingatan, tetapi juga neurologi – pening, patologi serebrovaskular dan aterosklerosis, strok iskemia dan kehilangan pendengaran. Ia digunakan dalam pembedahan vaskular, untuk ulser diabetes pada bahagian bawah kaki, untuk trombophlebitis, untuk penyakit Raynaud dan kekejangan vaskular periferal, dan bahkan ditunjukkan untuk gangren diabetes.

Pentoxifylline sendiri tergolong dalam bahan yang meningkatkan aliran darah dan mengurangkan kelikatannya. Trental, berada di dalam darah, mencegah sel-sel darah melekat bersama-sama ke dalam lajur, iaitu, mencegah agregasi eritrosit dan platelet. Ini mengurangkan kepekatan fibrinogen, iaitu menurunkan potensi pembekuan plasma. Telah terbukti bahawa rawatan dengan Trental meningkatkan rizab peredaran mikro di kawasan gangguan peredaran arteri, termasuk strok.

Ubat ini digunakan secara lisan, satu tablet tiga kali sehari sejurus selepas makan atau semasa makan, dalam dos 100 mg. Dos tunggal maksimum adalah 400 mg, anda tidak boleh mengambil lebih dari 1200 mg sehari. Trental dihasilkan oleh Sanofi (sebuah bahagian di India), dan sebungkus 60 tablet enterik akan berharga rata-rata 510 rubel. Trental juga tersedia dalam bentuk konsentrat untuk infus, untuk pentadbiran intravena.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Trental adalah kemampuan untuk menerapkannya dalam pelbagai cabang perubatan, dan kesan klinikal yang agak cepat. Walau bagaimanapun, ubat ini dapat meningkatkan risiko pendarahan, seperti dari ulser perut atau ke retina. Oleh itu, ia dikontraindikasikan dalam serangan jantung, strok hemoragik, ia tidak digunakan pada ibu hamil dan menyusui, pada orang di bawah 18 tahun. Dengan sangat berhati-hati, ini ditetapkan untuk gangguan irama jantung yang teruk, dengan latar belakang ulser gastrik dan setelah operasi baru-baru ini, apabila terdapat risiko pendarahan yang tinggi.

Juga, pentoxifylline boleh menyebabkan sejumlah kesan sampingan, termasuk sakit kepala, kegelisahan, takikardia, pembilasan kulit, gatal-gatal. Sekiranya Trental diresepkan mengikut petunjuk dalam dosis rendah, maka ia adalah ubat yang sangat baik untuk terapi kompleks gangguan intelektual dan mnestic, atau gangguan fungsi kognitif. Dan ini termasuk gangguan ingatan.

Picamilon (asid nikotinoyl gamma-aminobutyric)

Penilaian: 4.6

Picamilon (asid nikotinoyl gamma-aminobutyric)

Picamilon, secara tegas, tidak tergolong dalam kaedah meningkatkan peredaran serebrum, ia menempati tempat tengah di antara mereka dan ubat-ubatan nootropik dengan kesan psikostimulasi. Ubat ini ditunjukkan untuk pelbagai penyakit yang terjadi dengan gangguan peredaran serebrum, kerana mempunyai kesan antiagregat, melindungi terhadap hipoksia, mampu mencegah serangan migrain dan menenangkan.

Picamilon diresepkan jika gangguan ingatan dan perhatian, penyakit serebrovaskular, alkoholisme kronik, migrain, kemurungan dan dystonia vegetatif-vaskular, neuroinfeksi didiagnosis.

Meresepkan Picamilon untuk gangguan ingatan dan perhatian, sebaiknya satu tablet 50 mg 3 kali sehari, untuk jangka masa tidak kurang dari 2-3 bulan. Rawatan selanjutnya mesti diteruskan di bawah pengawasan perubatan. Syarikat domestik Pharmstandard menghasilkan ubat Picamilon, dan sebungkus 30 tablet 50 mg setiap satu akan berharga 95 rubel. Ia adalah ubat yang murah dan popular.

Kelebihan dan kekurangan

Pada masa yang sama, Picamilon ditoleransi dengan baik, mempunyai sedikit kontraindikasi, di antaranya hanya penyakit buah pinggang yang teruk dengan penurunan ketara dalam penapisan glomerular, hipersensitiviti adalah relevan. Dalam kes yang jarang berlaku, kesan sampingan seperti loya, pening, mudah marah dan reaksi alahan berlaku.

Serum (nicergoline)

Penilaian: 4.5

Serum (nicergoline)

Sermion adalah ubat yang baik, yang secara semula jadi tidak dapat diketepikan, kerana ia tergolong dalam alpha-blockers, dan tidak sering digunakan untuk merawat gangguan ingatan dan perhatian. Walau bagaimanapun, petunjuk utama untuk pelantikan Sermion adalah gangguan vaskular seperti demensia vaskular, serangan iskemia serebral sementara, iskemia serebrum kronik, strok iskemia, dan aterosklerosis serebrum.

Secara semula jadi, yang paling sering adalah semua penyakit vaskular di atas yang akhirnya menyebabkan gangguan ingatan dan perhatian, kerana paling sering patologi ini terjadi pada masa dewasa dan usia tua. Oleh itu, kita boleh mencadangkan Sermion sebagai ubat lini pertama untuk pesakit tua yang didiagnosis dengan 'hipertensi arteri' dengan latar belakang jumlah kolesterol yang cukup tinggi.

Nicergoline sendiri, sebagai bahan aktif, mengurangkan agregasi platelet, meningkatkan aliran darah, dan bertindak pada ketiga-tiga pautan neurotransmitter: norepinefrin, dopamin dan asetilkolin. Secara umum, aktiviti sistem ini meningkat, yang menyebabkan peningkatan ingatan dan perhatian, dan jika perawatannya berpanjangan, maka semua fungsi kognitif pada pasien terus meningkat, dan gejala demensia menurun.

Anda perlu menggunakan ubat ini pada kadar 10 mg 3 kali sehari. Sermion dihasilkan oleh Pfizer, tetapi harus diingat bahawa kesan ubat yang ketara berkembang secara beransur-ansur, dan sekurang-kurangnya tiga bulan harus berlalu sebelum peningkatan ketara dalam ingatan dan kepekatan dapat diperhatikan. Sermion juga tersedia dalam bentuk penyelesaian untuk suntikan intramuskular dan intravena. Pembungkusan dalam 50 tab. 0.01 g setiap satu berharga kira-kira 675 rubel pada bulan Mei 2019.

Kelebihan dan kekurangan

Khasiat, walaupun mempunyai kelebihan, juga mempunyai kekurangan, tetapi biasanya mereka menunjukkan diri dengan pemberian intramuskular atau intravena yang cepat. Ini adalah penurunan tekanan darah yang biasanya hilang tidak lama lagi. Kesan sampingan lain termasuk pening, ketidakselesaan perut, dan demam. Tetapi kesan ini berlaku terutamanya apabila diberikan secara intravena. Anda tidak boleh memberi ubat kepada wanita hamil dan menyusui, pesakit dengan bilangan tekanan darah rendah, dengan bradikardia, dengan risiko pendarahan yang tinggi dan dengan infark miokard. Juga, gnitsergoline tidak digalakkan untuk orang yang berumur di bawah 18 tahun. Tetapi jika ia digunakan sesuai dengan indikasi dan dalam dos yang diperlukan, maka setelah 2-3 bulan muncul kesan klinikal dari itu, yang dinyatakan dalam peningkatan peredaran serebrum, pengaktifan semua sistem transmisi, yang menyebabkan peningkatan fungsi kognitif, termasuk memori. .

Dana kumpulan individu

Sebagai kesimpulan, kita harus menggunakan beberapa ubat yang dapat meningkatkan daya ingatan dan daya tumpuan, tetapi sukar untuk mengaitkannya dengan satu kumpulan. Akatinol memantine adalah ubat yang tergolong dalam penyekat reseptor NMDA, dan selama ini, ia adalah salah satu rawatan terbaik untuk demensia. Pronoran adalah ubat dopamin yang digunakan untuk merawat penyakit Parkinson. Tanakan adalah ubat yang mengandungi ekstrak daun Ginkgo Biloba, atau ubat herba. Namun, walaupun terdapat sebilangan besar persiapan ginkgo biloba, hanya bukti Tanakan yang diperoleh pada satu masa mengenai keberkesanan ubat ini dalam gangguan ingatan dan pening.

Tanakan (Ginkgo biloba) – Ginos, Memoplant

Penilaian: 4.9

Tanakan (Ginkgo biloba) - Ginos, Memoplant

Tanakan mengandungi ekstrak Ginkgo Biloba yang terkenal. Rangkaian aplikasi Tanakan sangat luas. Ini adalah pening dan kehilangan pendengaran sensorineural, penyakit vaskular perifer dan sindrom Raynaud, vasospasme arteri, dan penurunan ingatan dan perhatian, yang disebut psikiatri sebagai 'disfungsi kognitif ringan'. Tanakan boleh didapati dalam larutan oral dan tablet bersalut, yang lebih senang digunakan. Tablet berwarna merah bata, dan ditunjukkan untuk digunakan, satu tablet tiga kali sehari. Perlu diingat bahawa untuk mencapai kesan yang berkekalan, minimum rawatan harus sekurang-kurangnya 3 bulan. Oleh itu, untuk kursus ini terdapat pakej 90 tablet yang sesuai. Tanakan dihasilkan oleh syarikat Perancis Bofur Ipsen, dan kos pembungkusan adalah 1,500 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Tanakan ditoleransi dengan baik dan mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi ingatan, tetapi dalam beberapa kes ubat tidak dapat diresepkan. Ini adalah erosif – lesi ulseratif saluran gastrointestinal pada peringkat akut, tempoh akut strok dan serangan jantung, keadaan hypocoagulation, atau penurunan pembekuan darah, kehamilan dan penyusuan, usia hingga 18 tahun.

Cara terbaik adalah dengan merawat Tanakan dalam kombinasi dengan ubat nootropik dan vasodilator, atau ubat yang meningkatkan peredaran serebrum sekiranya tidak ada kontraindikasi. Dengan cara ini, adalah mungkin untuk mencapai pengampunan yang stabil sekiranya terdapat gangguan kognitif paru-paru dan bahkan tahap pertengahan, untuk meningkatkan fungsi ingatan dan kognitif secara signifikan, kemampuan untuk melayani diri dalam kehidupan seharian dan melakukan aktiviti harian pada usia tua dan tua, termasuk pada tahap awal demensia. Namun, ada ubat khas untuk mengubati demensia yang disebut Akatinol memantine.

Akatinol Memantine (memantine) – Maruksa, Memantal, Memantine, Memorel, Noogeron, Tingrex

Penilaian: 4.8

Akatinol Memantine (Memantine)

Akatinol memantine adalah ubat moden yang dihasilkan oleh syarikat Jerman Merz Pharma, dan tidak murah: 1,700 rubel diperlukan untuk satu bungkusan 30 tablet masing-masing 10 mg. Bahan ini mengurangkan pengaruh neuron khas di korteks, yang bertindak pada struktur otak tertentu kerana pembebasan dopamin yang tidak mencukupi. Memantine mengurangkan bekalan kalsium ke struktur ini, dan dengan itu menjadikannya tidak musnah. Akibatnya, ubat ini mengembangkan saluran otak, meningkatkan daya tahan tisu saraf terhadap hipoksia, mempunyai kesan psikostimulasi, dan mampu meningkatkan mekanisme ingatan dan perhatian.

Sepanjang perjalanan, Akatinol memantine meningkatkan daya tahan tisu otak terhadap peningkatan tekanan, mengurangkan keletihan, dan memberi kesan santai pada otot rangka jika kekejangan disebabkan oleh angiocephalgia, migrain atau sebab lain. Anda perlu minum ubat pada kadar 5 mg sehari, dan setiap minggu anda boleh meningkatkan dos sebanyak 5 mg. Biasanya dos purata adalah 10 mg, dan paket 30 tablet dirancang hanya untuk satu bulan kemasukan. Dos maksimum ialah 20 mg sehari.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Akatinol Memantine adalah hakikat bahawa ia adalah ubat yang dirumus khas untuk rawatan demensia dan penyakit Alzheimer. Ini benar-benar terbukti dapat meningkatkan mekanisme ingatan, menangguhkan waktu pemusnahannya dengan perkembangan demensia. Walau bagaimanapun, ubat ini, seperti banyak yang lain, mempunyai kesan sampingan tertentu: pening, sembelit, peningkatan tekanan darah, reaksi alergi. Ubat ini mempunyai kontraindikasi sendiri, seperti kegagalan hati yang teruk.

Sebaliknya, kerana ditujukan untuk rawatan demensia dan penyakit Alzheimer, anda perlu memahami bahawa ini adalah keadaan yang berkaitan dengan usia, dan, kemungkinan besar, kanak-kanak, wanita hamil dan remaja tidak mendapat penyakit ini. Oleh itu, walaupun Akatinol memantine dikontraindikasikan pada 'zaman kanak-kanak', dengan kata mudah, kanak-kanak tidak memerlukannya.

Pronoran (pyrebedil)

Penilaian: 4.7

Pronoran (pyrebedil)

Akhirnya, pada akhir peringkat ubat yang diperuntukkan untuk meningkatkan ingatan dan perhatian, Pronoran ubat yang jarang ditetapkan mesti dipertimbangkan. Petunjuk yang paling biasa digunakan adalah penyakit Parkinson dan parkinsonisme eksogen. Ini meningkatkan aktiviti reseptor dopamin, dan merupakan antagonis sistem alpha – adrenergik. Akibatnya, pekali amplitud aktiviti elektrik korteks bertambah baik, dan kawalan terhadap fungsi yang dikendalikan oleh dopamin meningkat. Ini termasuk, tetapi tidak terbatas pada, perhatian, ingatan, aktiviti dan kewaspadaan. Fungsi ini diperbaiki apabila perlu melakukan pelbagai tugas mental.

Selain penyakit Parkinson, Pronoran dapat digunakan dalam berbagai penyakit oftalmik yang disebabkan oleh iskemia retina, pada gangguan ingatan kronik, pada tahap awal penuaan, disertai dengan adanya kekurangan deria. Pronoran dihasilkan oleh syarikat Perancis Servier, bahagian Rusia. Pakej 30 tablet 50 mg setiap satu akan berharga, rata-rata, 490 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Pronoran mempunyai kontraindikasi untuk digunakan – ini adalah tekanan darah rendah, serangan jantung dan masa kanak-kanak, ketika masih belum diperlukan. Terdapat juga reaksi sampingan kecil seperti mual, pergolakan, mengantuk, tetapi biasanya hilang dan bergantung pada dosnya. Perlu diingat bahawa anda perlu mengambil ubat untuk ingatan dan gangguan perhatian satu tablet sehari sekali, tidak lebih kerap. Dos yang lebih tinggi hanya bertujuan untuk merawat penyakit Parkinson. Sekiranya Pronoran diambil di bawah pengawasan seorang doktor, sebagai bagian dari terapi yang kompleks, maka biasanya pesakit secara signifikan meningkatkan fungsi kognitif, ingatan dan perhatian datang jika tidak kembali normal, maka pesakit itu sendiri dan saudara-mara mencatat penurunan yang signifikan dalam gangguan gangguan ingatan yang tidak menyenangkan.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen