13 ubat terbaik untuk eksim

Bermakna dan persiapan

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Ekzema bersamaan dengan psoriasis adalah penyakit kulit yang paling biasa, dan eksim menyumbang hingga 40% dari semua patologi dermatologi. Diterjemahkan dari bahasa Yunani 'eksim' bermaksud 'mendidih', 'bergegas keluar'. Definisi ini dengan tepat menunjukkan asal usul penyakit ini. Gejala kulit sering terbentuk di bawah pengaruh faktor dalaman, dan ditunjukkan oleh ruam polimorfik, gejala keradangan akut, tanda-tanda reaksi keradangan serous muncul, di mana tangisan berkembang. Gejala khas eksim akan menjadi gatal yang agak teruk dan menyakitkan, yang mengurangkan kualiti hidup.

Pakar – pakar dermatologi mengatakan bahawa ekzema dapat disembuhkan hanya setelah penyebabnya tepat. Tetapi ini tidak selalu mudah: ekzema adalah penyakit polyetiologis. Faktor predisposisi atau penghasilan boleh berupa gangguan metabolik, penyakit berjangkit, keturunan, gangguan endokrin, pendedahan kepada bahan kimia, ubat-ubatan, alahan makanan, dan bahkan penghijrahan patogen dari fokus jangkitan kronik.

Adalah selamat untuk mengatakan bahawa setelah menemui penyebabnya, tidak ada keraguan bahawa eksim akan sembuh sepenuhnya. Mungkin pengecualian adalah bentuk keturunan: jika eksim didiagnosis pada ibu, maka anak akan menderita dengan frekuensi hingga 40%, dan kekerapannya meningkat menjadi 60% jika kedua ibu bapa sakit. Tetapi walaupun dalam kes ini, mengetahui kemungkinan risiko, anda dapat menguranginya dengan mengikuti peraturan gaya hidup sihat.

Ekzema bukan sahaja bersifat polyetiologis, tetapi juga penyakit polimorfik. Pakar membezakan empat bentuk eksim mengikut strukturnya, dan lebih banyak lagi dari asalnya. Tahap akut, atau eksaserbasi dalam bentuk khas, berlanjutan apabila munculnya gelembung yang terletak di kulit kemerahan dan bengkak. Ekzema dicirikan oleh kehadiran basah, kemudian munculnya kerak serous, ketika ruam berubah, semakin banyak unsur baru secara beransur-ansur muncul. Oleh itu, pada masa yang sama pada kulit, anda dapat melihat pelbagai peringkat ruam eksim.

Jadi tempat kemerahan digantikan oleh tubercle, kemudian gelembung muncul, ia terbuka dengan penampilan basah dan kerak terbentuk. Dengan penurunan eksaserbasi dan peralihan ke pengampunan, fenomena keratinisasi kulit yang berlebihan, atau lichenification, paling sering terjadi, sisik dan bekas goresan muncul. Pada peringkat kronik, eksim dicirikan oleh hiperpigmentasi, peningkatan corak kulit. Gejala ciri eksaserbasi eksim termasuk gatal-gatal, rasa tidak selesa, sakit dan rasa terbakar. Tetapi kita tidak akan menyelidiki pelbagai pilihan untuk kursus dan klasifikasi ekzema, ini bukan tugas bahan ini.

Tugas kami adalah untuk mengkaji kumpulan ubat-ubatan yang digunakan untuk pelbagai bentuk eksim dan, jika mungkin, menerangkan wakil yang paling berkesan dan popular. Sebelum merawat sebarang penyakit, anda harus mengetahui tujuan rawatan ini. Untuk eksim, tujuan rawatan yang betul adalah:

  1. menghentikan perkembangan penyakit ini;
  2. mengurangkan rasa gatal dan peningkatan kualiti hidup;
  3. penghapusan ruam yang ada;
  4. pencegahan kambuh.

Setiap peringkat rawatan ini mempunyai pendekatan dan ubatnya sendiri, dan kita akan bermula dengan antihistamin dari semua generasi yang digunakan untuk merawat eksim. Pertama, INN, atau nama bukan hak milik antarabangsa, ditunjukkan untuk ubat tersebut, kemudian ubat asli, dan kemudian salinan komersial, atau generiknya, disenaraikan. Harga rata-rata untuk ubat asli diberikan, berlaku untuk musim panas 2019 untuk farmasi dari semua bentuk pemilikan di Persekutuan Rusia.

Penarafan ubat terbaik untuk rawatan eksim

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Antihistamin untuk eksim 1 Chloropyramine (Suprastin) 124 RUB
2 Ceterizin (Zyrtec, Zodak, Parlazin, Tsetrin) 309 r
3 Desloratadine (Erius) RUB 570
4 Ketotifen (Zaditen) 425 RUB
5 Natrium tiosulfat (maklumat latar belakang) 99 RUB
Penenang herba 1 Novo-Passit 184 r
2 Berterusan 321 RUB
3 Koleksi Fito-sedan nombor 2 RUB 61
Rawatan topikal untuk eksim 1 Antiseptik dan losyen
Glukokortikoid 1 Hormon lemah: salap hidrokortison RUB 67
2 Kekuatan sederhana: Flumethasone (Lorinden), Triamcinolone (Fluorocort), Alklomethasone (Afloderm) 356 r
3 Hormon kuat: Mometasone (Elokom), metilprednisolon (Advantan) 74 RUB
4 Superstrong: Clobetasone (Dermovate) RUB 485

Antihistamin untuk eksim

Semua generasi antihistamin digunakan secara meluas untuk merawat eksim. Generasi pertama termasuk Suprastin, Tavegil, Diazolin, Fenkarol dan bahkan Diphenhydramine yang kasar, yang menyebabkan mulut kering, retensi kencing refleks dan mengantuk yang teruk. Ubat generasi pertama dengan mudah menembusi sistem saraf pusat dan mempunyai kesan penenang dan hipnosis.

Sekiranya ubat penenang dan mengantuk 'ubat-ubatan antiallergik semata-mata berbahaya, dan mereka berusaha menyingkirkannya, maka bagi pesakit yang mengalami gatal-gatal dan insomnia yang teruk, kesan seperti itu banyak membantu tertidur dan menghilangkan sensasi malam yang tidak menyenangkan. Tetapi mereka tidak boleh diresepkan kepada pasien dengan eksim, yang pekerjaannya berkaitan dengan kenderaan, atau keperluan untuk melakukan pergerakan yang sangat teratur dan cepat.

Ubat generasi kedua, yang misalnya, Zyrtec dan Claritin, tidak lagi dapat menembusi penghalang darah-otak ke dalam struktur sistem saraf pusat. Mereka tidak menyebabkan ubat penenang dan mengantuk, tetapi mereka dengan cepat menahan gatal, dan kesan ini berterusan dalam jangka masa yang lama. Kaedah generasi ke-2 merangkumi ubat-ubatan seperti Cetrin atau Erius. Walau bagaimanapun, semua ubat generasi 2 ini, dengan penggunaan jangka panjang, boleh memberi kesan berbahaya pada jantung, atau memperkuat kesan kardiotoksik. Oleh itu, mereka harus digunakan sebaiknya dalam kursus pendek dan dengan berhati-hati.

Pembaca bukan perubatan harus diberi amaran mengenai beberapa kekeliruan dengan antihistamin generasi. Pengilang pada satu ketika bergegas mengumumkan ubat yang sama dengan kaedah generasi ke-3: Erius, Telfast, dan lain-lain, iaitu yang mengandungi levocetirizine, desloratadine, dan phenoxfenadine. Walau bagaimanapun, tidak lama kemudian mereka dikeluarkan dari generasi ketiga, kerana mereka tidak memenuhi standard baru yang diperlukan: semestinya tidak ada kardiotoksisitas sepenuhnya, tidak adanya interaksi dengan ubat lain, dan tidak adanya pengaruh sepenuhnya terhadap kadar reaksi, perhatian, dan kurang mengantuk. Sehingga kini, tidak ada ubat seperti itu yang dijumpai, oleh itu, dapat diasumsikan bahawa dalam rawatan eksim, dana generasi 1 dan 2 digunakan.

Penstabil membran (ketotifen) berdekatan dengannya. Fungsi penstabil membran adalah untuk mencegah pemburukan. Mereka mampu menstabilkan membran sel khas yang disebut sel mast. Mereka mesti diberikan kepada pesakit bersama dengan antihistamin, kerana kesan penstabilan membran berkembang dalam jangka waktu yang lama, rata-rata, setelah sebulan. Walau bagaimanapun, terdapat antihistamin Claritin (Loratadine), yang mempunyai kesan menstabilkan membran.

Chloropyramine (Suprastin)

Penilaian: 4.9

Chloropyramine (Suprastin)

Suprastin adalah wakil khas antihistamin generasi pertama, yang, bagaimanapun, mampu melawan bukan sahaja eksim, tetapi juga penyakit alergi akut, seperti dermatitis atopik, konjungtivitis akut, gatal-gatal, urtikaria, edema Quincke dan keadaan tidak menyenangkan yang lain.

Sebagai tambahan kepada kesan antiprurit, Suprastin digunakan sebagai ubat antiemetik, secara serentak mempunyai aktiviti antispasmodik sederhana. Setelah mengambil 1 tablet, kesan terapeutik berkembang dalam 20-30 minit, setelah satu jam mencapai kesan maksimum, dan berlangsung selama 6 jam. Anda perlu menggunakan Suprastin semasa makan, satu tablet tiga kali sehari, tetapi tidak lebih daripada 2 mg per kilogram berat badan. Oleh itu, bagi pesakit seberat 100 kilogram, dos harian tidak boleh melebihi 200 mg, atau 8 tablet. Suprastin dihasilkan oleh syarikat farmasi Hungary Egis, dan satu pek 20 tablet 25 mg berharga, rata-rata, 120 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan dan, pada masa yang sama, kelemahan untuk Suprastin akan menjadi kesan penenang yang disebutkan di atas. Walau bagaimanapun, walaupun dengan eksim, anda tidak boleh mengambil ubat lebih daripada yang diperlukan: sekiranya berlaku overdosis, halusinasi, gangguan koordinasi pergerakan, kejang, mulut kering, dan gejala tidak menyenangkan dan berbahaya yang lain mungkin berlaku. Ubat ini dikontraindikasikan dalam serangan asma bronkial akut, pada wanita hamil dan menyusui, pada kanak-kanak di bawah usia tiga tahun.

Ceterizin (Zyrtec, Zodak, Parlazin, Tsetrin)

Penilaian: 4.8

Ceterizin (Zyrtec, Zodak, Parlazin, Tsetrin)

Zyrtec, atau ubat asli dan paling mahal (tetapi juga paling berkesan) dalam barisan ini – 2 generasi, menurut INN mempunyai nama Ceterizin dalam bentuk hidroklorida. Dari segi aktiviti biokimia, ia menyekat reseptor histamin H-1, menjadi antagonis histamin yang kompetitif. Tetapi pada masa yang sama, ia tidak mempunyai tindakan antikolinergik dan kesan antiserotonin, sebagai ubat generasi pertama.

Apabila diambil dalam dos terapeutik, tanpa overdosis, tidak ada ubat penenang, dan kesan pengambilannya berkembang lebih cepat daripada jika anda menggunakan ubat generasi pertama. Oleh itu, jika anda mengambil satu tablet Zyrtek dalam 10 mg, maka setelah 20 minit setengah dari semua pesakit merasakan permulaan kesannya, dan setelah satu jam, permulaan kesan itu dirasakan oleh semua pesakit. Tidak seperti Suprastin, setelah satu dos tablet Zyrtek, jangka masa tindakan antiprurit dan antihistamin adalah lebih dari sehari. Sekiranya ubat itu dibatalkan, kesan tindakannya akan berterusan selama 3 hari selepas pembatalan tersebut.

Sebagai tambahan kepada eksim, ubat ini berjaya diresepkan untuk rhinitis alergi, demam hay, urtikaria dan jenis dermatosis alergi yang lain. Zyrtec diresepkan untuk bersin, lakrimasi, edema Quincke, hiperemia konjungtiva. Perlu mengambilnya satu tablet, 10 mg sekali sehari, dan jangka masa rawatan, rata-rata, dengan pemburukan pelbagai bentuk eksim adalah 10-20 hari. Zyrtec dihasilkan oleh syarikat Switzerland UCB, dan satu pek 20 tablet berharga, rata-rata, 425 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Zyrtek boleh dianggap tidak adanya ubat pelali dan kemampuan untuk memberikannya dengan selamat kepada orang ketika memandu kereta dan ketika bekerja dengan mesin dan mekanisme. Walau bagaimanapun, adalah mustahak untuk tidak minum minuman beralkohol, kerana kemurungan sistem saraf pusat dapat berkembang. Ubat ini dikontraindikasikan, sebagai tambahan kepada hipersensitiviti, pada wanita hamil dan menyusui, dalam bentuk kegagalan buah pinggang yang teruk, pada kanak-kanak di bawah usia 6 tahun. Mereka boleh diresepkan Zyrtec dalam tetes. Juga, harganya boleh menjadi kerugian relatif. Masih, 425 rubel. bagi banyak kategori populasi, ini adalah jumlah yang sangat ketara. Anda juga harus menyedari kesan sampingannya. Gejala biasa termasuk sakit kepala, keletihan, mulut kering, dan hidung tersumbat. Nasib baik, 'kesan sampingan' bergantung kepada dos dan berlaku apabila dos meningkat.

Desloratadine (Erius)

Penilaian: 4.7

Desloratadine (Erius)

Seperti yang disebutkan di atas, Erius dan ubat serupa sebelumnya dinyatakan sebagai ubat generasi 3, tetapi banyak pakar mengembalikannya 'dari langit ke bumi' dan meninggalkannya pada generasi kedua. Tetapi, bagaimanapun, ini adalah ubat yang sangat berkesan dan agak selamat, tetapi harus diingat bahawa dengan penggunaan jangka panjang dalam dos yang besar, mereka boleh memberi kesan berbahaya pada jantung, bersama dengan ubat generasi ke-2 yang lain.

Erius ditunjukkan untuk semua jenis urtikaria, gatal-gatal pada kulit, rinitis alergi dan gejala alahan makanan dan ubat: bersin, rhinorea yang banyak, kesesakan hidung dan gatal-gatal di mata, gatal-gatal pada mulut dan gejala serupa. Anda perlu menggunakan Erius, tanpa mengira pengambilan makanan, dari mulut, satu tablet 5 mg sekali sehari, selama 10-20 hari. Erius dihasilkan oleh syarikat farmasi terkenal Schering-Plough. Satu pakej dengan hanya 10 tablet berharga 730 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Erius dianggap sebagai ubat yang sangat baik oleh doktor dan pesakit, dan, mungkin, harganya adalah faktor utama penggunaannya secara meluas. Jadi, harga rawatan selama 10 hari adalah 730 rubel, yang mungkin luar biasa. Walau bagaimanapun, terdapat juga analog yang lebih murah. Ubat Desal boleh dibeli dengan harga 155 rubel, dan desloratadine dari syarikat pengeluaran Kanonpharm yang terletak di wilayah Moscow dapat dibeli walaupun dengan harga 130 rubel, yang lima setengah kali lebih murah daripada ubat asalnya. Pada masa yang sama, persoalan tentang kemurnian bahan asalnya, siapa yang menghasilkannya, dan apakah keberkesanan bahan ini, masih terbuka. Walaupun begitu, jika boleh, kami menasihatkan anda untuk menjaga kesihatan anda dan jangan membeli salinan domestik yang sangat murah. Bahan tidak dihasilkan di Rusia, dan dibeli di China, India dan negara lain. Dan jika bahan India berkualiti tinggi (di India terdapat syarikat Sun, Dr. Reddis dan lain-lain), maka sedikit yang diketahui mengenai negara lain.

Sebilangan kesan sampingan Erius juga harus diingat. Kesan sampingan yang paling biasa adalah sakit kepala dan mulut kering, tetapi perkataan 'sering' dalam kes ini bermaksud bahawa kesan sampingan ini tidak lebih daripada 10% pesakit. Adalah baik bahawa Erius sangat tidak sensitif terhadap dos, dan sukar untuk mencapai gejala overdosis. Jadi, walaupun anda mengambil dos yang 5 kali lebih tinggi daripada yang disyorkan, tidak ada gejala khas yang dinyatakan semasa kajian. Ini boleh dianggap sebagai nilai tambah yang jelas, dan berbicara tentang luasnya terapi. Sehubungan itu, ubat ini cukup selamat.

Ketotifen (Zaditen)

Penilaian: 4.6

Zaditen

Ketotifen, atau Zaditen, jarang diresepkan untuk eksim, tetapi kehadirannya dalam terapi kompleks memungkinkan, seperti dalam kes Claritin, untuk mengurangkan intensiti eksaserbasi dan menjadikannya lebih jarang. Sebagai tambahan kepada eksim, ubat ini ditunjukkan untuk semua bentuk asma bronkial, dengan jenis bronkitis alergi, demam hay, dengan urtikaria akut dan kronik, pelbagai bentuk dermatitis atopik dan konjungtivitis.

Orang dewasa harus menggunakan Zaditen satu tablet dua kali sehari, tablet 2 mg. Sekiranya perlu, anda boleh meningkatkan dos, tetapi hanya seperti yang diarahkan oleh doktor anda. Sebaiknya berikan tablet pada waktu petang. Dihasilkan oleh Zaditen, syarikat Portugis Dolphin Pharmaceuticals dengan penyertaan Novartis. Satu pakej mengandungi 30 tablet 1 mg. Zaditen adalah ubat asli, dan satu bungkusan berharga 1980 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Semasa mengambil Zaditen, anda perlu ingat bahawa ia meningkatkan kesan alkohol dan antihistamin lain, ia tidak boleh diberikan kepada wanita hamil dan menyusui, dan kesan sampingannya agak jarang berlaku – reaksi penenang, mulut kering. Walau bagaimanapun, ia adalah ubat yang asli dan boleh dipercayai, dan dalam terapi kompleks dapat mencapai penurunan dalam tempoh rawatan dengan antihistamin, membantu melegakan keradangan akut dan kronik pada kulit pada eksim, dan mempercepat pemindahan eksim ke tahap remisi. Oleh itu, walaupun harganya tinggi, ia termasuk dalam cadangan rasmi untuk rawatan eksim Kementerian Kesihatan Rusia.

Natrium tiosulfat (maklumat latar belakang)

Penilaian: 4.4

Natrium tiosulfat (maklumat latar belakang)

Berhampiran dengan ubat anti-alergi dan penstabil membran adalah natrium tiosulfat yang agak popular, murah dan berkesan, yang tergolong dalam agen detoksifikasi. Sebenarnya, ia pertama kali digunakan sebagai penawar terhadap kesan toksik garam logam berat, sianida dan arsenik. Tetapi kesan positifnya telah diperhatikan dalam pelbagai bentuk alergi. Selain itu, natrium tiosulfat digunakan sebagai ubat untuk rawatan kudis, kerana natrium tiosulfat bergabung dengan asid (cuka) untuk membentuk sulfur dan sulfur dioksida bebas. Dan sebatian ini mempunyai kesan buruk pada tungau gatal.

Dalam kes penyakit alergi, mekanisme tindakan natrium tiosulfat tidak cukup jelas, tetapi ini tidak menghalang penggunaannya secara meluas dalam dermatitis atopik dan eksim. Natrium tiosulfat digunakan dalam kursus, kerana diresepkan dalam bentuk infus intravena, larutan untuk suntikan – 30%, dalam bungkus 10 ampul, dalam setiap ampul – 10 mililiter. Dalkhimpharm menghasilkan sodium thiosulfate, dan harganya murah: 76 rubel. setiap pembungkusan. Walau bagaimanapun, adalah perlu untuk menjalankan rawatan ini di bawah pengawasan doktor, kerana mungkin terdapat reaksi alergi, atau tanda-tanda intoleransi individu.

Penenang herba

Ekzema hampir selalu gatal, kurang tidur, keinginan untuk memiliki kulit yang bersih dan peluang untuk tidak menyembunyikannya di bawah pakaian pada musim panas. Gejala yang menyakitkan dan keinginan yang tidak dapat dipupuk membentuk neurosis kronik, oleh itu, dalam kes yang tidak rumit, perlu menggunakan pelbagai persediaan herba penenang, antidepresan ringan. Ini membantu menghilangkan tekanan emosi yang berlebihan, menenangkan dan menormalkan tidur. Berikut adalah tiga ubat herba OTC terkenal yang dapat membantu memperbaiki keadaan emosi ekzema dan keadaan kulit yang lain.

Novo-Passit

Penilaian: 4.9

Novo-Passit

Ubat pertama yang diketahui adalah Novo-Passit. Muncul dalam botol, dalam bentuk sirap, dan dianggap sebagai ubat penenang herba klasik. Selain itu, tersedia dalam bentuk tablet, yang lebih mudah digunakan. Tablet mengandungi ekstrak kering Valerian officinalis, hawthorn, passionflower, St. John's wort, lemon balm, elderberry dan hop. Selain itu, guaifenesin diperkenalkan ke dalamnya, dan komponen ini mempunyai kesan penenang dan kecemasan, meningkatkan lagi kesan anti-kegelisahan.

Sudah tentu, Novo-Passit digunakan dengan lebih meluas, misalnya, untuk sakit kepala ketegangan, migrain, gangguan fungsi saluran gastrointestinal, dengan ketegangan saraf yang berterusan di tempat kerja, dengan gejala dystonia neurokirkulasi dan menopaus. Walau bagaimanapun, salah satu petunjuk rasmi adalah adanya dermatosis gatal, termasuk eksim atopik.

Adalah perlu untuk menetapkan ubat di dalam, satu tablet 3 kali sehari. Ubat itu boleh diambil dengan atau tanpa makanan. Novo-Passit dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal Czech Ivex Pharmaceuticals, dan kos pakej 30 tablet, yang dirancang untuk rawatan selama sepuluh hari, dengan kos, rata-rata, 445 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Novopassit baik untuk gangguan neurotik ringan dan tidak dapat diekspresikan, tetapi jika pesakit masih mengalami kegelisahan, neurosis atau ketakutan, maka hanya ubat bebas ini, kerana, secara kebetulan, yang lain yang ditunjukkan di sini, tidak dapat disingkirkan. Perundingan dengan psikiatri diperlukan.

Semasa merawat dengan Novo-Passit, dilarang meminum minuman beralkohol, dan juga disarankan bagi orang yang berkulit putih untuk menghindari paparan sinar matahari, dan juga tidak mengunjungi solarium (St. John's wort). Ubat ini biasanya boleh diterima dengan baik, tetapi gejala overdosis juga mungkin berlaku. Sebagai contoh, mereka boleh muncul sebagai mengantuk, kelemahan otot atau sakit sendi, yang paling sering disalahkan adalah guaifenesin. Overdosis dianggap mengambil lebih dari 3 tablet sehari. Ubat ini mengandungi St. John's wort, oleh itu perlu bagi wanita yang menggunakan kontraseptif hormon untuk menggunakan kaedah kontrasepsi kedua, misalnya, tempatan, kerana St. John's wort mengurangkan keberkesanan kesan kontraseptif hormon.

Berterusan

Penilaian: 4.8

Berterusan

Persen juga merupakan ubat penenang yang terkenal yang baik untuk tertidur, kegelisahan, kegelisahan, kerengsaan dan kegelisahan. Tidak seperti produk sebelumnya, ia tidak mengandungi guaifenesin dan St. John's wort, hanya mengandungi ekstrak valerian, pudina dan lemon balm. Akibatnya, ia bertindak menenangkan, tetapi dengan lembut, menunjukkan aktiviti antispasmodik ringan.

Dalam petunjuk rasmi tidak ada eksim atau dermatosis gatal, hanya mudah marah, tetapi cukup jelas bahawa gatal-gatal yang teruk sangat cepat menyebabkan kerengsaan, dan oleh itu eksim dapat dianggap hampir sebagai petunjuk langsung untuk digunakan, walaupun tidak ada diagnosis ini dalam arahan rasmi.

Sebaiknya gunakan Persen untuk orang dewasa, dua hingga tiga tablet tiga kali sehari, dan sekiranya terdapat insomnia, disarankan untuk mengambil pengambilan terakhir satu jam sebelum tidur. Dos harian maksimum tidak boleh melebihi 12 tablet. Kursus rawatan untuk memburukkan lagi eksim dan dermatosis gatal lain biasanya dua hingga tiga minggu. Persen dihasilkan oleh syarikat Lek dari Slovenia, satu pek 40 tablet berharga, rata-rata, 370 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Persen mempunyai kekurangan lebih sedikit daripada ubat sebelumnya, ia tidak mempunyai kesan kepekaan fotosensitif, dan, mungkin, dari kontraindikasi, hanya intoleransi individu yang dapat disebut. Dengan penggunaan yang berpanjangan, kerana kesan santai pada otot licin saluran gastrointestinal, sembelit atonik dapat terjadi pada pesakit dengan kecenderungan untuk keadaan seperti itu. Perlu juga diingat bahawa, seperti ubat penenang, Persen dapat meningkatkan kesan pil tidur, ubat-ubatan yang mempengaruhi sistem saraf pusat, beberapa ubat untuk menurunkan tekanan darah, kecemasan dan antipsikotik. Penting untuk diingat bahawa anda tidak boleh mengambil ubat tersebut lebih dari 2 bulan.

Koleksi Fito-sedan nombor 2

Penilaian: 4.7

Koleksi Fito-sedan nombor 2

Koleksi yang menenangkan dan sedatif Fitosedan No. 2, mungkin, mempunyai harga yang paling demokratik dengan kualiti yang baik, ia dihasilkan oleh persatuan ramuan perubatan terkenal – Krasnogorskleksredstva. Ia dijual tidak hanya dalam bentuk kering, tetapi juga dalam kantung penapis yang terpisah, mengandung akar licorice, ramuan motherwort, rimpang dan akar valerian, buah hop dan daun pudina.

Ubat itu mesti disuntik, dan, seperti dalam kes sebelumnya, ia mempunyai kesan menenangkan dan antispasmodik. Dengan sendirinya, bentuk dos ini tidak lebih daripada campuran batang, daun, akar, dan bunga kering dan hancur, manis – pahit rasanya. Phytosedan diindikasikan untuk eksim pada semua tahap, tetapi terutama dengan eksaserbasi, ketika terjadi gatal dan gangguan tidur yang teruk. Ia mesti digunakan dengan menyeduh satu sudu teh (atau satu beg penapis) untuk setengah gelas air mendidih, selepas itu mesti disuntik selama 15 minit. Selepas itu, 100 mililiter air rebus ditambahkan dan segelas infus yang dihasilkan diminum. Anda juga boleh menggunakan setengah gelas, sebaiknya setengah jam sebelum makan, rawatan selama 1 bulan. Apabila disimpan selama beberapa jam, infusi yang sudah selesai mendadak, oleh itu, jika anda memasaknya segera sepanjang hari, kemudian goncangkan infus sebelum setiap penggunaan. Phytosedan dihasilkan oleh syarikat Krasnogorskleksredstva, dan bungkusan yang mengandungi 50 gram koleksi kering berharga 75 rubel sahaja.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan Phytosedan dalam bungkusan adalah keperluan untuk mengukur bentuk dos kering, menggunakan teko khas, atau cawan khas dengan parutan, yang lebih mudah. Beg penapis dalam pengertian ini jauh lebih praktikal, tetapi seperti yang anda ketahui, terdapat banyak kesukaran dengannya. Beg penapis boleh pecah dan anda perlu menukar keseluruhan bahagian.

Sebaliknya, alat ini tidak mahal, praktikalnya bebas daripada kontraindikasi dan kesan sampingan. Hanya jika berlaku overdosis, ketika menggunakan larutan infus yang kuat dalam dos yang sangat besar, rasa mengantuk, kelemahan otot dan penurunan prestasi dapat terjadi. Orang yang mengalami dyskinesia biliary hipotonik selepas overdosis mungkin mengalami sakit perut, mual, bersendawa, atau cirit-birit.

Rawatan topikal untuk eksim

Sebagai peraturan, eksim dirawat secara tempatan, dan terutama dalam bentuk rawatan diri. Hampir semua orang yang menderita jenis dermatosis mula-mula mula merawat dirinya dengan fakta bahawa sesuatu 'diburukkan'. Salap, krim, losyen dan antiseptik apa yang boleh digunakan untuk penyakit ini?

Pertama sekali, kami akan menyenaraikan losyen yang boleh dibeli oleh seseorang secara bebas di farmasi, atau doktor boleh memberikan preskripsi untuknya, dan kemudian di farmasi, di bahagian pengeluaran dan preskripsi, ubat tempatan ini akan diberikan kepadanya melalui preskripsi. Losyen ini tidak dijual di jabatan bentuk dos siap, dan oleh itu data harga tidak disediakan di sini.

Antiseptik dan losyen

Penilaian: 4.9

Antiseptik dan losyen

Losyen dan antiseptik yang digunakan untuk melumasi kulit yang rosak pada pelbagai peringkat eksim termasuk yang berikut:

  1. larutan alkohol hijau cemerlang;
  2. larutan tanin satu peratus (kering dan rajutan, pada tahap pembasahan);
  3. larutan alkohol fucorcin, digunakan pada kawasan ruam selama satu hingga dua minggu;
  4. losyen dengan larutan perak nitrat 0.25%;
  5. penyelesaian cindol;
  6. penyelesaian permanganat kalium rendah untuk mandi;
  7. Larutan asid borik 2%,
  8. Larutan berair biru metilena 1%, juga digunakan secara luaran pada kawasan ruam hingga 3 kali sehari selama 1-2 minggu.

Dengan tujuan antiseptik, larutan Chlorhexidine bigluconate, 0,05%, digunakan, serta larutan Miramistin, yang telah berulang kali ditulis dalam pelbagai ulasan, dan yang, antara lain, dapat digunakan untuk eksim untuk mencegah penambahan jangkitan sekunder.

Losyen dan salap apa yang harus digunakan semasa eksaserbasi hilang? Di sini, sangat sering digunakan minyak Naftalan, belerang, pelbagai pasta yang mengandungi tar, seperti pasta tar – naphthalan. Dalam beberapa kes, ubat-ubatan dari farmasi veterinar sangat popular, misalnya salep Yam-BK yang mengandungi sulfur, zink oksida, terpentin, tar, kreolin, asid salisilik. Mungkin kelemahan terbesar adalah bahawa semua produk ini mempunyai bau yang kuat dan tidak menyenangkan. Tetapi di sisi lain, mereka membawa peningkatan yang ketara, dan memungkinkan untuk mengekalkan tahap pengampunan klinikal yang stabil.

Glukokortikoid

Ulasan mereka benar-benar tidak dapat dielakkan, kerana hormon adalah salah satu ubat anti-radang yang paling kuat yang digunakan secara topikal dan membawa peningkatan yang ketara. Walau bagaimanapun, penjagaan khas mesti diambil dengan salap dan krim hormon. Hanya doktor yang harus menetapkan agen hormon untuk eksim. Pada mulanya, adalah perlu untuk menetapkan hormon yang lemah, dan hanya jika tidak ada kesan dan jika perlu untuk meneruskan rawatan, adalah perlu untuk menetapkan agen hormon yang lebih kuat. Jalan rawatan harus sesingkat mungkin, dan jumlah agen hormon yang digunakan pada kulit harus sekecil mungkin.

Sekiranya anda melanggar prinsip-prinsip ini, dan sejak awal, banyakkan persediaan hormon yang paling kuat pada kulit yang terjejas, maka anda akan segera mendapati bahawa tidak ada lagi, kecuali salap dan krim hormon yang paling kuat ini. Selepas beberapa ketika, ternyata salap atau krim hormon terkuat ini tidak membantu seperti sebelumnya, dan perlu mengoleskannya lebih kerap. Pada akhirnya, pesakit yang tidak bernasib baik itu 'menabrak dinding': salap hormon terkuat tidak lagi membantu sama sekali, tidak ada yang membantu sama sekali, dan pada masa yang sama terdapat eksaserbasi serius ekzema yang tidak dapat disembuhkan dengan cara apa pun. Ini adalah harga untuk melakukan aktiviti diri dan perasaan pemulihan 'hampir lengkap' dengan latar belakang pemberian hormon kuat. Oleh itu, mari kita jelaskan mengikut urutan aktiviti ubat glukokortikosteroid tempatan untuk rawatan eksim.

Hormon lemah: salap hidrokortison

Penilaian: 4.8

Hormon lemah: salap hidrokortison

Salap hidrokortison mungkin yang paling lemah dari semua salap hormon, dan banyak pesakit akan menganggap bahawa hidrokortison asetat tidak lagi membantu mereka. Ini hanya bermaksud bahawa mereka telah menggunakan ubat hormon sebelumnya. Untuk semua orang, ada satu undang-undang: hormon yang lemah setelah yang kuat tidak berfungsi. Rehat yang ketara, beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun, diperlukan agar tubuh bertindak balas terhadap ubat hormon yang lemah.

Sebagai tambahan kepada eksim, salap hidrokortison ditunjukkan untuk neurodermatitis, psoriasis, dermatitis kontak dan alergi. Anda perlu menggunakan salap tidak lebih dari 3 kali sehari, dan kursus ini tidak boleh melebihi 2 minggu, dan bahkan dalam kes ini, hanya seperti yang diarahkan oleh doktor. Untuk mengelakkan penyerapan, iaitu penyerapan semula dan manifestasi kesan sistemik dari hormon, anda perlu mengelakkan penggunaan jangka panjang, pembalut semalam kerana salap, pemanasan, dan sebagainya. Salap hidrokortison dihasilkan oleh sebilangan besar pelbagai perusahaan domestik, misalnya, syarikat farmasi Sintez. Ini adalah salap hormon yang paling murah, dan tiub 15 gram berharga 50 rubel sahaja.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan salap ini adalah harganya yang rendah, risiko ketagihan badan yang rendah, yang penting, bagaimanapun, ia adalah ubat hormon yang lemah. Dan keburukannya mungkin kesan yang tidak dapat diungkapkan dan tidak begitu signifikan seperti yang diharapkan, terutama jika orang tersebut telah dirawat dengan agen hormon topikal. Juga penting untuk memperhatikan bahawa salap hidrokortison, seperti salap hormon lain, akan dikontraindikasikan dalam kes jangkitan sekunder, jika pesakit menderita diabetes mellitus, dengan goresan yang kuat, yang menyebabkan munculnya luka dengan eksim. Anda juga perlu berhati-hati ketika menggunakan salap ini sekiranya mengandung dan menyusu.

Kekuatan sederhana: Flumethasone (Lorinden), Triamcinolone (Fluorocort), Alklomethasone (Afloderm)

Penilaian: 4.7

Lorinden

Kumpulan ini telah mengumpulkan salap dan krim yang cukup, tetapi, sejujurnya, kedua-dua salap Lorinden dan Ftorocort masih cukup lama. Namun, ini sama sekali tidak bermaksud bahawa mereka telah kehilangan kaitannya. Jangan lupa bahawa dalam penggunaan agen hormon perlu memerhatikan 'beralih' secara beransur-ansur ke kumpulan yang lebih moden dan kuat. Sekiranya salap hidrokortison tidak membantu pesakit dengan eksim, maka, dengan keputusan doktor, dia boleh menggunakan ubat, misalnya Lorinden A, di mana hormon flumethasone digabungkan dengan asid salisilik. Ia mempunyai kesan keratoplastik dalam dos kecil, dan tindakan keratolitik dalam dos besar. Ini memudahkan penembusan hormon jauh ke dalam kulit, di mana ia mempunyai kesannya. Lorinden A juga ditunjukkan, selain ekzema pada ichthyosis, neurodermatitis difus dan atopik, dan dari eksim, bentuk tanduk dengan gejala hiperkeratosis sangat cocok untuknya. Lorinden A digunakan untuk penyakit seperti lichen planus, photodermatitis, dan bahkan gigitan serangga dan lupus erythematosus.

Ia harus digunakan tidak lebih dari 3 kali sehari, dan setelah keradangan reda – dari 1 hingga 2 kali. Walau apa pun, anda tidak boleh menggunakan Lorinden lebih dari 3 minggu. Lorinden A dihasilkan oleh syarikat Poland Jelfa, dan satu bungkus salap 15 gram berharga kira-kira 400 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan Lorinden A, seperti salap lain dari generasi ini, dapat dianggap sebagai ketidakseimbangan tertentu, akibatnya gatal, kulit kering dan pembakaran mungkin terjadi sebagai kesan sampingan. Dengan penggunaan yang berpanjangan, hiperpigmentasi, penampilan urat labah-labah, dan peningkatan pertumbuhan rambut juga mungkin. Juga, dengan penggunaan yang berpanjangan di bawah pembalut, ciri reaksi sistemik semua glukokortikosteroid tidak dikecualikan. Perhatian khusus mesti diambil ketika menggunakan ubat ini pada kulit kelopak mata, kerana hormon dapat memprovokasi perkembangan glaukoma dan katarak.

Hormon kuat: Mometasone (Elokom), metilprednisolon (Advantan)

Penilaian: 4.6

Mometasone (Elokom), metilprednisolon (Advantan)

Kedua-dua Elokom dan Advantan dihasilkan oleh Schering-Plough, dan kedua-dua ubat ini mempunyai potensi tinggi dan kualiti yang sangat baik. Walau bagaimanapun, Advantan berharga hampir 7 kali ganda daripada Elokom. Bagaimana ini dapat dijelaskan? Ini sangat mudah: bagi Elokom, kekuatan wakil syarikat Schering-Plough telah melakukan banyak pekerjaan, dan ia termasuk dalam senarai ubat-ubatan penting (VNML). Oleh itu, pada tahun 2019, menjadi mungkin untuk membeli krim hormon moden yang kuat dengan harga yang sangat rendah.

Di satu pihak, ini sangat sejuk, tetapi di sisi lain, terdapat godaan yang sangat besar untuk membeli krim hormon yang kuat dengan sedikit wang dan mencubanya sendiri, terutamanya jika kulitnya sangat, sangat 'gatal' dan risau. Walau bagaimanapun, anda harus menunjukkan daya tahan dan jangan menggunakan ubat kuat ini sendiri. Ia hanya perlu diresepkan oleh doktor. Anda hanya perlu menggunakan Elokom sekali sehari; anda tidak boleh menggunakannya dua atau tiga kali. Tempoh kursus ditentukan oleh keberkesanannya, tetapi masih perlu kursus ini sesingkat mungkin. Sebaik sahaja pesakit merasa lebih baik, Elokom mesti dibatalkan, dan disarankan untuk menggunakan krim tidak lebih dari 3-5 hari.

Kelebihan dan kekurangan

Walaupun kecekapan tinggi, hormon ini dapat menyebabkan pembakaran, gatal-gatal dan atrofi kulit. Dalam beberapa kes, rosacea muncul. Juga, kadang-kadang Elokom menyebabkan kerengsaan kulit, penurunan pigmentasi, dan stretch mark muncul. Sekiranya anda menggunakan Elokom untuk waktu yang lama, dengan berpakaian oklusif, maka kekerapan kesan sampingan tersebut meningkat dengan ketara. Sudah tentu, gabungan harga yang rendah, bahkan sangat rendah dan kualiti Eropah yang sangat baik menjadikan ubat ini sebagai salah satu pemimpin pasaran untuk produk hormon tempatan di Rusia.

Superstrong: Clobetasone (Dermovate)

Penilaian: 4.5

clobetasone (Dermovate)

Untuk 2019, Dermovate yang mengandungi clobetasone adalah hormon topikal terkuat. Oleh itu, dilarang sama sekali menggunakannya secara bebas, tanpa preskripsi doktor. Semua penerangan lain untuk salap dan krim hormon mengatakan perkara yang sama, tetapi di sini keadaannya sungguh luar biasa. Ia adalah ubat hormon yang paling kuat. Dan sekiranya dalam hidrokortison, Lorinden A, ada kemungkinan untuk membuat pengecualian, dan bahkan untuk Elokom, maka tidak akan ada jalan kembali. Sekiranya anda menggunakan Dermovate sendiri tanpa kesaksian selama 3-5 hari, maka masalah besar mungkin menanti anda lebih jauh. Ia diresepkan sekiranya terdapat gangguan teruk yang tahan terhadap jenis rawatan lain. Ini adalah 'artileri berat', dalam dunia ubat-ubatan hormon yang setanding dengan senjata nuklear taktikal. Sikap terhadap Dermovate harus sama dengan senjata nuklear: mereka ada, tetapi mereka tidak dapat digunakan begitu saja. Terdapat keadaan yang melampau untuk ini.

Dalam semua aspek lain, indikasi ubatnya sama, tetapi ia mesti digunakan sekali atau dua kali sehari, selalu di bawah pengawasan doktor sebelum permulaan penambahbaikan, dalam perjalanan sesingkat mungkin dan dalam jumlah sekecil mungkin, tanpa menggunakannya pada kulit yang bersih. Dermovate dihasilkan oleh GlaxoSmithKline, dan tiub kecil berharga kira-kira 490 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Semua kelebihan Dermavovate telah lama dibincangkan: ini adalah krim hormon yang paling cepat membantu, harganya sepadan dengan kualitinya, dan keburukannya adalah, mungkin, percutian percuma dan tanpa resep. Sekiranya ia dijual dengan resep, terdapat lebih sedikit kes penyakit kulit yang tahan hormon seperti eksim dan psoriasis, kerana hormon tidak akan digunakan sebagai ubat sendiri.

Sekiranya terdapat ekzema yang teruk, dengan kerosakan pada kawasan kulit yang besar, dengan penurunan kualiti hidup yang ketara dan dengan kemungkinan kecacatan pesakit, persiapan hormon digunakan, termasuk intramuskular, atau dalam bentuk tablet. Dalam kes pertama, itu adalah betamethasone dipropionate, dalam kes kedua, itu adalah prednisolon, yang diresepkan dalam tablet pada dos hingga 30 miligram dengan pengurangan dos secara beransur-ansur. Dalam beberapa kes, pakar dermatologi menggunakan Dexamethasone, tetapi terapi hormon sistemik memerlukan banyak pengetahuan dan selalu berisiko.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen