13 ubat stomatitis terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Stomatitis adalah penyakit mukosa mulut, semestinya dengan komponen keradangan, seperti yang ditunjukkan oleh akhir nama penyakit – itu. Selalunya, dalam stomatitis yang tidak rumit, pemula perkembangan keradangan adalah kecederaan mukosa, sebagai akibatnya, pengenalan mikroflora patogen dan penambahan jangkitan sekunder.

Kadang kala faktor utama permulaan stomatitis adalah jangkitan virus pernafasan akut. Dalam beberapa kes, peningkatan trauma pada mukosa mulut berlaku dengan pelbagai penyakit organ dalaman, tumor dan malformasi, sebagai manifestasi alahan, mabuk, dan pengaruh radiasi pengion.

Doktor gigi biasanya terlibat dalam rawatan stomatitis, dan jika stomatitis adalah komplikasi penyakit umum, misalnya, kekurangan vitamin yang teruk, maka doktor dari spesialis sempit yang sesuai juga mengambil bahagian dalam rawatan tersebut.

Pada masa ini, di rangkaian farmasi runcit, anda dapat menemui banyak ubat yang berkesan dan murah yang mempengaruhi pelbagai gejala dan mekanisme perkembangan stomatitis. Ini adalah ubat-ubatan anti-radang dan penghilang rasa sakit, antibiotik dan antiseptik, ubat-ubatan dalam bentuk salep dan gel untuk mempercepat pemulihan mukosa mulut dalam fasa pemulihan. Peringkat ini menyajikan produk dari pelbagai kumpulan yang dijual tanpa preskripsi dan dapat membantu pengguna.

Penarafan ubat terbaik untuk stomatitis

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Penghilang rasa sakit dan anti-radang yang terbaik 1 Kamistad 275 RUB
2 Lidocaine Asept 303 r
3 Tab Hexoral 170 RUB
4 Calgel 267 r
5 Holisal 237 r
Antiseptik dan antibakteria terbaik 1 Heksalisis 305 RUB
2 Miramistin 206 r
3 Metrogil Denta 188 r
4 Vinylin (Balsam Shostakovsky) 79 RUB
5 Ingalipt RUB 61
Penyelesaian terbaik untuk pemulihan mukosa mulut 1 Stomatofit 179 r
2 Solcoseryl 269 ​​r
3 Semburan Propolis 117 RUB

Penghilang rasa sakit dan anti-radang yang terbaik

Selaput lendir rongga mulut mempunyai daya tahan yang kaya. Ini diperlukan untuk mengawal pengunyahan dan pengunyahan makanan, dan kemunculan pelbagai erosi, bisul, atau stomatitis aphthous semasa stomatitis boleh menyebabkan kesakitan yang teruk, terutama ketika makan dan makan makanan panas.

Oleh itu, dalam fasa akut perkembangan stomatitis, anestetik tempatan hampir selalu diresepkan, yang memungkinkan untuk menghilangkan rasa sakit akut di mulut dan menormalkan proses makan. Hampir selalu, pelanggaran mukosa mulut disertai dengan gejala keradangan teruk: kemerahan, bengkak dan tanda-tanda lain.

Penggunaan ubat anestetik yang berjaya dalam rawatan stomatitis tempatan terhadap etiologi mana-mana sahaja bukan sahaja dapat meningkatkan kualiti hidup pesakit semasa sakit, tetapi juga memastikan pengambilan nutrien dalam tubuh dengan cara fisiologi. Bukan rahsia lagi bahawa dengan bentuk stomatitis yang jelas, menyakitkan bagi pesakit untuk meminum air biasa, pergerakan lidah di dalam mulut menyebabkan penderitaan, dan selama beberapa hari mereka hanya boleh menolak makan kerana menderita fizikal. Perkara ini berlaku terutamanya untuk kanak-kanak. Apakah kaedah untuk menghilangkan sensasi yang menyakitkan?

Kamistad

Peringkat populariti: 4.9

Kamistad

Ini adalah nama ubat untuk penggunaan tempatan dalam bentuk gel, yang mengandungi lidokain anestetik tempatan yang sangat berkesan, dan sebagai penambahbaikan, ekstrak bunga chamomile ditambahkan, yang mempunyai kesan antiseptik, penyembuhan dan anti-radang ringan.

Kamistad boleh digunakan untuk pelbagai bentuk stomatitis, untuk kegemukan dan keradangan bibir – cheilitis, untuk patologi gusi, atau untuk gingivitis akut, dan juga pada gigi palsu. Gel ini sangat diperlukan dalam proses mencuba dan memasang pelbagai gigi palsu dan alat pembetulan dalam ortodontik untuk keselesaan pesakit yang lebih lengkap sepanjang tempoh membiasakan diri dan membiasakan diri dengan gigi palsu. Gel ini digunakan sama ada dengan tongkat dengan kapas, atau dengan jari yang bersih, baik di permukaan bibir dan pada selaput lendir rongga mulut. Selepas permohonan, ubat mesti disapu dengan gerakan urut ringan, kekerapan penggunaannya adalah 3 kali sehari.

Secara harfiah 5-7 minit selepas permohonan, kesan anestesia berkembang, dan pesakit, setelah hilangnya aroma menyenangkan dari ubat, dapat diambil untuk makanan. Kamistad dihasilkan oleh produk farmaseutikal Jerman 'Stada', dan kos tiub seberat 10 g bermula pada 200 rubel. Julat harga adalah dari 200 hingga 280 rubel secara runcit.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan besar gel adalah pengembangan kesan analgesik yang cepat dan adanya komponen anti-radang dan regenerasi, pengekalan gel yang baik pada mukosa mulut dan keselamatan ketika tertelan. Kekurangannya dapat dianggap sebagai intoleransi individu yang jarang berlaku terhadap komponen individu, yang dapat ditunjukkan dengan perasaan sedikit terbakar di tempat aplikasi.

Ketidaknyamanan yang relatif adalah aroma khusus produk, jadi sebilangan pesakit mengadu bahawa proses makanan mesti ditangguhkan selama setengah jam atau lebih lama setelah permohonan, dan sebelum makan, anda harus membilas mulut dengan air untuk menghilangkan bau tertentu.

Lidocaine Asept

Peringkat populariti: 4.8

Lidocaine Asept

Lidocaine Asept juga merupakan anestetik tempatan yang sangat berkesan, tetapi boleh didapati sebagai semburan topikal yang juga mengandungi chlorhexidine antiseptik yang banyak digunakan. Semburannya adalah cecair jernih dan kekuningan dengan aroma pudina. Tidak seperti ubat sebelumnya, chlorhexidine bertindak lebih berkesan pada pelbagai mikroorganisma dan virus, kerana, tidak seperti fitopreparasi farmasi chamomile, ia dirancang khusus untuk memusnahkannya. Penggunaan semburan ditunjukkan untuk pelbagai bentuk stomatitis, untuk gingivitis dan penyakit periodontal, untuk menghilangkan tartar.

Perasaan kebas spesifik yang menyebabkan lidocaine membantu mengurangkan mual dan aktiviti refleks faring semasa prosedur pergigian. Juga, ubat ini ditunjukkan untuk suntikan ke dalam rongga hidung, dengan pelbagai manipulasi di pejabat THT, misalnya, untuk anestesia sebelum mencuci sinus rahang atas.

Ubat ini disemburkan di tempat yang diperlukan dengan menekan kepala muncung, sementara botol mesti dipegang secara menegak. Dalam kes biasa, dengan stomatitis, satu hingga tiga dos sudah cukup, dan pada kanak-kanak satu atau dua klik cukup. Sekiranya kanak-kanak itu takut dengan semburan, pertama-tama anda boleh melumurkan kapas dengan ubat tersebut, dan kemudian menggunakannya untuk merawat mukosa mulut. Lidocaine Asept dihasilkan oleh syarikat domestik 'Biogen', dan sebotol 50 ml boleh dibeli di farmasi dengan harga 240 rubel. Julat harga adalah dari 240 hingga 375 rubel, bergantung pada jenis farmasi.

Kelebihan dan kekurangan

Ubat itu mesti disembur dengan berhati-hati, dan pastikan ia tidak memasuki saluran pernafasan, anda tidak boleh menggunakannya pada pesakit di tempat tidur, dan juga menggunakannya semasa berbaring. Sekiranya anda menggunakan Lidocaine Asept terlalu kerap, kemungkinan gejala berlebihan adalah pucat, sakit kepala, penurunan tekanan darah dan bradikardia.

Oleh kerana Lidocaine adalah ubat untuk menghilangkan aritmia, ia mungkin dikontraindikasikan pada pesakit dengan aritmia jantung. Juga, Lidocaine Asept tidak boleh digunakan sekiranya hipersensitiviti terhadap anestetik tempatan, pada penyakit hati yang teruk, epilepsi, dan pada kanak-kanak di bawah usia 8 tahun. Sekiranya Lidocaine Asept digunakan oleh ibu yang menyusu, maka dia harus menahan diri dari menyusukan bayi sekurang-kurangnya 12 jam setelah digunakan. Tetapi, jika semua cadangan dipatuhi, dan sebelum penggunaan pertama ubat tersebut, pesakit harus mendapatkan nasihat doktor, maka ubat ini adalah penyembur anestetik dan pembasmi kuman yang sangat berkesan untuk rawatan banyak bentuk stomatitis, yang memungkinkannya memasuki peringkat.

Tab Hexoral

Peringkat populariti: 4.7

Tab Hexoral

Ubat ini serupa dalam komposisi dengan yang sebelumnya, dan merupakan gabungan anestetik tempatan dengan chlorhexidine, tetapi sebagai ganti lidocaine, ia mengandungi benzocaine. Bahan tambahan termasuk mentol, minyak pudina, dan bahan-bahan lain. Ubat ini mempunyai kesan analgesik dan antiseptik yang ketara. Chlorhexidine juga memusnahkan bakteria gram positif dan gram negatif.

Tablet digunakan untuk penyerapan semula, dalam terapi kompleks dari banyak bentuk stomatitis, dan terbukti menyebabkan penurunan tajam dalam kandungan mikrob patogen dalam air liur. Kesan analgesik dari benzocaine berlaku lebih cepat daripada dari lidocaine, secara purata, setelah 20 saat. Ia berterusan selama 10 minit, dan kemudian secara beransur-ansur berkurang.

Penggunaan tablet ini ditunjukkan bukan hanya untuk stomatitis dan gingivitis, tetapi juga untuk angina, faringitis dan proses keradangan lain di rongga orofaring. Setiap tablet larut perlahan di mulut, pada orang dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 12 tahun, tidak lebih dari 8 tablet sehari dapat diserap, dan untuk kanak-kanak berumur 4 hingga 12 tahun, dos harian adalah separuh daripada itu. Hexoral Tabs dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal Soldan Holding, Jerman, kos satu pakej sebanyak 20 keping bermula dari 147 rubel, julat harganya adalah 147 – 184 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Tab Geksoral termasuk kesan analgesik yang cepat, kemungkinan penyerapan semula yang berpanjangan, yang meningkatkan masa klorheksidin berada di rongga mulut. Kelemahannya adalah kebiasaan flora bakteria menjadi chlorhexidine, sekiranya Geksoral digunakan untuk waktu yang lama – beberapa bulan. Ubat ini dikontraindikasikan sekiranya berlaku hipersensitiviti terhadap komponen, pada kanak-kanak di bawah usia empat tahun.

Perhatian! Tab Hexoral tidak digunakan untuk stomatitis dengan lesi nekrotik ulseratif yang teruk, serta untuk erosi besar pada mukosa mulut. Kontraindikasi ini disebabkan oleh kemungkinan sindrom kesakitan semasa penyerapan semula tablet keras. Sekiranya anda pertama kali melarutkan atau menghancurkan tablet, maka ia boleh digunakan dalam bentuk ini jika tidak ada ubat lembut dan cair yang membebaskan selaput lendir.

Calgel

Peringkat populariti: 4.7

Calgel

Calgel adalah gel gigi yang diformulasikan khas yang mempunyai sifat analgesik dan antiseptik yang tinggi. Ejen analgesik dalam komposisi ubat adalah lidocaine, antiseptik adalah cetylpyridinium chloride. Bahan ini menghalang bukan sahaja bakteria, tetapi juga pertumbuhan flora jamur, oleh karena itu ditunjukkan dalam rawatan stomatitis candidal dan rongga mulut berulang yang berterusan. Ubat ini juga ditunjukkan dengan adanya sindrom nyeri, serta pada gigi pada anak kecil, tetapi tidak lebih awal dari usia lima bulan.

Anda perlu menggunakan gel pada hujung jari yang bersih, menggosok ke kawasan yang meradang pada mukosa mulut atau gusi. Dianjurkan untuk menggunakan ubat tidak lebih dari 5-6 kali sehari, tetapi selang waktu antara aplikasi tidak boleh kurang dari setengah jam. Calgel dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal Inggeris Glaxosmithkline, tiub 10 g berharga dari 250 hingga 345 rubel. secara runcit.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Kalgel adalah lekatan yang baik, melekat pada mukosa mulut dan perlahan-lahan dicuci dengan air liur, sehingga kesan analgesik berterusan untuk waktu yang lama. Tetapi reaksi alergi mungkin terjadi pada gel ini, apabila bahagian dalam orofaring dibasahi dengan lidokain, kemungkinan anestesia cincin faring dan gangguan menelan, yang akan segera berlalu. Kalgel dikontraindikasikan pada pesakit dengan kekurangan buah pinggang dan hepatik kronik, dengan hipotensi arteri, kehadiran bradikardia, bentuk kegagalan jantung yang mendalam dan dengan gangguan konduksi intraventrikular. Juga, gel ini tidak terlalu murah.

Holisal

Peringkat populariti: 4.6

Holisal

Gel Cholisal mengandungi turunan asid salisilat – salisilat kolin dan cetalkonium klorida, yang mempunyai kesan anti-radang, analgesik, dan antimikroba. Gel ini ditunjukkan untuk terapi kompleks pelbagai stomatitis, periodontitis dan gingivitis, sekiranya berlaku kecederaan pada membran mukus oleh prostesis yang dipilih dengan tidak betul, dan juga sekiranya terdapat luka pada bibir genesis keradangan – cheilitis. Ini juga ditunjukkan untuk kandidiasis dan lichen planus rongga mulut, serta untuk pelbagai bentuk stomatitis aphthous dan ulseratif.

Cholisal disapu tiga kali sehari sebelum makan, untuk tujuan menghilangkan rasa sakit, dan juga sebelum tidur. Untuk orang dewasa, memadamkan jalur sepanjang 1 cm dan kemudian oleskan dengan hujung jari yang bersih, sementara untuk kanak-kanak, jalur sepanjang 5 mm. Sekiranya periodontitis, gel boleh dimasukkan ke dalam poket gusi atau digunakan sebagai kompres. Holisal dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal Poland Elfa, Jelenia Góra. Satu bungkusan Holisal dalam tiub seberat 15 g berharga dari 207 hingga 450 rubel, julat harganya cukup ketara.

Kelebihan dan kekurangan

Cholisal berfungsi dengan baik pada mikroflora kulat, dan juga menyumbang kepada penurunan ketara dalam tanda-tanda sindrom keradangan di rongga mulut. Demam, bengkak dan sakit tempatan dikurangkan. Kes-kes overdosis belum dijelaskan, Cholisal tidak mengandung gula, yang bermaksud dapat digunakan pada penderita diabetes.

Dalam kes yang jarang berlaku, kesan sampingan adalah mungkin dalam bentuk sensasi terbakar sedikit pada membran mukus, yang tersekat dengan sendirinya. Penting untuk diingat bahawa jika pesakit bersamaan dengan Cholisal menggunakan ubat anti-radang dan antipiretik, misalnya, Nurofen, maka kesannya dapat ditingkatkan.

Ubat ini tidak ditunjukkan untuk wanita hamil, menyusui, dan juga kanak-kanak di bawah satu tahun, dan dalam kes hipersensitif terhadap salisilat. Oleh kerana ubat tersebut tidak mengandungi asid asetilsalisilat, ubat ini boleh digunakan pada kanak-kanak dari usia satu tahun. Ubat ini dengan cepat menghilangkan rasa sakit, walaupun tidak secepat kehadiran anestetik tempatan, tetapi kesannya tahan lama: setelah 3 minit ia berlaku, dan berlangsung hingga 8 jam setelah sekali penggunaan.

Antiseptik dan antibakteria terbaik

Hampir semua ubat di atas dari kumpulan anestetik tempatan mengandungi komponen tambahan, antiseptik. Ini membolehkan anda mempengaruhi patogenesis hampir keseluruhan stomatitis. Tetapi ada juga kumpulan ubat antiseptik dan antibakteria yang terpisah yang tidak dapat digabungkan dengan anestetik tempatan. Ini membolehkan anda meningkatkan toleransi terhadap ubat, menggunakannya pada pesakit tua dengan aritmia jantung, mengelakkan fenomena yang tidak diingini seperti anestesia faring posterior dan kemungkinan gangguan menelan sementara. Pertimbangkan ubat antibakteria topikal yang paling popular untuk stomatitis pelbagai etiologi yang termasuk dalam penilaian.

Heksalisis

Peringkat populariti: 4.9

Heksalisis

Hexalysis adalah sediaan gabungan serba boleh yang mengandungi disinfektan dan antiseptik. Ini adalah biclotymol, lysozyme, dan enoxolone. Setiap tablet mengandungi 5 mg bahan aktif ini. Hexalysis ditunjukkan untuk banyak jenis stomatitis, dengan lesi orofaring, radang amandel dan faringitis. Anda perlu menggunakan tablet tanpa mengunyah, tetapi larut, tidak lebih dari 8 tablet boleh dimakan setiap hari. Perjalanan rawatan tidak boleh lebih dari 10 hari tanpa pengawasan perubatan. Ubat ini dihasilkan oleh Hexaliz 'Laboratory of Bouchard-Recordati', Perancis. Satu bungkusan 30 tablet boleh diserap berharga dari 210 hingga 275 rubel. secara runcit.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Geksaliz adalah komposisi multikomponen yang mempunyai kesan analgesik tanpa adanya kesan anestetik tempatan, anti-radang dan antiseptik. Kontraindikasi termasuk hipersensitiviti terhadap komponen individu, yang jarang berlaku. Apabila digunakan dengan betul dalam rawatan kompleks pelbagai stomatitis, masa penyembuhan luka mukosa dipercepat.

Miramistin

Peringkat populariti: 4.8

Miramistin

Miramistin adalah pengembangan unik saintis domestik, yang mendapat penghormatan dari pakar dalam pelbagai bidang dalam bidang perubatan. Bahan aktif Miramistin adalah bahan organik kompleks yang tergolong dalam sebatian ammonium. Miramistin tersedia dalam pelbagai bentuk, tetapi yang paling biasa digunakan untuk pelbagai stomatitis adalah pembungkusan semburan. Ubat ini adalah cecair berbuih tidak berwarna, dan mempunyai kesan bakteria pada pelbagai jenis mikroorganisma, termasuk yang tahan terhadap banyak antibiotik (flora hospital). Miramistin juga memusnahkan kulat, ragi, pelbagai hubungan mikroba dan kulat, membantu menyingkirkan pelbagai virus, termasuk agen penyebab jangkitan HIV dan virus herpes.

Miramistin adalah ubat yang sangat diperlukan dalam rawatan stomatitis herpetic, dengan lesi pada mukosa mulut dengan cacar air, ini ditunjukkan untuk rawatan stomatitis candidal, gonore oropharyngeal, serta pelbagai jangkitan periodontitis, dan ENT. Ubat ini boleh diterima dengan baik, ia boleh digunakan untuk memproses gigi palsu yang boleh ditanggalkan di luar rongga mulut, ini ditunjukkan untuk digunakan pada kanak-kanak berumur 3 tahun.

Anda perlu menggunakan Miramistin dengan menekan muncung – semburan di dalam mulut dan merawat permukaan membran mukus yang dikehendaki. Pengairan oropharynx dilakukan untuk orang dewasa dalam jumlah 10 hingga 15 ml setiap dos, yang dapat mencapai 4 klik pada kepala penyembur, kekerapan penggunaannya hingga 4 kali sehari, dan jangka waktu rawatan adalah dari 3 hingga 10 hari. Anda juga boleh membilas mulut dengan jumlah ubat yang sama tiga atau empat kali sehari. Miramistin dihasilkan oleh syarikat pembangunan domestik 'Infamed'. Satu bungkusan 150 ml dalam botol semburan berharga dari 270 hingga 350 rubel. secara runcit.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Miramistin yang tidak diragukan termasuk spektrum tindakan antijamur, antibakteria dan antivirus yang paling luas, tidak ada sensasi terbakar ketika digunakan secara topikal walaupun pada permukaan yang terhakis, dan toleransi yang baik. Dalam beberapa kes, sensasi yang tidak menyenangkan dapat terjadi setelah penggunaannya, yang hilang sendiri dalam beberapa saat dan tidak memerlukan penghentian ubat. Kontraindikasi merangkumi intoleransi individu terhadap ubat yang sangat jarang berlaku, dan perkembangan reaksi alergi.

Kesan positif Miramistin yang sangat penting adalah peningkatan kesan antibakteria dan antijamur antibiotik apabila digunakan bersama. Miramistin disimpan dengan baik dalam keadaan normal, dan sebagai tambahan kepada penyakit orofaring, ini ditunjukkan untuk rawatan luka bakar, dalam praktik pembedahan untuk merawat luka, untuk penggunaan tempatan dalam obstetrik dan ginekologi, untuk pencegahan jangkitan genital akut. Dari segi luas tindakan, toleransi yang baik dan keterukan kesan antiseptik, Miramistin dengan tepat memperoleh salah satu tempat utama dalam penarafan ubat untuk rawatan dan pencegahan jangkitan bakteria dan virus tempatan dengan harga yang sangat berpatutan.

Metrogil Denta

Peringkat populariti: 4.7

Metrogil Denta

Gel pergigian lain yang sangat berkesan, yang ditunjukkan untuk rawatan jangkitan anaerobik dan perlindungan terhadapnya dalam stomatitis dan pelbagai luka pada rongga mulut, adalah gel gigi Metrogyl Denta. Ia mengandungi chlorhexidine dan metronidazole. Seperti yang anda ketahui, metronidazole digunakan untuk merawat jangkitan yang disebabkan oleh pelbagai jenis anerobes oportunis. Ini adalah fusobakteria, bakteroid, borrelia. Peranan mereka hebat dalam pelbagai periodontitis sekunder, serta perkembangan halitosis, atau timbulnya bau mulut. Chlorhexidine membantu metronidazole melawan bakteria gram-positif dan gram-negatif, dan pada masa yang sama ia tidak mempengaruhi lactobacilli, yang merupakan sebahagian daripada mikroflora usus normal, dan dysbacteriosis tidak berkembang jika ubat itu ditelan. Metrogil Denta ditunjukkan untuk pelbagai bentuk stomatitis, untuk menyakitkan ulseratif sakit tekak, radang bibir, stomatitis aphthous dan komplikasi yang menyebabkan prostesis yang dipilih dengan tidak betul. Metrogil juga digunakan untuk profilaksis setelah pencabutan gigi, serta terapi kombinasi untuk periodontitis.

Ia digunakan pada mukosa mulut yang terkena dua kali sehari selama seminggu. Aplikasi dilakukan dengan jari, atau kapas. Gel ini digunakan pada orang dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 6 tahun. Ubat hebat ini dihasilkan oleh syarikat Unique Pharmaceutical, India, dan satu tiub gel dengan jumlah 20 ml boleh dibeli dengan harga dari 182 hingga 220 rubel. di farmasi.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Metrogyl Dent termasuk kesannya yang ketara terhadap jangkitan anaerob, yang kadang-kadang bergabung dengan pelbagai stomatitis, dan terutama pada orang dengan status imun yang terganggu, misalnya, pada kanak-kanak yang sering sakit dengan adenoiditis. Ubat ini boleh diterima dengan baik, mempunyai lekatan yang sangat baik, dan untuk waktu yang lama tidak dibasuh dengan air liur dari permukaan membran mukus. Ubat ini tidak berinteraksi dengan ubat lain, kadang-kadang ruam kulit dan sakit kepala timbul akibat kesan sampingan, ia tidak ditunjukkan untuk wanita pada trimester pertama kehamilan. Ia tidak digunakan pada kanak-kanak di bawah umur 6 tahun. Tetapi Metrogyl Denta, yang diresepkan mengikut petunjuk dan tepat pada masanya, hampir selalu melegakan perjalanan stomatitis dan mempercepat pemulihan.

Vinylin (Balsam Shostakovsky)

Peringkat populariti: 4.6

Balm Shostakovsky

Vinylin adalah ubat lama yang terbukti tidak hanya mempunyai kesan antiseptik dan antimikroba, tetapi juga membantu tisu mukosa mulut untuk beregenerasi secepat mungkin, dan memperoleh epitel baru dengan adanya pelbagai erosi dan bisul. Selain itu, ia melapisi, mengurangkan manifestasi keradangan tempatan dan mencegah pertumbuhan bakteria. Vinylin adalah cecair pekat dan kekuningan dengan bau khas. Bahan aktifnya adalah polyvinox. Vinilin digunakan dengan menerapkannya pada jari atau pada kapas, dan disapu pada mukosa yang terkena 2 hingga 3 kali sehari. Perjalanan rawatan berlangsung dari seminggu hingga 3 minggu, lebih jauh – seperti yang ditunjukkan oleh doktor. Vinylin dihasilkan oleh syarikat domestik Tatkhimfarmpreparaty, termasuk dalam kategori balsem, atau salap cair, dan satu botol 50 ml dapat dibeli dari 73 hingga 140 rubel. secara runcit.

Kelebihan dan kekurangan

Kelemahan ubat itu, mungkin, termasuk konsistensi berminyaknya yang tebal, yang tidak menyenangkan bagi semua orang untuk menggunakan selaput lendir mulut. Tetapi di sisi lain, ia sama sekali tidak berbahaya ketika ditelan, kadang-kadang bahkan membawa Vinilin ke dalam ditunjukkan. Pelantikan ini disyorkan untuk ulser gastrik dan gastritis. Biasanya, apabila digunakan pada mukosa mulut, ubat itu dapat diterima dengan baik, dan kadang-kadang terdapat reaksi alergi dalam bentuk ketidakselesaan dan pembakaran.

Ubat ini tidak mempunyai overdosis, ubat ini dikeluarkan tanpa resep, dan sebagai tambahan, di dalam peti pertolongan cemas di rumah, Vinylin dapat digunakan untuk merawat berbagai luka bersih dan bernanah, untuk menggunakannya untuk luka bakar dengan struktur kulit dan radang dingin yang terganggu. Kelebihan Vinilin adalah jangka hayatnya yang panjang: cecair tidak menebal dan tidak kering di udara, dan tidak perlu menyimpannya di dalam peti sejuk. Satu-satunya syarat adalah bahawa ubat itu mesti dilindungi dari sinar matahari langsung, ia dihasilkan dalam botol kaca gelap.

Ingalipt

Peringkat populariti: 4.5

Ingalipt

Ingalipt mengandungi sebilangan besar ramuan yang berbeza. Ini adalah minyak kayu putih dan minyak pudina, thymol dan sulfathiazole, dan tempat ulfamida. Ia tergolong dalam ubat pembasmi kuman, antiseptik dan ubat sulfa. Inhalipt, dengan penggunaan biasa, mempengaruhi sintesis komponen struktur sel mikroba, dan minyak pati sayuran mempunyai kesan penyegaran dan anti-radang ringan.

Ingalipt tersedia dalam bentuk semburan dan aerosol, dan ditunjukkan untuk digunakan dalam pelbagai bentuk stomatitis, dari kecederaan radiasi hingga trauma. Ia juga digunakan untuk mengobati faringitis dan radang amandel, dengan periodontitis dan keradangan pada bibir, atau dengan cheilitis. Satu tin aerosol disemburkan ke dalam mulut selama satu atau dua saat. Oleh itu, anda perlu menggunakan ubat ini hingga tiga kali sehari, sebelum menyemburkan, disyorkan untuk membilas mulut anda dengan air rebusan yang hangat. Ingalipt dihasilkan oleh syarikat Ukraine Mikrofarm LLC, yang domestik adalah Vips-Med LLC, dan satu botol aerosol 30 ml boleh dibeli dengan harga 60 hingga 90 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan ubat ini adalah bentuk yang mudah digunakan, dalam bentuk aerosol, di mana kandungannya berada dalam tekanan, yang memastikan penyemburan segera dan mudah, serta harga dan ketersediaan Ingalipt yang berpatutan di farmasi apa pun bentuk pemilikannya. Ubat ini mudah ditoleransi, dan tidak hanya mempunyai kesan anti-radang dan antimikroba, tetapi juga antijamur. Kelemahan ubat adalah kandungan sukrosa sebagai bahan tambahan, dan oleh itu Ingalipt disyorkan untuk digunakan dengan berhati-hati pada penderita diabetes. Tetapi kos dan kemudahannya yang rendah memungkinkan untuk dimasukkan dalam penilaian ubat terbaik untuk stomatitis, bersama dengan kesan ringan.

Penyelesaian terbaik untuk pemulihan mukosa mulut

Dalam rawatan sebarang stomatitis, setelah penghapusan mikroflora patogen dan pengurangan tanda-tanda keradangan, perlu memulakan terapi pemulihan. Untuk ini, pelbagai persediaan tempatan digunakan untuk meningkatkan epitelisasi dan penyembuhan mukosa yang terkena. Sekiranya stomatitis bersifat catarrhal, dan dimanifestasikan hanya dengan kemerahan pada mukosa mulut dan ketidakselesaan tertentu, kemungkinan reparant tidak ditunjukkan, kerana dengan imuniti normal, pemulihan akan cukup cepat.

Tetapi sekiranya pesakit mengalami stomatitis aphthous atau ulseratif, jika terdapat cacar air, dan terdapat letusan herpetic di mulut dengan sebilangan besar medan erosif dan gelembung pecah, maka perlu memasukkan ubat ini ke dalam terapi. Mereka juga diperlukan pada anak-anak, pada orang dengan kekebalan yang berkurang, dengan penyakit bersamaan – diabetes mellitus. Mereka dipanggil reparants, tugas mereka bukan lagi untuk melawan jangkitan, tetapi untuk meningkatkan metabolisme dan trophism epitel, untuk pemulihan awalnya. Pertimbangkan ubat yang paling berkesan dan berpatutan yang termasuk dalam penilaian ubat untuk rawatan stomatitis.

Stomatofit

Peringkat populariti: 4.9

Stomatofit

Stomatofit adalah ekstrak cecair yang mengandungi pelbagai komponen tumbuhan. Ini adalah bunga chamomile dan daun sage, ramuan thyme dan daun pudina, rimpang calamus dan ramuan arnica. Stomatofit juga mengandungi ekstrak kulit kayu oak. Ubat ini mempunyai kesan astringen, emolien dan anti-radang pada mukosa mulut. Produk ini mengandungi minyak pati dan tanin yang bertindak ringan, yang menguatkan kesan antibakteria dan antijamur ubat-ubatan yang ditetapkan sebelumnya.

Stomatofit ditunjukkan dalam terapi pemulihan yang kompleks untuk pelbagai bentuk stomatitis dan periodontitis, dengan gusi berdarah dan penyakit periodontal, dengan sariawan, atau stomatitis candidal. Produk digunakan dengan membilas; larutan berair 15% mesti disediakan dari pekat. Untuk melakukan ini, 10 ml produk diambil dengan cawan pengukur, yang dilekatkan, atau dengan jarum suntik, dan dicairkan dalam seperempat gelas air rebus. Anda perlu menggunakan Stomatofit selama 10 hingga 15 hari. Ia dihasilkan oleh syarikat Poland 'Fitofarm', dan satu botol dengan jumlah maksimum 100 ml dapat dibeli dengan harga mulai dari 215 hingga 250 rubel, dan satu paket setengah isipadu – dengan harga 145 hingga 180 rubel. di farmasi.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Stomatofit termasuk tindakan kompleksnya yang ringan sebagai fitopreparasi. Kontraindikasi – intoleransi individu, dan reaksi alergi terhadap pelbagai ramuan herba, paling sering kepada arnica dan chamomile. Stomatofit tidak mempunyai interaksi dengan ubat lain, ubat ini ditunjukkan bukan hanya untuk orang dewasa, tetapi juga untuk kanak-kanak berumur 5 tahun ke atas. Kerana kekurangan kajian klinikal, penggunaan Stomatofit tidak digalakkan pada trimester pertama kehamilan. Sekiranya fitopreparasi ini digunakan sesuai dengan petunjuk, maka berjaya mempercepat pertumbuhan semula mukosa mulut, dan juga dapat digunakan untuk pencegahan faringitis dan tonsilitis dalam keadaan wabak yang tidak baik.

Solcoseryl

Peringkat populariti: 4.8

Solcoseryl

Solcoseryl terkenal dalam pelbagai bentuk dos, dan merupakan ubat yang dikenali untuk memperbaiki pertumbuhan semula kulit dan membran mukus. Ia digunakan sebagai gel mata dan salap, sebagai gel untuk kegunaan luaran dan, dalam kes ini, sebagai pasta gigi. Solcoseryl mengandungi satu set asid amino yang diperoleh dari darah anak lembu tenusu, yang tidak mengandungi protein dan bukan bahan alergenik dan imunogenik. Komposisi pes, yang merupakan asas ubat, termasuk pektin, gelatin dan parafin cair yang tidak berbahaya.

Solcoseryl dihasilkan dalam tiub dengan berat masing-masing 5 g.Ia ditunjukkan untuk digunakan tidak hanya pada akut tetapi juga pada stomatitis kronik, gingivitis dan periodontitis. Ia digunakan untuk luka ulseratif dan aphthous pada rongga mulut, termasuk cacar air, cheilitis, dan untuk komplikasi yang disebabkan oleh prostesis yang dipilih dengan tidak betul. Perlu menggunakan Solcoseryl untuk mempercepat penyembuhan dan melindungi permukaan luka dan kecacatan pada selaput lendir pada pesakit dari semua usia, mulai dari luka baring dari gigi palsu pada usia tua hingga kejang pada anak-anak.

Solcoseryl diresepkan secara tempatan, untuk ini perlu mengeluarkan jalur sepanjang 5 mm, dan sapukan pada mukosa mulut dengan kapas atau jari. Perkara ini mesti diulang 3 hingga 5 kali sehari. Produk ini digunakan selepas makan dan sebelum tidur. Syarikat farmasi Switzerland Legacy Pharmaceuticals menghasilkan pasta gigi Solcoseryl, dan satu bungkusan seberat 5 g berharga 350 hingga 430 rubel di farmasi.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Solcoseryl adalah penggunaannya yang meluas, baik pada kanak-kanak dan orang tua, kurangnya interaksi dengan agen lain, dan kemungkinan menggunakannya pada wanita hamil dan menyusui. Pasta mempunyai konsistensi sedemikian sehingga mendorong pelekatan ke permukaan membran mukus, dan pengekalan bahan ubat.

Kelemahan pes termasuk ketiadaan antiseptik dan komponen antibakteria sepenuhnya, dan oleh itu, sebelum menggunakannya, perlu sepenuhnya menyingkirkan jangkitan pada rongga mulut dan mengesahkannya dengan ujian makmal dan penyelidikan bakteriologi. Kelemahannya adalah cadangan dalam arahan untuk mengeringkan permukaan selaput lendir yang rosak sebanyak mungkin sebelum meletakkan pes, yang tidak selalu dapat dilakukan dengan luka yang meresap di kawasan yang luas. Kelemahan relatif adalah harga yang agak tinggi, rata-rata 400 rubel. dengan hanya 5 g pes.

Semburan Propolis

Peringkat populariti: 4.7

Semburan Propolis

Propolis spray milik produk lebah, dan oleh itu ditunjukkan terutamanya untuk pesakit yang tidak alergi terhadap madu, debunga dan produk sisa lebah lain. Penyediaannya mengandungi ekstrak propolis cair, yang diencerkan dalam etil alkohol dengan penambahan gliserin. Penyelesaiannya adalah cecair kuning atau coklat kemerahan dengan bau khas.

Propolis adalah bahan resin multikomponen kompleks yang unik, yang mengandungi minyak pati dan lilin, asid lemak dan flavon, terpenes dan polisakarida, asid amino, vitamin penting dan unsur mikro. Propolis mempunyai kesan disinfektan dan anti-radang, memperbaiki pertumbuhan semula kulit dan epitelium, menghilangkan bau dan mampu menghilangkan rasa sakit. Kegiatan propolis yang tinggi kepada banyak mikroorganisma, kulat dan ragi telah dinyatakan. Bahan ini pada permukaan mukosa mulut berubah menjadi filem pelindung, mempercepat penyembuhan, dan gliserin melembutkan, dan bersama dengan etil alkohol mempunyai kesan antiseptik.

Yang ditunjukkan adalah semburan Propolis untuk digunakan pada mukosa mulut dengan semua bentuk stomatitis, dengan radang amandel dan faringitis pada tahap pemulihan, apabila tidak ada proses ulseratif dan kecacatan yang jelas pada permukaan mukosa. Ubat ini disemburkan ke rongga mulut, rata-rata, 3 kali sehari, tidak lebih kerap daripada 4 jam kemudian dengan menyemburkan beberapa klik pada kepala penyembur, biasanya 3 – 5 klik setiap dos. Penyembur Propolis dihasilkan oleh syarikat domestik Bagrif, dan belon 30 ml dapat dibeli, rata-rata, dengan harga 80 hingga 90 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan besar Propolis spray adalah asalnya semula jadi, aroma yang menyenangkan, pembungkusan yang selesa dan harga yang rendah. Walau bagaimanapun, sekiranya berlaku hipersensitiviti terhadap produk propolis dan lebah, dengan asma bronkial dan demam hay, semasa menyusui dan pada kanak-kanak di bawah usia 12 tahun, lebih baik tidak menggunakan ubat ini, dan jangka masa kursus lebih dari 7 hari harus dipersetujui dengan doktor. Kadang-kadang terdapat kesan sampingan, sensasi terbakar dan kemerahan di tempat suntikan, gatal-gatal dan gatal-gatal. Ubat ini juga tidak digunakan oleh pemandu, kerana etil alkohol boleh menyebabkan tuduhan palsu meminum alkohol ketika diperiksa oleh pegawai polis, juga tidak disyorkan untuk menggunakan ubat ini untuk orang dengan alkoholisme kronik.

Perlu ditekankan terutamanya bahawa sebelum penggunaan pertama, perlu menentukan kepekaan membran mukus terhadap propolis. Untuk melakukan ini, sapukan jumlah minimum produk ke lelangit lembut dan tunggu 30 minit. Sekiranya tidak ada rasa tidak selesa atau jika ia cepat hilang, anda boleh menggunakan semburan mengikut petunjuk. Dan harus diingat bahawa apabila digunakan pada permukaan erosi segar dan bisul pada fasa akut penyakit ini, ia akan menyebabkan kesakitan yang teruk, oleh itu perlu menggunakan Propolis Spray hanya dalam tempoh pemulihan, ketika bisul dan erosi sudah mengencangkan. Dalam kes ini, dia akan menjadi pembantu setia anda bukan sahaja untuk pelbagai stomatitis, tetapi juga luka bakar, kecederaan, lecet dan calar.

Dalam penilaian, kami telah menganalisis persediaan topikal yang paling popular dalam bentuk aerosol, pasta, gel untuk digunakan pada mukosa mulut untuk pelbagai stomatitis dan luka keradangan lain pada rongga mulut. Senarai ini tidak termasuk ubat-ubatan yang merupakan agen antibakteria dan antijamur khas. Sudah tentu, kebanyakan ubat yang disenaraikan mengandungi pelbagai antiseptik, tetapi kadang-kadang diperlukan terapi antibakteria atau antijamur.

Sekiranya pesakit mengalami demam dangkal, atau stomatitis catarrhal yang tidak rumit, maka tidak ada keraguan bahawa sebahagian besar dana yang disenaraikan dalam penilaian akan berjaya mengatasi mereka. Tetapi jika kita membicarakan kekurangan imuniti yang mendalam, lesi sistemik seluruh tubuh, apabila stomatitis hanyalah salah satu gejala penyakit, misalnya, dengan jangkitan HIV pada peringkat AIDS, dengan bentuk diabetes mellitus yang teruk, dengan rawatan jangka panjang dengan dos hormon steroid yang tinggi, maka perlu terlebih dahulu pastikan anda berjumpa doktor, dan jangan mengubati diri sendiri.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen