13 penyejuk CPU terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pemproses memanaskan secara intensif semasa operasi. Ini disebabkan oleh undang-undang fizik dan tidak ada cara untuk mengatasinya. Penyejuk, pada gilirannya, dirancang untuk menyejukkan prosesor ke suhu di mana ia akan berfungsi seperti biasa. Kami telah mengumpulkan penilaian penyejuk terbaik yang sesuai digunakan dengan hampir semua pemproses – dari Celeron ringkas untuk 'mesin taip' pejabat hingga teras i7-7700K Intel berprestasi tinggi, yang kekal sebagai salah satu cip permainan terbaik hingga hari ini.

Cara memilih CPU yang lebih sejuk

Penyejuk pemproses harus dipilih dengan teliti. Jika tidak, dia tidak akan mengatasi 'tugasnya'. Pemanasan yang terlalu panas, pada gilirannya, menyebabkan penurunan prestasi, mematikan komputer atau kerosakan pada cip itu sendiri.

Penyejukan aktif, pasif dan cecair

Penyejukan boleh diatur dalam salah satu daripada tiga jenis – aktif, pasif dan cair.

Sistem penyejukan aktif melibatkan penggunaan radiator dan kipas. Yang pertama dipasang pada pemproses. Bulu radiator dipanaskan oleh 'chip', selepas itu disejukkan oleh arus udara. Kecekapan sistem penyejukan aktif bergantung pada bahan dari mana paip haba dibuat, dan juga pada prestasi kipas.

Jadi, tiub air panas tembaga yang paling berkesan dengan bulu tembaga atau aluminium. Tetapi heatsink aluminium secara eksklusif sesuai untuk menyejukkan hanya pemproses lama atau belanjawan seperti garis Celeron atau Pentium.

Kelemahan sistem penyejukan aktif ialah ia memerlukan aliran udara 'sejuk' yang berterusan di dalam casing. Jika tidak, komponen lain di papan induk mungkin terlalu panas. Oleh itu, unit sistem mesti dipasang supaya udara berputar bebas di sekitarnya.

Di samping itu, kecekapan penyejukan aktif menurun apabila radiator menjadi tersumbat dengan habuk.

Sistem penyejukan cecair secara strukturnya serupa dengan yang aktif. Hanya sebagai pengganti radiator, plat kontak dan tiub khas dengan cecair pemindahan haba (selalunya air biasa) digunakan. Kipas diletakkan di unit berasingan, yang terdedah di luar unit sistem. Berkat ini, tidak ada syarat khas untuk pemasangan unit sistem, dan prestasi sistem penyejukan tidak menurun dari masa ke masa.

Kelemahan sistem penyejukan cecair ialah ia mahal.

Penyejukan pasif hanya terdiri daripada heatsink. Haba dari pemproses disebarkan secara semula jadi melalui perolakan di dalam unit sistem. Prestasi sistem penyejukan seperti ini sangat diharapkan, jadi ia digunakan secara eksklusif dengan cip pemanasan sedikit – lama atau mudah alih, termasuk komputer riba atau ultrabook.

Semasa memilih jenis sistem penyejukan, anda harus berpandukan tujuan komputer:

  1. 'Mesin taip' pejabat dengan pemproses lama atau berkuasa rendah – heatsink pasif akan dilakukan;

  2. Komputer 'normal' atau 'permainan' – penyejukan aktif;

  3. Komputer permainan dengan komponen kelas atas – penyejukan cecair.

Apa yang perlu dicari semasa memilih penyejuk

Kriteria utama semasa memilih penyejuk adalah soket dan pelesapan kuasa yang serasi.

  1. Oleh kerana pemproses berbeza bukan sahaja dari segi prestasi tetapi juga dari segi ukuran, adalah penting untuk mempertimbangkan keserasian soket dan lebih sejuk. Soket – ukuran dan faktor bentuk cip itu sendiri, serta penempatan pemasangan sistem penyejukan pada papan induk. Sekiranya tidak serasi dengan alat pendingin, anda tidak akan dapat memasang yang terakhir. Anda dapat mengetahui soket mana yang digunakan dari spesifikasi pemproses dan motherboard, serta melalui program AIDA64 atau yang serupa.

  2. Kekurangan Kuasa – Prestasi sistem penyejukan. Ia menunjukkan berapa banyak haba yang dapat dikeluarkan oleh penyejuk. Pelesapan daya mestilah lebih besar daripada pelesapan haba (TDP) pemproses. Kedua-dua parameter ini diukur dalam watt, jadi tidak sukar untuk membandingkannya.

Parameter selebihnya adalah pilihan dan tidak penting apabila memilih alat penyejuk.

Pengilang

Kualiti bahan yang digunakan, ketahanan penyejuk dan fungsi tambahan sistem penyejukan bergantung pada pengeluarnya. Oleh itu, disarankan untuk memilih peranti dari syarikat yang dipercayai.

Kami telah memasukkan sistem penyejukan dari pengeluar terkenal seperti Noctua, Zalman, Thermalright, Deepcool, Prolimatech dan Arctic Cooling dalam penilaian kami.

Penilaian penyejuk CPU terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Penyejuk menara terbaik untuk sistem permainan dan overclocking 1 Noctua NH-U14S RUB 5,500
2 Zalman CNPS9900DF 4 190 RUB
3 Noctua NH-D15 RUB 7,660
4 Thermalright Macho Rev.B RUB 5.090
Penyejuk jarak pertengahan terbaik di bawah 3000 rubel 1 Zalman CNPS10X Performa 2 111 gosok.
2 Pembunuh Deepcool ii RUB 3,970
3 Deepcool Gammaxx 300 RUB 1,150
4 Thermalright Macho Rev. A RUB 3 350
5 Noctua NH-L9i RUB 2,756
Sistem penyejukan pasif terbaik 1 Prolimatech Megahalems Pendeta C RUB 3,920
Sistem Penyejukan Air CPU Terbaik 1 Thermaltake Water 3.0 Ultimate RUB 9,273
2 Deepcool Captain 360 EX RUB 6,290
3 Pembeku Cecair Penyejuk Artik 120 RUB 5,990

Penyejuk menara terbaik untuk sistem permainan dan overclocking

Penyejuk menara adalah sejenis sistem penyejukan aktif. Reka bentuknya melibatkan meletakkan kipas di sisi radiator, dengan itu menghilangkan haba dengan lebih berkesan. Perkara utama adalah memilih arah yang betul untuk menghembus udara panas.

Kelebihan penting penyejuk menara adalah pemeliharaan prestasi radiator dari masa ke masa. Bulu tidak ditutup dengan debu, sehingga kecekapan meniup tidak menurun.

Noctua NH-U14S

Penilaian: 4.8

Noctua NH-U14S

Mengapa # 1: Prestasi tinggi, keserasian soket luas, operasi hampir senyap.

Penerangan: Penyejuk menara Noctua NH-U14S membuka penarafan – salah satu sistem penyejukan aktif terbaik di pasaran. Dengan harga yang agak rendah, ia menawarkan pelesapan kuasa maksimum 220W, menjadikannya serasi dengan pemproses berprestasi tinggi dan overclock. Pad pelekap boleh dipasang pada soket A, AM dan FM yang paling popular LG termasuk LG A1151 (yang digunakan pada baris Intel Atom Coffee Lake).

Reka bentuk radiator merangkumi enam paip tembaga, konduktor haba sentuhan langsung dan sirip aluminium. Lebih-lebih lagi, plat tidak dikimpal ke tiub, tetapi ditekan dengannya, yang memastikan pemindahan haba yang cekap.

Kipas didasarkan pada galas berpusat magnetik. Kelajuan maksimum adalah 1500 rpm, dan pengatur nombor ini adalah dalaman. Kipas menyediakan aliran udara 82.52 CFM, tetapi isipadu tidak lebih tinggi daripada 24.6 dB.

Kelebihan

  • Prestasi tinggi dan pada masa yang sama praktikal senyap;

  • Kit ini merangkumi struktur pemasangan, bolt, pasta terma dan semua yang anda perlukan untuk pemasangan;

  • Hayat perkhidmatan adalah 150 ribu jam, jaminan pengeluar adalah 6 tahun.

keburukan

  • Berat;

  • Terlalu besar – boleh menyekat slot PCI atau slot RAM;

  • Apabila digunakan dengan cip overclock atau 'panas', lebih baik mengganti gris termal yang dibundel dengan yang lain.

Zalman CNPS9900DF

Penilaian: 4.7

Zalman CNPS9900DF

Mengapa tempat kedua: Prestasi tinggi dan reka bentuk yang padat, tetapi tahap kebisingan yang agak tinggi.

Penerangan: Dalam model Zalman CNP9900DF, syarikat pembuatan menggunakan radiator reka bentuk tidak standard untuk penyejuk menara. Bulu terletak secara radial, dan kipas (ada dua daripadanya di sini) agak 'tersembunyi' ke dalam pinggan. Menurut pengilangnya, reka bentuk ini memberikan pelesapan haba yang lebih baik dan kurang pelepasan sambil mengekalkan kecekapan.

Pelesapan daya maksimum nominal ialah 300 W. Tetapi nilai seperti itu hanya diberikan untuk pemasangan terbuka, dalam unit sistem dengan dinding sisi dipasang, parameter ini turun sekitar 25-30%. Walaupun begitu, ini cukup untuk kebanyakan pemproses moden, termasuk pemproses permainan.

Radiator sepenuhnya tembaga – dan tiga paip haba yang bersentuhan langsung, dan sirip. Kipas dilengkapi dengan galas slaid lurus yang memberikan kelajuan putaran hingga 1400 rpm pada isipadu nominal hingga 27 dB.

Kelebihan

  • Ringkas, tidak meliputi apa-apa semasa pemasangan;

  • Pemproses konfigurasi stok yang baik;

  • Pakej terkaya dalam penarafan, termasuk gris haba, pengikat, bolt dan pemutar skru.

keburukan

  • Tidak sesuai untuk prosesor overclock kerana kekurangan prestasi;

  • Bunyi kuat di bawah beban tinggi;

  • Sukar dipasang, lebih baik dipasang pada papan induk yang dikeluarkan.

Noctua NH-D15

Penilaian: 4.6

Noctua NH-D15

Mengapa tempat ketiga: Kuat, tenang, dengan 6 paip haba sentuhan langsung, tetapi agak mahal.

Penerangan: Penyejuk Noctua NH-D15 adalah penyelesaian yang baik untuk komputer yang dilengkapi dengan prosesor multi-teras generasi terbaru (contohnya, Intel Core i9 atau overclocked Intel Core i7). Unit ini menyediakan penyejukan yang cekap dengan aliran udara 82.52 CFM, 6 paip haba tembaga sentuhan langsung di sinki udara dan dua kipas hingga 1500 RPM. Lebih-lebih lagi, penyejuknya serasi dengan kebanyakan pemproses – ia boleh dipasang di hampir semua soket siri LG A, AM dan FM.

Seperti peneraju penarafan, pendingin ini dilengkapi dengan radiator proprietari – paip haba tembaga disambungkan ke sirip aluminium dengan menekan. Tapunya juga tembaga, digilap hingga cermin. Paip panas dilapisi nikel untuk perlindungan kakisan yang lebih baik.

Kipas didasarkan pada bantalan berpusat magnet untuk operasi yang tenang.

Kelebihan

  • Prestasi penyejukan yang sangat baik untuk pemproses overclock dan multi-teras;

  • Pemasangan yang mudah. Semua yang anda perlukan untuk pemasangan disertakan;

  • Peminat yang tenang walaupun di bawah beban tinggi.

keburukan

  • Besar! Ia tidak dapat digunakan dengan RAM ketinggian standard atau dengan penyejukan. Pasang dalam casing sempit – juga;

  • Reka bentuk yang membosankan dan tidak menarik;

  • Sirip radiator yang tipis, jadi penyejuknya memerlukan berhati-hati semasa pemasangan.

Thermalright Macho Rev.B

Penilaian: 4.5

Thermalright Macho Rev.B

Mengapa tempat keempat: Penyejuk yang baik untuk pemproses stok, termasuk yang berbilang teras, tetapi mungkin tidak mengatasi penyejukan yang terlalu lama.

Penerangan: Menutup penarafan adalah salah satu penyejuk menara paling klasik yang direka untuk permainan dan pemproses pelbagai teras (6, 8 teras) – Thermalright Macho Rev.B. Peranti ini menghilangkan kuasa pemanasan hingga 280 watt, dilengkapi dengan enam paip haba bersentuhan langsung, sirip aluminium dari radiator dan satu kipas, yang beroperasi hampir tanpa suara walaupun pada kelajuan maksimum.

Kelajuan kipas berkisar antara 300 hingga 1300 rpm dan kadar aliran udara masing-masing adalah 16.9-73.6 CFM. Pengawal kelajuan adalah luaran, sehingga prestasi tertentu dapat disesuaikan secara bebas untuk prosesor atau tugas yang digunakan. Alat penyejuknya serasi dengan hampir semua cip yang ada dan boleh dipasang pada soket LG A, AM (termasuk AM4 terkini) dan FM.

Kelebihan

  • Prestasi tinggi dan operasi yang tenang;

  • Harga yang relatif rendah (lebih rendah daripada harga pendahulunya dari senarai);

  • Ringkas, bagaimanapun, kipas boleh menutup slot RAM pertama.

keburukan

  • Kurang produktiviti daripada 'rakan sekerja';

  • Pemasangan dan pemasangan mungkin sukar, tetapi arahan disertakan;

  • Tinggi, 165 mm, perlu dipertimbangkan ketika memilih.

Penyejuk jarak pertengahan terbaik di bawah 3000 rubel

Zalman CNPS10X Performa

Penilaian: 4.9

Zalman CNPS10X Performa

Mengapa tempat pertama: Penyejuk menara, sentuhan langsung paip haba dan pemproses, kelajuan putaran hingga 2000 rpm.

Penerangan: Zalman CNPS10X Performa cooler yang mempunyai nilai tertinggi mempunyai reka bentuk menara, sehingga dapat menyejukkan prosesor berprestasi tinggi. Khususnya, ia dilengkapi dengan lima paip haba tembaga yang bersentuhan langsung dengan plat asas, radiator aluminium dan kipas 120 mm dengan kelajuan putaran 900 hingga 2000 rpm.

Kipas dilengkapi dengan bantalan lengan klasik, namun, berkat pengoptimumannya, tahap kebisingan walaupun di bawah beban maksimum adalah hingga 36 dB. Dalam kes ini, pengawal kelajuan adalah dalaman, sehingga kelajuan putaran ditetapkan oleh penyejuk secara automatik.

Penyejuknya serasi dengan soket moden dan klasik. Jadi, ia boleh dipasang di hampir semua model LG A (termasuk LG A1151 dan genap LG A775), AM, FM dan S. Untuk soket lain, anda boleh membeli pelekap tambahan.

Kelebihan

  • Reka bentuk heatsink memungkinkan penyejukan pemproses yang baik walaupun pada kelajuan rendah;

  • Kerja yang tenang;

  • Ketahanan.

keburukan

  • Pemasangan yang sukar dan tidak selesa. Sebaiknya letakkan alat pendingin pada papan induk yang dikeluarkan dengan RAM yang sudah dipasang;

  • Sebaiknya ganti pes termal yang lengkap;

  • Berat dan berat.

Pembunuh Deepcool ii

Penilaian: 4.8

Pembunuh Deepcool ii

Mengapa tempat kedua: Sistem penyejukan yang hebat, cekap, tetapi lebih mahal daripada model lain dalam ranking.

Penerangan: Deepcool Assassin II adalah penyejuk menara dengan dua kipas dan lapan paip haba tembaga. Berkat ini, peranti ini memberikan penyejukan yang baik walaupun untuk pemprosesan permainan dan overclock, dan juga serasi dengan hampir semua soket terpakai.

Radiator yang lebih sejuk, terdiri daripada dua modul, diperbuat daripada plat aluminium. Paip tembaga-paip haba disambungkan kepadanya dengan menekan. Ini memastikan penghantaran dan pelesapan haba yang baik dari pemproses.

Kedua-dua kipas 140mm dapat berputar pada 300-1400 rpm dan didasarkan pada galas dinamik bendalir untuk memastikan isipadu rendah walaupun di bawah beban berat. Maksimum ialah 27.3 dB.

Lebih sejuk, walaupun harganya rendah, mempunyai prestasi tinggi. Jadi, sebagai contoh, pemproses Intel Core i7-7800X di bawah beban puncak dalam ujian tekanan memanaskan hingga 54 darjah.

Kelebihan

  • Prestasi tinggi;

  • Senyap bekerja;

  • Satu set yang kaya dengan sebilangan besar platform, pemasangan, dan pasta termal.

keburukan

  • Pemasangan yang agak kompleks;

  • Terlalu besar, boleh menutup penyambung kuasa atau pelbagai elemen fungsi pada papan induk;

  • Hab kuasa yang tidak selesa untuk penyejuk, dangles, anda perlu merekatkannya ke casing itu sendiri.

Deepcool Gammaxx 300

Penilaian: 4.8

Deepcool Gammaxx 300

Mengapa tempat ketiga: Menara ultra-anggaran lebih baik, bernilai untuk wang.

Penerangan: Penyejuk Deepcool Gammaxx 300, yang menempati 'tengah' penarafan, mempunyai kombinasi harga dan kualiti yang sangat baik. Sudah tentu, ia tidak begitu sesuai untuk pemproses overclock atau permainan, tetapi pada masa yang sama ia dapat mengatasi pemanasan cip jarak pertengahan atau dengan penyebaran haba rata-rata. Khususnya, peranti ini mempunyai daya pelesapan maksimum 125 W.

Penyejuknya serasi dengan hampir semua model pemproses. Sole dan pengikat yang diperlukan disertakan. Radiator terbuat dari plat aluminium, yang dilengkapi dengan tiga paip haba tembaga.

Kipas yang lebih sejuk dilengkapi dengan galas hidrodinamik proprietari, yang memastikan jumlah operasi minimum. Khususnya, walaupun dalam keadaan beban, ia menghasilkan bunyi bising 21 dB. Kelajuan putaran adalah 900-1600 rpm (sementara pengatur berada di luar, iaitu dapat disesuaikan), dan aliran udara adalah 40 CFM.

Kelebihan

  • Pemasangan ringkas dan pantas;

  • Jumlah kerja minimum;

  • Peralatan yang kaya.

keburukan

  • Agak besar;

  • Pad kenalan diperbuat daripada aluminium, di mana hubungan langsung paip haba dibina;

  • Klip yang tidak selesa dengan 'telinga' plastik yang boleh pecah.

Thermalright Macho Rev. A

Penilaian: 4.7

Thermalright Macho Rev. A

Mengapa tempat ke-4: Tenang, produktif dan selesa. Tetapi versi yang diperbaiki (Rev.B) berharga hanya beberapa ratus rubel lebih, jadi lebih baik mengambilnya.

Penerangan: Menara lebih sejuk dengan prestasi tertinggi dalam segmen penilaian ini. Khususnya, pelesapan kuasa maksimum peranti adalah sebanyak 280 W, yang menjadikannya serasi walaupun dengan pemprosesan permainan dan overclock. Termasuk pelekap dan pad untuk soket LG A (termasuk LG A775 dan LG A1151), AM dan FM.

Konfigurasi radiator merangkumi 6 paip haba tembaga dengan sentuhan langsung. Bulu diperbuat daripada kepingan aluminium. Plat disambungkan ke tiub dengan menekan, bukan mengimpal.

Penyejuk dilengkapi dengan satu kipas 140 mm. Kelajuan putaran – 900-1300 rpm. Galas proprietari menjadikan kipas tenang – walaupun pada beban maksimum, ia mengeluarkan bunyi 21 dB. Aliran udara hingga 73.6 CFM.

Pengawal kelajuan adalah luaran, jadi ia dapat dikonfigurasi secara bebas untuk pemproses yang dipasang dan senario penggunaan.

Kelebihan

  • Senyap;

  • Satu set kaya dengan pemutar skru proprietari dan pengikat yang diperlukan;

  • Prestasi tinggi.

keburukan

  • Banyak semakan, dan bahkan ada yang mempunyai aluminium sol tanpa sentuhan langsung paip haba;

  • Terlalu besar, mungkin tidak sesuai dengan beberapa kes;

  • Perhimpunan tidak mudah untuk pemula dan tidak ada arahan dalam bahasa Rusia.

Noctua NH-L9i

Penilaian: 4.6

Noctua NH-L9i

Mengapa tempat kelima: Satu-satunya biasa ('mendatar') yang lebih sejuk dalam penilaian, tetapi dengan kekuatan yang sangat tinggi. Keserasian adalah terhad.

Penerangan: Pendingin Noctua NH-L9i direka untuk Intel pemproses siri Core i3-i7 yang dipasang di soket LSI. Ini dilakukan dengan reka bentuk tradisional, yang bermaksud meletakkan kipas di atas radiator. Akibatnya, pelesapan kuasa pendingin agak rendah dan berjumlah 65 watt.

Radiator pendingin terbuat dari plat aluminium, dengan menekan, diletakkan di atas paip haba tembaga dengan sentuhan langsung. Kipas dilengkapi dengan bantalan pemusatan magnetik kebisingan rendah proprietari, sehingga isipadu pendingin tidak melebihi 23.6 dB walaupun pada 2500 rpm. Kelajuan itu sendiri boleh disesuaikan dari 300 hingga 2500 rpm. Aliran udara yang dihasilkan oleh kipas adalah 33.84 CFM. Pengawal kelajuan dimasukkan ke dalam penyejuk dan berfungsi secara automatik.

Penyejuknya sangat dipercayai – masa pakai adalah 150 ribu jam, dan jaminan pengeluar adalah 6 tahun.

Kelebihan

  • Reka bentuk profil rendah, boleh dipasang di blok sistem sempit;

  • Kelantangan rendah dan prestasi yang baik (genap Intel Xeon E3-1225 v5 dapat menyejuk);

  • Pemasangan paling mudah.

keburukan

  • Baut pemasangan dilekatkan dengan papan induk dilepaskan;

  • Harga yang agak tinggi;

  • Tidak sesuai untuk CPU yang terlalu lama dan tidak terkunci.

Sistem penyejukan pasif terbaik

Prolimatech Megahalems Pendeta C

Penilaian: 4.9

Prolimatech Megahalems Pendeta C

Mengapa ia: Tumit aluminium tembaga yang direka khas untuk sistem penyejukan pasif.

Penerangan: Penyejuk Prolimatech Megahalems Rev. C telah dirancang khusus untuk digunakan sebagai alat penyejuk tunggal. Ia dibezakan oleh pangkalan besar dengan pangkalan tembaga yang digilap, di mana enam paip haba tembaga dipasang dengan menekan, dan satu heatsink aluminium dengan jarak yang luas antara plat, memastikan peredaran udara bebas.

Penyejuk ini sesuai dengan sebahagian besar soket Intel LSA, termasuk yang terbaru, serta AMD AM dan FM.

Walaupun tanpa kipas, ia memberikan penyejukan yang sama dengan beberapa peranti lain dalam penilaian, memberikan pelesapan pasif hingga 40-50 watt. Walau bagaimanapun, jika anda mahu, anda boleh memasang kipas – model 120 dan 140 mm sesuai. Kurungan untuk memperbaikinya disertakan dengan radiator.

Kelebihan

  • Pelesapan haba yang berkesan berkat asas padat dan 6 paip tembaga;

  • Ruang yang luas antara sirip untuk peredaran udara yang lebih baik;

  • Pangkalan besar-besaran.

keburukan

  • Radiator tinggi, mungkin tidak sesuai dengan sarung nipis;

  • Peletakan paip haba yang padat;

  • Reka bentuk 'dua menara' mempunyai ketegaran yang lebih rendah daripada reka bentuk monolitik.

Sistem Penyejukan Air CPU Terbaik

Thermaltake Water 3.0 Ultimate

Penilaian: 4.9

Thermaltake Water 3.0 Ultimate

Mengapa mesti mendapat tempat pertama: Sistem penyejukan yang dapat menyejukkan pemproses walaupun tanpa kipas. Sudah tentu ada tiga daripadanya.

Penerangan: Salah satu sistem penyejukan air yang paling produktif – Thermaltake Water 3.0 Ultimate membuka penilaian. Peranti ini dilengkapi dengan tiga kipas yang berputar pada kelajuan hingga 2000 rpm. Ini memastikan penyejukan yang berkesan walaupun untuk prosesor overclock. Di samping itu, sehingga 6 kipas tambahan boleh dipasang.

Pad sentuh diperbuat daripada aluminium dan tembaga. Pemasangan ini sesuai dengan soket yang paling biasa termasuk LG A, AM dan FM. Adaptor untuk jenis pemproses lain tersedia secara komersial.

Kipas yang dipasang agak lengang – walaupun pada kelajuan putaran maksimum 2000 rpm, mereka menghasilkan bunyi bising 20 dB. Aliran udara melalui sistem penyejukan adalah 99 CFM. Kelajuan putaran minimum penyejuk ialah 1000 rpm.

Sistem ini juga dapat berfungsi dalam mod pasif – dengan alat pendingin dimatikan.

Kelebihan

  • Sistem penyejukan yang tenang tetapi kuat;

  • Pam yang tenang;

  • Ringkas dan senang dipasang.

keburukan

  • Lama kelamaan, tahap kebisingan meningkat, disarankan untuk mengganti kipas atau memasang reobass;

  • Tidak mungkin mengatasi proses penyejukan dengan pelesapan haba lebih dari 250-300 W (overclocked);

  • Mahal.

Deepcool Captain 360 EX

Penilaian: 4.8

Deepcool Captain 360 EX

Mengapa tempat kedua: Sistem penyejukan air permainan, kelemahan utamanya adalah harganya.

Keterangan: Deepcool Captain 360 EX boleh menduduki tempat teratas jika tidak terlalu mahal (bahkan untuk sistem penyejukan air). Ia sangat cekap – pelesapan kuasa 220 watt. Pada masa yang sama, berkat penggunaan galas hidrodinamik proprietari pada kipas, sistem ini dibezakan oleh operasi senyap – tahap kebisingan hingga 31.3 dB pada kelajuan putaran 1800 rpm dan aliran udara 76.52 CFM.

Plat kenalan waterblock terbuat dari tembaga yang digilap. Pam dilengkapi dengan galas seramik, yang memberikan jangka hayat 120 ribu jam. Ia berfungsi dengan senyap.

Penyejuk ini juga mempunyai reka bentuk blok air yang unik. Sistem penyejukan serasi dengan sebahagian besar soket LG A, AM dan FM. Semua pelekap yang diperlukan disertakan.

Kelebihan

  • Prestasi dan ketahanan yang tinggi;

  • Operasi yang tenang di bawah beban harian;

  • Reka bentuk yang menarik;

  • Mod penetapan suhu CPU.

keburukan

  • Pencahayaan merah terang yang tidak boleh ditukar pada sistem penyejukan;

  • Radiator besar;

  • Selang tegar;

  • Mahal.

Pembeku Cecair Penyejuk Artik 120

Penilaian: 4.7

Pembeku Cecair Penyejuk Artik 120

Mengapa tempat ketiga: Sistem penyejukan kipas berganda dengan pam pantas dan kecekapan tinggi.

Huraian: Peringkat ditutup dengan sistem penyejukan cecair yang agak luar biasa – Arctic Cooling Liquid Freezer 120. Ia berbeza dengan peranti lain dalam unit padat dengan radiator dan kipas, yang jauh lebih kecil daripada 'panel' tradisional. Walaupun demikian, ia mengatasi tugas menyejukkan prosesor “dengan sempurna” – pelesapan kuasa nominalnya ialah 300 W.

Kipas boleh berputar pada kelajuan dari 500 hingga 1350 rpm, menyediakan aliran udara 74 CFM, dilengkapi dengan galas dinamik bendalir yang tahan lama dan agak sepi – pada beban maksimum, tahap kebisingan adalah 30-35 dB.

Sekatan air dilengkapi dengan plat kontak tembaga dan pam terpasang yang berputar pada 5400 rpm. Berkat ini, alat pendingin boleh digunakan walaupun dalam mod pasif. Walau bagaimanapun, pam masih dapat didengar dari kes itu.

Kelebihan

  • Kumpulan kaya dengan item tambahan yang berkualiti;

  • Kerja yang tenang dan cekap;

  • Sesuai untuk pemproses overclock.

keburukan

  • Pam rpm terlalu tinggi, yang dapat mengurangkan kebolehpercayaan dan menyebabkan kebisingan;

  • Berat dan terlalu besar;

  • Secara relatifnya mahal.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen