13 pengawal PC terbaik

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Pengawal untuk industri permainan komputer terdapat dalam pelbagai faktor: tongkat joystick, gamepad tangan, kemudi dan bahkan roda kemudi pesawat dengan panel sensor terperinci untuk peminat simulator penerbangan. Tetapi format pengawal yang paling popular dan dituntut adalah gamepad genggam. Mereka selesa, mudah dipelajari, pelbagai fungsi dan hampir universal.

Para editor majalah memberikan anda panduan terkini untuk permainan permainan terbaik pada tahun 2020. Pakar kami mengambil kira hasil ujian mereka sendiri, pendapat komuniti profesional dan maklum balas dari pengguna aktif.

Penarafan pengawal PC terbaik

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Pengawal PC Kos Rendah Terbaik 1 SVEN GC-250 RUB 2,100
2 Saturnus Redragon RUB 1.330
3 Logitech G Gamepad F310 / 510 RUB 1,900
4 Defender Game Master Wireless 990 RUB
Pengawal PC terbaik untuk kombinasi harga, fungsi dan kualiti 1 IPEGA PG-9076 RUB 1,990
2 Artplays NS-45 RUB 2,500
3 Pengawal Nintendo Switch Pro RUB 6,000
4 Microsoft Pengawal Xbox One RUB 4,000
5 Sony DualShock 4 v2 RUB 3,900
Pengawal PC premium terbaik 1 Pengawal Stim Injap RUB 9 800
2 Pengawal Thrustmaster eSwap Pro RUB 12 600
3 Pengawal Pro Nacon Revolution Unlimited RUB 6,000
4 Microsoft Siri 2 Pengawal Tanpa Wayar Xbox Elite RUB 11,500

Pengawal PC Kos Rendah Terbaik

Koleksi pertama pengendali gamepad untuk PC didedikasikan untuk model murah, tetapi berkualiti tinggi dan cekap yang telah mendapat kepercayaan dan pengiktirafan pengguna. Mereka optimum untuk permainan yang tidak terlalu megah, di mana prosesnya sendiri dan pencapaian permainan hanyalah hiburan.

SVEN GC-250

Penilaian: 4.6

SVEN GC-250

Mari kita mulakan dengan pengawal yang paling murah dalam pemilihan anggaran, yang bahkan bukan 'tanpa nama' – tanda dagangan SVEN telah menggembirakan pengguna dengan aksesori dan perkakas berkualiti tinggi dengan harga yang berpatutan selama bertahun-tahun. Ini adalah SVEN GC-250 – pengawal gaya Xbox 360 dengan sambungan berwayar.

Bentuk pengawalnya klasik, secara luaran terdapat persamaan dengan Pengawal NVIDIA SHIELD. Badan diperbuat daripada plastik hitam dua keping, permukaannya berkilat. Semua pengawal biasa untuk format ini ada di sini, termasuk butang 'Home'. Tidak, betul-betul, butang 'mod' untuk beralih antara tongkat dan D-pad, tetapi dalam segmen harga ini adalah penyederhanaan yang biasa dan boleh diterima.

Terdapat penunjuk LED 4-posisi di badan tepat di bawah butang 'Rumah', menandakan keadaan dan mod. Di sebelah kanan terdapat empat butang XYBA yang masing-masing berlabel 4123. Terdapat salib di seberang. Satu tingkat di bawah adalah sepasang kayu dengan penutup getah. Di bahagian depan terdapat sepasang butang LB / RB dan sepasang pencetus LT / RT. Panjang pukulan – 1cm.

Peranti beroperasi dalam mod digital atau analog, yang dapat ditukar antara hanya dengan menekan butang 'Home'. Perbezaannya ditunjukkan dalam ketersediaan sumbu: dalam digital – hanya dua, dalam analog – keempat-empatnya. Mod semasa diminta kepada pengguna oleh penunjuk LED yang sesuai.

Juga SVEN GC-250 menyokong mod DirectInput dan X-Input, yang dihidupkan secara mekanikal oleh suis di bahagian belakang. X-Input adalah mod gamepad PC klasik, di mana peranti dalam keluarga Windows dikenal pasti sebagai Pengawal Xbox 360 dan berkelakuan sewajarnya. Maksudnya, pergeseran bawah berfungsi sebagai pemicu dalam mod analog, tongkat kiri berfungsi dengan paksi X / Y, yang kanan bertanggungjawab untuk putaran, penekanan pad D-miring dikenali.

Dalam mod DirectInput, pengawal 'bertukar' menjadi gamepad PlayStation: kekunci bawah hanya berfungsi sebagai kekunci nombor, dan tongkat kanan bertanggungjawab untuk paksi-Z dan putaran di sekelilingnya.

Oleh kerana SVEN GC-250 adalah model anggaran, sensor spasial diharapkan tidak ada di sini, dan gamepad, dengan demikian, tidak dapat menentukan kedudukannya sendiri.

Pengawalnya cukup ringan – 171g, ia disambungkan dengan kabel 1.8m dengan palam USB Type A. standard. Sesuai dengan OS keluarga Windows bermula dari versi ketujuh, konsol PS3 dan alat pada Android yang menyokong OTG melalui penyesuai yang sesuai.

Kelemahan utama model ini adalah zon mati yang signifikan pada tongkat, yang menjadikan tujuan normal tidak mungkin dilakukan pada penembak.

Kelebihan

  • kualiti binaan yang baik;
  • mod digital dan analog;
  • Sokongan DirectInput dan X-Input;
  • motor getaran;
  • tindak balas kunci yang jelas dan menyenangkan.

keburukan

  • tiada sensor ruang;
  • tidak sesuai untuk penembak kerana zon mati tongkat.

Saturnus Redragon

Penilaian: 4.5

Saturnus Redragon

Sekarang mari kita lihat pengawal anggaran universal yang lain untuk PC. Modelnya lebih mahal daripada yang sebelumnya, tetapi sama sekali tidak penting – beberapa ratus rubel, sementara ciri-ciri, serta maklum balas pengguna, jauh lebih baik. Redragon jenama Cina terkenal telah terkenal dengan aksesori permainan yang berkualiti sejak 2012.

Ini adalah gamepad berwayar yang disambungkan melalui kabel USB 1.5 meter dengan palam Jenis A. Tubuh plastik, hitam dengan tekstur matte tanpa tanda. Reka bentuknya mengandungi unsur-unsur warna merah terang yang tidak mencolok. Ukuran dan bentuknya dianggarkan oleh penguji dan pengguna biasa menjadi optimum untuk telapak tangan kecil hingga sederhana.

Kehadiran dan lokasi kawalan hampir sama dengan model sebelumnya: sekumpulan butang XYBA (masing-masing ditandatangani sebagai 4123) dan salib dijarakkan di sisi bertentangan panel atas, sepasang tongkat analog getah dengan pukulan yang agak kaku, empat butang kawalan di sekitar logo, butang Utama di tengah betul-betul di antara batang kayu. Empat tukul di bahagian bertentangan dari pemain, bentuknya hampir sama dengan Dualshock 4.

Sekarang mengenai keupayaan pengawal. Seperti model sebelumnya, Redragon Saturn menyokong mod Dinput dan Xinput. Untuk menavigasi, anda perlu menggunakan suis mekanikal sederhana di 'bahagian bawah' pengawal, yang sebenarnya menerjemahkan susun atur kawalan antara 'gaya' pengawal Xbox dan PlayStation. Dinamika permainan dimeriahkan dengan ketara oleh dua motor getaran bawaan, tidak terlalu kuat, tetapi menghasilkan maklum balas berkualiti tinggi.

Pengawal menghubungkan ke komputer dengan sistem operasi keluarga Windows 7 dan lebih tinggi tanpa masalah, mengambil pemandu standard dengan cepat, tidak diperlukan emulator. Model ini juga sesuai dengan PlayStation 3.

Secara keseluruhan, Redragon Saturn pasti bernilai wang dan memenuhi harganya sepenuhnya. Tetapi segmen harga yang lebih rendah masih terasa. Jadi, sebagai contoh, masalah yang sama diperhatikan di sini seperti di SVEN GC-250 – zon mati yang nyata yang tidak memungkinkan untuk menembak secara normal pada penembak.

Kelebihan

  • kualiti binaan yang baik;
  • sambungan asas ke PC pada Windows tanpa pemacu dan emulator khas;
  • Sokongan DirectInput dan X-Input dengan suis mekanikal;
  • bentuk ergonomik yang difikirkan dengan baik – tangan tidak cepat letih;
  • dua motor getaran;
  • penampilan yang bagus.

keburukan

  • pelekat kasar bergerak (subjektif);
  • bukan untuk penembak kerana zon mati.

Logitech G Gamepad F310 / 510

Penilaian: 4.4

Logitech G Gamepad F310 / 510

Meneruskan tema jenama pengawal permainan, yang diketahui oleh hampir semua pengguna PC. Ini adalah Gamepad Wired Logitech G Gamepad F310. Siri pengendali permainan Logitech mempunyai sejarah yang panjang, dan F310 adalah model ikonik yang memperbaiki kekurangan sokongan XInput pada versi sebelumnya.

Dalam sub tajuk, kami menunjukkan dua penamaan nomenklatur sekaligus – F310 dan F510. Ini adalah model yang berbeza, tetapi perbezaan asasnya adalah satu-satunya – F310 tidak mempunyai maklum balas getaran, sementara F510 tidak. Tetapi, anehnya, hampir tidak ada model F510 lengkap untuk penjualan April-Mei 2020.

Reka bentuk gamepad Logitech dari keseluruhan siri F mengesan pinjaman dari Dualshock 3 – bentuk badan dan kedudukan tongkat dan dari Microsoft Xbox 360 Controller – pengekodan warna kumpulan butang XYBA. Huruf pada butang dipotong dari dalam, sehingga tidak terancam lelasan dari masa ke masa.

Alat kawalan lain termasuk D-pad, enam butang fungsi dan dua pencetus. F510 juga mempunyai butang hidup / mati maklum balas getaran yang berasingan. Malangnya, F310 sama sekali tidak mempunyai motor getaran, dan ini adalah kelemahan yang ketara.

Pakar dan sebahagian besar pengguna mempunyai keluhan objektif mengenai salib dari segi tingkah lakunya ketika ditekan kerana susunan gandar yang tidak begitu berjaya pada platform yang sama. Nasib baik, ini bukan unsur perkara pertama, dan anda masih boleh hidup dengan kekurangannya. Saya gembira mempunyai pertukaran mekanikal antara DirectInput dan XInput.

Keupayaan gamepad itu sendiri dapat ditambah dengan fungsi Perisian Logitech Gaming milik, yang termasuk dalam pakej. Secara khusus, ini dapat digunakan untuk menetapkan kembali tindakan ke kunci tertentu, menyesuaikan semua jenis pengaturan. Di sana anda juga boleh membuat profil yang berbeza 'disesuaikan' untuk permainan tertentu.

Kelebihan

  • bahan dan pemasangan berkualiti;
  • kunci pemetaan semula;
  • perisian proprietari yang berguna;
  • Sokongan XInput dan DirectInput dan dengan suis mekanikal;

keburukan

  • tiada maklum balas getaran (tersedia dalam model F510 yang hampir serupa);
  • salib yang tidak berjaya.

Defender Game Master Wireless

Penilaian: 4.3

Defender Game Master Wireless

Melengkapkan pilihan pengawal permainan PC kos rendah terbaik adalah pilihan anggaran yang baik bagi mereka yang ingin menyambungkan gamepad ke PC secara wayarles. Di sini kita sudah berurusan dengan tanda dagangan Rusia. Jenama Defender adalah milik Computer Technologies LLC yang beribu pejabat di Moscow. Produk dihasilkan di China.

Defender Game Master Wireless adalah gamepad universal dengan sambungan radio tanpa wayar melalui penerima 2,4 GHz dengan jarak hingga 10 meter. Tubuh dan bentuknya biasa – plastik hitam biasa dengan permukaan berkilat, susunan butang berfungsi (11 keseluruhan) dan manipulator. Dua motor getaran dipasang di dalamnya, tetapi tidak selalu berfungsi, tetapi ini adalah fenomena yang agak biasa untuk gamepad sejagat.

Fungsi pengawal umumnya setanding dengan penyelesaian yang dijelaskan di atas. Model ini menyokong dua mod utama – XInput dan DirectInput, tetapi tidak ada lagi suis mekanik untuk menukar mod. Pergerakan kawalan jelas dan tidak menyenangkan. Keanehan model adalah peningkatan daya tahan. Pemain telah menggunakan alat kawalan selama bertahun-tahun, kemudian membeli model yang sama persis – dan terdapat perbezaan yang signifikan di kedua pihak.

Terdapat sebilangan besar kekaburan dengan model ini. Pengguna menyedari bahawa kumpulan yang berbeza dari Defender Game Master Wireless yang sama mempunyai perbezaan yang ketara. Garis panduan kasar adalah warna reka bentuk pembungkusan. Gamepad dari kotak hijau dikuasakan oleh 4 bateri AAA, untuk komunikasi tanpa wayar, ia menggunakan penerima besar berukuran modem USB, mempunyai suis getaran. Pengubahsuaian dari kotak biru dikuasakan oleh tiga bateri, penerima kecil, dan tidak ada suis maklum balas getaran.

Nuansa yang disenaraikan tidak akan terlalu penting jika tidak kerana kekurangan jelas pada versi biru. Jadi, dalam gamepad dari kotak biru, mod analog tidak berfungsi kerana ketidakcocokan penerima. Sekiranya gamepad 'biru' disambungkan melalui penerima dari model 'hijau', tongkat akan berfungsi seperti biasa dalam mod analog. Oleh itu, sebelum membeli, para pakar sangat mengesyorkan agar anda gigih dan mengetahui dari sudut sokongan apa jenis pengubahsuaian yang anda tawarkan.

Kelebihan

  • kualiti binaan;
  • kebolehpercayaan dan ketahanan;
  • hubungan tanpa wayar;
  • Sokongan Dinput dan Xinput;
  • Butang turbo.

keburukan

  • kekeliruan dengan pengubahsuaian;
  • maklum balas getaran tidak selalu berfungsi.

Pengawal PC terbaik untuk kombinasi harga, fungsi dan kualiti

Kompilasi kedua tinjauan majalah mengenai pengawal permainan PC terbaik didedikasikan untuk gamepad yang memperoleh penilaian tertinggi dan maklum balas pengguna untuk kualiti yang baik, fungsi yang luas, digabungkan dengan harga yang berpatutan.

IPEGA PG-9076

Penilaian: 4.9

IPEGA PG-9076

Mari kita mulakan dengan pengawal IPEGA jenama Cina yang terkenal. Gamepad sekurang-kurangnya dua kali lebih mahal daripada pilihan sebelumnya, tetapi pada masa yang sama, berbanding dengan yang lain, ia kelihatan lebih berpatutan. Tahap teknologi IPEGA PG-9076 yang lebih tinggi juga dapat dilihat hampir pada minit pertama kenalan.

Model ini terkenal kerana ia membolehkan anda menyambung ke PC dengan tiga cara yang berbeza – melalui wayar USB, melalui Bluetooth dan melalui saluran radio melalui penerima mini yang disertakan dalam pakej. Model ini cukup universal – ia berfungsi bukan sahaja dengan PC, tetapi juga dengan telefon pintar, tablet dan juga set-top box (hanya pada Android). Pada masa penerbitan bahan, peranti ini belum 'mesra' dengan iOS, tetapi pembangun dapat mengisi jurang ini dalam waktu dekat.

Perkara kedua yang dapat dilihat dengan jelas dalam aspek positif IPEGA PG-9076 adalah bahan badan yang dipilih dengan teliti dan bentuk yang sangat baik. Susunan pegangan dan tongkat bersama selaras mungkin bagi kebanyakan pengguna. Lapisan elastik tidak terlalu kasar dan tidak terlalu lembut – optimum untuk cengkaman dan cengkaman yang selamat.

Alat kawalan dalam model ini terletak di tempat yang biasa bagi mana-mana pemain permainan. Tongkatnya simetris, salib di tengahnya mempunyai relung yang mudah untuk jari. Sebelas butang fungsi, kekunci akhir dan pencetus. Terdapat butang Turbo yang mengembalikan fungsi seperti menembak. Semua butang, pemicu dan kunci pasti senang dengan kualiti perjalanan dan sensasi sentuhan – dapat dilihat bahawa pembangun tidak meminati bahan berkualiti tinggi dan mengkaji terperinci dengan teliti.

IPEGA PG-9076 juga membolehkan anda bermain di telefon pintar anda, membetulkannya terus ke sarung pengawal dengan kunci lipat khas. Ia boleh diperbaiki pada sudut 120 atau 90 darjah. Diagonal maksimum alat yang dipegang adalah 6 inci, minimum ialah 4 inci.

Pengawal mempunyai bateri terpasang dengan kapasiti 380mAh, yang seharusnya cukup untuk jangka hayat bateri selama 12 jam. Mengecas melalui kabel microUSB standard. Kabel ini terutama untuk pengecasan, iaitu cukup pendek, dan tidak berfungsi untuk sambungan berwayar ke PC pada jarak yang cukup jauh. Mod tidur bermula selepas 10 minit tanpa beban (tidak aktif).

Kelemahan yang paling ketara dan menyinggung dari model ini adalah kekurangan motor getaran, yang mengurangkan penglibatan dan pengalaman permainan. Tetapi dia adalah satu-satunya.

Kelebihan

  • bahan ergonomik yang dipilih dengan teliti;
  • mekanik kawalan yang menyenangkan;
  • tiga kaedah sambungan, dua tanpa wayar;
  • Butang turbo;
  • memegang caj untuk masa yang lama;
  • Sokongan Dinput dan Xinput ;;
  • ada pemegang untuk telefon pintar;
  • kebolehpercayaan dan ketahanan.

keburukan

  • tiada maklum balas getaran;
  • kabel pendek.

Artplays NS-45

Penilaian: 4.8

Artplays NS-45

Pemilihan diteruskan dengan usaha yang sangat baik dan cukup berjaya untuk meniru pengawal Nintendo Switch Pro. Bahkan tiruan boleh disebut, jika bukan analog dari Nintendo Switch Pro, maka tentunya alternatif yang layak, terutama dengan harga yang berpatutan.

Bahan dan pengerjaan dalam model ini tidak memberikan keraguan mengenai kualiti dan tanggungjawab. Permukaan casingnya sedikit menyerupai sentuhan lembut, tetapi ia hanya plastik berkualiti tinggi dengan tekstur khas. Pegangannya tidak digosok, tetapi ini tidak banyak mempengaruhi kemudahan, dan sebahagian besar pengguna tidak mengeluh. Bahagian luarnya hampir sama dengan yang asal, hanya penunjuk yang diletakkan di panel depan.

Perbezaan penting model ini dari yang sebelumnya menjadi lebih baik adalah adanya motor getaran. Mereka bukan yang paling maju dalam sensasi pemodelan, tetapi lebih dari cukup untuk permainan biasa. Kelebihan lain yang jelas ialah pecutan enam paksi, yang membolehkan pengawal menentukan kedudukannya sendiri di ruang dan mengawal pergerakan mudah di udara di tempat-tempat. Sensitiviti ditetapkan oleh penentukuran sederhana. Bagi peminat Amiibo, sedikit kekecewaan adalah kurangnya modul NFC yang memungkinkan untuk berinteraksi dengan tokoh, tetapi ada alternatif – Joy-Con.

Bateri yang boleh dicas semula terbina dalam menyediakan operasi gamepad yang berterusan dan yakin sehingga 9 jam Peranti mati secara automatik setelah 5 minit tidak aktif. Penutupan manual – menekan butang Laman Utama dengan tahan 3 saat. Mengecas melalui kabel standard dengan penyambung microUSB.

Artplays NS-45 pada Mei 2020 adalah salah satu analog yang paling berjaya dari Pengawal Nintendo Switch Pro , yang memiliki semua potensi yang asli, kecuali untuk modul NFC. Model ini diuji dalam pelbagai permainan moden, termasuk yang paling ikonik dalam konteks ini – Legend of Zelda dengan penggunaan semua kawalan, akselerometer dan maklum balas getaran. Bagi permainan lain, di sini, berkat sokongan untuk kedua-dua standard utama (Dinput dan Xinput), liputannya adalah yang paling luas, hingga mainan sekolah lama yang ditulis di bawah MS-DOS.

Kelebihan

  • tiruan Nintendo Switch Pro yang paling setia;
  • bahan berkualiti tinggi;
  • pemasangan yang berhati-hati;
  • motor getaran yang baik;
  • pecutan (orientasi pengawal di ruang);
  • sesuai untuk Legend of Zelda;
  • penentukuran sederhana.

keburukan

  • tongkat yang sedikit ketat dan 'keras';
  • tiada NFC.

Pengawal Nintendo Switch Pro

Penilaian: 4.7

Pengawal Nintendo Switch Pro

Sekarang, 'tanpa pergi jauh' kita akan mempertimbangkan yang asli, dari mana model sebelumnya disalin dengan baik. Ini adalah Pengawal Nintendo Switch Pro yang sama. Perbezaan harga, walaupun ketara – dua kali – tetapi tidak terlalu dramatik. Walaupun begitu, banyak pengguna membayangkan harga tinggi yang tidak masuk akal untuk model ini. Sebenarnya, ini berfungsi sebagai pemacu untuk mencipta pengganti penuh yang murah – gamepad Artplays NS-45 yang dinyatakan di atas.

Model ini pada mulanya dikembangkan khusus untuk konsol permainan dengan nama yang sama. Sejak itu, banyak yang berubah, pengawal telah memperoleh profilnya sendiri di Steam, dan dapat digunakan untuk bermain di PC tanpa masalah. Satu-satunya perkara adalah 'legasi' yang tidak dapat dielakkan – pencetus analog akan sangat kurang bagi banyak pemain.

Tidak ada keraguan tentang ergonomi, kualiti bahan, ketepatan pemasangan – Nintendo mengekalkan jenamanya. Perkara yang sama dapat dikatakan mengenai sensasi sentuhan dari berinteraksi dengan alat kawalan – semuanya ditekan dengan jelas, senang, tidak ada yang melekat, tidak bergemuruh, tidak berderak. Beberapa penguji bersetuju bahawa ini adalah pengawal permainan jenama yang paling selesa dalam sejarah Nintendo.

Model ini menyokong dua jenis sambungan – tanpa wayar melalui Bluetooth dan berwayar melalui kabel USB, lebih-lebih lagi, dengan antara muka yang lebih maju – USB-C. Ia juga digunakan untuk mengisi semula bateri. Omong-omong, kemampuannya mengagumkan – ia mampu memberikan operasi automatik gamepad sehingga 40 jam.

Bagi fungsi, tidak ada yang perlu ditambahkan pada ciri-ciri model sebelumnya, kecuali yang asli mempunyai keseluruhan kit, termasuk modul komunikasi jarak pendek NFC, yang diperlukan dalam beberapa permainan. Tetapi untuk semua kelebihannya, model ini mempunyai kesamaran – makna pembelian dengan pembayaran berlebihan yang tidak dapat dielakkan, walaupun pada hakikatnya ada alternatif yang layak dijelaskan di atas. Tetapi, jika tidak ada kekangan dalam hal, maka semua perkara lain sama, yang asli akan menang.

Kelebihan

  • jenama;
  • kualiti bahan dan mutu kerja;
  • ergonomi;
  • giroskop dan pecutan;
  • motor getaran;
  • Modul NFC;
  • sehingga 40 jam tanpa mengecas semula.

keburukan

  • pencetus analog tidak disokong (
  • berlebihan.

Microsoft Pengawal Xbox One

Penilaian: 4.7

Microsoft Pengawal Xbox One

Kami meneruskan kenaikan melalui jenama terkenal dan pengawal permainan asli. Dan mereka pantas mendapatkannya, kerana walaupun dengan usaha yang paling serius untuk membuat analog dari pengeluar lain, mereka tetap standard, sekurang-kurangnya dari segi kualiti, dan sebahagian besar dari segi fungsi.

Microsoft Xbox One Controller adalah gamepad asli yang direka khas untuk konsol permainan dengan nama yang sama. Tetapi, seperti pada model sebelumnya, ia berfungsi tanpa masalah dengan permainan PC. Dengan satu-satunya batasan yang serupa – hanya standard XInput asli yang disokong, yang logik, kerana Microsoft ia tidak akan menjadikan produknya sesuai dengan pesaing langsungnya – Sony PlayStation. Tetapi dalam kekurangannya, saat ini masih tidak dapat diabaikan.

Sebaliknya, pengeluar gamepad masih tidak lain adalah Microsoft, dan di sini ada manfaat sekunder untuk pengguna PC – Microsoft Xbox One Controller pada awalnya 'diasah' untuk sistem operasi Windows, dan ketika disambungkan ke komputer, perangkat segera dikenali dengan benar, semua fungsi diambil, termasuk lampu latar, maklum balas getaran, dll tanpa pemasangan manual oleh pemandu atau perisian tambahan.

Fungsi dan kebolehgunaan, serta ketahanan dalam model ini, berada pada tahap terbaik. Seperti pengawal sebelumnya dan seterusnya dalam ulasan – semuanya adalah yang terbaik dalam kategori harga ini. Bahan berkualiti tinggi, tidak ada jeritan atau serangan balik. Peletakan tongkat yang dikalibrasi dengan teliti, butang yang dicuba dan diuji, reka bentuk yang elegan dan bergaya. Terdapat ulasan di Web mengenai kekurangan pemasangan, tetapi mereka menimbulkan keraguan mengenai keaslian produk.

Dalam permainan, model ini menunjukkan dirinya dari sisi terbaik. Alat kawalannya tanpa gangguan yang biasa digunakan untuk gamepad anggaran – zon mati, yang mana kawalannya jauh lebih tepat dan boleh dipercayai. Accelerometer dan giroskop menambah keterlibatan, berkat pengawal menentukan kedudukannya sendiri di ruang angkasa. Terdapat juga alat pengesan gerakan.

Microsoft Xbox One Controller telah 'bertahan' lebih dari satu edisi, yang mungkin menimbulkan kekeliruan dalam perihalan ciri dan konfigurasi di pasar yang berbeza. Jadi, di satu tempat, gamepad mungkin penuh dengan bateri, dan di tempat lain – tidak, sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati pelanggan kerana perlunya membeli bateri secara khusus.

Kelebihan

  • jenama;
  • kualiti bahan dan ketelitian pemasangan;
  • kemudahan;
  • penyesuaian awal untuk PC ke Windows;
  • giroskop dan pecutan;
  • Pengesan Gerak;
  • Soket audio 3.5mm untuk alat dengar stereo;
  • penampilan bergaya.

keburukan

  • tiada bateri yang disertakan (bergantung pada semakan);
  • hanya XInput yang disokong.

Sony DualShock 4 v2

Penilaian: 4.6

Sony DualShock 4 v2

Dan untuk melengkapkan pemilihan pengendali permainan prestasi dan harga terbaik untuk PC, model ikonik lain dalam setiap aspek – versi kedua dari edisi keempat Sony DualShock. Jelas, gamepad ini dirancang terutamanya untuk konsol permainan Sony, tetapi ia juga bagus untuk permainan PC dengan hampir tidak ada sekatan. Ini akan menjadi gamepad yang paling kaya dengan fitur, dan pada masa yang sama jauh lebih murah daripada Nintendo Switch Pro Controller.

Mari fokus pada hambatan model ini – keserasian PC. Gamepad sepenuhnya serasi dengan desktop dan komputer riba, tetapi sambungan yang betul hanya dapat dilakukan melalui penyesuai khas dan menggunakan utiliti seperti DS4 Windows. Pengguna yang maju akan mengetahui nuansa ini dengan mudah, dan dengan kemampuan membaca komputer yang rendah, pertolongan akan sangat diperlukan.

Mengenai tahap kualiti dan teknologi, tidak ada pertanyaan – bahan berkualiti tinggi, pemasangan sempurna, perkadaran yang dikalibrasi dengan teliti, kawalan ergonomi tinggi. Di samping itu, para pembangun telah meletakkan model ini hampir satu catatan jangka hayat perkhidmatan yang dinyatakan secara rasmi – 5 tahun. Tempoh jaminan masih hanya 1 tahun. Kuasa mandiri disediakan oleh bateri proprietari dengan pengecasan USB.

Perkara kedua yang membezakan model ini dengan jelas ialah fungsi yang diperluas dan bukan disebabkan oleh semua jenis 'pemberat', tetapi kerana perkara yang sangat menarik. Jadi, di sini kita melihat pendekatan kosmopolitan, dengan cara yang baik, terhadap standard yang disokong – DirectInput dan XInput, yang memperluas pemilihan permainan yang serasi dengan ketara. Kemudian, terdapat inovasi seperti pad sentuh kapasitif dua titik dengan mekanisme tolak. Akustik mini terbina dalam – pembesar suara monaural. Terdapat output alat dengar stereo 3.5mm standard. Dengan menggunakan butang Kongsi mekanikal, anda boleh memuat naik tangkapan skrin dan klip video terus dari gamepad ke akaun media sosial anda. Secara keseluruhan, model ini mengandungi 18 butang fungsi.

Perlu diperhatikan secara berasingan penampilan gamepad yang menarik. Garis halus, digabungkan dengan kekuatan besar dan pencahayaan futuristik, memberikan kesan terbaik.

Kelebihan

  • jenama;
  • bahan berkualiti tinggi dan mutu kerja;
  • Sokongan DirectInput dan XInput;
  • fungsi yang diperluaskan;
  • Pad sentuh;
  • pembesar suara terbina dalam;
  • Pengesan Gerak;
  • lampu latar;
  • hayat perkhidmatan yang panjang.

keburukan

  • beberapa kesukaran untuk menyambung ke PC.

Pengawal PC premium terbaik

Pengisian ketiga dan terakhir pengawal permainan PC terbaik majalah adalah model premium yang paling mahal. Terdapat betul-betul nama selebriti di sini, dan untuk pemain permainan yang benar-benar canggih dengan syarat objektif yang tinggi, pembelian seperti itu adalah wajar. Sekiranya kita bercakap mengenai pertandingan esports yang serius dengan minat yang lebih material daripada sekadar kegembiraan, pilihan yang layak ada dalam kategori ini.

Pengawal Stim Injap

Penilaian: 4.9

Pengawal Stim Injap

Mari kita mulakan dengan salah satu penyelesaian yang paling menarik dalam segmen manipulator permainan – alat kawalan yang dihasilkan oleh Valve sendiri. Syarikat itu menghabiskan masa yang lama untuk mengusahakan konsep dan reka bentuk gamepad yang berpotensi terbaik untuk Steam dan pada akhirnya muncul dengan hasil yang tidak biasa seperti yang menarik.

Dalam bentuknya, model ini sangat dekat dengan 'saudara' terdekatnya dari Sony dan Microsoft dan bahkan susunan beberapa kawalan serupa, tetapi kesamaannya berakhir di sana. Perkara pertama yang menarik perhatian anda ialah kehadiran dua zon deria bentuk bulat yang betul di tempat-tempat di mana salib dan elemen simetri sepatutnya berada.

Terdapat juga perbezaan yang signifikan dalam kawalan mekanikal. Jadi, di sini di bahagian belakang terdapat dua butang dayung tambahan, seperti pemilih roda pada stereng sebuah kereta Formula 1. Hanya ada satu tongkat kiri – yang kiri. Yang kanan dikeluarkan sepenuhnya, dan fungsinya dilakukan oleh pad sentuh bulat kanan, tetapi bukan hanya fungsi tersebut.

Tanpa wayar, Pengawal Steam Valve dapat berkomunikasi dengan PC melalui saluran radio melalui penerima yang disertakan dengan pakej. Yang penting di sini ialah penerima betul-betul 'asli'. Tidak ada sokongan Bluetooth, walaupun ia dirancang sehingga baru-baru ini. Sambungan berwayar – melalui kabel 1.5 meter standard dengan penyambung format klasik. Sebagai alternatif, penerima (dongle) tidak dapat disambungkan secara langsung ke port USB komputer atau komputer riba, tetapi melalui kabel yang sama. Ideanya adalah bahawa dalam kes ini, anda boleh menukar lokasi dongle dengan mudah sehingga sentiasa berada dalam pandangan pengawal.

Sebagai tambahan kepada kelebihan jelas model ini (kualiti, ergonomik, ketepatan, dll.), Ia juga mempunyai ciri khas. Penyesuaian terdekat dan terdalam ke ekosistem Steam menjadikan hidup lebih mudah bagi pemain – untuk banyak permainan, tetapan optimum telah dikembangkan dengan cara semula jadi, dikumpulkan dalam pratetap siap pakai dan tersedia secara bebas, disusun berdasarkan populariti.

Model ini juga mempunyai kejutan yang menyenangkan seperti maklum balas yang panjang – gamepad berinteraksi dengan pemain bukan sahaja dengan getaran, tetapi juga dengan 'klik' tertentu, yang dirancang untuk mewujudkan kesan bekerja dengan tetikus. Fitur ini telah diperkenalkan ke dalam model ini sebagai bagian dari pengembangan fungsi, di mana gamepad dapat digunakan untuk melakukan (dengan pemesanan) fungsi tetikus dan papan kekunci.

Kelebihan

  • kualiti bahan dan mutu kerja yang sempurna;
  • ketepatan dan kepekaan;
  • peningkatan kualiti maklum balas;
  • penggantian tetikus dan papan kekunci;
  • pendekatan asal untuk organisasi badan pemerintahan;
  • penampilan yang luar biasa;
  • 100% penyesuaian dan automasi dalam ekosistem Steam;
  • pratetap siap dari komuniti permainan.

keburukan

  • hanya untuk Steam dan lesen sahaja.

Pengawal Thrustmaster eSwap Pro

Penilaian: 4.8

Pengawal Thrustmaster eSwap Pro

Sekarang mari kita perhatikan produk pengeluar terkenal Thrustmaster – pengawal permainan pelbagai fungsi eSwap Pro Controller. Ini adalah salah satu permainan yang paling serba boleh dalam segmen profesional sekarang. Tahap teknologi tinggi secara langsung ditunjukkan oleh harga yang berat – lebih daripada 12 ribu rubel pada bulan April – Mei 2020.

Pada mulanya, model ini difokuskan pada konsol Sony PlayStation, tetapi bentuknya masih lebih dekat dengan gamepad yang asli Microsoft. Bahan casing berkualiti tinggi; plastik hitam digabungkan dengan tekstur berkilat dan matte. Pegangan di sisi mempunyai pad getah anti slip yang kemas.

Dalam model ini, pelbagai kawalan segera menarik perhatian anda – sejumlah 17 butang utama dan 6 butang tambahan, ditambah pad klik. Kualiti bahan dan mekanisme butang (eSwap Pro Controller menggunakan mekanik dan bukannya membran) tidak diragukan lagi, ulasan penguji dan pengguna adalah yang terbaik, dan pengeluar secara rasmi menyatakan sumber mekanisme butang sebanyak 5 juta klik. Terdapat penambahan seperti mikrofon, output headset stereo, kemampuan untuk merakam profil tetapan terus ke memori pengawal.

Kegunaan yang luas dan fleksibiliti sebenar permainan ditunjukkan bukan hanya dalam liputan momen permainan yang luas oleh kawalan. Di sini anda bahkan boleh mengubah lokasi fizikal beberapa manipulator. Oleh itu, kayu menganggap penempatan simetri dan tidak simetri. Mengubah kedudukan adalah mudah dan sederhana berkat struktur modep gamepad.

Secara umum, model ini menghasilkan maklum balas positif terutama bagi kombinasi fleksibiliti dan tahap teknologi yang jarang berlaku. Walau bagaimanapun, kabel USB standard tidak ada di sini, tetapi dalam penggulungan tekstil, yang mengatakan banyak. Thrustmaster eSwap Pro Controller secara rasmi serasi dengan PlayStation, platform PC (Windows), Android.

Set penghantaran model termasuk gamepad itu sendiri, kabel microUSB – Jenis A, alat, sarung kain, dan dokumentasi. Sarungnya sama sekali tidak berguna, kerana hanya beg, dan peranti seperti gamepad masih memerlukan sarung keras untuk pengangkutan yang selamat. Alat di sini merujuk kepada pemutar skru buaya keluli tahan karat. Ia diperlukan untuk menandakan di tempat pemicu dan salib.

Kelebihan

  • bahan berkualiti tinggi;
  • tahap profesional yang tinggi;
  • butang mekanikal;
  • sumber butang – sehingga 5 juta klik;
  • fungsi yang diperluaskan;
  • memori sendiri untuk menyimpan profil;
  • mikrofon;
  • struktur modular (anda boleh menukar lokasi tongkat);
  • penampilan yang luar biasa.

keburukan

  • penutup yang tidak berguna.

Pengawal Pro Nacon Revolution Unlimited

Penilaian: 4.8

Pengawal Pro Nacon Revolution Unlimited

Nombor ketiga dalam tinjauan pengawal permainan PC terbaik mengikut versi adalah model premium Revolution Unlimited Pro dari syarikat Perancis Nacon. Ini adalah model tanpa wayar pertama dalam barisan permainan jenama. Dikeluarkan khas untuk PlayStation4 dengan izin dari Sony. Mula-mula dinyatakan kelebihan praktikal berbanding DUALSHOCK 4.

Badan gamepad diperbuat daripada kualiti yang sangat tinggi dari bahan berkualiti tinggi. Permukaan manipulator adalah lapisan lembut dengan sentuhan lembut. Semua kawalan yang tidak asing bagi pengguna konsol PS 4: dua batang dengan susunan asimetri, sekumpulan empat butang berwarna di sebelah kanan, salib di sebelah kiri, dan lain-lain. Terdapat juga pad sentuh penuh di atas dan sekumpulan 4 butang tambahan yang dapat diprogram di bahagian belakang.

Anda boleh beralih antara mod dengan butang mekanikal dalam tiga kedudukan: PS4, PS4 Advanced dan PC Advanced. Petunjuk mod dan keadaan adalah cincin bercahaya di sekitar tongkat kanan. Terdapat butang berasingan untuk mengawal mikrofon.

Dalam Revolution Unlimited Pro Controller, keseronokan gamepad berfungsi sebahagiannya untuk meningkatkan pertunangan dan kesan kehadiran. Ia boleh disesuaikan; untuk ini, ruang untuk agen pemberat dengan berat 10, 14 dan 16 gram disediakan di dalam badan.

Pengawal menyokong sambungan berwayar dan tanpa wayar. Berwayar – melalui kabel standard tiga meter yang boleh ditanggalkan dengan penyambung USB-C. Tanpa wayar – melalui saluran radio melalui USB dengan jarak penerimaan isyarat yang dijamin sehingga 7 meter. Vbromotor, tentu saja, juga ada, lebih-lebih lagi, malah boleh disesuaikan. Terdapat alat tambahan untuk menyesuaikan kelantangan. Fon kepala boleh disambungkan secara berwayar dan tanpa wayar.

Model ini juga mempunyai konfigurasi yang diperluas – set termasuk: muncung cekung dan cembung, satu pasang; tiga pasang muncung untuk menyesuaikan ketinggian kayu; satu set bahan pemberat – tiga pasang; kes untuk pengangkutan.

Semasa operasi autonomi, peranti ini dikuasakan oleh bateri terpasang. Masa operasi dari caj penuh – sehingga 7 jam permainan aktif.

Kelebihan

  • bahan dan mutu kerja yang sempurna;
  • ketepatan dan kepekaan;
  • fungsi yang diperluaskan;
  • ergonomi;
  • berat boleh laras (termasuk berat);
  • penampilan;
  • peralatan.

keburukan

  • aduan pengguna mengenai kemudahan kawalan.

Microsoft Siri 2 Pengawal Tanpa Wayar Xbox Elite

Penilaian: 4.7

Microsoft Siri 2 Pengawal Tanpa Wayar Xbox Elite

Pakar kami tidak dapat mengabaikan perkara baru pada awal tahun 2020 dari Microsoft. Pelepasan rasmi berlaku pada 15 Januari 2020, dan pengawal mula dijual hanya beberapa bulan kemudian. Jadi buat masa ini, kita dapat menilai dengan kesan pertama, tetapi bagaimana siri ini akan muncul dalam jangka panjang adalah tugas untuk masa depan.

Dan kesan pertama menunjukkan bahawa model ini pasti yang terbaik yang pernah dihasilkannya Microsoft dalam industri permainan. Syarikat ini telah menetapkan standard tinggi baru untuk kualiti bahan, prestasi teknikal, ketepatan kerawang, dan keselesaan sentuhan. Betapa 'gigihnya' kualiti ini dalam jangka masa panjang akan menunjukkan masa. Sejauh ini, pengguna dan pakar telah mengetahui satu kelemahan yang ketara – sering kali terdapat butang A. Masalahnya diakui, dan, mungkin, akan dihapuskan pada ansuran berikutnya.

Dalam Xbox Elite Wireless Controller Series 2, para pembangun telah meninggalkan lapisan anti-slip yang boleh dikelupas pada pemegangnya, sebaliknya menggunakan bahan yang berbeza dengan tekstur permukaan yang khas dan ukiran anti-slip. Juga memperbaiki masalah versi sebelumnya yang berkaitan dengan kerapuhan bumper dan tongkat magnet yang tidak dapat difahami. Pergerakan butang dan kawalan lain jelas, menyenangkan, tongkat dilengkapi dengan penyesuaian ketegangan. Proses penyesuaiannya mudah, dan akan memberikan bonus tambahan dari segi ketepatan sasaran dalam penembak.

Gamepad boleh berfungsi dengan kuasa dari wayar sambungan itu sendiri atau secara autonomi. Dalam model ini Microsoft, kami dengan bijak memutuskan untuk menggunakan bateri terbina dalam dengan pengisian semula melalui kabel dengan penyambung USB-C. Hayat bateri dari pengisian penuh sehingga 40 jam.

Panel depan gamepad mengandungi penunjuk yang menandakan profil pengguna yang sedang aktif. Anda boleh menyesuaikan dan menyimpan profil melalui perisian proprietari – aplikasi Aksesori Xbox.

Secara keseluruhan, kesimpulan berdasarkan model ini lebih positif, dan dalam komuniti yang kurang menahan emosi daripada di kalangan komuniti pakar, kini terdapat banyak pernyataan yang bersemangat. Tetapi di sini adalah wajar untuk bersikap realistik dan memahami bahawa pembeli kumpulan pertama dapat menjadi penguji beta yang tidak diingini.

Kelebihan

  • jenama;
  • baru pada tahun 2020;
  • tahap teknologi tertinggi;
  • bahan dan mutu kerja yang sempurna;
  • ketepatan dan kepekaan yang luar biasa;
  • ketegangan tukul laras;
  • Bluetooth;
  • penampilan yang luar biasa dan mahal.

keburukan

  • model yang terlalu muda, kemungkinan 'perangkap' dari masa ke masa;
  • Aduan melekat butang A.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen