13 makhluk paling perlahan di planet ini

Fakta

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Tidak setiap haiwan di dunia ini ditentukan oleh kepantasan. Sebaliknya, ada yang hidup dalam irama yang sangat perlahan, dan sama sekali tidak bimbang. Mari cuba melihat bahagian lain dari duit syiling dan mengenali mereka yang dalam keadaan tenang dan tidak tergesa-gesa.

13 makhluk paling perlahan di planet ini

Pencalonan sebuah tempat nama penilaian
13 makhluk paling perlahan di planet ini 13 Syaitan Tasmania 3.8
12 Ular 3.9
11 Kayu kayu Amerika 4.0
10 Opossum dara 4.1
9 Manatee 4.2
8 Tahi lalat 4.3
7 Jerung kutub Greenland 4.4
6 Raksasa Arizona Gila 4.5
5 Penyu gergasi 4.6
4 Kemalasan tiga jari 4.7
3 Belimbing 4.8
2 Siput anggur 4.9
1 Kuda Laut 5.0

Syaitan Tasmania

Penilaian: 3.8

Syaitan Tasmania

Iblis marsupial adalah binatang pemangsa yang agak kecil, tidak ramah dan lambat dari keluarga Marsupial yang tinggal di pulau Tasmania, walaupun 400 tahun yang lalu ia dapat dijumpai di bentangan Australia yang luas. Kekok, dengan mulut yang tidak seberapa besar, pemangsa seperti anjing ini, kerana tingkah laku agresif dan bau menjijikkan, mendorong haiwan pemangsa lain dari keinginan untuk bertengkar dengannya.

Tetapi bukan hanya pencerobohan adalah senjata kuat syaitan marsupial. Tengkorak haiwan ini sangat besar dan dilengkapi dengan rahang yang sangat kuat, yang memungkinkannya menggigit tulang mangsanya. Kekuatan gigitannya berkaitan dengan berat badan dianggap paling besar di dunia (di kalangan mamalia). Haiwan ini dibezakan oleh pergerakannya yang tidak tergesa-gesa dan jarang dapat dilihat berjalan seperti seekor burung merpati. Mungkin intinya adalah bahawa syaitan Tasmania tidak perlu memburu, kerana dia adalah pemulung.

Kelajuan – 13 km / j

Ular

Penilaian: 3.9

Ular

Sesiapa yang pernah melihat ular sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya boleh bersumpah bahawa reptilia ini bergerak sangat cepat di tanah. Sebenarnya, ini tidak sepenuhnya benar. Ya, badan ular itu sangat cepat menggeliat, tetapi pada masa yang sama jarak yang dapat diatasi dalam jangka waktu tertentu tidak begitu besar. Kelajuan purata boleh dibandingkan dengan kelajuan orang yang berjalan pantas.

Tetapi tidak semua jenis ular begitu lambat: ada di antara mereka yang lebih suka kelajuan bersama dengan reaksi mematikan. Kita bercakap mengenai spesies ular yang mematikan – Mamba Hitam. Reptilia ini dibezakan dengan 'bekalan' racun yang sangat besar dalam satu gigitan (dengan itu tidak meninggalkan peluang untuk lebih dari 95% mereka yang mengalaminya). Dan lebih berbahaya lagi ular ini dibuat dengan kelajuan yang lebih tinggi daripada rakan sejawatnya – kira-kira 15 km / j. Perlu diperhatikan bahawa semua jenis ular, tanpa terkecuali, adalah karnivor dan sering menjadi sasaran objek sebagai mangsa, yang melebihi ukurannya sendiri.

Kelajuan – 10-12 km / j

Kayu kayu Amerika

Penilaian: 4.0

Kayu kayu Amerika

Anehnya, tetapi seekor burung berjaya masuk ke peringkat haiwan paling lambat di dunia. Mungkin terlalu mudah untuk memanggilnya perwakilan khas burung. Ini adalah haiwan yang sangat menakjubkan. Faktanya adalah bahawa kayu kayu Amerika tidak suka terbang dan lebih suka menggunakan sayapnya hanya pada musim kawin.

Nampaknya tidak logik: bagaimanapun, seekor burung memerlukan sayap untuk mencari makanan, tetapi bukan burung ini. Pertapa kecil lebih suka gaya hidup yang tenang dan nokturnal dan menghabiskannya dengan santai mencari makanan kegemarannya – cacing tanah. Saiznya yang besar untuk mata strukturnya dan paruh memanjang menjadikan proses 'memburu' mudah dan sangat berkesan.

Burung ini mempunyai bulu yang sangat bervariasi, yang tetap memberikannya penyamaran yang ideal di semak dan semak. Keanehan struktur dan ukuran mata menjadikan burung kayu Amerika sebagai burung dengan salah satu bidang pandangan terbesar di dunia: 3600 di satah mendatar dan 1800 di satah menegak.

Kelajuan – 8 km / j

Opossum dara

Penilaian: 4.1

Opossum dara

Haiwan seperti tikus ini tidak memerlukan kelajuan tinggi untuk keberadaan yang selamat dan selesa. Sekiranya berlaku bahaya, penduduk Amerika Utara lebih suka berpura-pura mati daripada melarikan diri. Dan ini sama sekali tidak mengejutkan: ketika jatuh ke tanah dalam 'pose' binatang mati, posum melepaskan bau menjijikkan dengan kelenjar duburnya sehingga masih belum ada orang yang sanggup mencubanya 'dengan gigi'.

The Virginia possum dibezakan dengan fizikal yang kuat, dan dari segi saiznya dapat dibandingkan dengan kucing domestik yang besar. Mamalia marsupial lebih suka kawasan hijau, lembab, tetapi mudah menyesuaikan diri dengan kawasan kejiranan dengan manusia (termasuk di persekitaran bandar). Berbanding dengan mamalia lain, burung Virginia tampak sangat canggung dan perlahan, bergerak agak perlahan. Ngomong-ngomong, walaupun memiliki kemampuan untuk berpura-pura mati, binatang ini juga dapat menunjukkan tingkah laku agresif, yang memperkenalkan musuh menjadi pingsan.

Kelajuan – 7 km / j

Manatee

Penilaian: 4.2

Manatee

Makhluk laut yang lembap dengan ukuran yang mengagumkan ini telah lama dianggap sebagai duyung (ya, hingga abad ke-20). Sekarang dia dikenali dengan julukan yang sama jelas – 'lembu laut'. Dan ini bukan kebetulan, kerana manatees adalah glutton besar: satu individu perlu makan kira-kira 30-50 kg makanan sehari. Secara amnya, proses mencari dan menyerap makanan yang dijumpai memakan masa sekitar 7 jam setiap hari untuk manatee.

Haiwan ini dibezakan dengan berat badannya yang besar (beberapa individu dapat mencapai 1,8 tan) dan kepekaan yang besar terhadap sejuk, oleh itu mereka sering tinggal di dekat loji kuasa terma, yang biasanya terletak di bandar-bandar besar. Walaupun lemak subkutan yang ketara (ketebalannya sekitar 5 cm), manatees bertindak balas terhadap perubahan suhu di dalam air: terdapat kes kematian haiwan ini di dalam air, yang suhunya sekitar +18 0С. Manatee sangat lambat berbanding dengan kebanyakan hidupan laut dan dapat memberikan awal dalam kelambatan pergerakan banyak haiwan darat.

Kelajuan – 5-8 km / j

Tahi lalat

Penilaian: 4.3

Tahi lalat

Tahi lalatnya agak kecil, tetapi kekok dan mempunyai kaki depan yang kuat dengan cakar yang tajam. Oleh kerana haiwan serangga ini menghabiskan sebahagian besar hidupnya di bawah tanah, organ penglihatannya hampir tidak berkembang. Tetapi tahi lalat mempunyai deria sentuhan dan bau yang sangat baik. Haiwan ini selamat dipanggil sebagai penghuni berpengalaman di 'kereta bawah tanah': kerana keunikan struktur wolnya (ia tumbuh lurus, sehingga terletak di kulit ke arah mana pun), tahi lalat dengan mudah bergerak di terowong yang digali olehnya.

'Penghuni bawah tanah' dibezakan oleh selera makan yang cukup besar – setiap hari dia makan sebahagian makanan yang sama dengan berat badannya sendiri. Dianggap penyendiri. Tahi lalat adalah haiwan yang berguna kerana melonggarkan tanah, merangsang kelembapan dan peredaran udara. Tetapi, walaupun terdapat manfaatnya, ia juga dapat menyebabkan bahaya dengan merosakkan akar tanaman hortikultur.

Kelajuan – 5-7 km / j

Jerung kutub Greenland

Penilaian: 4.4

Jerung kutub Greenland

Haiwan karnivor besar ini lebih menyukai perairan Kutub Utara yang sejuk dan menavigasi dengan baik dalam kegelapan. Dengan berat 500 kg dan panjang rata-rata 5 m, seekor hiu kutub dapat mengembangkan kecepatan yang pantas untuk spesiesnya, tetapi tidak. Terdapat penjelasan sederhana untuk ini – untuk menjimatkan tenaga dan haba, pergerakan badan harus selancar dan perlahan mungkin. Inilah yang dilakukan oleh hiu kutub Greenland dengan sangat berjaya: memerlukan masa sekitar 6 saat (!) Untuk menggerakkan ekornya sahaja.

Ikan ini dianggap sebagai ikan hiu yang paling sejuk, lambat dan tahan lama di antara semua yang ada (jangka hayat purata – 270 tahun). Habitat utama individu super-pemangsa ini adalah Lautan Atlantik Utara. Hiu Artik Greenland adalah gourmet: ikan pari, capelin, cod, flounder dan juga jerung kecil adalah antara keutamaannya. Kadang-kadang dia tidak memperlekehkan bangkai (kadang-kadang sisa beruang kutub ditemui di perut ikan yu yang ditangkap). Pada musim sejuk mereka lebih suka memakan anjing laut. Sejak sekian lama, fakta ini menimbulkan kebingungan di kalangan saintis, kerana anjing laut adalah 2 kali lebih cepat daripada jerung 'malas'. Semuanya dijelaskan dengan sangat sederhana: pemangsa menyerang individu yang sedang tidur.

Kelajuan – 1.5 km / j

Raksasa Arizona Gila

Penilaian: 4.5

Arizona gila raksasa

Kekasih tikus yang rendah hati ini telah menghilangkan anggapan yang ada bahawa ular adalah reptilia paling berbisa di planet ini. Lebih seperti seekor naga kecil daripada kadal, raksasa gila Arizona mendapat namanya dari racun yang sering meneteskan giginya. Mereka mengatakan bahawa satu gigitan reptilia ini cukup untuk merasakan kesakitan yang mengerikan, dan beberapa tetes racunnya sudah cukup untuk membunuh seekor anjing besar.

Raksasa gila Arizona mempunyai satu kebiasaan buruk: mencuri telur orang lain, dan bukan untuk tujuan mulia – dia memakannya. Jisim makanan yang dapat diserap oleh orang dewasa adalah kira-kira 1/3 dari beratnya (berat rata-rata seekor gila monster adalah 2 kg). Fakta menarik: dengan pemakanan yang baik, ngengat gila secara beransur-ansur mengumpulkan lemak dan tidak hanya di mana sahaja, tetapi di ekor. Tetapi sukar untuk menyebut reptilia ini sebagai pelahap, kerana dia memakan makanan tidak lebih dari 10 kali setahun. Walaupun kediaman itu tidak berada di ambang kepupusan, penduduk berkala berkurang kerana pemusnahan habitatnya oleh manusia. Oleh itu, haiwan itu disenaraikan dalam Senarai Merah IUCN.

Kelajuan – 1-1.5 km / j

Penyu gergasi

Penilaian: 4.6

Penyu gergasi

Penyu masih keliru dianggap sebagai haiwan lambat. Bukan sekadar makna bahawa ungkapan 'anda merangkak seperti penyu' digunakan dalam kehidupan seharian. Sebenarnya, banyak dari mereka mengembangkan kelajuan yang cukup baik, terutama di permukaan air. Dan di darat mereka dapat memberi peluang kepada orang yang berjalan kaki. Tetapi semua perkara di atas tidak berlaku untuk penyu darat dan laut yang besar. Keanehan strukturnya tidak memungkinkan mereka mengembangkan kepantasan yang mencukupi, jadi mereka harus bergerak 'seperti kura-kura'.

Sekiranya anda pernah melihat reptilia yang canggung dan sangat perlahan dengan cengkerang, ini adalah salah satu spesimen raksasa. Tidak kira di mana penyu tersebut berada – di perairan atau di darat – kelajuannya jarang melebihi 1 km / j. Ini cukup semula jadi, memandangkan berat dan ukuran haiwan: dengan karapas (pelindung belakang) panjang kira-kira 100 cm, berat penyu adalah sekitar 120 kg.

Kelajuan – 900 m / j

Kemalasan tiga jari

Penilaian: 4.7

Kemalasan tiga jari

Nama haiwan itu bercakap sendiri. Sesungguhnya, sloth tiga jari bukan hanya lambat, tetapi binatang malas yang lebih suka melakukan pergerakan minimum dengan rehat maksimum. Binatang unik ini sangat lambat sehingga walaupun bahaya mengancamnya, biasanya binatang itu tidak berusaha untuk melarikan diri.

Terutama gaya hidup nokturnal, kekebalan terhadap banyak racun dan keupayaan untuk pertumbuhan semula tisu yang rosak dengan cepat menyelamatkan sloth dari kecederaan dan pencerobohan pada kehidupan sloth. Selalunya, sloth lebih senang berehat di dahan pokok. Dan untuk turun, dia bahkan tidak berusaha melakukan lompatan: dia hanya melepaskan cabang dan, setelah berkelompok dalam bola, menyelam ke tanah.

Perlu diperhatikan bahawa kemalasan tidak dapat bergerak sepenuhnya di darat dengan 4 anggota badan kerana cakar yang panjang. Cara khas untuk dia bergerak adalah dengan menarik badan, menangkap kaki depan di permukaan. Sebenarnya, dia mesti merangkak di perutnya. Tidak menghairankan, kemalasan tidak dapat membanggakan kelajuan pergerakan yang tinggi.

Kelajuan – 150 m / j

Belimbing

Penilaian: 4.8

Belimbing

Salah satu makhluk yang paling luar biasa di planet ini. Tidak dapat dipercayai, tetapi benar: para pakar percaya bahawa bintang laut muncul semasa era Paleozoikum. Anda boleh menemui haiwan laut ini di mana sahaja di dunia. Mereka lebih suka kesendirian dan kedalaman yang besar: spesimen bintang laut telah ditemui pada kedalaman sekitar 8 km. Ini adalah susunan dasar laut yang nyata, yang membersihkannya dari sisa-sisa organisma hidup, dan lain-lain. Ukuran badannya berkisar antara beberapa sentimeter hingga 1 m.

Tidak biasa, pada bintang laut semuanya, bermula, sebenarnya, dengan bentuk makhluk – dalam bentuk bintang, dan berakhir dengan kemampuan untuk mengubah jantina anda. Tetapi haiwan ini tidak mempunyai otak, yang bagaimanapun tidak menghalangnya berjaya menjalani kehidupan penuh pemangsa. Bintang laut lebih suka kerang, itik laut, dan lain-lain dalam makanannya. Invertebrata ini bergerak di sepanjang dasar laut dengan perlahan: kelajuannya jarang melebihi 15 cm / min.

Kelajuan – 9 m / j

Siput anggur

Penilaian: 4.9

Siput anggur

Moluska darat ini dianggap sebagai salah satu haiwan paling lambat di dunia. Dan, walaupun ukuran siputnya miniatur (panjang cangkangnya sekitar 3-4 cm), ia dianggap sebagai yang terbesar di Dunia Lama. Siput anggur sangat perlahan, kerana keunikan strukturnya.

Fakta menarik: ketika bergerak, siput mengeluarkan lendir, tetapi menggunakannya sebagai cengkaman hanya pada permukaan menegak. Apabila bergerak secara mendatar, ia hanya menggunakan 'kaki' sendiri sebagai 'tuas' penggerak, secara berkala membongkok bahagian peribadinya, yang meminimumkan geseran. Namun, ini tidak menambah kepantasan kepadanya.

Pada zaman dahulu, moluska gastropod digunakan sebagai makanan yang sihat dan sihat, dan orang-orang dari mana-mana kelas mampu memakan produk ini. Hari ini, siput dianggap sebagai makanan istimewa dan dimakan di beberapa negara (Perancis, Itali, Sepanyol). Tetapi di negara-negara seperti Jerman dan Swiss, dilindungi oleh undang-undang, kerana kerang dianggap jarang.

Kelajuan – 3.6 m / j

Kuda Laut

Penilaian: 5.0

Kuda Laut

Ikan asli, menyerupai kepingan catur, dibezakan oleh struktur yang unik (tidak ada perut dan gigi di badannya), serta hubungan seksual yang tidak standard. Faktanya adalah bahawa lelaki terlibat dalam melahirkan anak, dan wanita memperjuangkan mereka.

Kuda laut pasti merupakan wakil paling lambat dari dunia bawah laut. 'Keajaiban' ini hidup terutamanya di zon tropika; ia lebih suka udang dan krustasea dalam makanan. Malangnya, tangkapan ikan yang luar biasa ini dalam jangka masa yang panjang menjadikannya hampir pupus. Penampilan mereka yang luar biasa sebenarnya membuat mereka mati: cenderahati sering dibuat dari kuda laut.

Seekor ikan kecil lebih suka gaya hidup yang tidak menetap: ia melekat pada tanaman dengan ekornya dan jarang meninggalkannya. Sekiranya kuda laut harus bergerak, ia tidak mempunyai kelambatan yang sama, oleh itu ia adalah peneraju penilaian kami.

Kelajuan – 1.5 m / j


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen