13 lensa terbaik untuk Canon

Ulasan yang terbaik menurut lembaga pengarang. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Lensa adalah bahagian yang paling penting dari mana-mana kamera, tanpa mengira tujuan kamera itu digunakan – fotografi amatur dari semasa ke semasa atau untuk aktiviti profesional. Khususnya, peranan lensa meningkat ketika menggunakan aplikasi yang lebih sempit – pemotretan panorama, fotografi makro, pemotretan objek yang bergerak pantas, pembesaran maksimum, dan lain-lain. Bagaimanapun, lensa hampir selalu menjadi sebahagian besar kos keseluruhan kamera. Pasukan editorial memberi anda penilaian khas dengan gambaran keseluruhan lensa terbaik jenama Canon, menurut pakar kami. Ia adalah salah satu peneraju dunia dalam pengeluaran peralatan fotografi berkualiti tinggi.

Kanta terbaik untuk Canon

Pencalonan sebuah tempat Nama produk harga
Kanta standard terbaik untuk Canon 1 Canon EF 85mm f / 1.8 USM RUB 20,280
2 Canon EF 50mm f / 1.4 USM RUB 17,980
3 Canon EF 50mm f / 1.8 STM RUB 7,690
Kanta zoom telefoto terbaik untuk Canon 1 Canon EF 70-200mm f / 4L ADALAH USM RUB 48 850
2 Canon EF 70-200mm f / 4L USM RUB 32,900
3 Canon EF-S 55-250mm f / 4-5.6 IS STM RUB 12 850
4 Canon EF 75-300mm f / 4-5.6 III USM RUB 8,990
Kanta sudut lebar terbaik untuk kamera Canon 1 Canon EF 11-24mm f / 4L USM RUB 186 300
2 Canon EF 35mm f / 1.4L II USM RUB 91,450
3 Canon EF-S 24mm f / 2.8 STM RUB 10,890
Kanta Canon terbaik untuk fotografi makro 1 Canon EF 100mm f / 2.8L Makro ADALAH USM RUB 48,500
2 Canon RF 35mm f / 1.8 Macro IS STM RUB 36,900
Kanta fisheye terbaik 1 Canon EF 8-15mm f / 4.0L Fisheye USM RUB 67,690

Kanta standard terbaik untuk Canon

Dalam kategori pertama, kami menyajikan pilihan lensa standard Canon yang telah mendapat markah teratas dari pakar kami dan dikenali tanpa syarat oleh pengguna di seluruh dunia.

Mari kita jelaskan secara ringkas apa yang dimaksud dengan kata 'standard' ketika datang ke lensa untuk Canon atau kamera lain. Beberapa tafsiran asas boleh dilakukan di sini. Pertama: lensa standard adalah lensa kit (dari kit bahasa Inggeris) yang disebut dengan kamera secara lalai. Kedua: di bawah lensa standard juga difahami tanpa spesifikasi yang jelas (fotografi makro, zoom, atau sesuatu yang lain), iaitu, ia difokuskan pada penggunaan umum. Juga, lensa dengan jarak fokus sekitar 50mm sering disebut standard.

Model yang dikemukakan, hingga satu tahap atau yang lain, mungkin mengandungi unsur-unsur dari setiap tafsiran ini. Satu-satunya perkara adalah bahawa pakar kami tidak memasukkan lensa seri L kelas atas Canon dalam pencalonan ini, dan bukan hanya kerana harganya yang tinggi. Model L akan mendapat tempat yang lebih logik dalam kategori khusus.

Canon EF 85mm f / 1.8 USM

Penilaian: 4.9

Canon EF 85mm f / 1.8 USM

Mari kita mulakan dengan lensa termahal dalam kategori ini, dengan panjang fokus yang agak besar (jarak dari titik fokus ke lensa atau sistem lensa) 85mm hampir tidak masuk ke dalam kategori lensa Canon standard. Tegasnya, panjang fokus seperti itu sudah membolehkan model ini dianggap sebagai lensa telefoto. Walau bagaimanapun, keupayaan zoom di sini jauh dari lensa telefoto yang paling sederhana tetapi penuh, jadi lensa masih harus dianggap standard. Walau bagaimanapun, para pakar menganggap model ini optimum untuk pengambilan gambar potret dalam sistem Canon EOS dengan kamera bingkai penuh.

Mari senaraikan ciri teknikal utama lensa. Panjang fokus, seperti yang telah disebutkan, adalah 85mm. Aperture – F1.80, minimum – F22, bilangan bilah – 8. Fokus automatik dan manual. Sudut pandangan – 28.30 darjah min. Motor ultrasonik. Mekanik fokus berada di dalam. Benang penapis berdiameter 58mm. Dimensi – 75×71.5mm, berat – 425g.

Kanta dibuat terutamanya daripada plastik berkualiti tinggi. Perhimpunan itu sendiri adalah tahap yang sangat tinggi, tanpa jurang yang menjengkelkan dan tindak balas yang lebih menjengkelkan. Oleh itu, model ini jauh lebih baik daripada lensa kit mana pun, tetapi masih jauh dari siri L dengan perlindungan kelembapan, optik sempurna dan, secara umum, kualiti yang luar biasa. Secara amnya, kemampuan dan ciri-cirinya sesuai dengan kos.

Daripada kawalan, hanya ada suis fokus otomatis dan cincin fokus manual yang dapat diperbetulkan pada bila-bila masa. Motor ultrasonik bertanggungjawab untuk mekanik fokus. Tujuannya tenang dan pantas, walaupun sangat pantas, seperti seorang jurugambar potret. Ingatlah bahawa lensa potret mungkin yang paling lambat dalam hal ini, tanpa mengira pengeluarnya kerana besarnya unit lensa.

Berbanding dengan lensa telefoto penuh, model ini mempunyai kelebihan penting. Dalam fotografi potret, kemungkinan kabur latar belakang lebih besar disebabkan oleh peningkatan apertur. Sifat kabur juga sangat berbeza, menjadi lebih lembut. Sorotan tunggal diisi secara seragam. Penggandaan garis dan kesan timbangan secara praktikal tidak termasuk.

Secara umum, model ini memenuhi terutamanya ulasan pujian dan sambutan daripada pengguna dan ciri profesional. Sebenarnya, satu-satunya kelemahan yang dapat dilihat di sini boleh dianggap sebagai tahap penyimpangan kromatik yang agak tinggi, terutama pada bukaan terbuka.

Kelebihan

  • kualiti bahan dan mutu kerja;
  • dimensi yang boleh diterima dan berat badan yang agak rendah;
  • motor ultrasonik senyap;
  • autofokus pantas dan hampir tanpa ralat;
  • bayonet logam;
  • nisbah apertur tinggi;
  • harga yang cukup berpatutan, memandangkan ciri-ciri.

keburukan

  • tahap penyimpangan kromatik yang agak tinggi.

Canon EF 50mm f / 1.4 USM

Penilaian: 4.8

Canon EF 50mm f / 1.4 USM

Nombor kedua dalam pencalonan penarafan ini adalah lensa standard dengan panjang fokus tetap yang lebih kecil, tetapi dengan bukaan layak yang hampir sama seperti pada model sebelumnya.

Secara visual, lensa jelas berbeza dari yang di atas – dimensi dan berat yang jauh lebih kecil: masing-masing 73.8×50.5mm dan 290g.

Ciri teknikal utama: panjang fokus – 50mm; bukaan – F1.40, minimum – F22, bilangan bilah – 8; sudut pandangan – 46 darjah min; fokus automatik; motor ultrasonik; benang penapis – diameter 58mm.

Seperti yang telah disebutkan, nisbah apertur yang sangat baik dapat dicapai dalam model ini. Ini adalah kelebihan besar untuk banyak sebab – khususnya, memungkinkan untuk fokus tanpa masalah bahkan untuk kamera lama dengan sensor autofokus yang sempurna.

Autofokus di sini juga dibina berdasarkan mekanik motor ultrasonik, tetapi bukan jenis cincin. Walau bagaimanapun, fokus cukup pantas dan tepat. Lensa jarang tersilap, terutama ketika mengarahkan pada satu titik kawalan.

Kanta ini sering disukai oleh pemilik kamera tanaman Canon untuk fotografi potret setiap hari. Dimensi dan berat yang sangat sederhana juga menyumbang kepada operasi 'sehari-hari'.

Sebagai tambahan kepada subjek fotografi potret, harus dikatakan bahawa model ini mempunyai banyak kekuatan: bokeh yang spektakuler, penampilan warna yang sangat baik, perincian yang baik di kedalaman lapangan. Yang terakhir, bagaimanapun, walaupun dianggap sebagai kelebihan, dapat menyusahkan – kontras mikro sering sangat jelas, mengganggu menekankan sedikit pun kecacatan kulit. Oleh itu, selalunya perlu untuk menggunakan penapis.

Sayangnya, dengan semua kelebihannya, lensa tidak kekurangannya. Kelemahan utama adalah penyimpangan kromatik yang jelas pada bukaan terbuka. Selain itu, lensa secara tiba-tiba 'halus' secara mekanikal, dan sama sekali tidak dapat menahan beban kejutan terkecil sekalipun.

Kelebihan

  • padat dan ringan;
  • nisbah aperture;
  • kontras mikro tinggi;
  • kualiti lukisan;
  • motor fokus ultrasonik senyap.

keburukan

  • tanpa pertahanan walaupun terhadap beban kejutan yang minimum;
  • penyimpangan kromatik pada bukaan terbuka.

Canon EF 50mm f / 1.8 STM

Penilaian: 4.7

Canon EF 50mm f / 1.8 STM

Menyimpulkan pencalonan untuk penarafan lensa Canon standard terbaik mengikut versi adalah model paling murah, yang benar-benar mampu mengejutkan dengan harga yang tidak masuk akal dengan ciri-ciri yang cukup baik. Sudah tentu, ia jauh dari yang disebutkan di atas, hampir 'lima puluh' kelas atas, tetapi harganya lebih dari separuh harganya.

Ciri teknikal utama: panjang fokus – 50mm; aperture – F1.80, minimum – F22, bilah – 7; fokus automatik; benang penapis – diameter 49mm. Dimensi dan berat – masing-masing 69.2×39.3mm dan 160g. Ciri penting ialah pemfokusan STM yang lancar semasa merakam video.

Pada bukaan minimum, lensa memberikan kabur latar belakang yang sangat baik. Tujuh kelopak dengan tepi bulat memainkan peranan penting di sini. Yang penting, di sini kita melihat keserasian tinggi dengan autofokus pada bukaan minimum, jadi lensa tidak memaksa kita untuk menggunakan fokus manual terlalu kerap. Ini sangat penting bagi pemula. Seperti dalam dua model yang dijelaskan di atas, fokus di sini adalah cepat dan tenang.

Pakar juga menonjolkan sifat lensa ini sebagai fleksibiliti. Ia juga sesuai untuk fotografi potret (terutama untuk kamera pemotongan) dan liputan. Lensa tidak begitu tajam dan kaku dari segi perincian seperti model sebelumnya, dan dalam hal ini, ia boleh dianggap sebagai kelebihan.

Sebenarnya, model ini hanya mempunyai satu “penyakit” yang jujur ​​- sama dengan badan halus yang sama dengan yang sebelumnya.

Kelebihan

  • dimensi dan berat minimum;
  • kabur latar belakang yang baik;
  • autofokus pantas, senyap dan tepat;
  • harga paling berpatutan.

keburukan

  • kekuatan badan.

Kanta zoom telefoto terbaik untuk Canon

Pencalonan kedua dalam ranking lensa terbaik untuk kamera Canon adalah pemilihan empat lensa, tugas utamanya adalah untuk merakam objek jauh berkualiti tinggi, sambil menggunakan zoom apabila perlu. Kanta jenis ini menunjukkan panjang fokus pemboleh ubah (pemboleh ubah). Harus diingat bahawa rangkaian kemampuan kamera telefoto tidak terhad untuk merakam sesuatu yang jauh. Oleh kerana kemampuan untuk mengaburkan latar belakang dengan ketara, 'telefoto' sering digunakan untuk fotografi potret. Tepat pada tahap yang sama, beberapa model sering dan sangat berjaya menggunakan makro yang baik untuk penggambaran.

Canon EF 70-200mm f / 4L ADALAH USM

Penilaian: 4.9

Canon EF 70-200mm f / 4L ADALAH USM

Pencalonan secara tradisional dibuka oleh model termahal dalam pemilihan. Ini adalah kembar lengkap dari Canon EF 70-200 f / 4L USM, yang akan dibincangkan kemudian. Tetapi di sini mengenai kes itu terdapat prasasti yang dibanggakan dengan huruf emas Image Stabilizer. Dan perbezaan harga yang ketara tidak banyak dipengaruhi oleh kehadiran penstabil itu sendiri, tetapi oleh kenyataan bahawa pemaju berjaya memasukkannya ke dalam lensa, hampir tanpa menambahkannya sama ada ukuran atau berat.

Secara struktural, ia adalah monolit 76x172mm dan 760g berat. Apabila diperbesar, tiada apa yang berputar, bergerak keluar atau masuk. Bahannya sangat berkualiti tinggi, pemasangannya juga sangat baik. Badan logam, walaupun melalui sensasi taktil, dengan jelas menyampaikan lensa siri L Canon teratas kelas tinggi. Perlindungan yang berkesan terhadap habuk dan kelembapan telah dilaksanakan.

Ciri teknikal utama: panjang fokus – dari 70 hingga 200mm; bukaan – F4, minimum – F32, bilah – 8; nisbah zum – 2.9x; penstabilan imej; fokus automatik; sudut tontonan – dari 12 hingga 34 deg.min; jarak fokus minimum – 1.2m; motor ultrasonik; benang penapis cahaya – diameter 67mm;

Mari kita perhatikan salah satu ciri terpenting – penstabilan imej. Model jiran hampir tidak berbeza dalam memfokus kelajuan dan kualiti, tetapi kehadiran penstabil 4-stop membuat perbezaan yang ketara di sini. Fungsi berfungsi apabila butang rana ditekan sebahagian. Pada ketika ini, penstabil membetulkan gambar, secara harfiah 'melekatkan' ke pemidang tilik. Ini meningkatkan ketepatan pembingkaian dan autofokus dengan ketara. Walaupun pada zoom maksimum, semasa merakam dengan tangan, gambar tidak melompat atau goyah. Penstabil beroperasi dalam dua mod – untuk statik dan dinamik. Semasa bekerja dalam pemandangan yang dinamik, penstabil bertindak kurang agresif, tidak memperbaiki subjek yang bergerak dengan kaku, tetapi hanya melicinkan sentakan yang terlalu tajam.

Kehadiran penstabil optik telah merumitkan reka bentuk optik lensa – 20 elemen dalam 15 kumpulan. Walau bagaimanapun, jurutera pembangunan berjaya melakukan ini sedemikian rupa sehingga komplikasi tidak mempengaruhi kualiti optik dengan cara apa pun. Sebagai contoh, lensa ini hampir bebas dari gangguan seperti penyimpangan kromatik – lensa ini hanya boleh muncul dalam bingkai dengan kontras yang melampau.

Kami akan menerangkan ciri-ciri lain dalam analisis model seterusnya, kerana ciri ini sama dengan kedua-dua lensa ini.

Kelebihan

  • sarung logam;
  • monolit lengkap tanpa bahagian luaran yang bergerak;
  • cukup padat dan ringan untuk kelasnya;
  • perlindungan habuk dan kelembapan;
  • penstabil optik;
  • tudung dan kes termasuk.

keburukan

  • tidak ada kekurangan yang nyata, hanya keinginan pengguna yang terserempak.

Canon EF 70-200mm f / 4L USM

Penilaian: 4.8

Canon EF 70-200mm f / 4L USM

Kedudukan 'saudara kembar' lensa yang dinyatakan di atas berterusan, yang hampir separuh harganya kerana ketiadaan penstabil. Semua kelebihan lain terdapat di sini – ini adalah 'elka' sebenar dari Canon.

Lensa ini berbeza dari berat di atas. Benar, perbezaan ini tidak ketara – 705g berbanding 760g. Dimensinya sama – 76x172mm. Di sini adalah perlu untuk menjelaskan bahawa berat seperti itu dianggap ringan, seperti pada badan logam dan pengisian lensa yang padat. Sekiranya kita membandingkannya dengan 'elka' lain – Canon 24-70 2.8L, 950gnya sudah terasa lebih jelas. Kanta yang sama boleh dipakai untuk waktu yang lama tanpa masalah dan tanpa rasa tidak selesa yang serius. Bagi dimensi, jika dibandingkan dengan model bukaan tinggi, ia boleh dianggap ringkas.

Ciri luar biasa lensa ini dan 'saudara kembar' yang lebih maju adalah ketajaman gambar tertinggi pada nilai aperture. Lensa menghasilkan semula geometri objek dengan tepat tanpa herotan yang ketara, menghasilkan bokeh yang menyenangkan dan mudah mengatasi dengan kontras yang tinggi. Fokus sama sepi, tepat dan pantas. Semua elemen bergerak berada di dalam.

Jumlah elemen dan kumpulan kurang di sini – 16 elemen dalam 13 kumpulan. Selain kekurangan penstabil, penyederhanaan penting lain adalah bahawa tidak ada perlindungan terhadap habuk dan kelembapan. Tetapi secara umum, menurut kesimpulan pakar, model ini mungkin optimum bagi pemilik kamera Canon yang memerlukan lensa zoom reportase berkualiti tinggi dan ringan yang memberikan gambar berkualiti tinggi.

Set penghantaran lensa juga termasuk sarung lembut LZ1224, tudung ET-74, penutup lensa E-67U.

Kelebihan

  • badan logam yang kukuh;
  • cukup ringan;
  • kualiti dan ketajaman gambar;
  • autofokus senyap, pantas dan tepat pada motor ultrasonik;
  • peralatan;
  • salah satu lensa termurah dari siri L tanpa mengorbankan kualiti.

keburukan

  • sukar untuk mengetepikan kekurangan objektif dan ketara dengan kos sedemikian.

Canon EF-S 55-250mm f / 4-5.6 IS STM

Penilaian: 4.7

Canon EF-S 55-250mm f / 4-5.6 IS STM

Nombor ketiga dalam kategori lensa zoom Canon terbaik mengikut versi adalah pilihan yang lebih berpatutan – versi yang ditingkatkan dari Canon 55-250mm IS yang sangat berjaya.

Segera perlu diperhatikan fokus khusus – lensa ini direka hanya untuk kamera tanpa bingkai penuh. Di samping itu, model ini disesuaikan sepenuhnya untuk penggambaran video, sehingga fokus senyap dan lancar menggunakan teknologi motor stepper.

Mari kita perhatikan ciri teknikal utama. Panjang fokus – 55-250mm. Aperture – F4-F5.60, minimum – F32, kelopak – 7. Terdapat penstabil gambar. Sudut pandang – 6.15-27.50 darjah min. Jarak fokus minimum ialah 0.85m. Benang penapis berdiameter 58mm. 15 elemen dalam 13 kumpulan, satu elemen penyebaran rendah. Dimensi lensa adalah 70×111.2mm, beratnya hanya 375 g, yang hampir tidak boleh digunakan untuk 'telefoto'.

Secara berasingan, perlu ditekankan satu ciri yang berpunca langsung dari teknologi fokus STM. Lingkaran fokus (lebar dan cukup selesa) di sini tidak mempunyai hubungan fizikal dengan mekanisme, dan kawalan berlaku secara elektronik. Beberapa pengguna kesal kerana ini kerana beberapa sebab: pemfokusan hanya dapat dilakukan apabila kamera dihidupkan; kelajuan menunjuk tidak bergantung pada 'kelajuan tangan'; anda tidak dapat memfokus secara manual jika kad memori dikeluarkan dan pelepas rana tanpa kad tidak diaktifkan; dan beberapa perkara lagi. Walau bagaimanapun, ini adalah satu-satunya kelemahan teknologi yang menimbulkan kritikan.

Mungkin perkara paling menarik yang dapat dibezakan dalam model ini adalah sejenis tiruan lensa parfocal – mengekalkan jarak fokus ketika menukar panjang fokus. Maksudnya, lensa selalu fokus pada subjek, tanpa mengira perubahan FR, dan jika ada objek yang diasah, lensa 'mengingat' ini dan membiarkan subjek menjadi fokus ketika melakukan zoom. Peniruan ini disediakan oleh mikroprosesor lensa, yang secara automatik dan seketika mengira semula fokus dengan ketepatan yang luar biasa semasa perubahan FR.

Kelebihan

  • pemasangan berkualiti tinggi;
  • monolit;
  • fokus pantas dan senyap;
  • tiruan lensa parfocal;
  • disesuaikan untuk penggambaran video;
  • merekodkan berat badan yang rendah;
  • nisbah harga-prestasi.

keburukan

  • tidak semua orang menyukai cincin fokus elektronik.

Canon EF 75-300mm f / 4-5.6 III USM

Penilaian: 4.6

Canon EF 75-300mm f / 4-5.6 III USM

Melengkapkan pencalonan ini adalah lensa Canon dengan harga terendah dalam pilihan 'telefoto' terbaik versi. Dengan semua anggaran, terutama untuk lensa telefoto, model ini tidak jelas kualiti dalam mana-mana, dan bahkan mempunyai ciri teknikal yang sangat baik. Ini adalah versi ketiga dari siri ini, yang merupakan kejayaan pasaran yang stabil selama dua dekad, sejak zaman filem.

Ciri teknikal utama: panjang fokus – 75-300mm; aperture 7-bilah F4 – F5.60, minimum – F45; fokus automatik dan manual; motor ultrasonik; 13 elemen dalam 9 kumpulan; jarak fokus minimum – 1.5m; sudut tontonan – 8.15-32.11 deg.min; Zum 4x; benang penapis – diameter 58mm.

Dimensi lensa adalah 71x122mm, beratnya sedikit lebih tinggi daripada model sebelumnya – 480g, tetapi untuk lensa telefoto ini hampir tidak ada. Dari kawalan pada badan, hanya ada butang-suis untuk fokus manual dan automatik di bayonet. Dimensi lensa berubah ketika memfokus dan mengubah panjang fokus – unit lensa depan memanjang. Lensa itu sendiri berputar ketika memfokuskan, yang tidak selesa ketika menggunakan penapis gradien dan polarisasi. Namun, ini bukan momen yang sangat penting untuk 'telefoto', kerana pemandangan jarang difilemkan dengan bantuannya.

Kelajuan fokus cukup pantas di sini, terutamanya ketika mengambil subjek statik. Dalam pemandangan yang dinamik, kelajuan fokus menurun dengan ketara, tetapi ini cukup semula jadi.

Harga yang sangat berpatutan telah menghilangkan lensa ini bukan sahaja penstabil optik, tetapi juga perlindungan terhadap kelembapan dan habuk. Sekiranya yang pertama tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada sesiapa dengan harga seperti itu, maka yang pertama sudah menimbulkan aduan dari beberapa pengguna yang harus menangani masalah penyedut debu aktif oleh lensa.

Kelebihan

  • ketajaman yang baik, bokeh yang bagus;
  • mudah;
  • bahan dan pemasangan berkualiti;
  • kelajuan fokus;
  • motor ultrasonik;
  • harga paling berpatutan.

keburukan

  • aduan dari beberapa pengguna mengenai kekurangan pelembapan dan perlindungan habuk.

Kanta sudut lebar terbaik untuk kamera Canon

Sekarang mari kita beralih ke pencalonan seterusnya untuk Lensa Canon Terbaik mengikut Versi. Di sini kita akan membincangkan mengenai lensa sudut lebar Canon. Secara definisi, mereka mempunyai bidang pandangan yang luas, menonjolkan perspektif dengan sempurna dan hampir tidak diperlukan untuk penggambaran landskap berkualiti tinggi dan berkesan atau pemandangan lain di mana sudut pandangan yang besar penting.

Canon EF 11-24mm f / 4L USM

Penilaian: 4.9

Canon EF 11-24mm f / 4L USM

Lensa paling mahal membuka pencalonan, yang meninggalkan model teratas yang dinyatakan di atas dari segi kos. Tetapi kami tidak dapat mengabaikannya untuk memilih pilihan yang lebih murah, kerana ini tidak memungkinkan kami menjadikannya sebagai status tertinggi. Ia bukan hanya lensa sudut lebar berkualiti tinggi dari siri L teratas Canon. Ini, tidak banyak, tidak cukup, adalah pemenang dua anugerah profesional berprestij sekaligus – EISA Professional DSLR Lens pada tahun 2015 dan 2016, dan TIPA Best Professional Lens pada tahun 2015.

Dan beberapa perkataan lagi mengenai mengapa lensa ini menjadi peristiwa sebenar dalam dunia fotografi, selepas itu kita akan terus menganalisis ciri-cirinya. Model ini adalah subkategori lensa sudut lebar lebar. Pada masa pelepasan, ini adalah lensa bingkai penuh garis lurus terluas dengan jarak fokus yang tidak dapat dibayangkan. Menyediakan geometri dan ketajaman yang hampir sempurna walaupun pada bukaan terbuka.

Ciri teknikal utama: panjang fokus – 11-24mm; bukaan – F4, minimum – F22, 9 bilah; nisbah zum – 2.2x; 16 elemen dalam 11 kumpulan; jarak fokus minimum – 0.28m; sudut tontonan – 84-126.05 darjah min; autofokus; motor ultrasonik.

Dimensi lensa ialah 108×132 mm, berat – 1180g. Kualiti bahan dan mutu kerja tidak dapat dinafikan, seperti yang berlaku pada mana-mana anggota lensa keluarga L Canon. Terdapat perlindungan debu dan kelembapan sepenuhnya. Lensa depan cembung yang jelas dapat menghasilkan kemiripan luaran yang menipu dengan lensa Fisheye, tetapi di sini sebenarnya hanya kemiripan luaran, tidak lebih.

Pakar memperhatikan fakta bahawa lensa kelihatan gelap dari segi nisbah apertur. Namun, keadaan ini tidak dapat dianggap sebagai kerugian, kerana ini adalah keadaan yang tidak dapat dielakkan dan akibat dari sejumlah kelebihan. Kanta tidak hanya mengekalkan garis lurus yang sempurna tanpa menghasilkan distorsi tong yang ketara, tetapi juga mengelakkan penyimpangan kromatik walaupun pada jarak fokus terkecil. Semua kemajuan ini dimungkinkan kerana kerumitan optik yang tinggi, oleh itu nisbah bukaan terhad.

Kelebihan

  • kualiti bahan dan mutu kerja;
  • kekuatan;
  • tahap penyelewengan yang sangat rendah;
  • ketajaman;
  • jarak fokus yang sangat luas;
  • pemenang anugerah berprestij.

keburukan

  • harga tinggi.

Canon EF 35mm f / 1.4L II USM

Penilaian: 4.8

Canon EF 35mm f / 1.4L II USM

Seorang lagi wakil dari siri-L yang cemerlang meneruskan pencalonan untuk penarafan lensa sudut lebar Canon terbaik mengikut versi. Sampai tahap tertentu, ini adalah 'saudara' dari model yang dinyatakan di atas, tetapi tepatnya, hanya pada tahap tertentu, seperti yang ditunjukkan oleh harganya – harganya dua kali lebih murah. Kedua-dua model ini juga berkaitan dengan pengiktirafan pakar profesional – lensa ini menjadi pemenang EISA Professional DSLR Lens pada 2016-2017.

Dimensi lensa adalah 80x106mm dan beratnya 760g. 14 elemen dalam 11 kumpulan, satu rendah tersebar. Kualiti bahan dan pengerjaan tidak menimbulkan pertanyaan atau keraguan – ini dibuktikan dengan kehadiran 'L' yang dihargai dalam tatanama. Terdapat perlindungan habuk dan kelembapan sepenuhnya.

Ciri teknikal utama model: panjang fokus tetap – 35mm; bukaan 9 bilah F1.40, minimum – F22; fokus automatik; motor ultrasonik; jarak fokus minimum – 0.28m; benang penapis – 72mm.

Pencapaian utama para pembangun, yang mana lensa menerima anugerah berprestij itu, adalah pengurangan yang hampir lengkap menjadi sifar penyelewengan biasa. Hampir tidak adanya kromatisme mutlak, vignetting hampir tidak dapat dilihat hanya pada bukaan kurang dari 2.8. Titik fokus yang sangat tajam dilengkapkan dengan harmoni oleh latar belakang bokeh yang lembut. Semua faedah ini dinobatkan dengan ketahanan yang luar biasa terhadap lampu latar – lensa sangat tahan walaupun pada cahaya latar yang kuat.

Set penghantaran merangkumi tudung standard dan penutup.

Kelebihan

  • ketiadaan penyimpangan kromatik sepenuhnya;
  • hampir tidak wujud manifestasi gangguan lain;
  • perincian yang luar biasa;
  • rintangan tertinggi terhadap lampu latar;
  • nisbah aperture;
  • serba boleh;
  • pemenang anugerah berprestij.

keburukan

  • tidak ada kekurangan objektif yang dicatatkan.

Canon EF-S 24mm f / 2.8 STM

Penilaian: 4.7

Canon EF-S 24mm f / 2.8 STM

Melengkapkan kategori untuk lensa sudut lebar terbaik Canon adalah kebalikan dari dua model sebelumnya dari segi harga. Model ini lebih murah daripada model sebelumnya dengan susunan besarnya. Dan dari segi dimensi, ini adalah miniatur sebenar – lebih kecil daripada lensa kit yang paling ringkas. Direka untuk kamera sub-full-frame sahaja.

Mari kita mulakan dengan perkara yang paling ketara yang, secara paradoks, menjadikan lensa ini sama sekali tidak dapat dilihat untuk dimensi Canon. Dimensinya tidak signifikan 68.2×22.8mm. Berat dijangka minimum – hanya 125g. Enam elemen dalam lima kumpulan, satu aspherical. Ini hanya format yang sempurna untuk jurugambar jalanan: anda tidak merasakan berat badan walaupun anda membawa kamera sepanjang hari; kebarangkalian menyentuh sesuatu dan merosakkan lensa tidak dapat dielakkan; malah 'bangkai' besar (kamera) dengan lensa seperti itu kelihatan dan terasa semakin kurang.

Ciri teknikal utama lensa: panjang fokus – 24mm (malar); aperture 7 bilah F2.80, minimum – F22; jarak fokus minimum – 0.16m; benang penapis cahaya – diameter 52mm; autofokus. Lensa disesuaikan untuk penggambaran video, pemfokusan halus dengan motor melangkah STM memainkan peranan penting dalam hal ini.

Pada pandangan pertama lensa ini, banyak pengguna berpotensi secara semula jadi meragui kemampuannya. Tetapi sebenarnya, model ini mengejutkan dengan ketajaman dan kejelasan gambar pada semua bukaan, kabur dan bokeh yang sangat baik pada nilai bukaan yang lebih rendah. Lensa juga menjadikan tekstur secara tidak dijangka dengan jelas, seperti riak di dalam air yang digabungkan dengan kawasan yang licin. Julat nada juga baik.

Kekurangan dalam kes ini, sukar untuk memaparkan sesuatu yang jelas dan jelas, terutamanya jika kita mengambil kira tujuan lensa dan kosnya. Jadi, sebagai contoh, dengan nilai-nilai tertentu ia dapat memberikan sedikit penyimpangan kromatik, sedikit penyelewengan tong – semua ini diperbetulkan dalam editor dalam beberapa saat, tetapi anda tidak dapat mengharapkan sesuatu yang melebihi had dari lensa seperti itu.

Kelebihan

  • sudut lebar yang paling padat;
  • penunjuk ketajaman tinggi;
  • jarak fokus minimum;
  • rendering warna;
  • pemindahan elemen tekstur yang baik;
  • penyesuaian untuk penggambaran video (fokus lancar dengan motor STM yang melangkah);
  • harga paling berpatutan.

keburukan

  • tidak ada kekurangan yang dinyatakan objektif, memandangkan pengkhususan dan harga.

Kanta Canon terbaik untuk fotografi makro

Sekarang, dalam kedudukan lensa terbaik untuk kamera Canon mengikut versi, kami beralih ke kategori peranti lain yang menarik – lensa untuk fotografi makro. Mari kita ingat secara ringkas apa itu fotografi makro. Bertentangan dengan kesalahpahaman umum, ini bukan memotret objek makro (planet, bintang, galaksi), tetapi, sebaliknya, objek kecil, tetapi pada skala makro. Menurut satu tafsiran, fotografi makro sudah dianggap memotret objek pada skala 1: 1 atau lebih. Piawai tidak rasmi yang lain menyatakan bahawa awalan 'makro' hanya dapat diterapkan pada foto apabila skala sekurang-kurangnya 1:10. Satu atau lain cara, tugas tersebut memerlukan lensa yang sesuai, yang sekarang akan kita pertimbangkan.

Canon EF 100mm f / 2.8L Makro ADALAH USM

Penilaian: 4.9

Canon EF 100mm f / 2.8L Makro ADALAH USM

Mari mulakan segera dengan 'Elki' – lensa ini adalah salah satu yang terbaik dalam barisan lensa makro Canon, yang boleh anda beli, walaupun tidak murah, tetapi tidak sangat mahal. Prestasi dan ciri teknikalnya luar biasa – sepenuhnya mengesahkan reputasi siri L kelas atas. Ia muncul dalam rangkaian Canon pada tahun 2016 dan masih kekal sebagai yang paling popular.

'Isian' yang cukup padat, pelindung badan, dan badan itu sendiri – semua ini menjadikan lensa agak besar (relatif). Dimensinya 77.7x123mm, berat – 625g. Reka bentuknya adalah monolit; dalam proses mengarahkan dan memfokuskan, tidak ada yang berputar atau meluas. Diameter penapis yang sesuai ditingkatkan di sini – 67mm. Perkara ini juga harus diambil kira sekiranya anda ingin memasang flash makro pada lensa – sebagai contoh, MT-24EX tidak akan berfungsi secara langsung, dan anda perlu menggunakan penyesuai, seperti, misalnya, Macro Lite Adapter 67C.

Ciri teknikal utama: panjang fokus – 100mm; 15 elemen dalam 12 kumpulan; bukaan 9 bilah F2.80, minimum – F32; jarak fokus minimum ialah 0.3m untuk mod normal dan makro. Lensa dilengkapi dengan fokus automatik pada motor ultrasonik dan sistem penstabilan imej optik. Terdapat juga pelindung habuk dan kelembapan yang lengkap, dan juga penutup pada pelekap.

Terdapat tiga kawalan pada tong lensa – suis autofokus, suis penstabil optik, dan pemilih had jarak fokus. Sedikit lebih lanjut mengenai perkara terakhir, ini penting. Terdapat tiga tetapan untuk jarak fokus. Anda boleh memilih jarak penuh, hanya normal (50cm hingga tak terhingga) atau makro sahaja (30 hingga 50cm). Ini meningkatkan kemudahan penggambaran. Contohnya, anda boleh mengambil gambar dengan fokus automatik, hanya dibatasi oleh jarak makro – jadi anda boleh mengambil gambar berwarna adegan yang sangat dinamik, seperti serangga yang terbang di atas bunga. Paling tidak, jika bukan yang pertama, adalah penstabil gambar.

Kelebihan

  • kualiti bahan dan mutu kerja;
  • ketajaman tertinggi walaupun pada bukaan terbuka;
  • penstabil imej;
  • tiga mod pemilih menghadkan jarak fokus;
  • kontras tinggi;
  • secara praktikalnya tidak ada penyelewengan vignet dan geometri.

keburukan

  • ramai pengguna mendapati harganya terlalu tinggi.

Canon RF 35mm f / 1.8 Macro IS STM

Penilaian: 4.8

Canon RF 35mm f / 1.8 Macro IS STM

Dan nombor kedua dalam pencalonan penarafan lensa makro Canon terbaik mengikut versi – model ini sedikit lebih mudah dan lebih murah daripada yang sebelumnya. Walaupun tidak tergolong dalam siri L elit, hampir tidak ada penyederhanaan yang ketara di sini.

Perbezaan yang paling ketara antara model ini dan model sebelumnya adalah berat. Kanta dua kali lebih ringan – 305g. Ukurannya juga lebih kecil – 74.4×62.8mm. 11 elemen dalam 9 kumpulan. Kualiti bahan dan pembuatannya tidak dapat dinafikan – walaupun bukan 'elka', ia tetap Canon.

Ciri teknikal utama: panjang fokus – 35 mm; bukaan 9 bilah F1.80, minimum – F22; jarak fokus minimum – 0.17m; benang penapis cahaya – diameter 52mm. Lensa dilengkapi dengan sistem autofokus motor melangkah dan penstabil optik 5-stop.

Autofokus pada STM tepat dan cukup pantas. Tidak sepantas motor ultrasonik, tetapi boleh diterima. Kanta menghasilkan bunyi ketika fokus hampir tidak dapat didengar. Pemfokusan manual adalah elektronik, seperti semua sistem STM, iaitu cincin fokus tidak disambungkan secara fizikal ke mekanik dalaman lensa.

Aperture 9-blade yang digabungkan dengan aperture yang baik memungkinkan untuk mencapai kabur latar belakang yang menyenangkan dan bokeh yang sama menyenangkannya. Benar, ini berlaku khusus untuk fotografi makro, misalnya, lebah di atas bunga. Apabila ada tujuan untuk menangkap sesuatu yang besar, misalnya, seseorang, di sini ia akan 'meminta' sekurang-kurangnya lensa 50mm.

Perbezaan ketara dari mana-mana lensa siri L Canon, dan dari model yang dinyatakan di atas khususnya, menampakkan dirinya dalam optik. Inilah faktor yang secara langsung mempengaruhi kos. Di sini, masalah seperti penyimpangan kromatik, vignetting dan distorsi tong ditunjukkan jauh tidak hanya pada kontras yang melampau atau bukaan maksimum. Jadi pasca pemprosesan gambar dalam editor dalam hal ini akan menjadi peraturan dan bukannya pengecualian.

Kelebihan

  • nisbah aperture;
  • kabur latar belakang yang menyenangkan;
  • penstabilan optik;
  • harga yang agak berpatutan.

keburukan

  • penyimpangan kromatik yang ketara pada bukaan terbuka, penyelewengan lain.

Kanta fisheye terbaik

Pencalonan terakhir untuk penarafan lensa terbaik untuk kamera Canon mengikut versi adalah jenis lensa khas yang disebut Fisheye (kertas surih dalam bahasa Rusia – 'fisheye'). Mereka mendapat nama yang sangat berwarna untuk bentuk lensa depan – ia tidak tersembunyi di sebalik kaca rata, tetapi menonjol ke luar sepanjang keseluruhan bidang tepi depan lensa, sememangnya sampai ke tahap yang menyerupai mata, tidak semestinya mata ikan. Dari sudut pandang teknikal, Fisheye adalah lensa sudut ultra lebar, di mana keinginan untuk mengekalkan geometri yang mencukupi pada awalnya tidak dibayangkan. Maksudnya, distorsi tong, kadang kala melarang, adalah fenomena biasa pada lensa seperti itu, dan 'oleh reka bentuk'. Sudut pandang boleh mencapai 180 darjah. Dalam kes ini, gambar itu diperoleh dengan penyelewengan yang tidak dapat difikirkan, tetapi di sini mereka boleh diterima.

Canon EF 8-15mm f / 4.0L Fisheye USM

Penilaian: 4.9

Canon EF 8-15mm f / 4.0L Fisheye USM

Item pertama dan satu-satunya dalam kategori ini adalah Canon Elka yang mahal dan sombong dalam kategori ini. Ini bukan 'mencurigakan' kelas atas dalam siri L, tetapi pakar kami memasukkan model khusus ini dalam penilaian kerana harga yang lebih kurang demokratik. Kos Fisheye mewah Canon adalah dilarang. Juga, keserbagunaan, yang akan kita bahas dengan lebih terperinci, tidak dapat menyebabkan kejutan yang menyenangkan.

Ciri teknikal utama: panjang fokus – 8-15mm; aperture 7 bilah F4, minimum – F22; autofokus; nisbah zum – 1.9x; sudut tontonan – 91.46-180 deg.min; jarak fokus minimum – 0.15m. Dimensi lensa – 78.5x83mm, berat – 540g. Sistem ini terdiri daripada 14 elemen dalam 11 kumpulan. Autofokus berfungsi pada motor ultrasonik.

Ramai pakar menyebut model ini sebagai yang paling luar biasa bukan hanya dalam barisan produk Canon yang serupa, tetapi juga di pasaran secara keseluruhan. Faktanya ialah lensa seperti ini dihasilkan secara berasingan untuk 'bangkai' bingkai penuh dan untuk kamera dengan sensor APS-C. Mereka juga dibahagikan kepada dua kumpulan besar – pepenjuru dan bulat.

Apa yang menjadikan model ini unik adalah kenyataan bahawa ia sebenarnya termasuk dalam semua kategori lensa fisheye yang tersenarai. Mekanisme zoom memainkan peranan besar dalam hal ini. Contohnya, apabila menggunakan lensa dengan kamera bingkai penuh pada kedudukan zoom 8mm, ia menjadi bulat; memusingkan zoom lebih jauh dengan segera menghilangkan vignetting di sekitar tepi, dan lensa menjadi pepenjuru.

Lensa direka dengan limiter pada cincin zoom. Semasa merakam dengan kamera APS-C dalam keadaan hidup, pembatas tidak akan mengurangkan panjang fokus menjadi kurang dari 10mm, dan dengan itu mencegah vignetting yang tidak diingini.

Penggunaan tudung lensa sangat digalakkan. Di sini, walaupun pembangun memastikan bahawa pengguna tidak menanggalkan tudung sekali lagi – penutup lensa dipasang padanya. Kanta depan di sini mudah dilindungi tanpa pertahanan – sangat mudah menggaru bahagian tengahnya, dan lebih mudah kotor. Tetapi ini adalah akibat yang tidak dapat dielakkan dari faktor bentuk fisheye.

Kelebihan

  • fleksibiliti dari segi kategori lensa fisheye;
  • ketajaman di tengah dan tepi, walaupun pada bukaan terbuka, jarang bagi fisheye;
  • perlindungan silau berkualiti tinggi dan berkesan;
  • keupayaan untuk mengaburkan latar belakang;
  • optik tanpa cela;
  • motor fokus ultrasonik.

keburukan

  • pemasangan tudung standard yang kontroversial.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berjumpa pakar.

Nilaikan artikel
Majalah dalam talian mengenai gaya, fesyen, etika, gaya hidup dan tentang memilih produk dan perkhidmatan terbaik.
Tambahkan komen